-- 6 3 --
bm10d12h
Draadaanvoermechanisme MEH 30
Het aandrijfmechanisme wordt aangedreven door een elektrische motor met
permanente magneet. De m otor is uitgevoerd m et een wormoverbrenging met een
aanvoerrol op de uitgaande as. De aanvoeras die voorzien is van tanden, drijft een
drukrol aan. De druk op de draad wordt verkregen door middel van een bladveer in
de beugel waarin de drukrol is opgehangen. De bladveer heeft de vorm van een
bedieningshendel, en de drukrol kan met één beweging opzij worden geduwd om
het vervangen van de draad en het schoonmaken rond het invoermondstuk te
vergemakkelijken. Wanneer de drukrol terug op zijn plaats wordt geduwd is de op de
draad ingestelde druk niet veranderd.
De druk kan worden bijgesteld met behulp van een schroef met plastic knop. Het
wagentje zorgt er voor dat de aanvoereenheid makkelijk kan worden verplaatst.
De aanvoereenheid, uitgerust met een bevestigingsset of balansarm, kan ook
worden voorzien van een ophanginstallatie, zodat de eenheid boven het
werkoppervlak kan worden opgehangen. Voor het vervangen van de mondstukken is
geen gereedschap nodig. Op de aansluitplaat zit een stroomrelais, dat aangesloten
wordt als de stroom in het lascircuit stroomt.
De aanvoerr ol en de d r u krol hebben dr ie sporen die geschikt zijn voor ver schillende
draaddiameters. De rollen moeten niet worden vervangen wanneer men
overschakelt naar een grovere of een fijnere elektrode, maar moeten alleen
zijdelings worden verplaatst. De aanvoerrol wordt verschoven op de aandrijfas met
behulp van één of twee afstandsplaatjes. De drukrol neemt automatisch de juiste
positie ten opzichte van de aanvoerrol aan.
Het aanvoermechanisme is geïsoleerd ten opzichte van de kast.
MEH 44
Het aanvoermechanisme in de MEH 44 bestaat grotendeels uit dezelfde
componenten als bij de MEH 30. Het aansluitblok, in-- en uitvoermondstukken,
aanvoerrol, drukrol en bladveer met stelschroef zijn identiek.
Het verschil ligt hoofdzakelijk in de vier aandrijfrollen van de MEH 44. De aandrijving
gebeurt via twee seriegeschakelde motoren die elk hun aanvoerrol en drukrol
aandrijven. De aandrijving wordt gelijkm a tig verdeeld over het tweetal rollen. Het
slippen dat wor d t veroorzaakt door de diameterverschillen op de rollen wordt
gecompenseerd in de m otoren.
De drukrollen zijn gelagerd in een tandem die op een as zit. De as is zo gemonteerd
dat de drukkracht op de twee aanvoerrolparen even groot is. De tandem kan
makkelijk worden verwijderd wanneer de bladveer opzij is geduwd. Hiervoor heeft
men geen gereedschap nodig. Tussen het tweetal r ollen zit een teflongeleiding om
de elektrode te sturen en steunen. Het aanvoermechanisme is geïsoleerd ten
opzichte van de kast.
Stuuruitrusting
De elektronische componenten zitten op een print. De interne leidingen zijn met
veelpolige contacten aangesloten op de platine. De bedieningskabel is aangesloten
op een schroefcontactstrook.
NL