Ravensburger Scotland Yard de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

15
Inhoud
1 speelbord
6 speelfi guren
29 startkaarten
130 tickets, bestaand uit:
57 x taxi
45 x bus
23 x metro
5 x black ticket
3 dubbelzet-kaarten
5 ticket-borden voor de detectives
1 rittentabel met papier voor Mister X
1 oogscherm voor Mister X
2 ringen voor de Bobbies
Spelidee
Mister X probeert zijn achtervolgers in
Londen af te schudden. Hij vlucht met taxi,
bus en metro. Alleen de slimste detectives
lukt het, hem te grijpen.
Mister X probeert tot het einde van het
spel zijn achtervolgers te ontvluchten
en zijn verblijfplaats geheim te houden.
De detectives daarentegen proberen de
zetten van Mister X te volgen en hem op
te sporen.
Voorbereiding:
voor 3 tot 6 spelers
(De voorbereidingen voor 2 spelers vind
je op pagina 21.)
De spelers spreken af wie de rol van
Mister X op zich neemt.
NL
De overige spelers nemen de rol van
detective op zich. Leg de tickets klaar als
algemene voorraad.
Auteur:
Projekt Team III, Michael Schacht
Design:
Felix Harnickell, DE Ravensburger
Illustratie:
Franz Vohwinkel, Torsten Wolber
Handleiding:
DE Ravensburger
Redactie:
André Maack
Tip: voor deze taak heb je sterke
zenuwen nodig, daarom is het
verstandig als een ervaren speler
deze rol op zich neemt.
Aut
eur
:
Projekt Team III, Michael S
Design
:
Felix Harnickell, DE Raven
Ill
ustr
a
t
ie:
Franz Vohwinkel, Torste
Handleiding:
DE Ravensburger
R
edac
ti
e
:
André Maack
+ + + DE SPANNENDE JACHT OP MISTER X DWARS DOOR LONDEN + + +
Let op: normale tickets pakt Mister X het hele spel door uit de
algemene voorraad.
16
Mister X krijgt:
• 1 witte speelfi guur
• Het oogscherm voor Mister X
(dit voorkomt dat de detectives
verraderlijke blikken van Mister X
kunnen zien)
• De rittentabel met ingelegd papier
• 1 pen (niet inbegrepen)
• Tickets:
5 x black ticket
2 x dubbelzet-ticket
Iedere detective krijgt:
• 1 gekleurde speelfi guur naar keuze en het daarbij
horende ticket-bord
Tickets, die hij op zijn ticket-bord legt:
4 x metro
8 x bus
11 x taxi
Spelen er minder dan 4 detectives mee, dan komen
de Bobbies in gedaante van
meer speelfi guren te hulp:
Bij 2 detectives:
2 Bobbies
Bij 3 detectives: 1 Bobby
Bij 2 of 3 detectives zijn er zowel detectives
als Bobbies!
Iedere Bobby wordt weergegeven door een speel-
guur die nog niet meedoet. Doe over deze fi guren
een kartonnen ring. Deze ring blijft daar tot het
einde van het spel en maken de Bobbies herkenbaar
tijdens het spel.
Tip: de nummers van de haltes op
het speelbord zijn per regel van
links naar rechts gerangschikt; zo
kun je je startpunt sneller vinden.
Ter herinnering: Bobbies hebben
geen tickets nodig.
17
Beginopstelling
Om jullie startplaatsen te bepalen,
sorteren jullie de
startkaarten eerst op
hun achterkant (D en X). Schud de D- en
X-kaarten apart van elkaar en
leg ze dan omgekeerd op tafel.
Iedere
detective pakt nu een
startkaart met een D aan de
achterkant en zet z’n speelfi guur
op de overeenkomstige halte.
Doen er Bobbies mee, pak dan ook voor
iedere Bobbie een startkaart met een D
en zet de fi guren op de overeenkomstige
halte. Dan pakt
Mister X zonder dat
De ring is hun vrijkaart voor alle ver-
voersmiddelen. De Bobbies hebben dus
geen tickets nodig voor hun zetten!
De Bobbies worden in de loop van het
spel
door alle detectives gezamenlijk
gezet. De spelers overleggen naar welke
velden de Bobbies moeten gaan.
Spelafl oop
voor 3 tot 6 spelers
(De voorbereidingen voor 2 spelers staan
op pagina 21.)
Er worden tot 22 rondes gespeeld. Een
ronde bestaat eruit, dat eerst Mister X
zijn zet uitvoert en vervolgens in willekeu-
rige volgorde alle detectives en Bobbies.
Daarvoor
moet Mister X, iedere detecti-
ve en ook iedere Bobby zijn standplaats
veranderen. Iedere detective gebruikt
voor het gereden traject een ticket, dat
hij van het ticketbord in de algemene
voorraad legt. Mister X pakt zijn tickets
altijd uit de algemene voorraad!
iemand het ziet een startkaart met een X
op de achterkant en bekijkt hem, zet zijn
speelfi guur echter
niet op het speelbord.
18
Hoe wordt gezet?
(detective, Bobbies en Mister X)
Iedere plaats op het speelbord is een
halte voor 1 tot 3 vervoersmiddelen (taxi,
bus, metro): De kleuren van de haltes
geven aan, welke vervoersmiddelen daar
starten en stoppen. Om een vervoers-
middel te kunnen gebruiken, moet de
speelfi guur op een halte voor dit ver-
voersmiddel staan (de kleur komt dus in
het district voor).
Met de
taxi (geel) is iedere plaats op
het speelbord bereikbaar. Het traject dat
je af kunt leggen, is echter kort: je mag
alleen (langs een gele lijn) tot aan de
volgende plaats zetten.
De
bus (turquoise) rijdt alleen vanaf
plaatsen met een turquoise-kleurige
halve cirkel; daarmee kun je langs de
buslijnen iets grotere trajecten afl eggen.
De
metro (rood) rijdt langs de rode lijnen
en kan snel grote afstanden afl eggen.
Maar er zijn slechts weinig metrosta-
tions (plaatsen met een rode binnenste
rechthoek) op het speelbord.
De speler zet een ticket van de over-
eenkomstige kleur in en gaat naar de
volgende halte. Een afgelegd traject
kan in de daarop volgende beurt weer
worden teruggereden.
Alle guren mogen slechts op drie vrije
plaatsen worden gezet. Kan Mister X naar
geen enkele vrije plaats zetten, dan heeft
hij verloren. Zet een detective of Bobby
naar de plaats waar Mister X zich bevindt,
dan heeft Mister X eveneens verloren. Een
detective en een Bobby mogen nooit op
dezelfde plaats staan.
De zetten van Mister X
De zetten van Mister X zijn geheim.
Daarvoor kiest hij in het geheim een
nieuwe halte, die door een lijn direct ver-
bonden is met zijn huidige standplaats.
Hij schrijft de nummers van de nieuwe
halte op het volgende vrije veld van z’n
rittentabel. Hij bedekt zijn notitie met het
gebruikte ticket. De detectives weten dus
Ter herinnering: Voor Bobbies
hoeven geen tickets in de voorraad
gedaan te worden.
19
met welk vervoersmiddel Mister X gezet
heeft, maar niet waarheen.
Als hij weer aan de beurt is, gaat hij
vanuit deze genoteerde halte verder naar
de volgende halte van zijn keuze, enz.
Nadat Mister X zijn beurt heeft beëindigd,
komen in willekeurige volgorde de
detectives en de Bobbies aan de beurt.
Aangezien de detectives een gemeen-
schappelijk doel hebben, moeten de
spelers goed afspreken wat hun zet is en
die van de Bobbies.
Iedere detective doet zijn zojuist ge-
bruikte ticket bij de voorraad en zet zijn
speelfi guur op de halte van het door hem
gekozen vervoersmiddel.
Tijdens het spel geldt:
•De detectives hebben slechts een
beperkte voorraad tickets. Heeft een
detective van een vervoersmiddel geen
ticket meer, dan kan hij dit vervoers-
middel ook niet gebruiken.
•Heeft een detective helemaal geen
tickets meer of kan hij met zijn tickets
niet meer zetten, dan moet hij een
beurt overslaan.
•De detectives mogen onder elkaar geen
tickets ruilen.
•De tickets van de detectives liggen
steeds open, zodat Mister X kan zien,
welke vervoersmiddelen nog ter be-
schikking zijn voor zijn achtervolging.
De zetten van de
detectives en de
Bobbies
20
Tip: De detectives moeten zich voor
het opduiken van Mister X naar een
gunstig verkeersknooppunt begeven,
zodat ze in de volgende beurt
grotere kansen hebben, in de buurt
van Mister X te komen.
Tip: Mister X moet er bij het
opduiken op letten dat niemand hem
in de volgende beurt kan bereiken.
Speciale zetten van
Mister X
Mister X duikt op
Mister X moet zich na bepaalde afstanden
laten zien en wel
na z’n 3
e
, 8
e
, 13
e
, 18
e
en
24
e
beurt. De tijdstippen waarop hij
zich moet laten zien, staan op de
rittentabel met
omcirkelde getallen
en in een groter
venster.
Net zoals anders noteert Mister X z’n
halte op de rittentabel en legt zijn ticket
erop. Dan zet hij zijn speelfi guur op z’n
actuele standplaats.
Nu hebben de detectives grote kans
Mister X te omsingelen of te pakken.
Maar veel tijd is er niet, want al bij
de volgende beurt pakt Mister X zijn
speelfi guur weer van het bord en
duikt onder!
Dubbele zet
Speelt Mister X een
ticket met dubbele zet
uit, dan kan hij in deze ronde meteen
2 plaatsen bezoeken, en wel met een
willekeurig geoorloofde combinatie
van 2 vervoersmiddelen. Hij noteert
beide haltes op zijn rittentabel (2 velden!)
en legt de 2 tickets van de gebruikte
vervoersmiddelen daarop af.
Het dubbelzet-ticket gaat uit het spel. Is
de eerste plaats een plaats, waar Mister
X moet opduiken, dan laat hij zich daar
zien, verdwijnt echter meteen weer van
het bord en duikt onder!
Aangezien de dubbelzet als 2 normale
speelbeurten direct achter elkaar wordt
gespeeld, mag Mister X noch in de eerste
noch in de tweede beurt een veld be-
treden, waar een detective op staat. Per
ronde mag Mister X slechts 1 dubbelzet-
ticket inzetten.
21
Black tickets
Mister X kan in plaats
van een normaal ticket
een black ticket inzetten en daarmee een
willekeurig vervoersmiddel gebruiken.
Met een black ticket kan Mister X (en
alleen Mister X) ook een pont gebruiken
(en daarmee bv. van 157 naar 115 varen).
Deze verbindingen (zwarte lijnen) kunnen
niet met andere tickets worden gebruikt.
Gebruikt Mister X een black ticket, dan
krijgen de detectives geen aanwijzing
welk vervoersmiddel Mister X gebruikt
zou kunnen hebben. Black tickets mogen
ook in het kader van dubbelzetten wor-
den ingezet. Ze worden zoals gewoonlijk
op de rittentabel
afgelegd.
Einde van het spel
De detectives winnen, als:
• Op een willekeurig tijdstip in het spel
een detective of een Bobby zich tegeli-
jkertijd met Mister X op dezelfde plaats
bevindt. In dit geval moet Mister X zich
overgeven.
Mister X wint, als:
• Het hem lukt tot het einde van de 22e
ronde door Londen te reizen zonder
door de detectives gepakt te worden.
De ronde is pas beëindigd, als ver-
volgens de detectives nog een keer
gezet hebben.
• Geen van de detectives meer kan
zetten.
Veranderingen in het
spel met z’n tweeën
(1 detective)
Speelt er slechts één speler tegen Mister
X, dan speelt hij met 4 fi guren. Twee
daarvan zijn detectives, waarvoor hij het
normale aantal tickets krijgt (in totaal
dus: 20 x taxi, 16 x bus en 8 x metro).
De tickets mag hij willekeurig voor beide
detectives inzetten. De overige 2 fi guren
zijn Bobbies, waarvoor geen tickets nodig
zijn. Alle fi guren mag hij in willekeurige
volgorde zetten.
© 2013 Ravensburger Spieleverlag GmbH

Documenttranscriptie

NL + + + D E S PA N N E N D E J AC H T O P M I S T E R X DWA R S D O O R L O N D E N + + + Auteur: Projekt Team III, Michael Schacht S Design: Felix Harnickell, DE Raven Ravensburger Illustratie: Franz Vohwinkel, Torste Torsten Wolber Handleiding: DE Ravensburger Redactie: André Maack Inhoud Spelidee Voorbereiding: 1 speelbord 6 speelfiguren 29 startkaarten 130 tickets, bestaand uit: 57 x taxi 45 x bus 23 x metro 5 x black ticket 3 dubbelzet-kaarten 5 ticket-borden voor de detectives 1 rittentabel met papier voor Mister X 1 oogscherm voor Mister X 2 ringen voor de Bobbies Mister X probeert zijn achtervolgers in Londen af te schudden. Hij vlucht met taxi, bus en metro. Alleen de slimste detectives lukt het, hem te grijpen. voor 3 tot 6 spelers Mister X probeert tot het einde van het spel zijn achtervolgers te ontvluchten en zijn verblijfplaats geheim te houden. De detectives daarentegen proberen de zetten van Mister X te volgen en hem op te sporen. (De voorbereidingen voor 2 spelers vind je op pagina 21.) De spelers spreken af wie de rol van Mister X op zich neemt. Tip: voor deze taak heb je sterke zenuwen nodig, daarom is het verstandig als een ervaren speler deze rol op zich neemt. De overige spelers nemen de rol van detective op zich. Leg de tickets klaar als algemene voorraad. 15 Mister X krijgt: Iedere detective krijgt: • 1 witte speelfiguur • Het oogscherm voor Mister X (dit voorkomt dat de detectives verraderlijke blikken van Mister X kunnen zien) • 1 gekleurde speelfiguur naar keuze en het daarbij horende ticket-bord • De rittentabel met ingelegd papier • Tickets, die hij op zijn ticket-bord legt: 4 x metro 8 x bus 11 x taxi • 1 pen (niet inbegrepen) • Tickets: 5 x black ticket 2 x dubbelzet-ticket Spelen er minder dan 4 detectives mee, dan komen de Bobbies in gedaante van meer speelfiguren te hulp: Bij 2 detectives: 2 Bobbies Bij 3 detectives: 1 Bobby Bij 2 of 3 detectives zijn er zowel detectives als Bobbies! Let op: normale tickets pakt Mister X het hele spel door uit de algemene voorraad. 16 Iedere Bobby wordt weergegeven door een speelfiguur die nog niet meedoet. Doe over deze figuren een kartonnen ring. Deze ring blijft daar tot het einde van het spel en maken de Bobbies herkenbaar tijdens het spel. De ring is hun vrijkaart voor alle vervoersmiddelen. De Bobbies hebben dus geen tickets nodig voor hun zetten! De Bobbies worden in de loop van het spel door alle detectives gezamenlijk gezet. De spelers overleggen naar welke velden de Bobbies moeten gaan. Beginopstelling Om jullie startplaatsen te bepalen, sorteren jullie de startkaarten eerst op hun achterkant (D en X). Schud de D- en X-kaarten apart van elkaar en leg ze dan omgekeerd op tafel. Iedere detective pakt nu een startkaart met een D aan de achterkant en zet z’n speelfiguur op de overeenkomstige halte. iemand het ziet een startkaart met een X op de achterkant en bekijkt hem, zet zijn speelfiguur echter niet op het speelbord. Tip: de nummers van de haltes op het speelbord zijn per regel van links naar rechts gerangschikt; zo kun je je startpunt sneller vinden. Spelafloop voor 3 tot 6 spelers (De voorbereidingen voor 2 spelers staan op pagina 21.) Er worden tot 22 rondes gespeeld. Een ronde bestaat eruit, dat eerst Mister X zijn zet uitvoert en vervolgens in willekeurige volgorde alle detectives en Bobbies. Daarvoor moet Mister X, iedere detective en ook iedere Bobby zijn standplaats veranderen. Iedere detective gebruikt voor het gereden traject een ticket, dat hij van het ticketbord in de algemene voorraad legt. Mister X pakt zijn tickets altijd uit de algemene voorraad! Ter herinnering: Bobbies hebben geen tickets nodig. Doen er Bobbies mee, pak dan ook voor iedere Bobbie een startkaart met een D en zet de figuren op de overeenkomstige halte. Dan pakt Mister X zonder dat 17 Hoe wordt gezet? De speler zet een ticket van de overeenkomstige kleur in en gaat naar de volgende halte. Een afgelegd traject kan in de daarop volgende beurt weer worden teruggereden. (detective, Bobbies en Mister X) Iedere plaats op het speelbord is een halte voor 1 tot 3 vervoersmiddelen (taxi, bus, metro): De kleuren van de haltes geven aan, welke vervoersmiddelen daar starten en stoppen. Om een vervoersmiddel te kunnen gebruiken, moet de speelfiguur op een halte voor dit vervoersmiddel staan (de kleur komt dus in het district voor). Alle figuren mogen slechts op drie vrije plaatsen worden gezet. Kan Mister X naar geen enkele vrije plaats zetten, dan heeft hij verloren. Zet een detective of Bobby naar de plaats waar Mister X zich bevindt, dan heeft Mister X eveneens verloren. Een detective en een Bobby mogen nooit op dezelfde plaats staan. De bus (turquoise) rijdt alleen vanaf plaatsen met een turquoise-kleurige halve cirkel; daarmee kun je langs de buslijnen iets grotere trajecten afleggen. Met de taxi (geel) is iedere plaats op het speelbord bereikbaar. Het traject dat je af kunt leggen, is echter kort: je mag alleen (langs een gele lijn) tot aan de volgende plaats zetten. 18 De metro (rood) rijdt langs de rode lijnen en kan snel grote afstanden afleggen. Maar er zijn slechts weinig metrostations (plaatsen met een rode binnenste rechthoek) op het speelbord. De zetten van Mister X De zetten van Mister X zijn geheim. Daarvoor kiest hij in het geheim een nieuwe halte, die door een lijn direct verbonden is met zijn huidige standplaats. Hij schrijft de nummers van de nieuwe halte op het volgende vrije veld van z’n rittentabel. Hij bedekt zijn notitie met het gebruikte ticket. De detectives weten dus met welk vervoersmiddel Mister X gezet heeft, maar niet waarheen. De zetten van de detectives en de Bobbies Nadat Mister X zijn beurt heeft beëindigd, komen in willekeurige volgorde de detectives en de Bobbies aan de beurt. Aangezien de detectives een gemeenschappelijk doel hebben, moeten de spelers goed afspreken wat hun zet is en die van de Bobbies. Als hij weer aan de beurt is, gaat hij vanuit deze genoteerde halte verder naar de volgende halte van zijn keuze, enz. Iedere detective doet zijn zojuist gebruikte ticket bij de voorraad en zet zijn speelfiguur op de halte van het door hem gekozen vervoersmiddel. Tijdens het spel geldt: •De detectives hebben slechts een beperkte voorraad tickets. Heeft een detective van een vervoersmiddel geen ticket meer, dan kan hij dit vervoersmiddel ook niet gebruiken. •Heeft een detective helemaal geen tickets meer of kan hij met zijn tickets niet meer zetten, dan moet hij een beurt overslaan. •De detectives mogen onder elkaar geen tickets ruilen. •De tickets van de detectives liggen steeds open, zodat Mister X kan zien, welke vervoersmiddelen nog ter beschikking zijn voor zijn achtervolging. Ter herinnering: Voor Bobbies hoeven geen tickets in de voorraad gedaan te worden. 19 Speciale zetten van Mister X Mister X duikt op Mister X moet zich na bepaalde afstanden laten zien en wel na z’n 3e, 8e, 13e, 18e en 24e beurt. De tijdstippen waarop hij zich moet laten zien, staan op de rittentabel met omcirkelde getallen en in een groter venster. Net zoals anders noteert Mister X z’n halte op de rittentabel en legt zijn ticket erop. Dan zet hij zijn speelfiguur op z’n actuele standplaats. Tip: Mister X moet er bij het opduiken op letten dat niemand hem in de volgende beurt kan bereiken. Nu hebben de detectives grote kans Mister X te omsingelen of te pakken. Maar veel tijd is er niet, want al bij de volgende beurt pakt Mister X zijn speelfiguur weer van het bord en duikt onder! Tip: De detectives moeten zich voor het opduiken van Mister X naar een gunstig verkeersknooppunt begeven, zodat ze in de volgende beurt grotere kansen hebben, in de buurt van Mister X te komen. 20 Dubbele zet Speelt Mister X een ticket met dubbele zet uit, dan kan hij in deze ronde meteen 2 plaatsen bezoeken, en wel met een willekeurig geoorloofde combinatie van 2 vervoersmiddelen. Hij noteert beide haltes op zijn rittentabel (2 velden!) en legt de 2 tickets van de gebruikte vervoersmiddelen daarop af. Het dubbelzet-ticket gaat uit het spel. Is de eerste plaats een plaats, waar Mister X moet opduiken, dan laat hij zich daar zien, verdwijnt echter meteen weer van het bord en duikt onder! Aangezien de dubbelzet als 2 normale speelbeurten direct achter elkaar wordt gespeeld, mag Mister X noch in de eerste noch in de tweede beurt een veld betreden, waar een detective op staat. Per ronde mag Mister X slechts 1 dubbelzetticket inzetten. Black tickets Mister X kan in plaats van een normaal ticket een black ticket inzetten en daarmee een willekeurig vervoersmiddel gebruiken. Met een black ticket kan Mister X (en alleen Mister X) ook een pont gebruiken (en daarmee bv. van 157 naar 115 varen). Deze verbindingen (zwarte lijnen) kunnen niet met andere tickets worden gebruikt. Gebruikt Mister X een black ticket, dan krijgen de detectives geen aanwijzing welk vervoersmiddel Mister X gebruikt zou kunnen hebben. Black tickets mogen ook in het kader van dubbelzetten worden ingezet. Ze worden zoals gewoonlijk op de rittentabel afgelegd. Einde van het spel De detectives winnen, als: • Op een willekeurig tijdstip in het spel een detective of een Bobby zich tegelijkertijd met Mister X op dezelfde plaats bevindt. In dit geval moet Mister X zich overgeven. Veranderingen in het spel met z’n tweeën (1 detective) Speelt er slechts één speler tegen Mister X, dan speelt hij met 4 figuren. Twee daarvan zijn detectives, waarvoor hij het normale aantal tickets krijgt (in totaal dus: 20 x taxi, 16 x bus en 8 x metro). Mister X wint, als: • Het hem lukt tot het einde van de 22e ronde door Londen te reizen zonder door de detectives gepakt te worden. De ronde is pas beëindigd, als vervolgens de detectives nog een keer gezet hebben. • Geen van de detectives meer kan zetten. De tickets mag hij willekeurig voor beide detectives inzetten. De overige 2 figuren zijn Bobbies, waarvoor geen tickets nodig zijn. Alle figuren mag hij in willekeurige volgorde zetten. © 2013 Ravensburger Spieleverlag GmbH 21
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Ravensburger Scotland Yard de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor