Ravensburger Star Wars Labyrinth de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
- 14 -
NL
Ravensburger® spel nr. 26 590 9
Auteur: Max J. Kobbert
Design: Martin Knoorp
Het slimme schuifspel voor
2–4 spelers vanaf 7 jaar.
Inhoud:
1 spelbord
34 vierkante gangkaartjes
24 kaartjes met afbeeldingen (doelkaartjes)
4 ruimteschip speelfi guren in de kleuren rood,
geel, groen en blauw
1 Darth Vader speelfi guur (voor spelvariant)
5 opzetvoetjes
Luke Skywalker, meester Yoda, R2-D2 en nog veel meer be-
kende fi guren uit de Star Wars Saga hebben zich verstopt in
de ruimtes van het galactische labyrint en wachten tot jullie
ze vinden. Ga met jullie ruimteschepen op zoek naar hen!
Alleen de speler die de Melkweg handig verschuift, komt bij
de Jedi-ridders, de Sith Lords, de Droids en andere bewoners
van het imperium.
Doel van het spel is, als eerste alle eigen kaartjes om te
draaien en naar je startveld terug te keren.
Voorbereiding
Voordat jullie met het eerste spel beginnen, worden de
kartonnen delen voorzichtig losgemaakt.
De gangkaarten worden eerst omgekeerd geschud en
vervolgens open op de vrije velden van het spelbord gelegd,
zodat een toevallig labyrint ontstaat. Er blijft één gangkaart
over. Die wordt open naast het spelbord gelegd en later
gebruikt voor het verschuiven van het galactische labyrint.
De 24 doelkaartjes worden geschud en gelijkmatig onder de
spelers verdeeld. Iedere speler legt zijn kaartjes, zonder te
kijken, omgekeerd als stapel voor zich neer.
Als laatste kiest iedere speler een ruimteschip, zet het in
een opzetvoetje en vervolgens op het startveld van dezelfde
kleur in één van de vier hoeken van het spelbord.
De Darth Vader speelfi guur is voor het basisspel niet nodig.
Ook de Darth Vader symbolen die op een gangkaartje en vier
doelkaartjes te vinden zijn, kunnen in het basisspel gene-
geerd worden, maar blijven in het spel.
- 15 -
NL
Spelverloop
Als eerste kijkt iedere speler naar de bovenste kaart van
zijn stapel kaartjes, zonder die aan de andere spelers te
laten zien. De jonste speler mag beginnen, daarna gaat
het spel verder met de wijzers van de klok mee. Wie aan
de beurt is, probeert op het veld te komen met dezelfde
afbeelding als de afbeelding op het bovenste kaartje van
zijn stapel. Daarvoor verschuift de speler altijd eerst het
labyrint door er een gangkaart in te schuiven en zet
vervolgens zijn ruimteschip.
Labyrint verschuiven
Aan de randen van het speelveld bevinden zich 12 kloon-
soldaat-pijlen. De speler die aan de beurt is kiest één van
deze pijlen en schuift hier de overgebleven gangkaart zo
ver in, dat aan de tegenoverliggende zijde een gangkaart
wordt uitgeschoven. De kaart die eruit geschoven is blijft
aan de rand van het spelbord liggen, tot hij er door de vol-
gende speler op een andere plaats weer wordt ingescho-
ven.
Een gangkaart mag dus niet op dezelfde plaats worden
ingeschoven als waar hij er zojuist is uitgeschoven.
Het galactische labyrint moet in ieder geval worden ver-
schoven, ook als de speler de gewenste afbeelding zonder
schuiven kan bereiken.
Als bij het schuiven de eigen of de speelfi guur van een
andere speler van het bord wordt geschoven, wordt de speel-
guur aan de tegenoverliggende zijde op de zojuist inge-
schoven gangkaart gezet. Het verzetten van de speelfi guur
geldt niet als zet.
Ruimteschip speelfi guur zetten
Na het verschuiven van het labyrint zet de speler met zijn
ruimteschip. De speler kan op ieder veld zetten dat met zijn
ruimteschip door een ononderbroken weg is verbonden,
maar hij mag ook blijven staan. Op een veld mogen meer
ruimteschepen staan.
- 16 -
NL
Kan een speler zijn doel niet direct bereiken, dan kan hij
zijn ruimteschip zo ver zetten, dat hij voor de volgende
beurt een gunstige uitgangspositie heeft. Hij kan zijn
ruimteschip ook laten staan.
Heeft de speler de afbeelding van zijn kaartje bereikt,
dan legt hij die open als bewijs naast zijn dichte kaarten-
stapel. Daarna mag hij direct zijn volgende kaart bekijken.
Dit doel moet hij vanaf zijn volgende beurt proberen te
bereiken.
Einde van het spel
Het spel is ten einde zodra een speler al zijn kaartjes met
afbeeldingen heeft omgedraaid en met zijn ruimteschip
bij zijn startveld is teruggekeerd. Deze speler heeft
gewonnen!
Darth Vader spelvariant:
Het begin en het verloop van het spel gaan zoals bij het
basisspel, echter met de volgende verandering:
Bij de opbouw van het spelbord moet erop worden gelet
dat het gangkaartje met het Darth Vader symbool zich op
het spelbord bevindt (de plaats speelt geen rol), want van
daaruit start de Darth Vader speelfi guur. Deze speelfi guur
hoort bij geen een speler!
Heeft een speler een doelkaart met rechtsboven het Darth
Vader symbool, dan zet hij niet met z’n eigen ruimteschip
naar het doel, maar met de Darth Vader speelfi guur.
Voor de Darth Vader speelfi guur gelden dezelfde regels als
voor de ruimteschepen. Het kan heel spannend worden
wanneer meerdere spelers tegelijkertijd met Darth Vader
moeten zetten, omdat ze allebei een ander doel hebben.
Spelvariant voor jonge kinderen:
Het spel wordt zoals bij het basisspel opgebouwd en ge-
speeld. Om het spel wat gemakkelijker te maken mogen de
spelers in het begin al hun doelkaartjes bekijken. De spelers
kunnen nu bij elke beurt beslissen welk doel ze als volgende
willen bereiken.
Als einde van het spel kan worden afgesproken dat de
speelfi guur niet op het startveld terug gezet hoeft te wor-
den, maar dat hij op een willekeurige plaats uit het labyrint
wordt gezet.
Heeft de speler zijn doel bereikt, dan blijft de Darth Vader
speelfi guur daar staan en wacht tot hij opnieuw wordt
ingezet.
De speler zet vanaf nu weer met zijn eigen ruimteschip
(uitzondering: op de volgende kaart staat ook het Darth
Vader symbool).
© 2012 Ravensburger Spieleverlag
General
Grievous
Darth Maul Darth Sidious Count Dooku

Documenttranscriptie

NL De gangkaarten worden eerst omgekeerd geschud en vervolgens open op de vrije velden van het spelbord gelegd, zodat een toevallig labyrint ontstaat. Er blijft één gangkaart over. Die wordt open naast het spelbord gelegd en later gebruikt voor het verschuiven van het galactische labyrint. Ravensburger® spel nr. 26 590 9 Auteur: Max J. Kobbert Design: Martin Knoorp De 24 doelkaartjes worden geschud en gelijkmatig onder de spelers verdeeld. Iedere speler legt zijn kaartjes, zonder te kijken, omgekeerd als stapel voor zich neer. Als laatste kiest iedere speler een ruimteschip, zet het in een opzetvoetje en vervolgens op het startveld van dezelfde kleur in één van de vier hoeken van het spelbord. De Darth Vader speelfiguur is voor het basisspel niet nodig. Ook de Darth Vader symbolen die op een gangkaartje en vier doelkaartjes te vinden zijn, kunnen in het basisspel genegeerd worden, maar blijven in het spel. Het slimme schuifspel voor 2–4 spelers vanaf 7 jaar. Inhoud: 1 spelbord 34 vierkante gangkaartjes 24 kaartjes met afbeeldingen (doelkaartjes) 4 ruimteschip speelfiguren in de kleuren rood, geel, groen en blauw 1 Darth Vader speelfiguur (voor spelvariant) 5 opzetvoetjes Luke Skywalker, meester Yoda, R2-D2 en nog veel meer bekende figuren uit de Star Wars Saga hebben zich verstopt in de ruimtes van het galactische labyrint en wachten tot jullie ze vinden. Ga met jullie ruimteschepen op zoek naar hen! Alleen de speler die de Melkweg handig verschuift, komt bij de Jedi-ridders, de Sith Lords, de Droids en andere bewoners van het imperium. Doel van het spel is, als eerste alle eigen kaartjes om te draaien en naar je startveld terug te keren. Voorbereiding Voordat jullie met het eerste spel beginnen, worden de kartonnen delen voorzichtig losgemaakt. - 14 - NL Spelverloop Als eerste kijkt iedere speler naar de bovenste kaart van zijn stapel kaartjes, zonder die aan de andere spelers te laten zien. De jonste speler mag beginnen, daarna gaat het spel verder met de wijzers van de klok mee. Wie aan de beurt is, probeert op het veld te komen met dezelfde afbeelding als de afbeelding op het bovenste kaartje van zijn stapel. Daarvoor verschuift de speler altijd eerst het labyrint door er een gangkaart in te schuiven en zet vervolgens zijn ruimteschip. Een gangkaart mag dus niet op dezelfde plaats worden ingeschoven als waar hij er zojuist is uitgeschoven. Het galactische labyrint moet in ieder geval worden verschoven, ook als de speler de gewenste afbeelding zonder schuiven kan bereiken. Labyrint verschuiven Aan de randen van het speelveld bevinden zich 12 kloonsoldaat-pijlen. De speler die aan de beurt is kiest één van deze pijlen en schuift hier de overgebleven gangkaart zo ver in, dat aan de tegenoverliggende zijde een gangkaart wordt uitgeschoven. De kaart die eruit geschoven is blijft aan de rand van het spelbord liggen, tot hij er door de volgende speler op een andere plaats weer wordt ingeschoven. Als bij het schuiven de eigen of de speelfiguur van een andere speler van het bord wordt geschoven, wordt de speelfiguur aan de tegenoverliggende zijde op de zojuist ingeschoven gangkaart gezet. Het verzetten van de speelfiguur geldt niet als zet. Ruimteschip speelfiguur zetten Na het verschuiven van het labyrint zet de speler met zijn ruimteschip. De speler kan op ieder veld zetten dat met zijn ruimteschip door een ononderbroken weg is verbonden, maar hij mag ook blijven staan. Op een veld mogen meer ruimteschepen staan. - 15 - NL Kan een speler zijn doel niet direct bereiken, dan kan hij zijn ruimteschip zo ver zetten, dat hij voor de volgende beurt een gunstige uitgangspositie heeft. Hij kan zijn ruimteschip ook laten staan. Heeft de speler de afbeelding van zijn kaartje bereikt, dan legt hij die open als bewijs naast zijn dichte kaartenstapel. Daarna mag hij direct zijn volgende kaart bekijken. Dit doel moet hij vanaf zijn volgende beurt proberen te bereiken. Heeft de speler zijn doel bereikt, dan blijft de Darth Vader speelfiguur daar staan en wacht tot hij opnieuw wordt ingezet. De speler zet vanaf nu weer met zijn eigen ruimteschip (uitzondering: op de volgende kaart staat ook het Darth Vader symbool). Einde van het spel Het spel is ten einde zodra een speler al zijn kaartjes met afbeeldingen heeft omgedraaid en met zijn ruimteschip bij zijn startveld is teruggekeerd. Deze speler heeft gewonnen! General Grievous Darth Maul Darth Sidious Count Dooku Darth Vader spelvariant: Spelvariant voor jonge kinderen: Het begin en het verloop van het spel gaan zoals bij het basisspel, echter met de volgende verandering: Bij de opbouw van het spelbord moet erop worden gelet dat het gangkaartje met het Darth Vader symbool zich op het spelbord bevindt (de plaats speelt geen rol), want van daaruit start de Darth Vader speelfiguur. Deze speelfiguur hoort bij geen een speler! Heeft een speler een doelkaart met rechtsboven het Darth Vader symbool, dan zet hij niet met z’n eigen ruimteschip naar het doel, maar met de Darth Vader speelfiguur. Voor de Darth Vader speelfiguur gelden dezelfde regels als voor de ruimteschepen. Het kan heel spannend worden wanneer meerdere spelers tegelijkertijd met Darth Vader moeten zetten, omdat ze allebei een ander doel hebben. Het spel wordt zoals bij het basisspel opgebouwd en gespeeld. Om het spel wat gemakkelijker te maken mogen de spelers in het begin al hun doelkaartjes bekijken. De spelers kunnen nu bij elke beurt beslissen welk doel ze als volgende willen bereiken. Als einde van het spel kan worden afgesproken dat de speelfiguur niet op het startveld terug gezet hoeft te worden, maar dat hij op een willekeurige plaats uit het labyrint wordt gezet. © 2012 Ravensburger Spieleverlag - 16 -
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Ravensburger Star Wars Labyrinth de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding