Stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Rechter moer
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Afdichting
(Lip is aan de buitenkant)
Conus met stofkap
(Kan niet worden
gedemonteerd)
WAARSCHUWING
● De WH-M988-R12 is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter,
afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de naafas een scheurtje ontstaan,
hetgeen het defect raken van de naafas kan veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot
gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan
rijden dient u uw naven zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen
scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of andere
abnormale toestand, de fi ets NIET gebruiken.
● De WH-M988-R12/SM-AX75 kan enkel worden gebruikt in combinatie met een
speciaal frame. Als deze met een ander type frame worden gebruikt, bestaat
de kans dat u het wiel tijdens het fi etsen verliest en dat ernstig lichamelijk letsel
veroorzaakt wordt.
● Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fi ets te gaan rijden.
Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fi ets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
● Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of loszittende
spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken, scheurtjes of krassen
vertoont. Als er problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
● Het wiel is ontworpen voor veldrijden. Gebruik het niet voor afdalingen, omdat het
wiel dan kan verbuigen of anderszins kan beschadigen, wat tot ongevallen kan
leiden.
● Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen. Gebruik deze
wielen niet met velgremmen.
● Lees de montage-instructies voor de schijfremmen en de SM-AX75 tezamen met
deze montage-instructies.
● Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen tot gevolg hebben dat u met de fi ets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele
Shimano vervangingsonderdelen.
● Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
● Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van de band
bemoeilijken en de band of binnenband beschadigen of de kans bestaat dat de
banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
LET OP
● Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen om
beschadiging van de velg en de naafeenheid te voorkomen.
● De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}.
● Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak aan te
trekken. Als de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit beschadiging van de
velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fi etsendealers te laten
uitvoeren.)
● Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare alkalische
bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op de velgen en luchtlekkages
kunnen veroorzaken.
Opmerking
● Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
● Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten
komen.
● U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te
spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de
ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn
om de gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
● Als de ketting tijdens het fi etsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en
de ketting vernieuwen.
● Dit product is niet gegarandeerd tegen beschadiging welke het gevolg is van
bijvoorbeeld het maken van sprongen met de fi ets of het vallen van de fi ets,
behalve als dergelijke beschadigingen het gevolg zijn van defecte materialen of
fabricagemethoden.
● Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
● Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken is en na de
eerste 1,000Km fi etsen de spaakspnningen door een erkende fi etsendealer te laten
afstellen.
● Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen voor het
reinigen van het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op de randen van de
velg is aangebracht kunnen loslaten.
● Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het schoonmaken van
het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan laten.
● Refl ectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fi etsdealer om
bijzonderheden.
Modelnummer Specifi catie Kleur
RR-550-WUW SW W/O BRACKET
JIS / CPSC Wit
RR-550-WUA SW W/O BRACKET
AS Amber
RR-317-WUA SW W/O BRACKET
DIN Amber
● Spaakbeschermers ijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fi etsdealer om
bijzonderheden.
CP-WH14A CS-M980
● Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het
gevolg is van normaal gebruik.
Algemene veiligheidsinformatie
Technische montage-instructies
SI-4G50A-001
WH-M988-R12
Wiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
Ketting CN-M980
Cassettetandwiel CS-M980
Rotor SM-RT98
Vrijloopnaafas (achterwielnaafas) SM-AX75
Specifi caties
Maat 10
Aantal spaken 24
Velgbreedte 25,8 mm
Velgmaat 26”
Bandenmaat van toepassing 26 x 1,95 ~ 2,5
Remmen van toepassing Schijfremmen
Afmetingen van opsluitmoer 142 mm
Asdiameter ø12
Vervangen van de spaken
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naaffl ens en trek
vervolgens de moer aan. Gebruik bij het monteren
de spaakaanslag om de spaak vast te houden
zodat deze niet meedraait en steek vervolgens een
schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in de
groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van
de spaak te voorkomen.
Opmerking:
● Als de onderlegring niet wordt
gemonteerd, kan de spaakspanning niet
worden afgesteld, dus de onderlegring
niet vergeten te monteren.
● Trek de moer aan tot aan het einde van
de schroefdraad.
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
Gebruik speciaalgereedschap TL-FH12 om de wielen in elkaar te zetten.
Linkerzijde Rechterzijde
Waarde van spaakspanning
Linkerzijde Rechterzijde (tandwiel)
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Onderhoud
Spaak
Moer
Spaakaanslag
Onderlegring
Plug
1
2
3
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-4G50A-001-03
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals
aangegeven in de illustratie.
Breng periodiek vet aan op de diverse
onderdelen.
Opmerking:
● Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te
monteren en zover mogelijk in te steken.
● De stofkappen welke op de rechter moer en de conus zijn geribbeld niet
demonteren.
● Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot
gevolg kan hebben.
<Montage>
Gebruik het speciale gereedschap (TL-HS22 / 17mm) voor
het monteren van de naafas om de boorgmoer zodanig aan te
trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals
aangegeven in de illustratie.
Vastdraaien
Naafas
Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Opmerking:
● Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn
de afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting
te monteren en zover mogelijk in te steken.
● De stofkappen welke op de rechter moer en de conus zijn geribbeld niet
demonteren.
● Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot
gevolg kan hebben.
■
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van
het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
Demontage Montage
TL-FH15
Demontage
Montage
Monteren van de rotor
Borgring van
rotorbevestiging
TL-LR15
Montage van de HG tandwielen
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is
van het groepmerkteken naar buiten gericht te worden en
zodanig gemonteerd te worden dat de brede gedeelten
van de uitsteeksels van elk tandwiel en gedeelte A van het
freewheelhuis (waar de groef het breedste is) met elkaar
uitgelijnd zijn.
A
a
c
-
1
4
T
De groef is op slechts
een plaats het breedst.
Brede gedeelte
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-LR15 / LR10) om de borgring
vast te zetten.
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Gebruik bij het vervangen
van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap
(TL-LR15 / LR10) en
TL-SR21 om de borgring
te verwijderen.
Vervanging van het freewheelhuis
■
Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
Demontage
(3)(1)
Naafas
Conus met stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
(2)
Lip is aan de buitenkant
Opsteekvertanding
van rotor
Afdichting
Stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Rechter moer
TL-HS22 / 17 mm
Borgring
Tandwielafstandsringen Plaatje van borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
Borgring
TL-LR15 / LR10
Demontage
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
150 N·m {1500 kgf·cm}