V
C
R
C R
V
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
JAPAN
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM50-F
GREASE
BR-IM50-F
GREASE
BR-IM50-F
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
SI-75H0G
Losmaken van de remkabel
van de voorremeenheid
Naafas
Gesoldeerde
steun
Uiteinde van binnenkabel
Kabelhaak
Buitenkabelhouder
Verbindingsarm
Kabelafstelbout
Kabelafstelbout
Kabelafstelmoer
Beide uiteinden van de
buitenkabel dienen goed
naar binnen gestoken te zijn.
MONTAGE-INSTRUCTIES
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van het Shimano
Inter-M voorremsysteem, wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de volgende combinatie.
Let er op de HB-NX50-QR of HB-IM50 uitsluitend te gebruiken in
combinatie met de BR-IM50-F. Deze kunnen niet worden
gebruikt in combinatie met andere remmen zoals bijvoorbeeld de
BR-IM41-F (NEXUS).
Verbindingsstang
Geleideropening
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient
deze na slechts een korte periode van gebruik
opnieuw afgesteld te worden.
Opmerking:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien
het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt
wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de macht
over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden
waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is,
dient u de juiste remtechnieken te leren (zoals de
kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te
worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw
fiets en een professionele fietsenhandelaar en
oefen uw rij- en remtechniek.
Als de BR-IM50-F gebruikt wordt in combinatie
met een veervork, er op letten welke veervork er
gebruikt gaat worden. Raadpleeg de plaats van
aankoop of de fabrikant van de fiets. Als het
verkeerde type veervork wordt gekozen, kan dit tot
gevolg hebben dat de veervork niet correct
functioneert doordat deze tijdens het remmen
oververhit raakt of doordat de vork geen
voldoende stevigheid heeft. Dit kan ongelukken
veroorzaken.
De ST-T300/ST-T400/ BL-T400/SB-7S45/ BL-
IM45 remhendels zijn uitgerust met een
functieschakelmechanisme. Bij gebruik van de
BR-IM50-F dient het mechanisme in de C.R
functiestand gezet te worden.
Alvorens dit onderdeel te monteren de instructies zorgvuldig
doorlezen en nauwgezet opvolgen.
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen aan.
Gesoldeerde steun
Bevestigingsmoer van
buitenkabelhouder
Voorremeenheid
Bevestigingsmoer van
remeenheid
Met de gegleufde zijde naar
buiten gericht monteren
Kabelafstelbout
Kabelafstelbout of moer
1
2
4.
1.
Het Shimano Inter-M remsysteem is niet geschikt
voor gebruik met mountainbikes. Wanneer dit
remsysteem verder bij andere soorten fietsen
wordt gebruikt, bij het afrijden van lange hellingen
continu gebruik van de remmen vermijden,
aangezien hierdoor de interne remonderdelen
bijzonder heet worden, hetgeen een nadelig effect
op de remwerking heeft. Ook kan dit tot gevolg
hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals
abnormaal plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M
remsysteem is tot stand gekomen op basis van
standaarden zoals ISO 4210 en DIN 79100-2.
Deze standaarden bepalen de prestatie voor een
totaal gewicht van 100 kg. Als het totaal gewicht
meer is dan 100 kg, bestaat de kans dat het
remvermogen dat door het systeem wordt
geleverd voor een juist afremmen onvoldoende is
en dat ook de gebruiksduur van het systeem
verminderd wordt.
2.
6.
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een
van de volgende problemen voordoet, onmiddellijk
stoppen met fietsen en bij de plaats van aankoop
vragen om inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de
remmen een abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een
tekort aan remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats
van aankoop het mechanisme in te vetten met
speciaal trommelremvet.
3.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van
de Shimano Inter-M voorrem, steeds Shimano
remkabels en remhendels als set gebruiken. (Zie
de onderdelenlijst.)
4.
5.
Controleer of de naafas contact maakt met de
achterkant van het vorkuiteinde en of het uiteinde
van de remarm 1 mm of meer vanaf de
gesoldeerde steun van de voorvork uitsteekt.
Controleer ook of het wiel stevig met behulp van
de snelontgrendelhendel aan het frame bevestigd
is. Als het wiel niet voldoende stevig bevestigd is,
kan dit uit frame losraken, hetgeen tijdens het
rijden tot ernstige ongelukken kan leiden.
7.
Indien de remmen veelvuldig
gebruikt worden, is het mogelijk
dat de remtrommel heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent met
fietsen gedurende tenminste
30 minuten de remtrommel
niet aan.
8.
9.
De BR-IM50-F voorremeenheid en de HB-NX50/
HB-IM50/HB-IM45/HB-IM40 voorwielnaafeenheid
mogen nooit gedemonteerd worden. Als deze
gedemonteerd worden, kan dit defecten en
beschadiging van de voorremeenheid en de
voorwielnaafeenheid tot gevolg hebben.
10.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor
nadere informatie betreffende het uitbouwen en
inbouwen van de voorremeenheid.
5.
Plaats de kabelafstelbout zodanig dat deze 20 – 22
mm van het uiteinde van de buitenkabelhouder
vandaan is en voer vervolgens de binnenkabel door
de kabelafstelbout en tenslotte door het gat in de
bevestigingsbout van
de binnenkabel.
7.
2.
3.
Dient 20 – 22
mm te zijn
2
Maakt
contact
1
Stevig aantrekken
2
Controleer of tijdens het aantrekken van de
remkabel het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan
worden en druk vervolgens de remhendel ongeveer
10 maal volledig tot aan de greep in om de
remkabel in te laten lopen.
1.
Draai de kabelafstelbout of moer van de remeenheid
of remhendel zodanig dat de remhendel een speling
van ongeveer 15 mm heeft.
2.
3.
Afstellen van de remkabel
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie
van de remhendel en de positie waarbij
plotseling bij het aantrekken van de remhendel
een druk gevoeld wordt.
15 mm speling
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is dan
14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Verbindingsarm
Remtrommel
Inter-M
voorremsysteem
*
MODULATOR
OPMERKING:
1 mm of
meer
Zet de
snelontgrendelhendel
stevig vast.
Lijn het uiteinde van de binnenkabel uit met het gat
in de kabelhaak en draai vervolgens de kabelhaak
zoals aangegeven in de illustratie en steek het
uiteinde van de binnenkabel in het gat.
Opmerking:
Voor het opnieuw monteren van de remarm,
bovenstaande procedure in omgekeerde
volgorde uitvoeren.
Kijk aan de achterkant van de
verbindingsstang en controleer of de
verbindingsarm stevig vastzit op de plaats
aangegeven in bovenstaande afbeelding.
Druk de remhendel in om de remwerking te
controleren. Als de remwerking niet
voldoende is, de remkabel nogmaals
afstellen volgens de procedure aangegeven
onder "Afstellen van de remkabel".
Geleideropening
Verbindingsarm
Geleideropening
Verbindingsarm
Gat in bevestigingsbout
van binnenkabel
Kabelafstelbout
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
Aantrekken
3
Buitenkabelhouder
Houd de verbindingsstang zodanig vast dat deze
niet beweegt en monteer de verbindingsarm door
deze langs de geleideropening van de
verbindingsstang te schuiven.
Kijk aan de achterkant van de verbindingsstang
en controleer of de verbindingsarm stevig
vastzit op de plaats aangegeven in
bovenstaande afbeelding.
Opmerking:
Verbindingsstang
vasthouden
Stevig
aantrekken
Plaats de buitenkabelhouder op de gesoldeerde
steun en trek vervolgens de bevestigingsmoer van
de buitenkabelhouder aan.
Trek de bevestigingsmoer van
de binnenkabel aan en
bevestig vervolgens het
opsluitkapje van de
binnenkabel op het uiteinde
van de binnenkabel. Stel het
opsluitkapje van de
binnenkabel zodanig af dat dit
de verbindingsstang en de
spaken niet raakt.
Bevestigingsmoer
van binnenkabel
BR-IM50-F
6.
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel
goed in de kabelafstelbouten van zowel de
remhendel als de remarm gestoken zijn.
Het Inter-M voorremsysteem dient uitsluitend
gemonteerd te worden aan de linkerkant op een
fiets van 26" of groter. Als het systeem gebruikt
wordt op een fiets die kleiner is dan 26", bestaat
de kans dat de remkracht te groot is, hetgeen
ongelukken kan veroorzaken.
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een
nadelig effect op de remwerking hebben.
Vernieuw in dat geval de remkabel door een
originele Shimano remkabel en controleer de
werking van de remmen nogmaals.
Ongeveer 10 maal
indrukken
Opmerking:
Druk de verbindingsstang in totdat deze stopt. Trek
vervolgens de binnenkabel zodanig aan dat deze
volledig strak komt te staan en draai de
bevestigingsmoer van de binnenkabel vast.
Bij het indrukken van
de verbindingsstang
Remkabekset
1.
Steun
GREASE
BR-IM50-F
Bij het
indrukken van
de verbindings-
stang
BR-IM50-F
JAPAN
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
controleren van de remwerking de kabelafstelbout
vast met behulp van de kabelafstelmoer.
C.R functiestand
Controleer of de voorremeenheid stevig met
behulp van de bevestigingsmoer van de
remeenheid aan het naafhuis bevestigd is.
Druk de verbindingsstang terug totdat deze stopt.
Schuif vervolgens de verbindingsarm langs de
geleideropening van de verbindingsstang en
verwijder deze uit de opening. Als de
verbindingsarm moeilijk te verwijderen is, de
kabelafstelbout rechtsom draaien om de kabel te
ontspannen en vervolgens de verbindingsarm
verwijderen.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Aantrekkoppel:
15 – 20 N·m {150 – 200 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Geleideropening
WAARSCHUWING
LET OP
Aantrekkoppel:
5 – 7,5 N·m
{50 – 75 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het
gebruik van de remmen beschadigd kunnen worden
en remgeluiden kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele
remmen doordat de binnenzijde van de remtrommel
met vet gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het
draaien van het wiel enigszins zwaarder verloopt dan
normaal, vooral bij koud weer.
De Inter-M voorrem is voorzien van een ingebouwde
remkrachtmodulator welke de remkracht regelt die op
de naaf wordt overgebracht. Wanneer tijdens het
gebruik van de rem de remkrachtmodulator in
werking treedt, zullen er geluiden voortgebracht
worden, hetgeen echter niet op een defect duidt.
Als u de Inter-M voorrem krachtig aantrekt wanneer
de fiets stil staat en vervolgens het wiel heen en weer
beweegt, zult u bemerken dat de remmen een
geringe mate van speling hebben. Dit is normaal en
zal tijdens het rijden absoluut geen problemen
opleveren.
Voor het controleren van de mate van speling van de
balhoofdonderdelen, het midden van het stuur en een
van de voorvorken zoals aangegeven in de illustratie
vastpakken en vervolgens de balhoofdonderdelen
heen en weer bewegen in de richting aangegeven
door de pijlen. Aangezien de remmen een geringe
mate van speling hebben wanneer deze op de
manier zoals hierboven aangegeven krachtig
aangetrokken worden en het wiel vervolgens heen en
weer bewogen wordt, zal het controleren van de
speling van de balhoofdonderdelen daardoor
bemoeilijkt worden.
Stevig aantrekken
1
Druk de remhendel in en voer de remkabelset door
het gat in de steun.
Monteren van de remkabel
Rem Naaf Hendel Remkabel
HI-POWER CABLE
BR-IM50-F
HB-NX50-QR
HB-NX50-NT
HB-IM50
HB-IM45
HB-IM40
ST-T400
ST-T300
BL-T400
SB-7S45
BL-IM45
SE-4S35
SB-4S35
BL-IM33
SB-4S30
BL-IM30
*
*
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het
wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele
Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m
{10 – 20 kgf·cm}