Montage van de HG tandwielen
A
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten gericht te worden en zodanig
gemonteerd te worden dat de brede gedeelten van de uitsteeksels
van elk tandwiel en gedeelte A van het freewheelhuis (waar de
groef het breedste is) met elkaar uitgelijnd zijn.
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal gereedschap
(TL-LR15 / LR10) om de borgring vast te zetten.
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Gebruik bij het vervangen van de HG tandwielen het speciaal gereedschap
(TL-LR15 / LR10) en TL-SR21 om de borgring te verwijderen.
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
(bL) 11 - 32T
De groef is op slechts
een plaats het breedst.
Borgring
TL-LR15 / LR10
Gereedschap (TL-SR21)
Plaatje van borgring
BorgringTandwielafstandsringen
Demontage
Brede gedeelte
Vervanging van het freewheelhuis
Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
■
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
(3)(1)
(2)
Rechter moer
Naafas
Stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Opsteekvertanding
van rotor
Conus met stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Lip is aan de buitenkant
Afdichting
TL-HS22 / 17 mm
Demontage
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van
■
het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
TL-FH15
MontageDemontage
Demontage
Montage
Aantrekkoppel:
150 N·m {1500 kgf·cm}
Monteren van de rotor
Borgring van
rotorbevestiging
TL-LR15
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn ●
de afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste
richting te monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkappen welke op de rechter moer en de conus zijn geribbeld niet ●
demonteren.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot ●
gevolg kan hebben.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
De WH-M788-R12 is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter, ●
afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de naafas een scheurtje ontstaan,
hetgeen het defect raken van de naafas kan veroorzaken. Dit kan een ongeluk
tot gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te
gaan rijden dient u uw naven zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat
er geen scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of
andere abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
De WH-M788-R12/SM-AX75 kan enkel worden gebruikt in combinatie met een ●
speciaal frame. Als deze met een ander type frame worden gebruikt, bestaat
de kans dat u het wiel tijdens het fietsen verliest en dat ernstig lichamelijk letsel
veroorzaakt wordt.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. ●
Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets
losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of loszittende ●
spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken, scheurtjes of krassen
vertoont. Als er problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
Het wiel is ontworpen voor veldrijden. Gebruik het niet voor afdalingen, omdat het wiel ●
dan kan verbuigen of anderszins kan beschadigen, wat tot ongevallen kan leiden.
Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen. Gebruik deze ●
wielen niet met velgremmen.
Lees de montage-instructies voor de schijfremmen en de SM-AX75 tezamen met ●
deze montage-instructies.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens ●
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel
oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van
originele Shimano vervangingsonderdelen.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een ●
veilige plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van de band ●
bemoeilijken en de band of binnenband beschadigen of de kans bestaat dat de
banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
Inloopperiode
■
Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het ●
verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
LET OP
Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen om ●
beschadiging van de velg en de naafeenheid te voorkomen.
De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}. ●
Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak aan te ●
trekken. Als de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit beschadiging van de
velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fietsendealers te laten uitvoeren.)
Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare alkalische ●
bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op de velgen en luchtlekkages
kunnen veroorzaken.
Opmerking
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren. ●
Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten ●
komen.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te ●
spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van
de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier
zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en ●
de ketting vernieuwen.
Dit product is niet gegarandeerd tegen beschadiging welke het gevolg is van ●
bijvoorbeeld het maken van sprongen met de fiets of het vallen van de fiets,
behalve als dergelijke beschadigingen het gevolg zijn van defecte materialen of
fabricagemethoden.
Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar. ●
Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken is en na ●
de eerste 1,000Km fietsen de spaakspnningen door een erkende fietsendealer te
laten afstellen.
Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen voor het ●
reinigen van het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op de randen van de
velg is aangebracht kunnen loslaten.
Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het schoonmaken van ●
het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan laten.
Reflectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fietsdealer om ●
bijzonderheden.
Modelnummer Specificatie Kleur
RR-550-WUW SW W/O BRACKET JIS / CPSC Wit
RR-550-WUA SW W/O BRACKET AS Amber
RR-317-WUA SW W/O BRACKET DIN Amber
Spaakbeschermers ijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fietsdealer om ●
bijzonderheden.
CP-WH14A CS-M771-10
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het ●
gevolg is van normaal gebruik.
Technische montage-instructies
SI-4S80A-001
WH-M788-R12
Wiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
Ketting
CN-HG94
Cassettetandwiel
CS-M771-10
Rotor
SM-RT79
Vrijloopnaafas (achterwielnaafas)
SM-AX75
Specificaties
Maat
9 / 10
Aantal spaken
24
Velgbreedte
25,8 mm
Velgmaat
26”
Bandenmaat van toepassing
26 x 1,95 ~ 2,5
Remmen van toepassing
Schijfremmen
Afmetingen van opsluitmoer
142 mm
Asdiameter
ø12
Vervangen van de spaken
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan. Gebruik bij het monteren
de spaakaanslag om de spaak vast te houden
zodat deze niet meedraait en steek vervolgens een
schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in de
groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van
de spaak te voorkomen.
Opmerking:
Als de onderlegring niet wordt ●
gemonteerd, kan de spaakspanning niet
worden afgesteld, dus de onderlegring
niet vergeten te monteren.
Trek de moer aan tot aan het einde van ●
de schroefdraad.
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
Gebruik speciaalgereedschap TL-FH12 om de wielen in elkaar te zetten.
Linkerzijde Rechterzijde
Waarde van spaakspanning
Linkerzijde Rechterzijde (tandwiel)
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Onderhoud
Conus met stofkap
(Kan niet worden
gedemonteerd)
Afdichting
(Lip is aan de buitenkant)
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Met vet smeren
Stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Rechter moer
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals
aangegeven in de illustratie.
Breng periodiek vet aan op de diverse
onderdelen.
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn ●
de afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting
te monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkappen welke op de rechter moer en de conus zijn geribbeld niet ●
demonteren.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot ●
gevolg kan hebben.
<Montage>
Gebruik het speciale gereedschap (TL-HS22 / 17mm) voor
het monteren van de naafas om de boorgmoer zodanig aan te
trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals
aangegeven in de illustratie.
Naafas
Vastdraaien
Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
1
2
3
Onderlegring
Spaakaanslag
Spaak
Plug
Moer
SI-4S80A-001-03
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)