SECTIE 1 | Eigenschappen
9
• Corrosie verminderend
• Zeer eenvoudige installatie
SECTIE 2 | Doel
Om te voldoen aan de huidige CE standaard (ENISO13297) moet bij de
walstroominstallatie op schepen en jachten de aardedraad worden verbonden
met de scheepsmassa. De scheepsmassa is weer verbonden met de scheepshuid,
brandstoftank, motor, schroeven, schroefas, zink anodes, etc..
Doordat uw schip nu geaard is zal bij een aardfout de wal aardlekschakelaar
springen. Dit zorgt voor een veilige situatie aan boord. Dit voordeel heeft echter
ook weer een nadeel. Doordat alle schepen nu verbonden zijn door middel van de
walstroomaarde, ontstaat er galvanische werking tussen schepen onderling en de
wal. Dit komt omdat schepen en wal kades van verschillende metalen zijn gemaakt.
Zoals algemeen bekend zijn er spanningsverschillen tussen verschillende metalen.
Om dit spanningsverschil op te heffen wordt er een zogenaamde galvanische isolator
tussen de walstroomaarde en het schip geplaatst. Deze galvanische isolator zorgt
voor een drempelspanning van circa 1 Volt. Hiermee worden de verschilspanningen
tussen de metalen opgeheven. Omdat de galvanische isolator tussen de
aardverbinding wordt geplaatst is een degelijke constructie van levensbelang!
Daarom is de galvanische isolator in staat bij een aardfout een zeer hoge stroom te
verwerken.
Uiteraard geeft een scheidingstrafo hetzelfde resultaat als een galvanische isolator.
Vooral wanneer een laag gewicht gewenst is heeft de galvanische isolator voorkeur
boven de isolatie transformator. De Galvanische Isolator is opgebouwd uit een
geanodiseerd Aluminium koel profiel en de elektrische aansluitingen zijn van
hoogwaardig materiaal. De elektronische schakeling is ingegoten waardoor deze
ook onder zware omstandigheden zijn werk kan doen en verder geen onderhoud
behoeft.