2 070204.03
vetus® Portholes PL, PM, PW, PX, PZ
1 Inleiding
Deze handleiding geldt voor de Vetus patrijspoorten type:
PL (PL711 ... PL751) A I
PM
(PM111 ... PM161, PM111F ... PM16F) A I
(PM113 ... PM163) A III
PW
(PW201 ... PW221, PW20F ... PW22F) A I
(PW203 ... PW223) A III
PX
(PX45F ... PX47F, PXFF, PXFLF) A I
(PX45 ... PX47, PXF, PXFL) A III
PZ
(PZ611 ... PZ671, PZ61F ... PZ67F) A I
(PZ613 ... PZ673) A III
Voor tekeningen zie pag. 14, 15 en 16.
2 Veiligheid
Waarschuwing: Houdt patrijspoorten tijdens
de vaart van een schip gesloten.
3 Montage
N.B.: Op elke patrijspoort is de hoogst toege-
stane ontwerpcategorie en het hoogst toege-
stane toepassingsgebied vermeld.
Houdt met de montage van de patrijspoort
met het volgende rekening:
- Een patrijspoort moet naar binnen openen.
- Indien toegepast in gebied 1 op zeil- of mo-
torvaartuigen naar ontwerp categorie A of
B mag geen enkel deel van de patrijspoort
uitsteken buiten de romp.
- Uitsluitend monteren in een volkomen
vlakke wand! In een gekromde wand zal de
patrijspoort, in gesloten toestand, niet wa-
terdicht zijn!
WaarschuWing
Stof dat vrijkomt bij het bewerken van
glasvezel versterkt polyester is schadelijk
voor longen en ogen. Draag daarom tij-
dens het bewerken altijd een stofkapje en
een stofbril. Ventileer de ruimte goed.
De patrijspoort kan worden ingebouwd in een
wand met een dikte van minimaal 2 mm en
maximaal 25 mm.
• Teken het te maken gat af met behulp van
het frame van de patrijspoort, voor hoofdaf-
metingen zie pag. 14 t/m 18.
• Maak het gat in de opbouw d.m.v. zagen -bij
polyester, aluminium of hout- of d.m.v. snij-
branden -bij staal-.
• Braam het gat goed af en breek de kanten.
Deze patrijspoorten hebben een klempro-
el; bevestigingsgaten in de wand van het
schip zijn NIET nodig.