RD 16 Informatie inzake veiligheid
wc_si000399nl.fm 9
1.2 Machinebeschrijving en beoogd gebruik
Deze machine is een zittrilwals met dubbele cilinder. De Wacker
Neuson zittrilwals bestaat uit een scharnierend frame waarop een
benzine- of dieselmotor, een brandstoftank, een hydraulische tank,
een watertank, een hydrostatisch aandrijfsysteem, twee stalen
trommels met interne, excentrische gewichten en een
bedienersplatform met een veiligheidsbeugel (ROPS, Roll Over
Protective Structure) zijn gemonteerd. De motor drijft de hydraulische
systemen voor de verplaatsing van de machine en cilindervibratie
aan. De vibrerende cilinders effenen en compacteren het
werkoppervlak tijdens de verplaatsing van de machine. De snelheid,
richting en trilling van de machine worden vanaf de bestuurdersstoel
op het platform geregeld door de bediener.
De machine is ontworpen als een lichtgewichtwals voor gebruik bij het
verdichten van onderlagen en afwerkingslagen van asfalt op wegen,
opritten, parkeerterreinen en andere soorten met asfalt bedekte
oppervlakken.
Deze machine is uitsluitend ontworpen en gebouwd voor het
hierboven beschreven beoogde gebruik. De machine voor enig ander
doel gebruiken kan de machine blijvend beschadigen of de operator
of andere personen in het gebied ernstig letsel berokkenen. Door
misbruik veroorzaakte machineschade wordt niet door de garantie
gedekt.
Een paar voorbeelden van onjuist gebruik:
• De machine gebruiken als ladder, ondersteuning of
werkoppervlak
• De machine gebruiken voor het dragen of vervoeren van
passagiers of apparatuur
• De machine gebruiken voor het slepen van andere machines
• De machine gebruiken om andere vloeistoffen dan water te
sproeien (d.w.z. dieselbrandstof op asfalt)
• De machine buiten de fabrieksspecificaties gebruiken
• De machine bedienen op een manier die in strijd is met alle
waarschuwingen die op de machine zijn aangebracht en in de
Gebruikershandleiding worden vermeld.
Deze machine werd ontworpen en gebouwd volgens de laatste
wereldwijde veiligheidsnormen. Hij is zorgvuldig geconstrueerd om
gevaren voor zover praktisch te elimineren en de veiligheid voor de
operator te verhogen door middel van beveiligingsmiddelen en het
aanbrengen van labels. Na het nemen van beschermingsmaatregelen
kunnen er echter enige risico's blijven bestaan. Deze worden