LiftMaster Automatic Gate Opener Handleiding

Type
Handleiding
int Int. Service (+49) 6838/907 172
für Service 06838/907 172
for service (+44) 0845 602 4285
pour service 03 87 95 39 28
voor service 020 684 7978
de
en
fr
nl
www.liftmaster.com
Chamberlain GmbH
Alfred-Nobel-Str. 4
66793 Saarwellingen
fr
de
en
cs
el
hu
hr
it
nl
pt
pl
es
Anleitungen Automatische Torantriebe Modelle LYN300, LYN400, SCS300 Serie
Instructions Les ouvre-portails automatiques LYN300, LYN400, séries SCS300
Instructions Automatic Gate Opener Modells LYN300 Series, LYN400 Series,
SCS300 Series
Návody Automatické pohony bran modely LYN300, LYN400, série SCS300
Instrucciones Automatismos de puerta automáticos, modelos LYN300, LYN400,
SCS300 de las series
O‰ËÁ›Â˜ ·˘ÙfiÌ·ÙÔÈ Ì˯·ÓÈÛÌÔ› Áηڷ˙fiÔÚÙ·˜, ÌÔÓ٤Ϸ LYN300, LYN400,
SCS300 Series
Útmutatók SCS300-as sorozatba tartozó LYN300-as és LYN400-as
automatikus garázsajtó
Upute Automatski pogoni vrata, modeli LYN300, LYN400, SCS300 serije
Istruzioni Automazioni per cancelli modelli LYN300, LYN400, serie SCS300
Instrukties Automatische hekaandrijvingen LYN300, LYN400, SCS300 Series
Instruções Automatismos para portões de garagem das séries LYN300,
LYN400, SCS300
Instrukcje Automatyczne nap´dy bram modeli serii LYN300, LYN400, SCS300
Инструкция Автоматические приводы ворот серии моделей LYN300,
LYN400, SCS300
ru
0 m
1 ,0 m
2 ,0 m
3 ,0 m
4 ,0 m
5 ,0 m
6 ,0 m
2 5 0 kg 1 8 0 kg 1 6 0 kg 1 4 0 kg
W ing W e ight
W ing Size
LYN3 0 0LYN3 0 0
LYN4 0 0LYN4 0 0
0 m
0 .5 m
1 .0 m
1 .5 m
2 .0 m
2 .5 m
3 .0 m
2 5 0 kg 1 8 0 kg 1 6 0 kg
W ing W e ight
W ing Size
SCS3 0 0
3 .5 m
4 .0 m
1-nl
Inhoud: Algemene aanwijzingen voor
montage en gebruik:
Inhoudsopgave: pagina 1
Inhoud/box: afbeelding
Alvorens te beginnen: pagina 2
Controlelijst: pagina 2
Typen hekken/Montagehoogte:
pagina 2, afbeelding A-F
Heksituatie:
pagina 2, afbeelding A-F
Aanslagen voor het hek:
pagina 2, afbeelding A-F
Montage maten & openingshoek:
pagina 2-3, afbeelding A-B
Pijlerbeslag/Hekbeslag:
pagina 2-3, afbeelding A-D
Ontgrendeling van de aandrijfarmen:
pagina 3, afbeelding
Montage van de aandrijfarmen:
pagina 3, afbeelding A-B
Bedrading:
pagina 3, afbeelding A-D
Onderhoudswerkzaamheden: pagina 3
Inbedrijfstelling: pagina 6
Technische gegevens: Page 6
Reserve onderdelen: afbeelding
CONTENU
(1) Motor LYN & SCS (1/2)
(2) Pijlerbeslag LYN & SCS
(3) Sleutel per motor (2)
(4) Hekbeslag LYN & SCS (1)
(5) Condensator 230V (1)
(6) Montage-instructie (1)
(7) LYN Pennen (2) & ringen (4)
(8) SCS Pennen (2) & ringen (2)
(9) SCS Moer (1) & ring (1)
1
BEGIN MET HET LEZEN VAN DEZE BELANGRIJKE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES!
Deze waarschuwingstekens betekenen ”voorzichtig!” en zijn een aansporing om goed op te letten, omdat het
veronachtzamen ervan lichamelijk letsel of materiële schade teweeg kan brengen. Lees deze instructies a.u.b. zorgvuldig.
Deze hekaandrijving is zo geconstrueerd en gecontroleerd dat deze tijdens installatie en gebruik bij nauwkeurige naleving
van de betreffende veiligheidsinstructies voldoende veilig is.
Het niet opvolgen van de onderstaande veiligheidsinstructies kan ernstig lichamelijk letsel of materiële schade
veroorzaken.
1
2
3
3
5
6
7
9
Elektrische leidingen moeten worden aangelegd in
overeenstemming met lokale bouwvoorschriften en
reglementen met betrekking tot elektrische
installaties. De elektrische kabel mag alleen worden
aangesloten op een correct geaard net.
Bij de montage moet rekening worden gehouden met de
actieradius van de draaiende vleugel in relatie tot
omringende objecten (bijvoorbeeld de muur van een
gebouw) en het daarmee verbonden risico van beknelling.
Schakel de electriciteit naar de garagedeur-opener uit
voordat u reparaties uitvoert of beschermingen
verwijdert.In de uiteindelijke configuratie van de
installatie is een scheidingsinrichting nodig, zodat alle
polen kunnen worden uitgeschakeld met behulp van een
schakelaar (contactopening minstens 3 mm) of een
aparte zekering.
Ga bij de omgang met gereedschap en kleine
onderdelen voorzichtig te werk en draag geen ringen,
horloges of loshangende kleding, als u bezig bent met
installatie- of reparatiewerkzaamheden aan een hek.
Zie er op toe dat deze aanwijzingen worden opgevolgd
door personen die de aandrijving monteren,
onderhouden of bedienen.
Bewaar de gebruiksaanwijzing op een plaats waar u er
snel bij kunt.
Verwijder alle aan het hek aangebrachte sloten om
schade aan het hek te voorkomen.
Het is van belang dat het hek altijd soepel kan
bewegen. Hekken die blijven steken of klemmen,
dienen onmiddellijk te worden gerepareerd. Probeer
niet het hek zelf te repareren. Roep daarvoor de hulp
in van een vakman.
Houd extra accessoires uit de buurt van kinderen. Sta
kinderen niet toe drukschakelaars en afstandsbedieningen
te bedienen. Een zich sluitend hek kan zwaar letsel
veroorzaken.
Na de installatie dient te worden gecontroleerd of het
mechanisme juist is ingesteld en of de aandrijving, het
veiligheidssysteem en de noodontgrendeling, indien
aanwezig, goed functioneren.
Na het monteren van de hekaandrijving mogen er geen
plekken zijn die gevaar van beknelling of verwonding
opleveren voor levende wezens.
Als zich een voetgangerspoortje in het hek bevindt,
mag de aandrijving niet starten of doorlopen wanneer
dit poortje niet correct is gesloten.
4
2-nl
HEKSITUATIE
Hoe ver moet de vleugel worden geopend?
90 graden, evt. tot (maximaal) 115 graden. Een openingshoek van
meer dan 115 graden is onder sommige omstandigheden mogelijk,
maar niet aan te raden! Dit omdat de aandrijving een constante
snelheid heeft. Hoe verder het hek moet worden geopend, hoe
sneller de vleugel moet bewegen. De bewegingen worden
ongelijkmatiger, beslagen en hek worden daardoor extreem belast.
Geldt voor aandrijvingen zonder eindschakelaars: Het naast
elkaar bestaan van verschillende openingshoeken leidt ertoe dat de
aandrijving die het eerst zijn doel bereikt bij de aanslag een
brommend geluid produceert (lopende motor) en tegen het hek drukt
tot de andere motor eveneens zijn eindpositie heeft bereikt.
(afbeelding 3A-F).
Tip voor professionals: Door het gericht instellen van verschillende
A+B afmetingen (links + rechts) kunt u de tijd van het bereiken van
de eindaanslag beïnvloeden. De beslagen worden echter bij deze
wijze van montage sterk belast en het hek kan met schokkende
bewegingen gaan lopen. Deze methode is uitsluitend aan te bevelen
voor de ervaren hekkenbouwer.
AANWIJZING: Opent het hek naar een muur of wand, bestaat er
afklemgevaar. Is de resterende afstand bij geopend hek kleiner dan
200 mm, moet dit bereik later met behulp van een fotocel of een
contactlijst extra worden beveiligd.
AANSLAGEN
EEN DRAAIEND HEK HEEFT EEN VASTE AANSLAG NODIG (IN
HEK OPEN EN HEK DICHT). Aanslagen ontzien de aandrijving, het
hek en de beslagen. Als er geen vaste eindaanslagen worden
gebruikt, beweegt het hek niet soepel, kunnen er gevaarlijke situaties
ontstaan, ontstaat voortijdige slijtage en verliest de garantie zijn
geldigheid!
PIJLERBESLAG
Het op de juiste plaats aanbrengen van het pijlerbeslag is
bepalend voor het goed functioneren van de installatie. De
afstand tussen het draaipunt van de motor en het draaipunt van het
hek wordt erdoor bepaald, en daarmee tevens de openingshoek.
Men spreekt van afmeting A en afmeting B. Onderschat niet de
invloed van deze afmetingen op het soepel bewegen van het hek.
Probeer onder alle omstandigheden en zo nauwkeurig mogelijk de
ideale afmeting voor uw openingshoek in te stellen. Zie de tabel
(afbeelding 3F) voor de afmetingen A/B.
Als de pijler niet breed genoeg is, moet een adapterplaat worden
vervaardigd (afbeelding 5B). Als de pijler te dik is, moet deze
gedeeltelijk worden verwijderd (afbeelding 5D), of moet het hek
worden verplaatst (afbeelding 5C).
Om optimale afmetingen te bereiken, kan het nodig zijn de
meegeleverde scharnierplaat in te korten of te verlengen. Bij nieuw
te vervaardigen hekken kunnen de afmetingen A en B worden
beïnvloed door de hengsels van het hek op een bepaalde manier
aan de pijlers te monteren. Voordat de montageafmetingen definitief
worden vastgelegd, dient altijd te worden gecontroleerd of de
aandrijving bij het draaien geen contact maakt met de pijler.
MONTAGE: De krachten waarmee de aandrijving tegen de pijler
steunt, zijn zeer groot. Meestal ontstaan er al acceptabele
montageafmetingen wanneer de meegeleverde scharnierplaat
rechtstreeks op de pijler wordt gelast. Bij dikke stenen of betonnen
zuilen moet het scharnierdeel op een dragerplaat worden gelast en
zo worden bevestigd dat de pluggen tijdens het gebruik niet los
kunnen raken. Hiervoor zijn kleef-duwankers waarbij een borgpen
spanningsvrij in het metselwerk wordt ingebracht, beter geschikt dan
stalen of kunststof keilbouten. Bij gemetselde pijlers dient een
tamelijk grote, meerdere stenen bedekkende staalplaat te worden
vastgeschroefd, waarop vervolgens de scharnierplaat kan worden
gelast. Voor de bevestiging is ook een om de hoek van de pijler
bevestigde hoekplaat geschikt.
TOEBEHOREN TIP 1: Voor ronde pijlers kan een toebehorenbeslag
worden gemonteerd, waarmee het instellen van de A/B-massa wordt
vereenvoudigd (model 207917).
TOEBEHOREN TIP 2: Voor naar buiten draaiende hekken kan een
speciaal beslag worden besteld.
ALVORENS TE BEGINNEN
Voor de aandrijving is er aan de zijkant ruimte nodig voor de armen
en de uit te voeren montagewerkzaamheden. Zorg dat deze ruimte
beschikbaar is. Hekken met een sterke windbelasting dienen
aanvullend met een (elektrisch) slot te worden beveiligd!
Er zijn veel factoren die bepalend zijn voor de keuze van de juiste
aandrijving. Als we uitgaan van een goed functionerend hek, vormt
het "in beweging zetten" de moeilijkste fase. Als het hek eenmaal in
beweging is, is het benodigde vermogen meestal aanzienlijk
geringer.
Hekgrootte: De afmetingen van het hek vormen een zeer
belangrijke factor. Wind kan het hek afremmen of spanningen
veroorzaken en het benodigde vermogen sterk verhogen.
Hekgewicht: De vermelding van het hekgewicht betreft slechts
een globale aanduiding, die zeer sterk van het werkelijke verbruik
kan afwijken. Waar het om gaat is de manier van functioneren.
Invloed van de temperatuur: lage buitentemperaturen kunnen
het in beweging zetten van het hek bemoeilijken (veranderingen
van de ondergrond etc.) of verhinderen. Hoge buitentemperaturen
kunnen de temperatuurbeveiliging (ca. 135°C) eerder in werking
zetten (alleen bij 230-volt-aandrijvingen).
Werkfrequentie/Inschakelduur: de aandrijvingen hebben een
maximale inschakelduur van ca. 30% (bijv. 30% van een uur).
24-volt-aandrijvingen kunnen permanent draaien.
N.B.: 230Volt De aandrijvingen zijn er niet voor gemaakt
permanent op de maximale inschakelduur te werken
(continubedrijf). De aandrijving wordt te warm en schakelt zichzelf
uit tot hij weer de inschakeltemperatuur heeft bereikt. De
buitentemperatuur en het hek vormen belangrijke factoren voor de
daadwerkelijke inschakelduur.
CONTROLELIJST INSTALLATIE – VOORBEREIDINGEN
Controleer de inhoud van de verpakking en lees de
gebruiksaanwijzing aandachtig door. Zie erop toe dat uw
hekinstallatie foutloos functioneert. Het hek moet gelijkmatig en
stootvrij lopen, het mag nergens blijven hangen. Denk eraan dat de
ondergrond in de winter enkele centimeters omhoog kan komen. Een
stabiel hek met zo weinig mogelijk speling is van belang om storende
slingerbewegingen te voorkomen. Hoe lichter de vleugel loopt, hoe
gevoeliger de kracht kan worden ingesteld.
Schrijf op, welk materiaal u nog nodig hebt en zorg ervoor dat alles
aanwezig is als u met de montage begint. Kleefanker (stabiele
pluggen), schroeven, aanslagen, kabels, verdeeldozen, gereedschap
etc.
TYPEN HEKKEN
Het type hek is bepalend voor de plaats waar de aandrijving wordt
gemonteerd. Als de aanslag van het hek zich op de bodem bevindt,
dient de aandrijving eveneens zo laag mogelijk worden gemonteerd,
zodat hij het hek niet kan verdraaien. Gebruik alleen delen van het
lijstwerk voor de bevestiging.
TYPE A, B, C
Bij stalen hekken dient het hekbeslag aan het hoofdlijstwerk te
worden bevestigd. Als het niet duidelijk is of de beschikbare drager
voldoende stabiel is, versterk deze dan.
TYPE D, E, F
Bij houten hekken moet het hekbeslag worden doorgeschroefd. Het
is raadzaam om aan de buitenkant een plaat te monteren, zodat de
bevestiging op termijn niet los kan raken. Dunne houten hekken
moeten eveneens worden verstevigd, omdat ze anders niet bestand
zijn tegen de belasting (bijv. type F).
2
3
4
3-nl
ONDERHOUDSWERKZAAMHEDEN
Het mechanisme van de aandrijving is onderhoudsvrij. Controleer in
regelmatige intervallen (maandelijks) de correcte bevestiging van het
beslag van het hek en de aandrijving. Ontgrendel de aandrijving en
test de functie van het hek. Alleen een soepel bewegend hek zal ook
goed functioneren met een aandrijving. Een aandrijving is geen
vervanging voor een slecht functionerend hek.
Bij 24-volt-aandrijvingen zie ook de handleiding van de besturing.
HEKBESLAG
Het hekbeslag moet waterpas op het pijlerbeslag worden
gemonteerd. De afstand tussen de beslagen wordt inspanmaat
genoemd. In gesloten toestand van het hek is de aandrijving voor
99% uitgeschoven. In geopende toestand van het hek is de
aandrijving voor 1% uitgeschoven. Compleet IN- of UITschuiven van
de zuiger tijdens bedrijf (met hek) beschadigt de aandrijving en
hierdoor komt de garantie te vervallen! Houd onder alle
omstandigheden de inspanmaat aan! Afmetingen, zie afbeelding 5A.
Bij stalen hekken moeten de bevestigingen worden gelast of
doorgeschroefd. Bij doorschroeven moeten aan de achterzijde grote
ringen of een plaat worden gebruikt. Bij houten hekken moet de
bevestiging worden doorgeschroefd. Een plaat van de buitenzijde
wordt nadrukkelijk geadviseerd, zodat de bevestiging niet los kan
raken. Dunne houten hekken zonder metalen frame moeten extra
worden versterkt, omdat ze een continubelasting niet kunnen
doorstaan (bijv. type F).
ONTGRENDELING
Het aandrijfmechanisme kan worden ontgrendeld. Het hek kan
daarna met de hand worden geopend en bediend (stroomuitval). Bij
nieuwe aandrijvingen wordt de ontgrendeling soms als stroef/stotend
ervaren. Dit is normaal en heeft geen effect op het functioneren!
Ontgrendelen: Steek de cilindersleutel in het slot en draai deze 180
graden. Vervolgens draait u de ontgrendelingshendel eveneens 180
graden. Klaar.
Vergrendelen: Draai de hendel naar achteren. Zodra het hek beweegt
of de aandrijving loopt, wordt het aandrijfmechanisme weer
vergrendeld. Met behulp van het slot kan de hendel nu tegen
ontgrendeling door onbevoegden worden beveiligd.
MONTAGE VAN DE AANDRIJFARMEN
Ontgrendel de aandrijving. Schuif de ontgrendelde aandrijving op de
beslagen en zet deze vast met de meegeleverde bouten en ringen
(afbeelding 7).
Wanneer het middelste of binnenste gat van de scharnierplaat wordt
gebruikt om de stijlbevestigingsbeugel te bevestigen, MOET u het
resterende gedeelte van de scharnierplaat verwijderen voordat u de
arm inschakelt. Als u dat niet doet, wordt de bevestigingsbeugel
beschadigd". Gebruik geen hamer om de aandrijving op de
scharnierplaat te bevestigen.
BEDRADING
230 VOLT: De verbindingskabel is 4-polig en ca. 80 cm lang en wordt
in een boog naar de besturingseenheid of naar een bovengronds
aangebrachte waterdichte verdeeldoos geleid. Vanuit de verdeeldoos
wordt met behulp van een veilige kabel een vaste verbinding gelegd.
De condensator kan worden aangesloten in de verdeeldoos of in de
besturingseenheid.
Aansluiting: De condensator wordt tussen de klemmen OP en CL
geklemd. OP en COM activeren draairichting A. De andere CL en
COM activeren de omgekeerde draairichting. Vergeet nooit de
installatie te aarden (afbeelding 7B).
24 VOLT: De aansluitkabel is 6-polig, ca. 80 cm lang en wordt in een
bocht naar de besturing of naar een bovengrondse waterdichte
verdeeldoos geleid. Vanuit de verdeeldoos vindt via een
goedgekeurde kabel de vaste aansluiting plaats.
Aansluiting: Zie handleiding besturing.
Kabelkleuren: bruin/groen/wit/geel=sensoren
blauw/rood: 24-volt-motor
TOEBEHOREN TIP: Verlengsnoer LA400-JB40
Omvat:
(1) 12 m kabel met klemmen
(1) Verdeeldoos IP65
(2) Trekontlastingen PG 13,5
(1) Montagemateriaal
EERSTE INGEBRUIKNEMING
Controleer de functie bij ontgrendelde toestand met de hand aan het
hek. Een elektrische ingebruikneming is alleen mogelijk met een
geschikte besturing, die als toebehoren te koop is. Let er altijd op of er
wordt voldaan aan de mechanische en elektrische voorschriften die van
toepassing zijn op de installatie.
Is de kracht van de bewegende vleugel aan de sluitkant hoger dan
400 N moeten extra beveiligingsvoorzieningen (fotocel,
contactlijst) worden gebruikt. Beveiligingsvoorzieningen moeten
voldoen aan de eisen EN60335-2-103.
5
6
7
7
TECHNISCHE GEGEVENS
230Volt
Netaansluiting (motor)
Motorspanning
Stroomverbruik
Opgenomen vermogen
Condensator
Max. breedte hek
Max. gewicht hek
Veiligh. klasse
Aansluitkabel
Asbelasting
Loopsnelheid
Inschakelduur
Temperatuur bereik
24Volt
Netaansluiting (motor)
Motorspanning
Stroomverbruik
Opgenomen vermogen
Max. breedte hek
Max. gewicht hek
Veiligh. klasse
Kracht (nominaal)
Loopsnelheid
Openingstijd 90Osec.
Temperatuur bereik
220 – 240Volt˜/ 50Hz
220-240 Volt
1,2A
280W
6,3µF
2,5m LYN300
4,0m LYN400
3,0m SCS300
250kg
I - IP 44
H07RN-F / 80cm
250N
20mm/s LYN300, SCS300
12mm/s LYN400
4 minuten
-20oC tot + 55oC
220 – 240Volt˜/ 50Hz
24Volt
2A
48W
2,5m LYN300
4,0m LYN400
3,0m SCS300
250kg
I - IP 44
250N
variabel
ca. 12 LYN300
ca. 14 LYN400
ca. 10 SCS300
-20oC tot + 55oC
Conformiteitsverklaring
Automatische hekaandrijvingen modellen LYN300, LYN400, SCS300 Series voldoen aan
de eisen van de geldende secties van de normenvoorschriften EN300220-3 • EN55014 •
EN61000-3 • EN60555, EN60335-1 • ETS 300 683 • EN60335-1: 2002 • EN60335-2-103:
2003 • EN55014-1: 2000 + A1 + A2 • EN55014-2: 2001 • EN61000-3-2: 2000 • EN61000-
3-3: 1995 + A1 • EN 301 489-3, V1.3.1 • EN 300 220-3 V1.1.1 • EN 13241-1
alsmede de bepalingen en alle aanvullingen
van de EU-voorschriften .......................................2006/95/EC, 2004/108/EC, 1999/5/EG
Inbouwverklaring
De automatische hekaandrijvingen voldoen aan de bepalingen van de EU-voorschrift
89/393/EEC en de aanvullingen ervan, wanneer deze conform de handleidingen van de
fabrikant worden geïnstalleerd en onderhouden en wanneer deze met een hek worden
gebruikt dat eveneens conform de fabrikanthandleidingen wordt geïnstalleerd en
onderhouden.
De ondergetekende verklaart hiermee dat het hier vermelde apparaat
alsmede alle in de handleiding vermelde toebehoren
voldoen aan de bovengenoemde voorschriften.
B.P.Kelkhoff
Manager, Regulatory Affairs
Chamberlain GmbH
D-66793 Saarwellingen
January, 2008
1
LYN
230 Volt
LYN
SCS
SCS
SCS
LYN
1
2 A B
C D
E F
Series 200
2
1150900
900900
1150900
900900
11501150
B
3A
C
D
E
F
A
B
LYN300=1130mm
LYN400=1330mm
LYN300=830mm
LYN400=930mm
SCS300=460mm
SCS300=760 mm
A
B
A
B
A
B
B
AA
B
4 A
B
3
B
10
12
14
16
18
20
22
10 12
115o
110o
108o
106o
14
121o
105o
95o
93o
16
110o
101o
93o
87o
18
105o
100o
100o
87o
20
100o
94o
92o
22
A
LYN300
B
14
16
18
20
22
24
26
14
105o
103o
111o
109o
106o
93o
16
120o
118o
115o
103o
95o
18
125o
113o
105o
96o
90o
20
111o
102o
97o
90o
22
105o
98o
93o
100o
87o
24
99o
94o
90o
26
95o
90o
A
LYN400
A=15cm
B=15cm
=aprox 90o
A=19cm
B=19cm
=aprox 90o
B
10
12
14
16
18
20
22
10 12
115o
110o
108o
106o
14
121o
105o
95o
93o
16
110o
101o
93o
87o
18
105o
100o
100o
20
100o
94o
92o
22
A
SCS300
A=15cm
B=15cm
=aprox 90o
14 cm
14 cm
B
A
min 6x50
5A BC
D
6
4
Opener MUST be level
7 A
7 A
7 A
B
B
LYN Series
SCS Series
LYN Series
SCS Series
SCS Series
5
1 Brown
2 Green
3 White
4 Yellow
5 Blue
6 Red
CB24
1 L
2 N
3 L
4
CB11
CB1
GOC1A
24Volt
230Volt
8
6
041ASWG-0543-P6
041ASWG-0403SA
041ASWG-0098
(LYN Series)
041ASWG-0402
(LYN Series)
041ASWG-0091
(SCS Series)
041ASWG-0416SA
(SCS Series)
041ASWG-457SA
(SCS Series)
041ASWG-0541
041ASWG-0420
(24V LYN & SCS Series)
041ASWG-0453SA
(24V LYN & SCS Series)
041ASWG-0445SA
(120V + 230V LYN & SCS Series) 041ASWG-0444SA
(24V LYN300 Series)
041ASWG-0447SA
(24V LYN400 Series)
041ASWG-0455SA
(120V + 230V LYN300 Series)
041ASWG-0456SA
(120V + 230V LYN400 Series)
041ASWG-0090
(LYN & SCS Series)
041ASWG-0092
(LYN & SCS Series)
041ASWG-0406SA
041ASWG-0542
041ASWG-0454
(24V)
041ASWG-0119
041ASWG-0442SA
041ACOM07010
041ASWG-0418
(24V)
041ASWG-0087 (SCS Series)
041ASWG-0118
(SCS Series)
041ASWG-0088 (LYN Series)
041ASWG-0118
(LYN Series)
041ASWG-0425
(24V)
041ASWG-0014SA 041ASWG-0440SA
041ASWG-0438SA
(24V)
041ASWG-0436SA
(230V)
041ASWG-0434SA
(120V)
709459B © Chamberlain GmbH, 2008
9
®
CB124EV Instruktie
RADIO MODULE
THEMA PAGINA
VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
TECHNISCHE GEGEVENS MOTORBESTURING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
TYPISCHE OPBOUW INSTALLATIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
INSTALLATIE VAN DE BESTURING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
DE BESTURING VOORBEREIDEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
AANBEVOLEN WERKWIJZE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
BEKABELING VAN DE BESTURING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
AANSLUITSCHEMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
BESCHRIJVING / FUNCTIE AANSLUITINGEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
BESCHRIJVING VAN LEDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
BESCHRIJVING TOETSEN P1, P2, P3 & RESET . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
TOEBEHOREN (OPTIONEEL). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
VEILIGHEIDSSENSOREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
PROGRAMMIERING AFSTANDSBEDIENINGEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
PROGRAMMEREN VAN DE INTERNETINTERFACE myQ / VAN DE POORTBEWAKING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
GEBRUIK LUSSENSOREN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
DIP SCHAKELAARS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
INSTELLEN VLEUGELVERTRAGING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
EERSTE INBEDRIJFSTELLING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12-14
AUTOMATISCH SLUITEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
BENODIGD VERMOGEN VOOR MOTOR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
VERWIJDEREN / VERWIJDEREN EN AFVOEREN ACCU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
DIAGNOSE VAN LEDS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
FAQ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1/16 nl
WAARSCHUWING / ATTENTIE
BELANGRIJKE INSTRUCTIES VOOR MONTAGE EN GEBRUIK
LEES EERST DEZE BELANGRIJKE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Deze waarschuwingssymbolen betekenen „Voorzichtig!” en dienen in acht te worden genomen.
Veronachtzaming kan lichamelijk letsel en/of materiële schade tot gevolg hebben. Lees deze instructies a.u.b.
zorgvuldig door.
Deze hekaandrijving is dusdanig geconstrueerd en getest dat hij bij installatie en gebruik en nauwkeurige
inachtneming van de hierna volgende veiligheidsinstructies afdoende veiligheid biedt.
Niet-naleving van de volgende veiligheidsinstructies kan ernstig lichamelijk letsel of materiële schade
veroorzaken.
Ga voorzichtig te werk bij de omgang met
gereedschap en kleine onderdelen en draag
geen ringen, horloges of loshangende kleding,
wanneer u installatie- of reparatiewerkzaamhed-
en aan een hek uitvoert.
Elektrische leidingen moeten worden aangelegd
in overeenstemming met lokale
bouwvoorschriften en reglementen met
betrekking tot elektrische installaties. De
elektrische kabel mag uitsluitend door een
erkende elektromonteur worden aangesloten op
een correct geaard net.
Houd bij de montage rekening met de actieradi-
us van de draaiende vleugel met betrekking tot
omringende delen van het gebouw (bijv. een
muur) om beknelling te voorkomen.
Verwijder a.u.b. alle aan het hek aangebrachte
sloten om schade aan het hek te voorkomen.
Na de installatie dient u te controleren of het
mechanisme juist is ingesteld en of de
aandrijving, het veiligheidssysteem en de
noodontgrendeling goed functioneren.
Indien er zich een toegangspoort in het hek
bevindt, mag de aandrijving niet starten of
doorlopen wanneer deze poort niet goed is
gesloten.
De port moet tijdens het functioneren niet
uitsteken over de openbare weg.
Lichtgewicht porten moeten ink verstevigd
worden om schade aan de porten te voorkomen.
De beste oplossing is om bij uw portfabrikant te
informeren naar een verstevigingsset voor
opener- installatie.
Activeer de opener alleen wanneer u de port vol
in het zicht heeft, vrij van obstakels is en de
opener juist is ingesteld. Sta kinderen niet toe
om bij de deur te spelen.
Vocht en water verstoren de besturing. Zorg er
in ieder geval voor dat water, vocht of vochto-
phopingen niet in de bestuurkast kunnen
terechtkomen.
Het is van belang dat het hek altijd goed kan
bewegen. Hekken die blijven steken of klemmen,
moeten onmiddellijk worden gerepareerd.
Probeer niet het hek zelf te repareren. Schakel
hiervoor een vakman in.
Houd extra toebehoren uit de buurt van kinde-
ren. Laat kinderen geen druktoetsen en
afstandsbedieningen bedienen. Een sluitend hek
kan zwaar letsel veroorzaken.
Automatisch aangedreven apparaten moeten
van het stroomnet worden gescheiden, voordat
onderhoudswerkzaamheden zoals bijv. reiniging
worden uitgevoerd. In de uiteindelijke con gu-
ratie van de installatie dient er een scheidings-
inrichting te worden voorzien zodat alle polen
kunnen worden uitgeschakeld met behulp van
een schakelaar (contactopening ten minste 3
mm) of een aparte zekering.
Zorg ervoor dat deze instructies worden
opgevolgd door personen die de aandrijving
monteren, onderhouden of bedienen.
Bewaar de handleiding op een plaats waar u er
snel bij kunt.
Zorg ervoor dat deze instructies worden
opgevolgd door personen die de aandrijving
monteren, onderhouden of bedienen.
Deze installatie mag niet worden bediend door
personen (incl. kinderen) met lichamelijke of
geestelijke gebreken of met een gebrek aan
omgangservaring met de installatie, zolang ze
niet onder toezicht staan van of zijn opgeleid in
de omgang met de installatie door een persoon
die voor hun veiligheid verantwoordelijk is.
Om te voorkomen dat kinderen met de installatie
spelen, mag u ze niet uit het oog verliezen.
Automatische poortaandrijving – Buiten het
poortbereik blijven, aangezien de poort onver-
wacht kan worden bediend.
Deze handleiding moet worden bewaard!
TECHNISCHE GEGEVENS MOTORBESTURING
Spanning: 230V~+/- 10% 50-60 Hz
Transformator: 230/24VAC, 150VA
Uitgang motor: 24VDC
Maximaal verbruik: max. 400W (in bedrijf)
Verbruik in stand-by: max. 4W (zonder toebehoren)
Voeding toebehoren: 24VDC / 600mA max.
Bedrijfstemperatuur: -20ºC ÷ +55ºC
Bedrijfsmodus: standaard, automatisch
Afmetingen: 250x75mm (zonder behuizing)
Afmetingen behuizing: ca. 300x220x120mm
Beveiligingsklasse: IP45
Zekering: 2x snelsmeltende 2A
Afstandsbediening: max. 170 x rolling code
Mogelijke frequenties: 433MHz, 868MHz
TYPISCHE CONSTRUCTIE VAN EEN INSTALLATIE
1. Motor
2. Besturing
3. Fotcel (actief bij sluiten), hoogte max. 200 cm (eerste fotocel)
4. Fotocel (actief bij openen/sluiten), hoogte max. 200 cm
(tweede fotocel (optioneel))
5. Knipperlicht (optioneel)
Belangrijk als optische waarschuwing dat het hek beweegt.
6. Sleutelschakelaar of codeslot (optioneel)
Voor montage aan de buitenzijde. Het hek wordt geopend met
behulp van een sleutel of door intoetsen van een nummer.
7. Contactstrip (optioneel)
Beveiligt het hek bij aanraking. Contactstrips kunnen worden
aangebracht aan het hek of aan de pijlers. Contactstrips moeten,
indien noodzakelijk, aangebracht worden tot een hoogte van max.
2,5 m.
2/16 nl
MONTAGE VAN DE BESTURINGSBOX
De besturing bestaat uit meerdere componenten.
- Box 1
- Deksel voor box 1
- Besturing 1
- Transformator 1
- Bodemplaat (voorgemonteered) 1
- Kabeldoorvoer groot 1
- Kabeldoorvoer klein 3
- Bevestigingsclips 6
- Schroeven 3,5mm x 9,5mm 4
- grote onderlegring 1
- grote schroef 1
- Kabeloog 1
- Moer M8 1
- Onderlegring M8 1
- Scharnieren voor box 5
VOORBEREIDEN VAN DE BESTURINGSBOX
Openen van de 4 gaten in de bodem van de
behuizing met behulp van schroevendraaier o.i.d.
De grote kabeldoorvoer links bevestigen, dan de
resterende zoals afgebeeld.
Vocht en water beschadigen de besturing. Alle
openingen en kabeldoorvoeren moeten waterdicht
worden afgesloten. De besturingsbox met de
motorbesturing dient met de kabeldoorvoeren naar
beneden te worden gemonteerd.
4
+
AANBEVOLEN WERKWIJZE
Onderste gedeelte van de behuizing aan de wand schroeven. Van tevoren de vereiste afstanden afmeten en passende boorgaten bepalen
(bevestigingsmateriaal niet inbegrepen). De bodemplaat is al voorgemonteered. (A)
Bevestigingsclips in voorgeboorde gaten drukken. (B)
Besturing op de bevestigingsclips drukken. (C)
Schroef de transformator met de grote schroef en de grote onderlegring op de montageplaat. (D)
Steek de 4 grote afsluitschroeven van de box door het deksel van de box. Schroef 2 afsluitschroeven (links of rechts) ca. 2 cm in de box. U kunt
het deksel daarna opzij klappen. Sluit de box bij wijze van proef af door de schroeven volledig in te draaien. Sluit het deksel niet goed, dan ligt de
box niet vlak op de wand en trekt daardoor krom. Dit moet u corrigeren. Het is van groot belang dat de box later waterdicht afsluit.
3/16 nl
6x
B
CD
A
E
BEDRADING VAN DE BESTURING / OVERZICHT:
a. Begin met de nog spanningsloze 230Volt
toevoerkabel aan de linker zijde van de box.
b. Bevestig het kabeloog aan de aarding. Verbind de aardkabel
aan de toevoer met de bodemplaat. Sluit alle andere kabels
aan op de besturing.
KABEL EN BEDRADING
Wij raden aan om van motor naar de besturing afgeschermde kabel te gebruiken.
Magnetische en inductieve invloed in de kabel kan een gezoem veroorzaken en de werking van de poort verstoren.
Dit moet u vermijden:
- de besturing te ver van de poort bevestigen;
- leidingen voor 230Volt en laagspanning tezamen plaatsen; Is niet toegelaten volgens de voorschriften voor elektrische installaties;
- de kabels voor foto-elektrische beveiligingen, schakelaars, knipperlichten en elektrisch slot samen met de motorkabel plaatsen;
- telecommunikatiekabels of leidingen voor tuinverlichting eveneens samen met de motorkabel plaatsen;
- stijve koperen kabel zijn vooral bij grotere diameter moeilijk om een installatie te bedraden. Gebruik liever soepele kabels.
- Gebruik kabels die geschikt zijn voor buiten en in de grond te plaatsen of overeenkomstige kabelbuizen, of vraag advies aan uw elektricien.
Wij raden het volgende toebehoren aan:
- LA400-JB40E Kit Kit voor kabelverlenging voor een installatie. Deze kit bestaat uit 12 m 6-polige kabel met gelijke kleuren, zoals aandrijving,
verdeeldoos IP65, kabelschroefkoppelingen en bevestigingsmateriaal.
- 041ASWG-0482-50 50m Spoel met 50 m aansluitkabel, 6-polig om buiten te plaatsen. Kan zonder kabelbuis worden geplaatst. Met dezelfde
kleuren als aan de aandrijving.
Kabelmaten:
De afmetingen in de tabel zijn de minimummaten. Een grotere diameter is altijd mogelijk.
- 230Volt voedingsspanning voor de besturing: min. 0,75mm² 3-polig
- 230Volt voeding voor transformator afzonderlijk geplaatst (bv. in de garage) en lage spanning naar de poort. Zie tabel.
- Motorbekabeling: 2 kabels min. 1,0mm², 4 kabels min. 0,75mm² (of afgeschermde kabel)
- Elektrisches Schloss: Zie tabel.
- Schakelaars, foto-elektrische beveiligingen, knipperlicht: Zie tabel enz. min.0,5mm²
4/16 nl
Aandrijfmodel
LYN, SCS, ART
Motorbekabeling
SUB (ondergrondse
aandrijving)
Motorbekabeling
Afzonderlijk geplaatste
transformator (in de
garage) en
laagspanningsvoeding
van besturing
Elektrisch slot (12 Volt)
Bekabeling
Externe Antenne
(verwijder de originele
antenne van de
besturing)
Schakelaars,
knipperlicht, enz.
Veiligiheidsensoren
Afstand
0m - 6m
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
2 x 1,0mm²
3 x 0,75mm²
0,75mm²
0,75mm²
Coaxiale kabel
50 Ohm
0,5mm²
0,5mm²
Afstand
6m - 10m
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
2 x 1,0mm²
3 x 0,75mm²
0,75mm²
0,75mm²
Coaxiale kabel
50 Ohm
0,5mm²
0,5mm²
Afstand
10m - 12m
Normal
Wiring
Gebruik afgeschermde
kabel voor de 3 kleinere
motorkabels
1,0mm²
1,0mm²
Coaxiale kabel
50 Ohm
0,75mm²
0,75mm²
Afstand
12m – xx
Max. 15m
Gebruik afgeschermde kabel
voor de 4 kleinere motorkabels
Gebruik afgeschermde kabel
voor de 3 kleinere motorkabels
Max. 30m; Min. 1,5mm²
Poortgewicht maximaal 50% van
het maximale motorvermogen
Max. 30m; Min. 1,5mm²
Coaxiale kabel
50 Ohm
(max. 25m)
Min. 0,75mm²
Max. 30m
Min. 0,75mm²
Max. 20m
5/16 nl
AANSLUITSCHEMA
LYN/SCS
230VAC
PE
PE
Model
203285
Ω
8.2
+
+
+
+
+
+
+
Relay
+
+
+
+-
RED
RED
BLUE
BLUE
Model
CM475
BROWN
GREEN
WHITE
BROWN
GREEN
WHITE
YELLOW
YELLOW
RADIO MODULE
Model
207399
230 VAC
50
RED
RED
BLUE
BLUE
BROWN
GREEN
WHITE
BROWN
GREEN
WHITE
not required
not required
RED
RED
BLUE
BLUE
BROWN
GREEN
WHITE
BROWN
GREEN
WHITE
YELLOW
YELLOW
ART
SUB
Closed position
Open position
Externe
batterij
FUNCTIES DRUKTOETSEN P1, P2, P3 & RESET
P1+P2+P3
P1
P1 + P2
P2 + P3
P1 + P3
P2
P3
DIP „RADIO“ + P1
DIP „RADIO“ + P2
RESET
Afzonderlijke bediening. De vleugels kunnen afzonderlijk worden bediend. Functie activeren: druk tegelijk op P1+P2+P3. De
LEARN-led knippert zolang de functie geactiveerd is. Toets P1 zet motor1 aan. Toets P2 zet motor2 aan. Functie uitzetten:
wacht 20 seconden of verbinding naar besturing verbreken. Als de vleugels eerst sluiten, dienen de rode en blauwe kabel te
worden verwisseld.
Programmeert automatische de eindposities van het traject.
Programmeert automatische de eindposities van het traject (evenals extra posities, bv. soft start en soft stop).
Vertragingstijd elektrisch slot
Instelling vleugelvertraging
Automatisch sluiten. Druk hiervoor op toets P2.
Software resetten naar fabrieksinstelling. Houd toets 10 sec. ingedrukt. Het radiogeheugen wordt niet gereset (zie Radio).
Afstandsbedieningen voor kanaal 1 programmeren. Signaal voor beide aandrijvingen (vleugels).
Afstandsbedieningen voor kanaal 2 programmeren. Signaal voor één aandrijving (motor 1).
Internetinterface of poortbewaking programmeren: Ter info: De RESET-toets voert bij deze besturing geen reset naar de
fabrieksinstelling uit. Ze dient enkel om de internetinterface of de poortbewaking te programmeren.
Zie beschrijving van toets P3 voor een reset naar de fabrieksinstelling.
Toets Functie
6/16 nl
BESCHRIJVING VAN DE KLEMMEN
Beschrijving Functie
L aansluiting L 230Volt toevoer
N aansluiting N 230Volt toevoer
30VDC aansluiting van een externe batterij
Motor MASTER Motor 1 (master, opent het eerst)
Motor SECOND Motor 2 (second, opent als tweede)
Controle van de juiste polariteit: zie hoofdstuk „Basisinstelling“ en
„Werking van druktoetsen P1,P2,P3 & RESET”.
24V /150mA knipperlicht (toebehoren)
MASTER Motor1
BRN kabel bruin
GRN kabel groen
WHT kabel wit
YEL kabel geel
SECOND Motor2
BRN kabel bruin
GRN kabel groen
WHT kabel wit
YEL kabel geel
Light Contact Bewaking poort/tuinverlichting
PED Aansluiting voor noodstop of
COM Minpool
STOP Nodstop / Stop schakelaar
„Sleutelsymbool” sleutelschakelaar
COM Minpool
PHOTO 3 fotocel 3
PHOTO 2 fotocel 2
PHOTO 1 fotocel 1
COM Minpool
EDGE Contactstrip met 8,2 kOhm
8,2kOhm
„Symbol” E-slot Ingang elektrisch slot „Besturingsingang”
INPUT 24VAC 24Volt ingangsspanning van de
transformator. Kan met willekeurige
polariteit worden aangesloten.
Transformer 230VAC 230Volt toevoer naar transformator.
Kan met willekeurige polariteit worden
aangesloten.
250V/2A zekering 250V/2A (2x snelsmeltende)
BESCHRIJVING VAN DE LED’S
Beschrijving Kleur Functie
STOP Groen Noodstop /Stop schakelaar
AAN: Noodstop actief
UIT: OK (Draadbrug indien geen schakelaar
is aangesloten)
EDGE Groen Contactstrip 8.2kOhm
AAN: geactiveerd
UIT: OK (overbruggen met weerstand
8,2kohm, indien geen contactstrip
is aangesloten)
„Sleutelsymbool” Rood Sleutelschakelaar 2-vleugel
AAN: Schakelaar ingedrukt
UIT: Schakelaar niet ingedrukt
PED Rood Sleutelschakelaar 1-vleugel
AAN: Schakelaar gedrukt
UIT: Schakelaar niet gedrukt
PHO1 Rood fotocel 1 (sluiten)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel aangesloten
PHO2 Rood fotocel 2 (openen en sluiten)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel aangesloten
PHO1 Rood fotocel 1 (openen)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel aangesloten
LEARN Geel leerprogramma status
AAN: Leerprogramma actief
UIT: Geen leerprogramma
DGN Rood diagnoseprogramma
(zie „Vaak gestelde vragen”)
CH1 Rood Programmering afstandsbediening
voor 2-vleugel
AAN: Nieuwe afstandsbediening
kan worden geprogrammeerd.
UIT: Functie uit
CH2 Rood Programmering afstandsbediening
voor 1-vleugel (zie CH1).
7/16 nl
TOEBEHOREN OPTIONEEL (zie ook Aansluitschema)
DRAADLOZE AFSTANDSBEDIENINGEN (OPTIONEEL) MODELLEN : TX2EV, TX4EV, TX4UNI (Handzenders),
747EV (draadloos codeslot), 128EV (2-kanaals draadloos wandtoetsel)
KNIPPERLICHT (OPTIONEEL) MODELLEN: FLA24-2, FLA1-LED
Een knipperlicht kan worden aangesloten aan de besturing (Aansluitingen: 24 VDC / 150 mA). Zo worden personen gewaarschuwd voor een
bewegend hek. Het knipperlicht moet zo hoog mogelijk en duidelijk zichtbaar worden aangebracht. De besturing geeft een constant signaal dat
door de lamp wordt veranderd in een knipperen.
SLEUTELSCHAKELAAR (OPTIONEEL) MODELLEN: 100010, 100027, 100034, 100041
De installatie kan met een sleutelschakelaar worden bediend (Aansluitingen: sleutelsymbool en COM).
Zie ook onder beschrijving DIP schakelaars „OPEN/PED“
NOODSTOPSCHAKELAAR (OPTIONEEL) MODEL: 600084
Een noodstopschakelaar die de poort in elke richting stopt, kan op deze uitgang worden aangesloten (Aansluitingen: STOP / 8.2kOhm).
CONTACTSTRIP (OPTIONEEL) MODELLEN: 600046, 600053, 600077, 600060
(DIP schakellar LOOP/EDGE muit uit zijn)
Aan de besturing kan een contactstrip worden aangesloten (Aansluitingen: STOP / 8.2 kOhm) die volgens het 8,2K Ohm-principe functioneert,
d.w.z. een 8,2K Ohm hogere testweerstand is aan het einde van de contactstrip bevestigd. Hierdoor kan het stroomcircuit voortdurend
gecontroleerd worden. De besturing wordt geleverd met een geïntegreerde 8,2K Ohm weerstand. Meerdere contactstrips worden serieel
aangesloten.
FOTO-ELEKTRISCHE BEVEILIGINGEN (OPTIONEEL) MODELLEN: 771E, 772E:
Het gebruik van een foto-elektrische beveiliging wordt aanbevolen. Gebruik model 771E of 772E, dat ook deel uitmaakt van de Safety Accessory Kit
APLUS-EV.
SAFETY ACCESSORY KIT (OPTIONEEL): APLUS-EV
De besturing is al met een standaard antenne uitgerust. Voor grotere bereiken kan een externe antenne uit de APLUS-EV accessoires (bevat
foto-elektrische beveiliging 771E, knipperlicht FLA1-LED en externe antenne SWG-ANT-EV) worden aangesloten. De accessoires vindt u in het
aansluitingsoverzicht.
myQ (OPTIONEEL):
(alleen met internetinterface 828EV):
hiermee kan de poort via het internet of met een smartphone worden bediend.
TORÜBERWACHUNG (OPTIONEEL):
(alleen met poortbewaking 829EV):
biedt optische en akoestische bewaking van de poortpositie. De poort kan met dit apparaat ook gesloten worden.
BATTERIJ (OPTIONEEL)
De aansluitingen dienen om een externe batterij op te laden.
Bij stroompannes voorziet de batterij de aandrijving van stroom. Een volgeladen batterij kan energie voor meer dan 24h leveren. Batterijen zijn
onderhevig aan veroudering en verliezen capaciteit. Vervang de batterij naargelang het gebruik elke 2-3 jaar.
ELEKTRISCH SLOT (OPTIONEEL)
De besturing biedt de mogelijkheid een 12V elektrisch slot te bedienen. (Handleiding inbegrepen bij het elektrisch slot). Hiervoor moet een aparte
besturing voor het elektrisch slot aan de hoofdbesturing worden aangesloten. Als het elektrisch slot door te veel druk vande poort niet open gaat,
kan een speciale functie worden geprogrammeerd: houd P2 en P3 tegelijk 5 seconden ingedrukt en tel het aantal klikken dat u hoort.
1 klik = ca. 4 seconden stroom naar het elektrisch slot (fabrieksinstelling)
2 klikken = poort sluit 1 seconde en gaat daarna open. Verder, na het bereiken van de positie poort gesloten, drukt de aandrijving kort om het
inklikken van het electronisch slot te ondersteunen. Aanwijzing: De poort moet daarvoor met bodemsponningen uitgerust zijn.
POORTBEWAKING OF VERLICHTING (OPTIE)
De aansluitingen hebben twee functies naargelang de DIP schakelaar Light / Spy al dan niet is ingeschakeld. Zie ook onder “DIP schakelaars”
in deze handleiding. De uitgang heeft geen eigen stroomverzorging en mag enkel to 24V belast worden.
Poortbewaking / status van de poort (Spy)
Een LED, een lamp (24V / 3W max.) of een relais kunnen op de klemmen worden aangesloten om de status van de poort te tonen.
LED uit = poort gesloten
LED langzaam knipperend = poort gaat open
LED aan = poort open
LED snel knipperend = poort sluit
Terreinverlichting / verlichting gedurende 120 seconden
Een lamp (24V / 3W max.) of een relais kunnen op de klemmen worden aangesloten.
Wanneer de besturing een signaal om te openen of te sluiten krijgt, brandt de lamp gedurende 120 seconden en schakelt daarna automatisch uit.
LET OP: Uitgang enkel tot max. 24V belastbaar of er moet een relais tussen geschakeld worden.
8/16 nl
FOTOCELLEN (OPTIE)
De fotocellen dienen ter beveiliging van het hek en moeten worden toegepast.
De montageplaats is afhankelijk van de constructie van het hek. Conform EN12453
moet een fotocellenpaar buiten op een hoogte van 200mm actief op „Sluiten” geïnstal-
leerd worden. De fotocellen bestaan uit een zender en een ontvanger die tegenover el-
kaar gemonteerd moeten worden. De fotocel wordt met behulp van kleine schroeven en
pluggen bevestigd aan de muur. Indien de functie „Automatisch sluiten” gewenst is,
moet de Chamberlain – Failsafe fotocel geïnstalleerd zijn. Het Chamberlain – Failsafe
systeem (2-kabelsysteem) bevat aan beide zijden een kleine, van buitenaf zichtbare
LED (licht) om de status van de fotocel aan te geven.
Fotocel programmeren:
- Fotocel aansluiten
- Programmeer het traject van de poortvleugels.
Een foto-elektrische beveiliging uit de besturing wissen:
om een aangesloten foto-elektrische beveiliging te wissen moet de besturing eerst de
functie aan de desbetreffende aansluiting blokkeren. De foto-elektrische beveiliging uit
het besturingsprogramma wissen:
- verwijder de foto-elektrische beveiliging
- zet de stroom even uit
- Programmeer het traject van de poortvleugels.
Diagnose aan de Chamberlain-Failsafe fotocel
LED constant = OK
LED knippert = fotocel blokkeert besturing
LED uit = geen stroom, fout aangesloten of verkeerde pool
Diagnose aan de besturing
LED uit = OK geen fotocel aangesloten
LED knippert = besturing blokkeert
Aansluiting 1 & COM
Actief, wanneer de poort sluit (keert de poort om)
Aansluiting 2 & COM
Actief, wanneer de poort sluit en opengaat
Aansluiting 3 & COM
Actief, wanneer de poort opengaat
(de poort blijft staan tot de hindernis uit de infraroodstraal wordt verwijderd, daarna
beweegt de poort verder)
RADIOGRAFIE
PROGRAMMEREN/WISSEN VAN DE
AFSTANDSBEDIENINGEN
De ontvanger bezit twee kanalen CH1 en CH2. Met deze twee kanalen
(CH1, CH2) kunt U het hek zowel één vleugelig als ook twee vleugelig
gebruiken. Voorbeeld: Programmeerd U uw afstandsbediening op CH2 =
P2 zal alleen maar één vleugel open gaan. Programeerd U een andere
knop van uw afstandsbediening op de CH1=P1 dan zullen beide vleugels
open gaan.
PROGRAMMEREN
1. DIP schakelaar „RADIO“ inschakelen
2. Drukt U kort op de knop P1 (voor CH1) of P2 (voor CH2) en de
desbetreffende LED zal aangaan.
3. Drukt U nu op de knop (welke U graag geprogrameerd heeft ) van
uw afstandsbediening tot de LED (CH1/CH2) uitgaat.
Klaar, herhaald U stap 2 en 3 voor al uw andere afstandsbedieningen
(max 85 geheugenplaatsen op een kanal kunt U programmeren)
BELANGRIJK: Als U klaar bent met programmeren van uw afstandsbe-
dieningen de DIP schakelaar „RADIO“ weer uitschakelen.
PAS OP: programmeer nooit één en dezelfde knop op alle twee de
kanalen (CH1 en CH2) anders werkt de motor niet correct.
WISSEN
- DIP schakelaar „RADIO“ inschakelen.
- Houdt U de knop P1 zolang gedrukt tot de LED uit is. Dit duurt ongeveer
10 sec. dan is alles gewist.
Ter bevestiging knipperen de LED‘s CH1 en CH2 acht keer.
- DIP schakelaar „RADIO“ uitschakelen.
RADIO MODUL
E
ON ON
RADIO MODUL
E
ON ON
RA
ON ON
RA
ON ON
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
9/16 nl
PROGRAMMEREN VAN DE INTERNETINTERFACE myQ
Met de RESET-toets op de besturing
1. De Liftmaster internetinterface en de router met de netwerkkabel verbinden.
2. De Liftmaster internetinterface van stroom voorzien.
3. Een online account aanmaken met de nieuwste Liftmaster myQ smartphone
app of op www.liftmaster.eu.
4. De Liftmaster internetinterface registreren.
5. Klik op „Nieuw apparaat toevoegen” en volg de stappen van de app of de
website.
6. Ter info: Als u op de RESET-toets drukt, hoort u een pieptoon, gaan de LED‘s
CH1 en CH2 eerst branden en dan, na afstelling, drie keer knipperen en
uitdoven.
7. De app geeft aan of de programmering succesvol was en zal u vragen om
een naam aan de poort te geven.
PROGRAMMERING VAN DE POORTBEWAKING
Met de RESET-toets op de besturing
1. De poortbewaking van stroom voorzien en zo in huis positioneren dat ze goed
zichtbaar is. Is de opstellingsplaats ver van de poort verwijderd, dan kan de
verbinding verstoord en vaak onderbroken zijn. Positioneer het toestel op een
betere plaats.
2. De „LEARN”-toets aan de achterkant van de poortbewaking kort indrukken
en loslaten. De rode en groene LED knipperen afwisselend. Binnen 60 sec.
de RESET-toets op de besturing indrukken en loslaten. Ter bevestiging van de
programmering gaan de rode en groene LED branden.
Poortbewaking wissen
De „LEARN“-toets aan de achterkant van de poortbewaking gedurende minstens
10 sec. indrukken.
Een korte pieptoon bevestigt dat de gegevens succesvol gewist zijn.
ADIO MODULE
R
ADIO MODULE
LUSSENSOREN
(DIP schakelaar LOOP/EDGE moet ingeschakeld zijn.)
Lussensoren reageren op metaal en worden meestal gebruikt voor
het herkennen van personen- en vrachtauto’s, niet van motor etsen
of voetgangers.
Uitgangslus A
De uitgangslus bevindt zich achter de poort en opent de poort
wanneer die gesloten is, houdt die open of doet ze opnieuw open.
De DIP schakelaar OPEN/STEP en LOOP/EDGE moet ingeschakeld
zijn. Foto-elektrische beveiligingen moeten aangesloten zijn en de
functie „Automatisch sluiten“ moet geactiveerd zijn.
Veiligheidslussensor en
lussensor in draaibereik poort B, C
Lussensoren dienen om voertuigen (personen-, vrachtwagens) te
erkennen. Zij volstaan niet als enige veiligheidsmaatregel
aangezien zij geen personen erkennen.
De analysemodule van de lussensoren wordt als NO
sensorschakelaar aan de klemmen van de contactstrip van
8,2kOhm aangesloten. Indien u ook gebruik wenst te maken van
contactstrips: ga voor het installeren na welke bedrijfsmodus u verkiest.
Veiligheidslussensor
=> de DIP schakelaar OPEN/STEP moet ingeschakeld zijn.
Lusdetector in het draaibereik van de poort
=> schakel de DIP OPEN/STEP uit
Verdere opties voor schuurdetectoren kunnen bij onze service
aangevraagd worden.
10/16 nl
G
RN WHT YEL
M
ASTER
BRN GRN WHT YEL
SECOND
COM PHOTO
3 2 1
C
LIGHT
CONTACT
PED
COM
STOP
NO
Model
203292
Model
203292
RN WHT YEL
M
ASTER
BRN GRN WHT YEL
SECOND
COM PHOTO
3 2 1
COM EDGE
8.2KΩ
LIGHT
CONTACT
PED
COM
STOP
NO COM NC
A
B
C
AB C
RADIO
ON ON
RADIO
MOD
ON
RADIO
MOD
ON
DIP SCHAKELAARS
1 / 2 MOTOR
Zoekt uit of 1 of 2 motoren aan de besturing zijn aangesloten.
UIT: 2 motoren aangesloten
AAN: 1 motor aangesloten
OPEN/STEP
Verandert de programmering en reactie van de besturing op signalen.
Voor gebruik met lussensoren dient u eerst de info onder „Lussensoren“
te lezen. Stappenmodus: het eerste signaal opent de poort, het volgende
stopt de poort, het volgende sluit, het volgende stopt, het volgende opent,
enz. Openen-modus: de poort reageert nie top besturingssignalen, zolang
ze open is en de OPEN-stand heeft bereikt.
UIT: Stappenmodus
AAN: Openen-modus
LIGHT/SPY
Alleen inschakelen wanneer de functie vereist is, anders uit laten
UIT: LIGHT
AAN: SPY
OBSTACLE:
Volgens fabrieksinstelling met vaste draadbrug uitgerust. Doorsnijden
verhoogt de werkkracht aan de besturing. LET OP: Als de draadbrug
doorgesneden wordt, moet de poortinstallatie met bijkomende
veiligheidsinrichtingen (contactstrip etc.) beveiligd worden.
LOOP/EDGE
Selecteer de gewenste functie:
UIT: contactstrip
AAN: lussensor
SPEED
Selecteer het motortype dat u wenst te gebruiken.
UIT: ART
AAN: LYN, SCS, ART, SUB
RADIO
Om de afstandsbedieningen te programmeren is de DIP schakelaar
“RADIO” vereist. De programmeringsprocedure vindt u in het desbetreffende
hoofdstuk in deze handleiding.
UIT: programmeren is niet mogelijk
AAN: programmeren is mogelijk
BELANGRIJK: Schakel de DIP „RADIO“ altijd uit
wanneer die niet in gebruik is.
VLEUGELVERTRAGING
Vleugelvertraging is nodig om de vleugels correct en veilig te kunnen
openen en sluiten. In bepaalde installatieomstandigheden of bij
bepaalde vleugellengten kan een langere vleugelvertraging
noodzakelijk zijn.
Houdt P3 en P1 samen gedurende een 5-tal seconden ingedrukt en tel
het aantal klikken dat u hoort. Een relais (lichtrelais) veroorzaakt deze
klikken.
1 klik = korte vertraging, ca. 4÷8 seconden (fabrieksinstelling)
2 kliks = gemiddelde vertraging, ca. 8÷12 seconden
3 kliks = lange vertraging, ca. 12÷16 seconden
4 kliks = complete vertraging; vleugel 1 zal pas sluiten, wanneer
vleugel 2 volledig gesloten is
De vertraging bij het openen is altijd ca. 3÷5 seconden
5 kliks = geen vertraging, beide vleugels openen en sluiten tegelijkertijd
Herhaal deze procedure indien nodig.
WENK: Het traject programmeren (wijzigen) reset de vleugelvertraging
naar de fabrieksinstelling.
11/16 nl
RADIO MODULE
RADIO MODULE
ON ON
12/16 nl
EERSTE INGEBRUIKNEMING
BASISINSTELLING
Ga puntsgewijs te werk. Begin in geval van twijfel weer vooraan. Neem ruim de tijd voor deze instellingen.
1. Is alles aangesloten wat nodig is voor het gebruik? Motoren, lichtcellen, veiligheidscontactstrip, stopschakelaar.
2. Let erop dat er zich geen personen in de buurt van het hek (kunnen) bevinden.
3. Sluit het hek en hang de motoren in. Borg de motoren met de splitpen en draai de ontgrendelingshendel in de richting van de hekpijler.
De aandrijvingen zijn nu vergrendeld.
ART:
- om het traject met succes te programmeren dient u de
referentiepunten in te stellen. Hiertoe dient u de nokken onder de kap
van de ART correct in te stellen. Eerst moet de bovenste nok de
microschakelaar activeren en daarna de onderste. De
microschakelaars mogen niet tegelijk worden geactiveerd en ook niet
wanneer de poort een eindpunt heeft bereikt. Draai de nokken met
een tang of een grote platte schroevendraaier uit elkaar.
- ontgrendel de poort voor deze instellingen
- controleer of corrigeer de positie van de schakelnokken voor poort
OPEN en poort DICHT zoals in de handleiding staat aangegeven.
- de DIP schakelaars instellen bij gebruik van ART: DIP schakelaar
“SPEED” uitschakelen.
Als „SPEED“ is aan ART niet werken.
SUB (ondergrondse aandrijving):
- DIP schakelaars instellen: “SPEED” aan voor een snellere beweging van de poort of uit wanneer het een zeer zware poort is of wanneer een
veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd.
LYN / SCS-aandrijvingen:
- DIP schakelaars instellen: “SPEED” aan voor een snellere beweging van de poort of uit wanneer het een zeer zware poort is of wanneer een
veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd.
Sluit nu de besturing aan op het stroomnet.
BASISINSTELLING:
1. Druk toetsen P1, P2 en P3 gedurende 2-3 seconden gelijktijdig in, totdat de gele LED knippert.
2. Kijk naar het hek. Druk toets P1 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 1 moet daarbij in de richting OPEN bewegen.
(Vleugel niet volledig openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 1 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en
moeten de kabels rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!)
Opmerking: Algemene functie – als u de toets loslaat, blijft het hek staan. Als u nog een keer drukt, loopt het hek in de
tegenovergestelde richting, totdat u de toets weer loslaat enz.
3. Druk P2 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 2 moet daarbij in de richting OPEN bewegen. (Vleugel niet volledig
openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 2 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en moeten de kabels
rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!)
Opmerking: De besturing blijft gedurende 20 seconden in dit handmatige instelprogramma. Begin evt. weer vooraan met het
gelijktijdig indrukken van de toetsen P1/P2/P3.
Controleer het volgende:
1. Alleen voor SCS: Wanneer de vleugel opendraait, mag de voorste nok van de motor NIET in contact komen met de poort (stoten
of schuren). Onderbreek het openen meermaals en controleer! In geval van contact dient u de afstand A/B te controleren en het
poortbeslagwerk in te stellen op meer afstand.
2. Open beide vleugels volledig. Niet te ver draaien! Wanneer in de stand OPEN geen aanslag is voorzien, dient u het maximale
openingspunt te markeren.
3. Alleen voor SUB (ondergrondse aandrijving): Stel nu de mechanische eindaanslagen in de behuizing in.
Wacht totdat de leer-LED vanzelf uitgaat (20 seconden nadat u de toets voor het laatst heeft ingedrukt).
Closed position
Open position
poort DICHT
poort OPEN
13/16 nl
PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG I
OPMERKING: Eindsponningen in DICHT en OPEN moeten voorhanden zijn.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan. (LED „LEARN” knippert)
Het automatic-programma begint (langzame beweging):
Vleugel 1 loopt tot de aanslag OPEN.
Vleugel 2 loopt tot de aanslag OPEN.
Daarna loopt vleugel 2 tot aan de aanslag DICHT en vervolgens loopt vleugel 1 tot aan de aanslag DICHT.
Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten.
Opmerking: Als de vleugels sluiten i.p.v. te openen, zijn de motoren verkeerd aangesloten. Verwissel rood en blauw.
PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG II
OPMERKING: Indien er geen eindaanslag in richting OPEN voorhanden is, moet de vleugel worden gestopt bij een openingshoek van ca. 90°.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan.
3. Druk toets P1 „lang drukken” 1x, zodra de vleugel / motor 1 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 start.
4. Druk toets P1 „lang drukken” 1x in, zodra de vleugel / motor 2 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 sluit dan weer
automatisch. Vervolgens sluit vleugel 1 automatisch.
5. De aandrijving leert de positie hek DICHT automatisch.
Desgewenst kunt u echter ook een individuele positie voor hek DICHT aanleren.
Druk toets P1 „lang drukken” dan aan de gewenste hek DICHT positie in voor de desbetreffende vleugel.
Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten.
PROGRAMMERING VAN TRAJECT „ADVANCED” (INDIVIDUEEL)
Opmerking: Toets P1 moet in dit programma in totaal 9x worden ingedrukt.
Met iedere druk op de toets wordt een positie (tijd) opgeslagen. Daardoor is het mogelijk soft-stop (langzaam lopen) op te slaan om zo het hek of de
toepassing aan uw individuele situatie aan te passen. Lange of korte soft-stop fasen zijn mogelijk.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk gelijktijdig P1 en P2 gedurende enige tijd in (ca. 5-6 sec.), totdat vleugel 1 start (open gaat). Toetsen weer loslaten!
3. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 1 begint vanaf deze positie.
4. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch.
5. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 2 begint vanaf deze positie.
6. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch en sluit.
7. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 2 begint vanaf deze positie.
8. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. Vleugel 1 start nu automatisch.
9. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 1 begint vanaf deze positie.
10. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. -> klaar
Opmerking: Bereikt een vleugel een eindaanslag en toets L1 wordt NIET ingedrukt, dan loopt de aandrijving naar de aanslag en leert deze positie
zelfstandig.
14/16 nl
AFSLUITEN VAN DE INSTALLATIE/PROGRAMMERING:
Zijn de trajecten geprogrammeerd, dan kunt u de handzenders aanleren (zie AANLEREN/WISSEN VAN DE HANDZENDERS)
1. Laat de poort nu door middel van een druk op de toets van de handzender of een aangesloten drukknop 2 volledige cycli doorlopen en kijk naar het
werkproces. Sluit de poort weer ZONDER dat u een verdere instellingen hebt gemaakt.
2. Zodra alle instellingen zijn uitgevoerd, controleert u de functie van de fotocellen, sensoren, knipperlicht, handzenders, toebehorenetc.
3. Laat aan alle personen die het hek bedienen, zien hoe het hek beweegt, hoe de veiligheidsfuncties werken en hoe het hek handmatig kan worden
ontgrendeld.
AUTOMATISCH SLUITEN VAN HET HEK
Opmerking: Alleen mogelijk bij aangesloten en functionerende fotocel (1+COM). U kunt een automatische sluittijd tussen de 2 en
120 seconden kiezen.
Instellen
1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen.
2. Zodra de gele LED knippert, telt u de openingstijd die u wilt programmeren.
3. Na a oop van de gewenste tijd drukt u P2 nogmaals in. -> klaar
Uitschakelen
1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen.
2. Druk P3 in. De gele LED gaat uit. -> klaar
WERKVERMOGEN VAN DE AANDRIJVING
Het werkvermogen van de aandrijving wordt automatisch ingesteld
terwijl de trajecten geprogrammeerd worden. Een wijziging
(automatisch) is alleen mogelijk met een hernieuwde programmering
van het traject. Indient het hek klemt ten gevolge van
weersomstandigheden of wijzigingen aan de installatie (bijv. door
roest of onvoldoende smering), moet het evt. gerepareerd worden
De besturing is conform de nieuwste EN-richtlijnen.
Een van deze richtlijnen schrijft voor dat de sluitkrachten
aan de hekzijde binnen de laatste 500 mm voor deur DICHT niet
hoger mogen zijn dan 400 N (40 kg). Verder dan 500 mm mag de
maximale kracht aan de kant van het hek 1400 N (140 kg) bedragen.
Indien dit niet kan worden gewaarborgd, dient in ieder geval een
contactstrip evt. tot een hoogte van 2,5 m aan het hek of aan de
tegenover liggende pijler te worden aangebracht (EN12453)
VERWIJDERING
De verpakking bestaat uit milieuvriendelijke materialen. Ze kan in de plaatselijke recyclagecontainers worden gedeponeerd. Overeenkomstig
Europese richtlijn 2002/96/EG betreffende oude elektrische apparaten moet dit apparaat na gebruik volgens de voorschriften worden verwijderd
om te garanderen dat de gebruikte materialen worden gerecycleerd.
Het gemeente- of stadsbestuur geeft informatie over de mogelijkheden voor verwijdering.
BATTERIJVERWIJDERING
Batterijen en accu’s mogen niet met het huisvuil worden meegegeven.
U kunt de batterijen na gebruik in de directe omgeving (bijv. in de handel of gemeentelijke inzamelpunten)
kosteloos terugbrengen. Batterijen en accu’s zijn gemarkeerd met een doorkruiste vuilnisbak alsook het
chemische symbool van de schadelijke stof, namelijk “Cd” voor cadmium, “Hg” voor kwik en “Pb” voor lood.
12VDC
Pb Cd Hg
15/16 nl
DIAGNOSE VAN LEDS
De diagnose-led geeft de fout aan die zich eerst heeft voorgedaan. Indien zich nog meer fouten voordoen, is het mogelijk dat deze niet worden
aangegeven.
Weergave
1x knipperen
2x knipperen
3x knipperen
4x knipperen
5x knipperen
6x knipperen
7x knipperen
8x knipperen
9x knipperen
10x knipperen
11x knipperen
12x knipperen
13x knipperen
14x knipperen
15x knipperen
Beschrijving
Aandrijving 1 contactfout van een besturingskabel naar
besturing.
Zoals 1x knipperen voor aandrijving 2
Eindpunten aandrijving 2 werden niet geaccepteerd.
A: Na of in leertraject: Aandrijving 1 werd niet ver genoeg
geopend en heeft de ingebouwde referentieschakelaar
die zich in het midden van de aandrijving onder de spindel
bevindt, niet gepasseerd.
B: Contactfout van een besturingskabel naar besturing.
Kabel geel of wit heeft geen of een zeer slecht contact.
Eindpunten aandrijving 1 werden niet geaccepteerd.
Niet-geprogrammeerd traject in de besturing.
Benodigd vermogen om vleugels te bewegen is te hoog.
A: Hek is defect.
B: Hek loopt stroef.
C: Hek is bij wind stil blijven staan.
Fotocel 1 blokkeert functie.
A: Object blokkeert de fotocel.
B: Instelling van de lenzen naar elkaar is niet exact.
C: Spanningsvoeding naar fotocellen niet voldoende
Fotocel 2 blokkeert functie.
Fotocel 3 blokkeert functie.
Nood-Uit schakelaar blokkeert de installatie.
Contactstrip blokkeert de installatie.
A: Object drukt tegen contactstrip.
B: Contactstrip defect
C: Spanningsvoeding te laag of kabelbreuk in toevoer.
Stroomtoevoer van de besturing te laag.
A: Toevoer 230Volt defect of slecht contact.
B: Kabelbreuk in toevoer (starre koperkabel).
C: De batterij (verkrijgbaar als toebehoren) voor bedrijf bij
stroomuitval is leeg.
EEPROM fout
Starten van de besturing lukt niet.
Alleen LYN/SCS
Motor nog ontgrendeld
Defect aan een relais of aan een andere belangrijke
elektronische component
A: overspanning
B: slechte bedrading (fout)
D: te hoge vochtigheid in de foto-elektrische beveiliging
(slecht geïnstalleerd)
E: er werd een foto-elektrische beveiliging aangesloten,
maar die is niet verwijderd (afgeklemd).
Oplossing
Kabel geel of wit heeft geen of slecht contact.Aansluitingen nau-
wkeurig controleren. Let op de lengte van de leidingen.
Zie 1x knipperen.
Bij A: Hek in leertraject verder openen. Meer dan 50% van de
maximale afstand.
Bij B: Aansluitingen nauwkeurig controleren. Let op de lengte van
de leidingen.
Zie 3x knipperen.
Leertraject van de eindpunten herhalen.
A: Hek repareren
B: Let erop dat het hek goed loopt.
C: Hek bij sterke wind niet openen/sluiten.
D: Leertraject van de eindpunten herhalen zodat het nodige
vermogen opnieuw geleerd wordt.
A: Verwijderen
B: Controleren
C: Controleer de diameters van de kabels en de aansluitingen
Zie 7x knipperen.
Zie 7x knipperen.
A: Kabels en bedrading controleren.
B: Basisinstelling van de besturing controleren (DIPs).
A: Verwijderen
B: Kabels en bedrading controleren. 8.2 KOhm weerstand cont-
roleren.
C: Basisinstelling van de besturing controleren (DIPs).
A: Aansluitingen controleren.
B: Controle (erkend monteur)
C: Accu 24 uur laden.
A: Besturing vervangen.
Motor vergrendelen
Besturing vervangen
Controleer de bedrading
Het traject vanaf de positie poort volledig gesloten moet opnieuw
worden geïnstrueerd.
16/16 nl
VAAK GESTELDE VRAGEN
Geen reactie wanneer P1, P2, P3 wordt inge-
drukt
Aandrijving reageer niet, LED doet het niet.
Meteen nadat het hek begint te bewegen, stopt
het en loopt terug.
Hek kan alleen geopend worden.
Automatisch sluiten” functioneert niet.
Besturing functioneert niet meer met handzen-
der, alleen nog met schakelaar en zelf alleen
dan, wanneer een toets (blijvend) wordt inge-
drukt.
De aandrijving reageert niet, terwijl de besturing
wel is aangesloten. (LEDs zijn aan)
Besturing functioneert niet met handzender.
De besturing functioneert niet.
De vleugels gaan niet volledig open.
De pijler is zo dik dat de A+B maten niet kunnen
worden aangehouden.
Het traject kan niet worden geïnstrueerd
De aandrijving loopt kortstondig langzaam
Evt. stroomuitval
Hindernis in het poortbereik of poort loopt
stroef (vakman raadplegen)
Fotocellen blokkeren
Fotocellen, contactstrip of de stop blokke-
ren de besturing. Er is slechts een fotocel
voor OPEN aangesloten.
1. Handzender niet geprogrammeerd
2. LEDs melden fout.
3. Fotocellen verkeerd aangesloten
4. Klem voor motoren evt. niet juist
opgestoken.
1. Handzender niet geprogrammeerd.
2. Fotocellen blokkeren.
3. DIP schakelaar RADIO
Geen traject geleerd.
1. Vermogen te gering bij hoge
windlast (volledig dichte hekken)
2. Hek loopt stroef/moeilijk.
Uitsparing in de pijler maken of hek ver-
plaatsen.
1. De DIP schakelaars zijn niet correct
ingesteld
2. Motorbekabeling niet juist of defecte
kabel
3. Zie diagnose-led
4. Gezoem in de bekabeling
5. Tijdens het programmeren beweegt de
poort slechts gedurende 1 seconde en
blijft dan staan zonder achteruit te lopen
6. Alleen ART: referentiepunten zijn niet
correct ingesteld
7. Alleen ART: motor is nog ontgre
Stroomstoring
DIP schakelaar RADIO muit uitgeschakelt zijn
1. geleider en nulgeleider controleren.
2. Zekering in huis controleren
Poortbereik op hindernissen controleren
Foto-elektrische beveiligingen controleren
Traject opnieuw programmeren
Controle van de functie en de aansluiting
nodig.
Functioneert alleen met de 2-kabelfotocellen
771E(ML) of 772E(ML).
Er moet ten minste fotocellen actief in
DICHT of OPEN zijn aangesloten.
1. Handzender aanleren
2. Zie beschrijving „Diagnostic” LED
3. Aansluiting/programmering fotocel
controleren.
4. Klem en aansluitingen controleren.
1. Handzender programmeren.
2. Fotocellen controleren.
3. DIP schakelaar uitschakelen
Traject leren. Zie eerste ingebruikneming.
Zie diangose LED
1. Beweeglijkheid van het hek verbeteren.
2. Besturing opnieuw programmeren.
1. Raadpleeg punt “1/2 motor” in de handleiding
2. Wanneer de motor beweegt: controleer de bruine,
groene, witte en gele kabel. Ga met een andere
kabel na of een eventuele fout in de in de grond
geplaatste kabel kan worden uitgesloten, of sluit
hiervoor bij wijze van testde uit de motor komende
kabel rechtstreeks aan op de besturing.
3. Controleer de diagnose-led voor de
foutbepaling.
4. Zie oplossing 2. Vevang de kabel indien
nodig. Zie ook punt “Kabelmaten“
5. Niet voldoende voeding of slechte bekabeling.
Zie oplossing 2
6. Stel de nokken op de motor juist in. Zie de
ART-handleiding.
7. De aandrijving vergrendelen. Zie de ART-hand-
leiding.
Normale procedure. Na een stroomstoring voert
de aandrijving een werkingstest uit. Naargelang
het model kan dit slechts enkele seconden duren
maar het kan ook een volledige cyclus in beslag
nemen (SUB). Tijdens deze werkingstest mag de
aandrijving niet met de afstandsbediening of een
schakelaar worden onderbroken: daardoor kunnen
de eindpunten worden verschoven. En dan dient u
het traject met P1 opnieuw te programmeren.
Voorkom onnodige stroomstoringen.
Reikwijdte van de zender is te gering. Het installeren van een buitenantenne is aan te bevelen omdat de besturing met de korte kabel-
antenne zich meestal achter de pijler of bij de bodem bevindt. De optimale antennepositie is altijd
zo hoog mogelijk. Chamberlain biedt optioneel ook een antenne met montageset aan.
Het hek moet een stijgende weg volgen. Niet aan te bevelen! Hek wijzigen! Het hek kan ongecontroleerd (gevaarlijk) bewegen, wanneer
de aandrijving ontgrendeld is. In de richting van de stijging is een groter vermogen nodig; in
tegenovergestelde richting heeft de aandrijving dan teveel vermogen.
Chamberlain GmbH
Alfred-Nobel-Strasse 4
66793 Saarwellingen
Germany
www.liftmaster.eu
info@liftmaster.eu
114A4743 © 2014, Chamberlain GmbH
EG-Einbauerklärung
Chamberlain GmbH erklärt, dass die nachfolgend bezeichneten Produkte der Typen:
Flügeltorsteuerung, Modell CB124EV
den grundlegenden Anforderungen der nachfolgenden EG-Richtlinien entsprechen, wenn sie bestimmungsgemäss
nach Anweisungen des Herstellers verwendet werden.
EG-Maschinenrichtlinie 2006/42/EG
Die unvollständige Maschine entspricht weiterhin allen Bestimmungen der EG- Bauprodukte-Richtlinie (89/106/EWG),
der EG-Elektromagnetische Verträglichkeit-Richtlinie(2004/108/EG und der EG-Niederspannungs-Richtlinie
(2006/95/EG).
Insbesondere wurden folgende harmonisierte Normen angewandt:
DIN EN 12453 Nutzungssicherheit kraftbetätigter Tore - Anforderungen
DIN EN 12604 Tore - mechanische Aspekte - Anforderungen
EN 61000-6-3 Elektromagnetische Verträglichkeit (EMV) - Teil 6 - 3:
Fachgrundnormen - Störaussendung - Wohnbereich, Geschäfts- und
Gewerbebereiche sowie Kleinbetriebe
EN 60335-1 Sicherheit elektrischer Geräte für den Hausgebrauch und ähnliche Zwecke
EN 60335-2-103 Besondere Anforderungen für Antriebefür Tore, Türen und Fenster
Alle technischen Daten für diese Produkte werden sicher aufbewahrt und durch Chamberlain GmbH auf Anfrage den
Behörden, falls erforderlich, zur Verfügung gestellt.
Christoph Marny
Manager, Regulatory Affairs
Chamberlain GmbH
Alfred-Nobel-Strasse 4
D-66793 Saarwellingen
September 2014
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31

LiftMaster Automatic Gate Opener Handleiding

Type
Handleiding