Leren tellen in de boomgaard
Een spannend leerspel met de getallen van 1 tot 24 voor 2 – 4 spelers.
Een spannend leerspel met de getallen van 1 tot 24 voor 2 – 4 spelers.
Leren tellen in de boomgaard
Leren tellen in de boomgaard
Walter Matheis, Reiner Stolte (Puzzle)
Welk kind heeft op het eind de meeste vruchten in zijn/haar fruitmand verzameld?
De vruchten worden over de bijpassende bomen op het speelbord verdeeld.
Iedere speler krijgt een fruitmand. De 24 stukken van de grote puzzel worden met de
getallenzijde naar boven willekeurig rondom het speelbord gelegd. De dobbelsteen wordt
naast het speelbord klaargelegd. De negendelige ravenpuzzel wordt bij dit spel niet gebruikt.
Op ieder puzzelstuk staat een getal van 1 tot 24. Bovendien staat het bijpassende aantal stippen afgebeeld.
Voor het eerste spel kunnen de getallen samen met de kinderen worden besproken en de punten geteld.
De getallenreeks kan ook worden gevarieerd door met minder dan 24 puzzelstukken te spelen.
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld.
Het jongste kind begint en gooit één keer met de dobbelsteen.
Wat vertoont de dobbelsteen?
Geweldig! De speler pakt het puzzelstuk met het getal 1 en legt het voor zich.
Nu heeft hij/zij twee mogelijkheden:
Hiermee heeft de speler de kans om tijdens zijn/haar speelbeurt nog meer puzzelstukken te verzamelen.
Er wordt telkens het puzzelstuk met het eerstvolgende getal genomen en dit wordt op de eerder verzamelde
puzzelstukken gelegd. Maar let op: als de raaf op de dobbelsteen verschijnt, moet het kind alle tot nu toe
verzamelde puzzelstukken naast het speelbord terugleggen en is zijn/haar beurt voorbij.
De speelbeurt vrijwillig beëindigen
Nu mag de speler de puzzelstukken tegen vruchten inruilen. Voor ieder puzzelstuk mag hij/zij een vrucht naar
keuze pakken. Als er niet genoeg vruchten meer op het speelbord liggen, kunnen alleen de overgebleven
vruchten worden gepakt. Vervolgens worden alle puzzelstukken opnieuw naast het speelbord gelegd.
- Het kind moet tijdens het inruilen de vruchten hardop meetellen.
- In plaats van de puzzelstukken afzonderlijk te tellen, kan het kind ook proberen het getal op het
bovenste puzzelstuk te herkennen. Dit getal geeft aan hoeveel vruchten er in totaal mogen worden gepakt.
Super! Het kind mag de twee puzzelstukken met de getallen 1 en 2 pakken en voor zich op een stapel leggen.
Daarna kan hij/zij zoals hierboven beschreven kiezen of hij/zij nog een keer gooit of vrijwillig de beurt beëindigt.
Helaas! De beurt is meteen voorbij. Als de speler al puzzelstukken voor zich heeft liggen,
gaan deze terug naast het speelbord.
Daarna is het volgende kind aan de beurt en gooit met de dobbelsteen.
Zodra de laatste vrucht van het spelbord is gepakt, is het spel afgelopen.
De speler met de meeste vruchten in zijn/haar fruitmand wint het spel.
Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
Een spannend leerspel met de getallen van 1 tot 24 voor 2 – 4 spelers.
Een spannend leerspel met de getallen van 1 tot 24 voor 2 – 4 spelers.
Een spannend leerspel met de getallen van 1 tot 24 voor 2 – 4 spelers.
Welk kind heeft op het eind de meeste vruchten in zijn/haar fruitmand verzameld?
De vruchten worden over de bijpassende bomen op het speelbord verdeeld.
Iedere speler krijgt een fruitmand. De 24 stukken van de grote puzzel worden met de
getallenzijde naar boven willekeurig rondom het speelbord gelegd. De dobbelsteen wordt
naast het speelbord klaargelegd. De negendelige ravenpuzzel wordt bij dit spel niet gebruikt.
Op ieder puzzelstuk staat een getal van 1 tot 24. Bovendien staat het bijpassende aantal stippen afgebeeld.
Voor het eerste spel kunnen de getallen samen met de kinderen worden besproken en de punten geteld.
De getallenreeks kan ook worden gevarieerd door met minder dan 24 puzzelstukken te spelen.
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld.
Het jongste kind begint en gooit één keer met de dobbelsteen.
Wat vertoont de dobbelsteen?
Geweldig! De speler pakt het puzzelstuk met het getal 1 en legt het voor zich.
Nu heeft hij/zij twee mogelijkheden:
Hiermee heeft de speler de kans om tijdens zijn/haar speelbeurt nog meer puzzelstukken te verzamelen.
Er wordt telkens het puzzelstuk met het eerstvolgende getal genomen en dit wordt op de eerder verzamelde
puzzelstukken gelegd. Maar let op: als de raaf op de dobbelsteen verschijnt, moet het kind alle tot nu toe
verzamelde puzzelstukken naast het speelbord terugleggen en is zijn/haar beurt voorbij.
De speelbeurt vrijwillig beëindigen
Nu mag de speler de puzzelstukken tegen vruchten inruilen. Voor ieder puzzelstuk mag hij/zij een vrucht naar
keuze pakken. Als er niet genoeg vruchten meer op het speelbord liggen, kunnen alleen de overgebleven
vruchten worden gepakt. Vervolgens worden alle puzzelstukken opnieuw naast het speelbord gelegd.
- Het kind moet tijdens het inruilen de vruchten hardop meetellen.
- In plaats van de puzzelstukken afzonderlijk te tellen, kan het kind ook proberen het getal op het
bovenste puzzelstuk te herkennen. Dit getal geeft aan hoeveel vruchten er in totaal mogen worden gepakt.
Super! Het kind mag de twee puzzelstukken met de getallen 1 en 2 pakken en voor zich op een stapel leggen.
Daarna kan hij/zij zoals hierboven beschreven kiezen of hij/zij nog een keer gooit of vrijwillig de beurt beëindigt.
Helaas! De beurt is meteen voorbij. Als de speler al puzzelstukken voor zich heeft liggen,
gaan deze terug naast het speelbord.
Daarna is het volgende kind aan de beurt en gooit met de dobbelsteen.
Zodra de laatste vrucht van het spelbord is gepakt, is het spel afgelopen.
De speler met de meeste vruchten in zijn/haar fruitmand wint het spel.
Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
De speelbeurt vrijwillig beëindigen
De speelbeurt vrijwillig beëindigen
De speelbeurt vrijwillig beëindigen