Documenttranscriptie
Service en probleemoplossing
ThinkPad Edge 11², Edge 13², Edge 14² en Edge 15²
Opmerking
Lees eerst:
•
Veiligheid en garantie
•
Informatie over draadloze communicatie in de online Access Help en Bijlage C
“Kennisgevingen” op pagina 19.
•
Regulatory Notice
De publicatie Veiligheid en garantie en de Regulatory Notice zijn op de website aanwezig.
Om deze documenten te raadplegen, gaat u naar http://www.lenovo.com/support en klikt
u op User Guides & Manuals (Gebruikershandeidingen & handboeken). Volg daarna de
aanwijzingen op het scherm.
Vijfde uitgave (November 2011)
© Copyright Lenovo 2011.
KENNISGEVING BEGRENSDE EN BEPERKTE RECHTEN: als gegevens of software
word(t)(en) geleverd conform een “GSA”-contract (General Services Administration),
zijn gebruik, vermenigvuldiging en openbaarmaking onderhevig aan beperkingen
zoals beschreven in Contractnr. GS-35F-05925.
Inhoud
Belangrijke veiligheidsvoorschriften . . . .
Situaties waarin onmiddellijk handelen vereist is.
Veiligheidsrichtlijnen . . . . . . . . . .
Batterijen. . . . . . . . . . . . .
Kennisgeving oplaadbare batterij . . . . .
Kennisgeving lithium-knoopcelbatterij . . .
Veiligheidsvoorschriften voor de elektriciteit .
Verklaring van conformiteit met laserrichtlijnen
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
iii
iii
iv
. v
vi
vii
viii
ix
Hoofdstuk 1. Informatie zoeken . . . . .
Informatie over Lenovo Beperkte Garantie zoeken
Lenovo-website (http://www.lenovo.com) . . .
Lenovo Support-website . . . . . . . .
Computergegevens noteren . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
1
1
1
1
1
Hoofdstuk 2. Hulp en service . . . . . . .
Hulp en service . . . . . . . . . . . .
Hulp via internet . . . . . . . . . . . .
Contact opnemen met het Customer Support Center
Wereldwijde ondersteuning . . . . . . . .
Veelgestelde vragen . . . . . . . . . . .
Wereldwijde lijst van telefoonnummers . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3
3
3
3
5
5
5
Bijlage A. Lenovo Beperkte Garantie .
Typen garantie . . . . . . . . .
Suplemento de Garantía para México .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
13
14
16
Bijlage B. Customer Replaceable Units (CRU's) .
.
.
.
.
.
.
.
.
17
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
19
19
20
20
20
23
24
24
24
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Bijlage C. Kennisgevingen . . . . . . . . . .
Kennisgevingen . . . . . . . . . . . . . .
Kennisgeving classificatie voor export . . . . . .
Electronic emissions notices . . . . . . . . . .
Verklaring van de Federal Communications Commission
EU: WEEE-verklaringen . . . . . . . . . . . .
WEEE voor China . . . . . . . . . . . . . .
Recyclinginformatie voor Taiwan . . . . . . . . .
Oekraïne RoHS . . . . . . . . . . . . . .
© Copyright Lenovo 2011
i
Informatie over ENERGY STAR-modellen .
Kennisgeving inzake veiligheid en garantie
Kennisgeving regelgeving . . . . . .
Handelsmerken . . . . . . . . .
ii
Service en probleemoplossing
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
24
26
26
26
Belangrijke veiligheidsvoorschriften
Opmerking:
Het is van belang dat u eerst de veiligheidsinformatie leest.
Deze informatie helpt u uw notebook-PC veilig te gebruiken. Gebruik en
bewaar alle informatie die bij uw computer is geleverd. De informatie in dit
document vormt op geen enkele manier een wijziging van de voorwaarden in de
koopovereenkomst of de Lenovo® Beperkte Garantie. Raadpleeg hoofdstuk 3,
Garantie-informatie, in Veiligheid en garantie voor meer informatie. De laatste
Veiligheid en garantie is op de website aanwezig. Zie “Kennisgeving inzake
veiligheid en garantie” op pagina 26.
De veiligheid van de klant is belangrijk. Onze producten worden ontworpen met
het oog op veiligheid en effectiviteit. Personal computers zijn echter elektronische
apparaten. Netsnoeren, voedingsadapters en andere onderdelen kunnen een
veiligheidsrisico opleveren dat, met name bij onjuist gebruik en misbruik, kan leiden
tot schade en lichamelijk letsel. Om deze risico's te verkleinen, dient u de bij het
product geleverde instructies te volgen, zich te houden aan alle waarschuwingen
op het product zelf en in de bedieningsinstructies, en de informatie in dit document
zorgvuldig te lezen. Door de in dit document opgenomen informatie en de bij het
product geleverde instructies nauwkeurig op te volgen, beschermt u zichzelf tegen
gevaren en maakt u de werkomgeving van de computer een stuk veiliger.
Opmerking: Deze informatie bevat verwijzingen naar voedingsadapters en
batterijen. Naast notebookcomputers worden ook andere producten (zoals
luidsprekers en beeldschermen) geleverd met een externe voedingsadapter.
Als u een dergelijk product in bezit hebt, is deze informatie ook daarop van
toepassing. Bovendien kunnen er in computerproducten interne batterijen ter
grootte van een munt (“knoopcellen”) zijn verwerkt, waarmee de systeemklok
in stand wordt gehouden wanneer de stekker niet in het stopcontact zit. De
veiligheidsvoorschriften voor batterijen gelden dus voor alle computerproducten.
Situaties waarin onmiddellijk handelen vereist is
Door misbruik of achteloosheid kunnen producten beschadigd raken.
Bepaalde schade aan producten is zo ernstig dat het product niet meer mag
worden gebruikt voordat het is geïnspecteerd en, indien nodig, gerepareerd
door een geautoriseerde onderhoudstechnicus.
Net als bij andere elektronische producten dient u goed op het product te
letten wanneer u het aanzet. In zeer uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat
u een geur waarneemt of rook dan wel vonkjes uit het product ziet komen.
Het kan ook zijn dat u een ploppend, krakend of sissend geluid hoort. Dit
kan erop wijzen dat een van de interne elektronische componenten op een
© Copyright Lenovo 2011
iii
gecontroleerde manier defect is geraakt. Het kan echter ook een indicatie
zijn van een mogelijk gevaarlijke situatie. Neem in dergelijke gevallen nooit
risico's en probeer niet zelf een diagnose te stellen. Neem voor hulp contact
op met het Customer Support Center. Een lijst van telefoonnummer s voor
Service en Ondersteuning vindt u op de volgende website:
http://www.lenovo.com/support/phone
Controleer de computer en haar componenten regelmatig op schade, slijtage
of andere tekenen van gevaar. Mocht u twijfels hebben over de conditie
van een bepaalde component, gebruik het product dan niet. Neem contact
op met het Customer Support Center of met de fabrikant van het product.
U krijgt dan te horen hoe u het product kunt inspecteren en, indien nodig,
kunt laten repareren.
In het onwaarschijnlijke geval dat een van de onderstaande omstandigheden
zich voordoet of als u twijfelt aan de veiligheid van het product, stopt u het
gebruik van het product, haalt u de stekker uit het stopcontact en ontkoppelt
u de telefoonkabels. Neem voor verdere instructies contact op met het
Customer Support Center.
•
Gebroken of beschadigde netsnoeren, stekkers, adapters, verlengsnoeren,
piekspanningsbeveiligingen of voedingseenheden.
•
Tekenen van oververhitting, rook, vonken of vuur.
•
Schade aan een batterij (zoals barsten of deuken), spontane ontlading of
lekkage uit de batterij (herkenbaar aan vreemde stoffen).
•
Een krakend, sissend of knallend geluid of een sterke geur afkomstig uit het
product.
•
Aanwijzingen dat er vloeistof is gemorst of dat er iets op de computer, het
netsnoer of de voedingsadapter is gevallen.
•
De computer, het netsnoer of de adapter zijn nat geworden.
• Het product is gevallen of op welke manier dan ook beschadigd.
•
Het product werkt niet normaal als u de bedieningsinstructies volgt.
Opmerking: Als u deze situatie constateert bij een product (bijvoorbeeld een
verlengsnoer) dat niet is gefabriceerd door Lenovo, gebruik dit product dan niet
meer totdat u advies hebt ingewonnen bij de fabrikant of totdat u een geschikte
vervanging hebt gevonden.
Veiligheidsrichtlijnen
Neem altijd de volgende voorzorgsmaatregelen in acht om de kans op letsel of
schade te verkleinen:
iv
Service en probleemoplossing
Raadpleeg hoofdstuk 1, Belangrijke veiligheidsvoorschriften, in Veiligheid en
garantie voor meer informatie. De laatste Veiligheid en garantie is op de website
aanwezig. Zie “Kennisgeving inzake veiligheid en garantie” op pagina 26.
Batterijen
GEVAAR
PC's die door Lenovo zijn gefabriceerd, bevatten een knoopcelbatterij
die de systeemklok van stroom voorziet. Bovendien zijn veel mobiele
producten, zoals notebookcomputers, uitgerust met een oplaadbare
batterij die het systeem stroom levert als het niet is aangesloten op het
lichtnet. De batterijen die door Lenovo voor uw product worden geleverd,
zijn getest op compatibiliteit en mogen alleen worden vervangen door
goedgekeurde onderdelen.
Dit systeem ondersteunt geen batterijen die niet door Lenovo zijn gemaakt
of geautoriseerd. Het systeem zal doorgaan met opstarten maar laadt
niet-geautoriseerde batterijen mogelijk niet. Let op: Lenovo is niet
verantwoordelijk voor de prestaties of veiligheid van niet-geautoriseerde
batterijen en levert geen garantie voor defecten of schade die ontstaat uit
het gebruik hiervan.
Probeer een batterij nooit open te maken of te repareren. Zorg dat de
batterij niet gedeukt of doorboord wordt en niet in contact komt met open
vuur. Voorkom kortsluiting van de metalen contactpunten. Stel de batterij
niet bloot aan water of andere vloeistoffen. Laad de batterij uitsluitend op
volgens de instructies in de productdocumentatie.
Verkeerd en ondeskundig gebruik van de batterij kan er de oorzaak van
zijn dat deze oververhit raakt, hetgeen gasvorming of vlammen kan
veroorzaken. Als uw batterij beschadigd is of lekt, of zich op de polen
materiaal heeft afgezet, moet u de batterij niet meer gebruiken en een
nieuwe aanschaffen.
Als een batterij lange tijd niet wordt gebruikt, kan hij in kwaliteit
achteruitgaan. Bij bepaalde oplaadbare batterijen (met name
lithium-ionenbatterijen) kan het ongebruikt laten van de batterij in ontladen
toestand leiden tot een verhoogde kans op kortsluiting, waardoor de
levensduur van de batterij wordt verkort en er tevens een veiligheidsrisico
ontstaat. Zorg dat oplaadbare Lithium Ion-batterijen niet helemaal leeg
raken en bewaar ze niet in lege toestand.
Service en probleemoplossing
v
Kennisgeving oplaadbare batterij
GEVAAR
Probeer niet de batterij aan te passen of uit elkaar te halen. Probeert u dat
wel, dan kan dat leiden tot een explosie of tot lekkage van vloeistof uit de
batterij. Batterijen die niet door Lenovo worden aanbevolen, die uit elkaar
zijn gehaald of die zijn geopend, vallen niet onder de garantie.
Als de oplaadbare batterij niet op de juiste manier in het apparaat wordt
geïnstalleerd, kan hij ontploffen. De batterij bevat een kleine hoeveelheid
schadelijke stoffen. Om verwondingen te voorkomen, dient u zich aan
de volgende richtlijnen te houden:
• Vervang de batterij alleen door een door Lenovo aanbevolen batterij
van hetzelfde type.
• Houd de batterij uit de buurt van open vuur.
• Stel de batterij niet bloot aan water of regen.
• Haal de batterij niet uit elkaar.
• Sluit de batterij niet kort.
• Houd de batterij uit de buurt van kinderen.
• Laat de batterij niet vallen.
Gooi de batterij niet bij het normale huisvuil weg. Behandel oude batterijen
als klein chemisch afval.
De batterij moet bij kamertemperatuur worden opgeslagen en moet bij
opslag ongeveer 30 à 50 % geladen zijn. Om te voorkomen dat de batterij
te veel ontlaadt, is het aan te bevelen deze één keer per jaar op te laden.
vi
Service en probleemoplossing
Kennisgeving lithium-knoopcelbatterij
GEVAAR
Als de batterij op onjuiste wijze wordt vervangen, bestaat er
explosiegevaar.
Vervang de lithium knoopbatterij alleen door hetzelfde type of door een
gelijkwaardig type dat wordt aanbevolen door de fabrikant. De batterij
bevat lithium en kan bij verkeerd gebruik exploderen.
Let op het volgende:
• Gooi of dompel de batterij niet in het water
• Let op dat de batterij niet warmer wordt dan 100°C (212°F)
• Haal de batterij niet uit elkaar
Gooi de batterij niet bij het huisvuil weg, maar behandel deze als klein
chemisch afval.
De volgende verklaring geldt voor gebruikers in de staat Californië, V.S.
Californië: Informatie over perchloraat:
Producten die zijn uitgerust met lithium-knoopcelbatterijen met CR
(mangaandioxide) kunnen perchloraat bevatten.
Perchloraat materiaal - speciale behandeling kan een vereiste zijn. Zie
http://www.dtsc.ca.gov/hazardouswaste/perchlorate.
Service en probleemoplossing
vii
Veiligheidsvoorschriften voor de elektriciteit
GEVAAR
Elektrische stroom van lichtnet-, telefoon- en communicatiekabels is
gevaarlijk.
Houd u ter voorkoming van een schok aan het volgende:
• Gebruik de computer niet tijdens onweer.
• Sluit geen kabels aan, haal geen kabels los, en voer geen installatie-,
onderhouds- of herconfiguratiewerkzaamheden op dit product uit
tijdens een elektrische storm.
• Sluit alle netsnoeren aan op correct bedrade, geaarde stopcontacten.
• Sluit ook het netsnoer van alle apparaten die op dit product worden
aangesloten aan op een correct geaard stopcontact.
• Gebruik indien mogelijk slechts één hand bij het aansluiten en
loskoppelen van signaalkabels.
• Zet een apparaat nooit aan als dit brand-, water- of structuurschade
vertoont.
• Ontkoppel alle netsnoeren, batterijen en snoeren voordat u de kap van
een apparaat opent, tenzij de installatie- of configuratie-instructies
expliciet anders voorschrijven.
• Gebruik de computer niet voordat de behuizingen van de interne
onderdelen vastzitten. Gebruik de computer nooit wanneer de interne
onderdelen en circuits blootliggen.
viii
Service en probleemoplossing
GEVAAR
• Als u dit product of een aangesloten apparaat installeert, verplaatst of
opent, houd u dan bij het aansluiten en loskoppelen van de kabels aan
de volgende procedures.
Aansluiten:
1. Zet alles UIT.
2. Sluit eerst alle kabels aan op de
apparaten.
3. Sluit de signaalkabels aan.
4. Steek de stekkers in het
stopcontact.
5. Zet de apparaten AAN.
Ontkoppelen:
1. Zet alles UIT.
2. Haal eerst de stekkers uit het
stopcontact.
3. Ontkoppel de signaalkabels.
4. Ontkoppel alle kabels en snoeren
van de apparaten.
Voordat u begint met het aansluiten van andere elektrische kabels en
snoeren op de computer, moet u zorgen dat de stekker uit het stopcontact
is gehaald.
De stekker mag pas in het stopcontact worden gestoken nadat u alle
andere kabels en snoeren hebt aangesloten op de computer.
Verklaring van conformiteit met laserrichtlijnen
WAARSCHUWING:
Als u laserproducten (bijvoorbeeld CD-ROM-stations, DVD-stations,
glasvezelapparatuur of speciale zenders) installeert, let dan op het volgende:
• Open de behuizing niet. Als u de kap van het laserproduct opent, kunt
u worden blootgesteld aan gevaarlijke laserstraling. In het apparaat
bevinden zich geen onderdelen die kunnen worden vervangen.
• Het wijzigen van instellingen of het uitvoeren van procedures anders dan
hier is beschreven, kan leiden tot blootstelling aan gevaarlijke straling.
GEVAAR
Sommige laserproducten bevatten een ingebouwde laserdiode van Klasse
3A of 3B. Let op het volgende.
Laserstraling indien geopend. Kijk niet in de laserstraal en vermijd direct
contact met de laserstraal.
Bewaar deze instructies.
Service en probleemoplossing
ix
x
Service en probleemoplossing
Hoofdstuk 1. Informatie zoeken
Informatie over Lenovo Beperkte Garantie zoeken
Informatie over de Lenovo Beperkte Garantie is beschikbaar op:
http://www.lenovo.com/warranty/llw_02
Lenovo-website (http://www.lenovo.com)
De Lenovo-website bevat de meest recente informatie en services ter
ondersteuning van het aanschaffen, upgraden en onderhouden van uw computer.
U kunt ook het volgende doen:
•
Desktop- en notebook computers, beeldschermen, projectoren, upgrades
en accessoires voor uw computer aanschaffen, en profiteren van speciale
aanbiedingen.
•
Extra diensten aanschaffen, zoals ondersteuning voor hardware,
besturingssystemen en softwareprogramma's, instellen en configureren van
het netwerk, en installatie op maat.
•
Upgrades en uitgebreide reparatieservices voor de hardware aanschaffen.
Lenovo Support-website
Er is technische ondersteuningsinformatie beschikbaar via de Lenovo
Support-website op:
http://www.lenovo.com/support
Deze website wordt bijgewerkt met de nieuwste ondersteuningsinformatie,
bijvoorbeeld over de volgende onderwerpen:
•
Stuurprogramma's en software
•
Diagnoseprogramma's
•
Product- en Servicegarantie
•
Product- en onderdelendetails
• Gebruikershandleidingen en handboeken
•
Help-informatie en veelgestelde vragen
Computergegevens noteren
Het noteren van bepaalde gegevens van uw computer kan handig zijn als
uw computer ooit gerepareerd moet worden. De onderhoudstechnicus zal
hoogstwaarschijnlijk naar deze gegevens vragen.
© Copyright Lenovo 2011
1
Machinetype, model en serienummer staan op een sticker op uw computer. Leg
de informatie vast aan de hand van onderstaande tabel.
Productnaam
______________________________________________
Machinetype en -model
______________________________________________
Serienummer (S/N)
______________________________________________
Aankoopdatum
______________________________________________
Om uw computer te registreren volgt u de aanwijzingen op:
http://www.lenovo.com/register
Als u uw computer registreert, kunt u profiteren van de volgende voordelen:
•
U krijgt sneller service als u belt voor hulp
• U wordt op de hoogte gehouden van het uitkomen van gratis software en
speciale aanbiedingen
2
Service en probleemoplossing
Hoofdstuk 2. Hulp en service
Hulp en service
Als u hulp, service of technische assistentie nodig hebt of gewoon meer wilt weten
over ThinkPad-notebookcomputers, staan u legio informatiebronnen van Lenovo
ter beschikking. In dit gedeelte leest u waar u meer informatie kunt krijgen over
ThinkPad-notebookcomputers, wat u moet doen als er zich problemen voordoen
met uw computer en wie u moet bellen wanneer u hulp nodig hebt.
In de Microsoft® Service Packs vindt u de meest recente software voor
productupdates van Windows. U kunt de Service Packs downloaden via internet
(hiervoor kunnen kosten voor de verbinding in rekening worden gebracht) of u
kunt de Service Packs gebruiken vanaf een schijf. Ga voor meer informatie en
links naar de website van Microsoft op http://www.microsoft.com. Lenovo biedt
technische ondersteuning (“Up and Running”) bij de installatie van, en vragen over,
Service Packs voor uw Lenovo-producten waarop Microsoft Windows vooraf is
geïnstalleerd. Voor informatie kunt u contact opnemen met het Customer Support
Center (zie de telefoonnummers in “Wereldwijde lijst van telefoonnummers” op
pagina 5). Mogelijk worden er kosten in rekening gebracht.
Hulp via internet
Ondersteuningsgegevens en informatie over uw ThinkPad-notebook computer
vindt u op http://www.lenovo.com/support. Raadpleeg deze website voor meer
informatie over het oplossen van problemen, andere functies van uw computer
en opties die uw ThinkPad-notebook computer nog gebruiksvriendelijker kunnen
maken.
Contact opnemen met het Customer Support Center
Als u hebt geprobeerd een probleem zelf op te lossen, maar u blijkt hulp nodig te
hebben, dan kunt u tijdens de garantieperiode voor telefonische ondersteuning en
informatie terecht bij het Customer Support Center. Tijdens de garantieperiode
zijn de volgende services beschikbaar:
•
Probleembepaling: Speciaal opgeleid personeel staat tot uw beschikking om u
te helpen vast te stellen of er sprake is van een hardwareprobleem en zo ja,
wat er gedaan moet worden.
•
Reparatie van Lenovo-hardware: Als er is vastgesteld dat het probleem een
hardwareprobleem is van een Lenovo-product dat onder de garantie valt, staat
ons personeel klaar om u te helpen met reparatie of onderhoud.
•
Wijzigingen in het ontwerp: Een enkele keer komt het voor dat er, na de
verkoop, wijzigingen in een product moeten worden aangebracht. Lenovo of
© Copyright Lenovo 2011
3
uw Lenovo-dealer zal dergelijke technische wijzigingen meestal in uw hardware
aanbrengen.
De volgende handelingen vallen niet onder de garantie:
• Vervanging of gebruik van onderdelen die niet zijn gefabriceerd door Lenovo
of van onderdelen zonder garantie.
Opmerking: Alle onderdelen onder garantie hebben een uit zeven tekens
bestaande identificatiecode met de indeling FRU XXXXXXX.
•
•
•
•
•
Opsporing van de oorzaak van softwareproblemen
Configuratie van het BIOS als onderdeel van een installatie of upgrade
Wijzigingen of upgrades van stuurprogramma's
Installatie en onderhoud van netwerkbesturingssystemen
Installatie en onderhoud van softwareprogramma's
Om te bepalen of uw machine onder garantie valt en wanneer de garantie afloopt,
gaat u naar http://www.lenovo.com/support en klikt u op Warranty (Garantie).
Daarna volgt u de aanwijzingen op het scherm.
Voor de voorwaarden en bepalingen van de Lenovo Beperkte Garantie die op uw
Lenovo hardwareproduct van toepassing is, raadpleegt u hoofdstuk 3, “Informatie
over de garantie”, in de publicatie Veiligheid en garantie.
Probeer om tijdens het telefoongesprek bij de computer te zitten. Controleer
voordat u belt of u de meest recente stuurprogramma's en systeemupdates hebt
gedownload, de diagnoseprogramma's hebt uitgevoerd en alle systeemgegevens
hebt genoteerd. Als u technische hulp inroept, zorg dan dat u het volgende bij
de hand hebt:
• Machinetype en model
• Serienummers van uw computer, beeldscherm en andere componenten,
of uw aankoopbewijs
• Een beschrijving van het probleem
• De precieze bewoordingen van eventuele foutberichten
• Gegevens over de hardware- en softwareconfiguratie van het systeem
De telefoonnummers voor uw vestiging van het Customer Support Center vindt u in
het gedeelte “Wereldwijde lijst van telefoonnummers” op pagina 5 in dit handboek.
Opmerking: Telefoonnummers kunnen zonder bericht worden gewijzigd.
De meest recente lijst met telefoonnummers en de tijden waarop de
Customer Support Centers bereikbaar zijn, vindt u op de Support-website
op http://www.lenovo.com/support/phone. Als het nummer voor uw land of
regio ontbreekt, neemt u contact op met uw Lenovo-wederverkoper of met uw
Lenovo-vertegenwoordiger.
4
Service en probleemoplossing
Wereldwijde ondersteuning
Als u uw computer meeneemt op reis of als u verhuist naar een land waar dit
ThinkPad-machinetype wordt verkocht, is de Internationale Garantieservice
(IWS) voor uw computer beschikbaar, waardoor u recht heeft op garantieservice
gedurende de garantieperiode. De service wordt verleend door serviceverleners
die zijn gemachtigd om garantieservice te verlenen.
Servicemethoden en procedures verschillen per land en sommige services zijn
niet in alle landen beschikbaar. Internationale Garantieservice wordt verleend via
de servicemethode (zoals depot, carry-in of on-site) die in het desbetreffende land
wordt geboden. Servicebureaus in sommige landen bieden mogelijk geen service
voor alle modellen van een bepaald machinetype. In sommige landen kunnen
kosten in rekening worden gebracht of gelden beperkingen voor service.
Om vast te stellen of uw computer in aanmerking komt voor Internationale
Garantieservice (IWS) en om een lijst te bekijken van landen waar service
beschikbaar is, gaat u naar http://www.lenovo.com/support, klikt u op Warranty
(Garantie) en volgt u de instructies op het scherm.
Veelgestelde vragen
Om ervoor te zorgen dat uw computer optimaal werkt, kunt u op de volgende
webpagina zoeken naar allerhande informatie, zoals hulpmiddelen bij het oplossen
van problemen en antwoorden op veelgestelde vragen:
http://www.lenovo.com/support/faq
Wereldwijde lijst van telefoonnummers
Telefoonnummers kunnen zonder voorafgaand bericht worden gewijzigd. Voor de
actueelste telefoonnummers gaat u naar http://www.lenovo.com/support/phone.
Land of regio
Telefoonnummer
Afrika
Afrika: +44 (0)1475-555-055
Zuid-Afrika: +27-11-3028888, 0800110756 en
+27-11- 3027252
Centraal Afrika: Neem contact op met de
dichtstbijzijnde Lenovo Business Partner
Algerije
+33 6 7348 1739 (Frans, Engels)
Argentinië
0800-666-0011 (Spaans)
Australië
131-426 (Engels)
Oostenrijk
01-24592-5901
43-810-100654 (Garantieservice en ondersteuning)
(Duits)
Hoofdstuk 2. Hulp en service
5
Land of regio
Telefoonnummer
Bahrein
Kanoo IT: 00 973 1771 1722
Bahrain Business Machine LLC: 00 973 1758 4302
België
02-210-9820
+32 (0)2 339 3611 (Garantieservice en ondersteuning)
(Nederlands)
02-210-9800
(Frans)
Bolivia
0800-10-0189 (Spaans)
Brazilië
Voor oproepen binnen de Sao Paulo regio:
(11) 3889-8986
Voor oproepen buiten de Sao Paulo regio:
0800-701-4815
(Braziliaans Portugees)
Brunei
801-1041
(Engels, Bahasa Melayu)
Canada
1-800-565-3344
(Engels, Frans)
Caraïbisch gebied (Bermuda,
Jamaica, Tortola)
1-800 426 7378 (Engels)
Chili
800-361-213 of 188-800-442-488 (gratis)
(Spaans)
China
Technical Support Line
800-990-8888
86-10-58851110
(Mandarijn)
China (Hongkong S.A.R.)
ThinkPad (Hotline technische inlichtingen):
2516-3939
ThinkPad Service Center: 3140-2788
(Kantonees, Engels en Mandarijn)
China (Macau S.A.R.)
ThinkPad (Hotline technische inlichtingen): 0800-839
ThinkPad Service Center: 2871-5399
(Kantonees, Engels en Mandarijn)
Colombia
1-800-912-3021 (Spaans)
Costa Rica
0-800-011-1029 (Spaans)
Kroatië
0800-0426
Cyprus
+357-22-841100
Tsjechië
+420-2-7213-1316
Denemarken
4520-8200
7010-5150 (Garantieservice en ondersteuning)
(Deens)
6
Service en probleemoplossing
Land of regio
Telefoonnummer
Dominicaanse Republiek
1-866-434-2080 (Spaans)
Ecuador
1-800-426911 (Spaans)
Egypte
202-25948500 (Engels, Arabisch)
El Salvador
800-6264 (Spaans)
Estland
+372 66 00 800
+372 6776793
Finland
09-459-6960
+358-800-1-4260 (Garantieservice en ondersteuning)
(Fins)
Frankrijk
0238-557-450
Hardware: 0810-631-213 (Garantieservice en
ondersteuning)
Software: 0810-631-020 (Garantieservice en
ondersteuning)
(Frans)
Duitsland
07032-15-49201
01805-00 46 18 (Garantieservice en ondersteuning)
(Duits)
Griekenland
+30-210-680-1700
Guatemala
1800-624-0051 (Spaans)
Honduras
Tegucigalpa: 232-4222
San Pedro Sula: 552-2234
(Spaans)
Hongarije
+36 1 3825716
+36 1 3825720
(Engels, Hongaars)
India
1800-425-2666 of +91-80-2535-9183
(Engels)
Indonesië
021 5238 823
001-803-606-282 (alleen lokaal nummer)
+603 8315 6859 (DID)
(Engels, Bahasa Indonesia)
Ierland
01-815-9202
01-881-1444 (Garantieservice en ondersteuning)
(Engels)
Israël
Givat Shmuel Service Center: +972-3-531-3900
(Hebreeuws, Engels)
Italië
02-7031-6101
+39-800-820094 (Garantieservice en ondersteuning)
(Italiaans)
Hoofdstuk 2. Hulp en service
7
Land of regio
Telefoonnummer
Japan
Terugname van ThinkPad-batterij: 0120-277-874
Pc-producten gratis: 0120-20-5550/5555
Voor internationaal: +81-46-266-4716
Opmerking: Bovenstaande nummers worden in
het Japans aangenomen. Voor ondersteuning in
het Engels moet u wachten tot de Japanse stem
uitgepraat is en er een telefonist antwoordt. Vraag
dan om “English support please”; uw gesprek wordt
dan doorgeschakeld naar een Engels-sprekende
telefonist.
Pc-Software: 0120-558-695
Internationale gesprekken: +81-44-200-8666
(Japans)
Jordanië
Jordan Business Systems:00 962 6 5000999 (ext.
713/127)
General Computer & Electronic (GCE): 00 962 6 551
3879
Korea
1588-6782 (Koreaans)
Koeweit
Easa Hussain Al Yousifi: 00 965 2244 5280
AM. KHORAFI: 00 965 2200 1100 1127
Khorafi Business Machines (KBM): 00 965 2259 4611
Diyar United Company: 00 965 4378 383
Redington Kuwait: 00 965 2433 3203, 25456250 /
25456251
Letland
+371 7070360
Libanon
Quantech: 00 961 1999 500
Computer Business Machine (CBM): 00 961 1680
180
El Haceb S.A.L: 00 961 1771 300
Litouwen
+370 5 278 66 00
Libië
+33 6 7348 1739 (Frans, Engels)
Luxemburg
+32 (0)2 339 3611
+35 229 8977 5063
(Frans)
Maleisië
1800-88-1889 (alleen lokaal nummer)
+603 8315 6855 (DID)
(Engels, Bahasa Melayu)
Malta
+35621445566
Mexico
001-866-434-2080 (Spaans)
Midden-Oosten
+44 (0)1475-555-055
8
Service en probleemoplossing
Land of regio
Telefoonnummer
Nederland
+31 (0)20 513 3939
(Nederlands)
Nieuw-Zeeland
0800-733-222 (Engels)
Nicaragua
001-800-220-1830 (Spaans)
Noorwegen
6681-1100
8152-1550 (Garantieservice en ondersteuning)
(Noors)
Oman
Khimji Ramdas Computer Communication Systems:
00 968 2469 6255
Overseas Business Machines (OBM): 00 968 2460
1072, 2460 5018
Gulf Business Machines Services: (GBMS) 00 968
2455 9831
Pakistan
INFO TECH (pvt) Ltd.: 00 924 2111 427 427
International Office Products (pvt) Ltd.: 00 92 212
422 569, 00 92 213 241 2023
Selling Business Systems: 00 92 21 568 9823
Panama
206-6047
001-866-434-2080 (Lenovo Customer Support
Center - gratis)
(Spaans)
Paraguay
009-800-52-10026 (Spaans)
Peru
0-800-50-866 (Spaans)
Filippijnen
1800-1601-0033 (alleen lokaal nummer)
+603 8315 6858 (DID)
(Engels, Filippijns)
Polen
+48 22 760-73-00
(Pools)
Portugal
+351 21 892 7046 (Portugees)
Qatar
Al Mana Computer Services: 00 974 4489 966 (ext.
1992)
Qatar Computer Services W.L.L: 00 974 4441 212
Gulf Business Machines: 00-974 462 1395
Roemenië
+4-021-224-4015
RUCIS (Rusland en GOS)
Voor Rusland: 8 800 100 7888 (Gratis nummer)
Voor GOS-landen: 0040 31 620 5099 (Betaald)
(Russisch en Engels)
Saudi-Arabië
800 8200140 (Engels, Arabisch)
Hoofdstuk 2. Hulp en service
9
Land of regio
Telefoonnummer
Singapore
800 6011 343 (alleen lokaal nummer)
+603 8315 6856 (DID)
(Engels)
Slowakije
+421 2 4974 8888
Slovenië
+386-1-200-50-60 (Sloveens)
Spanje
91-714-7983
0901-100-000
(Spaans)
Sri Lanka
+9411 2493547
+9411 2493548
(Engels)
Zweden
08-477-4420
077-117-1040 (Garantieservice en ondersteuning)
(Zweeds)
Zwitserland
058-333-0900
0800-55-54-54 (Garantieservice en ondersteuning)
(Duits, Frans en Italiaans)
Taiwan
0800-000-702 (Mandarijn)
Thailand
1 800-060-066 (alleen lokaal nummer)
66 2273 4088
+603 8315 6857 (DID)
(Thai, Engels)
Turkije
00800-4463-2041 (Turks)
Oekraïens
0800 507 333
0040 21 40 10 870 (betaalde dienst)
(Oekraïens, Russisch, Engels)
Verenigde Arabische Emiraten
800 02000141 (Engels, Arabisch)
Verenigd Koninkrijk
01475-555-055
08705-500-900 (Standaard garantieondersteuning)
(Engels)
Verenigde Staten
1-800-426-7378 (Kies “Optie nr.1”)
(Engels)
Uruguay
000-411-005-6649 (Spaans)
Venezuela
0-800-100-2011 (Spaans)
10
Service en probleemoplossing
Land of regio
Telefoonnummer
Vietnam
Noordelijke regio en Hanoi-stad:
844 3 946 2000 of 844 3 942 6457
Zuidelijke regio en Ho Chi Minh-stad:
848 3 829 5160 of 844 3 942 6457
(Vietnamees, Engels)
Jemen
Al Khirbash and Agencies & Trading Co.:
00 967 1209 8278
Yemen Business Machines (YBM):
00 967 3 213 324 / 214 655, 967 3 213 909 / 213 324
Hoofdstuk 2. Hulp en service
11
12
Service en probleemoplossing
Bijlage A. Lenovo Beperkte Garantie
Deze Bijlage bevat informatie met betrekking tot de garantieperiode en
het type garantieservice, zoals in uw land of regio van toepassing op uw
Lenovo-hardwareproduct.
ThinkPad Edge 11"
Land of regio van
aanschaf
Machinetype
0328, 2545
VS, Canada, Mexico,
Australië, Japan en
Nieuw-Zeeland
Overige
Garantieperiode
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Type
garantieservice
3, 1
1
4, 1
1
ThinkPad Edge 13"
Machinetype
0196, 0197, 0492
Land of regio van
aanschaf
Garantieperiode
Australië
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Overige
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Type
garantieservice
3, 1
1
4, 1
1
ThinkPad Edge 13"
Machinetype
0217, 0221, 0250
Land of regio van
aanschaf
Garantieperiode
Oost-Azië en
Oceanië, VS, Canada,
Mexico, Australië,
Nieuw-Zeeland en
Japan
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Overige
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
© Copyright Lenovo 2011
Type
garantieservice
3, 1
1
4, 1
1
13
ThinkPad Edge 14" en Edge 15"
Machinetype
Land of regio van
aanschaf
Garantieperiode
0199, 0301, 0302,
0319, 0578, 0579
Australië,
Nieuw-Zeeland en
Japan
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Overige
Onderdelen en
arbeidsloon: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Batterij: 1 jaar
Typen garantie
3, 1
1
4, 1
1
Indien nodig verleent uw Serviceverlener herstel- of vervangingsservice,
afhankelijk van het type garantieservice dat hieronder is beschreven voor uw
product en de beschikbare service. Op welk moment de service wordt uitgevoerd,
hangt af van het moment waarop u om service vraagt, de beschikbaarheid van
onderdelen en andere factoren.
Typen garantie
1. Customer Replaceable Unit (“CRU”) service
In het geval van CRU Service verzendt de serviceprovider op eigen kosten CRU's
naar u voor installatie door uzelf. Informatie over CRU's en vervangingsinstructies
worden bij uw product geleverd en zijn te allen tijde op verzoek bij Lenovo
verkrijgbaar. CRU's die eenvoudig door uzelf te installeren zijn, worden
“Self-service CRU's” genoemd. “Optionele service CRU's” zijn CRU's waarvoor
mogelijk enige technische vaardigheden en gereedschappen nodig zijn. De
installatie van Self-service CRU's valt onder uw verantwoordelijkheid. U kunt
een verzoek indienen om Optionele service-CRU's, onder één van de typen
garantieservice die voor uw product zijn aangegeven, te laten installeren door
een serviceprovider. Een optioneel servicepakket kan beschikbaar zijn voor
aanschaffing bij een serviceprovider of bij Lenovo op grond waarvan u Self-service
CRU's voor u kunt laten installeren. Een lijst van de CRU's en de bijbehorende
omschrijvingen vindt u in de documentatie die bij uw product is geleverd, of op
www.lenovo.com/CRUs. De verplichting om een defecte CRU terug te sturen,
indien van toepassing, wordt beschreven in de instructies die worden meegeleverd
met een vervangende CRU. Indien terugzending wordt verlangd, 1) worden
bij de vervangende CRU instructies voor het retourneren, een voorgefrankeerd
retouretiket en verpakkingsmateriaal geleverd, en 2) kunnen u kosten in rekening
worden gebracht voor de vervangende CRU indien de serviceprovider de defecte
CRU niet ontvangt binnen dertig (30) dagen nadat u de vervangende CRU hebt
ontvangen.
2. Service op locatie (On-site Service)
In het geval van On-Site Service herstelt of vervangt een serviceprovider het
defecte product op uw locatie. U dient zorg te dragen voor een geschikte
14
Service en probleemoplossing
werkomgeving om de herstelwerkzaamheden aan het product mogelijk te maken.
Sommige herstellingen kunnen mogelijk alleen in een servicecentrum worden
uitgevoerd. In dat geval stuurt de serviceprovider het product op eigen kosten
naar het servicecentrum.
3. Koeriers- of magazijnservice
In het geval van Courier of Depot Service wordt uw product hersteld of vervangen
in een aangewezen servicecentrum, waarbij de serviceprovider de verzendkosten
voor rekening neemt. U bent zelf verantwoordelijk voor het loskoppelen van
het product en voor het verpakken ervan in het verpakkingsmateriaal dat
aan u is verstrekt voor het verzenden van het product naar het aangegeven
servicecentrum. Uw product wordt door een koerier bij u opgehaald en bij het
aangegeven servicecentrum afgeleverd. Het servicecentrum zal het product op
eigen kosten aan u retourneren.
4. Customer Carry-In Service
In het geval van Customer Carry-In Service wordt het product hersteld of
vervangen nadat u het op eigen risico en op eigen kosten bij een aangewezen
servicecentrum hebt afgeleverd. Wanneer het product is hersteld of vervangen,
is het beschikbaar om door u te worden opgehaald. Indien u het product niet
ophaalt, kan de serviceprovider het product naar eigen inzicht van de hand doen.
5. Mail-In Service
In het geval van Mail-In Service wordt het product hersteld of vervangen nadat
u het op eigen risico en op eigen kosten bij een aangewezen servicecentrum
hebt afgeleverd. Wanneer het product is hersteld of vervangen, wordt het aan u
geretourneerd op risico en kosten van Lenovo, tenzij de serviceprovider anders
heeft bepaald.
6. Customer Two-Way Mail-In Service
In het geval van Two-Way Mail-In Service wordt het product hersteld of vervangen
nadat u het op eigen risico en op eigen kosten bij een aangewezen servicecentrum
hebt afgeleverd. Wanneer het product is hersteld of vervangen, wordt het
klaargemaakt om aan u te worden teruggezonden op uw risico en kosten. Indien u
nalaat regelingen te treffen voor terugzending, kan de serviceprovider het product
naar eigen inzicht van de hand doen.
7. Product Uitwisseling Service
Volgens deze service voor productuitwisseling verzendt Lenovo een vervangend
product naar uw locatie. U bent verantwoordelijk voor het installeren en voor
voor het controleren van de werking ervan. Het vervangende product wordt
uw eigendom, en in ruil daarvoor wordt het defecte product eigendom van
Lenovo. U dient het defecte product terug te sturen naar Lenovo in de verpakking
waarin u het vervangende product hebt ontvangen. De verzendkosten in beide
Bijlage A. Lenovo Beperkte Garantie
15
richtingen zullen door Lenovo betaald worden. Indien u nalaat gebruik te maken
van de verpakking waarin u het vervangende product hebt ontvangen, kunt u
verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade aan het defecte
product opgelopen tijdens de verzending. Het vervangende product kan aan u in
rekening worden gebracht indien Lenovo het defecte product niet heeft ontvangen
binnen dertig (30) dagen na uw ontvangst van het vervangende product.
Suplemento de Garantía para México
Este Suplemento se considera parte integrante de la Garantía Limitada de
Lenovo y será efectivo única y exclusivamente para los productos distribuidos y
comercializados dentro del Territorio de los Estados Unidos Mexicanos. En caso
de conflicto, se aplicarán los términos de este Suplemento.
Todos los programas de software precargados en el equipo sólo tendrán una
garantía de treinta (30) días por defectos de instalación desde la fecha de compra.
Lenovo no es responsable de la información incluida en dichos programas de
software y/o cualquier programa de software adicional instalado por Usted o
instalado después de la compra del producto.
Los servicios no cubiertos por la garantía se cargarán al usuario final, previa
obtención de una autorización.
En el caso de que se precise una reparación cubierta por la garantía, por favor,
llame al Centro de soporte al cliente al 001-866-434-2080, donde le dirigirán al
Centro de servicio autorizado más cercano. Si no existiese ningún Centro de
servicio autorizado en su ciudad, población o en un radio de 70 kilómetros de su
ciudad o población, la garantía incluirá cualquier gasto de entrega razonable
relacionado con el transporte del producto a su Centro de servicio autorizado más
cercano. Por favor, llame al Centro de servicio autorizado más cercano para
obtener las aprobaciones necesarias o la información relacionada con el envío
del producto y la dirección de envío.
Para obtener una lista de los Centros de servicio autorizados, por favor, visite:
http://www.lenovo.com/mx/es/servicios
Importado por:
Lenovo México S. de R.L. de C.V.
Av. Santa Fe 505, Piso 15
Col. Cruz Manca
Cuajimalpa, D.F., México
C.P. 05349
Tel. (55) 5000 8500
16
Service en probleemoplossing
Bijlage B. Customer Replaceable Units (CRU's)
Customer Replaceable Units of CRU's kunnen door de klant zelf worden
vervangen. Er zijn twee typen CRU's: self-service en optional-service. Self-service
CRU's zijn eenvoudig te installeren. Ze kunnen zelfstandig zijn, met een
vergrendeling te monteren, of hebben hooguit twee schroeven waarmee ze worden
geïnstalleerd. Voor optional-service CRU's is enige technische vaardigheid nodig
en bepaald gereedschap, zoals een schroevendraaier. Zowel self-service als
optional-CRU's kunnen veilig door de klant worden verwijderd en vervangen.
De klant is verantwoordelijk voor het vervangen van alle self-service CRU's.
Optional-service CRU's kunnen worden vervangen door de klant of, tijdens de
garantieperiode, door een servicemonteur van Lenovo.
Lenovo-notebookcomputers bevatten zowel self-service als optional-service
CRU's:
• Self-service CRU's: deze CRU's kunnen worden afgekoppeld of zijn
bevestigd met maximaal twee schroeven. Voorbeelden van dit type CRU zijn
de AC-adapter, het netsnoer, de batterij en het vaste-schijfstation. In bepaalde
producten kunnen ook componenten als geheugen, draadloze kaarten,
notebook-toetsenborden en polssteunen met vingerafdruklezer en touchpad
beschouwd worden als CRU's.
•
Optional-service CRU's: Dit zijn afzonderlijke onderdelen in de computer
die aan het oog worden onttrokken door een afdekplaatje dat gewoonlijk
is vastgezet met meer dan twee schroeven. Na het verwijderen van dat
afdekplaatje is de CRU zichtbaar. Beide typen CRU's vindt u in de tabel op
de volgende pagina.
Online Access Help en Lenovo Internet Support-site http://www.lenovo.com/CRUs
geven instructies voor het vervangen van self-service en optional-service CRU's.
U start het programma Access Help als volgt:
• Voor Windows 7: Klik op Start en daarna op Hulp en ondersteuning. In
Windows Hulp en ondersteuning klikt u op Lenovo Access Help.
•
Voor Windows XP:klik op Start, wijs Alle programma's en vervolgens
ThinkVantage aan, en klik op Access Help.
De Lenovo internetsite voor ondersteuninghttp://www.lenovo.com/CRUs, geeft
drie opties om te beginnen met zoeken: automatische detectie, “enter the
machine type” en een “vervolgkeuzelijst voor selectie”. Daarnaast vindt u in de
installatie-instructies informatie over een aantal cruciale CRU's.
Als u geen toegang hebt tot deze instructies of als u problemen ondervindt bij
het vervangen van een CRU, kunt u de volgende aanvullende informatiebron
raadplegen:
© Copyright Lenovo 2011
17
•
Het Customer Support Center. Voor het telefoonnummer van het Support
Center in uw land of regio raadpleegt u “Wereldwijde lijst van telefoonnummers”
op pagina 5.
Opmerking: Gebruik uitsluitend onderdelen die door Lenovo zijn verstrekt.
Voor informatie over de garantie op CRU's voor uw machinetype raadpleegt
u Hoofdstuk 3, Garantie-informatie in de publicatie Veiligheid en garantie.
In de volgende tabellen ziet u welke CRU's er voor uw computer beschikbaar zijn
en waar u de vervangingsinstructies kunt vinden.
Tabel 1. Self-service CRU's
Installatie-instructies
AC-adapter
X
Netsnoer voor AC-adapter
X
TrackPoint®-dopje
Access
Help
Online Hardware
Maintenance
Manual
X
Batterij
X
X
X
Opslagapparaat (vaste
schijf)
X
X
Geheugen
X
X
Optisch station (*1)
X
X
Tabel 2. Optional-service CRU's
Installatie-instructies
Access
Help
Online Hardware
Maintenance
Manual
Polssteun (*1)
X
X
PCI Express Mini Card voor
draadloos LAN/WiMAX
X
X
PCI Express Mini Card
voor draadloos WAN
X
X
*1 Alleen ThinkPad Edge 14"- of Edge 15"-model
18
Service en probleemoplossing
Bijlage C. Kennisgevingen
Kennisgevingen
Mogelijk brengt Lenovo de in dit document genoemde producten, diensten
of voorzieningen niet uit in alle landen. Neem contact op met uw plaatselijke
Lenovo-vertegenwoordiger voor informatie over de producten en diensten die in
uw regio beschikbaar zijn. Verwijzing in deze publicatie naar producten of diensten
van Lenovo houdt niet in dat uitsluitend Lenovo-producten of -diensten gebruikt
kunnen worden. Functioneel gelijkwaardige producten of diensten kunnen in
plaats daarvan worden gebruikt, mits dergelijke producten of diensten geen
inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten of andere rechten van Lenovo.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de samenwerking van producten of diensten
met producten of diensten van anderen.
Mogelijk heeft Lenovo octrooien of octrooi-aanvragen met betrekking tot bepaalde
in deze publicatie genoemde producten. De levering van dit document geeft
u geen recht op een licentie voor deze octrooien. Vragen over licenties kunt u
richten aan:
Lenovo (United States), Inc.
1009 Think Place - Building One
Morrisville, NC 27560
U.S.A.
Attention: Lenovo Director of Licensing
LENOVO LEVERT DEZE PUBLICATIE OP “AS IS”-BASIS, ZONDER ENIGE
GARANTIE, UITDRUKKELIJK NOCH STILZWIJGEND, MET INBEGRIP VAN,
MAAR NIET BEPERKT TOT, DE GARANTIES OF VOORWAARDEN VAN HET
GEEN INBREUK MAKEN OP RECHTEN VAN DERDEN, VERHANDELBAARHEID
OF GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL. In sommige rechtsgebieden is
het uitsluiten van stilzwijgende garanties niet toegestaan, zodat bovenstaande
uitsluiting mogelijk niet op u van toepassing is.
In dit boek kunnen technische onjuistheden en/of typfouten voorkomen. De
informatie in deze publicatie is onderhevig aan wijzigingen. Wijzigingen zullen in
nieuwe uitgaven van deze publicatie worden opgenomen. Lenovo kan te allen tijde
zonder bericht verbeteringen en/of wijzigingen aanbrengen in de producten en/of
programma's die in deze publicatie worden beschreven.
De producten die in dit document worden beschreven, zijn niet bedoeld voor
gebruik bij implantaties of andere levensondersteunende toepassingen waarbij
storingen kunnen leiden tot letsel of overlijden. De informatie in dit document
vormt geen wijziging of nuancering van de productspecificaties of garanties
van Lenovo. Niets in dit document zal worden opgevat als een uitdrukkelijke
of stilzwijgende licentie of vrijwaring onder de intellectuele-eigendomsrechten
van Lenovo of derden. Alle informatie in dit document is verkregen in specifieke
© Copyright Lenovo 2011
19
omgevingen en wordt gepresenteerd als een toelichting. Het resultaat dat in
andere gebruiksomgevingen wordt verkregen, kan hiervan afwijken.
Lenovo behoudt zich het recht voor om door u verstrekte informatie te gebruiken
of te distribueren op iedere manier die zij relevant acht, zonder dat dit enige
verplichting jegens u schept.
Verwijzingen in deze publicatie naar andere dan Lenovo-websites zijn uitsluitend
opgenomen ter volledigheid en gelden op geen enkele wijze als aanbeveling voor
die websites. Het materiaal op dergelijke websites maakt geen deel uit van het
materiaal voor dit Lenovo-product. Gebruik van dergelijke websites is geheel
voor eigen risico.
Alle snelheids- en prestatiegegevens in dit document zijn verkregen in een
gecontroleerde omgeving. De resultaten die in andere gebruiksomgevingen
worden verkregen, kunnen hiervan derhalve afwijken. Bepaalde metingen zijn
mogelijkerwijs uitgevoerd op systemen die nog in ontwikkeling waren en er wordt
geen garantie gegeven dat deze metingen op algemeen verkrijgbare machines
gelijk zullen zijn. Bovendien zijn bepaalde metingen feitelijk schattingen die
middels extrapolatie tot stand zijn gekomen. De werkelijk resultaten kunnen
hiervan afwijken. Gebruikers van dit document dienen de gegevens te controleren
die specifiek op hun omgeving van toepassing zijn.
Kennisgeving classificatie voor export
Dit product is onderworpen aan de United States Export Administration
Regulations (EAR) en heeft een (ECCN) (Export Classification Control Number) van
4A994.b. Het mag opnieuw worden geëxporteerd, behalve naar landen onder
embargo genoemd in de landenlijst EAR E1.
Electronic emissions notices
The following information refers to ThinkPad Edge 11", Edge 13", Edge 14", and
Edge 15", machine types 0196, 0197, 0199, 0217, 0221, 0250, 0301, 0302, 0319,
0328, 0492, 0578, 0579, and 2545.
Verklaring van de Federal Communications Commission
This equipment has been tested and found to comply with the limits for a Class B
digital device, pursuant to Part 15 of the FCC Rules. These limits are designed
to provide reasonable protection against harmful interference in a residential
installation. This equipment generates, uses, and can radiate radio frequency
energy and, if not installed and used in accordance with the instructions, may
cause harmful interference to radio communications. However, there is no
guarantee that interference will not occur in a particular installation. If this
equipment does cause harmful interference to radio or television reception, which
can be determined by turning the equipment off and on, the user is encouraged to
try to correct the interference by one or more of the following measures:
20
Service en probleemoplossing
• Reorient or relocate the receiving antenna.
• Increase the separation between the equipment and receiver.
• Connect the equipment into an outlet on a circuit different from that to which
the receiver is connected.
• Consult an authorized dealer or service representative for help.
Lenovo is not responsible for any radio or television interference caused by
using other than specified or recommended cables and connectors or by
unauthorized changes or modifications to this equipment. Unauthorized changes
or modifications could void the user's authority to operate the equipment.
This device complies with Part 15 of the FCC Rules. Operation is subject to the
following two conditions: (1) this device may not cause harmful interference, and
(2) this device must accept any interference received, including interference that
may cause undesired operation.
Responsible Party:
Lenovo (United States) Incorporated
1009 Think Place - Building One
Morrisville, NC 27560
Phone Number: 919-294-5900
Verklaring van conformiteit met industriële emissierichtlijn Canada Klasse B
This Class B digital apparatus complies with Canadian ICES-003.
Cet appareil numérique de la classe B est conforme à la norme NMB-003 du
Canada.
Europese Unie - Naleving van de richtlijnen inzake elektromagnetische
compatibiliteit
This product is in conformity with the protection requirements of EU Council
Directive 2004/108/EC on the approximation of the laws of the Member
States relating to electromagnetic compatibility. Lenovo cannot accept
responsibility for any failure to satisfy the protection requirements resulting from
a non-recommended modification of the product, including the installation of
option cards from other manufacturers.
This product has been tested and found to comply with the limits for Class
B Information Technology Equipment according to European Standard EN
55022. De beperkingen voor apparatuur van Klasse B zijn bedoeld om in
woonomgevingen een redelijke bescherming te bieden tegen interferentie met
goedgekeurde communicatieapparatuur.
Bijlage C. Kennisgevingen
21
Verklaring van conformiteit met Duitse Klasse B
Deutschsprachiger EU Hinweis:
Hinweis für Geräte der Klasse B EU-Richtlinie zur Elektromagnetischen
Verträglichkeit
Dieses Produkt entspricht den Schutzanforderungen der EU-Richtlinie
2004/108/EG (früher 89/336/EWG) zur Angleichung der Rechtsvorschriften über
die elektromagnetische Verträglichkeit in den EU-Mitgliedsstaaten und hält die
Grenzwerte der EN 55022 Klasse B ein.
Um dieses sicherzustellen, sind die Geräte wie in den Handbüchern beschrieben
zu installieren und zu betreiben. Des Weiteren dürfen auch nur von der
Lenovo empfohlene Kabel angeschlossen werden. Lenovo übernimmt keine
Verantwortung für die Einhaltung der Schutzanforderungen, wenn das Produkt
ohne Zustimmung der Lenovo verändert bzw. wenn Erweiterungskomponenten
von Fremdherstellern ohne Empfehlung der Lenovo gesteckt/eingebaut werden.
Deutschland:
Einhaltung des Gesetzes über die elektromagnetische Verträglichkeit von
Betriebsmitteln
Dieses Produkt entspricht dem „Gesetz über die elektromagnetische Verträglichkeit
von Betriebsmitteln“ EMVG (früher „Gesetz über die elektromagnetische
Verträglichkeit von Geräten“). Dies ist die Umsetzung der EU-Richtlinie
2004/108/EG (früher 89/336/EWG) in der Bundesrepublik Deutschland.
Zulassungsbescheinigung laut dem Deutschen Gesetz über die
elektromagnetische Verträglichkeit von Betriebsmitteln, EMVG vom 20.
Juli 2007 (früher Gesetz über die elektromagnetische Verträglichkeit von
Geräten), bzw. der EMV EG Richtlinie 2004/108/EC (früher 89/336/EWG), für
Geräte der Klasse B.
Dieses Gerät ist berechtigt, in Übereinstimmung mit dem Deutschen EMVG
das EG-Konformitätszeichen - CE - zu führen. Verantwortlich für die
Konformitätserklärung nach Paragraf 5 des EMVG ist die Lenovo (Deutschland)
GmbH, Gropiusplatz 10, D-70563 Stuttgart.
Informationen in Hinsicht EMVG Paragraf 4 Abs. (1) 4:
Das Gerät erfüllt die Schutzanforderungen nach EN 55024 und EN 55022
Klasse B.
22
Service en probleemoplossing
Verklaring van conformiteit met Koreaanse Klasse B
Verklaring van conformiteit met Japanse VCCI Klasse B
Japanse kennisgeving voor producten die worden aangesloten op de
netstroom met een nominale stroom kleiner dan of gelijk aan 20 A per fase
Informatie over Lenovo-productservice voor Taiwan
EU: WEEE-verklaringen
Het merkteken Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) geldt alleen voor
landen binnen de Europese Unie (EU) en Noorwegen. Apparaten worden gelabeld
volgens Europese Richtlijn 2002/96/EC die betrekking heeft op verwerking van
oude elektrische en elektronische apparatuur (WEEE). Deze Richtlijn bepaalt het
kader voor het retourneren en recyclen van gebruikte apparatuur in de landen van
de Europese Unie. Dit label is van toepassing op allerlei producten om aan te
geven dat het product niet mag worden weggegooid, maar in overeenstemming
met de Richtlijn aan het eind van de levenscyclus moet worden hergebruikt.
Gebruikers van elektrische en elektronische apparaten (EEE) welke zijn voorzien
van het WEEE-merkteken zijn gehouden aan Annex IV van de WEEE Richtlijn en
mogen gebruikte EEE niet weggooien als ongesorteerd afval, maar dienen voor
het teruggeven, recyclen en terugwinnen van WEEE gebruik te maken van het
inzamelproces dat voor hen beschikbaar is, en dienen de mogelijke effecten die
EEE ten gevolge van de aanwezigheid van schadelijke stoffen kunnen hebben
op het milieu en de volksgezondheid, tot een minimum te beperken. Voor meer
informatie over AEEA gaat u naar: http://www.lenovo.com/lenovo/environment
Bijlage C. Kennisgevingen
23
WEEE voor China
Recyclinginformatie voor Taiwan
Oekraïne RoHS
Informatie over ENERGY STAR-modellen
ENERGY STAR® is een gezamenlijk programma van de U.S. Environmental
Protection Agency en de U.S. Department of Energy, bedoeld voor het besparen
van kosten en het beschermen van het milieu door middel van energiezuinige
producten en procedures.
Met trots biedt Lenovo haar klanten producten aan die zijn onderscheiden met een
ENERGY STAR. Lenovo-computers met de volgende machinetypes zijn, indien
ze zijn voorzien van een ENERGY STAR-logo, ontworpen en getest volgens de
normen van het programma ENERGY STAR.
24
Service en probleemoplossing
0196, 0197, 0199, 0217, 0221, 0250, 0301, 0302, 0319, 0328, 0492, 0578, 0579
en 2545
Door gebruik te maken van producten die zijn voorzien van ENERGY STAR en
door te profiteren van de energiebesparende functies van de computer kunt u
meewerken aan een vermindering van het elektriciteitsverbruik. Een reductie van
het elektriciteitsverbruik draagt niet alleen bij aan financiële besparingen, maar
ook aan een schoner milieu en een verlaagde uitstoot van broeikasgassen.
Voor meer informatie over ENERGY STAR gaat naar de volgende website:
http://www.energystar.gov
Lenovo spoort u aan om efficiënt gebruik van energie tot een integraal onderdeel
van uw dagelijkse routine te maken. Om hierbij te helpen heeft Lenovo de
volgende energiebesparende functies vooraf al zodanig ingesteld dat ze van kracht
worden wanneer uw computer gedurende een bepaalde tijd inactief is geweest:
Windows 7
Windows XP
•
•
Energiebeheerschema: Energy Saver
met netvoeding
Energiebeheerschema: Energy Saver
met netvoeding
Beeldscherm uitzetten na: 10
minuten
Beeldscherm uitschakelen: Na 10
minuten
Computer naar slaapstand: na 25
minuten
Vaste schijven uitschakelen: Na 15
minuten
Geavanceerde energie-instellingen:
Systeem op stand-by: Na 25
minuten
- Vaste schijven uitschakelen: Na 15
minuten
Systeem in slaapstand zetten: nooit
- Slaapstand: Nooit
Om de computer te laten ontwaken uit de Sluimerstand (Windows 7) of Standby
(Windows XP) drukt u op de Fn-toets op het toetsenbord. Voor meer informatie
over deze instellingen kunt u het Help-systeem van Windows raadplegen.
Bij levering van uw Lenovo-computer is de functie Wake on LAN® standaard
ingeschakeld. Deze functie blijft ook van kracht wanneer de computer in de
spaarstand Standby staat. Als het niet nodig is dat Wake on LAN ingeschakeld
is terwijl de computer in de spaarstand Standby staat, kunt u Wake on LAN
uitschakelen. Daarmee vermindert u het energieverbruik en kan de computer dus
langer in de spaarstand Standby blijven voordat de batterij leeg is. U kunt Wake
on LAN uitschakelen via Apparaatbeheer, als volgt:
Windows 7:
1. Klik op Start ➙ Configuratiescherm.
2. Klik op Hardware en geluid ➙ Apparaatbeheer.
3. Ga naar het venster Apparaatbeheer en vouw Netwerkadapters uit.
Bijlage C. Kennisgevingen
25
4. Klik met de rechter muisknop op de netwerkadapter en klik op
Eigenschappen.
5. Klik op de tab Energiebeheer.
6. Hef de selectie van het vakje Dit apparaat toestaan om de computer te
laten ontwaken op.
7. Klik op OK.
Windows XP:
1. Klik op Start ➙ Configuratiescherm.
2. Klik op Prestaties en onderhoud ➙ Systeem.
3. Klik op de tab Hardware en vervolgens op Apparaatbeheer.
4. Ga naar het venster Apparaatbeheer en vouw Netwerkadapters uit.
5. Klik met de rechter muisknop op de netwerkadapter en klik op
Eigenschappen.
6. Klik op de tab Energiebeheer.
7. Hef de selectie op van het vakje Dit apparaat toestaan om de computer
uit stand-by te halen.
8. Klik op OK.
Kennisgeving inzake veiligheid en garantie
De laatste Veiligheid en garantie is op de website aanwezig. Ga hiervoor
naar http://www.lenovo.com/support en klik op User Guides & Manuals
(Gebruikersgids & handleidingen).
Kennisgeving regelgeving
De meest recente Regulatory Notice is op de website geplaatst. Ga hiervoor
naar http://www.lenovo.com/support en klik op User Guides & Manuals
(Gebruikersgids & handleidingen).
Handelsmerken
De volgende benamingen zijn handelsmerken van Lenovo in de Verenigde Staten
en/of andere landen:
Lenovo
ThinkPad
ThinkVantage
TrackPoint
Microsoft en Windows zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van
de Microsoft-bedrijvengroep.
26
Service en probleemoplossing
Andere benamingen van bedrijven, producten of diensten kunnen handelsmerken
zijn van andere ondernemingen.
Bijlage C. Kennisgevingen
27
28
Service en probleemoplossing
Onderdeelnummer: 0A96741
Printed in China
(1P) P/N: 0A96741
*0A96741*