Monteren van de remhendel
1. Monteren aan het stuur
Schuif de houderafdekking naar voren en draai vervolgens de
bevestigingsmoer stevig vast met behulp van een 5 mm
inbussleutel.
Houderafdekking
Buitenkabel
Kleefband
5 mm inbussleutel
Buitenkabel
Bevestigingsmoer
Binnenkabelnippel
Kabelhaak
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
• Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een
ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor
uw fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en
oefen uw rij- en remtechniek.
• Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de
kans dat het wiel blokkeert en dat de fiets over de kop slaat
wat ernstig letsel kan veroorzaken.
• Gebruik de ST-5700/5703, BL-TT79 met de BR-5700. Gebruik
de BR-5700 niet in combinatie met eerdere STI hendels voor
wegrijden of met de BL-R770/BL-R550 remhendels voor
vlakke sturen, anders zal het geleverde remvermogen te
krachtig worden.
• Trek de bevestigingsmoeren van de zijoptrekrem met het
voorgeschreven aantrekkoppel aan.
· Gebruik borgmoeren met nylon voeringen (zelfborgende
moeren) voor moer-type remmen.
· Gebruik bij verzonken moer-type remmen, verzonken
moeren van de juiste lengte die zesmaal of meer gedraaid
kunnen worden; breng bij hermontage kleefmidde
(moerborgmiddel) op de schroefdraad van de moer aan.
Als de moeren los komen te zitten en de remmen er af vallen,
kunnen deze tussen de fiets klemraken, waardoor de fiets kan
komen te vallen. Vooral wanneer dit met het voorwiel gebeurt,
kan de fiets daardoor over de kop gaan, hetgeen ernstig letsel
kan veroorzaken.
• Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen
mogen niet als voorwielremmen gebruikt worden.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees
deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig
letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend
gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen
met de remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de
remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te vernieuwen,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw
de kabel onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als
dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig
aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen.
Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• Als SHIMANO's remblokken voor de weg in combinatie met
keramische velgen worden gebruikt, zullen de remblokken
sneller dan normaal slijten.
• Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet
langer zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
• Verschillende remblokken hebben hun eigen kenmerken.
Vraag wanneer u remblokken aanschaft uw leverancier om
bijzonderheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
– Ter voorkoming van ernstig
letsel:
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging
van het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of
het losraken van onderdelen als gevolg van een te laag
aantrekkoppel te voorkomen.
De juiste montagerichting voor
de klemtussenring (B) is waarbij
de kleine holte aan de
buitenkant linksboven komt te
staan.
Serie
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het
aanbevolen gebruik te maken van de volgende
combinatie.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Remhendel
Zijoptrekrem
Remkabel
Aantrekkoppel:
1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
4. Draai de bevestigingsschroef vast.
Bevestigingsschroef Bevestigingsschroef
Remblokhouder
Remblok
Remblokhouder
Opmerking:
Bij de BR-5700 is het mogelijk de hoek van het raakvlak
tussen het remblok en de velg (toespoor) af te stellen. Door
het toespoor af te stellen kan een soepelere werking van de
remmen verkregen worden.
Opmerking:
Snijd de kabel zodanig af dat deze niet strak getrokken
wordt wanneer het stuur volledig naar links en naar rechts
gedraaid wordt.
6. Controle
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling tussen
de remblokken correct is alvorens de remmen in gebruik te
nemen.
3. Aansluiten van de kabel
Plaats de quick release hendel in gesloten positie; stel
vervolgens de remschoenspeling of (zoals aangegeven in
onderstaande figuur) en maak de kabel vast.
4. Centreren van het remblok
Maak een fijnafstelling met behulp van de centrering-
afstelschroef.
Ongeveer 10 maal
indrukken
2. Afstelpositie van het remblok
Stel de positie van het remblok zodanig af dat het raakvlak van
het remblok en het raakvlak van de velg met elkaar
overeenkomen zoals aangegeven in de afbeelding en draai
vervolgens de remblokbevestigingsbout vast.
Insteekrichting
van remblok
Voorzijde
Voor de linkerzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Remblok
Voorzijde
Remblokbevestigingsbout
Centrering-afstelschroef
4 mm inbussleutel
Quick release hendel
Monteren van de rem
1. Monteren van de rem zelf
Druk de remboog samen en stel af door het remblok stevig
tegen de velg te drukken.
5 mm inbussleutel
Bevestig de buitenkabel voorlopig aan het fietsstuur (mbv.
kleefband of dergelijk materiaal).
Wikkel het speciale fietsstuurband vervolgens om het fietsstuur.
3. Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder die
respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt worden.
Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de schroefgaten.
Open
Gesloten
5. Fijnafstelling van de remschoenspeling
Draai de kabelafstelbout om de remblokspeling opnieuw af te
stellen.
Kabelafstelbout
Draairichting
van velg
Draairichting
van velg
1 mm of meer
Toespoor
0,5 mm
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Aantrekkoppel kabelbout:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Standaard positie bij de
montage is die waarbij de kop
van de centrering-afstelbout in
de positie is zoals
aangegeven in de illustratie.
Holte
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
3. Monteer het naamplaatje.
Aantrekkoppel:
0,15 - 0,2 N·m {1,5 - 2 kgf·cm}
105
ST-5700 / 5703, BL-TT79
BR-5700
SI-8JC0A-002-03
BR-5700
Zijoptrekrem
Technische
montage-instructies
SI-8JC0A-002
4. Afstellen van de hendelslag (ST-5700/5703)
Als u de hendelslag kleiner wilt maken, het bijgeleverde
remblokafstandsstuk monteren. Controleer bij het afstellen de
remwerking.
Afstandsblokje
Naamplaatje
Kabelhaak
Buitenkabel
Binnenkabelnippel
2. Monteren van de remkabel
Steek de binnenkabel door
zoals aangegeven in de
illustratie en plaats
vervolgens de
binnenkabelnippel in de
kabelhaak.
Vervangen van de remblokeenheid
1. Verwijder de bevestigingsschroef.
Bevestigingsschroef
2. Verwijder het remblok door dit langs de groef in de
remblokhouder te schuiven.
Remblok