Monteren van de remhendel
1. Monteren aan het stuur
Schuif de houderafdekking naar voren en draai vervolgens de
bevestigingsmoer stevig vast met behulp van een 5 mm
inbussleutel.
Houderafdekking
Buitenkabel
Kleefband
5 mm inbussleutel
Naamplaatje
Kabelhaak
Bereikafstelbout
Buitenkabel
Buitenkabel
Binnenkabelnippel
Bevestigingsmoer
Binnenkabelnippel
Kabelhaak
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
• Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een
ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor uw
fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en oefen
uw rij- en remtechniek.
• Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de
kans dat het wiel blokkeert en dat de fiets over de kop slaat
wat ernstig letsel kan veroorzaken.
• Gebruik de ST-7900/BL-TT79 met de BR-7900. Gebruik de BR-
7900 niet in combinatie met eerdere STI hendels voor wegrijden
of met de BL-R770/BL-R550 remhendels voor vlakke sturen,
anders zal het geleverde remvermogen te krachtig worden.
• Trek de bevestigingsmoeren van de zijoptrekrem met het
voorgeschreven aantrekkoppel aan.
· Gebruik borgmoeren met nylon voeringen (zelfborgende
moeren) voor moer-type remmen.
· Gebruik bij verzonken moer-type remmen, verzonken moeren
van de juiste lengte die zesmaal of meer gedraaid kunnen
worden; breng bij hermontage kleefmidde (moerborgmiddel)
op de schroefdraad van de moer aan.
Als de moeren los komen te zitten en de remmen er af vallen,
kunnen deze tussen de fiets klemraken, waardoor de fiets kan
komen te vallen. Vooral wanneer dit met het voorwiel gebeurt,
kan de fiets daardoor over de kop gaan, hetgeen ernstig letsel
kan veroorzaken.
• Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen
mogen niet als voorwielremmen gebruikt worden.
•
Vanwege de eigenschappen van het koolstofvezelmateriaal mogen
de hendels nooit gewijzigd worden, anders kan de hendel afbreken
en bestaat de kans dat de remmen niet langer functioneren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of er geen
beschadiging is zoals afschilfering van de koolstofvezel of
scheurtjes. Als er beschadiging is, het onderdeel onmiddellijk
door een nieuw vervangen zonder te proberen de beschadiging
te repareren, anders kan de hendel afbreken en bestaat de
kans dat de remmen niet langer functioneren.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze
nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben
dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het
wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van
originele Shimano vervangingsonderdelen.
•
Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met
de remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken
terechtkomt, dient u de remblokken te vernieuwen, anders
bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
•
Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw de
kabel onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor-
en achterremmen correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer. Verminder
uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen.
Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• Gebruik voor het reinigen van de koolstofvezel hendels een
zachte doek bevochtigd met een neutraal reinigingsmiddel,
anders kan het materiaal van de hendels beschadigd raken en
zijn kracht verliezen.
• Laat de koolstofvezel hendels niet achter op plaatsen die
blootstaan aan hoge temperaturen. Houd ze ook uit de buurt
van open vuur.
• Als SHIMANO's remblokken voor de weg in combinatie met
keramische velgen worden gebruikt, zullen de remblokken
sneller dan normaal slijten.
• Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet
langer zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
• Verschillende remblokken hebben hun eigen kenmerken. Vraag
wanneer u remblokken aanschaft uw leverancier om
bijzonderheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
– Ter voorkoming van ernstig
letsel:
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging
van het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of
het losraken van onderdelen als gevolg van een te laag
aantrekkoppel te voorkomen.
De juiste montagerichting voor
de klemtussenring (B) is waarbij
de kleine holte aan de
buitenkant linksboven komt te
staan.
Serie
DURA-ACE
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het
aanbevolen gebruik te maken van de volgende
combinatie.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Technische montage-instructies
SI-8FN0A-003
Remhendel
ST-7900 / BL-TT79
Zijoptrekrem
BR-7900
Remkabel
(PTFE binnenkabel)
Aantrekkoppel:
1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
Vervangen van de remblokeenheid
1. Verwijder de bevestigingsbout.
4. Draai de bevestigingsbout vast.
Bevestigingsbout Bevestigingsbout
Remblokhouder
Remblok
Remblokhouder
Opmerking:
Bij de BR-7900 is het mogelijk de hoek van het raakvlak
tussen het remblok en de velg (toespoor) af te stellen. Door
het toespoor af te stellen kan een soepelere werking van de
remmen verkregen worden.
Opmerking:
Snijd de kabel zodanig af dat deze niet strak getrokken
wordt wanneer het stuur volledig naar links en naar rechts
gedraaid wordt.
Opmerking:
Als de remarm dij het draaien van het stuur het frame raakt,
de bijgeleverde framebescherming-sticker aan het frame
bevestigen.
6. Controle
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling tussen
de remblokken correct is alvorens de remmen in gebruik te
nemen.
7. Afstellen van de veerspanning van de remboog
De veerafstelbout kan gebruikt worden voor het afstellen van de
veerspanning van de remboog.
3. Aansluiten van de kabel
Plaats de quick release hendel in gesloten positie; stel
vervolgens de remschoenspeling of (zoals aangegeven in
onderstaande figuur) en maak de kabel vast.
4. Centreren van het remblok
Maak een fijnafstelling met behulp van de centrering-afstelbout.
Ongeveer 10 maal
indrukken
2. Afstelpositie van het remblok
Stel de positie van het remblok zodanig af dat het raakvlak van
het remblok en het raakvlak van de velg met elkaar
overeenkomen zoals aangegeven in de afbeelding en draai
vervolgens de remblokbevestigingsbout vast.
3. Afstellen van de hendelslag
Verwijder het naamplaatje en draai vervolgens met behulp van
een platte schroevendraaier de bereikafstelbout om de
hendelslag af te stellen. Controleer bij het afstellen de
remwerking.
Insteekrichting
van remblok
Voorzijde
Voor de linkerzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Remblok
Voorzijde
2 mm inbussleutel
Veerafstelbout
Remblokbevestigingsbout
Centrering-afstelbout
4 mm inbussleutel
3 mm inbussleutel
Quick release hendel
2 mm inbussleutel
Bevestigingsbout
Monteren van de rem
1. Monteren van de rem zelf
Druk de remboog samen en stel af door het remblok stevig
tegen de velg te drukken.
5 mm inbussleutel
2. Verwijder het remblok door dit langs de groef in de
remblokhouder te schuiven.
Bevestig de buitenkabel voorlopig aan het fietsstuur (mbv.
kleefband of dergelijk materiaal).
Wikkel het speciale fietsstuurband vervolgens om het fietsstuur.
3. Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder die
respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt worden.
Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de boutgaten.
Remblok
Krachtig
Open
Gesloten
5. Fijnafstelling van de remschoenspeling
Draai de kabelafstelmoer om de remblokspeling opnieuw af te
stellen.