Insteekrichting
van remblok
=
A B
1
2
1
1
2
2
=
A B
4
3
4
3
4
3
1
2
R55C2
R
FORWARD
R55C2
FORWARD
L
ULTEGRA
ST-6600 / BL-R600
BR-6600
A A
1
2
OPMERKING:
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
Technische montage-instructies
Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een
ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor
uw fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en
oefen uw rij- en remtechniek.
Trek de bevestigingsmoeren van de zijoptrekrem met het
voorgeschreven aantrekkoppel aan.
Gebruik borgmoeren met nylon voeringen (zelfborgende
moeren) voor moer-type remmen.
Gebruik bij verzonken moer-type remmen, verzonken
moeren van de juiste lengte die zesmaal of meer gedraaid
kunnen worden; breng bij hermontage kleefmidde
(moerborgmiddel) op de schroefdraad van de moer aan.
Als de moeren los komen te zitten en de remmen er af vallen,
kunnen deze tussen de fiets klemraken, waardoor de fiets kan
komen te vallen. Vooral wanneer dit met het voorwiel gebeurt,
kan de fiets daardoor over de kop gaan, hetgeen ernstig letsel
kan veroorzaken.
Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen
mogen niet als voorwielremmen gebruikt worden.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking
heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te
monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten
sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano
vervangingsonderdelen te gebruiken.
Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen
met de remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de
remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te vernieuwen,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw
de kabel onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als
dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig
aan.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen.
Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Als SHIMANO's remblokken voor de weg in combinatie met
keramische velgen worden gebruikt, zullen de remblokken
sneller dan normaal slijten.
Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet
langer zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
WAARSCHUWING
Algemene veiligheidsinformatie
Controle van de buitenkabel
Controleer of de
buitenkabel volledig
en op de juiste wijze
naar binnen gestoken
is.
1 mm of meer
Draairichting
van velg
Draairichting
van velg
Ongeveer 10 maal
indrukken
Remblok Remblok
Remblokhouder Remblokhouder
Aantrekkoppel: 1 – 1,5 N·m {10 – 15 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de volgende combinatie.
Remhendel
Serie
Zijoptrekrem
Remkabel
Stel de positie van het remblok zodanig af dat het raakvlak
van het remblok en het raakvlak van de velg met elkaar
overeenkomen zoals aangegeven in de afbeelding en draai
vervolgens de remblokbevestigingsbout vast.
Afstelpositie van het remblok
Plaats de quick release hendel in gesloten positie; stel
vervolgens de remschoenspeling of (zoals aangegeven in
onderstaande figuur) en maak de kabel vast.
Aansluiten van de kabel
Maak een fijnafstelling met behulp van de centrering-
afstelbout.
Centreren van het remblok
Draai de kabelafstelbout om de remblokspeling opnieuw af te
stellen.
Fijnafstelling van de remschoenspeling
Monteren van de remhendel
Verwijder de bevestigingsbout.
Verwijder het remblok door dit langs de groef in de
remblokhouder te schuiven.
Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder
die respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt
worden. Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de boutgaten.
Draai de bevestigingsbout vast.
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling tussen
de remblokken correct is alvorens de remmen in gebruik te
nemen.
Controle
Afstellen van de veerspanning van de remboog
Vervangen van de remblokeenheid
Bevestig de buitenkabel voorlopig aan het fietsstuur (mbv.
kleefband of dergelijk materiaal).
Wikkel het speciale fietsstuurband vervolgens om het
fietsstuur.
Druk de remboog samen en stel af door het remblok stevig
tegen de velg te drukken.
Monteren van de rem zelf
Snijd de kabel zodanig af dat deze niet strak getrokken
wordt wanneer het stuur volledig naar links en naar rechts
gedraaid wordt.
Smeer de onderdelen , indien er na langdurig gebruik
een piepend geluid hoorbaar wordt.
Opmerking:
Monteren van de rem
Bij de BR-6600 is het mogelijk de hoek van het
raakvlak tussen het remblok en de velg (toespoor) af
te stellen. Door het toespoor af te stellen kan een
soepelere werking van de remmen verkregen worden.
Opmerking:
Aantrekkoppel:
8 – 10 N·m {80 – 100 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
5 – 7 N·m {50 – 70 kgf·cm}
Aantrekkoppel kabelbout:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Standaard positie bij de
montage is die waarbij de
kop van de centrering-
afstelbout in de positie is
zoals aangegeven in de
illustratie.
5 mm inbussleutel
Buitenkabel
Kabelhaak
Uiteinde binnenkabel
Buitenkabel
Uiteinde binnenkabel
Bevestigingsbout
Kabelhaak
Kleefband
Buitenkabel
4 mm inbussleutel
Centrering-afstelbout
Quick release
hendel
3 mm inbussleutel
2 mm inbussleutel
Kabelafstelbout
Remblok
Bevestigingsbout
Bevestigingsbout Bevestigingsbout
Remblokbevestigingsbout
Open
Gesloten
+ =
3 -- 4 mm
A B
+ =
3 -- 4 mm
A B
Toespoor
0,5 mm
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
A
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de linkerzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voorzijde Voorzijde
Voor de rechterzijde
1.
2.
1.
4.
3. 2.
3.
4.
5.
4.
3.
2.
1.
7.
6.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Voor het verhogen van de veerspanning van de remboog, het
uiteinde van de veer met een tang vasthouden en de mof in
tegenovergestelde richting omdraaien.
Mof
Normale
spanning
Verhogen van
de spanning
SI-8DD0A-001
BR-6600
Zijoptrekrem
In het geval van een koolstof stuur kan het noodzakelijk zijn het
aantrekkoppel te verlagen om beschadiging van het stuur te voorkomen.
Raadpleeg de fabrikant van de fiets of het stuur voor wat betreft het
juiste aantrekkoppelniveau voor koolstof sturen.