Haba 7121 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

15
NEDERLANDS
Hongerige Emil
Een olifantastisch behendi
g
heidsspel voor 2 tot 5 spelers van 6 tot 99
j
aar.
Auteu
r
s
:
C
hri
st
i
a
n
e
n Thil
o
H
ut
zl
e
r
I
ll
ust
r
at
i
e
: M
a
r
t
in B
e
rnh
a
r
d
S
peelduur: 15 - 20 minuten
„Grrr“ - Emil‘s olifantenmaa
g
knort. Daarom
g
aat hi
j
met een reus-
a
chti
g
e hon
g
er naar de supermarkt en stapelt hi
j
een hele toren van
l
ekkernijen in zijn winkelwagentje.
Maar tussen de schappen li
gg
en brutale muizen op de loer die er een
e
norm plezier in hebben om Emil de stuipen op het li
j
f te
j
a
g
en en
zijn „lekkertoren“ tot instorten te brengen. Help Emil bij het stapelen!
Alleen de dapperste speler met de meeste behendi
g
heid en een rusti-
g
e hand kan het spel winnen.
Spelinhoud
1 winkelwa
g
en, 16 lekkerni
j
en (= houten delen) in 4 kleuren,
16 muizenkaart
j
es, 15 boodschappenkaart
j
es, 1 handleidin
g
met
spelregels
Spelvoorbereiding
L
eg de winkelwagen in het midden op ta
f
el. Meng de muizenkaartjes
d
oor elkaar en verdeel ze met de zi
j
de met muizenholen naar boven
rondom de winkelwa
g
en. Houd de boodschappenkaart
j
es en de
l
e
kk
ernijen a
l
s voorraa
d
b
ij
d
e
h
an
d.
16
NEDERLANDS
Spelopbouw
H
et spel wordt met de wijzers van de klok mee gespeeld in meerdere
rondes. De speler met de
g
rootste hon
g
er be
g
int en draait een wille
-
k
euri
g
muizenkaart
j
e om
.
D
e kleur van het T-shirt van de muis gee
f
t de kleur aan waarin je nu
een lekkerni
j
uit de voorraad moet kiezen en stapelen
.
Bi
j
het stapelen
g
elden de vol
g
ende re
g
els
:
Leg de lekkernij met één hand op de winkelwagen.
A
ls er lekkernijen in
(
op
)
het winkelwagentje liggen, leg je de
j
ouwe er bovenop zonder een andere lekkerni
j
aan te raken of te
v
e
r
sc
h
u
iv
e
n.
Je mag geen lekkernijen met dezel
f
de vorm direct op elkaar sta-
pelen, tenzi
j
er
g
een andere lekkerni
j
in de betreffende kleur meer
op voorraad is.
De lekkerni
j
en mo
g
en alleen maar in de a
fg
ebeelde richtin
g
op
elkaar gestapeld worden:
N
a het stapelen blijft het muizenkaartje open liggen en is de volgende
speler aan de beurt om een muizenkaart
j
e om te draaien.
17
NEDERLANDS
O
p
g
elet! Gevaar voor instorten
!
A
l
s je een
l
e
kk
ernij moet opstape
l
en en je
d
en
k
t
d
at
d
e toren
b
ij jouw
poging za
l
instorten,
h
e
b
je nog een an
d
ere moge
l
ij
kh
ei
d
:
v
raa
g
aan de speler links van
j
ou of hi
j
j
ouw lekkerni
j
wil stapelen.
A
l
s
h
ij
d
at niet wi
l
, vraag je om
b
eurten
d
e an
d
ere spe
l
ers.
D
e eerste speler die de uitdaging aandur
f
t, probeert om de lekkernij
t
e stapelen zonder dat de toren daarbi
j
omvalt. Als het hem lukt, ma
g
h
i
j
als belonin
g
een boodschappenkaart
j
e pakken. Als het hem niet
l
ukt, krijgen alle andere spelers een boodschappenkaartje.
Als
g
een van de andere spelers
j
ouw lekkerni
j
wil stapelen, moet
j
e toch zelf een po
g
in
g
wa
g
en. Als het
j
e is
g
elukt, ma
g
j
e een
boodschappenkaartje pakken. In het andere geval krijgen alle andere
spelers een boodschappenkaart
j
e.
E
in
de
v
a
n
de
r
o
n
de
Een spelronde is voorbij zodr
a
een medespeler voor een andere speler een lekkerni
j
g
estapeld
heef
t
o
f
de toren in de winkelwa
g
en omvalt. In dat
g
eval kri
jg
en alle
spelers, behalve de
g
ene die de toren heeft doen instorten, een
b
oo
d
sc
h
appen
k
aartj
e
of
alle lekkerni
j
en uit de voorraad
g
estapeld zi
j
n. Hier kri
jg
t de
laatste speler die een lekkernij op de toren hee
f
t gestapeld, een
boodschappenkaart
j
e.
T
ot slot gaan alle lekkernijen weer terug in de voorraad en begint de
v
ol
g
ende ronde.
18
Einde van het spel
H
et spel is uit als een speler zijn derde boodschappenkaartje hee
f
t
g
ekre
g
en. Hi
j
is dan de winnaar. Als meerdere spelers
g
eli
j
kti
j
di
g
hun
d
erde boodschappenkaart
j
e kri
jg
en, zi
j
n ze samen winnaars.
Variant voor beginners
De re
g
els voor het basisspel
g
elden met de vol
g
ende uitzonde
-
ringen
:
l
e
d
ere spe
l
er
k
rijgt aan
h
et
b
egin van
h
et spe
l
d
rie
b
oo
d
sc
h
appen-
kaart
j
es en le
g
t die voor zich neer.
De speler die aan de beurt is, moet altijd zel
f
stapelen
.
Een ronde is voorbi
j
als de toren omvalt. De veroorzaker moet een
van zijn boodschappenkaartjes a
f
geven en in de doos leggen.
A
l
s a
ll
e
l
e
kk
ernijen gestape
ld
zijn en
d
e toren niet is omgeva
ll
en,
moeten alle spelers een van hun boodschappenkaart
j
es af
g
even,
behalve degene die het laatste deel heeft gestapeld.
Het spe
l
ein
d
igt zo
d
ra een van
d
e spe
l
ers geen
b
oo
d
sc
h
appen
k
aart-
j
es meer heeft. Winnaar is de speler die no
g
de meeste kaart
j
es
over hee
f
t gehouden. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
NEDERLANDS
Liebe Kinder, liebe Eltern,
u
nter
w
ww.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen,
o
b ein verloren
g
e
g
an
g
enes Teil des Spielmaterials noch lie
f
erbar ist.
Dear Children and Parents,
At
w
ww.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part
of
a to
y
or
g
ame can still be delivered.
Chers enfants, chers parents,
V
ous pouvez demander tout simplement si la pièce de
j
eu que vous avez perdue
e
st encore
d
is
p
oni
bl
e sur
w
ww.haba.
f
r
d
ans
l
a
p
artie Pièces
d
étac
h
ées.
Geachte ouders, lieve kinderen
via
w
ww.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
kunt u heel eenvoudi
g
navra
g
en o
f
kwi
j
t
g
eraakte
d
e
l
en van
h
et spe
l
materiaa
l
nog
k
unnen wor
d
en na
b
este
ld.
Queridos niños, queridos padres:
e
n
w
ww.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e
p
ue
d
en ver si to
d
avía
d
is
p
onemos
d
e una
p
ieza
d
e
j
uego que
h
ayan per
d
i
d
o.
Cari bambini e cari genitori,
su
l
sito www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e (ricambi)
p
otete informarvi se un
p
ezzo
m
ancante del
g
ioco è ancora disponibile.
Queridas crianças, queridos pais,
S
e perdeu a peça de um jogo, consultar a página
www.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
para ver se há peças de reposição
.
Kære børn, kære forældre,
p
å h
j
emmesiden
w
ww.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
k
a
n
du
h
e
l
t
e
nk
e
l
t
spør
g
e om en tabt del/brik a
f
spillematerialet stadi
g
væk kan leveres
.
Kära barn, kära föräldrar,
se
h
e
m
s
i
da
n www.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
, när du vill
f
g
a
o
m det fi nns en reservdel till den leksak som kommit
b
ort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den.
-GFXGU)[GTGMGMMGFXGU5\½NČM
#
YYY
J
C
D
C
F
G
'
TUCV\VG
KNG
KPVGTPGVGUE
®
OGPGI[U\GT
IJ
O
´FQPOG
I
ªTFGMNĒFJGVKMJQ
I[
C
L
¢VªMGNXGU\GVV
F
CTCDLCO
ª
IOGITGPFGNJGV
Ē
G

Documenttranscriptie

Hongerige Emil Een olifantastisch behendigheidsspel voor 2 tot 5 spelers van 6 tot 99 jaar. „Grrr“ - Emil‘s olifantenmaag knort. Daarom gaat hij met een reusachtige honger naar de supermarkt en stapelt hij een hele toren van lekkernijen in zijn winkelwagentje. Maar tussen de schappen liggen brutale muizen op de loer die er een enorm plezier in hebben om Emil de stuipen op het lijf te jagen en zijn „lekkertoren“ tot instorten te brengen. Help Emil bij het stapelen! Alleen de dapperste speler met de meeste behendigheid en een rustige hand kan het spel winnen. Spelinhoud NEDERLANDS Auteurs: Christian en Thilo Hutzler Illustratie: Martin Bernhard Speelduur: 15 - 20 minuten 1 winkelwagen, 16 lekkernijen (= houten delen) in 4 kleuren, 16 muizenkaartjes, 15 boodschappenkaartjes, 1 handleiding met spelregels Spelvoorbereiding Leg de winkelwagen in het midden op tafel. Meng de muizenkaartjes door elkaar en verdeel ze met de zijde met muizenholen naar boven rondom de winkelwagen. Houd de boodschappenkaartjes en de lekkernijen als voorraad bij de hand. 15 Spelopbouw Het spel wordt met de wijzers van de klok mee gespeeld in meerdere rondes. De speler met de grootste honger begint en draait een willekeurig muizenkaartje om. De kleur van het T-shirt van de muis geeft de kleur aan waarin je nu een lekkernij uit de voorraad moet kiezen en stapelen. Bij het stapelen gelden de volgende regels: • Leg de lekkernij met één hand op de winkelwagen. • Als er lekkernijen in (op) het winkelwagentje liggen, leg je de jouwe er bovenop zonder een andere lekkernij aan te raken of te verschuiven. NEDERLANDS • Je mag geen lekkernijen met dezelfde vorm direct op elkaar stapelen, tenzij er geen andere lekkernij in de betreffende kleur meer op voorraad is. • De lekkernijen mogen alleen maar in de afgebeelde richting op elkaar gestapeld worden: Na het stapelen blijft het muizenkaartje open liggen en is de volgende speler aan de beurt om een muizenkaartje om te draaien. 16 Opgelet! Gevaar voor instorten! Als je een lekkernij moet opstapelen en je denkt dat de toren bij jouw poging zal instorten, heb je nog een andere mogelijkheid: vraag aan de speler links van jou of hij jouw lekkernij wil stapelen. Als hij dat niet wil, vraag je om beurten de andere spelers. De eerste speler die de uitdaging aandurft, probeert om de lekkernij te stapelen zonder dat de toren daarbij omvalt. Als het hem lukt, mag hij als beloning een boodschappenkaartje pakken. Als het hem niet lukt, krijgen alle andere spelers een boodschappenkaartje. Als geen van de andere spelers jouw lekkernij wil stapelen, moet je toch zelf een poging wagen. Als het je is gelukt, mag je een boodschappenkaartje pakken. In het andere geval krijgen alle andere spelers een boodschappenkaartje. Einde van de ronde • een medespeler voor een andere speler een lekkernij gestapeld heeft of • de toren in de winkelwagen omvalt. In dat geval krijgen alle spelers, behalve degene die de toren heeft doen instorten, een boodschappenkaartje NEDERLANDS Een spelronde is voorbij zodra of • alle lekkernijen uit de voorraad gestapeld zijn. Hier krijgt de laatste speler die een lekkernij op de toren heeft gestapeld, een boodschappenkaartje. Tot slot gaan alle lekkernijen weer terug in de voorraad en begint de volgende ronde. 17 Einde van het spel Het spel is uit als een speler zijn derde boodschappenkaartje heeft gekregen. Hij is dan de winnaar. Als meerdere spelers gelijktijdig hun derde boodschappenkaartje krijgen, zijn ze samen winnaars. Variant voor beginners De regels voor het basisspel gelden met de volgende uitzonderingen: • ledere speler krijgt aan het begin van het spel drie boodschappenkaartjes en legt die voor zich neer. • De speler die aan de beurt is, moet altijd zelf stapelen. • Een ronde is voorbij als de toren omvalt. De veroorzaker moet een van zijn boodschappenkaartjes afgeven en in de doos leggen. NEDERLANDS 18 • Als alle lekkernijen gestapeld zijn en de toren niet is omgevallen, moeten alle spelers een van hun boodschappenkaartjes afgeven, behalve degene die het laatste deel heeft gestapeld. • Het spel eindigt zodra een van de spelers geen boodschappenkaartjes meer heeft. Winnaar is de speler die nog de meeste kaartjes over heeft gehouden. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars. Liebe Kinder, liebe Eltern, unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen, ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist. Dear Children and Parents, At www.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part of a toy or game can still be delivered. Chers enfants, chers parents, Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue est encore disponible sur www.haba.fr dans la partie Pièces détachées. Geachte ouders, lieve kinderen via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. Queridos niños, queridos padres: en www.haba.de/Ersatzteile pueden ver si todavía disponemos de una pieza de juego que hayan perdido. Cari bambini e cari genitori, sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete informarvi se un pezzo mancante del gioco è ancora disponibile. Queridas crianças, queridos pais, Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página www.haba.de/Ersatzteile para ver se há peças de reposição. Kære børn, kære forældre, på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile kan du helt enkelt spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres. Kära barn, kära föräldrar, se hemsidan www.haba.de/Ersatzteile , när du vill fråga om det finns en reservdel till den leksak som kommit bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den. -GFXGU)[GTGMGMMGFXGU5\½NČM # YYYJCDCFG'TUCV\VGKNGKPVGTPGVGUE®OGPGI[U\GTIJ O´FQPOGIªTFGMNĒFJGVKMJQI[CL¢VªMGNXGU\GVV FCTCDLCOªIOGITGPFGNJGVĒG
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Haba 7121 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor