Haba 4515 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
4515
Taste it all
Bien se nourrir
Beter eten!
¡A comer bien!
Mangiar bene!
Besser-Esser
Copyright - Spiele Bad Rodach 2008
Das Ernährungs- und Bewegungsspiel
13
Preparation of the Game
Place the game board in the center of the table and Tim Taster-lots on
any square. Each square shows one of the seven groups of foodstuff.
Place the nine hands face-up in the center of the game board (each hand
represents one portion of one of the food groups).
water
cereal products
fruits/vegetables
dairy products
fish/meat
oil/fats
sweets
game board in center
of table,
Tim Taster-lots
on any square,
hands in center
of game board
ENGLISH
Group of food: Square: Food symbol
on hand:
27
Habermaaß-spel Nr. 4515
Beter eten!
Het voedings- en bewegingsspel
Een bewogen leerspel waarbij gezond eten centraal staat.
Voor 2 - 4 spelers van 5 - 99 jaar.
Spelidee: Stefanie Warich & Wolfgang Dirscherl
Illustraties: Sebastian Coenen
Vaktechnisch advies: Maritta Hermani (Diplom-Oecotrophologin)
Speelduur: ca. 20 minuten
Kennen jullie de familie Hapslik? Nee?! Geen wonder,want ze komen
van een hele verre planeet en zijn met hun raket per ongeluk op de aarde
beland.
In een supermarkt verbazen de Hapslikken zich over al het eten dat er te
koop is. Op hun planeet is alleen maar roze gestreept, slijmerig zeewier
te krijgen. Meteen beginnen ze van alles te proeven: kaas, chocola, boter,
pruimen, diepvriespizza, spinazie, chips, blikjes vis, frambozenjam…
Plotseling krijgt iedereen een groengeruit gezicht. „Ik ben zooo
misselijk!“ jammert Haskel Hapslik. „En ik zit zo vol dat ik me niet meer
kan bewegen!“ klaagt vader Hapslik.
Iedereen begrijpt dat ze te veel gegeten hebben.
Maar wat en hoeveel hadden ze eigenlijk moeten
eten? Kunnen jullie hen helpen?
NEDERLANDS
Lieve ouders, lieve leraren/-essen,
In „Beter eten! Het voedings- en bewegingsspel“ leren
kinderen op speelse wijze wat en hoeveel ze op een dag moeten
eten en dat beweging de beste manier is om hun ener-
giehuishouding op peil te houden! Bovendien wordt hen de
mogelijkheid gegeven om hun huidige eetgewoonten en
voorliefdes bewust en kritisch onder de loep te nemen. In het
bijgeleverde informatieboekje over voeding vindt u nuttige
wenken m.b.t. de onderwerpen „voeding“ en „beweging“.
Wij wensen u en uw kinderen veel plezier bij het spelen!
Uw uitvinders voor kinderen
28
Spelinhoud
1 speelbord
1 speelfiguur Haskel Hapslik
9 verschillend gekleurde handen bedrukt met afbeeldingen van
levensmiddelen (1x geel, 1x rood, 1x groen, 1x roze, 1x oranje,
2x blauw, 2x bruin)
14 bewegingskaarten
1 winkelwagentje (= kartonnen kaart)
4 stempels
2 stempelblokken (ieder met 50 bladzijden)
1 dobbelsteen
1 springtouw
spelregels
1 informatieboekje over voeding
Spelidee
Tijdens het spel verzamel je de levensmiddelen die je lichaam op één dag
nodig heeft. Hierbij is het belangrijk dat je van de afzonderlijke voedings-
middelen noch te veel noch te weinig verzamelt. Hoeveel je van bepaalde
levensmiddellen op één dag moet eten, staat op de voedingspiramide
van je stempelblad: Ieder vakje van de piramide staat voor een portie van
het betreffende levensmiddel.
Voorbeeld: Je lichaam heeft per dag vier porties groente en fruit
nodig. Je moet echter maar één portie snoepgoed eten (een portie is
net zoveel als in je hand past).
Het doel van het spel is om als eerste alle levensmiddelen van de
voedingspiramide op het stempelblad afgestempeld te hebben.
doel: als eerste alle
velden van de
voedingspiramide
afstempelen
melkproducten
graanproducten
groente/fruit
snoepgoed
olie/vetten
water
vis/vlees
29
Spelvoorbereiding
Leg het speelbord in het midden van de tafel en zet Haskel op een
speelveld naar keuze. Ieder speelveld geeft één van de zeven groepen
levensmiddelen aan.
De negen handen leggen jullie met de beeldzijde naar boven, in het
midden van het speelbord. Iedere hand stelt één portie van de
afgebeelde groep levensmiddelen voor.
water
graanproducten
groente/fruit
melkproducten
vis/vlees
olie/vetten
snoepgoed
speelbord in het mid-
den v/d tafel, Haskel
op een speelveld naar
keuze, handen in het
midden v/h speelbord
NEDERLANDS
levensmiddelengroep speelveld: afbeelding hand:
30
Schud de bewegingskaarten en leg ze verdekt op een stapel naast het
speelbord. Leg het winkelwagentje naast de bewegingskaarten. Elke
speler krijgt een stempel en een stempelblad. Leg het springtouw en de
dobbelsteen klaar.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De speler die het liefst aan
een worteltje knaagt, mag beginnen. Als jullie het niet eens kunnen
worden, begint de jongste speler en gooit met de dobbelsteen.
Wat vertoont de dobbelsteen?
Haskel Hapslok?
Wat een bof! Je mag een veld naar keuze
van je voedingspiramide afstempelen.
Een aantal ogen?
Zet Haskel kloksgewijs overeenkomstig het aantal gegooide ogen voo-
ruit. Op welk veld staat Haskel nu? Neem de bijpassende hand van
het midden van het speelbord en leg hem op het winkelwagentje.
Nu heb je twee mogelijkheden:
Je mag nog een keer gooien en proberen nog meer handen te ver-
zamelen.
Maar wees voorzichtig: voor iedere groep levensmiddelen zijn er
slechts één of twee handen. Als Haskel op een speelveld terecht-
komt waarvan geen bijpassende hand meer in voorraad is, is je
speelbeurt voorbij. Bovendien mag je ook geen veld afstempelen;
ook niet als je al eerder bijpassende handen verzameld en op het
winkelwagentje had liggen.
of
Je mag je beurt vrijwillig beëindigen. Nu stempel je voor iedere
hand die op het winkelwagentje ligt, een bijpassend veld op je
stempelblad af.
Als je beurt voorbij is, leg je alle handen terug in het midden van het
speelbord terug en is de volgende speler aan de beurt om te gooien.
Te veel gegeten?
Als je voor een hand geen veld meer op je blad kan afstempelen, heb je
te veel gegeten. Nu gaat het erom bij welke groep de hand hoort:
bewegingskaarten op
een verdekte stapel,
winkelwagentje naast
het speelbord,
iedereen krijgt een
stempel en een
stempelblad
dobbelsteen en
springtouw
klaarleggen,
gooien
Haskel =
veld naar keuze op
de voedingspiramide
afstempelen
aantal ogen = Haskel
kloksgewijs verzetten,
bijpassende hand op
het winkelwagentje
leggen
Speelbeurt beëindigen?
Nee = nog een keer
gooien,geen
bijpassende hand in
het midden v/h spel =
speelbeurt voorbij,
geen veld
afstempelen
Ja = voor iedere hand
in het winkelwagentje
een bijpassend veld
van de voedingspira-
mide afstempelen
31
1. Groente/fruit, graanproducten of water?
Wat een bof! Van deze levensmiddelen kan je nooit genoeg krijgen. Er
gebeurt niets.
2. Vis/vlees, melkproducten, olie/vetten of snoepgoed?
O jee! Te veel van deze levensmiddelen is slecht voor je lichaam. Ter
compensatie moet je gaan bewegen!
Neem voor iedere hand, die je te veel hebt verzameld, een bewegings-
kaart. Op de bewegingskaarten staat telkens een oefening aangegeven
en hoe vaak hij moet worden uitgevoerd. Een precieze beschrijving
van de oefeningen kan je op blz. 32 vinden.
Als beloning voor het uitvoeren van de beweging(en)
van een kaart, mag je een cirkel op je stempelblad
afstempelen. Als je meer oefeningen gedaan hebt dan
er cirkels op je blad staan, kan je op de achterkant
verder stempelen.
Belangrijk: omdat zich bewegen altijd de moeite loont,
wordt de speler met de meeste afgestempelde
cirkels aan het einde van het spel tot
„sportcrack van de dag“ benoemd!
Vervolgens leg je de bewegingskaart(en) verdekt onderop de stapel.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen als één van de spelers alle piramidevelden op zijn
blad heeft afgestempeld. Hij/zij is de winnaar en roept luid: „Hapslik!“
Nu tellen jullie ook het aantal gestempelde cirkels. De speler met de
meeste stempels is tot het volgende spel de „sportcrack van de dag“.
Eenvoudigere variant
Als het spel voor het eerst of met kleine kinderen gespeeld wordt,
kunnen de volgende aanvullende regels worden toegepast:
De mogelijkheid om zijn of haar speelbeurt vrijwillig te beëindigen,
vervalt. Nadat een kind een hand in het winkelwagentje heeft gelegd,
moet het net zolang door blijven spelen tot Haskel op een veld
terechtkomt waarvoor geen bijpassende hand meer in het midden
van het speelbord ligt. Daarna mag het kind voor iedere verzamelde
hand een veld van de voedingspiramide afstempelen.
Alle andere regels van het basisspel blijven geldig.
te veel handen
verzameld =
bewegingskaart
pakken,
oefening uitvoeren,
cirkel afstempelen
als eerste alle velden
v/d voedingspiramide
afgestempeld =
winnaar
de meeste afges-
tempelde cirkels =
sportcrack
NEDERLANDS
cirkels om af te stempelen
32
De bewegingskaarten
Kniebuigingen
Maak drie kniebuigingen. Let erop dat je je rug recht houdt.
Springmuis
Huppel op één been één keer om het in een cirkel
neergelegde springtouw.
Balanceren
Balanceer met uitgestrekte armen voorzichtig
twee keer heen en weer over het springtouw.
Op-je-tenen-lopen
Loop één keer op je tenen om het in
een cirkel neergelegde springtouw.
Schepradgraafmachine
Loop met ronddraaiende armen één keer om
het in een cirkel neergelegde springtouw.
33
Achten
Haal het springtouw vijf keer als een acht tussen je benen door.
Propeller
Leg je handen op je schouders en beschrijf
acht keer met je ellebogen een cirkel.
Touwentemmer
Loop twee keer langs het in een rechte lijn uitgelegde
springtouw heen en weer en buk iedere keer bij het
uiteinde om het touw aan te raken.
Tekenaar
„Teken“ vijf keer met iedere voet een cirkel in de lucht.
Knieën kletsen
Trek zes keer afwisselend je rechter- en je linkerknie op
(ca. 90 graden t.o.v. het bovenlichaam) en sla tegelijk
met je linker-, respectievelijk je rechterhand op je knie.
NEDERLANDS
34
Reus
Strek op je tenen zes keer afwisselend je linker- en
rechterarm zo hoog mogelijk in de lucht.
Waggellopen
Pak je enkels vast en loop één keer met kleine stappen
langs het in een rechte lijn uitgelegde springtouw.
Als je niet bij je enkels kunt komen, kan je ook je
kuiten vastpakken.
Touwtjespringen
Spring vijf keer met het springtouw.
Opgelet: als er niet genoeg ruimte is voor het touwtjespringen of
als het gevaar bestaat iemand te verwonden of voorwerpen te
beschadigen, haal dan de kaart aan het begin van het spel uit de
stapel kaarten.
Hansworst
Hang vier keer de „hansworst“ uit en klap tegelijk in je handen.
Hansworst: ga met rechte rug en gesloten benen op de vloer
staan. Laat je armen zijlings langs je lichaam hangen. Dit is je
uitgangspositie. Spring nu in de lucht en klap boven je hoofd
in je handen. Tegelijk spreid je je benen. Blijf met gespreide
benen en je handen boven je hoofd staan. Spring vervolgens
terug naar je uitgangspositie.
37
Preparativos
Colocad el tablero en el centro de la mesa y poned a Lino sobre una
casilla cualquiera. Cada casilla muestra uno de los siete grupos de
alimentos.
Poned las nueve manos en el centro del tablero con la cara del dibujo
hacia arriba. Cada mano simboliza una ración del grupo de alimentos
dibujado en ella.
agua
cereales
fruta/verdura
productos lácteos
pescado/carne
aceites/grasas
dulces
tablero en el centro,
Lino en cualquier
casilla, manos en el
centro
ESPAÑOL
Grupo de alimentos: Casilla: Dibujo de la mano:
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Kinderschmuck
Children’s jewelry
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Kinder begreifen spielend die Welt.
HABA begleitet sie dabei mit Spielen und
Spielzeug, das ihre Neugier weckt, mit
fantasievollen Möbeln, Accessoires zum
Wohlfühlen, Schmuck, Geschenken und
vielem mehr. Denn kleine Entdecker
brauchen große Ideen.
Children learn about the world
through play. HABA makes it easy for
them with games and toys which arouse
curiosity, with imaginative furniture,
delightful accessories, jewelry, gifts and
much more. HABA encourages big ideas
for our diminutive explorers.
Kinderen begrijpen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met
spellen en speelgoed dat nieuwsgierig maakt,
fantasievolle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer.Want
kleine ontdekkers hebben grote ideeën nodig.
Les enfants apprennent à comprendre
le monde en jouant. HABA les accompagne
sur ce chemin en leur offrant des jeux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pleins d'imagination, des accessoires pour se
sentir à l'aise, des bijoux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
besoin de grandes idées !
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventor para los niños · Inventori per bambini
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Los niños comprenden el mundo
jugando. HABA les acompaña con juegos
y juguetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios para
encontrarse bien, joyas, regalos y muchas
cosas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan grandes ideas.
Regalos
Joyería infantil
Decoración habitación
Bebé y niño pequeño
Regali
Bebè & bambino piccolo
Bigiotteria per bambini
Camera dei bambini
I bambini scoprono il mondo giocando.
La HABA li aiuta con giochi e giocattoli che
destano la loro curiosità, con mobili fantasiosi,
accessori che danno un senso di benessere,
bigiotteria, regali e altro ancora. Poiché i piccoli
scopritori hanno bisogno di grandi idee.
TL 72081 2/08
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50

Haba 4515 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor