Shimano ST-M510 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Remblokhouder
Remhendel
Rotor
BR-M475
BL-M510 / ST-M510
SM-RT61 / 50
Remblokeenheid (Kunststof remblokken)
M08
Algemene veiligheidsinformatie
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de
draaiende schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan het wiel. De rotor
is bijzonder scherp en kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze
in de openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
• Stel de binnenkabel zodanig af dat de lengte van het uitstekende gedeelte
minder is dan 20 mm. Als de lengte van het uitstekende gedeelte meer
bedraagt, kan het uiteinde van de binnenkabel om de rotor verstrikt raken,
waardoor het wiel zou kunnen blokkeren en de fiets over de kop kan slaan,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen
heet worden, dus raak deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na
het afstappen van de fiets niet aan, omdat anders de kans bestaat dat u
brandwonden oploopt. Controleer alvorens te proberen de remmen af te stellen
of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en
achterremmen correct functioneren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de dikte van de remblokken
0,5 mm of meer is.
• Als de remmen tijdens het gebruik geluid te horen geven, kan dit er
op duiden dat de remblokken tot op hun gebruikslimiet versleten zijn.
Controleer de dikte van de remblokken na eerst gecontroleerd te
hebben of het remsysteem voldoende is afgekoeld.
Vernieuw de remblokken als de remblokslijtage indicators zichtbaar zijn.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de
remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw de kabel onmiddellijk als u
dergelijke problemen aantreft. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de banden slippen, bestaat
de kans dat u van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Controleer of de quick release hendel zich aan de rechterzijde bevindt (aan de zijde
tegenovergesteld aan de rotor). Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor
bevindt, bestaat het gevaar dat deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem van uw fiets volledig begrijpt.
Indien het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de
macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt
oplopen. Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te
leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets en
een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en remtechniek.
• De M475 schijfremmen zijn bestemd voor het leveren van optimale prestaties wanneer
deze gebruikt worden in combinatie met de BR-M475 (remblokhouder), BL-M510/ST-
M510 (remhendel), SM-RT61/50 (rotor) en de Shimano remblokeenheid (M08). De
remhendel die wordt gebruikt dient een twee-vinger hendel te zijn voor V-remmen,
zoals de BL-M510/ST-M510.Bij gebruik in combinatie met 4-vinger hendels zoals
de BL-T400/ST-T400, zal de remkracht toenemen.
Wanneer hiermee geen rekening wordt gehouden, bestaat de kans dat bij bepaalde
rijomstandigheden of bij een bepaald totaal gewicht de fiets komt te vallen en letsel veroorzaakt
wordt.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-instructies. Losse, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat de berijder letsel oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor
toekomstige referentie.
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop
van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de remkracht
voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich
voor wanneer de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
Opmerking
De SM-RT50 rotor dient gebruikt te worden tezamen met kunststof remblokken. Als deze
tezamen met metalen remblokken gebruikt wordt, zullen de remblokken bijzonder snel
verslijten. Gebruik de SM-RT61 voor reparatiewerkzaamheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van
normaal gebruik.
Remblokslijtage
indicators
LET OP
Technische montage-instructies SI-8C90E
Schijfremsysteem
(Voor cross-country)
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
Montage
Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Rijg de spaken in zoals aangegeven in Afbeelding 1 hieronder voor de linkerzijde
van het voorwiel (de zijde waar de rotor gemonteerd is) en de linker en rechter
zijden van het achterwiel en zoals aangegeven in Afbeelding 2 hieronder voor de
rechterzijde van het voorwiel.
Monteren van de rotor
(SM-RT61/50)
Monteer de rotor en de rotoraantrekplaat
aan de naaf en monteer vervolgens de
bouten zoals aangegeven in Afb. 1 en
trek deze aan.
Monteren van de remhendel
Gebruik voor het monteren een 5 mm
inbussleutel.
Monteren van de remblokhouder
Doe beschermende handschoenen aan en
oefen kracht uit op de rotor en draai deze
rechtsom zoals aangegeven in Afb. 2. Trek
daarbij de rotorbevestigingsbouten aan in
de volgorde aangegeven in de illustratie.
Gebruik een platte schroevendraaier of soortgelijk gereedschap om de uiteinden
van de aantrekplaat over de boutkoppen te buigen zoals aangegeven in Afb. 3.
Draairichting
van wiel
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
Afb. 1 Afb. 2
Afb. 1
Aantrekplaat
Rotor
Naaf
Rotorbevestigingsbouten
(#T25 torx)
Aantrekkoppel :
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Afb. 2 Afb. 3
Aantrekplaat
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 32 mm.
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
1. Monteer het fietswiel. Draai de
bevestigingsbouten van de
remblokhouder los en monteer
vervolgens de remblokhouder aan
het frame zodat de remblokhouder
zowel aan de linker als de rechter
zijde functioneert.
Klembout van
remblokhouder
Bevestigingsbouten van remblokhouder
2. Maak gebruik van beschermende handschoenen, oefen in de linker draairichting
druk uit op de adapter en trek de klembout van de remblokhouder aan.
3. Plaats het tussenstuk (TL-BR51 T=0.2mm) in de positie welke is aangegeven in
de illustratie en trek vervolgens de remblokafstelschroef aan (rechtsom
draaien), totdat de rotor het tussenstuk raakt.
4. Zet de remblokhouder vast met behulp van de
bevestigingsbout van de remblokhouder.
5. Draai de remblokafstelschroef
met twee klikken los en
verwijder vervolgens het
tussenstuk.
6. Vastzetten van de kabel
Schuif de binnenkabel door de
kabelafstelbout en draai
vervolgens de
kabelbevestigingsbout vast.
7. Druk de remhendel ongeveer 10
maal in totdat deze de greep raakt
en controleer of met geen van de
onderdelen problemen zijn en ook
of de rotors en de remblokken niet
met elkaar in aanraking komen
wanneer het wiel gedraaid wordt.
8. Draai de kabelafstelbout om de kabel aan te spannen.
Klembout van remblokhouder
Adapter
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Rotor
Remblokken
Tussenstuk
(TL-BR51)
Inbussleutel
Remblokafstelschroef
5mm Inbussleutel
Tussenstuk
(TL-BR51)
2 klikken
Kabelafstelbout
Kabelbevestigingsbout
Binnenkabel
Ongeveer
10 maal
indrukken
Bevestig de drie bouten met de kapjes zoals aangegeven in de illustratie om
lostrillen van de bouten te voorkomen.
Kapjes
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Voor stang-
gemonteerd type
Kapje
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn
Gebruik voor het afstellen van de speling bij remblokken die versleten zijn de
kabelafstelbouten bij de remhendel en het remblokhouderhuis en ook de
remblokafstelschroeven. De remblokken kunnen alsnog worden gebruikt, zolang
als de dikte van de remvoering 0,5 mm of meer bedraagt.
• Gebruik voor het maken van de afstelling wanneer het remblok versleten is zowel
de kabelafstelbout als de remblokafstelschroef. Als alleen de kabelafstelbout
wordt gebruikt, zal het remblok niet tot aan de standaard slijtagegrens van 0,5
mm gebruikt kunnen worden. Verder is het mogelijk dat ook wanneer de remmen
niet worden gebruikt, het remblok en de rotor elkaar raken.
Als de remblokken versleten zijn tot op een dikte van 0,5 mm, de remblokken
vernieuwen.
Stel zodanig af dat de spelingen A en B beide 0,2 -- 0,4 mm zijn.
Remblokafstelschroef Kabelafstelbout
Remblokafstelschroef
< B zijde >
Stel af door het draaien van de
remblokafstelschroef.
< A zijde >
Stel af door het draaien van de
kabelafstelbout bij de remhendel
of bij het huis van de
remblokhouder.
Vernieuwen van de remblokken
1. Verwijder het fietswiel uit het frame en verwijder vervolgens de remblokken
zoals aangegeven in de illustratie.
2. Draai de remblokafstelschroef los en
draai de kabelafstelbouten bij de
remhendel en het remblokhouderhuis
rechtsom om deze los te draaien.
3. Monteer de nieuwe remblokken. Buig
daarna de splitpen open. Trek de
remblokafstelschroef zodanig aan dat
de speling tussen het remblok en de
rotor 0,2 -- 0,4 mm is.
4. Controleer eerst of het remblok en de rotor
elkaar niet raken en controleer vervolgens
of er geen problemen zijn wanneer de
remhendel wordt ingedrukt.
Remblok
Kabelafstelbout
Remblokafstelschroef
Splitpen
Splitpen
WAARSCHUWING
Minder
dan 20mm
Remkabel
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-8C90E-Du 04.3.1 6:42 PM Page 1
  • Page 1 1

Shimano ST-M510 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor