Shimano BR-R505 Service Instructions

Type
Service Instructions
6. Druk de remhendel ongeveer 10 maal in totdat deze de greep raakt en
controleer of met geen van de onderdelen problemen zijn en ook of de rotors
en de remblokken niet met elkaar in aanraking komen wanneer het wiel
gedraaid wordt.
7. Draai de kabelafstelbout om de kabel aan te spannen.
4. Druk de remhendel in, zet de remblokhouder in de vereiste positie en draai
vervolgens de bevestigingsbouten van de remblokhouder vast.
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Ongeveer
10 maal
indrukken
Ongeveer
10 maal
indrukken
Kabelafstelbout
<BL-R770> <ST-6600 / ST-5600>
5. Draai de remblokafstelschroef met twee klikken
los.
Remblokken
Rotor
Remblokafstelschroef
Kabelafstelbout
3. Vastzetten van de kabel
Schuif de binnenkabel door de
kabelafstelbout en draai
vervolgens de
kabelbevestigingsbout vast.
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Kabelbevestigingsbout
Binnenkabel
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn
Gebruik een 3 mm inbussleutel om de remblokafstelschroef op de remblokhouder
zodanig vast te draaien dat de tussenruimten (A) en (B) beide 0,2 - 0,4 mm zijn.
Als de remblokken versleten zijn tot op een dikte van 0,5 mm, de remblokken
vernieuwen.
Vernieuwen van de remblokken
1. Verwijder het fietswiel uit het frame en verwijder vervolgens de remblokken
zoals aangegeven in de illustratie.
2. Draai de remblokafstelschroef los
en draai de kabelafstelbouten bij
het remblokhouderhuis rechtsom
om deze los te draaien.
Technische montage-instructies SI-8E80A-002
4. Controleer eerst of het remblok en de rotor elkaar niet raken en controleer
vervolgens of er geen problemen zijn wanneer de remhendel wordt ingedrukt.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
A
A
B
B
A
A
B
B
Remblokafstelschroef
(0.2 0.4 mm)(0.2 0.4 mm)
3. Monteer de nieuwe remblokken. Let er
op daarbij niet te vergeten de borgveer
te monteren.
Trek de remblokafstelschroef zodanig
aan dat de speling tussen het remblok
en de rotor 0,2 - 0,4 mm is.
Aantrekkoppel:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Remblokhouder
Remhendel
Rotor
Remblokeenheid (Metalen remblokken)
Algemene veiligheidsinformatie
Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de
draaiende schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan het wiel. De
rotor is bijzonder scherp en kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen
als deze in de openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
• Stel de binnenkabel zodanig af dat de lengte van het uitstekende
gedeelte minder is dan 20 mm. Als de lengte van het uitstekende
gedeelte meer bedraagt, kan het uiteinde van de binnenkabel om de
rotor verstrikt raken, waardoor het wiel zou kunnen blokkeren en de
fiets over de kop kan slaan, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de
remmen heet worden, dus raak deze onderdelen tijdens het fietsen of
onmiddellijk na het afstappen van de fiets niet aan, omdat anders de
kans bestaat dat u brandwonden oploopt. Controleer alvorens te proberen
de remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en
achterremmen correct functioneren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de dikte van elk
remblok 0,5 mm of meer is.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor
en de remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als dit
niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw de kabel onmiddellijk als u
dergelijke problemen aantreft. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet
correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de banden slippen,
bestaat de kans dat u van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en
de remmen tijdig en voorzichtig aantrekken.
Controleer of de quick release hendel zich aan de rechterzijde bevindt (aan de zijde
tegenovergesteld aan de rotor). Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de
rotor bevindt, bestaat het gevaar dat deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem van uw fiets volledig
begrijpt. Indien het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg
hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige
verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te
worden alsmede de overige bedieningseigenschappen van uw fiets). Raadpleeg hiervoor
het instructieboekje van uw fiets en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij-
en remtechniek.
• Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de kans dat het wiel blokkeert en
dat de fiets over de kop slaat wat ernstig letsel kan veroorzaken.
• De R505 schijfremmen zijn bestemd voor het leveren van optimale prestaties wanneer
deze gebruikt worden in combinatie met de BR-R505 (remblokhouder), BL-R770/ST-6600
(remhendel), SM-RT61, SM-RT62 (rotor) en de Shimano remblokeenheid (M06). Gebruik
als remhendels bij roadfietsen 2.5 vingerhendels voor vrijdragende remmen zoals de BL-
R770 of STI hendels zoals de ST-6600. Niet gebruiken in combinatie met V-BRAKE
remhendels. Wanneer deze gebruikt wordt in combinatie met V-BRAKE remhendels, is het
niet mogelijk voldoende remvermogen te verkrijgen. Bij gebruik in combinatie met 4-
vinger hendels zoals de BL-T400/ST-T400, zal de remkracht toenemen. Wanneer hiermee
geen rekening wordt gehouden, bestaat de kans dat bij bepaalde rijomstandigheden of bij
een bepaald totaal gewicht de fiets komt te vallen en letsel veroorzaakt wordt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten
zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
Opmerking
• Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn, bestaat de
kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg
van normaal gebruik.
LET OP
Schijfremsysteem
(Voor roadfietsen)
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
WAARSCHUWING
Minder dan
20mm
Remkabel
Monteren van de remblokhouder
1.
Monteer het fietswiel. Draai de
bevestigingsbouten van de
remblokhouder los en monteer
vervolgens de remblokhouder aan
het frame zodat de remblokhouder
zowel aan de linker als de rechter
zijde functioneert.
Klembout van
remblokhouder
Bevestigingsbouten van remblokhouder
2. Maak gebruik van beschermende handschoenen, oefen in de linker draairichting
druk uit op de adapter en trek de klembout van de remblokhouder aan.
Klembout van remblokhouder
Adapter
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Bevestig de drie bouten met de kapjes zoals aangegeven in de illustratie om
lostrillen van de bouten te voorkomen.
Kapjes
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Voor stang-
gemonteerd type
Kapje
BR-R505
BL-R770 / ST-6600 / ST-5600
SM-RT61, SM-RT62
M06
Montage
Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Rijg de spaken in zoals aangegeven in Afbeelding 1 hieronder voor de linkerzijde
van het voorwiel (de zijde waar de rotor gemonteerd is) en de linker en rechter
zijden van het achterwiel en zoals aangegeven in Afbeelding 2 hieronder voor de
rechterzijde van het voorwiel.
Monteren van de rotor
<SM-RT61>
Monteer de rotor en de rotoraantrekplaat
aan de naaf en monteer vervolgens de
bouten zoals aangegeven in Afb. 1 en
trek deze aan.
Doe beschermende handschoenen aan en
oefen kracht uit op de rotor en draai deze
rechtsom zoals aangegeven in Afb. 2. Trek
daarbij de rotorbevestigingsbouten aan in
de volgorde aangegeven in de illustratie.
Gebruik een platte schroevendraaier of
soortgelijk gereedschap om de uiteinden van
de aantrekplaat over de boutkoppen te buigen
zoals aangegeven in Afb. 3.
Draairichting
van wiel
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
Afb. 1 Afb. 2
Afb. 1
Aantrekplaat
Rotor
Naaf
Rotorbevestigingsbouten
(#T25 torx)
Aantrekkoppel :
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Afb. 2 Afb. 3
Aantrekplaat
<SM-RT62>
Rotormontagering
TL-LR15
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Monteren van de remhendel
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 32 mm.
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
<BL-R770>
Gebruik voor het monteren een 5 mm
inbussleutel.
<ST-6600 / ST-5600>
Zet de hendeleenheid vast met behulp
van de bevestigsmoer op de buitenzijde
van de steun. Trek de hendelsteunkap
terug en gebruik een 5 mm inbussleutel
om de bout aan te trekken.
Controleer in het geval van het monteren
van onderdelen aan een koolstof
frame/stuurdelen de aanbeveling van de
fabrikant van het koolstof frame/delen
omtrent het aantrekkoppel om
beschadiging van het koolstof materiaal
door een te hoog aantrekkoppel en/of het
losraken van onderdelen als gevolg van een te
laag aantrekkoppel te voorkomen.
5 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
Bevestigingsmoer
Hendelsteunkap
Kabelafstelbout
Remblokafstelschroef
RemblokBorgveer3 mm inbussleutel
SI-8E80A-002-03
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano BR-R505 Service Instructions

Type
Service Instructions