Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
Algemene veiligheidsinformatie
Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een
ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor
uw fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en
oefen uw rij- en remtechniek.
Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen
mogen niet als voorwielremmen gebruikt worden.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking
heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te
monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten
sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano
vervangingsonderdelen te gebruiken.
Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen
met de remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de
remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te vernieuwen,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw
de kabel onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als dit
niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor-
en achterremmen correct functioneren.
De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig
aan.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen.
Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van
ernstig letsel:
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Gebruik de BR-M770 V-BRAKE rem met SERVO WAVE
ACTION en afstelbare V-BRAKE rem compatibele remhendels
zoals de BL-M770 / ST-M770 remhendels.
Bij gebruik van de BL-M771 (3-vinger remhendels) remhendels,
de SM-PM40 remkrachtmodulator samen met de V-BRAKE
remmen gebruiken. Als de remkrachtmodulator niet wordt
gebruikt, bestaat de kans dat bij het bedienen van de
remhendel een te grote remkracht wordt uitgeoefend, hetgeen
tot gevaarlijke ongelukken kan leiden.
Zonder dat het afstelblokje verwijderd is
(standaard specificaties voor verzending)
1)
2)
Het M770 remsysteem is uitgerust met een afstelblokje in de
kabelbevestigingseenheid van de BL-M770/ST-M770
remhendels, welke de berijder de mogelijkheid biedt de
verhouding tussen de kracht waarmee de remhendel wordt
ingedrukt en de kracht van de remwerking te veranderen. Als
het afstelblokje verwijderd wordt, zal het remvermogen
drastisch toenemen zodat door slechts een geringe beweging
van de remhendel een krachtige remwerking verkregen kan
worden. Het is dus mogelijk dat bij een normale bediening van
de remmen een krachtigere remwerking dan die men normaal
zou verwachten optreedt, hetgeen de fiets over de kop kan
doen slaan en de berijder ernstig letsel kan toebrengen.
Lees om dit te voorkomen de volgende instructies nauwkeurig
door alvorens het afstelblokje te verwijderen.
Zorg er voor dat u na het verwijderen van het
afstelblokje volledig vertrouwd bent met de nieuwe
remkarakteristieken alvorens met de fiets te gaan
rijden, omdat anders de kans bestaat dat de fiets bij
plotseling remmen over de kop slaat, bijvoorbeeld
wanneer u voor een aankomend voertuig ineens moet
remmen.
Shimano BR-M770 Veiligheidsinformatie
De optimale efficiëntie van het multi-conditie remsysteem kan
worden gerealiseerd door het gebruik van de remmen en de
remhendels in de aanbevolen set.
Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet
langer zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
OPMERKING:
Geen afstelblokje
Met afstelblokje
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van
ernstig letsel:
Wanneer het afstelblokje verwijderd is
Door een lichte bediening van de remhendel kan er
voldoende remvermogen verkregen worden voor een
goede remwerking. Indien de remmen echter te krachtig in
werking gesteld worden, bestaat het gevaar dat de fiets
over de kop slaat. Na het verwijderen van het afstelblokje,
eerst met een snelheid van minder dan 10 km/ h fietsen en
daarbij de remmen herhaalde malen in werking stellen om
gewend te raken aan het verschil in de remkarakteristieken
alvorens met hogere snelheden te gaan rijden. Vooral
beginners dienen extra voorzichtig te zijn.
De remkrachtmodulator is een voorziening die het regelen van de
remkracht gemakkelijker maakt door de kabelslag bij de
remhendel binnen een bepaald constant remkrachtbereik te
vergroten. Als het effectieve werkingsbereik van de
remkrachtmodulator wordt overschreden, zal de hendelslag en de
rem als een normale V-BRAKE rem (gevoelig en krachtig)
functioneren. In dergelijke gevallen bestaat de kans dat de
remwerking krachtiger wordt dan is bedoeld waardoor het wiel
kan gaan blokkeren. Het is daarom van groot belang dat u een
goed inzicht heeft in de werking van de remkrachtmodulator en
deze alvorens in gebruik te nemen eerst test.
De remkrachtmodulator is niet uitgerust met een functie die
blokkering van het wiel voorkomt.
1
2
11 22
1 mm 1 mm
FORWARD
R
1 mm
FORWARD
R
FORWARD
R
A
B C
B
+
C
=
2 mm
32 mm of meer
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Monteren van de remhendel
Gebruik een 4 mm inbussleutel voor het monteren van de
remhendel.
Monteren van de V-BRAKE rem
Tussenring A
Tussenring A
Remblokhouder
Remblok-
bevestigingsmoer
Tussenring
Druk het remblok tegen de velg en stel de afstand waarover
de remblokken uitsteken af door de tussenring B (dik of dun)
te verwisselen zodat afmeting A 32 mm of meer blijft.
Tussenring B (dun)
Tussenring B (dik)
4 mm inbussleutel
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
Druk het remblok tegen de velg en draai de remblok-
bevestigingsmoer vast.
Stel de balans af met behulp van de afstelschroeven voor de
veerspanning.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Binnenkabelgeleider
5 mm inbussleutel
Veergat
Aanslagpen
3.
4.
5.
2.
1.
Gebruik een
stuurhandgreep met een
maximale buitendiameter
van 32 mm.
Aantrekkoppel:
5 – 7 N·m
{50 – 70 kgf·cm}
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het
aanbevolen gebruik te maken van de volgende combinatie.
Technische montage-instructies
SI-8EM0A-001
Multi-Conditie
Remsysteem
DEORE XT
BL-M770 /
ST-M770
BR-M770
BL-M771
BR-M770
met SM-PM40
Remhendel
Serie
V-BRAKE rem
Remkabel
Multi-Conditie Remsysteem
Doordat het systeem voorziet in een uitstekende remwerking
bij natte weersomstandigheden (regeling en modulatie), zal
bij gebruik van dit remsysteem het remvermogen onder
uiteenlopende omstandigheden niet veranderen.
Bevestigingsbout
Steek de aanslagpen van het remhuis in het middelste
veergat in het montage-uitsteeksel op het frame en zet
vervolgens het remhuis met behulp van de bevestigingsbout
aan het frame vast.
FORWARD
R
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling
tussen de remblokken correct is alvorens de remmen in
gebruik te nemen.
Vervangen van de remblokeenheid
Het insteken van de remblokbevestigingspen is van groot
belang om het remblok goed op zijn plaats bevestigd te
houden.
Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder
die respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt
worden. Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de pengaten.
Remblokbevestigingspen
Remblok
Verwijder de remblokbevestigingspen en verwijder vervolgens
het remblok door dit uit de groef in de remblokhouder te
schuiven.
Ongeveer 10
maal indrukken
6.
1.
2.
3.
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
VoorzijdeVoorzijde
Remblok Remblok
Remblokhouder
Remblok-
bevestigingspen
Remblok-
bevestigingspen
Remblokhouder
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de linkerzijde
Insteekrichting
van remblok
Voer de binnenkabel door de binnenkabelgeleider, en stel
zodanig af dat de totale speling tussen de linker en rechter
remblokken en de velg 2 mm is en draai vervolgens de
kabelbevestigingbout vast.
Remkracht bij wiel
Kabelslag bij remhendel
(kg)
Vergelijking van de remprestaties
zonder remkracht-
modulator
met remkrachtmodulator
Effectieve
werkingsbereik van
de remkrachtmodulator
In het geval van een koolstof
stuur kan het noodzakelijk zijn
het aantrekkoppel te verlagen
om beschadiging van het stuur
te voorkomen. Raadpleeg de
fabrikant van de fiets
of het stuur voor wat
betreft het juiste
aantrekkoppelniveau
voor koolstof sturen.