Shimano BR-T660 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Gebruik een 4 mm inbussleutel voor het monteren van
de remhendel.
FORWARD
R
L
FORWARD
1
2
1
2
1
2
1 mm 1 mm
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
• Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw
fiets kan tot gevolg hebben dat u de macht over het
stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u
ernstige verwondingen kunt oplopen. Omdat de
bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht
waarmee de remhendel ingedrukt dient te worden
alsmede de overige bedieningseigenschappen) van
uw fiets. Raadpleeg hiervoor uw fietsenhandelaar
of het instructieboekje van uw fiets en oefen uw rij-
en remtechniek.
• Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken,
bestaat de kans dat het wiel blokkeert en dat de
fiets over de kop slaat wat ernstig letsel kan
veroorzaken.
• Remmen die bestemd zijn voor gebruik als
achterwielremmen mogen niet als voorwielremmen
gebruikt worden.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft
en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen
te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben
dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel
oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in
aanraking komen met de remblokken. Als er per
ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt,
dient u de remblokken te vernieuwen, anders
bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en
vernieuw de kabel onmiddellijk als u dergelijke
problemen aantreft. Als dit niet gebeurt, bestaat de
kans dat de remmen niet correct functioneren.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden
of de voor- en achterremmen correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat
weer. Verminder uw snelheid en trek de remmen
tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden
gemakkelijker slippen. Als de banden slippen,
bestaat de kans dat u van de fiets valt. Om dit te
voorkomen, uw snelheid verminderen en de
remmen tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Lees deze technische montage-instructies
nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
• Bij gebruik van de BL-T660 / ST-T660 (3-vinger
remhendels) remhendels, de SM-PM70
remkrachtmodulator samen met de V-BRAKE
remmen gebruiken. Als de remkrachtmodulator
niet wordt gebruikt, bestaat de kans dat bij het
bedienen van de remhendel een te grote
remkracht wordt uitgeoefend, hetgeen tot
gevaarlijke ongelukken kan leiden.
Opmerking
• De optimale efficiëntie van het multi-conditie
remsysteem kan worden gerealiseerd door het
gebruik van de remmen en de remhendels in de
aanbevolen set.
• Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de
groeven niet langer zichtbaar zijn, dienen deze
vernieuwd te worden.
• Verschillende remblokken hebben hun eigen
kenmerken. Vraag wanneer u remblokken
aanschaft uw leverancier om bijzonderheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen
natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg
is van normaal gebruik.
• Neem bij eventuele vragen betreffende de
gebruikswijze of onderhoud contact op met de
plaats van aankoop.
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
LET OP
De remkrachtmodulator is een voorziening die het
regelen van de remkracht gemakkelijker maakt
door de kabelslag bij de remhendel binnen een
bepaald constant remkrachtbereik te vergroten. Als
het effectieve werkingsbereik van de
remkrachtmodulator wordt overschreden, zal de
hendelslag en de rem als een normale V-BRAKE
rem (gevoelig en krachtig) functioneren. In
dergelijke gevallen bestaat de kans dat de
remwerking krachtiger wordt dan is bedoeld
waardoor het wiel kan gaan blokkeren. Het is
daarom van groot belang dat u een goed inzicht
heeft in de werking van de remkrachtmodulator en
deze alvorens in gebruik te nemen eerst test.
De remkrachtmodulator is niet uitgerust met een
functie die blokkering van het wiel voorkomt.
– Ter voorkoming van
ernstig letsel:
Remhendel
Remsysteem
Voor het verkrijgen van de beste prestaties,
wordt het aanbevolen gebruik te maken van de
volgende combinatie.
Shimano BR-T660
Veiligheidsinformatie
(kg)
Vergelijking van de remprestaties
Remkracht bij wiel
Kabelslag bij remhendel
zonder remkracht-
modulator
met remkrachtmodulator
Effectieve
werkingsbereik van
de remkrachtmodulator
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar
op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Technische
montage-instructies
SI-8FM0A-002
V-BRAKE rem
Remkabel
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf·cm}
Monteren van de remhendel
32 mm of meer
Monteren van de V-BRAKE rem
1. Steek de aanslagpen van het remhuis in het
middelste veergat in het montage-uitsteeksel op het
frame en zet vervolgens het remhuis met behulp van
de bevestigingsbout aan het frame vast.
2. Druk het remblok tegen de velg en stel de afstand
waarover de remblokken uitsteken af door de
tussenring B (dik of dun) te verwisselen zodat
afmeting A 32 mm of meer blijft.
(Dit is ook van toepassing bij gebruik van de SM-
PM70 remkrachtmodulator.)
1 mm
3. Druk het remblok tegen de velg en draai de remblok-
bevestigingsmoer vast.
BC
B
+
C
=
2 mm
4. Voer de binnenkabel door de binnenkabelgeleider, en
stel zodanig af dat de totale speling tussen de linker
en rechter remblokken en de velg 2 mm is en draai
vervolgens de kabelbevestigingbout vast.
4 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
Remblok-bevestigingspen Remblok-bevestigingspen
Remblokhouder
Remblok
5 mm inbussleutel
Remblokhouder
5 mm inbussleutel
Binnenkabelgeleider
Gebruik een
stuurhandgreep met
een maximale
buitendiameter van
32 mm.
Bevestigingsbout
Aanslagpen
Veergat
Remblokhouder
Tussenring ATussenring A
Tussenring
Remblok-
bevestigingsmoer
Tussenring B (dun)Tussenring B (dik)
5. Stel de balans af met behulp van de afstelschroeven
voor de veerspanning.
6. Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de
greep in en controleer of alles correct functioneert en
of de speling tussen de remblokken correct is
alvorens de remmen in gebruik te nemen.
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
Ongeveer 10 maal
indrukken
Vervangen van de
remblokeenheid
1. Verwijder de remblokbevestigingspen en verwijder
vervolgens het remblok door dit uit de groef in de
remblokhouder te schuiven.
3. Het insteken van de remblokbevestigingspen is van
groot belang om het remblok goed op zijn plaats
bevestigd te houden.
Remblokbevestigingspen
Remblok
Insteekrichting
van remblok
Voorzijde
Voor de linkerzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Remblok
Voorzijde
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
2. Er zijn twee verschillende typen remblok en
remblokhouder die respektievelijk aan de linker en
rechter zijde gebruikt worden. Schuif de nieuwe
remblokken in de groeven op de remblokhouders en
let daarbij op de juiste montage-richtingen en de
posities van de pengaten.
BL-T660 (3-vinger)
ST-T660 (3-vinger)
BR-T660 met SM-PM70
Controleer in het geval van het monteren van
onderdelen aan een koolstof frame/stuurdelen de
aanbeveling van de fabrikant van het koolstof
frame/delen omtrent het aantrekkoppel om
beschadiging van het koolstof materiaal door een te
hoog aantrekkoppel en/of het losraken van onderdelen
als gevolg van een te laag aantrekkoppel te voorkomen.
SI-8FM0A-002-03
  • Page 1 1

Shimano BR-T660 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor