Shimano BR-F800 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Ter voorkoming van
ernstig letsel:
Gebruik van het remsysteem Een verkeerd gebruik van het
remsysteem van uw ets kan tot gevolg hebben dat u de
macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij
u ernstige verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening
van elke ets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te
leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te
worden alsmede de overige bedieningseigenschappen) van uw
ets.
Raadpleeg hiervoor uw etsenhandelaar of het instructieboekje
van uw ets en oefen uw rij- en remtechniek.
Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de
kans dat het wiel blokkeert en dat de ets over de kop slaat wat
ernstig letsel kan veroorzaken.
Gebruik de BR-F800 V-rem met V-rem compatibele hendels
zoals de BL-F800 remhendels. Als dit niet gebeurt, bestaat de
kans dat bij bepaalde combinaties van remmen en remhendels
bij het bedienen van de remhendel een te grote remkracht wordt
uitgeoefend, hetgeen gevaarlijke ongelukken als het vallen
van de ets tot gevolg kan hebben of er toe kan leiden dat
de kabelslag ongelijkmatig wordt waardoor het remvermogen
onvoldoende kan worden. Dit kan eveneens tot ernstige
ongelukken leiden.
Voorwielremmen Remmen die bestemd zijn voor gebruik als
achterwielremmen mogen niet als voorwielremmen gebruikt
worden.
Shimano onderdelen Zorg ervoor dat u de montage-instructies
ter beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde
onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen.
Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano
vervangingsonderdelen te gebruiken.
LET OP
Ter voorkoming van ernstig letsel:
Remkrachtmodulator De remkrachtmodulator is een voorziening
die het regelen van de remkracht gemakkelijker maakt door
de kabelslag bij de remhendel binnen een bepaald constant
remkrachtbereik te vergroten.
Als het effectieve werkingsbereik van de remkrachtmodulator wordt
overschreden, zal de rem als een normale V-Brake (gevoelig en
krachtig) functioneren. In dergelijke gevallen bestaat de kans dat
de remwerking krachtiger wordt dan is bedoeld waardoor het wiel
kan gaan blokkeren.
Het is daarom van groot belang dat u een goed inzicht heeft in de
werking van de remkrachtmodulator en deze alvorens in gebruik te
nemen eerst test.
De remkrachtmodulator is niet uitgerust met een functie die
blokkering van het wiel voorkomt.
Vergelijking van de remprestaties
Remkracht bij wiel
Kabelslag bij remhendel
zonder remkracht-
modulator
met remkrachtmodulator
Effectieve
werkingsbereik van
de remkrachtmodulator
OPMERKING:
Onderdelen zoals de remblokken zijn niet gegarandeerd tegen
slijtage of veroudering voor wat betreft de kwaliteit van de
gebruikte materialen.
Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Speci caties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden.
(Dutch)
SI-8JF0A-002-03
SI-8JF0A-002
Remsysteem
Alvorens dit onderdeel te monteren de instructies zorgvuldig doorlezen
en nauwgezet opvolgen.
Technische montage-instructies
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het
aanbevolen gebruik te maken van de volgende combinatie.
Remhendel
BL-F800
V-Brake
BR-F800
Remkrachtmodulator
(Optie)
SM-PM60
Remkabel
Monteren van de remhendel
Gebruik een 4 mm inbussleutel voor het monteren van de
remhendel.
4 mm inbussleutel
Gebruik een
stuurhandgreep met
een maximale
buitendiameter van
32 mm.
Aantrekkoppel:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
Monteren van de V-Brake
1.
Steek de aanslagpen van het remhuis in het middelste
veergat in het montage-uitsteeksel op het frame en zet
vervolgens het remhuis met behulp van de bevestigingsbout
aan het frame vast.
5 mm inbussleutel
Veergat
Aanslagpen
Bevestigingsbout
Aantrekkoppel:
5 – 7 Nm
{50 – 70 kgfcm}
2.
Druk het remblok tegen de velg en stel de afstand waarover
de remblokken uitsteken af door de tussenring B (dik of dun)
te verwisselen zodat afmeting A 39 mm of meer blijft.
39 mm of meer
A
Tussenring A
Tussenring A
Remblokhouder
Remblok-
bevestigingsmoer
Tussenring
Tussenring B (dik)
Tussenring B (dun)
3.
Druk het remblok tegen de velg en draai de
remblokbevestigingsmoer vast.
1 mm
Aantrekkoppel:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
5 mm inbussleutel
4.
Voer de binnenkabel door de binnenkabelgeleider, en stel
zodanig af dat de totale speling tussen de linker en rechter
remblokken en de velg 2 mm is en draai vervolgens de
kabelbevestigingbout vast.
5 mm inbussleutel
Aantrekkoppel:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
BC
B
+
C
=
2 mm
Binnenkabelgeleider
5.
Stel de balans af met behulp van de afstelschroeven voor de
veerspanning.
1 mm 1 mm
1
2
1
2
1
2
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
6.
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling tussen
de remblokken correct is alvorens de remmen in gebruik te
nemen.
Ongeveer 10
maal indrukken
Vervangen van de remblokeenheid
1.
Verwijder de stelschroef. Verwijder het remblok door dit langs
de groef in de remblokhouder te schuiven.
Remblok
2 mm inbussleutel
Stelschroef
2.
Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder
die respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt
worden. Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montagerichtingen
en de posities van de schroefgaten.
Stelschroef
Stelschroef
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
VoorzijdeVoorzijde
Remblok Remblok
RemblokhouderRemblokhouder
Insteekrichting
van remblok
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de linkerzijde
3.
Draai de stelschroef vast.
Aantrekkoppel: 1 – 1,5 Nm {10 – 15 kgfcm}
  • Page 1 1

Shimano BR-F800 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor