HP Z2 Tower G4 Workstation Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Gebruikershandleiding
© Copyright 2018 HP Development Company,
L.P.
AMD en Catalyst zijn handelsmerken van
Advanced Micro Devices, Inc. Intel en Xeon zijn
handelsmerken van Intel Corporation of zijn
dochterondernemingen in de Verenigde Staten
en/of andere landen. Linux® is een
gedeponeerd handelsmerk van Linus Torvalds
in de Verenigde Staten en andere landen.
Microsoft en Windows zijn gedeponeerde
handelsmerken of handelsmerken van
Microsoft Corporation in de Verenigde Staten
en/of andere landen. NVIDIA is een
handelsmerk of gedeponeerd handelsmerk van
NVIDIA Corporation in de Verenigde Staten en
andere landen. Red Hat en Enterprise Linux zijn
gedeponeerde handelsmerken van Red Hat,
Inc. in de Verenigde Staten en andere landen.
De informatie in deze documentatie kan zonder
kennisgeving worden gewijzigd. De enige
garanties voor HP producten en diensten staan
vermeld in de expliciete garantievoorwaarden
bij de betreende producten en diensten. Aan
de informatie in deze handleiding kunnen geen
aanvullende rechten worden ontleend. HP
aanvaardt geen aansprakelijkheid voor
technische fouten, drukfouten of weglatingen
in deze publicatie.
Eerste editie: juli 2018
Artikelnummer: L30689-331
Kennisgeving over het product
In deze handleiding worden de voorzieningen
beschreven die voor de meeste producten
beschikbaar zijn. Mogelijk zijn niet alle
voorzieningen op uw computer beschikbaar.
Niet alle functies zijn beschikbaar in alle edities
of versies van Windows. Een computer heeft
mogelijk een hardware-upgrade en/of apart
aangeschafte hardware, drivers, software of
BIOS-update nodig om ten volle te kunnen
proteren van Windows-functionaliteit. Zie
http://www.microsoft.com.
Voor toegang tot de meest recente
gebruikershandleidingen gaat u naar
http://www.hp.com/support en volgt u de
instructies om uw product te zoeken. Selecteer
vervolgens Gebruikershandleidingen.
Softwarevoorwaarden
Door het installeren, kopiëren, downloaden of
anderszins gebruiken van een softwareproduct
dat vooraf op deze computer is geïnstalleerd,
bevestigt u dat u gehouden bent aan de
voorwaarden van de HP Licentieovereenkomst
voor eindgebruikers (EULA). Indien u niet
akkoord gaat met deze licentievoorwaarden,
kunt u uitsluitend aanspraak maken op de
mogelijkheid het gehele, ongebruikte product
(hardware en software) binnen 14 dagen te
retourneren voor een volledige restitutie op
basis van het restitutiebeleid van de
desbetreende verkoper.
Neem contact op met de verkoper voor meer
informatie of om te vragen om een volledige
restitutie van de prijs van de computer.
Informatie over deze handleiding
Deze gids geeft informatie over opties van de computer, het instellen van de computer, het gebruik van de
software en technische specicaties.
De volgende soorten meldingen kunnen worden weergegeven in deze handleiding.
WAARSCHUWING! Duidt een gevaarlijke situatie aan die kan resulteren in overlijden of ernstig letsel
wanneer dit gevaar niet vermeden wordt.
VOORZICHTIG: Duidt een gevaarlijke situatie aan die kan resulteren in licht of matig letsel wanneer dit
gevaar niet vermeden wordt.
BELANGRIJK: Geeft informatie aan die belangrijk is, maar mogelijk geen gevaar inhoudt (bijvoorbeeld
berichten over schade aan bezittingen). Een belangrijke waarschuwing wijst de gebruiker erop dat het niet
precies zoals beschreven opvolgen van een procedure kan leiden tot verlies van gegevens of schade aan
hardware of software. Bevat ook belangrijke informatie voor de uitleg van een concept of voor het voltooien
van een taak.
OPMERKING: Bevat extra informatie om belangrijke punten uit de hoofdtekst te benadrukken of aan te
vullen.
TIP: Biedt handige tips voor het voltooien van een taak.
iii
iv Informatie over deze handleiding
Inhoudsopgave
1 HP informatiebronnen ................................................................................................................................... 1
Productgegevens ................................................................................................................................................... 1
Ondersteuning ....................................................................................................................................................... 1
Productdocumentatie ............................................................................................................................................ 2
Productdiagnose .................................................................................................................................................... 2
Productupdates ..................................................................................................................................................... 3
2 Computervoorzieningen ................................................................................................................................. 4
Onderdelen van het bureaublad ............................................................................................................................ 4
Voorkant .............................................................................................................................................. 4
Achterkant ........................................................................................................................................... 5
Onderdelen van de tower ....................................................................................................................................... 6
Voorkant .............................................................................................................................................. 6
Achterkant ........................................................................................................................................... 7
Productspecicaties .............................................................................................................................................. 7
3 De computer instellen .................................................................................................................................... 8
Goede ventilatie waarborgen ................................................................................................................................ 8
Installatieprocedures ............................................................................................................................................. 9
Monitoren toevoegen .......................................................................................................................................... 10
Planning voor extra monitoren ......................................................................................................... 10
Ondersteunde videokaarten vinden ................................................................................................. 11
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren ............................................................................ 12
De vereisten voor monitoraansluiting bepalen ................................................................................ 12
Monitoren aansluiten en instellen .................................................................................................... 13
Een conguratieprogramma van een andere fabrikant gebruiken .................................................. 14
De monitor aanpassen (Windows) .................................................................................................... 14
Optionele onderdelen installeren ........................................................................................................................ 15
Beveiliging ........................................................................................................................................................... 15
Recyclen van product ........................................................................................................................................... 15
4 Back-ups maken, herstellen en bestanden terugzetten ................................................................................... 16
Hulpprogramma's van Windows gebruiken ........................................................................................................ 16
Het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om terugzetmedia te maken ............................ 16
Herstellen en terugzetten ................................................................................................................................... 16
v
5 Linux installeren ......................................................................................................................................... 17
Linux-klaar systemen .......................................................................................................................................... 17
HP Linux stuurprogramma-schijven ................................................................................................................... 17
Installatie van Red Hat Enterprise Linux (RHEL) ................................................................................................. 18
HP stuurprogrammaschijf ................................................................................................................. 18
Installatie met de HP Red Hat Linux driver-media ........................................................................... 18
Installatie van SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) ....................................................................................... 18
Installatie van SLED met de HP stuurprogrammaschijf ................................................................... 19
Ubuntu installeren ............................................................................................................................................... 19
Met behulp van de HP stuurprogrammaschijf .................................................................................. 19
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma 's .................................................................................... 19
6 De computer bijwerken ................................................................................................................................ 21
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart ............................................................................ 21
Het BIOS bijwerken .............................................................................................................................................. 21
Het bepalen van de huidige BIOS-versie ........................................................................................... 21
BIOS upgraden ................................................................................................................................... 21
Apparaatstuurprogramma's upgraden ............................................................................................................... 22
7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing .......................................................................................... 23
De computer uitschakelen ................................................................................................................................... 23
Als u problemen ondervindt ................................................................................................................................ 23
Meer informatie ................................................................................................................................. 23
Visuele inspectie ................................................................................................................................ 23
Bij het opstarten ............................................................................................................. 23
Tijdens het gebruik ......................................................................................................... 24
Customer Self Repair (reparatie door klant zelf) ........................................................... 24
Knipper- of geluidscodes: Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en
via geluidssignalen ............................................................................................................................ 25
Problemen oplossen ......................................................................................................................... 25
HP ondersteuning .............................................................................................................................. 25
Ondersteuning online ..................................................................................................... 25
Klantenondersteuning voor computers ....................................................... 26
Adviezen, bulletins en kennisgevingen ........................................................ 26
Ondersteuning bellen ..................................................................................................... 26
Garantie-informatie ........................................................................................................ 27
8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken .......................................................................................................... 28
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) gebruiken ............................................................................................ 28
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden ...................................................................... 28
vi
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden ............. 29
HP Hardware Diagnostics (Windows) op productnaam of -nummer downloaden
(alleen bepaalde producten) ........................................................................................... 29
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) installeren ........................................................................ 29
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken ................................................................................................... 29
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) starten ..................................................................................... 30
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden ................................. 30
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden .................... 30
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden aan de hand van de productnaam
of het productnummer (alleen bepaalde producten) ..................................................... 31
Instellingen voor HP Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken (alleen bepaalde producten) ..... 31
HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden ................................................................ 31
De nieuwste versie van HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden ....... 31
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) download aan de hand van de
productnaam of het productnummer ............................................................................ 31
Instellingen voor HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) aanpassen ...................................... 32
9 Onderhoud .................................................................................................................................................. 33
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen ........................................................................................... 33
Het schoonmaken van de behuizing ................................................................................................................... 33
Toetsenbord reinigen ........................................................................................................................................... 33
De monitor reinigen ............................................................................................................................................. 34
De muis reinigen .................................................................................................................................................. 34
10 Toegankelijkheid ....................................................................................................................................... 35
Toegankelijkheid .................................................................................................................................................. 35
De technologische hulpmiddelen vinden die u nodig hebt ............................................................... 35
Onze inzet .......................................................................................................................................... 35
International Association of Accessibility Professionals (IAAP) ....................................................... 36
De beste ondersteunende technologie vinden ................................................................................. 36
Uw behoeften evalueren ................................................................................................. 36
Toegankelijkheid voor HP producten .............................................................................. 36
Normen en wetgeving ......................................................................................................................................... 37
Normen .............................................................................................................................................. 37
Mandaat 376 – EN 301 549 ............................................................................................ 37
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) ................................................................ 37
Wet- en regelgeving .......................................................................................................................... 38
Verenigde Staten ............................................................................................................. 38
Communications and Video Accessibility Act (CVAA) voor de 21e eeuw ....................... 38
Canada ............................................................................................................................. 39
Europa ............................................................................................................................. 39
vii
Verenigd Koninkrijk ......................................................................................................... 39
Australië .......................................................................................................................... 39
Wereldwijd ....................................................................................................................... 40
Nuttige bronnen en koppelingen aangaande toegankelijkheid ......................................................................... 40
Organisaties ...................................................................................................................................... 40
Onderwijsinstellingen ....................................................................................................................... 40
Andere bronnen voor handicaps ....................................................................................................... 40
Koppelingen van HP .......................................................................................................................... 41
Contact opnemen met ondersteuning ................................................................................................................ 41
Index ............................................................................................................................................................. 42
viii
1 HP informatiebronnen
Lees dit hoofdstuk voor meer informatie over waar u aanvullende HP informatie kunt vinden.
Productgegevens
Onderwerp Locatie
Technische specicaties Om te zoeken naar de QuickSpecs voor uw product, gaat u naar http://www.hp.com/go/
quickspecs. Klik op de koppeling voor de Hewlett Packard Enterprise QuickSpecs-ervaring.
Klik op Alle QuickSpecs zoeken, typ de naam van uw computermodel in het zoekvak in en
klik vervolgens op Start.
Informatie over voorschriften, veiligheid
en milieu
Raadpleeg de handleiding Informatie over voorschriften, veiligheid en milieuvoorschriften
voor productkennisgevingen. U kunt ook het etiket Overheids- en milieuregels zien.
U krijgt als volgt toegang tot deze handleiding:
Selecteer de knop Start, selecteer uw product, selecteer HP Help en ondersteuning
en selecteer vervolgens HP-documentatie.
Accessoires Voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en onderdelen, gaat u
naar http://www.hp.com/go/workstations en selecteert u Monitoren en accessoires.
Moederbord Een diagram van de systeemkaart bevindt zich aan de binnenkant van de behuizing. Meer
informatie is te vinden in de handleiding Onderhouds- en servicegids van de computer en
op internet op http://www.hp.com/support.
U krijgt als volgt toegang tot deze handleiding:
Selecteer de knop Start, selecteer uw product, selecteer HP Help en ondersteuning
en selecteer vervolgens Productinformatie.
Etiketten met serienummer, overheids-
en milieuregels, en besturingssysteem
De etiketten voor het serienummer, de overheids- en milieuregels en het
besturingssysteem kunnen zich aan de onderkant van de computer, op het achterpaneel
van de computer of onder de onderhoudsklep bevinden.
Ondersteuning
Onderwerp Locatie
Productondersteuning Voor HP ondersteuning gaat u naar http://www.hp.com/support.
U kunt hier toegang krijgen tot de volgende soorten ondersteuning:
Online chatten met een technicus van HP
Telefoonnummers voor ondersteuning
Locaties HP Servicecentrum
Garantie-informatie Ga als volgt te werk om toegang te krijgen tot dit document:
Selecteer de knop Start, HP Help en ondersteuning en vervolgens HP
documentatie.
– of –
Ga naar http://www.hp.com/go/orderdocuments.
Productgegevens 1
Onderwerp Locatie
BELANGRIJK: U moet voor toegang tot de nieuwste versie van de garantie
verbonden zijn met internet.
U vindt de HP garantie bij de Gebruikershandleidingen met HP Help en ondersteuning. De
garantie kan ook op cd of dvd in de doos worden meegeleverd. In sommige landen of
regio's wordt door HP een gedrukte versie van de garantie meegeleverd in de doos. In
landen of regio's waar de garantie niet in drukvorm wordt verstrekt, kunt u via
http://www.hp.com/go/orderdocuments een exemplaar aanvragen. Voor producten
gekocht in Azië en het Pacisch gebied kunt u HP aanschrijven op het volgende adres:
POD, PO Box 161, Kitchener Road Post Oice, Singapore 912006. Vermeld de
productnaam en uw naam, telefoonnummer en postadres.
Productdocumentatie
Onderwerp Locatie
HP gebruikersdocumentatie, whitepapers
en documentatie van externe leveranciers
Gebruikersdocumentatie bevindt zich op uw vaste schijf. Selecteer de knop Start, HP Help
en ondersteuning en vervolgens HP documentatie. Ga voor de nieuwste online
documentatie naar http://www.hp.com/support. De documentatie bevat deze
gebruikershandleiding en de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud
en service).
Videos over verwijdering en vervanging Ga voor meer informatie over het verwijderen en vervangen van onderdelen van de
computer naar http://www.hp.com/go/sml.
Productinformatie Subscriber's Choice is een programma van HP waarmee u zich kunt aanmelden voor
stuurprogramma- en softwarewaarschuwingen, proactieve veranderingswaarschuwingen
(PCN's), de HP nieuwsbrief, klantadvies en nog veel meer. Meld u aan op
https://h41369.www4.hp.com/alerts-signup.php.
Technische specicaties Het Product Bulletin bevat QuickSpecs voor HP computers. QuickSpecs bevatten
informatie over het besturingssysteem, voedingen, geheugen, processor en veel meer
systeemonderdelen. Ga voor toegang tot de QuickSpecs naar http://www.hp.com/go/
quickspecs/.
Bulletins en kennisgevingen U vindt advies, bulletins en opmerkingen als volgt:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer uw product.
3. Selecteer Adviezen of Bulletins en kennisgevingen.
Productdiagnose
Onderwerp Locatie
Windows®-diagnosehulpprogramma's Het Windows-hulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics en het hulpprogramma HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI) zijn vooraf geïnstalleerd op bepaalde Windows-computers.
Zie HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken op pagina 29.
Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor
onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
2 Hoofdstuk 1 HP informatiebronnen
Onderwerp Locatie
Hoorbaar geluidssignaal en
lichtcodedenities
Raadpleeg de Referentiegids voor onderhoud en service van de computer op
http://www.hp.com/support.
POST, foutcodes Raadpleeg de Referentiegids voor onderhoud en service van de computer op
http://www.hp.com/support.
Productupdates
Onderwerp Locatie
Updates van stuurprogramma's en BIOS Ga naar http://www.hp.com/support en selecteer Software en drivers om te controleren
of u de nieuwste stuurprogramma's voor de computer hebt.
Raadpleeg De computer bijwerken op pagina 21 voor meer informatie over het
bijwerken van de stuurprogramma's en het BIOS.
Besturingssystemen Ga voor meer informatie naar de volgende locaties:
Ga voor Windows besturingssystemen naar http://www.support.microsoft.com.
Voor Linux
®
-besturingssystemen gaat u naar http://www.linux.com.
Productupdates 3
2 Computervoorzieningen
Ga voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en onderdelen voor uw computer naar
http://partsurfer.hp.com.
Onderdelen van het bureaublad
Raadpleeg http://partsurfer.hp.com voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en
onderdelen voor uw computer.
Voorkant
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1 Optischeschijfeenheid (optioneel) 6
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort met
HP opladen in slaapstand (optioneel)
2 Aan/uit-knop 7
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort met
HP opladen in slaapstand (optioneel)
3 Activiteit van de vaste schijf 8 Geheugenkaartlezer (optioneel)
4
Combostekker voor audio-uit
(hoofdtelefoon)/audio-in
(microfoon)
9 3,5" schijfpositie (optioneel)
5 USB SuperSpeed-poort
4 Hoofdstuk 2 Computervoorzieningen
Achterkant
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1 Afdekplaatje van de antenne 6 Flex IO-poort
2 Voedingsconnector 7 RJ-45-netwerkconnector
3 Audio-ingang (blauw) 8 USB-poorten (2)
4 Audio-uitgang (groen) 9
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort
met HP opladen in slaapstand
(optioneel) (4)
5 DisplayPort (DP)-poorten (2) 10
Afdekplaatjes van uitbreidingsslot
(4)
OPMERKING: Op de labels voor de aansluitingen op het achterpaneel worden industriestandaard pictogrammen en kleuren gebruikt.
OPMERKING: De DP-poorten worden niet ondersteund als het systeem is uitgevoerd met Intel® Xeon® E3-12x0 v5-processors. Voor
alle andere processors worden deze DP-poorten standaard uitgeschakeld als een aparte videokaart is geïnstalleerd.
OPMERKING: Gelijktijdig gebruik van de ingebouwde Intel HD- en aparte videokaarten (om meer dan twee schermen aan te sturen) is
mogelijk met Computer Setup. HP raad echter aan om uitsluitend aparte grasche kaarten te gebruiken bij het aansluiten van drie of
meer schermen.
Onderdelen van het bureaublad 5
Onderdelen van de tower
In dit gedeelte worden de onderdelen beschreven.
Raadpleeg http://partsurfer.hp.com voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en
onderdelen voor uw computer.
Voorkant
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1
5,25 inch vaste schijf/
optischeschijfposities (2,
optioneel)
5
MicroSD-geheugenkaartlezer
(optioneel)
2 Aan/uit-knop 6
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort
met HP opladen in slaapstand
(optioneel)
3
Combostekker voor audio-uit
(hoofdtelefoon)/audio-in
(microfoon)
7
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort
met HP opladen in slaapstand
(optioneel)
4 USB SuperSpeed-poort
6 Hoofdstuk 2 Computervoorzieningen
Achterkant
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1 Voedingsconnector
6
USB-poorten (2)
2 Audio-ingang (blauw) 7 USB SuperSpeed-poorten (4)
3 Audio-uitgang (groen) 8
Afdekplaatjes van uitbreidingsslot
(4)
4 DisplayPort (DP)-connectoren (2) 9 Afdekplaatje van de antenne
5
RJ-45-netwerkconnector met
statuslampjes
10 Vergendelingen
OPMERKING: Op de labels voor de aansluitingen op het achterpaneel worden industriestandaard pictogrammen en kleuren gebruikt.
OPMERKING: De DP- en DVI-D-poorten worden niet ondersteund als het systeem is uitgevoerd met Intel Xeon E3-12x0 v5
processors. Als een aparte videokaart is geïnstalleerd, zijn deze poorten standaard uitgeschakeld.
OPMERKING: Gelijktijdig gebruik van de ingebouwde Intel HD- en aparte grasche kaarten (om meer dan twee schermen aan te
sturen) is mogelijk met het Setup-hulpprogramma van de computer (F10). HP raad echter aan om uitsluitend aparte grasche kaarten
te gebruiken bij het aansluiten van drie of meer schermen.
Productspecicaties
Om te zoeken naar de QuickSpecs voor uw product, gaat u naar http://www.hp.com/go/quickspecs. Klik op de
koppeling voor de HP Inc. QuickSpecs-ervaring. Klik op Alle QuickSpecs zoeken, typ de naam van uw
computermodel in het zoekveld in en klik vervolgens op Start.
– of –
Ga naar http://www.hp.com/support en volg de instructies om uw product te vinden. Selecteer
Productinformatie en selecteer vervolgens de specicaties van uw computer.
Productspecicaties 7
3 De computer instellen
In dit gedeelte wordt beschreven hoe u uw computer instelt.
Goede ventilatie waarborgen
Een goede ventilatie van het systeem is belangrijk voor de werking van de computer. Volg deze richtlijnen:
Plaats de computer op een stevige en vlakke ondergrond.
Zorg voor ten minste 15,24 centimeter (6,00 in) ruimte aan de voor- en achterkant van de computer. (Dit
is de minimale afstand voor alle modellen van de computer.)
OPMERKING: Uw computer kan er iets anders uitzien dan de hier afgebeelde computer.
Zorg ervoor dat de temperatuur van de omgevingslucht binnen de gespeciceerde limiet blijft.
Raadpleeg Productspecicaties op pagina 7 voor de specicaties van uw computer.
8 Hoofdstuk 3 De computer instellen
Zorg bij installatie in een kast voor voldoende ventilatie in de kast en zorg ervoor dat de temperatuur in
de kast niet hoger is dan de gespeciceerde limiet.
Zorg ervoor dat de ventilatieopeningen en de luchtgaten nooit geblokkeerd worden, om te voorkomen
dat de binnenkomende of uitgaande luchtstroom van de computer wordt belemmerd.
Installatieprocedures
WAARSCHUWING! Doe het volgende om het risico op elektrische schokken of schade aan de apparatuur te
beperken:
Sluit het netsnoer aan op een geaard stopcontact dat gemakkelijk te bereiken is.
Koppel de computer los van de netvoeding door de stekker uit het stopcontact te halen (niet door het
netsnoer los te koppelen van de computer).
Steek de stekker van de voedingskabel in een geaard stopcontact. Hef de aarding van het netsnoer niet
op door het op een 2-pins adapter aan te sluiten. De aardingspen is een belangrijke
veiligheidsvoorziening.
OPMERKING: Een computer met een voeding 1125 W kan meer vermogen vragen dan een gemiddelde
kantooromgeving kan leveren. Zie voor details de Site Preparation Guide voor de computer op
http://www.hp.com/support.
De computer installeren:
1. Sluit de muis, het toetsenbord en het netsnoer aan op de computer (1).
2. Sluit de monitor aan op de computer (2).
3. Sluit andere randapparaten (zoals een printer) aan volgens de instructies die bij het apparaat zijn
geleverd.
4. Verbind een netwerkkabel met de computer en met een netwerkrouter of LAN-apparaat.
5. Sluit het netsnoer van de computer en het netsnoer van het beeldscherm aan op een stopcontact (3).
Installatieprocedures 9
Monitoren toevoegen
Planning voor extra monitoren
Alle videokaarten die met computers van de HP Z serie worden geleverd, ondersteunen twee gelijktijdige
weergavemonitoren (zie Monitoren aansluiten en instellen op pagina 13). Er zijn ook kaarten leverbaar die
meer dan twee monitoren ondersteunen. De procedure voor het toevoegen van monitoren is afhankelijk van
uw videokaart(en), en van het type en aantal monitoren dat u wilt toevoegen.
Gebruik deze procedure om het toevoegen van extra monitoren te plannen.
1. Breng uw behoefte aan monitoren in kaart.
Bepaal hoeveel monitoren u nodig hebt.
Bepaal welke grasche prestaties u nodig hebt.
Noteer welk type videoconnector door elke monitor wordt gebruikt. HP levert videokaarten met
DP-interface (DisplayPort-interface) en DVI-interface, maar via adapters en/of kaarten van derden
kunt u ook gebruikmaken van andere videoformaten, zoals DVI-I, HDMI of VGA.
TIP: In bepaalde gevallen kunnen adapters voor oudere hardware tamelijk prijzig zijn. Het kan de
moeite lonen om de aanschafkosten van een adapter te vergelijken met de aanschafkosten van
een nieuwe monitor waarvoor geen adapter nodig is.
2. Bepaal of u extra videokaarten nodig hebt.
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart om vast te stellen hoeveel monitoren u op de kaart
kunt aansluiten.
Mogelijk moet u extra adapters aanschaen om het gewenste aantal monitoren aan te sluiten. Zie
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren op pagina 12.
Neem zo nodig in uw planning de aanschaf van een nieuwe videokaart op waarmee u extra
monitoren kunt ondersteunen.
Het maximumaantal monitoren dat een videokaart ondersteunt, is afhankelijk van de kaart. Op de
meeste kaarten kunnen twee monitoren worden aangesloten. Andere hebben drie of vier
uitgangen.
10 Hoofdstuk 3 De computer instellen
OPMERKING: Voor monitoren met een resolutie hoger dan 1920 x 1200 pixels bij 60 Hz hebt u een
videokaart met een Dual Link DVI-(DL-DVI) of DisplayPort-uitgang nodig. Om met DVI de optimale
resolutie te kunnen realiseren, moet u een DL-DVI-kabel gebruiken, geen standaard-DVI-I- of DVI-D-
kabel.
HP computers ondersteunen niet alle videokaarten. Voor u een nieuwe videokaart aanschaft, moet u
controleren of deze wordt ondersteund. Zie Ondersteunde videokaarten vinden op pagina 11.
Veel videokaarten hebben meer dan twee monitoruitgangen; hiervan kunnen er echter vaak maar twee
tegelijk worden gebruikt. Raadpleeg de documentatie bij de videokaart of zoek informatie over de kaart
op volgens de procedure die wordt beschreven in Ondersteunde videokaarten vinden op pagina 11.
Sommige videokaarten ondersteunen meerdere monitoren door het monitorsignaal te multiplexen via
meerdere uitgangen. Dit kan de grasche prestaties nadelig beïnvloeden. Raadpleeg de documentatie
bij de videokaart of zoek informatie over de kaart op volgens de procedure die wordt beschreven in
Ondersteunde videokaarten vinden op pagina 11.
Controleer of er voldoende kaartuitgangen zijn voor het aantal monitoren. (Zie De vereisten voor
monitoraansluiting bepalen op pagina 12.)
De verschillende modellen van de HP Z serie hebben verschillende limieten met betrekking tot ruimte,
gegevensoverdrachtssnelheid en vermogen beschikbaar voor extra videokaarten. Houd er rekening mee
dat het maximumaantal videokaarten in de praktijk meestal beperkt is tot twee per computer.
Raadpleeg de Onderhouds- en servicegids om uitbreidingskaartsleuven te identiceren en er zeker van
te zijn dat een nieuwe videokaart geschikt is voor uw computer.
3. Als u hebt vastgesteld dat u een nieuwe videokaart of nieuwe videokaarten moet plaatsen:
a. Bepaal welke ondersteunde videokaart het beste aansluit bij uw behoeften, rekening houdend met
het aantal monitoren, de compatibiliteit met de monitoren die u wilt gaan gebruiken, en de
gewenste prestaties.
b. Zorg ervoor dat u de juiste stuurprogramma's hebt geïnstalleerd voor de videokaart. Raadpleeg
http://www.hp.com/support voor stuurprogramma's die door HP zijn gekwaliceerd.
c. Installeer de videokaart aan de hand van de video-instructies voor uw computer op
http://www.hp.com/go/sml.
d. De monitor instellen. Raadpleeg Windows Help of ga naar http://www.microsoft.com voor meer
informatie.
Voor de installatie van de monitor in Linux, kunt u vaak gebruik maken van hulpprogramma
Instellingen voor videokaarten (bv. NVIDIA® nvidia-instellingen of AMD
TM
Catalyst Control Center).
Bij sommige recente Linux-releases moeten de voorkeuren in het venster voorkeuren
beheersysteem (bv. Gnome 3) ook worden gewijzigd.
TIP: Om de probleemoplossing te vereenvoudigen, schakelt u de eerste monitor in en controleert
u of deze goed werkt voordat u de volgende monitor inschakelt.
Ondersteunde videokaarten vinden
Voor meer informatie over videokaarten die door uw computer worden ondersteund:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/quickspecs.
2. Selecteer Actieve QuickSpecs zoeken en selecteer vervolgens Desktopcomputers en werkstations.
Monitoren toevoegen 11
3. Kies uw model om de specicaties te bekijken.
4. Klik op de koppeling voor Technische specicaties - grasch voor uitgebreide technische informatie
voor ondersteunde grasche kaarten, waaronder het aantal monitoren dat de kaart ondersteunt,
connectoren, opgenomen energie, stuurprogramma's en andere details.
OPMERKING: Niet alle videokaarten zijn compatibel met alle videotransceivers en videoadapters.
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren
De volgende tabel toont de mogelijke monitorconguraties.
OPMERKING: Raadpleeg de afbeelding die het meest overeenkomt met uw computer.
Interfaceconnector
videokaart
Monitorconnector
VGA DVI Dual Link DVI DisplayPort (DP) HDMI
DISPLAYPORT
DisplayPort–naar–
VGA-adapter
(wordt apart
verkocht)
DP–naar–DVI-
adapter
DP–naar–DL DVI-
adapter
DP kabel
DP–naar–HDMI-
adapter
DVI-I (wit)
DVI-naar-VGA-
adapter
DVI kabel DL DVI-kabel N.v.t. N.v.t.
DMS-59*
DMS-59-naar-VGA-
adapter
DMS-59-naar-DVI-
adapter
N.v.t.
DMS-59-naar-DP-
adapter
N.v.t.
* Dit is een grasche interfacekaart voor twee monitoren die twee VGA-, twee DVI- of twee DP-monitoren
ondersteunt.
OPMERKING: HP grasche kaarten zijn voorzien van monitorkabeladapters, tenzij anders aangegeven.
DisplayPort-verbindingen leveren de beste prestaties; VGA-verbindingen de laagste.
De vereisten voor monitoraansluiting bepalen
Hieronder volgen enkele procedures voor het aansluiten van monitoren. Raadpleeg Videokaarten aansluiten
op monitorconnectoren op pagina 12 voor meer informatie over de verschillende videokaarten.
12 Hoofdstuk 3 De computer instellen
Videokaart met DisplayPort-uitgang: als de computer een videokaart bevat met vier DisplayPort-
connectoren, kunt u op elke connector een monitor aansluiten. Gebruik zo nodig geschikte adapters.
Videokaart met DVI-uitgang: als de computer een videokaart bevat met twee DVI-connectoren, kunt u
op elke connector een monitor aansluiten. Gebruik zo nodig geschikte adapters.
OPMERKING: Modellen met slechts één DVI-poort hebben altijd een tweede optie voor grasche
uitvoer (DisplayPort of VGA).
Veel videokaarten hebben meer dan twee monitoruitgangen; hiervan kunnen er echter vaak maar twee
tegelijk worden gebruikt. Raadpleeg de documentatie bij de videokaart of zoek informatie over de kaart
op volgens de procedure die wordt beschreven in Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren
op pagina 12.
Op een systeem met twee DVI-aansluitingen levert poort 1 de primaire weergave: via deze poort wordt
het BIOS POST-scherm weergegeven na het opnieuw opstarten van het systeem. (Tijdens de BIOS POST
wordt slechts één kaart gebruikt; dit is in de BIOS-instellingen echter aan te passen.)
Videokaart met VGA- en DL-DVI-uitgang: als de computer geen PCIe-videokaart bevat, maar wel één of
meer SVGA- en/of DL-DVI-connectoren, kunt u op elke uitgang een monitor aansluiten.
Grasche kaart met DMS-59-uitgang: als de computer een PCIe-videokaart bevat met een DMS-59-
connector, gebruikt u de juiste adapter om de monitor aan te sluiten.
Er zijn adapters beschikbaar voor het aansluiten van twee DVI- of twee VGA-monitoren op de DMS-59-
uitgang.
Monitoren aansluiten en instellen
OPMERKING: De ondersteunde videokaarten ondersteunen doorgaans minimaal twee monitoren, zoals uit
dit gedeelte blijkt; sommige ondersteunde kaarten ondersteunen meer monitoren. Raadpleeg de
documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
1. Sluit (indien nodig) de monitorkabeladapters aan op de computer en sluit vervolgens de juiste
monitorkabels aan op de adapters of rechtstreeks op de videokaart.
Monitoren toevoegen 13
2. Sluit de andere uiteinden van de monitorkabels aan op de monitoren.
3. Sluit het ene uiteinde van het monitornetsnoer aan op de monitor en het andere uiteinde op een
stopcontact.
4. De monitor instellen. Raadpleeg Windows Help of ga naar http://www.microsoft.com voor meer
informatie.
Voor de installatie van de monitor in Linux, kunt u vaak gebruik maken van hulpprogramma Instellingen
voor videokaarten (bv. NVIDIA nvidia-instellingen of AMD Catalyst Control Center). Bij sommige recente
Linux-releases moeten de voorkeuren in het venster voorkeuren beheersysteem (bv. Gnome 3) ook
worden gewijzigd.
Een conguratieprogramma van een andere fabrikant gebruiken
Videokaarten van andere bedrijven kunnen een conguratiehulpprogramma van de monitor bevatten. Na de
installatie wordt dit hulpprogramma geïntegreerd in Windows. U kunt het hulpprogramma selecteren en
gebruiken voor het congureren van meerdere monitoren met uw computer.
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
OPMERKING: Voor sommige conguratiehulpmiddelen van andere merken is het noodzakelijk om
monitoren eerst in te schakelen in Windows voordat het hulpmiddel kan worden gebruikt. Raadpleeg voor
meer informatie de documentatie bij uw videokaart.
OPMERKING: Monitorconguratieprogramma's zijn vaak ook beschikbaar op de HP support website.
De monitor aanpassen (Windows)
U kunt het monitormodel, de vernieuwingsfrequentie, schermresolutie, kleurinstellingen, tekengrootte en
energiebeheerinstellingen handmatig selecteren of wijzigen.
Ga als volgt te werk om de instellingen te wijzigen:
Druk op de knop Start, Instellingen, Systeem en vervolgens Beeldscherm.
– of –
Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en selecteer Beeldscherminstellingen.
Meer informatie over het instellen van het monitorscherm vindt u in de volgende hulpbronnen:
Online documentatie die bij de grasche controller wordt geleverd
Documentatie die bij de monitor is inbegrepen
14 Hoofdstuk 3 De computer instellen
Optionele onderdelen installeren
Afhankelijk van het model computer kunt u aanvullende onderdelen installeren (zoals geheugen, harde
schijven, optische stations, PCIe-kaarten of een tweede processor).
Ga naar http://www.hp.com/go/sml als u video's over de installatie van onderdelen wilt bekijken.
Zie voor installatierichtlijnen en technische gegevens de Maintenance and Service Guide (Onderhouds-
en servicegids) voor uw computer op http://www.hp.com/support.
Beveiliging
Sommige HP computers hebben een slot op het zijpaneel. De sleutel van deze vergrendeling wordt bij de
verzending aan het achterpaneel van de behuizing van de computer bevestigd.
Aanvullende veiligheidsmaatregelen om het risico van diefstal te verminderen en om u te waarschuwen bij
inbraak in de behuizing. Raadpleeg de Maintenance and Service Guide (Onderhouds- en servicegids) voor uw
computer op http://www.hp.com/support voor informatie over extra hardware- en softwarebeveiliging die
beschikbaar is voor uw systeem.
Recyclen van product
HP promoot het recyclen van gebruikte elektronica, originele HP printcartridges en oplaadbare accu's.
Raadpleeg voor informatie over het recyclen van HP-onderdelen of -producten http://www.hp.com/go/
recycle.
Optionele onderdelen installeren 15
4 Back-ups maken, herstellen en bestanden
terugzetten
Dit hoofdstuk biedt informatie over de volgende processen, die voor de meeste producten
standaardprocedures zijn:
Een back-up maken van uw persoonlijke gegevens: u kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om
een back-up van uw persoonlijke gegevens te maken (zie Hulpprogramma's van Windows gebruiken
op pagina 16).
Een herstelpunt maken: u kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om een herstelpunt te maken (zie
Hulpprogramma's van Windows gebruiken op pagina 16).
Herstellen en terugzetten: Windows biedt verschillende opties voor het herstellen vanaf een back-up,
het vernieuwen van de computer en het terugzetten van de computer naar de oorspronkelijke staat (zie
Hulpprogramma's van Windows gebruiken op pagina 16).
Hulpprogramma's van Windows gebruiken
BELANGRIJK: Windows is de enige optie om een back-up van uw persoonlijke gegevens te maken. Plan
regelmatige back-ups in om te voorkomen dat uw gegevens verloren gaan.
U kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om back-ups van persoonlijke gegevens, systeemherstelpunten
en terugzetmedia te maken, zodat u vanaf een back-up kunt herstellen, de computer kunt vernieuwen en de
computer naar de oorspronkelijke staat kunt terugzetten.
OPMERKING: Als de opslag 32 GB of minder is, is Microsoft Systeemherstel standaard uitgeschakeld.
Zie de app Hulp zoeken voor meer informatie en stappen.
Selecteer de knop Start en vervolgens de app Hulp zoeken.
OPMERKING: U moet om de app Hulp zoeken te openen, verbonden zijn met internet.
Het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om
terugzetmedia te maken
HP terugzetmedia maken met het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en drivers en volg de instructies op het scherm.
Herstellen en terugzetten
Herstellen en terugzetten kan worden uitgevoerd met Windows-hulpprogramma's.
BELANGRIJK: Deze methode is mogelijk niet beschikbaar voor alle producten.
Windows biedt verschillende opties voor het herstellen, opnieuw instellen en vernieuwen van de computer. Ga
voor meer informatie over Windows-hulpprogramma's naar pagina 15.
16 Hoofdstuk 4 Back-ups maken, herstellen en bestanden terugzetten
5 Linux installeren
Dit hoofdstuk beschrijft de installatie en het herstel van het besturingssysteem Linux.
VOORZICHTIG: Voeg geen optionele hardware of apparatuur van andere leveranciers aan de computer toe
voordat het besturingssysteem volledig is geïnstalleerd. Het toevoegen van hardware kan leiden tot fouten en
een onjuiste installatie van het besturingssysteem.
OPMERKING: Na de installatie van het besturingssysteem moet u ervoor zorgen dat de laatste BIOS,
stuurprogramma's en software-updates voor het werkstation geïnstalleerd zijn. Zie De computer bijwerken
op pagina 21.
OPMERKING: Voor het maken van terugzetmedia moet u beschikken over hetzij een hoge kwaliteit leeg
USB-ashdrive of een externe optischeschijfeenheid met de mogelijkheid DVD's te schrijven. Als u een
optischeschijfeenheid gebruikt, moet u alleen lege DVD-R, DVD+R, DVD-R DL of DVD+R DL schijven van hoge
kwaliteit gebruiken. Een compatibele externe optische-schijfeenheid kan bij HP worden aangeschaft.
Linux-klaar systemen
De optie Linux-klaar biedt een systeem met een minimaal functioneel vooraf geladen besturingssysteem
(bijvoorbeeld FreeDOS). Het is bedoeld voor situaties waar de klant een besturingssysteem installeert bij
ontvangst van het systeem. De optie levert geen licentie voor een besturingssysteem.
De optie Linux-klaar levert niet het Linux-besturingssysteem. Dat moet door de gebruiker zelf geleverd
worden. Commerciële Linux-distributies zijn beschikbaar voor aankoop van leveranciers zoals Red Hat en
SUSE. Een aantal andere Linux-distributies zijn gratis beschikbaar (bijv. Ubuntu). Ga voor een overzicht van
ondersteunde conguraties en besturingssystemen naar http://www.hp.com/support/
linux_hardware_matrix.
HP Linux stuurprogramma-schijven
ISO-images met stuurprogramma's die het juiste gebruik en gedrag van sommige Linux-besturingssystemen
op HP computers ondersteunen, zijn mogelijk beschikbaar op de HP website. Dergelijke images bevatten
geteste stuurprogramma's die de bestaande stuurprogramma's in RHEL, SLED, Ubuntu of andere
besturingssystemen uitbreiden en/of vervangen. Elke image is speciek voor een bepaalde versie van Linux-
besturingssysteem.
Deze images kunnen ook gedownload worden op de volgende manier:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Voer uw productnaam of serienummer in of selecteer Zoek uw product.
3. Selecteer het gewenste besturingssysteem.
4. Selecteer de downloadkoppeling voor het juiste pakket (normaal gesproken de meest recente versie).
5. Download de software ISO image en brand deze op een hoge kwaliteit lege DVD-R, DVD+R, DVD-R DL of
DVD+R DL-schijf met een externe optischeschijfeenheid die DVD's kan branden. Deze schijf is uw HP
driver CD.
OPMERKING: Een compatibele externe optische-schijfeenheid kan bij HP worden aangeschaft.
Linux-klaar systemen 17
Installatie van Red Hat Enterprise Linux (RHEL)
Raadpleeg voor meer informatie over RHEL-ondersteuning voor een bepaald platform, de Linux Hardware
Matrix for HP Workstations op http://www.hp.com/support/linux_hardware_matrix.
Voor informatie over Red Hat-certicering voor HP computers gaat u naar https://access.redhat.com/
ecosystem, selecteert u Gecerticeerde hardware en volgt u de instructies op het scherm.
HP stuurprogrammaschijf
Recente versies van Red Hat Linux hebben meestal alleen stuurprogramma-updates met weinig
aanpassingen nodig, voor ondersteuning van HP computers. Deze versies worden over het algemeen
ondersteund met de
betreende USB-ashdrive met stuurprogramma's, die gebruikt kan worden na de
standaard installatie van Red Hat Linux. Zie HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 17 voor meer
informatie.
Na de standaard installatie van Red Hat en het opnieuw opstarten van het systeem, start een Red Hat rst-
boot hulpprogramma. Na het invoeren van verschillende instellingen (zoals het beveiligingsniveau, tijd en
datum, 'root'-wachtwoord, gebruikersaccounts) kunt u een aanvullende USB-ashdrive of optische schijf
installeren.
De driver-media wordt in deze fase gebruikt. Alle inhoud toegevoegd door HP bevindt zich in de map /HP op
de media. U kunt deze gebruiken om uw eigen image te maken of om alleen door de inhoud van HP te
bladeren.
Raadpleeg de directory /HP op de media voor de laatste README-aanwijzers voor de elementen op de schijf.
Installatie met de HP Red Hat Linux driver-media
1. Als u niet de juiste HP stuurprogrammamedia hebt voor de ondersteunde stream, kunt u er een maken
(zie HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 17).
2. Installeer het besturingssysteem met de media in de Red Hat Linux-boxset.
3. Als u voor uw besturingssysteem een USB-ashdrive of optische schijf met Red Hat-stuurprogramma's
hebt, voer dan in het eerste scherm linux dd in en druk dan op Enter.
4. Wanneer u gevraagd wordt of u een stuurpgrammaschijf hebt, selecteert u Ja. Plaats het USB-
ashstation of de optische schijf voor het Red Hat-stuurprogramma in het station en selecteer de juiste
drive:hd[abcd]. Ga verder met de installatie.
5. Start na de installatie van het besturingssysteem de computer opnieuw op.
RHEL 6 of RHEL 7: Plaats het USB-ashstation of de optische schijf voor uw HP stuurprogramma.
De installatiesoftware wordt automatisch gestart. Volg de instructies op het scherm om de
software te installeren.
Installatie van SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
Meerdere versies van SLED zijn gecerticeerd en worden door SUSE op HP computers ondersteund. Ga voor
meer informatie naar de zoekpagina voor certiceringen van SUSE op https://www.suse.com/yessearch/
Search.jsp.
18 Hoofdstuk 5 Linux installeren
Installatie van SLED met de HP stuurprogrammaschijf
1. Als bij uw computer geen HP stuurprogrammaschijf is meegeleverd, kunt u hem zelf maken (raadpleeg
HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 17).
2. Installeer het besturingssysteem met behulp van de dvd's in de SUSE-boxset.
3. Start na de installatie van het besturingssysteem de computer opnieuw op.
4. Plaats uw HP stuurprogrammaschijf. De stuurprogrammasoftware voor de installatie start automatisch.
Volg de instructies op het scherm om de software te installeren.
Ubuntu installeren
Meerdere versies van Ubuntu zijn gecerticeerd en worden ondersteund door Canonical op HP computers. Ga
voor meer informatie naar de zoekpagina van Ubuntu voor gecerticeerde hardware op
http://www.ubuntu.com/certication/desktop en zoek uw computer. Ubuntu is gratis beschikbaar op
http://www.ubuntu.com.
Met behulp van de HP stuurprogrammaschijf
Ubuntu vereist geen registratie om updates voor het softwarepakket te verkrijgen. Updates kunnen worden
verkregen uit verschillende opslagplaatsen op het internet via een verscheidenheid aan hulpmiddelen die in
het OS zijn opgebouwd. Hiervoor hebt u mogelijk alleen een internetverbinding en een proxy nodig.
De door HP geleverde Linux stuurprogrammaschijf voor Ubuntu gebruikt dezelfde mechanismen om te
voldoen aan de afhankelijkheden tijdens de installatie. Dus dezelfde toegang tot internet is nodig en tevens
de mogelijkheid om de huidige gebruikerssessie beheerdersrechten te geven.
In sommige gevallen bevat de stuurprogrammaschijf alleen door HP geteste eigen grasche
stuurprogramma's.
1. Installeer het besturingssysteem vanuit uw eigen installatiemedia.
Ubuntu is gratis beschikbaar op http://www.ubuntu.com.
2. Start de computer opnieuw op.
3. Plaats uw HP stuurprogrammaschijf. De stuurprogrammasoftware voor de installatie start automatisch.
4. Typ het beheerderswachtwoord in het veld wanneer hierom wordt gevraagd.
5. Volg de instructies op het scherm om de geschikte stuurprogramma's op uw hardwareconguratie te
installeren.
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma 's
De meeste HP computers kunnen besteld worden met videokaarten die door HP uitgebreid zijn geverieerd.
Raadpleeg de Linux Hardware Matrix voor HP workstations op http://www.hp.com/support/
linux_hardware_matrix voor een overzicht van ondersteunde videokaarten.
OPMERKING: Niet alle videokaarten worden door alle computers ondersteund. De beperkingen houden
meestal verband met kaarten die veel stroom vragen in computers met een laag energieverbruik.
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma's van derden worden ondersteund door HP. De lijst met
videokaartleveranciers is beschikbaar met de preloads van SLED 11 en Ubuntu en via HP ondersteuning. Ga
naar www.hp.com/support en voer de productnaam of het serienummer in of selecteer Zoek uw product en
volg de instructies op het scherm.
Ubuntu installeren 19
Deze fabriekseigen stuurprogramma's vormen geen standaard onderdeel van de RHEL-, SLED- of Ubuntu-
distributies omdat ze geen open source zijn. Voor eventueel nieuwere versies van de stuurprogramma's dan
die op de website van HP Ondersteuning, kunt u terecht bij de leverancier.
20 Hoofdstuk 5 Linux installeren
6 De computer bijwerken
HP werkt voortdurend om uw gebruikservaring met de computer te verbeteren. Om er zeker van te zijn dat de
computer altijd is voorzien van de nieuwste verbeteringen, adviseert HP om regelmatig de nieuwste updates
van het BIOS, stuurprogramma's en andere software te installeren.
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart
Nadat de computer voor het eerst is opgestart, kunt u deze als volgt up-to-date brengen:
Zorg ervoor dat de nieuwste versie van het systeem-BIOS is geïnstalleerd. Zie Het BIOS bijwerken
op pagina 21.
Zorg ervoor dat u over de nieuwste stuurprogramma's voor uw systeem beschikt. Zie
Apparaatstuurprogramma's upgraden op pagina 22.
Leer de beschikbare HP informatiebronnen kennen. Zie Ondersteuning online op pagina 25.
Overweeg een abonnement op Driver Alerts op https://h41369.www4.hp.com/alerts-signup.php.
Het BIOS bijwerken
Om optimale prestaties te waarborgen, bepaalt u de BIOS-versie op de computer en voert u zo nodig een
upgrade uit.
Het bepalen van de huidige BIOS-versie
1. Druk op Esc tijdens het opstarten.
2. Druk op F10 om Computer Setup (F10) te starten.
3. Selecteer Main, en selecteer vervolgens Systeeminformatie. Noteer de BIOS-versie van de computer.
OPMERKING: U vindt procedures voor upgrade van het BIOS, alsmede de BIOS menu-instellingen van het
Computer Setup (F10)-toepassing in de Onderhouds- en servicegids op http://www.hp.com/support. Voer uw
productnaam of serienummer in of selecteer Zoek uw product en volg de instructies op het scherm.
BIOS upgraden
U kunt als volgt het meest recente BIOS met de nieuwste verbeteringen vinden en downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/support en selecteer uw product.
2. Selecteer Software en drivers en volg de aanwijzingen om het nieuwste BIOS dat beschikbaar is voor de
computer te zoeken.
3. Vergelijk de BIOS-versie van de computer met de BIOS-versies op de website (zie Het bepalen van de
huidige BIOS-versie op pagina 21). Als de BIOS-versie op de website dezelfde is als de versie op uw
systeem, hoeft u verder niets te doen.
4. Als de BIOS-versie op de website een nieuwere versie is dan die op uw systeem, downloadt u de versie
voor uw computer. Volg de instructies in de release notes om de installatie te voltooien.
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart 21
Apparaatstuurprogramma's upgraden
Wanneer u een randapparaat (bijvoorbeeld een printer, schermadapter of netwerkadapter) installeert, moet u
controleren of u de nieuwste stuurprogramma's voor het apparaat hebt geladen. Als u het apparaat via HP
hebt gekocht, kunt u de nieuwste stuurprogramma's voor het apparaat downloaden van de HP website. Deze
stuurprogramma's zijn getest om een optimale compatibiliteit tussen het apparaat en uw HP computer te
waarborgen.
Als u het apparaat niet bij HP hebt gekocht, adviseert HP om eerst op de HP website te kijken of het apparaat
en de bijbehorende stuurprogramma's zijn getest voor compatibiliteit met HP computers. Als er geen
stuurprogramma beschikbaar is, gaat u naar de website van de fabrikant om de nieuwste stuurprogramma's
te downloaden.
U kunt stuurprogramma's als volgt upgraden:
1. Ga naar http://www.hp.com/support en selecteer uw product.
2. Volg de aanwijzingen om de nieuwste stuurprogramma's die beschikbaar zijn voor de computer te
vinden.
Als het juiste stuurprogramma niet te vinden is, gaat u naar de website van de fabrikant van de
randapparatuur.
22 Hoofdstuk 6 De computer bijwerken
7 Onderhoud, diagnose en
basisprobleemoplossing
De computer uitschakelen
U schakelt de computer op de juiste manier uit door eerst het besturingssysteem af te sluiten.
VOORZICHTIG: HP raadt u aan om niet de aan-uitknop ingedrukt te houden voor het uitschakelen van het
systeem. Daardoor kunnen gebruikersgegevens verloren gaan en het opslagapparaat kan beschadigen. Als
het systeem instabiel wordt terwijl geen ander alternatief beschikbaar is, geeft u het systeem voldoende tijd
om volledig te ontwaken als u de computer opnieuw opstart. Dit kan enkele minuten duren, met name bij
apparaten met een grotere capaciteit of solid-state apparaten.
Klik op het pictogram Start, klik dan op het pictogram Energie en selecteer daarna Afsluiten.
Als u problemen ondervindt
Voor diagnose en het oplossen van problemen adviseert HP een sequentiële aanpak:
Visuele inspectie
Knipper- of geluidscodes
Basisproblemen oplossen, inclusief HP PC Hardware Diagnostics
HP ondersteuning
Systeemherstel
De manier van probleemoplossing wordt in de volgende gedeelten uitgelegd.
Meer informatie
}Aanvullende informatie over het oplossen van problemen vindt u in de uitgebreide Onderhouds- en
servicegids (alleen in het Engels beschikbaar) die u vindt op http://www.hp.com/support.
Visuele inspectie
Als u op een probleem stuit met uw computer, beeldscherm of software, kunnen de volgende algemene tips u
helpen het probleem te isoleren en te begrijpen, voordat u verdere actie onderneemt.
Bij het opstarten
Controleer of de computer is aangesloten op een werkend stopcontact.
Verwijder alle optische schijven en USB-ashstations voordat u de computer inschakelt.
Controleer of de computer is ingeschakeld en of het aan-uitlampje brandt.
Als u een ander besturingssysteem gebruikt dan het besturingssysteem dat in de fabriek is
geïnstalleerd, controleert u of dit wordt ondersteund door uw systeem door naar
http://www.hp.com/go/quickspecs te gaan.
De computer uitschakelen 23
Controleer of het beeldscherm oplicht.
Als u een optionele externe monitor hebt:
Controleer of de monitor is aangesloten op een werkend stopcontact.
Controleer of de monitor is ingeschakeld en of het groene aan/uit-lampje van de monitor brandt.
Als de monitor gedimd is, verhoogt u de helderheid en het contrast.
Tijdens het gebruik
Deze knipperende lampjes op de computer geven foutcodes aan waarmee u een diagnose van het
probleem kunt stellen. Zie het gedeelte van het Diagnostische LED en geluidssignalen (pieptonen) in de
Onderhouds- en servicegids voor uw computer voor meer informatie over de betekenis van deze codes.
Druk op een willekeurige toets en houd deze ingedrukt. Als u een geluidssignaal hoort, werkt het
toetsenbord correct.
Controleer of alle kabels goed op de juiste connectoren zijn aangesloten.
Activeer de computer door op een willekeurige toets op het toetsenbord of de aan-uitknop te drukken.
Als het systeem in de standbymodus blijft, schakelt u de computer uit door de aan-uitknop gedurende
minimaal vier seconden ingedrukt te houden. Start het werkstation vervolgens opnieuw op door
nogmaals op de aan/uit-knop te drukken.
Als het systeem niet wordt uitgeschakeld, koppelt u het netsnoer los. Na enkele seconden sluit u het
netsnoer weer aan. Druk op de aan/uit-knop als het werkstation niet herstart.
Zorg ervoor dat alle noodzakelijke stuurprogramma's zijn geïnstalleerd. Als er bijvoorbeeld een printer is
aangesloten, is het noodzakelijk dat er een printerstuurprogramma is geïnstalleerd.
Als u gebruikmaakt van een netwerk, sluit u de computer met een andere kabel aan op de
netwerkaansluiting. Als u nog steeds geen verbinding kunt maken, is er mogelijk een probleem met de
netwerkstekker.
Als u onlangs nieuwe hardware hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze hardware om te zien of de
computer dan wel goed werkt.
Als u onlangs nieuwe software hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze software om te zien of de computer
dan wel goed werkt.
Als het beeldscherm van een all-in-one-computer niets weergeeft, opent u de computer en controleert u
of de beide uiteinden van de kabel tussen de systeemkaart en het beeldscherm zijn aangesloten.
Controleer bij gebruik van een videokaart of de kaart goed is geïnstalleerd.
Voer een upgrade van het BIOS uit. Mogelijk is er een nieuwe BIOS-versie beschikbaar, die nieuwe
functies ondersteunt of waarmee uw probleem wordt opgelost.
Raadpleeg voor meer informatie het hoofdstuk Problemen oplossen in de Onderhouds- en servicegids op
http://www.hp.com/support.
Customer Self Repair (reparatie door klant zelf)
Met het programma Customer Self Repair (reparatie door klant zelf) kunt u vervangende onderdelen bestellen
en deze zelf installeren, zonder technische assistentie van HP op locatie. Voor sommige onderdelen kan
Zelfreparatie door klanten nodig zijn. Ga voor meer informatie naar http://www.hp.com/go/selfrepair en
selecteer uw product.
24 Hoofdstuk 7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing
OPMERKING: Sommige onderdelen kunnen niet door klanten zelf gerepareerd worden en moeten
teruggestuurd worden naar HP. Neem voor instructies contact op met HP Ondersteuning, voordat u probeert
om deze onderdelen te verwijderen of te repareren.
Knipper- of geluidscodes: Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het
voorpaneel en via geluidssignalen
Als het aan-uitlampje op de computer knippert of u hoort geluidssignalen, raadpleegt u de Onderhouds- en
servicegids (alleen in het Engels) voor de betekenis ervan en de aanbevolen handelingen.
Problemen oplossen
WAARSCHUWING! Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact, wordt de systeemkaart altijd
van stroom voorzien. Beperk het risico van persoonlijk letsel ten gevolge van elektrische schokken of hete
oppervlakken, door de stekker van het netsnoer uit het stopcontact te halen en de interne onderdelen van het
systeem te laten afkoelen voordat u deze aanraakt.
Als er een probleem met de computer is, probeert u aan de hand van de onderstaande maatregelen de
oorzaak van het probleem te achterhalen zoals hiervoor is beschreven en hieronder samengevat voordat u
belt voor technische ondersteuning.
Als er geen beeld op het scherm wordt weergegeven, sluit u de monitor aan op een andere videopoort
op de computer (indien aanwezig). U kunt ook tijdelijk een andere monitor aansluiten waarvan u weet
dat deze goed functioneert.
Als u binnen een netwerk werkt:
Gebruik een andere netwerkkabel om de computer met het netwerk te verbinden.
Sluit een andere computer met een andere kabel op het netwerk aan.
Als het probleem hiermee niet is opgelost, is de netwerkaansluiting op uw computer of in de muur
mogelijk defect.
Als u onlangs nieuwe hardware hebt toegevoegd, verwijdert u de hardware.
Als u onlangs nieuwe software hebt geïnstalleerd, verwijdert u de software.
Als u de computer wel kunt inschakelen maar deze niet doorgaat naar het besturingssysteem, kunt u
gebruikmaken van het preboot-diagnosehulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics. Zie HP PC
Hardware Diagnostics gebruiken op pagina 28.
HP ondersteuning
Ondersteuning online
Bronnen voor online ondersteuning zijn onder andere hulpmiddelen voor het oplossen van problemen,
technische kennisdatabases, downloads voor stuurprogramma's en patches, online communities en
waarschuwingsdiensten voor productveranderingen.
Daarnaast kunnen de volgende websites van nut zijn:
http://www.hp.com: biedt nuttige productinformatie.
http://www.hp.com/support: biedt de laatste onlinedocumentatie en wereldwijde technische
ondersteuning.
http://support.hp.com: biedt informatie over technische ondersteuning voor computers.
http://support.hp.com: biedt toegang tot software en stuurprogramma's voor computers.
Als u problemen ondervindt 25
Klantenondersteuning voor computers
1. Ga naar http://support.hp.com.
2. Zoek naar uw product.
3. Selecteer Problemen oplossen.
4. Selecteer het probleem dat u wilt oplossen.
Adviezen, bulletins en kennisgevingen
U vindt adviezen, bulletins en kennisgevingen als volgt:
1. Ga naar http://support.hp.com.
2. Selecteer uw product.
3. Selecteer Adviezen of Bulletins en kennisgevingen.
4. Selecteer een item voor weergave.
Proactieve wijzigingsnoticaties (PCN's)
Productwijzigingsnoticaties (PCN's) zijn proactieve meldingen voor productwijzigingen die binnen 30-60
dagen na de ingangsdatum van de wijzigingen in het fabricageproces worden gegeven. PCN's geven u vooraf
kennisgeving van wijzigingen van uw product, zoals een bijgewerkte BIOS-versie die u mogelijk kunt
downloaden voordat de verandering plaatsvindt. Ga naar de pagina Bulletins en kennisgevingen voor uw
product voor een lijst van PCN's.
Ondersteuning bellen
Soms treedt er een probleem op waarvoor ondersteuning nodig is. Voordat u naar ondersteuning belt:
Zorg ervoor dat u direct toegang hebt tot uw computer.
Noteer het serienummer, productnummer, de modelnaam en het modelnummer van uw computer en
zorg ervoor dat u deze bij de hand hebt. Deze informatie wordt vermeld op etiketten. Deze informatie
kan zich aan de onderkant van de computer, op het achterpaneel van de computer of onder de
onderhoudsklep bevinden.
Noteer eventuele foutberichten.
Noteer de geïnstalleerde uitbreidingskaarten.
Noteer het besturingssysteem.
Noteer welk hardware of software van andere fabrikanten is geïnstalleerd.
Let op knipperende lampjes aan de voorkant van uw computer (bij tower- en desktop-modellen) of aan
de zijkant van de computer (bij all-in-one-modellen).
Noteer de applicaties die u aan het gebruiken was toen het probleem zich voordeed.
OPMERKING: Wanneer u belt voor ondersteuning, wordt u mogelijk gevraagd naar het productnummer
(bijvoorbeeld: PS988AV) van de computer. Als uw computer een productnummer heeft, vindt u dit meestal
naast het 10- of 12-cijferige serienummer van de computer.
OPMERKING: De etiketten met het serie- en productnummer vindt u op het achterpaneel van de computer.
Voor een telefoonnummer voor ondersteuning gaat u naar http://www.hp.com/support, selecteert u uw land
of regio en klikt u vervolgens onder Klantenondersteuning op Contact opnemen met ondersteuning.
26 Hoofdstuk 7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing
Garantie-informatie
Ga voor uw garantie-informatie naar http://www.hp.com/support. HP Care Pack Services biedt upgrades van
het serviceniveau waarmee u de standaardproductgarantie uitbreidt of verlengt.
OPMERKING: Voor verkoopinformatie en garantie-uitbreidingen (HP Care Packs) neemt u contact op met uw
plaatselijke geautoriseerde serviceaanbieder of dealer.
Als u problemen ondervindt 27
8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) is een hulpprogramma voor Windows waarmee u diagnosetests kunt
uitvoeren om te bepalen of de computerhardware goed werkt. Het hulpprogramma wordt uitgevoerd in het
besturingssysteem Windows om hardwareproblemen te diagnosticeren.
Als HP PC Hardware Diagnostics (Windows) niet op uw computer is geïnstalleerd, moet u dit eerst downloaden
en installeren. Zie HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden op pagina 28 om HP PC Hardware
Diagnostics (Windows) te downloaden.
Nadat HP PC Hardware Diagnostics (Windows) is geïnstalleerd, gaat u als volgt te werk dit vanuit HP Help en
ondersteuning te openen.
1. HP PC Hardware Diagnostics (Windows) openen vanuit HP Help en ondersteuning:
a. Klik op de knop Start en selecteer HP Help en ondersteuning.
b. Klik met de rechtermuisknop op de HP PC Hardware Diagnostics (Windows), selecteer Meer en
selecteer vervolgens Als administrator uitvoeren.
2. Wanneer het diagnoseprogramma wordt geopend, selecteert u het soort diagnosetest dat u wilt
uitvoeren en volgt u de instructies op het scherm.
OPMERKING: Als u een diagnostische test wilt stoppen, selecteert u Annuleren.
3. Als HP PC Hardware Diagnostics (Windows) een fout detecteert waarvoor hardware vervangen moet
worden, wordt er een 24-cijferige fout-id-code gegenereerd. Neem contact op met de ondersteuning
voor hulp bij het oplossen van problemen en geef hierbij de fout-id-code op.
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden
De instructies voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) zijn alleen beschikbaar
in het Engels.
U moet een Windows-computer gebruiken om dit hulpprogramma te downloaden omdat er alleen .exe-
bestanden worden verstrekt.
28 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (Windows) te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer de koppeling Downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics en selecteer
vervolgens de locatie voor de installatie:
Om uit het hulpprogramma op uw computer uit te voeren, downloadt u dit naar het bureaublad van uw
computer.
– of –
Om het hulpprogramma vanaf een USB-ashstation uit te voeren, downloadt u dit naar een USB-
ashstation.
3. Selecteer Uitvoeren.
HP Hardware Diagnostics (Windows) op productnaam of -nummer downloaden (alleen bepaalde
producten)
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software naar een USB-ashstation te
downloaden aan de hand van de productnaam of het productnummer.
Ga als volgt te werk om HP Hardware Diagnostics (Windows) aan de hand van de productnaam of het
productnummer te downloaden (alleen bepaalde producten):
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en stuurprogramma's downloaden en voer de productnaam of het productnummer
in.
3. Selecteer de koppeling Downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics en selecteer
vervolgens de locatie voor de installatie:
Om uit het hulpprogramma op uw computer uit te voeren, downloadt u dit naar het bureaublad van uw
computer.
– of –
Om het hulpprogramma vanaf een USB-ashstation uit te voeren, downloadt u dit naar een USB-
ashstation.
4. Selecteer Uitvoeren.
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) installeren
Om HP PC Hardware Diagnostics for Windows te installeren, gaat u naar de map op uw computer of het
USB-ashstation waarnaar het .exe-bestand is gedownload, dubbelklik op het .exe-bestand en volg de
instructies op het scherm.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken
Met HP PC Hardware Diagnostics (UEFI, Unied Extensible Firmware Interface) kunt u diagnostische tests
uitvoeren om te bepalen of de computerhardware goed werkt. Het hulpprogramma wordt buiten het
besturingssysteem uitgevoerd om hardwareproblemen te kunnen isoleren van problemen die worden
veroorzaakt door het besturingssysteem of andere softwarecomponenten.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken 29
Als uw pc niet in Windows opgestart wordt, kunt u HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken om
hardwareproblemen te diagnosticeren.
Wanneer HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) een fout detecteert waarvoor hardware vervangen moet worden,
wordt er een 24-cijferige fout-id-code gegenereerd. Neem contact op met de ondersteuning voor hulp bij het
oplossen van problemen en geef hierbij de fout-id-code op.
OPMERKING: Als u diagnostiek wilt openen op een convertible computer, moet u de computer in de
notebookmodus zetten en moet u toetsenbord gebruiken dat aangesloten is.
OPMERKING: Als u een diagnosetest wilt stoppen, drukt u op esc.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) starten
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te starten:
1. Zet de computer aan of start deze opnieuw op en druk snel op esc.
2. Druk op f2.
Het BIOS zoekt op drie plaatsen en in de onderstaande volgorde naar diagnoseprogramma's:
a. Aangesloten USB-ashstation
OPMERKING: Zie HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden
op pagina 30 om het hulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-
ashstation te downloaden.
b. Vaste schijf
c. BIOS
3. Wanneer het diagnoseprogramma wordt geopend, selecteert u het soort diagnosetest dat u wilt
uitvoeren en volgt u de instructies op het scherm.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden
Het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation kan in de volgende
situaties handig zijn:
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is niet inbegrepen in de vooraf geïnstalleerde image.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is niet inbegrepen in de partitie HP Tool.
De vaste schijf is beschadigd.
OPMERKING: Instructies voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) zijn alleen
beschikbaar in het Engels en u moet een Windows-computer gebruiken voor het downloaden en maken van
de HP UEFI ondersteuningsomgeving omdat alleen .exe-bestanden worden verstrekt.
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
Ga als volgt te werk om de meest recente versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-
ashstation te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer Download HP Diagnostics UEFI en selecteer vervolgens Uitvoeren.
30 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden aan de hand van de productnaam of het
productnummer (alleen bepaalde producten)
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software naar een USB-ashstation te
downloaden aan de hand van de productnaam of het productnummer.
HP Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden aan de hand van de productnaam of
het productnummer (alleen bepaalde producten):
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Voer de productnaam of het productnummer in, selecteer uw computer en selecteer uw
besturingssysteem.
3. In het gedeelte Diagnostics volgt u de instructies op het scherm om de gewenste UEFI Diagnostics-
versie te selecteren en te downloaden.
Instellingen voor HP Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI)
gebruiken (alleen bepaalde producten)
HP Remote PC Hardware Diagnostics is een rmware (BIOS)-functie waarmee u HP PC Hardware Diagnostics
(UEFI) naar uw computer kunt downloaden. Deze voert vervolgens diagnoses op uw computer uit en kan de
resultaten naar een vooraf gecongureerde server uploaden. Voor meer informatie over HP Remote HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI) gaat u naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags en selecteert u Meer
informatie onder Remote Diagnostics.
HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
OPMERKING: Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is ook beschikbaar als SoftPaq die naar een server
kan worden gedownload.
De nieuwste versie van HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
Ga als volgt te werk om de nieuwste versie van HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer Remote Diagnostics in het gedeelte Remote Diagnostics en selecteer vervolgens Uitvoeren.
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) download aan de hand van de productnaam of het
productnummer
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software te downloaden aan de hand
van de productnaam of het productnummer.
Volg deze stappen om Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te downloaden aan de hand van de
productnaam of het productnummer:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en stuurprogramma's downloaden, voer de productnaam of het productnummer in,
selecteer uw computer en selecteer vervolgens uw besturingssysteem.
3. In het gedeelte Diagnostics volgt u de instructies op het scherm om de gewenste Remote UEFI-versie te
selecteren en te downloaden.
Instellingen voor HP Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken (alleen bepaalde producten) 31
Instellingen voor HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) aanpassen
Door de instelling HP Remote PC Hardware Diagnostics in Computer Setup (BIOS) te gebruiken, kunt u de
volgende aanpassingen uitvoeren:
Een schema instellen voor het uitvoeren van diagnoses op de achtergrond. U kunt diagnoses ook direct
in interactieve modus starten door Remote HP PC Hardware Diagnostics uitvoeren te selecteren.
De locatie instellen voor het downloaden van de diagnosehulpmiddelen. Deze functie biedt toegang tot
de hulpprogramma's van de website van HP of vanaf een server die voor gebruik vooraf is
gecongureerd. De computer heeft de traditioneel lokale opslag (zoals een vaste schijf of USB-
ashstation)
niet nodig om externe diagnoses uit te voeren.
Een locatie instellen voor het opslaan van de testresultaten. U kunt ook de instellingen voor de
gebruikersnaam en het wachtwoord instellen die bij uploads worden gebruikt.
Statusinformatie weergeven over eerder uitgevoerde diagnoses.
Volg deze stappen om de instellingen voor HP Remote PC Hardware Diagnostics (UEFI) aan te passen:
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op en druk als het HP logo wordt weergegeven op
f10 om Computer Setup te openen.
2. Selecteer Geavanceerd en selecteer vervolgens Instellingen.
3. Maak uw aanpassingsselecties.
4. Selecteer Hoofd en vervolgens Wijzigingen opslaan en afsluiten om de instellingen opslaan.
De voorkeursinstellingen zijn van kracht zodra de computer opnieuw is opgestart.
32 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
9 Onderhoud
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen
Gebruik nooit oplosmiddelen of brandbare schoonmaakmiddelen voor het schoonmaken van de
computer.
Stop onderdelen nooit in water of schoonmaakmiddelen; breng de vloeistof op een schone doek aan en
maak het onderdeel met de doek schoon.
Haal de stekker van de computer altijd uit het stopcontact voordat u het toetsenbord, de muis of
luchtventilatoren schoonmaakt.
Ontkoppel het toetsenbord altijd voordat u deze schoonmaakt.
Draag een veiligheidsbril tijdens het schoonmaken van het toetsenbord.
Het schoonmaken van de behuizing
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de computer schoonmaakt.
Gebruik een met water bevochtigde schone en pluisvrije doek voor het verwijderen van lichte vlekken of
vuil.
Gebruik een licht afwasmiddel verdund met water voor hardnekkigere vlekken. Veeg de computer goed
af met een met schoon water bevochtigde doek of vaatdoek.
Gebruik voor werkelijk hardnekkige vlekken 2-propanol (isopropylalcohol). Het afspoelen is dan niet
nodig omdat de alcohol snel verdampt en geen restant achterlaat.
Wrijf de computer na het schoonmaken altijd na met een schone en pluisvrije doek.
Maak af en toe de luchtventilatoren van de computer schoon. Stof en andere materie kan de
ventilatieopeningen blokkeren en de ventilatie belemmeren.
Toetsenbord reinigen
VOORZICHTIG: Gebruik altijd een veiligheidsbril wanneer u probeert om vuil onder toetsen te verwijderen.
Als het toetsenbord een aan/uit-knop heeft, schakel het toetsenbord dan uit.
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de computer schoonmaakt.
Zichtbaar vuil onder de toetsen kan verwijderd worden door het op te zuigen of het toetsenbord te
schudden.
U kunt ook een luchtdrukspuit gebruiken voor het verwijderen van vuil onder de toetsen. Wees
voorzichtig, omdat u met te veel luchtdruk smeermiddel onder de grotere toetsen kunt verwijderen.
Als u een toets wilt verwijderen, gebruikt u een speciaal hiervoor gemaakte toetsverwijderaar om
beschadiging te voorkomen. Dit gereedschap is in veel elektronicawinkels te verkrijgen.
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen 33
VOORZICHTIG: Verwijder nooit de grotere toetsen (zoals de spatiebalk) van het toetsenbord. Als deze
toetsen verkeerd verwijderd of teruggeplaatst worden, kan het zijn dat het toetsenbord niet goed meer
functioneert.
Maak de onderkant van een toets schoon met een met isopropylalcohol licht bevochtigde doek. Zorg
ervoor dat u geen smeermiddel verwijdert. Laat de onderdelen aan de lucht drogen voordat u ze
terugplaatst.
Gebruik een pincet voor het verwijderen van pluizen of vuil uit moeilijk bereikbare plaatsen.
De monitor reinigen
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u het beeldscherm schoonmaakt.
Gebruik voor het schoonmaken van de monitor een speciaal hiervoor ontworpen doekje of een met
water bevochtigde schone doek.
VOORZICHTIG: Spuit nooit vloeistoen direct op het scherm—de vloeistof kan in de behuizing
terechtkomen en onderdelen beschadigen.
Gebruik nooit oplosmiddelen of brandbare schoonmaakmiddelen op de monitor, omdat dit het scherm
of de behuizing kan beschadigen.
De muis reinigen
1. Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de muis schoonmaakt.
2. Als de muis een aan/uit-knop heeft, schakel de muis dan uit.
3. Wrijf de muis met een vochtige doek schoon.
4. Reinig de volgende onderdelen volgens de aanwijzingen:
Laser of led: gebruik een met schoonmaakmiddel bevochtigde katoenen doek voor het voorzichtig
verwijderen van stof rond de laser of led en wrijf dan weer met een droge doek na. Wrijf niet direct
over de laser of led.
Muiswieltje: spuit met een luchtdrukspuit in de openingen tussen het wieltje en de knoppen. Spuit
niet te lang op een plaats, om de vorming van condensatie te voorkomen.
Trekbal: haal de trekbal uit de muis en maak hem schoon; verwijder vuil uit de balhouder en maak
deze schoon met een droge doek; plaats de trekbal weer terug in de muis.
34 Hoofdstuk 9 Onderhoud
10 Toegankelijkheid
Toegankelijkheid
HP werkt eraan om diversiteit, inclusie en werk/leven samen te brengen in de structuur van ons bedrijf, dus
wordt dit weerspiegeld in alles wat we doen. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe we gebruik maken van
verschillen om een inclusieve omgeving te creëren die erop is gericht om mensen over de hele wereld te
verbinden met de kracht van technologie.
De technologische hulpmiddelen vinden die u nodig hebt
Technologie opent voor u nieuwe deuren. Met ondersteunende technologieën worden barrières verwijderd en
kunt u thuis, op het werk en in de gemeenschap onafhankelijk creëren. Ondersteunende technologieën
helpen de functionele mogelijkheden van elektronische en informatietechnologie te vergroten, te
onderhouden en te verbeteren. Zie De beste ondersteunende technologie vinden op pagina 36 voor meer
informatie.
Onze inzet
HP zet zich ervoor in om producten en diensten aan te bieden die toegankelijk zijn voor mensen met een
handicap. Deze verbintenis ondersteunt de diversiteitsdoelstellingen van ons bedrijf en helpt ons ervoor
zorgen dat de voordelen van technologie voor iedereen beschikbaar zijn.
Onze doelstelling op het gebied van toegankelijkheid is het ontwerpen, produceren en op de markt brengen
van producten en diensten die door iedereen gebruikt kunnen worden, waaronder ook mensen met een
handicap. Dit kan op basis van een autonoom systeem zijn of met behulp van de juiste assistieve apparaten.
Om ons doel te bereiken, zijn met dit toegankelijkheidsbeleid zeven hoofddoelen vastgesteld om onze acties
als bedrijf te sturen. Van alle HP managers en werknemers wordt verwacht dat ze deze doelstellingen en de
implementatie ervan ondersteunen in overeenstemming met hun rollen en verantwoordelijkheden:
Verhogen van het bewustzijn van problemen met de toegankelijkheid binnen ons bedrijf en onze
medewerkers de training bieden die ze nodig hebben om toegankelijke producten en diensten te
ontwerpen, te produceren, op de markt te brengen en te leveren.
Ontwikkelen van richtlijnen inzake toegankelijkheid voor producten en diensten en
productontwikkelingsgroepen verantwoordelijk houden voor het implementeren van deze richtlijnen
waar dit concurrerend, technisch en economisch haalbaar is.
Mensen met een handicap betrekken bij het ontwikkelen van richtlijnen inzake toegankelijkheid en bij
het ontwerpen en testen van producten en diensten.
Documenteren van toegankelijkheidsfuncties en informatie over onze producten en diensten in een
toegankelijke vorm openbaar beschikbaar stellen.
Relaties tot stand brengen met toonaangevende ondersteunende technologie en leveranciers van
oplossingen.
Ondersteunen van intern en extern onderzoek en ontwikkeling waarmee de ondersteunende
technologie die voor onze producten en diensten relevant is verbeterd zal worden.
Ondersteunen van en bijdragen aan normen en richtlijnen voor toegankelijkheid in de sector.
Toegankelijkheid 35
International Association of Accessibility Professionals (IAAP)
IAAP is een vereniging zonder winstoogmerk die zich richt op bevordering van het vak van toegankelijkheid
via netwerken, onderwijs en certicering. Het doel is professionals op het gebied van toegankelijkheid te
helpen bij het ontwikkelen en stimuleren van hun carrière en organisaties beter in staat te stellen
toegankelijkheid te integreren in hun producten en infrastructuur.
HP is een van de oprichters en we hebben ons aangesloten bij andere organisaties om toegankelijkheid te
verbeteren. Deze toezegging ondersteunt de doelstelling van toegankelijkheid van ons bedrijf om producten
en diensten te ontwerpen, te produceren en op de markt te brengen die eectief door mensen met een
handicap kunnen worden gebruikt.
IAAP maakt ons vak sterk door personen, studenten en organisaties wereldwijd met elkaar te verbinden om
van elkaar te leren. Als u meer wilt weten, ga dan naar de online community op
http://www.accessibilityassociation.org, meld u aan voor nieuwsbrieven en lees meer over
lidmaatschapsopties.
De beste ondersteunende technologie vinden
Iedereen, inclusief mensen met een handicap of leeftijdsgebonden beperkingen, moet in staat zijn om te
communiceren, zich uit te drukken en verbinding te maken met de wereld met behulp van technologie. HP
streeft naar meer bewustzijn op het gebied van toegankelijkheid bij HP en bij onze klanten en partners. Of het
nu gaat om grote lettertypen die gemakkelijk leesbaar zijn, spraakherkenning waarmee u uw handen rust
kunt geven of een andere ondersteunende technologie voor uw specieke situatie, vele verschillende
ondersteunende technologieën maken HP producten eenvoudiger om te gebruiken. Hoe kiest u?
Uw behoeften evalueren
Technologie opent voor u nieuwe deuren. Met ondersteunende technologieën worden barrières verwijderd en
kunt u thuis, op het werk en in de gemeenschap onafhankelijk creëren. Ondersteunende technologieën
helpen de functionele mogelijkheden van elektronische en informatietechnologie te vergroten, te
onderhouden en te verbeteren.
U kunt uit vele producten met ondersteunende technologieën kiezen. Met ondersteunende technologieën
moet u verschillende producten kunnen evalueren, uw vragen kunnen beantwoorden en uw selectie van de
beste oplossing voor uw situatie kunnen vergemakkelijken. U zult merken dat professionals die
gekwaliceerd zijn om ondersteunende technologieën te evalueren uit vele gebieden afkomstig zijn, inclusief
diegenen die een licentie hebben of gecerticeerd zijn in fysiotherapie, ergotherapie, spraak-/taalpathologie
en andere expertisegebieden. Anderen, die niet gecerticeerd zijn of geen licentie hebben, kunnen ook
evaluatie-informatie bieden. U wilt mogelijk vragen stellen over de ervaring van de persoon, de expertise en
kosten om te bepalen of deze geschikt zijn voor uw behoeften.
Toegankelijkheid voor HP producten
De volgende koppelingen bieden informatie over toegankelijkheidsfuncties en ondersteunende technologie,
indien van toepassing, in verschillende HP producten. Deze bronnen helpen u bij het selecteren van de
specieke functies met ondersteunende technologie en product(en) die het best geschikt zijn voor uw
situatie.
HP Elite x3–Toegankelijkheidsopties (Windows 10 Mobile)
HP pc's–Toegankelijkheidsopties Windows 7
HP pc's–Toegankelijkheidsopties Windows 8
HP pc's–Toegankelijkheidsopties Windows 10
HP Slate 7-tablets–Toegankelijkheidsfuncties inschakelen op uw HP tablet (Android 4.1/Jelly Bean)
36 Hoofdstuk 10 Toegankelijkheid
HP SlateBook pc's–Toegankelijkheidsfuncties inschakelen (Android 4.3, 4.2/Jelly Bean)
HP Chromebook pc's–Toegankelijkheidsfuncties inschakelen op uw HP Chromebook of Chromebox
(Chrome OS)
HP Shopping–randapparatuur voor HP producten
Zie Contact opnemen met ondersteuning op pagina 41 als u extra ondersteuning nodig hebt met de
toegankelijkheidsfuncties van uw HP product.
Extra koppelingen naar externe partners en leveranciers die extra hulp kunnen bieden:
Microsoft-toegankelijkheidsinformatie (Windows 7, Windows 8, Windows 10, Microsoft Oice)
Informatie over toegankelijkheid van Google-producten (Android, Chrome, Google-apps)
Ondersteunende technologieën gesorteerd op type beperking
Ondersteunende technologieën gesorteerd op producttype
Leveranciers van ondersteunende technologieën met productbeschrijvingen
Assistive Technology Industry Association (ATIA)
Normen en wetgeving
Normen
Artikel 508 van de FAR-normen (Federal Acquisition Regulation) is door de US Access Board gecreëerd om
mensen met fysieke, sensorische of cognitieve beperkingen toegang te bieden tot informatie- en
communicatietechnologie (ICT). De normen bevatten technische criteria die speciek zijn voor verschillende
soorten technologieën, evenals op prestaties gebaseerde vereisten die gericht zijn op de functionele
mogelijkheden van producten die hieronder vallen. Specieke criteria zijn van toepassing op
softwaretoepassingen en besturingssystemen, webgebaseerde informatie en toepassingen, computers,
telecommunicatieproducten, video en multimedia en op zichzelf staande gesloten producten.
Mandaat 376 – EN 301 549
De norm EN 301 549 is door de Europese Unie binnen Mandaat 376 gecreëerd als basis voor een online toolkit
voor de openbare aanbesteding van ICT-producten. De norm speciceert de functionele vereisten betreende
toegankelijkheid die van toepassing zijn op ICT-producten en -diensten, samen met een beschrijving van de
testprocedures en evaluatiemethodologie voor elke toegankelijkheidsvereiste.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) van het Web Accessibility Initiative (WAI) van W3C kunnen
webontwerpers en -ontwikkelaars sites maken die beter voldoen aan de behoeften van mensen met een
handicap of leeftijdsgebonden beperkingen. WCAG bevordert de toegankelijkheid van alle webinhoud (tekst,
afbeeldingen, audio en video) en webtoepassingen. WCAG kan nauwkeurig worden getest, is gemakkelijk te
begrijpen en te gebruiken en biedt webontwikkelaars exibiliteit voor innovatie. WCAG 2.0 is ook
goedgekeurd als ISO/IEC 40500:2012.
WCAG richt zich speciek op belemmeringen voor internettoegang die mensen met een visuele, auditieve,
fysieke, cognitieve of neurologische handicap ervaren en door oudere internetgebruikers met
toegankelijkheidsbehoeften. WCAG 2.0 biedt kenmerken voor toegankelijke inhoud:
Normen en wetgeving 37
Waarneembaar (bijvoorbeeld door tekstalternatieven voor afbeeldingen, bijschriften voor audio,
aanpassingsvermogen van de presentatie en kleurcontrast)
Werkbaar (door toetsenbordtoegang, kleurcontrast, timing van invoer, vermijden van aanvallen en
navigeerbaarheid)
Begrijpelijk (door leesbaarheid, voorspelbaarheid en hulp bij invoer)
Robuust (bijvoorbeeld door compatibiliteit met ondersteunende technologieën)
Wet- en regelgeving
Toegankelijkheid van IT en informatie is een gebied dat qua wetgeving steeds belangrijker is geworden. Dit
gedeelte bevat koppelingen naar informatie over belangrijke wetgeving, regelgeving en normen.
Verenigde Staten
Canada
Europa
Verenigd Koninkrijk
Australië
Wereldwijd
Verenigde Staten
Artikel 508 van de Rehabilitation Act bepaalt dat agentschappen moeten bepalen welke normen van
toepassing zijn op de aanschaf van ICT, marktonderzoek moeten verrichten om de beschikbaarheid van
toegankelijke producten en diensten te bepalen en de resultaten van hun marktonderzoek moeten
documenteren. De volgende bronnen bieden hulp om aan de vereisten van Artikel 508 te kunnen voldoen:
www.section508.gov
Toegankelijk kopen
Het Amerikaanse Access Board werkt momenteel de normen van Artikel 508 bij. Hiermee worden nieuwe
technologieën en andere gebieden aangepakt waar de normen moeten worden aangepast. Ga voor meer
informatie naar Vernieuwen Artikel 508.
Artikel 255 van de Telecommunicatiewet vereist dat telecommunicatieproducten en -diensten toegankelijk
zijn voor mensen met een handicap. FCC-regels zijn van toepassing op alle hardware- en software-apparatuur
voor telefoonnetwerken en telecommunicatieapparatuur die thuis of op kantoor wordt gebruikt. Dergelijke
apparatuur omvat telefoons, draadloze handsets, faxapparaten, antwoordapparaten en pagers. FCC-regels
zijn ook van toepassing op basis- en speciale telecommunicatiediensten, waaronder gewone
telefoongesprekken, wisselgesprekken, snelkiezen, doorschakelen, door de computer verstrekte inlichtingen,
oproepbewaking, identicatie van de beller, oproeptracering en herhaald kiezen, evenals voicemail en
interactieve spraakresponssystemen die bellers keuzemenu's bieden. Ga voor meer informatie naar Federal
Communication Commission Informatie Artikel 255.
Communications and Video Accessibility Act (CVAA) voor de 21e eeuw
De CVAA is een update van de federale communicatiewet om de toegang van personen met een handicap tot
moderne communicatie te verbeteren. De wetgeving inzake toegankelijkheid die in de jaren tachtig en
negentig is ingevoerd wordt bijgewerkt zodat deze nieuwe digitale, breedbandige en mobiele innovaties
omvat. Verordeningen worden gehandhaafd door de FCC en gedocumenteerd volgens 47 CFR deel 14 en deel
79.
FCC-richtlijn inzake de CVAA
38 Hoofdstuk 10 Toegankelijkheid
Overige Amerikaanse wetgeving en initiatieven
Americans with Disabilities Act (ADA), Telecommunications Act, de Rehabilitation Act en overige
Canada
De Accessibility for Ontarians with Disabilities Act is ingesteld om normen inzake toegankelijkheid te
ontwikkelen en te implementeren om goederen, diensten en voorzieningen toegankelijk te maken voor
mensen uit Ontario met een handicap en om personen met een handicap te betrekken bij de ontwikkeling van
de normen inzake toegankelijkheid. De eerste norm van de AODA is de klantenservicenorm; normen voor
transport, werkgelegenheid en informatie en communicatie worden echter ook ontwikkeld. De AODA is van
toepassing op de regering van Ontario, de wetgevende vergadering, elke aangewezen organisatie van de
openbare sector en op elke overige persoon of organisatie die goederen, diensten of faciliteiten levert aan het
publiek of overige partijen en die ten minste één medewerker in Ontario heeft; en maatregelen betreende
toegankelijkheid moeten op of voor 1 januari 2025 worden geïmplementeerd. Ga voor meer informatie naar
Accessibility for Ontarians with Disability Act (AODA).
Europa
EU-mandaat 376 ETSI technisch rapport ETSI DTR 102 612: "Menselijke factoren; Europese eisen betreende
toegankelijkheid voor de openbare aanbesteding van producten en diensten in het ICT-domein (mandaat M
376, fase 1 van de Europese Commissie)" is vrijgegeven.
Achtergrond: De drie Europese normalisatieorganisaties hebben twee parallelle projectteams opgezet om het
werk uit te voeren dat gespeciceerd is in "mandaat 376 van de Europese Commissie aan CEN, CENELEC en
ETSI, ter ondersteuning van vereisten betreende toegankelijkheid voor de openbare aanbesteding van
producten en diensten in het ICT-domein."
ETSI TC Human Factors Specialist Task Force 333 heeft ETSI DTR 102 612 ontwikkeld. Verdere details over het
door STF333 uitgevoerde werk (bijv. taakomschrijving, specicatie van de gedetailleerde werktaken,
tijdschema voor het werk, eerdere concepten, lijst met ontvangen opmerkingen en middelen om contact op te
nemen met de taskforce) kunt u vinden op Special Task Force 333.
De onderdelen die verband houden met de evaluatie van geschikte test- en conformiteitsregelingen zijn
uitgevoerd met een parallel project, nader uiteengezet in CEN BT/WG185/PT. Ga voor meer informatie naar de
website van het CEN-projectteam. De twee projecten zijn nauw met elkaar gecoördineerd.
CEN-projectteam
Mandaat van de Europese Commissie voor e-toegankelijkheid (PDF 46 KB)
De Commissie houdt zich in wat betreft e-toegankelijkheid
Verenigd Koninkrijk
De Disability Discrimination Act van 1995 (DDA) is aangenomen om ervoor te zorgen dat websites
toegankelijk zijn voor blinde en gehandicapte gebruikers in het Verenigd Koninkrijk.
W3C-beleid VK
Australië
De Australische overheid heeft een plan aangekondigd voor het implementeren van Richtlijnen inzake
toegankelijkheid van webcontent 2.0.
Voor alle websites van de Australische overheid is vanaf 2012 een Level A-naleving vereist en vanaf 2015
Double A. De nieuwe norm vervangt WCAG 1.0, die in 2000 als verplichte vereiste voor agentschappen werd
ingevoerd.
Normen en wetgeving 39
Wereldwijd
JTC1 Special Working Group on Accessibility (SWG-A)
G3ict: Het mondiale initiatief voor inclusieve ICT
Italiaanse wetgeving inzake toegankelijkheid
W3C Web Accessibility Initiative (WAI)
Nuttige bronnen en koppelingen aangaande toegankelijkheid
De volgende organisaties zijn mogelijk goede informatiebronnen als het gaat om handicaps en
leeftijdsgebonden beperkingen.
OPMERKING: Deze lijst is niet volledig. Deze organisaties worden alleen ter informatie aangeboden. HP
aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor informatie of contacten die u op internet tegenkomt. Vermelding
op deze pagina impliceert geen goedkeuring door HP.
Organisaties
American Association of People with Disabilities (AAPD)
The Association of Assistive Technology Act Programs (ATAP)
Hearing Loss Association of America (HLAA)
Information Technology Technical Assistance and Training Center (ITTATC)
Lighthouse International
National Association of the Deaf
National Federation of the Blind
Rehabilitation Engineering & Assistive Technology Society of North America (RESNA)
Telecommunications for the Deaf and Hard of Hearing, Inc. (TDI)
W3C Web Accessibility Initiative (WAI)
Onderwijsinstellingen
California State University, Northridge, Center on Disabilities (CSUN)
University of Wisconsin - Madison, Trace Center
Computeraccommodatieprogramma University of Minnesota
Andere bronnen voor handicaps
Technisch assistentieprogramma ADA (Americans with Disabilities Act)
Business & Disability Network
EnableMart
European Disability Forum
Job Accommodation Network
40 Hoofdstuk 10 Toegankelijkheid
Microsoft Enable
Amerikaanse Ministerie van Justitie - Een richtlijn voor wetgeving inzake rechten voor mensen met een
handicap
Koppelingen van HP
Ons contactformulier
HP gids voor comfort en veiligheid
HP sales publieke sector
Contact opnemen met ondersteuning
OPMERKING: Ondersteuning is alleen in het Engels.
Klanten die doof of hardhorend zijn en vragen hebben over technische ondersteuning of
toegankelijkheid van HP producten:
gebruik TRS/VRS/WebCapTel om (877) 656-7058 te bellen van maandag tot en met vrijdag, van
06.00 uur tot 21.00 uur Mountain Time.
Klanten met andere beperkingen of leeftijdsgebonden beperkingen die vragen hebben over technische
ondersteuning of toegankelijkheid van HP producten kunnen een van de volgende opties kiezen:
Bel (888) 259-5707 van maandag tot en met vrijdag, van 06.00 uur tot 21.00 uur Mountain Time.
Vul het Contactformulier in voor mensen met een handicap of leeftijdsgebonden beperkingen.
Contact opnemen met ondersteuning 41
Index
B
bronnen, toegankelijkheid 40
bureaublad
onderdelen 4
Onderdelen aan de achterkant 5
Onderdelen aan de voorkant 4
C
computer, bijwerken 21
computerinstellingen 8
Beveiliging 15
installatieprocedures 9
monitoren aansluiten 10
computer uitschakelen 23
computervoorzieningen 4
Customer Self Repair (reparatie door
klant zelf) 24
D
de computer bijwerken 21
diagnose 2
documentatie 2
E
evaluatie
toegankelijkheidsbehoeften 36
G
garantie-informatie 27
goede ventilatie waarborgen 8
H
herstellen 16
HP-bronnen 1
HP ondersteunend beleid 35
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI)
downloaden 30
gebruiken 29
starten 30
HP PC Hardware Diagnostics
(Windows)
downloaden 28
gebruiken 28
installeren 29
HP stuurprogrammaschijf
RHEL installeren 18
SLED installeren 19
Ubuntu installatie 19
I
installatie
Linux 17
RHEL 18
SLED 18
Ubuntu 19
Instellingen voor Remote HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI)
gebruiken
aanpassen 32
gebruiken 31
International Association of
Accessibility Professionals 36
K
klantenondersteuning,
toegankelijkheid 41
knipper- of geluidscodes 25
koppelingen
contactgegevens voor HP in VS
25
HP Customer Self Repair
(reparatie door klant zelf) 24
Linux Hardware Matrix voor HP
computers 17
Red Hat Certicatie 18
Software en drivers
downloaden 17
Ubuntu 19
Zoekpagina voor certicaties van
SUSE 18
L
Linux
HP Linux stuurprogramma-
schijven 17
installatie 17
niet-gestandaardiseerde grasche
stuurprogramma 's 19
oplossingen 17
RHEL 18
Linux-klaar systemen
een schijf maken 17
Versies van Linux 17
M
Media voor stuurprogramma's van
Red Hat Linux, RHEL instellen 18
monitoren
aansluiten 13
de monitor aanpassen 14
installeren van de monitor 14
videokaarten 12
N
normen en wetgeving,
toegankelijkheid 37
O
onderdelen
bureaublad 4
bureaublad achterkant 5
bureaublad voorkant 4
tower 6
tower achterkant 7
tower voorkant 6
onderhoud, regelmatig 33
ondersteunende technologie
doel 35
vinden 36
ondersteuning 1, 26
advies 26
bulletins 26
kennisgevingen 26
online 25
P
proactieve wijzigingsnoticaties
(PCN's) 26
problemen oplossen 23
bij het opstarten 23
Customer Self Repair (reparatie
door klant zelf) 24
tijdens het gebruik 24
42 Index
product
informatie 1
R
regelmatig onderhoud 33
muis reinigen 34
reinigen van behuizing 33
reinigen van monitor 34
reinigen van toetsenbord 33
veiligheid tijdens reinigen 33
reservekopie maken 16
RHEL
HP stuurprogrammaschijf 18
installatie 18
Linux 18
Media voor stuurprogramma's van
Red Hat Linux 18
S
SLED
HP stuurprogrammaschijf 19
installatie 18
specicaties, product 7
T
technische ondersteuning 25
toegankelijkheid 35
Toegankelijkheidsnormen Artikel
508 37, 38
tower
onderdelen 6
Onderdelen aan de achterkant 7
Onderdelen aan de voorkant 6
U
Ubuntu
HP stuurprogrammaschijf 19
installatie 19
updates 3
URL's
contactgegevens voor HP in VS
25
HP Customer Self Repair
(reparatie door klant zelf) 24
Linux Hardware Matrix voor HP
computers 17
Red Hat Certicatie 18
Software en drivers
downloaden 17
Ubuntu 19
Zoekpagina voor certicaties van
SUSE 18
V
videokaart, typen 12
Index 43
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51

HP Z2 Tower G4 Workstation Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor