Aan de slag
HP Retail-systemen
© Copyright 2015 HP Development Company,
L.P. De informatie in dit document kan zonder
voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Windows is een gedeponeerd handelsmerk of
een handelsmerk van Microsoft Corporation in
de Verenigde Staten en/of andere landen.
De bijgevoegde informatie kan zonder
aankondiging worden veranderd. De enige
garanties die gelden voor HP-producten en -
diensten zijn de garanties die worden
beschreven in de garantievoorwaarden
behorende bij deze producten en diensten. Aan
de informatie in deze publicatie kunnen geen
aanvullende rechten worden ontleend. HP is
niet aansprakelijk voor technische fouten,
drukfouten of weglatingen in deze publicatie.
Eerste editie: december 2015
Onderdeelnummer van document:
844129-331
Kennisgeving van product
In deze handleiding worden de voorzieningen
beschreven die op de meeste modellen
beschikbaar zijn. Sommige functies zijn
mogelijk niet beschikbaar op uw computer.
Sommige edities van Windows 10 beschikken
niet over alle functies. Voor deze computer kan
een upgrade en/of apart aangeschafte
hardware, drivers en/of software vereist zijn
om volledig gebruik te kunnen maken van de
functionaliteit van Windows 10. Zie
http://www.microsoft.com voor informatie.
Niet alle functies zijn beschikbaar in alle edities
van Windows 8 . Het kan zijn dat deze
computer een hardware-upgrade en/of apart
aangeschafte hardware, stuurprogramma's
en/of software nodig heeft om volledig te
proteren van Windows 8-functionaliteit. Zie
http://www.microsoft.com voor meer
informatie.
Het kan zijn dat deze computer een hardware-
upgrade, apart aangeschafte hardware en/of
een dvd-station nodig heeft om de Windows 7-
software te installeren en de functionaliteit van
Windows 7 volledig te benutten. Zie
http://windows.microsoft.com/en-us/
windows7/get-know-windows-7 voor meer
informatie.
Softwarevoorwaarden
Door een softwareproduct dat reeds op deze
computer is geïnstalleerd te installeren,
kopiëren, downloaden of anderszins te
gebruiken, stemt u er mee in gebonden te zijn
door de voorwaarden in de HP End User License
Agreement (EULA). Indien u niet akkoord gaat
met deze licentievoorwaarden, kunt u
uitsluitend aanspraak maken op de
mogelijkheid het gehele, ongebruikte product
(hardware en software) binnen 14 dagen te
retourneren, voor een restitutie op basis van
het op de plaats van aankoop geldige
restitutiebeleid.
Voor verdere informatie of voor het aanvragen
van een volledige terugbetaling van de
computer neemt u contact op met uw lokale
verkooppunt (de verkoper).
Over deze handleiding
WAARSCHUWING! Tekst met deze markering geeft aan dat het negeren van de aanwijzingen kan leiden tot
persoonlijk letsel of levensbedreigende situaties.
VOORZICHTIG: Tekst met deze markering geeft aan dat het negeren van de aanwijzingen kan leiden tot
schade aan de apparatuur of gegevensverlies.
OPMERKING: Tekst met deze markering biedt belangrijke aanvullende informatie.
Toegang tot gebruikershandleidingen en HP Diagnostics (Windows)
Het menu en de publicaties worden weergegeven in de taal die u heeft gekozen bij het installeren van het
systeem of die u later in Windows bij Landinstellingen heeft opgegeven. Als bij Landinstellingen een taal is
geselecteerd die niet wordt ondersteund, worden het menu en de handleidingen in het Engels weergegeven.
U krijgt als volgt toegang tot de gebruikershandleidingen van HP:
In Windows
®
10 Pro en Windows 10 IoT Enterprise voor Retail
Klik op de knop Start, selecteer Alle apps, HP Help en ondersteuning en vervolgens HP documentatie.
In andere versies van Windows
Klik op de knop Start, Alle apps, HP Help en ondersteuning en vervolgens HP
gebruikershandleidingen.
Voor toegang tot Vision Diagnostics:
Raadpleeg Toegang krijgen tot Vision Diagnostics in deze handleiding.
Toegang tot de Handleiding voor veiligheid en comfort:
In Windows 10 en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
Klik op de knop Start, Alle apps, HP Help en ondersteuning, HP documentatie en vervolgens
Handleiding voor veiligheid en comfort.
In andere versies van Windows
Klik op de knop Start , selecteer Alle programma's, selecteert u HP Help en ondersteuning, selecteert u
HP gebruikershandleidingenen selecteer vervolgens Handleiding voor veiligheid en comfort.
Garantie- en ondersteuningsrechten controleren
Uw garantie is beschikbaar op de vaste schijf (bepaalde modellen). Ga als volgt te werk om de garantie te
openen:
Op bepaalde modellen is de garantie beschikbaar op de vaste schijf.
In Windows 10 en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
Klik op de knop Start, Alle apps, HP Help en ondersteuning en vervolgens Garantie.
In andere versies van Windows
Klik op de knop Start, Alle apps, HP Help en ondersteuning en vervolgens Garantie.
U kunt uw garantierechten controleren door het modelnummer en serienummer van uw product in te
voeren op:
http://www.hp.com/support/warranty-lookuptool
Registratie voor HP Care Pack Services kan worden gecontroleerd op:
iii
http://www.hp.com/go/lookuptool/
iv Over deze handleiding
Inhoudsopgave
1 Software installeren en congureren .............................................................................................................. 1
Het besturingssysteem Windows installeren ........................................................................................................ 1
Windows-updates downloaden ............................................................................................................................. 1
Apparaatstuurprogramma's installeren of upgraden (Windows-systemen) ....................................................... 2
Het beeldscherm van de monitor aanpassen (Windows-systemen) .................................................................... 2
Schijmagebestanden (ISO) openen ..................................................................................................................... 3
2 De software beschermen ................................................................................................................................ 4
3 Diagnose-oplossingen van HP gebruiken ......................................................................................................... 5
Vision Diagnostics (alleen bepaald modellen) ...................................................................................................... 5
Toegang tot Vision Diagnostics (alleen bepaald modellen) ............................................................... 5
HP PC Hardware Diagnostics (alleen bepaalde modellen) .................................................................................... 6
Waarom HP PC Hardware Diagnostics uitvoeren ................................................................................ 6
HP PC Hardware Diagnostics openen en uitvoeren ............................................................................ 6
HP PC Hardware Diagnostics naar een USB-stick downloaden .......................................................... 7
4 De computer uitschakelen .............................................................................................................................. 8
5 Meer informatie vinden .................................................................................................................................. 9
6 Voordat u belt voor technische ondersteuning ............................................................................................... 10
7 Tips ............................................................................................................................................................ 12
8 Problemen oplossen .................................................................................................................................... 13
Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en via geluidssignalen ................................... 13
9 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows IoT 10 Enterprise ........................................................ 14
Terugzetmedia en back-ups maken .................................................................................................................... 14
HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde modellen) ...................................................................... 14
Hulpprogramma's van Windows gebruiken ........................................................................................................ 15
Herstellen en terugzetten ................................................................................................................................... 15
HP Recovery Manager herstellen ...................................................................................................... 16
Wat u moet weten voordat u aan de slag ....................................................................... 16
v
Het gebruik van de HP herstelpartitie (alleen bepaalde modellen) ............................... 17
HP Terugzetmedia gebruiken om te herstellen .............................................................. 17
Opstartvolgorde van de computer wijzigen ................................................................... 17
HP herstelpartitie verwijderen (alleen bepaalde modellen) .......................................... 18
10 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 8.1 Pro en Windows 8.1 Embedded Industry Pro
Retail ............................................................................................................................................................. 19
Terugzetmedia en back-ups maken .................................................................................................................... 19
Herstellen en terugzetten met hulpprogramma's van Windows ........................................................................ 20
Het gebruik van Opnieuw instellen wanneer het systeem niet reageert ......................................... 20
Terugzetten met behulp van Windows terugzet-USB-ashdrive .................................................... 20
Terugzetten met behulp van de Windows media voor het besturingssysteem (afzonderlijk
aan te schaen) ................................................................................................................................. 21
11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 7 Professional, Windows Embedded Standard 7 en
Windows Embedded POSReady 7 ...................................................................................................................... 22
Terugzetmedia maken ......................................................................................................................................... 23
Terugzetmedia maken met HP Recovery Manager (alleen bepaalde modellen) ............................. 23
Het maken van terugzetschijven met HP Recovery Disc Creator (alleen bepaalde modellen) ........ 24
Terugzetschijven maken ................................................................................................. 24
Een back-up maken van uw gegevens .............................................................................................. 25
Systeemherstel .................................................................................................................................................... 25
Systeem terugzetten ........................................................................................................................................... 26
Systeem terugzetten als Windows reageert .................................................................................... 26
Systeem terugzetten als Windows niet reageert ............................................................................. 27
Systeem terugzetten met behulp van de terugzetmedia (alleen bepaalde modellen) ................... 27
HP terugzetschijf besturingssysteem-schijven gebruiken (alleen bepaalde modellen) ................. 28
12 Gebruiken, bijwerken en onderhouden van uw PC-besturingssystemen (Windows 10 Pro, Windows 10 IoT
Enterprise Retail, Windows 8.1 Pro, Windows 8.1 geïntegreerde Industry Pro Retail, Windows Embedded
Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7) ................................................................................................ 30
vi
1 Software installeren en congureren
Als de computer niet is geleverd met een besturingssysteem van Microsoft, zijn bepaalde gedeelten van dit
document niet van toepassing. Nadat u het besturingssysteem heeft geïnstalleerd, is aanvullende informatie
beschikbaar in de online Help.
VOORZICHTIG: Voeg geen optionele hardware of apparatuur van andere leveranciers aan de computer toe
voordat het besturingssysteem volledig is geïnstalleerd. Als u dit wel doet, kan dit leiden tot fouten en een
onjuiste installatie van het besturingssysteem.
Het besturingssysteem Windows installeren
De eerste keer dat u de computer inschakelt, wordt automatisch het besturingssysteem geïnstalleerd. Dit
duurt ongeveer 5 tot 10 minuten, afhankelijk van het besturingssysteem. Volg zorgvuldig de instructies op
het scherm om de installatie te voltooien.
VOORZICHTIG: Wanneer de automatische installatie is gestart, mag u DE COMPUTER NIET UITSCHAKELEN
TOTDAT DE PROCEDURE IS VOLTOOID. Als u de computer tijdens de installatie uitschakelt, kan de
besturingssoftware van de computer beschadigd raken of niet op de juiste manier worden geïnstalleerd.
OPMERKING: Als de computer werd geleverd met meer dan één taal voor het besturingssysteem op de
vaste schijf, kan de installatie tot 60 minuten in beslag nemen.
Windows-updates downloaden
1. Om uw Internetverbinding in te stellen, klikt u op de knop Start , selecteer van Internet Exploreren volg
daarna de instructies op het scherm.
2. Zoeken en installeren van updates en servicepacks.
Windows 10 Pro en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
a. Typ update of windows update in het zoekvak van de taakbalk en selecteer
controleren op updates.
b. Veeg vanaf de rechterkant van het scherm, selecteer alle instellingen en selecteer
vervolgens Update & beveiliging.
– of –
Klik op het pictogram Actiecentrum in het systeemvak, aan de rechterkant van de
taakbalk, selecteer Alle instellingen en selecteer vervolgens Update & beveiliging.
Windows 8.1 Pro en Windows Embedded 8.1 Industry Pro Retail
a. Wijs de rechterbovenhoek of -benedenhoek van het startscherm aan om de charms weer te
geven.
b. Selecteer instellingen, selecteer PC-instellingen wijzigen en selecteer vervolgens Windows
Update en volg de instructies op het scherm.
Windows 7 Professional, Windows Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
a. Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's en selecteer Windows Update.
Het besturingssysteem Windows installeren 1
Het venster Windows Update verschijnt.
b. Selecteer beschikbare updates weergeven en zorg ervoor dat alle kritieke updates zijn
geselecteerd.
c. Klik op de knop installeren en volg de instructies op het scherm.
Windows XP en Windows Embedded POSReady 2009
a. Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's en selecteer Windows Update.
U wordt doorgeleid naar de website van de Windows Update.
b. Als u een of meer pop-upvensters ziet waarin u wordt gevraagd om een programma te
installeren van http://www.microsoft.com, klikt u op Ja om het programma te installeren.
c. Volg de instructies op de website van Microsoft om te zoeken naar updates en kritieke
updates en servicepacks te installeren.
U wordt aangeraden alle essentiële updates en service packs te installeren.
3. Nadat de updates zijn geïnstalleerd, wordt u door Windows XP gevraagd de computer opnieuw op te
starten. Zorg dat u eventuele geopende bestanden en documenten opslaat voordat u de computer
opnieuw opstart. Klik vervolgens op Ja om de computer opnieuw op te starten.
4. Voer Windows Update vervolgens elke maand uit.
Apparaatstuurprogramma's installeren of upgraden (Windows-
systemen)
Wanneer u extra hardwareapparaten installeert nadat de installatie van het besturingssysteem is voltooid, is
het noodzakelijk ook de stuurprogramma's voor deze apparaten te installeren.
Als u wordt gevraagd om de locatie van de map i386 op te geven, vervangt u het aangegeven pad met C:
\i386
of gebruikt u de knop Bladeren in het dialoogvenster om de map i386 te selecteren. Hierdoor kan het
besturingssysteem de juiste stuurprogramma's vinden.
Haal de nieuwste ondersteuningssoftware op, ook ondersteuningssoftware voor het besturingssysteem van
http://www.hp.com/support. Selecteer uw land en taal, selecteer Drivers en Downloads, typ het
modelnummer van de computer, en Klik op de knop gaat .
Het beeldscherm van de monitor aanpassen (Windows-
systemen)
U kunt desgewenst het monitormodel, vernieuwingsfrequenties, schermresolutie, kleurinstellingen,
lettertypegrootten en instellingen voor energiebeheer selecteren of wijzigen.
U kunt de weergave-instellingen voor het scherm Start en het bureaublad aanpassen.
Windows 10 Pro en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
Het aanpassen van de weergave-instellingen:
a. Typ beeldscherm of beeldscherminstellingen in het zoekvak van de taakbalk en
selecteer Beeldscherminstellingen.
– of –
2 Hoofdstuk 1 Software installeren en congureren
Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en selecteer Beeldscherminstellingen.
b. Klik op het pictogram Actiecentrum in het systeemvak, aan de rechterkant van de taakbalk,
selecteer Alle instellingen en selecteer vervolgens Systeem.
Om de beeldscherminstellingen aan te passen:
Typ aanpassen in het zoekvak van de taakbalk en selecteer Aan persoonlijke voorkeur
aanpassen
.
U kunt meer specieke voorwaarden zoals thema of achtergrondinvoeren.
– of –
a. Klik met de rechtermuisknop op de achtergrond van het bureaublad en selecteer Aan
persoonlijke voorkeur aanpassen.
b. Klik op het pictogram Actiecentrum in het systeemvak, aan de rechterkant van de taakbalk,
selecteer Alle instellingenen selecteer vervolgens Aan persoonlijke voorkeur aanpassen.
Windows 8.1 Pro en Windows Embedded 8.1 Industry Pro Retail
Het startscherm aanpassen:
a. Wijs de rechterbovenhoek of -benedenhoek van het startscherm aan om de charms weer te
geven.
b. Selecteer instellingen, selecteer PC-instellingen wijzigen, selecteer Aan persoonlijke
voorkeur aanpassen en wijzig vervolgens de weergave-instellingen.
Het bureaublad aanpassen:
Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad, selecteer Aan persoonlijke voorkeur
aanpassen en wijzig vervolgens de weergave-instellingen.
Windows 7 Professional, Windows Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
Klik met de rechtermuisknop op het Windows-bureaublad en selecteer Aan persoonlijke voorkeur
aanpassen.
Raadpleeg voor meer informatie de online documentatie bij de grasche controller of de documentatie bij het
beeldscherm.
Schijmagebestanden (ISO) openen
De pc wordt mogelijk geleverd met schijmagebestanden (ISO-bestanden) die de installatiesoftware voor
aanvullende software bevatten. Deze cd-imagebestanden bevinden zich in de map C:\SWSetup\ISOs. Elk .iso-
bestand kan worden gebrand naar cd om een installatie-cd te maken. Voor optimaal gebruik van de pc is het
raadzaam deze installatie-cd's te maken en de software te installeren. De namen van de software en
imagebestanden zijn (wanneer aanwezig):
Vision Diagnostics: software voor het uitvoeren van diagnoseactiviteiten op de pc.
Schijmagebestanden (ISO) openen 3
2 De software beschermen
Maak back-ups van alle systeemsoftware, applicaties en bijbehorende bestanden die op de vaste schijf zijn
opgeslagen, zodat u de software en bestanden kunt herstellen als deze verloren zijn gegaan of zijn
beschadigd. Raadpleeg de documentatie bij het besturingssysteem of bij het back-upprogramma voor
informatie over het maken van back-ups van gegevensbestanden.
Als u geen cd’s of dvd’s voor systeemherstel kunt maken, kunt u een herstel-USB ashdrive bestellen bij HP
Support. U vindt het telefoonnummer voor uw regio op http://www.hp.com/support/contactHP.
4 Hoofdstuk 2 De software beschermen
3 Diagnose-oplossingen van HP gebruiken
De strategie van HP voor het stellen van diagnoses is inmiddels gewijzigd. Tot oktober 2012 werd op Retail-
eenheden gebruik gemaakt van Vision Diagnostics in een Windows-omgeving. Sinds november 2012 maakt
HP gebruik van HP PC Hardware Diagnostics, waarbij diagnoses buiten de Windows-omgeving gesteld
worden.
Vision Diagnostics (alleen bepaald modellen)
OPMERKING: Bij bepaalde computermodellen wordt Vision Diagnostics meegeleverd op cd.
Met het hulpprogramma Vision Diagnostics kunt u informatie weergeven over de hardwareconguratie van de
computer en hardwarediagnosetests uitvoeren op de subsystemen van de computer. Met het hulpprogramma
kunnen hardwareproblemen eenvoudig en eectief worden herkend, gediagnosticeerd en geïsoleerd.
Wanneer u Vision Diagnostics start, wordt het tabblad Survey (Verkenning) weergegeven. Dit tabblad toont
informatie over de huidige conguratie van de computer. Vanuit het tabblad Survey (Verkenning) hebt u
toegang tot verschillende categorieën van informatie over de computer. Aanvullende informatie wordt
weergegeven op andere tabbladen met onder meer opties voor diagnostische tests en testresultaten. De
informatie in de vensters van het hulpprogramma kan worden opgeslagen in een HTML-bestand op een
diskette of een USB-ashdrive.
Gebruik Vision Diagnostics om vast te stellen of alle apparaten die in de computer zijn geïnstalleerd, worden
herkend door het systeem en correct werken. Hoewel het uitvoeren van tests optioneel is, is het raadzaam
tests uit te voeren nadat u een nieuw apparaat heeft geïnstalleerd of aangesloten.
Voer de tests uit, sla de resultaten op en druk deze af, zodat u de testresultaten op papier bij de hand heeft
wanneer u contact opneemt met de technische ondersteuning.
OPMERKING: Apparaten van derden worden mogelijk niet gedetecteerd door Vision Diagnostics.
Toegang tot Vision Diagnostics (alleen bepaald modellen)
Om toegang te krijgen tot Vision Diagnostics moet u de tool op een USB branden en daarna opstarten via deze
USB.
OPMERKING: Vision Diagnostics wordt alleen meegeleverd bij bepaalde computermodellen.
Als u Vision Diagnostics al naar een USB hebt gedownload, begin dan de onderstaande procedure vanaf stap
2.
1. Klik op de knop Start , selecteer Alle programma's, selecteer HP Help en ondersteuning, selecteer HP
Vision Diagnostics USB aanmaken en volg daarna de instructies van de wizard voor het installeren van
Vision Diagnostics op de USB-ashstation.
2. Terwijl de computer ingeschakeld is, steekt de USB-ashdrive in een USB-poort op de computer.
3. Sluit het besturingssysteem af en zet de computer uit.
4. Schakel de computer in. Het systeem wordt opgestart naar Vision Diagnostics.
OPMERKING: Als het systeem de USB niet opstart, moet u misschien de opstartvolgorde in
Systeeminstellingen veranderen. Raadpleeg de Onderhoudshandleiding (enkel in het Engels) voor meer
informatie.
Vision Diagnostics (alleen bepaald modellen) 5
5. Selecteer in het opstartmenu het hulpprogramma Vision Diagnostics als u de verschillende
hardwareonderdelen in de computer wilt testen of selecteer het hulpprogramma HP Memory Test (HP
Geheugentest) als u alleen het geheugen wilt testen.
OPMERKING: HP Memory Test (HP Geheugentest) is een uitgebreid diagnosehulpprogramma voor het
geheugen dat wordt uitgevoerd als zelfstandige applicatie, buiten Vision Diagnostics om.
6. Als u Vision Diagnostics uitvoert, selecteert u de gewenste taal en klik vervolgens op Doorgaan.
7. Selecteer op de pagina met de licentieovereenkomst voor eindgebruikers Agree (Akkoord) om aan te
geven dat u instemt met de voorwaarden. Het hulpprogramma Vision Diagnostics wordt gestart en het
tabblad Survey (Verkenning) wordt weergegeven.
HP PC Hardware Diagnostics (alleen bepaalde modellen)
Als HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) een fout detecteert waarvoor hardware vervangen moet worden,
wordt er een 24-cijferige fout-id-code gegenereerd. Deze id-code kan vervolgens aan ondersteuning worden
gegeven om te kunnen bepalen hoe het probleem verholpen moet worden.
Waarom HP PC Hardware Diagnostics uitvoeren
De HP PC Hardware Diagnostic hulpprogramma's vereenvoudigen het diagnosticeren van hardwareproblemen
en maken het ondersteuningsproces mogelijk als problemen zijn aangetroen. De hulpmiddelen sparen tijd
uit door de component aan te wijzen die vervangen moet worden.
Isoleer echte hardwarestoringen: De diagnoses worden buiten het besturingssysteem uitgevoerd zodat
ze eiciënt hardwarestoringen scheiden van problemen die veroorzaakt kunnen zijn door het
besturingssysteem of andere software-componenten.
Fout-ID: Als een fout is gedetecteerd waarvoor hardware vervangen moet worden, wordt een 24-
cijferige fout-id gegenereerd. Deze id kan dan worden doorgegeven aan de agent die ondersteuning kan
plannen of vervangende onderdelen leveren.
HP PC Hardware Diagnostics openen en uitvoeren
OPMERKING: Als u diagnostiek wilt openen op een convertible computer, moet u de computer in de
notebookmodus zetten en moet u het toetsenbord gebruiken dat aangesloten is.
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te starten:
1. Zet de computer aan of start deze opnieuw op en druk snel op esc.
2. Druk op f2.
Het BIOS zoekt op drie plaatsen en in de onderstaande volgorde naar diagnoseprogramma's:
a. Aangesloten USB-station
OPMERKING: Zie HP PC Hardware Diagnostics naar een USB-stick downloaden op pagina 7 om
het hulpprogramma van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-station te downloaden.
b. Vaste schijf
c. BIOS
3. Wanneer het diagnoseprogramma wordt geopend, selecteert u het soort diagnosetest dat u wilt
uitvoeren en volgt u de instructies op het scherm.
OPMERKING: Als u een diagnosetest wilt stoppen, drukt u op esc.
6 Hoofdstuk 3 Diagnose-oplossingen van HP gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics naar een USB-stick downloaden
OPMERKING: Instructies voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) zijn alleen
beschikbaar in het Engels en u moet een Windows-computer gebruiken voor het downloaden en maken van
de HP UEFI-ondersteuningsomgeving omdat alleen .exe-bestanden worden aangeboden.
Er zijn twee opties voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics naar een USB-apparaat.
Download de nieuwste UEFI-versie
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Klik op de koppeling downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics en selecteer vervolgens
Uitvoeren.
Download een bepaalde versie van UEFI voor een speciek product
1. Ga naar http://www.hp.com/support en selecteer uw land. De pagina van HP ondersteuning wordt
weergegeven.
2. Klik op Drivers en downloads.
3. Gebruik de vermelde categorieën om uw product te zoeken.
– of –
Klik op Nu zoeken zodat HP uw product automatisch kan detecteren.
4. Selecteer uw computermodel en het besturingssysteem.
5. Volg in het gedeelte Diagnosehulpmiddelen de instructies op het scherm om de gewenste UEFI-versie
te selecteren en te downloaden.
HP PC Hardware Diagnostics (alleen bepaalde modellen) 7
4 De computer uitschakelen
Om de computer op de juiste manier uit te schakelen, schakelt u eerst de software van het besturingssysteem
uit.
Windows 10 IoT Enterprise
Klik op de knop Start, selecteer het pictogram Energie en daarna Uitschakelen.
Windows 8.1 Pro en Windows Embedded 8.1 Industry Pro Retail
Wijs de rechterboven- of rechteronderhoek van het startscherm aan om de charms weer te geven,
selecteer Instellingen, selecteer Energie en selecteer Afsluiten.
Windows 7 Professional, Windows Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
Klik op de knop Start en selecteer vervolgens Afsluiten.
Als u op de aan/uit-knop drukt, schakelt u (afhankelijk van het besturingssysteem) mogelijk niet de voeding
uit, maar activeert u een energiezuinige standbystand, waarin de computer minder energie verbruikt.
Hierdoor kunt u energie besparen zonder dat u applicaties hoeft te sluiten. De computer is later onmiddellijk
weer beschikbaar zonder dat u het besturingssysteem opnieuw hoeft te starten en zonder dat er gegevens
verloren gaan.
VOORZICHTIG: Wanneer u de computer handmatig uitschakelt, gaan alle niet-opgeslagen gegevens
verloren.
Als u de computer handmatig helemaal wilt uitschakelen zonder de standbystand te activeren, houdt u de
aan/uit-knop vier seconden lang ingedrukt.
Op bepaalde modellen kunt u via Computer Setup (Computerinstellingen) de aan/uit-knop congureren voor
het in- en uitschakelen van de computer, in plaats van voor het activeren en deactiveren van de standbystand.
Raadpleeg de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en service, alleen in het Engels
beschikbaar) voor meer informatie over het gebruik van Computer Setup (Computerinstellingen).
8 Hoofdstuk 4 De computer uitschakelen
5 Meer informatie vinden
Verschillende publications zijn beschikbaar op de vaste schijf van de computer. U kunt als volgt de publicaties
weergeven:
In Windows 10 Pro en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
Klik op de knop Start, selecteer Alle apps, HP Help en ondersteuning en vervolgens HP documentatie.
In andere versies van Windows
Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's en selecteer vervolgens HP
Gebruikershandleidingen.
OPMERKING: Niet alle publicaties zijn voor alle modellen beschikbaar.
Getting Started (Aan de slag):helpt u bij het aansluiten van de computer en randapparatuur en het
instellen van de op de fabriek geïnstalleerde software. U vindt hier ook informatie waarmee u
eenvoudige problemen kunt oplossen die zich tijdens de eerste conguratie kunnen voordoen.
Naslaggids voor de hardware:Bevat een overzicht van de hardware, instructies voor het upgraden van
deze serie computers en informatie over het geheugen, de voeding en de batterij van de real-timeklok.
Maintenance and Service Guide (Alleen in het Engels): bevat informatie over het onderdelen verwijderen
en vervangen, het oplossen van problemen, setup-hulpprogramma's, veiligheid, regelmatig onderhoud,
connectorpinnen, POST foutberichten, diagnoselampjes en foutcodes.
Informatie over voorschriften, veiligheid en milieuvoorschriften: bevat veiligheidsvoorschriften en
kennisgevingen conform de richtlijnen in de Verenigde Staten, Canada en verschillende landen/regio's.
9
6 Voordat u belt voor technische
ondersteuning
WAARSCHUWING! Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact, wordt de systeemkaart altijd
van stroom voorzien. Beperk het risico van persoonlijk letsel ten gevolge van elektrische schokken of hete
oppervlakken, door de stekker van het netsnoer uit het stopcontact te halen en de interne onderdelen van het
systeem te laten afkoelen voordat u deze aanraakt.
Als er een probleem met de computer is, probeert u aan de hand van de onderstaande maatregelen de
oorzaak van het probleem te achterhalen vóórdat u belt om technische ondersteuning te vragen.
Voer de diagnose-oplossing van HP uit.
Voer de DPS-zelftest (Drive Protection System) uit vanuit het hulpprogramma Computer Setup
(Computerinstellingen). Raadpleeg voor meer informatie de Maintenance and Service Guide (Handleiding
voor onderhoud en service, alleen in het Engels beschikbaar).
OPMERKING: De DPS-zelftestsoftware (Drive Protection System) is alleen op bepaalde modellen
beschikbaar.
Controleer of het LED vooraan op de computer aan het knipperen is, of luister of u enekele bieptonen uit
de computer hoort. De knipperende lichtjes en/of bieptonen zijn foutcodes die u kunnen helpen om het
probleem te kennen. Raadpleeg de Onderhoudshandleiding (enkel in het Engels) voor informatie.
Als er geen beeld op het scherm wordt weergegeven, sluit u de monitor aan op een andere
monitorconnector op de computer (indien aanwezig). U kunt ook tijdelijk een andere monitor aansluiten
waarvan u weet dat deze goed functioneert.
Als u gebruikmaakt van een netwerk, sluit u een andere computer met een andere kabel aan op de
netwerkaansluiting. Misschien is er een probleem met de netwerkaansluiting of de netwerkkabel.
Als u onlangs nieuwe hardware heeft geïnstalleerd, verwijdert u deze hardware om te zien of de
computer dan wel goed werkt.
Als u onlangs nieuwe software heeft geïnstalleerd, verwijdert u deze software om te zien of de
computer dan wel goed werkt.
Start de computer op in de Veilige modus van Windows om te zien of de computer kan worden opgestart
wanneer niet alle stuurprogramma's worden geladen. Kies bij het opstarten van het besturingssysteem
de optie om gebruik te maken van de laatste bekende juiste conguratie.
Raadpleeg de uitgebreide online technische ondersteuning op de website http://www.hp.com/support.
Zie Tips op pagina 12 in deze handleiding voor meer informatie.
Raadpleeg voor meer informatie de uitgebreide Maintenance and Service Guide (Handleiding voor
onderhoud en service, alleen in het Engels beschikbaar).
De HP Support Wizard biedt u mogelijkheden om problemen met de computer zelf online op te lossen. Als u
contact wilt opnemen met HP Ondersteuning, kunt u gebruik maken van de online chatfunctie van de HP
Support Wizard. Ga naar de HP Support Wizard op: .
Bezoek het HP ondersteuningscentrum op http://www.hp.com/go/bizsupport voor actuele online informatie
voor ondersteuning, software en stuurprogramma's, meldingen en een wereldwijde gemeenschap van HP
gebruikers en HP experts.
10 Hoofdstuk 6 Voordat u belt voor technische ondersteuning
Als het noodzakelijk is dat u telefonisch contact opneemt met HP voor ondersteuning, houd dan rekening met
de volgende punten om te zorgen dat u goed geholpen kunt worden:
Zorg dat u aan de computer zit wanneer u belt.
Noteer tevoren de serienummers van de computer en de monitor, alsmede het
productidenticatienummer.
Reserveer voldoende tijd om het probleem samen met de ondersteuningsmedewerker op te lossen.
Verwijder desgevraagd alle hardware die onlangs aan het systeem is toegevoegd.
Verwijder desgevraagd alle software die onlangs is geïnstalleerd.
OPMERKING: Voor verkoopinformatie en garantie-uitbreidingen (HP Care Packs) neemt u contact op met uw
HP Business of Service Partner.
11
7 Tips
Raadpleeg bij kleinere problemen met de computer, de monitor of de software de onderstaande lijst met
algemene suggesties voordat u verdere actie onderneemt:
Controleer of de computer en de monitor op een goed werkend stopcontact zijn aangesloten.
Controleer of de computer is ingeschakeld en of het stroomlichtje aan staat.
Controleer of de monitor is ingeschakeld en of het monitorlichtje aan staat.
Zet de helderheid en het contrast van de monitor hoger als het scherm te donker is.
Druk op een willekeurige toets en houd deze ingedrukt. Als u een geluidssignaal hoort, werkt het
toetsenbord goed.
Controleer of alle kabels goed op de juiste connectoren zijn aangesloten.
Activeer de computer door op een willekeurige toets op het toetsenbord te drukken of door de aan/uit-
knop in te drukken. Als het systeem in de standbystand blijft, schakelt u de computer uit door de aan/
uit-knop gedurende minimaal vier seconden ingedrukt te houden. Start de computer vervolgens
opnieuw op door nogmaals op de aan/uit-knop te drukken. Als het systeem niet kan worden
uitgeschakeld, koppelt u het netsnoer los. Na enkele seconden sluit u het netsnoer weer aan. De
computer start nu automatisch opnieuw op, als in Computer Setup de optie voor automatisch starten na
stroomuitval is ingesteld. Als de computer niet automatisch opnieuw opstart, drukt u op de aan/uit-
knop om de computer te starten.
Congureer de computer opnieuw nadat u een uitbreidingskaart of een andere optie heeft geïnstalleerd
die niet compatibel is met Plug and Play.
Controleer of alle noodzakelijke stuurprogramma's zijn geïnstalleerd. Wanneer u bijvoorbeeld een
printer gebruikt, moet er een printerstuurprogramma voor deze printer zijn geïnstalleerd.
Verwijder alle verwisselbare media (CD, DVD of USB-apparaat) van het systeem voordat u dit inschakelt.
Als u een ander besturingssysteem gebruikt dan het besturingssysteem dat in de fabriek is
geïnstalleerd, controleert u of dit wordt ondersteund door uw systeem.
Als het systeem meerdere videobronnen (geïntegreerd, PCI of PCI-Expressadapters) geïnstalleerd heeft
(bij sommige modellen enkel geïntegreerde video) en één enkele monitor, dan moet de monitor
verbonden zijn met de monitorpoort op de geselecteerde videobron als eerste invoerbron. Tijdens het
opstarten worden de andere monitorverbindingen gedeactiveerd en als de monitor met een van die
poorten is verbonden, zal hij niet werken. U kunt selecteren welke bron de standaard invoerbron is in
Computerinstellingen.
VOORZICHTIG: Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact, is er altijd spanning aanwezig op
de systeemkaart. Neem de stekker uit het stopcontact voordat u de computer opent, zodat u het risico van
schade aan de systeemkaart en andere onderdelen beperkt.
12 Hoofdstuk 7 Tips
8 Problemen oplossen
Informatie over het oplossen van problemen vindt u in de uitgebreide Maintenance and Service Guide
(Handleiding voor onderhoud en service, alleen in het Engels beschikbaar) die u onder Reference Library
(Referentiebibliotheek) vindt op http://www.hp.com/support. Selecteer uw land en taal, selecteer Problemen
oplossen, typ het modelnummer van de computer en druk op Start.
Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en
via geluidssignalen
Als u lampjes ziet knipperen aan de voorkant van de computer of geluidssignalen hoort, raadpleegt u de
Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en service, alleen in het Engels beschikbaar)
voor de betekenis ervan en de aanbevolen handelingen.
Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en via geluidssignalen 13
9 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
in Windows IoT 10 Enterprise
Dit hoofdstuk bevat informatie over de volgende processen. In de informatie in het hoofdstuk wordt de
standaardprocedure voor de meeste modellen beschreven.
Terugzetmedia en back-ups maken
Uw systeem herstellen en bestanden terugzetten
Raadpleeg Help en ondersteuning voor aanvullende informatie.
Klik op de knop Start, selecteer Alle apps, HP Help en ondersteuning.
Terugzetmedia en back-ups maken
De volgende methoden voor het maken van herstelmedia en back-ups zijn alleen op bepaalde modellen
beschikbaar. Kies de beschikbare methode, afhankelijk van uw computermodel.
Gebruik HP Recovery Manager nadat u de computer succesvol hebt ingesteld. Met deze stap wordt een
back-up gemaakt van de HP Herstelpartitie op de computer. De back-up kan gebruikt worden om het
oorspronkelijke besturingssysteem opnieuw te installeren wanneer de vaste schijf beschadigd of
vervangen is. Zie HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde modellen) op pagina 14 voor informatie
over het maken van herstelmedia. Zie HP Recovery Manager herstellen op pagina 16 voor informatie
over de herstelopties die beschikbaar zijn met de herstelmedia.
Gebruik de hulpprogramma's van Windows voor het maken van systeemherstelpunten en back-ups van
persoonlijke gegevens.
Zie Hulpprogramma's van Windows gebruiken op pagina 15 voor meer informatie.
OPMERKING: Als de opslag 32 GB of minder is, is Windows Systeemherstel standaard uitgeschakeld.
HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde modellen)
BELANGRIJK: Als de computer geen optie voor het maken van terugzetmedia bevat, kunt u terugzetmedia
voor uw systeem aanvragen bij ondersteuning. U kunt ook contactgegevens vinden op de website van HP. Ga
naar http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de instructies op het scherm.
HP Recovery Manager is een softwareprogramma waarmee u herstelmedia kunt aanmaken (gebruik een
ashdrive of een set dvd's) nadat u de computer succesvol heeft ingesteld. Met HP herstelmedia kunt u een
systeemherstelprocedure uitvoeren als de vaste schijf beschadigd raakt. Met het systeemherstel worden het
oorspronkelijke besturingssysteem en de programma's die standaard geïnstalleerd zijn, opnieuw
geïnstalleerd en de instellingen voor de programma's gecongureerd. HP herstelmedia kan ook gebruikt
worden om het systeem aan te passen of voor het herstellen van de fabrieksimage wanneer u een vaste schijf
vervangt.
U kunt slechts één set herstelmedia maken. Wees voorzichtig met deze herstelmiddelen en bewaar ze
op een veilige plaats.
HP Recovery Manager onderzoekt de computer en bepaalt de benodigde opslagcapaciteit voor de
vereiste media.
14 Hoofdstuk 9 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows IoT 10 Enterprise
Om herstelschijven te maken, moet uw computer beschikken over een vaste schijf met de mogelijkheid
dvd's te schrijven, en dient u uitsluitend lege dvd-r, dvd+r, dvd-r dl of dvd+r dl-schijven te gebruiken.
Gebruik geen lees/schrijf-schijven zoals cd±rw, dvd±rw, dubbellaags dvd±rw en bd-re (herschrijfbare
Blu-ray-schijven); deze zijn niet compatibel met de HP Recovery Manager-software. U kunt ook een leeg
USB-ashstation van hoge kwaliteit gebruiken.
Als uw computer geen geïntegreerde optischeschijfeenheid heeft die dvd's kan schrijven, maar u toch
dvd-herstelmedia wilt maken, kunt u een optionele externe optischeschijfeenheid (afzonderlijk aan te
schaen) gebruiken om herstelschijven te maken. Als u een externe optischeschijfeenheid gebruikt,
moet deze direct worden aangesloten op een USB-poort op de computer. de schijf kan niet verbonden
worden met een USB-poort op een extern apparaat, zoals een USB -hub. Als u zelf geen dvd-media kunt
aanmaken, kunt u herstelschijven voor uw computer bij HP verkrijgen. U kunt ook contactgegevens
vinden op de website van HP. Ga naar
http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de
instructies op het scherm.
Zorg ervoor dat de computer is aangesloten op een netvoedingsbron voordat u de terugzetmedia
maakt.
Dit proces kan een uur of langer duren. Onderbreek het proces niet.
U kunt het programma eventueel afsluiten voordat u klaar bent met het maken van hersteldvd's. HP
Recovery Manager voltooit dan het branden van de huidige dvd. De volgende keer dat u HP Recovery
Manager start, wordt u gevraagd om door te gaan met het proces.
Om HP Terugzetmedia te maken:
1. Typ recovery in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens HP Recovery Manager.
2. Klik op Ja om deze app wijzigingen op uw PC te laten aanbrengen.
3. Selecteer Terugzetmedia maken en volg de instructies op het scherm.
Als u het systeem wilt herstellen, zie HP Recovery Manager herstellen op pagina 16.
Hulpprogramma's van Windows gebruiken
U kunt de hulpprogramma's van Windows gebruiken voor het maken van systeemherstelpunten en back-ups
van persoonlijke gegevens.
OPMERKING: Als de opslag 32 GB of minder is, is Windows Systeemherstel standaard uitgeschakeld.
Raadpleeg Help en ondersteuning voor meer informatie en stappen.
Klik op de knop Start, selecteer Alle apps, HP Help en ondersteuning.
Herstellen en terugzetten
Er zijn verschillende opties om uw systeem te herstellen. Kies de methode die het best past bij uw situatie en
expertiseniveau:
BELANGRIJK: Sommige methoden zijn niet op alle modellen beschikbaar.
Windows biedt verschillende opties voor het herstellen of terugzetten van het systeem. Raadpleeg Help
en ondersteuning voor meer informatie.
Hulpprogramma's van Windows gebruiken 15
Klik op de knop Start, selecteer Alle apps, HP Help en ondersteuning.
Als u een probleem met een vooraf geïnstalleerd(e) applicatie of stuurprogramma wilt oplossen,
gebruikt u de optie Stuurprogramma's en/of applicaties opnieuw installeren van HP Recovery Manager
om de specieke applicatie of het stuurprogramma opnieuw te installeren.
Typ recovery in het zoekvak van de taakbalk, selecteer HP Recovery Manager, selecteer
Installeer stuurprogramma’s en/of toepassingen opnieuw en volg de instructies op het scherm.
Als u uw computer opnieuw wilt instellen (bij bepaalde modellen) met een geminimaliseerde
installatiekopie, kunt u kiezen voor de HP-optie Herstellen met geminimaliseerde installatiekopie van de
HP-herstelpartitie (alleen bepaalde modellen) of de HP-herstelmedia. Herstellen met geminimaliseerde
installatiekopie installeert uitsluitend stuurprogramma's en hardware-ingeschakelde toepassingen.
Andere toepassingen in de installatie-image blijven beschikbaar voor installatie via de optie
Stuurprogramma's en/of toepassingen opnieuw installeren in HP Recovery Manager.
Zie HP Recovery Manager herstellen op pagina 16 voor meer informatie.
Als u de Windows-partitie wilt herstellen naar de oorspronkelijke fabrieksinhoud, kunt u kiezen voor de
optie Systeemherstel op de HP-herstelpartitie (alleen bepaalde modellen) of gebruikt u de HP-
herstelmedia. Zie HP Recovery Manager herstellen op pagina 16 voor meer informatie. Als u nog geen
herstelmedia hebt gemaakt, zie HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde modellen) op pagina 14.
Als u de oorspronkelijke fabriekspartitie en -inhoud van de computer op bepaalde modellen wilt
herstellen, of als u de vaste schijf hebt vervangen, gebruikt u de optie Fabrieksinstellingen herstellen
van HP herstelmedia. Zie HP Recovery Manager herstellen op pagina 16 voor meer informatie.
Als u op bepaalde modellen de herstelpartitie wilt verwijderen om ruimte op de vaste schijf terug te
winnen, biedt HP Recovery Manager de optie Herstelpartitie verwijderen.
Zie HP herstelpartitie verwijderen (alleen bepaalde modellen) op pagina 18 voor meer informatie.
HP Recovery Manager herstellen
Met de software HP Recovery Manager kunt u de computer terugzetten naar de oorspronkelijke staat door
gebruik te maken van de eerder gemaakte of bij HP verkregen HP herstelmedia of de HP Terugzetpartitie
(alleen bepaalde modellen). Als u nog geen herstelmedia hebt gemaakt, zie HP-herstelmedia maken (alleen
bepaalde modellen) op pagina 14.
Wat u moet weten voordat u aan de slag
HP Recovery Manager herstelt alleen software die standaard geïnstalleerd is. Voor software die niet bij
deze computer is meegeleverd, moet de software worden gedownload van de website van de fabrikant
of moet de software opnieuw worden geïnstalleerd vanaf de media die door de fabrikant is geleverd.
BELANGRIJK: Herstel met HP Recovery Manager moet worden gebruikt als laatste redmiddel om
computerproblemen op te lossen.
Gebruik HP Herstelmedia als de vaste schijf van de computer vastloopt. Als u nog geen herstelmedia
hebt gemaakt, zie HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde modellen) op pagina 14.
Voor de optie Fabrieksinstellingen herstellen, moet u HP herstelmedia gebruiken (alleen bepaalde
modellen). Als u nog geen herstelmedia hebt gemaakt, zie HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde
modellen) op pagina 14.
Als u met de computer geen HP herstelmedia kunt maken of als de HP herstelmedia niet werkt, kunt u
herstelmedia voor de computer aanvragen bij Support. U kunt ook contactgegevens vinden op de
website van HP. Ga naar http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de instructies
op het scherm.
16 Hoofdstuk 9 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows IoT 10 Enterprise
BELANGRIJK: HP Recovery Manager maakt niet automatisch back-ups van uw persoonlijke gegevens. Maak
een back-up van alle persoonlijke informatie die u wilt behouden, voordat u deze optie gebruikt.
Met de HP-herstelmedia kunt u uit de volgende herstelopties kiezen:
OPMERKING: Wanneer u het herstelproces start, ziet u alleen de opties die beschikbaar zijn voor de
computer.
Systeemherstel: Installeert het oorspronkelijke besturingssysteem opnieuw en congureert de
programma's die standaard geïnstalleerd waren.
Herstellen met geminimaliseerde installatiekopie (alleen bepaalde modellen): installeert het
besturingssysteem en alle hardware-gerelateerde stuurprogramma's en software opnieuw, maar geen
andere softwaretoepassingen.
Fabrieksinstellingen herstellen: hiermee wordt de computer hersteld naar de oorspronkelijke
fabrieksinstellingen doordat alle gegevens van de vaste schijf worden verwijderd en de vaste schijf
opnieuw wordt gepartitioneerd. Daarna wordt het besturingssysteem en de software die standaard
geïnstalleerd was, opnieuw geïnstalleerd.
Met de HP-herstelpartitie (alleen bepaalde modellen) kunt u Systeemherstel en Herstellen met
geminimaliseerde installatiekopie gebruiken (alleen bepaalde modellen).
Het gebruik van de HP herstelpartitie (alleen bepaalde modellen)
Met de HP Terugzetpartitie kunt u het systeemherstel of bij bepaalde modellen een geminimaliseerde image
herstellen zonder dat u daarvoor herstelschijven of een USB-ashdrive nodig hebt. Dit type herstel kan alleen
worden gebruikt als de vaste schijf nog werkt.
Om HP Recovery Manager te starten vanuit de HP Herstelpartitie:
1. Typ recovery in het zoekvak van de taakbalk, selecteer Herstelbeheer en selecteer vervolgens HP-
herstelomgeving
.
– of –
Druk tijdens het opstarten van de computer op f11 of druk op de aan-uitknop en houd f11 ingedrukt.
2. Selecteer Problemen oplossen in het menu met opstartopties.
3. Selecteer HP Recovery Manager en volg de instructies op het scherm.
HP Terugzetmedia gebruiken om te herstellen
U kunt HP Terugzetmedia gebruiken om het oorspronkelijke systeem te herstellen. Deze methode kan worden
gebruikt als uw systeem geen HP Herstelpartitie heeft of de vast schijf niet correct werkt.
1. Maak indien mogelijk een back-up van al uw persoonlijke bestanden.
2. Plaats de HP Terugzetmedia en start de computer opnieuw op.
OPMERKING: Als de computer niet automatisch opnieuw opstart in HP Recovery Manager, wijzigt u de
opstartvolgorde van de computer. Zie Opstartvolgorde van de computer wijzigen op pagina 17.
3. Volg de instructies op het scherm.
Opstartvolgorde van de computer wijzigen
Als de computer niet opnieuw opstart in HP Recovery Manager, kunt u de opstartvolgorde van de computer
wijzigen, de genoemde apparatenvolgorde in BIOS, waar de computer naar opstartinformatie zoekt. U kunt de
selectie voor een optischeschijfeenheid of een USB-ashdrive wijzigen.
Herstellen en terugzetten 17
Om de opstartvolgorde te wijzigen:
1. Plaats de HP herstelmedia.
2. Start Computer Setup:
Zet de computer of tablet aan of start deze opnieuw op, druk snel op esc en druk op f9 om de
opstartopties weer te geven.
3. Selecteer de optische schijf of de USB/ashdrive van waaruit u wilt opstarten.
4. Volg de instructies op het scherm.
HP herstelpartitie verwijderen (alleen bepaalde modellen)
Met HP Recovery Manager-software kunt u de HP Herstelpartitie verwijderen om schijfruimte vrij te maken.
BELANGRIJK: Nadat u de HP herstelpartitie hebt verwijderd, kunt u geen gebruik meer maken van de optie
Vernieuwen of de optie om alles te verwijderen en Windows opnieuw te installeren. Bovendien kunt u vanaf
de HP herstelpartitie geen systeemherstel of herstel met geminimaliseerde kopie uitvoeren. Maak daarom
voordat u de herstelpartitie verwijdert HP herstelmedia; Zie HP-herstelmedia maken (alleen bepaalde
modellen) op pagina 14.
Ga als volgt te werk om de HP Herstelpartitie te verwijderen:
1. Typ recovery in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens HP Recovery Manager.
2. Selecteer Herstelpartitie verwijderen en volg daarna de instructies op het scherm.
18 Hoofdstuk 9 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows IoT 10 Enterprise
10 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
in Windows 8.1 Pro en Windows 8.1
Embedded Industry Pro Retail
Uw computer is uitgerust met door HP en Windows geleverde hulpprogramma's om uw gegevens te
beschermen en zo nodig op te halen. Deze hulpprogramma's kunnen u via eenvoudige stappen helpen uw
computer weer juist te laten functioneren, of zelfs terug te keren naar de fabrieksinstellingen.
De volgende onderwerpen komen in dit gedeelte aan bod:
Terugzetmedia en back-ups maken
Het systeem herstellen en terugzetten
OPMERKING: Dit gedeelte bevat een overzicht van de opties voor het maken van back-ups, het herstellen en
het terugzetten. Voor meer informatie over de hulpprogramma's, zie Help en Ondersteuning. Typ h op het
Startscherm en kies Help en Ondersteuning.
Terugzetmedia en back-ups maken
Als u een herstelbewerking uitvoert na een systeemfout, wordt de meeste recente back-up hersteld.
1. Nadat u de computer succesvol ingesteld hebt, maakt u terugzetmedia. Met deze stap wordt een back-
up gemaakt van de terugzetpartitie op de computer. De back-up kan gebruikt worden om het
oorspronkelijke besturingssysteem opnieuw te installeren wanneeer de vaste schijf beschadigd of
vervangen is.
OPMERKING: Er is geen herstelpartitie beschikbaar op systemen met een 32GB SSD. Voor deze
systemen moet u de herstelmedia in de doos gebruiken. U kunt de herstelmedia ook verkrijgen via HP
Services.
U gebruikt een USB-ashdrive voor het maken van een herstelstation waarvan kan worden opgestart en
die kan worden gebruikt voor het oplossen van problemen met een computer die niet meer kan
opstarten. Met de USB-ashdrive kunnen het originele besturingssysteem en de originele programma's
opnieuw worden geïnstalleerd.
OPMERKING: Alle informatie op de USB-ashdrive wordt verwijderd voordat de herstelmedia wordt
gemaakt.
Voor het maken van de Windows 8.1 of Industry 8.1 herstelmedia, typt u op het startscherm
herstelschijf en selecteert u Een herstelstation maken. Volg de instructies op het scherm
om door te gaan.
Voor het maken van Windows 8-herstelmedia typt u op het startscherm herstelschijf,
selecteert u instellingen, en selecteer vervolgens Een herstelstation maken. Volg de instructies
op het scherm om door te gaan.
2. Gebruik de hulpmiddelen van Windows voor het maken van systeemherstelpunten en het maken van
back-ups van persoonlijke gegevens. Voor meer informatie en stappen, zie Help en Ondersteuning. Typ
h op het startscherm en kies Help en Ondersteuning.
Terugzetmedia en back-ups maken 19
Herstellen en terugzetten met hulpprogramma's van Windows
Windows biedt verschillende opties voor het herstellen vanaf een back-up, het vernieuwen van de computer
en het terugzetten van de computer naar de oorspronkelijke staat. Raadpleeg Help en ondersteuning voor
meer informatie en stappen. Typ help in het startscherm en selecteer Help en ondersteuning.
Het gebruik van Opnieuw instellen wanneer het systeem niet reageert
OPMERKING: U kunt door Gebruikersaccountbeheer om uw toestemming of wachtwoord gevraagd worden
wanneer u bepaalde taken uitvoeren. Om verder te gaan met een bepaalde taak, selecteert u de juiste optie.
Raadpleeg voor informatie over Gebruikersaccountbeheer de Help en ondersteuning. Typ h op het
Startscherm en kies Help en Ondersteuning.
BELANGRIJK: Met Opnieuw instellen worden geen back-ups van uw gegevens gemaakt. Maak een back-up
van alle persoonlijke gegevens die u wilt behouden voordat u Opnieuw instellen gebruikt.
Als de herstelprocedure van Windows niet werkt en het systeem niet reageert, gebruikt u deze stappen om
Opnieuw instellen te starten:
1. Maak zo mogelijk een back-up van alle persoonlijke bestanden.
2. Controleer zo mogelijk of de HP Terugzetpartitie aanwezig is:
Voor Windows 8.1 of Industry 8.1, typt u in het startscherm pc en selecteert u Deze PC.
Voor Windows 8, typt u in het startscherm c en selecteert u Computer.
OPMERKING: Als de HP Terugzetpartitie niet wordt vermeld of u kunt deze niet vinden, moet u
terugzetten met behulp van de terugzetmedia die u hebt gemaakt. Zie Terugzetten met behulp van
Windows terugzet-USB-ashdrive op pagina 20. Of u moet gebruik maken van de Windows media voor
het besturingssysteem en de media voor het terugzetten van stuurprogramma's (afzonderlijk aan te
schaen); Zie Terugzetten met behulp van de Windows media voor het besturingssysteem (afzonderlijk
aan te schaen) op pagina 21.
3. Als de HP Terugzetpartitie in de lijst staat, herstart u de computer en drukt u op esc tijdens de weergave
van het logo van HP. Het startmenu van de computer wordt weergegeven.
4. Druk op f11 om de optie Systeemherstel te selecteren.
5. Kies de toetsenbordindeling.
6. Selecteer Troubleshoot (Problemen oplossen).
7. Selecteer Reset (Opnieuw instellen).
8. Volg de aanwijzingen op het scherm om door te gaan.
Terugzetten met behulp van Windows terugzet-USB-ashdrive
Voor het terugzetten van uw systeem met de terugzet-USB-ashdrive die u eerder hebt gemaakt, doet u het
volgende:
OPMERKING: Als u geen terugzet-USB-ashdrive hebt gemaakt of hij werkt niet, raadpleeg dan Terugzetten
met behulp van de Windows media voor het besturingssysteem (afzonderlijk aan te schaen) op pagina 21.
1. Maak zo mogelijk een back-up van alle persoonlijke bestanden.
2. Sluit de terugzet-USB-ashdrive aan op een USB-poort op de computer.
20 Hoofdstuk 10 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 8.1 Pro en Windows 8.1 Embedded
Industry Pro Retail
3. Start de computer opnieuw en zodra u de HP-logoscherm ziet, drukt op f9 om een lijst weer te geven
met opstartapparaten.- Gebruik de pijltoetsen voor het selecteren van uw USB-ashdrive in de UEFI-
opstartbronnenlijst. Druk op Enter om vanaf dat apparaat te starten.
4. Kies de toetsenbordindeling.
5. Selecteer Troubleshoot (Problemen oplossen).
6. Selecteer Refresh your PC (De pc vernieuwen).
7. Volg de instructies op het scherm.
Terugzetten met behulp van de Windows media voor het besturingssysteem
(afzonderlijk aan te schaen)
Neem voor het bestellen van een dvd met het besturingssysteem Windows contact op met ondersteuning. Ga
naar http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de instructies op het scherm.
VOORZICHTIG: Bij het gebruik van de Windows media voor het besturingssysteem wordt de inhoud van de
vaste schijf volledig gewist en wordt de vaste schijf opnieuw geformatteerd. Alle bestanden die u hebt
gemaakt en alle software die u op de computer hebt geïnstalleerd wordt voorgoed verwijderd. Na aoop van
het formatteren helpt het herstelproces u bij het herstellen van het besturingssysteem, evenals
stuurprogramma's, software en hulpprogramma's.
Herstel starten met de Windows media voor het besturingssysteem:
OPMERKING: Dit proces kan een paar minuten in beslag nemen.
1. Maak zo mogelijk een back-up van alle persoonlijke bestanden.
2. Herstart de computer en volg de aanwijzingen van de Windows media voor het besturingssysteem om
het besturingssysteem te installeren.
3. Druk op een willekeurige toets als daarom gevraagd wordt.
4. Volg de instructies op het scherm.
Nadat de reparatie is voltooid en het Windows-bureaublad verschijnt, doet u het volgende:
1. Verwijder de Windows media voor het besturingssysteem en plaats de media voor het terugzetten van
stuurprogramma's.
2. Installeer eerst de Stuurprogramma's voor hardware en daarna de Aanbevolen applicaties.
Herstellen en terugzetten met hulpprogramma's van Windows 21
11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
in Windows 7 Professional, Windows
Embedded Standard 7 en Windows
Embedded POSReady 7
Uw computer is uitgerust met door HP en Windows geleverde hulpprogramma's om uw gegevens te
beschermen en zo nodig op te halen. Deze hulpprogramma's kunnen u via eenvoudige stappen helpen uw
computer weer juist te laten functioneren, of zelfs terug te keren naar de fabrieksinstellingen.
De volgende onderwerpen komen in dit gedeelte aan bod:
Terugzetmedia en back-ups maken
Uw systeem herstellen en terugzetten
OPMERKING: In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van de mogelijkheden om een back-up te maken,
herstel- en terugzetopties. Raadpleeg voor meer informatie over de hulpprogramma's, de Help en
Ondersteuning. Als u Help en ondersteuning wilt openen, klikt u op de knop start en selecteert u Help en
ondersteuning.
Als u een herstelbewerking uitvoert na een systeemfout, wordt de meeste recente back-up hersteld.
1. Nadat u de computer succesvol ingesteld hebt, maakt u terugzetmedia. Met deze media kunt u het
originele besturingssysteem opnieuw installeren wanneer de harde schijf corrupt is geraakt of is
vervangen. Zie Terugzetmedia maken op pagina 23.
2. Maak systeemherstelpunten wanneer u hardware en softwareapplicaties toevoegt. Een
systeemherstelpunt is een 'momentopname' van de vaste schijf dat op een bepaald tijdstip door
Windows Systeemherstel wordt opgeslagen. Een systeemherstelpunt bevat informatie die Windows
gebruikt, zoals registerinstellingen. Windows maakt automatisch een herstelpunt tijdens Windows-
updates en andere systeemonderhoudswerkzaamheden (zoals software-updates, beveiligingsscans of
systeemdiagnoses). U kunt op elk gewenst moment handmatig een herstelpunt maken. Voor meer
informatie en stappen om specieke systeemherstelpunten te maken, zie Help en Ondersteuning. Als u
Help en ondersteuning wilt openen, klikt u op de knop start en selecteert u Help en ondersteuning.
3. Maak een back-up van uw persoonlijke gegevens wanneer u foto's, video, muziek en andere persoonlijke
bestanden toevoegt. Als bestanden per ongeluk van de vaste schijf worden verwijderd en niet meer via
de Prullenbak kunnen worden hersteld, of als bestanden beschadigd raken, kunt u de bestanden
herstellen waarvan u een back-up gemaakt hebt. Bij een systeemfout kunt u de back-upbestanden
gebruiken om de inhoud van de computer te herstellen. Zie Een back-up maken van uw gegevens
op pagina 25.
OPMERKING: Voor het geval dat het systeem instabiel wordt, adviseert HP om de herstelprocedures af te
drukken en ze voor later gebruik te bewaren.
22 Hoofdstuk 11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 7 Professional, Windows
Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
Terugzetmedia maken
Nadat u de computer succesvol ingesteld hebt, maakt u terugzetmedia. Met de media kunt u het originele
besturingssysteem opnieuw installeren wanneer de harde schijf corrupt is geraakt of is vervangen.
Er zijn twee soorten terugzetmedia. Om te bepalen welke stappen u voor uw computer moet volgen:
1. Klik op de knop Start.
2. Selecteer Alle programma's.
Als Veiligheid en bescherming wordt vermeld, gaat u verder met de stappen in Terugzetmedia
maken met HP Recovery Manager (alleen bepaalde modellen) op pagina 23.
Als Productiviteit en tools wordt vermeld, gaat u verder met de stappen in Het maken van
terugzetschijven met HP Recovery Disc Creator (alleen bepaalde modellen) op pagina 24.
Terugzetmedia maken met HP Recovery Manager (alleen bepaalde modellen)
Als u terugzetschijven wilt maken, moet uw computer een dvd-brander bevatten. Gebruik dvd+r of dvd-r
schijven (afzonderlijk aan te schaen). Welke schijven u gebruikt, hangt af van het type
optischeschijfeenheid dat u gebruikt.
OPMERKING: DVD+R DL, DVD-R DL of DVD+RW schijven worden niet ondersteund.
U kunt kiezen voor het maken van een terugzet-USB-ashdrive, waarvoor u een USB-schijfeenheid van
goede kwaliteit gebruikt.
Als u terugzetschijven maakt, moet u ervoor zorgen dat u schijven van hoge kwaliteit gebruikt. Het is
normaal dat het systeem defecte schijven verwerpt. U wordt dan gevraagd om een nieuwe lege schijf te
plaatsen en het opnieuw te proberen.
Het aantal schijven dat nodig is voor de set terugzetschijven, is afhankelijk van het computermodel
(gewoonlijk 3–6 dvd's). Het aantal benodigde lege schijven wordt automatisch aangegeven door het
programma voor het maken van terugzetmedia. Als u een USB-ashstation gebruikt, geeft het
programma de minimum omvang aan die nodig is om alle gegevens op te slaan (minimaal 8 GB).
OPMERKING: Het proces van het maken van terugzetmedia duurt een tijd. U kunt de procedure echter
op elk moment onderbreken. De volgende keer dat u het programma start, wordt het proces hervat
vanaf het punt waarop u bent gestopt.
OPMERKING: Gebruik geen mediakaarten voor het maken van terugzetmedia. Mogelijk kan het systeem niet
van een mediakaart opstarten zodat u het systeem niet kunt terugzetten.
U maakt als volgt terugzetschijven:
1. Sluit alle geopende programma's.
2. Klik op de knop Start , selecteer Alle programma's, selecteer Veiligheid en bescherming, selecteer
Herstelbeheer, en selecteer vervolgens HP Recovery Media Creation. Klik als u daarom wordt gevraagd
op Ja om het programma door te laten gaan.
3. Selecteer Terugzetmedia maken met lege DVD ('s) en klik op Volgende.
4. Volg de instructies op het scherm. Label na het maken elke schijf (bijvoorbeeld Terugzetschijf 1,
Terugzetschijf 2) en bewaar ze op een veilige plek.
U maakt als volgt een terugzet-USB-ashdrive:
OPMERKING: U moet een USB-ashdrive gebruiken met een capaciteit van ten minste 8 GB.
Terugzetmedia maken 23
OPMERKING: Tijdens het maken van terugzetmedia wordt de USB-ashdrive geformatteerd en worden alle
daarop aanwezige bestanden verwijderd.
1. Sluit alle geopende programma's.
2. Sluit een USB-ashdrive aan op een USB-poort op de computer.
3. Klik op de knop Start , selecteer Alle programma's, selecteer Veiligheid en bescherming, selecteer
Herstelbeheer, en selecteer vervolgens Het maken van herstelmedia.
4. Selecteer De terugzetmedia maken met een USB-ashstation en klik op Volgende.
5. Selecteer de USB-ashdrive in de lijst met media. Het programma laat u weten hoeveel opslagruimte
nodig is voor het maken van de herstelschijf. Als de USB-ashdrive niet over voldoende opslagcapaciteit
beschikt, dan wordt deze grijs weergegeven en moet deze worden vervangen door een grotere USB-
ashdrive. Selecteer Volgende.
6. Volg de instructies op het scherm. Label de USB-ashdrive en bewaar deze op een veilige plaats na
aoop van het proces.
Het maken van terugzetschijven met HP Recovery Disc Creator (alleen bepaalde
modellen)
HP Recovery Disc Creator is een programma waarmee terugzetschijven op bepaalde modellen gemaakt
kunnen worden. Nadat u met succes de computer hebt ingesteld, kunt u met behulp van HP Recovery Disc
Creator terugzetschijven maken. Met de terugzetschijven kunt u uw originele besturingssysteem opnieuw
installeren, alsmede bepaalde stuurprogramma's en applicaties, voor het geval de vaste schijf beschadigd
raakt. HP Recovery Disc Creator maakt twee terugzetschijven:
DVD met het besturingssysteem — Installeert het besturingssysteem zonder extra stuurprogramma's
of toepassingen.
Dvd Terugzetten van het stuurprogramma — Installeert alleen specieke drivers en toepassingen, op
dezelfde wijze als het hulpprogramma HP Software Setup drivers en toepassingen installeert.
Als u terugzetschijven wilt maken, moet uw computer een dvd-brander bevatten. Gebruik een van de
volgende schijftypes (afzonderlijk aan te schaen): DVD+R, DVD+R DL, DVD-R, DVD-R DL, of DVD±RW. Welke
schijven u gebruikt, hangt af van het type optischeschijfeenheid dat u gebruikt.
Terugzetschijven maken
OPMERKING: De dvd met het besturingssysteem kan maar één keer gemaakt worden. De optie voor het
maken van die media is niet meer beschikbaar nadat u een Windows DVD gemaakt heeft.
U kunt de Windows-dvd als volgt maken:
1. Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's, selecteer Productivity and Toolsen selecteer
vervolgens HP Recovery Disc Creator.
2. Selecteer Windows-schijf.
3. Selecteer het station waarmee u herstelschijven wilt maken in het vervolgkeuzemenu.
4. Klik op de knop Maken om de brandprocedure te starten. Geef de schijf na het maken een label en
bewaar deze op een veilige plaats.
Nadat de dvd met het besturingssysteem is gemaakt, maakt u de dvd voor het terugzetten van
stuurprogramma's:
24 Hoofdstuk 11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 7 Professional, Windows
Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
1. Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's, selecteer Productivity and Toolsen selecteer
vervolgens HP Recovery Disc Creator.
2. Selecteer Stuurprogrammaschijf.
3. Selecteer het station waarmee u herstelschijven wilt maken in het vervolgkeuzemenu.
4. Klik op de knop Maken om de brandprocedure te starten. Geef de schijf na het maken een label en
bewaar deze op een veilige plaats.
Een back-up maken van uw gegevens
U dient direct nadat u het systeem hebt ingesteld de eerste back-up te maken. Wanneer u nieuwe software en
gegevensbestanden toevoegt, dient u regelmatig back-ups van uw systeem te blijven maken om te zorgen
dat de back-up redelijk recent is. Met de eerste en volgende back-ups kunt u uw gegevens en instellingen
herstellen als een storing optreedt.
U kunt een back-up maken van uw gegevens op een optionele externe vaste schijf, op een
netwerkschijfeenheid of op schijven.
Let op het volgende bij het maken van een back-up:
Sla persoonlijke bestanden op in de bibliotheek Documenten en maak daar regelmatig een back-up van.
Maak een back-up van sjablonen die in hun bijbehorende mappen zijn opgeslagen.
Sla aangepaste instellingen op die in een venster, werkbalk of menubalk verschijnen door een
schermafbeelding van de instellingen te maken. De schermafbeelding kan veel tijd besparen als u de
voorkeuren opnieuw moet instellen.
Bij het maken van back-ups op schijven, nummert u elke schijf na het verwijderen uit de schijfeenheid.
OPMERKING: Voor gedetailleerde instructies over verscheidene back-up- en herstelopties zoekt u naar deze
onderwerpen in Help en ondersteuning. Als u Help en ondersteuning wilt openen, klikt u op de knop start en
selecteert u Help en ondersteuning.
OPMERKING: U wordt mogelijk gevraagd door Gebruikersaccountbeheer om uw toestemming of
wachtwoord wanneer u bepaalde taken wilt uitvoeren. Selecteer de juiste optie om door te gaan met een
taak. Raadpleeg Help en ondersteuning voor informatie over Gebruikersaccountbeheer: Klik op de knop Start
en selecteer Help en ondersteuning.
Ga als volgt te werk om een back-up te maken met het hulpprogramma Windows Back-up maken en
terugzetten:
OPMERKING: Het maken van de back-up kan ruim een uur duren, afhankelijk van de bestandsgrootte en de
snelheid van de computer.
1. Klik op de knop Start, selecteer Alle programma's, selecteer Onderhoud en selecteer vervolgens Back-
up en herstellen.
2. Volg de instructies op het scherm voor het instellen van uw back-up.
Systeemherstel
Als u een probleem hebt dat veroorzaakt kan zijn door software die u hebt geïnstalleerd, of als u het systeem
in een vorige staat wilt herstellen zonder verlies van persoonlijke gegevens, kunt u gebruik maken van
systeemherstel om de computer te herstellen naar een eerder ingesteld herstelpunt.
OPMERKING: Probeer altijd eerst deze herstelprocedure uit voordat u de optie Systeem terugzetten
gebruikt.
Systeemherstel 25
Systeemherstel starten:
1. Sluit alle geopende programma's.
2. Klik op de knop Start, klik met de rechtermuisknop op Computer en selecteer vervolgens
Eigenschappen.
3. Selecteer Systeembeveiliging, selecteer Systeemherstel, klik op Volgende en volg de instructies op het
scherm.
Systeem terugzetten
WAARSCHUWING! Deze procedure wist alle gebruikersgegevens. Om gegevensverlies te voorkomen, moet u
een back-up maken van alle gebruikersgegevens zodat u deze later kunt terugzetten.
Met het terugzetten van het systeem wordt de vaste schijf volledig gewist en geformatteerd, zodat alle
gegevensbestanden die werden aangemaakt worden verwijderd en daarna worden het besturingssysteem, de
programma's en de stuurprogramma's opnieuw geinstalleerd. Eventuele software die niet van fabriekswege
was geïnstalleerd, moet u echter zelf opnieuw installeren. Daaronder vallen de software die op media in de
doos met computeraccessoires is geleverd en de programmas die u na de aankoop van de computer hebt
geïnstalleerd. Persoonlijke bestanden moeten worden hersteld vanaf door u gemaakte back-ups.
Als u geen dvd’s of een USB-ashdrive voor het terugzetten van het systeem hebt kunnen maken, kunt u een
terugzetschijf bestellen bij ondersteuning. Ga naar http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en
volg de instructies op het scherm.
OPMERKING: Probeer altijd eerst de systeemherstelprocedure uit voordat u het programma Systeem
terugzetten gebruikt. Zie Systeemherstel op pagina 25.
U moet een van de volgende methoden kiezen voor het uitvoeren van Systeem terugzetten:
Terugzetimage - Zet het systeem terug vanaf een terugzetimage die is opgeslagen op de vaste schijf. De
terugzetimage is een bestand dat een kopie van de originele software bevat zoals die in de fabriek op de
computer werd geïnstalleerd. Voor het terugzetten van het systeem vanaf een terugzetimage,
raadpleegt u Systeem terugzetten als Windows reageert op pagina 26 of Systeem terugzetten als
Windows niet reageert op pagina 27.
Terugzetmedia - Zet het systeem terug vanaf terugzetmedia die u hebt gemaakt van bestanden die zijn
opgeslagen op de vaste schijf of die u afzonderlijk hebt aangeschaft. Zie Systeem terugzetten met
behulp van de terugzetmedia (alleen bepaalde modellen) op pagina 27.
Systeem terugzetten als Windows reageert
VOORZICHTIG: Het terugzetten van het systeem verwijdert alle gegevens en programma's die u hebt
gemaakt of geïnstalleerd. Maak voordat u begint een back-up van belangrijke gegevens op een cd of dvd of op
een USB-ashdrive.
OPMERKING: In sommige gevallen hebt u terugzetmedia nodig voor deze procedure. Als u deze media nog
niet hebt gemaakt, volg dan de instructies in Terugzetmedia maken op pagina 23.
Als de computer werkt en het besturingssysteem reageert, gebruikt u deze stappen voor het terugzetten van
het systeem:
1. Zet de computer uit.
2. Ontkoppel alle randapparatuur van de computer behalve de monitor, het toetsenbord en de muis.
3. Schakel de computer in.
26 Hoofdstuk 11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 7 Professional, Windows
Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
4. Als Windows is geladen, klikt u op de knop Start en selecteer vervolgens Alle programma's.
Als Veiligheid en bescherming wordt vermeld, gaat u verder met stap 5.
Als Productiviteit en tools wordt vermeld, volgt u de stappen in Systeem terugzetten als Windows
niet reageert op pagina 27.
5. Selecteer Veiligheid en bescherming, selecteer Herstelbeheer, en selecteer vervolgens Herstelbeheer.
Klik als u daarom wordt gevraagd op Ja om het programma door te laten gaan.
6. Selecteer onder ik heb meteen hulp nodig, Systeemherstel.
7. Klik op Ja en daarna op Volgende. Uw computer herstart.
8. Wanneer de computer opnieuw is opgestart, ziet u het welkomstscherm van Herstelbeheer opnieuw.
Selecteer onder ik heb meteen hulp nodig, Systeemherstel. Als u wordt gevraagd om een back-up van
uw bestanden te maken en u hebt dat niet gedaan, selecteert u Eerst Back-up van uw bestanden
maken (aanbevolen) en klik op Volgende. Selecteer anders Herstellen zonder back-up van uw
bestanden te maken en klik op Volgende.
9. Systemherstel start. Nadat Systeemherstel voltooid is, klikt u op Voltooien om de computer opnieuw te
starten.
10. Als Windows is geladen, schakelt u de computer uit, sluit u alle randapparatuur opnieuw aan en zet u de
computer weer aan.
Systeem terugzetten als Windows niet reageert
VOORZICHTIG: Het terugzetten van het systeem verwijdert alle gegevens en programma's die u hebt
gemaakt of geïnstalleerd.
Als Windows niet reageert maar de computer wel werkt, volgt u deze stappen om het systeem terug te
zetten.
1. Zet de computer uit. Houd zo nodig de aan/uit-knop ingedrukt totdat de computer wordt uitgeschakeld.
2. Koppel alle randapparaten los van de computer, behalve de monitor, het toetsenbord en de muis.
3. Druk op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.
4. Zodra u het HP-logoscherm ziet, drukt u herhaaldelijk op de toets f11 op het toetsenbord totdat het
bericht van Windows is Loading Files… op het scherm verschijnt.
5. Volg in het venster van HP Recovery Manager de instructies op het scherm om door te gaan.
6. Als Windows is geladen, schakelt u de computer uit, sluit u alle randapparatuur opnieuw aan en zet u de
computer weer aan.
Systeem terugzetten met behulp van de terugzetmedia (alleen bepaalde modellen)
Volg de stappen in dit gedeelte als u terugzetmedia hebt gemaakt met behulp van Terugzetmedia maken met
HP Recovery Manager (alleen bepaalde modellen) op pagina 23. Als u met behulp van HP Recovery Disc
Creator een dvd met het besturingssysteem en een dvd voor het terugzetten van stuurprogramma's hebt
gemaakt, volg dan de stappen in HP terugzetschijf besturingssysteem-schijven gebruiken (alleen bepaalde
modellen) op pagina 28.
VOORZICHTIG: Met het terugzetten van het systeem worden alle gegevens en programma's verwijderd die u
hebt gemaakt of geïnstalleerd. Maak een back-up op een cd of dvd of een USB-ashdrive van alle belangrijke
gegevens.
Het terugzetten van het systeem met behulp van terugzetmedia:
Systeem terugzetten 27
1. Als u meerdere dvd's gebruikt, plaatst u de eerste terugzetschijf in de dvd-schijfeenheid en sluit u de
lade. Als u een terugzet-USB-ashdrive gebruikt, steekt u deze in een USB-poort.
2. Klik op de knop Start en selecteer vervolgens Afsluiten.
– of –
Als de computer niet reageert, houdt u de aan/uit-knop gedurende ongeveer vijf seconden ingedrukt of
totdat de computer is uitgeschakeld.
3. Ontkoppel alle randapparatuur van de computer behalve de monitor, het toetsenbord en de muis.
4. Druk op de aan/uit-knop om de computer op te starten en druk op esc tijdens het opstarten om het
opstartmenu weer te geven.
5. Gebruik de pijltoetsen om het opstartmenu te selecteren en druk op Enter. Gebruik de pijltoetsen om de
locatie te selecteren waar de terugzetmedia is geplaatst (USB of DVD). Druk op Enter om vanaf dat
apparaat te starten.
6. Als Herstelbeheer vraagt of u Systeemherstel wilt uitvoeren vanaf Media of een vaste schijf, selecteert u
Media. Selecteer in het welkomstscherm onder ik heb meteen hulp nodig Fabrieksinstellingen
herstellen.
7. Als u wordt gevraagd om een back-up van uw bestanden te maken en u hebt dat niet gedaan, selecteert
u Eerst Back-up van uw bestanden maken (aanbevolen) en klik op Volgende. Selecteer ander Recover
without backing up your les en klik op Volgende.
8. Plaats de volgende terugzetschijf wanneer u daarom wordt gevraagd.
9. Als Recovery Manager klaar is, verwijdert u de terugzetschijf of de terugzet-USB-ashdrive uit het
systeem.
10. Klik op Voltooien om de computer nu opnieuw te starten.
HP terugzetschijf besturingssysteem-schijven gebruiken (alleen bepaalde
modellen)
Volg de stappen in dit gedeelte als u met behulp van HP Recovery Disc Creator een dvd met het
besturingssysteem en een dvd voor het terugzetten van stuurprogramma's hebt gemaakt. Als u
terugzetmedia hebt gemaakt met behulp van Terugzetmedia maken met HP Recovery Manager (alleen
bepaalde modellen) op pagina 23 volg dan de stappen in Systeem terugzetten met behulp van de
terugzetmedia (alleen bepaalde modellen) op pagina 27.
Als u de met HP Recovery Disc Creator (alleen bepaalde modellen) gemaakte terugzetschijven niet kunt
gebruiken, heeft u een dvd met het besturingssysteem nodig voor het opstarten van de computer en het
herstellen van het besturingssysteem.
Neem voor het bestellen van een dvd met het besturingssysteem contact op met ondersteuning. Ga naar
http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de instructies op het scherm.
VOORZICHTIG: Met behulp van een Windows Embedded Standard 7 of Windows Embedded POSReady 7
operating system DVD wist u volledig de inhoud van de vaste schijf en wordt de vaste schijf geformatteerd.
Alle bestanden die u hebt gemaakt en software die u op de computer hebt geïnstalleerd, worden permanent
verwijderd. Wanneer het formatteren gereed is, herstelt u via het herstelproces het besturingssysteem, de
stuurprogramma's, de software en de hulpprogramma's.
Herstel starten met een besturingssysteem Windows Embedded Standard 7 of Windows Embedded
POSReady 7 DVD:
OPMERKING: Dit proces kan enkele minuten duren.
28 Hoofdstuk 11 Back-ups maken, herstellen en terugzetten in Windows 7 Professional, Windows
Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7
1. Maak indien mogelijk een back-up van al uw persoonlijke bestanden.
2. Start de computer opnieuw op en plaats de dvd met het besturingssysteem in de optischeschijfeenheid
voordat het Windows-besturingssysteem opstart.
OPMERKING: Als de computer niet opstart met de dvd, start u de computer opnieuw op en drukt u op
esc tijdens het opstarten om het opstartmenu weer te geven. Gebruik de pijltoetsen om het
opstartmenu te selecteren en druk op Enter. Gebruik de pijltoetsen om de locatie te selecteren waar de
terugzet-dvd is geplaatst. Druk op Enter om vanaf dat apparaat te starten.
3. Druk op een toets op het toetsenbord als dit wordt gevraagd.
4. Volg de instructies op het scherm.
5. Selecteer Volgende.
6. Selecteer Install now (Nu installeren).
7. Volg de instructies op het scherm.
Wanneer de herstelprocedure is voltooid:
1. Verwijder de dvd met het besturingssysteem en plaats de dvd voor het terugzetten van
stuurprogramma's.
2. Volg de instructies op het scherm om eerst de Hardware Enabling Drivers (Stuurprogramma's voor
hardware) te installeren en daarna de Recommended Applications (Aanbevolen applicaties).
Systeem terugzetten 29
12 Gebruiken, bijwerken en onderhouden van
uw PC-besturingssystemen (Windows 10
Pro, Windows 10 IoT Enterprise Retail,
Windows 8.1 Pro, Windows 8.1
geïntegreerde Industry Pro Retail, Windows
Embedded Standard 7 en Windows
Embedded POSReady 7)
U kunt toegang krijgen tot een gecentraliseerde locatie voor PC-beheer en beheren van de PC, waaronder de
volgende:
Computernaam en andere systeeminstellingen weergeven of wijzigen
Apparaat of printer toevoegen en andere systeeminstellingen wijzigen
Hulp en ondersteuning verkrijgen voor uw specieke model
HP ondersteuningssoftware voor de computer installeren
Benodigdheden en accessoires voor de computer aanschaen
Ga als volgt te werk om de beheerslocatie te openen:
Windows 10 Pro en Windows 10 IoT Enterprise for Retail
Typ instellingen in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens Alle instellingen.
– of –
Veeg vanaf de rechterkant van het scherm en selecteer vervolgens Alle instellingen.
– of –
Klik op het pictogram Actiecentrum in het systeemvak aan de rechterkant van de taakbalk en
selecteer Alle instellingen.
Windows 8.1 Pro en Windows Embedded 8.1 Industry Pro Retail
Wijs de rechterboven- of rechteronderhoek van het startscherm aan om de charms weer te geven,
selecteer instellingen en vervolgens PC-instellingen wijzigen.
Windows Embedded 7 of Windows Embedded POSReady 7
Klik op de knop Start, selecteer Apparaten en Printers en dubbelklik vervolgens op de afbeelding
van uw PC.
30 Hoofdstuk 12 Gebruiken, bijwerken en onderhouden van uw PC-besturingssystemen (Windows 10 Pro,
Windows 10 IoT Enterprise Retail, Windows 8.1 Pro, Windows 8.1 geïntegreerde Industry Pro Retail,
Windows Embedded Standard 7 en Windows Embedded POSReady 7)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36