Gebruikershandleiding
© Copyright 2017, 2018 HP Development
Company, L.P.
Linux® is een gedeponeerd handelsmerk van
Linus Torvalds in de Verenigde Staten en
andere landen. Windows is een gedeponeerd
handelsmerk of een handelsmerk van
Microsoft Corporation in de Verenigde Staten
en/of andere landen. NVIDIA is een
handelsmerk of gedeponeerd handelsmerk van
NVIDIA Corporation in de Verenigde Staten en
andere landen. Red Hat en Enterprise Linux zijn
gedeponeerde handelsmerken van Red Hat,
Inc. in de Verenigde Staten en andere landen.
De informatie in deze documentatie kan zonder
kennisgeving worden gewijzigd. De enige
garanties voor HP producten en diensten staan
vermeld in de expliciete garantievoorwaarden
bij de betreende producten en diensten. Aan
de informatie in deze handleiding kunnen geen
aanvullende rechten worden ontleend. HP
aanvaardt geen aansprakelijkheid voor
technische fouten, drukfouten of weglatingen
in deze publicatie.
Tweede editie: februari 2018
Eerste editie: december 2017
Artikelnummer: L08677-332
Kennisgeving over het product
In deze handleiding worden de voorzieningen
beschreven die voor de meeste producten
beschikbaar zijn. Mogelijk zijn niet alle
voorzieningen op uw computer beschikbaar.
Niet alle functies zijn beschikbaar in alle edities
of versies van Windows. Een computer heeft
mogelijk een hardware-upgrade en/of apart
aangeschafte hardware, drivers, software of
BIOS-update nodig om ten volle te kunnen
proteren van Windows-functionaliteit. Zie
http://www.microsoft.com.
Voor toegang tot de meest recente
gebruikershandleidingen gaat u naar
http://www.hp.com/support en volgt u de
instructies om uw product te zoeken. Selecteer
daarna Gebruikershandleidingen.
Softwarevoorwaarden
Door het installeren, kopiëren, downloaden of
anderszins gebruiken van een softwareproduct
dat vooraf op deze computer is geïnstalleerd,
bevestigt u dat u gehouden bent aan de
voorwaarden van de HP EULA (End User License
Agreement). Indien u niet akkoord gaat met
deze licentievoorwaarden, kunt u uitsluitend
aanspraak maken op de mogelijkheid het
gehele, ongebruikte product (hardware en
software) binnen 14 dagen te retourneren,
voor een volledige restitutie op basis van het
restitutiebeleid van de desbetreende
verkoper.
Neem contact op met de verkoper voor meer
informatie of om te vragen om een volledige
restitutie van de prijs van de computer.
Informatie over deze handleiding
Deze gids geeft informatie over opties van de computer, het instellen van de computer, het gebruik van de
software en technische specicaties.
De volgende soorten meldingen kunnen worden weergegeven in deze handleiding:
WAARSCHUWING! Duidt een gevaarlijke situatie aan die kan resulteren in overlijden of ernstig letsel
wanneer dit gevaar niet vermeden wordt.
VOORZICHTIG: Duidt een gevaarlijke situatie aan die kan resulteren in licht of matig letsel wanneer dit
gevaar niet vermeden wordt.
BELANGRIJK: Geeft belangrijke informatie aan die niet op een gevaarlijke situatie duidt (bijvoorbeeld
berichten over schade aan eigendommen). Een kennisgeving waarschuwt de gebruiker dat het niet precies
zoals beschreven opvolgen van een procedure kan leiden tot verlies van gegevens of schade aan hardware of
software. Bevat ook belangrijke informatie voor de uitleg van een concept of het voltooien van een taak.
OPMERKING: Bevat extra informatie om belangrijke punten uit de hoofdtekst te benadrukken of aan te
vullen.
TIP: Biedt handige tips voor het voltooien van een taak.
iii
iv Informatie over deze handleiding
Inhoudsopgave
1 HP-hulpmiddelen zoeken ............................................................................................................................... 1
Productgegevens ................................................................................................................................................... 1
Ondersteuning ....................................................................................................................................................... 1
Productdocumentatie ............................................................................................................................................ 2
Productdiagnose .................................................................................................................................................... 2
Productupdates ..................................................................................................................................................... 3
2 Computervoorzieningen ................................................................................................................................. 4
Onderdelen ............................................................................................................................................................. 4
Voorkant .............................................................................................................................................. 4
Linkerkant ............................................................................................................................................ 6
Achterkant ........................................................................................................................................... 6
Productspecicaties .............................................................................................................................................. 8
3 De computer instellen .................................................................................................................................... 9
Zorgen voor goede ventilatie ................................................................................................................................ 9
Installatieprocedures ........................................................................................................................................... 10
Monitoren toevoegen .......................................................................................................................................... 11
Planning voor extra monitoren ......................................................................................................... 11
Ondersteunde videokaarten zoeken ................................................................................................. 12
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren ............................................................................ 13
Vereisten voor het aansluiten van een monitor controleren ............................................................ 13
Monitoren aansluiten en instellen .................................................................................................... 14
Een hulpprogramma voor grasche conguratie van derden gebruiken ........................................ 15
Beeldscherm van monitor aanpassen (Windows) ............................................................................ 15
Aanvullende onderdelen installeren ................................................................................................................... 16
Beveiliging ........................................................................................................................................................... 16
Recyclen van producten ....................................................................................................................................... 16
4 Back-ups maken, herstellen en terugzetten ................................................................................................... 17
Windows-hulpprogramma's gebruiken ............................................................................................................... 17
HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten) ..................................................................................... 17
HP Herstelbeheer gebruiken om terugzetmedia te maken .............................................................. 18
Voordat u begint ............................................................................................................. 18
Terugzetmedia maken .................................................................................................... 18
Het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om terugzetmedia te maken .......... 19
v
Herstellen en terugzetten ................................................................................................................................... 19
Herstellen, opnieuw instellen en vernieuwen met Windows-hulpprogramma's ............................. 19
Herstellen met HP Herstelbeheer en de HP Terugzetpartitie .......................................................... 19
Herstellen met HP Herstelbeheer ..................................................................................................... 20
Herstellen met de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten) .............................................. 20
Herstellen met HP terugzetmedia .................................................................................................... 21
Opstartvolgorde van de computer wijzigen ..................................................................................... 21
De HP Terugzetpartitie verwijderen (alleen bepaalde producten) ................................................... 22
5 Linux installeren ......................................................................................................................................... 23
Linux-klaar systemen .......................................................................................................................................... 23
HP Linux stuurprogramma-schijven ................................................................................................................... 23
Installatie van Red Hat Enterprise Linux (RHEL) ................................................................................................. 24
HP stuurprogrammaschijf ................................................................................................................. 24
Installatie met de HP Red Hat Linux driver-media ........................................................................... 25
Installatie van SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) ....................................................................................... 25
Installatie van SLED met de HP stuurprogrammaschijf ................................................................... 25
Ubuntu installeren ............................................................................................................................................... 25
Met behulp van de HP stuurprogrammaschijf .................................................................................. 25
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma's ..................................................................................... 26
6 De computer bijwerken ................................................................................................................................ 27
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart ............................................................................ 27
BIOS-update uitvoeren ........................................................................................................................................ 27
De huidige BIOS-versie vaststellen ................................................................................................... 27
Het BIOS upgraden ............................................................................................................................ 28
Apparaatstuurprogramma's upgraden ............................................................................................................... 28
7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing .......................................................................................... 29
De computer uitschakelen ................................................................................................................................... 29
Als u problemen ondervindt ................................................................................................................................ 29
Meer informatie ................................................................................................................................. 29
Visuele inspectie ................................................................................................................................ 29
Bij het opstarten ............................................................................................................. 30
Tijdens het gebruik ......................................................................................................... 30
Customer Self Repair (reparatie door klant zelf) ........................................................... 31
Knipper- of geluidscodes: Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en
via geluidssignalen ............................................................................................................................ 31
Problemen oplossen ......................................................................................................................... 31
HP ondersteuning .............................................................................................................................. 31
vi
Onlineondersteuning ...................................................................................................... 31
Klantenondersteuning voor workstations en thin clients ........................... 32
Adviezen, bulletins en kennisgevingen ........................................................ 32
Ondersteuning bellen ..................................................................................................... 32
Garantie-informatie zoeken ........................................................................................... 33
8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken .......................................................................................................... 34
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) gebruiken ............................................................................................ 34
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden ...................................................................... 34
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden ............. 35
HP Hardware Diagnostics (Windows) op productnaam of -nummer downloaden
(alleen bepaalde producten) ........................................................................................... 35
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) installeren ........................................................................ 35
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken ................................................................................................... 35
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) starten ..................................................................................... 36
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden ................................. 36
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden .................... 36
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden aan de hand van de productnaam
of het productnummer (alleen bepaalde producten) ..................................................... 37
Instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken (alleen bepaalde producten) ........... 37
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden ................................................................ 37
De nieuwste versie van Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden ....... 37
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) download aan de hand van de
productnaam of het productnummer ............................................................................ 37
Instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) aanpassen ...................................... 38
9 Onderhoud .................................................................................................................................................. 39
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen ........................................................................................... 39
Het schoonmaken van de behuizing ................................................................................................................... 39
Toetsenbord reinigen ........................................................................................................................................... 39
De monitor reinigen ............................................................................................................................................. 40
De muis reinigen .................................................................................................................................................. 40
10 Toegankelijkheid ....................................................................................................................................... 41
Ondersteunde assistieve technologieën (hulpmiddelen voor gehandicapten) .................................................. 41
Contact opnemen met ondersteuning ................................................................................................................ 41
Index ............................................................................................................................................................. 42
vii
viii
1 HP-hulpmiddelen zoeken
Lees dit hoofdstuk voor meer informatie over waar u aanvullende HP informatie kunt vinden.
Productgegevens
Onderwerp Plaats
Technische specicaties Om te zoeken naar de QuickSpecs voor uw product, gaat u naar http://www.hp.com/go/
quickspecs. Klik op de koppeling voor de HP Inc. QuickSpecs-ervaring. Klik op Alle
QuickSpecs zoeken, typ de naam van uw computermodel in het zoekvak in en klik
vervolgens op Start.
Informatie over voorschriften,
veiligheid en milieu
Raadpleeg de handleiding Informatie over veiligheid en milieuvoorschriften voor
productkennisgevingen. U kunt ook het etiket Overheids- en milieuregels raadplegen.
U krijgt als volgt toegang tot deze handleiding:
Selecteer de knop Start, selecteer HP Help en ondersteuning en vervolgens HP
documentatie.
– of –
Selecteer de knop Start, selecteer HP en vervolgens HP documentatie.
Accessoires Voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en onderdelen, gaat u
naar http://www.hp.com/go/workstations.
Systeemkaart Een tekening van de systeemkaart bevindt zich aan de binnenkant van de behuizing. Meer
informatie is te vinden in de handleiding Onderhouds- en servicegids van de computer en
op internet op http://www.hp.com/support.
Etiketten met serienummer,
overheids- en milieuregels, en
besturingssysteem
De etiketten voor het serienummer, de overheids- en milieuregels en het
besturingssysteem kunnen zich aan de onderkant van de computer, op het achterpaneel
van de computer of onder de onderhoudsklep bevinden.
Ondersteuning
Onderwerp Locatie
Productonderste
uning
Voor HP ondersteuning gaat u naar http://www.hp.com/support.
U kunt hier toegang krijgen tot de volgende soorten ondersteuning:
Online chatten met een technicus van HP
Telefoonnummers voor ondersteuning
Locaties HP Servicecentrum
Garantiegegeven
s
U krijgt als volgt toegang tot deze handleiding:
Selecteer de knop Start, HP Help en ondersteuning en vervolgens HP documentatie.
– of –
Selecteer de knop Start, selecteer HP en vervolgens HP documentatie.
Productgegevens 1
Onderwerp Locatie
– of –
Ga naar http://www.hp.com/go/orderdocuments.
BELANGRIJK: U moet voor toegang tot de nieuwste versie van de garantie verbonden zijn met
internet.
U vindt de HP garantie bij de Gebruikershandleidingen met HP Help en ondersteuning. De garantie kan ook op
cd of dvd in de doos worden meegeleverd. In sommige landen of regio's wordt door HP een gedrukte versie
van de garantie meegeleverd in de doos. In landen of regio's waar de garantie niet in drukvorm wordt
verstrekt, kunt u via http://www.hp.com/go/orderdocuments een exemplaar aanvragen. Als u het product in
Azië of Oceanië hebt gekocht, kunt u HP schrijven. Het adres is: POD, P.O. Box 161, Kitchener Road Post Oice,
Singapore 912006. Vermeld de productnaam, uw naam, telefoonnummer en postadres.
Productdocumentatie
Onderwerp Locatie
HP gebruikersdocumentatie,
whitepapers en documentatie van
externe leveranciers
Gebruikersdocumentatie is te vinden op de vaste schijf. Selecteer de knop Start, HP Help
en ondersteuning en vervolgens HP documentatie. Ga voor de nieuwste online
documentatie naar http://www.hp.com/support. De documentatie bevat deze
gebruikershandleiding en de Onderhouds- en servicegids.
Video's over verwijdering en
vervanging
Ga voor meer informatie over het verwijderen en vervangen van onderdelen van de
computer naar http://www.hp.com/go/sml.
Productinformatie Subscriber's Choice is een programma van HP waarmee u zich kunt aanmelden voor het
ontvangen van stuurprogramma- en softwarewaarschuwingen, proactieve
wijzigingsmeldingen (PCN's), de HP nieuwsbrief, klantadvies en meer. Aanmelden op
https://h41369.www4.hp.com/alerts-signup.php.
Technische specicaties Het Product Bulletin bevat QuickSpecs voor HP computers. QuickSpecs bevatten informatie
over het besturingssysteem, voedingen, geheugen, processor en veel meer
systeemonderdelen. Ga voor toegang tot de QuickSpecs naar http://www.hp.com/go/
quickspecs/.
Adviezen, bulletins en
kennisgevingen
U vindt adviezen, bulletins en kennisgevingen als volgt:
1. Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/.
2. Selecteer uw product.
3. Selecteer Adviezen of Bulletins en kennisgevingen.
Productdiagnose
Onderwerp Locatie
Windows®-
diagnosehulpprogramma's
Het Windows-hulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics en het hulpprogramma HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI) zijn vooraf geïnstalleerd op bepaalde Windows-computers.
Zie HP PC Hardware Diagnostics gebruiken op pagina 34.
Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor
onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
Hoorbaar geluidssignaal en
lichtcodedenities
Zie Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing op pagina 29.
2 Hoofdstuk 1 HP-hulpmiddelen zoeken
Onderwerp Locatie
Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor
onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
POST, foutcodes Zie Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing op pagina 29.
Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor
onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
Productupdates
Onderwerp Locatie
Updates van stuurprogramma's en
BIOS
Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/ om na te gaan
of u beschikt over de nieuwste stuurprogramma's voor de computer.
Raadpleeg De computer bijwerken op pagina 27 voor meer informatie over het bijwerken
van de stuurprogramma's en het BIOS.
Besturingssystemen Ga voor meer informatie naar de volgende locaties:
Ga voor Windows besturingssystemen naar http://www.support.microsoft.com.
Ga voor Linux
®
-besturingssystemen naar http://www.linux.com.
Productupdates 3
2 Computervoorzieningen
Ga voor volledige en actuele informatie over ondersteunde accessoires en onderdelen voor uw computer naar
http://partsurfer.hp.com.
Onderdelen
Voorkant
OPMERKING: Raadpleeg de afbeelding die het meest overeenkomt met uw computer.
Item Symbool Onderdeel
1 Aan/uit-knop en -lampje*
2 Schijfeenheidlampje
3
Combostekker voor audio-uit (hoofdtelefoon)/audio-in
(microfoon)
4 USB SuperSpeed-poort met HP opladen in slaapstand
5 USB SuperSpeed-poort
6 USB Type-C SuperSpeed Plus-poorten (2)
7 Geheugenkaartlezer (alleen bepaalde producten)
* De status van het aan/uit-lampje is als volgt:
Wit brandend: de computer is ingeschakeld.
Wit knipperend: de computer staat in de slaapstand, een energiebesparingsmodus. Het
beeldscherm en andere niet-benodigde onderdelen worden uitgeschakeld.
4 Hoofdstuk 2 Computervoorzieningen
Item Symbool Onderdeel
Knipperend rood: de computer heeft een foutstatus. Raadpleeg voor extra informatie de
Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en service) van de computer op
http://www.hp.com/support.
Uit: de computer is uitgeschakeld of staat in de sluimerstand. De sluimerstand is een
energiebesparingsmodus waarin zo min mogelijk energie wordt verbruikt.
Item Symbool Onderdeel
1 Aan/uit-knop en -lampje*
2 Schijfeenheidlampje
3
Combostekker voor audio-uit (hoofdtelefoon)/audio-in
(microfoon)
4 USB SuperSpeed-poort met HP opladen in slaapstand
5 USB SuperSpeed-poorten (3)
6 Geheugenkaartlezer (alleen bepaalde producten)
* De status van het aan/uit-lampje is als volgt:
Wit brandend: de computer is ingeschakeld.
Wit knipperend: de computer staat in de slaapstand, een energiebesparingsmodus. Het
beeldscherm en andere niet-benodigde onderdelen worden uitgeschakeld.
Knipperend rood: de computer heeft een foutstatus. Raadpleeg voor extra informatie de
Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en service) van de computer op
http://www.hp.com/support.
Uit: de computer is uitgeschakeld of staat in de sluimerstand. De sluimerstand is een
energiebesparingsmodus waarin zo min mogelijk energie wordt verbruikt.
Onderdelen 5
Linkerkant
Item Onderdeel
1 Zijtoegangspaneel
2 Sluit zijtoegangspaneel (alleen bij bepaalde producten)
Achterkant
OPMERKING: Raadpleeg de afbeelding die het meest overeenkomt met uw computer.
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1 Aan/uit-knop en -lampje* 9 Voedingsconnector
2 Audio-in (microfoon) connector 10
Bevestigingspunt voor de
beveiligingskabel
6 Hoofdstuk 2 Computervoorzieningen
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
3
Audio-uitgang
(hoofdtelefoonuitgang)
11 Lus voor veiligheidsslot
4 PS/2-muispoort 12 RJ-45-netwerkconnector
5 PS/2-toetsenbordpoort 13
RJ-45 (netwerk) aansluiting
(AMT-geactiveerd)
6 USB SuperSpeed-poorten (6) 14
Ontgrendelingen voor PCIe-
kaart
7 Slot voor kabels alleen 15 PCIe kaartsloten (5)
8
Lampje voor ingebouwde
zelftest van voedingsbron
(Built In Self Test, BIST)
OPMERKING: Het uiterlijk kan
verschillen.
* De status van het aan/uit-lampje is als volgt:
Wit brandend: de computer is ingeschakeld.
Wit knipperend: de computer staat in de slaapstand, een energiebesparingsmodus. Het beeldscherm en andere niet-benodigde
onderdelen worden uitgeschakeld.
Knipperend rood: de computer heeft een foutstatus. Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide
(Handleiding voor onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
Uit: de computer is uitgeschakeld of staat in de sluimerstand. De sluimerstand is een energiebesparingsmodus waarin zo min
mogelijk energie wordt verbruikt.
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
1 Aan/uit-knop en -lampje* 8
Lampje voor ingebouwde
zelftest van voedingsbron
(Built In Self Test, BIST)
Onderdelen 7
Item Symbool Onderdeel Item Symbool Onderdeel
OPMERKING: Het uiterlijk kan
verschillen.
2
Audio-uitgang
(hoofdtelefoonuitgang)
9 Voedingsconnector
3 Audio-in (microfoon) connector 10
Bevestigingspunt voor de
beveiligingskabel
4 PS/2-muispoort 11 Lus voor veiligheidsslot
5 PS/2-toetsenbordpoort 12 RJ-45-netwerkconnector
6 USB SuperSpeed-poorten (5) 13
Ontgrendelingen voor PCIe-
kaart
7 Slot voor kabels alleen 14 PCIe kaartsloten (5)
* De status van het aan/uit-lampje is als volgt:
Wit brandend: de computer is ingeschakeld.
Wit knipperend: de computer staat in de slaapstand, een energiebesparingsmodus. Het beeldscherm en andere niet-benodigde
onderdelen worden uitgeschakeld.
Knipperend rood: de computer heeft een foutstatus. Raadpleeg voor extra informatie de Maintenance and Service Guide
(Handleiding voor onderhoud en service) van de computer op http://www.hp.com/support.
Uit: de computer is uitgeschakeld of staat in de sluimerstand. De sluimerstand is een energiebesparingsmodus waarin zo min
mogelijk energie wordt verbruikt.
Productspecicaties
Om te zoeken naar de QuickSpecs voor uw product, gaat u naar http://www.hp.com/go/quickspecs. Klik op de
koppeling voor de HP Inc. QuickSpecs-ervaring. Klik op Alle QuickSpecs zoeken, typ de naam van uw
computermodel in het zoekveld in en klik vervolgens op Start.
– of –
Ga naar http://www.hp.com/support en volg de instructies om uw product te vinden. Selecteer
Productinformatie en selecteer vervolgens de specicaties van uw werkstation.
8 Hoofdstuk 2 Computervoorzieningen
3 De computer instellen
In dit gedeelte wordt beschreven hoe u uw computer instelt.
Zorgen voor goede ventilatie
Een goede ventilatie van het systeem is belangrijk voor de werking van de computer. Volg deze richtlijnen:
Plaats de computer op een stevige, vlakke ondergrond.
Zorg voor ten minste 15,24 centimeter ruimte aan de voor- en achterkant van de computer. (Dit is de
minimale afstand voor alle modellen van de computer.)
OPMERKING: Uw computer kan er iets anders uitzien dan de hier afgebeelde computer.
Zorg ervoor dat de temperatuur van de omgevingslucht binnen de gespeciceerde limiet blijft.
Raadpleeg Productspecicaties op pagina 8 voor de specicaties van uw computer.
Zorgen voor goede ventilatie 9
Zorg bij installatie in een kast voor voldoende ventilatie in de kast en zorg ervoor dat de temperatuur in
de kast niet hoger is dan de gespeciceerde limiet.
Zorg ervoor dat de ventilatieopeningen en de luchtgaten nooit worden geblokkeerd, om te voorkomen
dat de binnenkomende of uitgaande luchtstroom van de computer wordt belemmerd.
Installatieprocedures
WAARSCHUWING! Doe het volgende om het risico op elektrische schokken of schade aan de apparatuur te
beperken:
Sluit het netsnoer aan op een geaard stopcontact dat gemakkelijk te bereiken is.
Koppel de computer los van de netvoeding door de stekker uit het stopcontact te halen (niet door het
netsnoer los te koppelen van de computer).
Steek de stekker van de voedingskabel in een geaard stopcontact. Hef de aarding van het netsnoer niet
op door het op een 2-pins adapter aan te sluiten. De aarding is een belangrijke veiligheidsvoorziening.
OPMERKING: Een computer met een voeding 1125 W kan meer vermogen vragen dan een gemiddelde
kantooromgeving kan leveren. Zie voor details de Site Preparation Guide voor de computer op
http://www.hp.com/support.
De computer installeren:
1. Sluit de muis, het toetsenbord en het netsnoer aan op de computer (1).
2. Sluit de monitor aan op de computer (2).
3. Sluit andere randapparaten (zoals een printer) aan volgens de instructies die bij het apparaat zijn
geleverd.
4. Verbind een netwerkkabel met de computer en met een netwerkrouter of LAN-apparaat.
5. Sluit het netsnoer van de computer en het netsnoer van het beeldscherm aan op een stopcontact (3).
10 Hoofdstuk 3 De computer instellen
Monitoren toevoegen
Planning voor extra monitoren
Alle videokaarten die met computers van de HP Z serie worden geleverd, ondersteunen twee gelijktijdige
weergavemonitoren (zie Monitoren aansluiten en instellen op pagina 14). Er zijn ook kaarten beschikbaar
die meer dan twee monitoren ondersteunen. De procedure voor het toevoegen van monitoren is afhankelijk
van uw videokaart(en) en het type en aantal monitoren dat u wilt toevoegen.
Gebruik deze procedure om het toevoegen van extra monitoren te plannen:
1. Breng uw behoefte aan monitoren in kaart:
Bepaal hoeveel monitoren u nodig hebt.
Bepaal welke grasche prestaties u nodig hebt.
Noteer welk type videoconnector door elke monitor wordt gebruikt. HP levert videokaarten met
DP-interface (DisplayPort-interface) en DVI-interface, maar via adapters en/of kaarten van derden
kunt u ook gebruikmaken van andere videoformaten, zoals DVI-I, HDMI of VGA.
TIP: In bepaalde gevallen kunnen adapters voor oudere hardware tamelijk prijzig zijn. Het kan de
moeite lonen om de aanschafkosten van een adapter te vergelijken met de aanschafkosten van
een nieuwe monitor waarvoor geen adapter nodig is.
2. Bepaal of u extra videokaarten nodig hebt:
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart om vast te stellen hoeveel monitoren u op de kaart
kunt aansluiten.
Mogelijk moet u extra adapters aanschaen om het gewenste aantal monitoren aan te sluiten. (Zie
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren op pagina 13.)
Neem zo nodig in uw planning de aanschaf van een nieuwe videokaart op waarmee u extra
monitoren kunt ondersteunen.
Het maximumaantal monitoren dat een videokaart ondersteunt, is afhankelijk van de kaart. Op de
meeste kaarten kunnen twee monitoren worden aangesloten. Andere hebben drie of vier
uitgangen.
Monitoren toevoegen 11
OPMERKING: Voor monitoren met een resolutie hoger dan 1920 x 1200 pixels bij 60 Hz hebt u
een videokaart met een Dual Link DVI-(DL-DVI) of Display Port-uitgang nodig. Om met DVI de
optimale resolutie te kunnen realiseren, moet u een DL-DVI-kabel gebruiken, geen standaard-DVI-
I- of DVI-D-kabel.
Computers van HP ondersteunen niet alle videokaarten. Voor u een nieuwe videokaart aanschaft,
moet u controleren of deze wordt ondersteund. Zie Ondersteunde videokaarten zoeken
op pagina 12.
Veel videokaarten hebben meer dan twee monitoruitgangen; hiervan kunnen er echter vaak maar
twee tegelijk worden gebruikt. Raadpleeg de documentatie bij de videokaart of zoek informatie
over de kaart op volgens de procedure die wordt beschreven in
Ondersteunde videokaarten zoeken
op pagina 12.
Sommige videokaarten ondersteunen meerdere monitoren door het monitorsignaal te multiplexen
via meerdere uitgangen. Dit kan de grasche prestaties nadelig beïnvloeden. Raadpleeg de
documentatie bij de videokaart of zoek informatie over de kaart op volgens de procedure die wordt
beschreven in Ondersteunde videokaarten zoeken op pagina 12.
Controleer of er voldoende kaartuitgangen zijn voor het aantal monitoren. (Zie Vereisten voor het
aansluiten van een monitor controleren op pagina 13.)
De verschillende modellen van de HP Z serie hebben verschillende limieten met betrekking tot
ruimte, gegevensoverdrachtssnelheid en vermogen beschikbaar voor extra videokaarten. Houd er
rekening mee dat het maximumaantal videokaarten in de praktijk meestal beperkt is tot twee per
computer. Raadpleeg de Onderhouds- en servicegids om uitbreidingskaartsleuven te identiceren
en er zeker van te zijn dat een nieuwe videokaart geschikt is voor uw computer.
3. Als u hebt vastgesteld dat u een nieuwe videokaart of nieuwe videokaarten moet plaatsen:
a. Bepaal welke ondersteunde videokaart het beste aansluit bij uw behoeften, rekening houdend met
het aantal monitoren, de compatibiliteit met de monitoren die u wilt gaan gebruiken, en de
gewenste prestaties. Zie Ondersteunde videokaarten zoeken op pagina 12.
b. Controleer of u de juiste stuurprogramma's voor de videokaart hebt geïnstalleerd. Raadpleeg
http://www.hp.com/support voor stuurprogramma's die door HP zijn gekwaliceerd.
c. Installeer de videokaart aan de hand van de video-instructies voor uw computer op
http://www.hp.com/go/sml.
d. Stel de monitor in. Raadpleeg voor meer informatie Windows Help of ga naar
http://www.microsoft.com.
Voor de installatie van de monitor in Linux kunt u vaak gebruik maken van het
instellingenhulpprogramma voor videokaarten (bijv. NVIDIA®-conguratiescherm of AMD Catalyst
Control Center). Bij sommige recente Linux-versies moeten de voorkeuren in het venster
voorkeuren beheersysteem (bijv. Gnome 3) ook worden gewijzigd.
TIP: Om de probleemoplossing te vereenvoudigen, schakelt u de eerste monitor in en controleert
u of deze goed werkt voordat u de volgende monitor inschakelt.
Ondersteunde videokaarten zoeken
Voor meer informatie over videokaarten die door uw computer worden ondersteund:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/quickspecs.
2. Selecteer Actieve QuickSpecs zoeken en selecteer vervolgens Desktopcomputers en workstations.
12 Hoofdstuk 3 De computer instellen
3. Kies uw model om de specicaties te bekijken.
4. Klik op de koppeling voor Technische specicaties - grasch voor uitgebreide technische informatie
voor ondersteunde grasche kaarten, waaronder het aantal monitoren dat de kaart ondersteunt,
connectoren, opgenomen energie, stuurprogramma's en andere details.
OPMERKING: Niet alle videokaarten zijn compatibel met alle videotransceivers en videoadapters.
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren
De volgende tabel toont de mogelijke monitorconguraties.
OPMERKING: Raadpleeg de afbeelding die het meest overeenkomt met uw computer.
Interfaceconnector videokaart
Monitorconnector
VGA DVI Dual Link DVI
DisplayPort
(DP)
HDMI
DISPLAYPORT
DisplayPort-
naar-VGA
adapter
(wordt apart
verkocht)
DP-naar-DVI
adapter
DP-naar-DL
DVI adapter
DP kabel
DP-naar-
HDMI adapter
DVI-I (WIT)
DVI-naar-VGA-
adapter
DVI kabel DL DVI-kabel N.v.t. N.v.t.
DMS-59*
DMS-59-naar-
VGA-adapter
DMS-59-naar-
DVI-adapter
N.v.t.
DMS-59-naar-
DP-adapter
N.v.t.
* Dit is een grasche interfacekaart voor twee monitoren die twee VGA-, twee DVI- of twee DP-monitoren
ondersteunt.
OPMERKING: HP videokaarten bevatten monitorkabeladapters tenzij anders aangegeven.
DisplayPort-verbindingen leveren de beste prestaties; VGA-verbindingen de laagste.
Vereisten voor het aansluiten van een monitor controleren
Hieronder volgen enkele procedures voor het aansluiten van monitoren. Raadpleeg Videokaarten aansluiten
op monitorconnectoren op pagina 13 voor meer informatie over de verschillende videokaarten.
Monitoren toevoegen 13
Videokaart met DisplayPort-uitgang: als de computer een videokaart bevat met vier DisplayPort-
connectoren, kunt u op elke connector een monitor aansluiten. Gebruik zo nodig geschikte adapters.
Videokaart met DVI-uitgang: als de computer een videokaart bevat met twee DVI-connectoren, kunt u
op elke connector een monitor aansluiten. Gebruik zo nodig geschikte adapters.
OPMERKING: Modellen met slechts één DVI-poort hebben altijd een tweede optie voor grasche
uitvoer (DisplayPort of VGA).
Veel videokaarten hebben meer dan twee monitoruitgangen; hiervan kunnen er echter vaak maar twee
tegelijk worden gebruikt. Raadpleeg de documentatie bij de videokaart of zoek informatie over de kaart
op volgens de procedure die wordt beschreven in Videokaarten aansluiten op monitorconnectoren
op pagina 13.
Op een systeem met twee DVI-aansluitingen levert poort 1 de primaire weergave: via deze poort wordt
het BIOS POST-scherm weergegeven na het opnieuw opstarten van het systeem. (Tijdens de BIOS POST
wordt slechts één kaart gebruikt; dit is in de BIOS-instellingen echter aan te passen.)
Videokaart met VGA- en DL-DVI-uitgang: als de computer geen PCIe-videokaart bevat, maar wel één of
meer SVGA- en/of DL-DVI-connectoren, kunt u op elke uitgang een monitor aansluiten.
Grasche kaart met DMS-59-uitgang: als de computer een PCIe grasche kaart bevat met een DMS-59-
connector, gebruikt u de juiste adapter om de monitor aan te sluiten.
Er zijn adapters beschikbaar voor het aansluiten van twee DVI- of twee VGA-monitoren op de DMS-59-
uitgang.
Monitoren aansluiten en instellen
OPMERKING: De ondersteunde videokaarten ondersteunen doorgaans minimaal twee monitoren, zoals uit
dit gedeelte blijkt; sommige ondersteunde kaarten ondersteunen meer monitoren. Raadpleeg de
documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
1. Sluit (indien nodig) de monitorkabeladapters aan op de computer en sluit vervolgens de juiste
monitorkabels aan op de adapters of rechtstreeks op de videokaart.
14 Hoofdstuk 3 De computer instellen
2. Sluit de andere uiteinden van de monitorkabels aan op de monitoren.
3. Sluit het ene uiteinde van het monitornetsnoer aan op de monitor en het andere uiteinde op een
stopcontact.
4. Stel de monitor in. Raadpleeg voor meer informatie Windows Help of ga naar
http://www.microsoft.com.
Voor de installatie van de monitor in Linux, kunt u vaak gebruik maken van hulpprogramma Instellingen
voor videokaarten (bv. NVIDIA nvidia-instellingen of AMD Catalyst Control Center). Bij sommige recente
Linux-releases moeten de voorkeuren in het venster voorkeuren beheersysteem (bv. Gnome 3) ook
worden gewijzigd.
Een hulpprogramma voor grasche conguratie van derden gebruiken
Videokaarten van andere bedrijven kunnen een conguratiehulpprogramma van de monitor bevatten. Na de
installatie wordt dit hulpprogramma geïntegreerd in Windows. U kunt het hulpprogramma selecteren en
gebruiken voor het congureren van meerdere monitoren met uw computer.
Raadpleeg de documentatie bij de videokaart voor meer informatie.
OPMERKING: Voor sommige conguratiehulpmiddelen van andere merken is het noodzakelijk om
monitoren eerst in te schakelen in Windows voordat het hulpmiddel kan worden gebruikt. Raadpleeg voor
meer informatie de documentatie bij uw videokaart.
OPMERKING: Monitorconguratieprogramma's zijn vaak ook beschikbaar op de HP support website.
Beeldscherm van monitor aanpassen (Windows)
U kunt het monitormodel, de vernieuwingsfrequentie, schermresolutie, kleurinstellingen, tekengrootte en
energiebeheerinstellingen handmatig selecteren of wijzigen.
De beeldscherminstellingen wijzigen:
Typ configuratiescherm in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens
Conguratiescherm. Selecteer Vormgeving en persoonlijke instellingen en vervolgens Beeldscherm.
– of –
Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en selecteer Beeldscherminstellingen.
Meer informatie over het instellen van het monitorscherm vindt u in de volgende hulpbronnen:
Online documentatie die bij de grasche controller wordt geleverd
Documentatie die bij de monitor is inbegrepen
Monitoren toevoegen 15
Aanvullende onderdelen installeren
Afhankelijk van het model computer kunt u aanvullende onderdelen installeren (zoals geheugen, harde
schijven, optische stations, PCIe-kaarten of een tweede processor).
Ga naar http://www.hp.com/go/sml als u video's over de installatie van onderdelen wilt bekijken.
Zie voor installatierichtlijnen en technische gegevens de Maintenance and Service Guide (Handleiding
voor onderhoud en service) voor uw computer op http://www.hp.com/support.
Beveiliging
Sommige HP computers hebben een slot op het zijpaneel. De sleutel van deze vergrendeling wordt bij de
verzending aan het achterpaneel van de behuizing van de computer bevestigd.
Aanvullende veiligheidsmaatregelen om het risico van diefstal te verminderen en om u te waarschuwen bij
inbraak in de behuizing. Raadpleeg de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer op http://www.hp.com/support voor informatie over extra hardware- en
softwarebeveiliging die beschikbaar is voor uw systeem.
Recyclen van producten
HP promoot het recyclen van gebruikte elektronica, originele HP printcartridges en oplaadbare accu's.
Voor informatie over het recyclen van HP-onderdelen of -producten, gaat u naar http://www.hp.com/go/
recycle.
16 Hoofdstuk 3 De computer instellen
4 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
Dit hoofdstuk biedt informatie over de volgende processen, die voor de meeste producten
standaardprocedures zijn:
Back-up maken van uw persoonlijke gegevens: u kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om een
back-up van uw persoonlijke gegevens te maken (zie Windows-hulpprogramma's gebruiken
op pagina 17).
Herstelpunt maken: u kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om een herstelpunt te maken (zie
Windows-hulpprogramma's gebruiken op pagina 17).
Terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten): u kunt HP Herstelbeheer of het
downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery (alleen bepaalde producten) gebruiken om terugzetmedia
te maken (zie HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten) op pagina 17).
Herstellen en terugzetten: Windows biedt verschillende opties voor het herstellen vanaf een back-up,
het vernieuwen van de computer en het terugzetten van de computer naar de oorspronkelijke staat (zie
Windows-hulpprogramma's gebruiken op pagina 17).
Herstelpartitie verwijderen: om herstelpartitie te verwijderen om ruimte op de vaste schijf vrij te
maken (alleen bepaalde producten), selecteert u de optie Herstelpartitie verwijderen in HP
Herstelbeheer. Zie De HP Terugzetpartitie verwijderen (alleen bepaalde producten) op pagina 22 voor
meer informatie.
Windows-hulpprogramma's gebruiken
BELANGRIJK: Windows is de enige optie om een back-up van uw persoonlijke gegevens te maken. Plan
regelmatige back-ups in om te voorkomen dat uw gegevens verloren gaan.
U kunt Windows-hulpprogramma's gebruiken om back-ups van persoonlijke gegevens, systeemherstelpunten
en terugzetmedia te maken, zodat u vanaf een back-up kunt herstellen, de computer kunt vernieuwen en de
computer naar de oorspronkelijke staat kunt terugzetten.
OPMERKING: Als de opslag 32 GB of minder is, is Microsoft Systeemherstel standaard uitgeschakeld.
Zie de app Hulp zoeken voor meer informatie en stappen.
Selecteer de knop Start en vervolgens de app Hulp zoeken.
OPMERKING: U moet om de app Hulp zoeken te openen, verbonden zijn met internet.
HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten)
Nadat u de computer hebt geïnstalleerd, gebruikt u HP Herstelbeheer om een back-up van de HP
Terugzetpartitie op de computer te maken. Deze back-up heet HP terugzetmedia. Wanneer de vaste schijf
beschadigd raakt of is vervangen, kan de HP terugzetmedia worden gebruikt om het oorspronkelijke
besturingssysteem opnieuw te installeren.
Om de aanwezigheid van de herstelpartitie naar de Windows-partitie te controleren, klikt u met de
rechtermuisknop op de knop Start, selecteert u Bestandsverkenner en vervolgens Deze pc.
Windows-hulpprogramma's gebruiken 17
OPMERKING: Als er op uw computer naast de Windows-partitie geen herstelpartitie wordt weergegeven,
neemt u dan contact op met ondersteuning om een herstelschijf te verkrijgen. Ga naar http://www.hp.com/
support, selecteer uw land of regio en volg de instructies op het scherm.
Voor bepaalde producten kunt u het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om HP
terugzetmedia op een USB-ashstation te zetten waarmee kan worden opgestart. Zie Het
downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om terugzetmedia te maken op pagina 19 voor
meer informatie.
HP Herstelbeheer gebruiken om terugzetmedia te maken
OPMERKING: Als u zelf geen terugzetmedia kunt maken, neemt u dan contact op met ondersteuning om
een herstelschijf te verkrijgen. Ga naar http://www.hp.com/support, selecteer uw land of regio en volg de
instructies op het scherm.
Voordat u begint
Noteer het volgende voordat u begint:
U kunt slechts één set terugzetmedia maken. Wees voorzichtig met deze herstelmiddelen en bewaar ze
op een veilige plaats.
HP Herstelbeheer controleert de computer en bepaalt de opslagcapaciteit van de vereiste media.
Voor het maken van terugzetmedia gebruikt u een van de volgende opties:
OPMERKING: Als de computer geen herstelpartitie heeft, geeft HP Herstelbeheer de Windows-functie
Herstelstation maken weer. Volg de instructies op het scherm om een herstelimage op een leeg USB-
ashstation of vaste schijf te maken.
Als uw computer een optischeschijfeenheid heeft die dvd's kan schrijven, zorgt u ervoor dat u
uitsluitend lege dvd-r-, dvd+r-, dvd-r dl- of dvd+r dl-schijven van hoge kwaliteit gebruikt. Gebruik
geen herschrijfbare schijven, zoals cd±rw-, dvd±rw-, dubbellaags dvd±rw- en bd-re-schijven
(herschrijfbare Blu-ray). Deze zijn niet compatibel met de software HP Herstelbeheer.
Als uw computer geen geïntegreerde optischeschijfeenheid heeft die dvd's kan schrijven, kunt u
een externe optischeschijfeenheid (afzonderlijk aan te schaen) gebruiken om herstelschijven te
maken zoals hierboven beschreven. Als u een externe optischeschijfeenheid gebruikt, moet deze
direct worden aangesloten op een USB-poort op de computer. De schijf kan niet verbonden worden
met een USB-poort op een extern apparaat, zoals een USB-hub.
Om een ashstation voor terugzetbewerking te maken, gebruikt u een leeg USB-ashstation van
hoge kwaliteit.
Zorg ervoor dat de computer is aangesloten op een netvoedingsbron voordat u de terugzetmedia
maakt.
Dit proces kan een uur of langer duren. Onderbreek dit proces niet.
U kunt het programma eventueel afsluiten voordat u klaar bent met het maken van de terugzetmedia.
HP Herstelbeheer maakt vervolgens de huidige DVD of het huidige ashstation af. De volgende keer dat
u HP Herstelbeheer start, wordt u gevraagd om door te gaan met het proces.
Terugzetmedia maken
HP terugzetmedia maken met HP Herstelbeheer:
BELANGRIJK: Sluit een tablet met een afneembaar toetsenbord aan op de keyboard-base voordat u deze
stappen uitvoert.
18 Hoofdstuk 4 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
1. Typ herstel in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens HP Herstelbeheer.
2. Selecteer Terugzetmedia maken en volg de instructies op het scherm.
Zie Herstellen met HP Herstelbeheer op pagina 20 als u het systeem wilt herstellen.
Het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery gebruiken om terugzetmedia te
maken
HP terugzetmedia maken met het downloadhulpprogramma HP Cloud Recovery:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en drivers en volg de instructies op het scherm.
Herstellen en terugzetten
Gebruik een of meer van de volgende opties om te herstellen en terug te zetten: Windows-hulpprogramma's,
HP Herstelbeheer of de HP Terugzetpartitie.
BELANGRIJK: Sommige methoden zijn niet op alle producten beschikbaar.
Herstellen, opnieuw instellen en vernieuwen met Windows-hulpprogramma's
Windows biedt verschillende opties voor het herstellen, opnieuw instellen en vernieuwen van de computer.
Zie Windows-hulpprogramma's gebruiken op pagina 17 voor meer informatie.
Herstellen met HP Herstelbeheer en de HP Terugzetpartitie
U kunt HP Herstelbeheer en de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten) gebruiken voor het herstellen
van de computer naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen:
Problemen oplossen met de vooraf geïnstalleerde toepassingen of stuurprogramma's: om een
probleem met een vooraf geïnstalleerde toepassing of stuurprogramma te corrigeren:
1. Typ herstel in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens HP Herstelbeheer.
2. Selecteer Stuurprogramma's en/of toepassingen opnieuw installeren en volg de instructies op
het scherm.
Systeemherstel gebruiken: als u de Windows-partitie wilt herstellen naar de oorspronkelijke
fabrieksinhoud, selecteert u de optie Systeemherstel in de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde
producten) of gebruikt u de HP terugzetmedia. Zie Herstellen met HP Herstelbeheer op pagina 20 voor
meer informatie. Zie HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten) op pagina 17 als u nog geen
terugzetmedia hebt gemaakt.
Fabrieksinstellingen herstellen gebruiken (alleen bepaalde producten): hiermee worden de
oorspronkelijke fabrieksinstellingen van de computer hersteld door alle gegevens op de vaste schijf te
verwijderen, de partities opnieuw op te bouwen en vervolgens het besturingssysteem en de
fabriekssoftware (alleen bepaalde producten) opnieuw te installeren. Voor de optie
Fabrieksinstellingen herstellen moet u HP terugzetmedia gebruiken. Zie HP terugzetmedia maken
(alleen bepaalde producten) op pagina 17 als u nog geen terugzetmedia hebt gemaakt.
OPMERKING: Als u de vaste schijf in de computer hebt vervangen, kunt u de optie Fabrieksinstellingen
herstellen gebruiken om het besturingssysteem en de fabriekssoftware te installeren.
Herstellen en terugzetten 19
Herstellen met HP Herstelbeheer
Met de software HP Herstelbeheer kunt u de computer herstellen naar de oorspronkelijke staat door gebruik
te maken van de eerder gemaakte of bij HP aangevraagde HP terugzetmedia of de HP Terugzetpartitie (alleen
bepaalde producten).
Zie HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten) op pagina 17 als u nog geen terugzetmedia hebt
gemaakt.
BELANGRIJK: HP Herstelbeheer maakt niet automatisch back-ups van uw persoonlijke gegevens. Maak een
back-up van alle persoonlijke gegevens die u wilt behouden voordat u begint met herstellen. Zie Windows-
hulpprogramma's gebruiken op pagina 17.
BELANGRIJK: Herstellen met HP Herstelbeheer moet worden gebruikt als laatste redmiddel om
computerproblemen op te lossen.
OPMERKING: Wanneer u het herstelproces start, worden alleen de beschikbare opties voor de computer
weergegeven.
Noteer het volgende voordat u begint:
HP Herstelbeheer herstelt alleen software die standaard is geïnstalleerd. Voor software die niet bij deze
computer is meegeleverd, moet de software worden gedownload van de website van de fabrikant of
moet de software opnieuw worden geïnstalleerd vanaf de media die door de fabrikant is geleverd.
Als de vaste schijf van de computer niet meer werkt, moet u HP terugzetmedia gebruiken. Deze media
wordt gemaakt met HP Herstelbeheer. Zie HP terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten)
op pagina 17.
Als u met de computer geen HP terugzetmedia kunt maken of als de HP terugzetmedia niet werkt, kunt
u terugzetmedia voor de computer aanvragen bij de ondersteuning. Ga naar http://www.hp.com/
support, selecteer uw land of regio en volg de instructies op het scherm.
Herstellen met de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten)
Met de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten) kunt u het systeem herstellen zonder dat u
herstelschijven of een USB-ashstation nodig hebt. Dit type herstel kan alleen worden gebruikt als de vaste
schijf nog werkt.
Met de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten) kunt u alleen een systeemherstelbewerking
uitvoeren.
HP Herstelbeheer starten vanaf de HP Terugzetpartitie:
BELANGRIJK: Sluit een tablet met een afneembaar toetsenbord aan op de keyboard-base voordat u deze
stappen uitvoert (alleen bepaalde producten).
1. Typ herstel in het zoekvak van de taakbalk, selecteer Herstelbeheer en selecteer vervolgens
Windows-herstelomgeving.
– of –
Voor computers of tablets met een aangesloten toetsenbord:
Druk tijdens het opstarten van de computer op f11 of druk op de aan-uitknop en houd f11
ingedrukt.
20 Hoofdstuk 4 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
Voor tablets zonder toetsenbord:
Schakel de tablet in of start deze opnieuw op, houd snel de knop Geluid harder ingedrukt en
selecteer vervolgens f11.
2. Selecteer Problemen oplossen in het menu met opstartopties.
3. Selecteer HP Herstelbeheer en volg de instructies op het scherm.
OPMERKING: Als uw computer niet automatisch opnieuw opstart in HP Herstelbeheer, wijzigt u de
opstartvolgorde van de computer en volgt u de instructies op het scherm. Zie Opstartvolgorde van de
computer wijzigen op pagina 21.
Herstellen met HP terugzetmedia
Als uw computer geen HP Terugzetpartitie heeft of de vaste schijf niet meer juist werkt, kunt u HP
terugzetmedia gebruiken om het oorspronkelijke besturingssysteem en de fabriekssoftware te herstellen.
Plaats de HP terugzetmedia en start de computer opnieuw op.
OPMERKING: Als uw computer niet automatisch opnieuw opstart in HP Herstelbeheer, wijzigt u de
opstartvolgorde van de computer en volgt u de instructies op het scherm. Zie Opstartvolgorde van de
computer wijzigen op pagina 21.
Opstartvolgorde van de computer wijzigen
Als de computer niet automatisch opnieuw opstart in HP Herstelbeheer, wijzigt u de opstartvolgorde van de
computer. Dit is de volgorde van de apparaten in het BIOS waar de computer de opstartinformatie opzoekt. U
kunt de selectie wijzigen in een optischeschijfeenheid of een USB-ashstation, afhankelijk van de locatie van
uw HP terugzetmedia.
De opstartvolgorde wijzigen:
BELANGRIJK: Sluit een tablet met een afneembaar toetsenbord aan op de keyboard-base voordat u deze
stappen uitvoert.
1. Plaats de HP terugzetmedia.
2. Open het systeemmenu Opstarten.
Voor computers of tablets met een aangesloten toetsenbord:
Schakel de computer of tablet in of start deze opnieuw op, druk snel op esc en druk op f9 om de
opstartopties weer te geven.
Voor tablets zonder toetsenbord:
Schakel de tablet in of start deze opnieuw op, houd snel de knop Geluid harder ingedrukt en
selecteer vervolgens f9.
– of –
Schakel de tablet in of start deze opnieuw op, houd snel de knop Geluid zachter ingedrukt en
selecteer vervolgens f9.
3. Selecteer de optischeschijfeenheid of het USB-ashstation waarmee u wilt opstarten en volg de
instructies op het scherm.
Herstellen en terugzetten 21
De HP Terugzetpartitie verwijderen (alleen bepaalde producten)
Met HP Herstelbeheer-software kunt u de HP Terugzetpartitie (alleen bepaalde producten) verwijderen om
meer schijfruimte vrij te maken op de vaste schijf.
BELANGRIJK: Nadat u de HP Terugzetpartitie hebt verwijderd, kunt u geen systeemherstel uitvoeren of HP
terugzetmedia maken. Maak daarom HP terugzetmedia voordat u de herstelpartitie verwijdert. Zie HP
terugzetmedia maken (alleen bepaalde producten) op pagina 17.
Ga als volgt te werk om de HP Terugzetpartitie te verwijderen:
1. Typ herstel in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens HP Herstelbeheer.
2. Selecteer Herstelpartitie verwijderen en volg daarna de instructies op het scherm.
22 Hoofdstuk 4 Back-ups maken, herstellen en terugzetten
5 Linux installeren
Dit hoofdstuk beschrijft de installatie en het herstel van het besturingssysteem Linux.
HP biedt verschillende Linux-oplossingen voor klanten met een computer van HP:
HP certiceert en ondersteunt Red Hat® Enterprise Linux® (RHEL) op HP computers.
HP certiceert en ondersteunt SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) op HP computers.
HP certiceert en ondersteunt Canonical Ubuntu op bepaalde HP computers.
HP biedt een vooraf geladen SLED 11 op sommige computers van de Z-serie.
HP biedt een vooraf geladen Ubuntu op sommige computers van de Z-serie.
VOORZICHTIG: Voeg geen optionele hardware of apparatuur van andere leveranciers aan de computer toe
voordat het besturingssysteem volledig is geïnstalleerd. Het toevoegen van hardware kan leiden tot fouten en
een onjuiste installatie van het besturingssysteem.
OPMERKING: Na de installatie van het besturingssysteem moet u ervoor zorgen dat de laatste BIOS,
stuurprogramma's en software-updates voor het werkstation geïnstalleerd zijn. Zie De computer bijwerken
op pagina 27.
OPMERKING: Voor het maken van terugzetmedia moet u beschikken over hetzij een hoge kwaliteit leeg
USB-ashdrive of een externe optischeschijfeenheid met de mogelijkheid DVD's te schrijven. Als u een
optischeschijfeenheid gebruikt, moet u alleen lege DVD-R, DVD+R, DVD-R DL of DVD+R DL schijven van hoge
kwaliteit gebruiken. Gebruik geen lees/schrijf-schijven zoals cd±rw, dvd±rw, dubbellaags dvd±rw en bd-re
(herschrijfbare Blu-ray-schijven); deze zijn niet compatibel met de HP Herstelbeheer-software. Een
compatibele externe optische-schijfeenheid kan bij HP worden aangeschaft.
Linux-klaar systemen
De optie Linux-klaar biedt een systeem met een minimaal functioneel vooraf geladen besturingssysteem
(bijvoorbeeld FreeDOS). Het is bedoeld voor situaties waarbij de klant een besturingssysteem wil installeren
na ontvangst van het systeem. De optie levert geen licentie voor een besturingssysteem.
De optie Linux-klaar levert niet het Linux-besturingssysteem. Dat moet door de gebruiker zelf geleverd
worden. Commerciële Linux-distributies zijn beschikbaar voor aankoop van leveranciers zoals Red Hat en
SUSE. Een aantal andere Linux-distributies zijn gratis beschikbaar (bijv. Ubuntu). Ga voor een overzicht van
ondersteunde conguraties en besturingssystemen naar http://www.hp.com/support/
linux_hardware_matrix.
HP Linux stuurprogramma-schijven
ISO-images met stuurprogramma's die het juiste gebruik en gedrag van sommige Linux-besturingssystemen
op HP computers ondersteunen, zijn mogelijk beschikbaar op de HP website. Dergelijke images bevatten
geteste stuurprogramma's die de bestaande stuurprogramma's in RHEL, SLED, Ubuntu of andere
besturingssystemen uitbreiden en/of vervangen. Elke image is speciek voor een bepaalde versie van Linux-
besturingssysteem.
Deze images kunnen ook gedownload worden op de volgende manier:
Linux-klaar systemen 23
1. Ga naar http://www.hp.com/support/workstation_swdrivers.
2. Selecteer het model van uw computer.
3. Selecteer het gewenste besturingssysteem.
4. Selecteer de koppeling Software ophalen, voor het juiste pakket (normaal gesproken de nieuwste
versie).
5. Klik op Ik ga akkoord om de licentieovereenkomst te accepteren.
6. Download de software ISO image en brand deze op een hoge kwaliteit lege DVD-R, DVD+R, DVD-R DL of
DVD+R DL-schijf met een externe optischeschijfeenheid die dvd's kan branden. Deze schijf is uw
HP
driver CD.
OPMERKING: Gebruik geen lees/schrijf-schijven zoals cd±rw, dvd±rw, dubbellaags dvd±rw en bd-re
(herschrijfbare Blu-ray-schijven); deze zijn niet compatibel met de HP Recovery Manager-software. Een
compatibele externe optische-schijfeenheid kan bij HP worden aangeschaft.
Installatie van Red Hat Enterprise Linux (RHEL)
HP Z-series computers zijn gecerticeerd en bieden ondersteuning voor RHEL-streams voor de betreende
hardwaretechnologie.
Raadpleeg voor meer informatie over RHEL-ondersteuning voor een bepaald platform, de Linux
Hardware Matrix for HP Workstations op http://www.hp.com/support/linux_hardware_matrix.
Voor informatie over Red Hat-certicering voor HP computers gaat u naar https://access.redhat.com/
ecosystem, selecteert u Gecerticeerde hardware en volgt u de instructies op het scherm.
HP stuurprogrammaschijf
Recente versies van Red Hat Linux hebben meestal alleen stuurprogramma-updates met weinig
aanpassingen nodig, voor ondersteuning van HP computers. Deze versies worden over het algemeen
ondersteund met de betreende USB-ashdrive met stuurprogramma's, die gebruikt kan worden na de
standaard installatie van Red Hat Linux. Zie HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 23 voor meer
informatie.
Na de standaard installatie van Red Hat en het opnieuw opstarten van het systeem, start een Red Hat rst-
boot hulpprogramma. Na het invoeren van verschillende instellingen (zoals het beveiligingsniveau, tijd en
datum, 'root'-wachtwoord, gebruikersaccounts) kunt u een aanvullende USB-ashdrive of optische schijf
installeren.
De driver-media wordt in deze fase gebruikt. Alle inhoud toegevoegd door HP bevindt zich in de map /HP op
de media. U kunt het gebruiken om uw eigen image te maken of om alleen door de inhoud van HP te bladeren.
Raadpleeg de directory /HP op de media voor de laatste README-aanwijzers voor de elementen op de schijf.
24 Hoofdstuk 5 Linux installeren
Installatie met de HP Red Hat Linux driver-media
1. Als u niet de juiste HP stuurprogrammamedia hebt voor de ondersteunde stream, kunt u er een maken
(zie HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 23).
2. Installeer het besturingssysteem met de media in de Red Hat Linux-boxset.
3. Als u voor uw besturingssysteem een USB-ashdrive of optische schijf met Red Hat-stuurprogramma's
hebt, voer dan in het eerste scherm linux dd in en druk dan op Enter.
4. Wanneer u gevraagd wordt of u een stuurprogrammaschijf hebt, selecteert u Ja. Plaats het USB-
ashstation of de optische schijf voor het Red Hat-stuurprogramma in het station en selecteer de juiste
schijf:hd[abcd]. Ga verder met de installatie.
5. Start na de installatie van het besturingssysteem de computer opnieuw op.
RHEL 6 of RHEL 7: Plaats het USB-ashstation of de optische schijf voor uw HP stuurprogramma.
De installatiesoftware wordt automatisch gestart. Volg de instructies op het scherm om de
software te installeren.
Installatie van SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
HP ondersteunt 64-bit SLED op sommige computers.
Meerdere versies van SLED zijn gecerticeerd en worden door SUSE op HP computers ondersteund. Ga voor
meer informatie naar de zoekpagina voor certiceringen van SUSE op https://www.suse.com/yessearch/
Search.jsp.
Installatie van SLED met de HP stuurprogrammaschijf
1. Als bij uw computer geen HP stuurprogrammaschijf is meegeleverd, kunt u hem zelf maken (raadpleeg
HP Linux stuurprogramma-schijven op pagina 23).
2. Installeer het besturingssysteem met behulp van de dvd's in de SUSE-boxset.
3. Start na de installatie van het besturingssysteem de computer opnieuw op.
4. Plaats uw HP stuurprogrammaschijf. De stuurprogrammasoftware voor de installatie start automatisch.
Volg de instructies op het scherm om de software te installeren.
Ubuntu installeren
HP levert op sommige Z-series computers een vooraf geladen 64-bits Ubuntu 14.04 LTS en ondersteunt 64-
bits Ubuntu 14.04 voor andere computers.
Meerdere versies van Ubuntu zijn gecerticeerd en worden ondersteund door Canonical op HP computers. Ga
voor meer informatie naar de zoekpagina van Ubuntu voor gecerticeerde hardware op
http://www.ubuntu.com/certication/desktop en zoek uw computer.
Met behulp van de HP stuurprogrammaschijf
Ubuntu vereist geen registratie om updates voor het softwarepakket te verkrijgen. Updates kunnen worden
verkregen uit verschillende opslagplaatsen op het internet via een verscheidenheid aan hulpmiddelen die in
het OS zijn opgebouwd. Hiervoor hebt u mogelijk alleen een internetverbinding en een proxy nodig.
De door HP geleverde Linux stuurprogrammaschijf voor Ubuntu gebruikt dezelfde mechanismen om te
voldoen aan de afhankelijkheden tijdens de installatie. Dus dezelfde toegang tot internet is nodig en tevens
de mogelijkheid om de huidige gebruikerssessie beheerdersrechten te geven.
Installatie van SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) 25
In sommige gevallen bevat de stuurprogrammaschijf alleen door HP geteste eigen grasche
stuurprogramma's.
1. Installeer het besturingssysteem vanuit uw eigen installatiemedia.
Ubuntu is gratis beschikbaar op http://www.ubuntu.com.
2. Start de computer opnieuw op.
3. Plaats uw HP stuurprogrammaschijf. De stuurprogrammasoftware voor de installatie start automatisch.
4. Typ het beheerderswachtwoord in het veld wanneer hierom wordt gevraagd.
5. Volg de instructies op het scherm om de geschikte stuurprogramma's op uw hardwareconguratie te
installeren.
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma's
De meeste HP computers kunnen besteld worden met videokaarten die door HP uitgebreid zijn geverieerd.
Raadpleeg de Linux Hardware Matrix voor HP workstations op http://www.hp.com/support/
linux_hardware_matrix voor een overzicht van ondersteunde videokaarten.
OPMERKING: Niet alle videokaarten worden door alle computers ondersteund. De beperkingen houden
meestal verband met kaarten die veel stroom vragen in computers met een laag energieverbruik.
Niet-gestandaardiseerde grasche stuurprogramma's van derden worden ondersteund door HP. De lijst met
videokaartleveranciers is beschikbaar met de preloads van SLED 11 en Ubuntu op Z-series computers en via
de HP ondersteuning op https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/.
Deze fabriekseigen stuurprogramma's vormen geen standaard onderdeel van de RHEL-, SLED- of Ubuntu-
distributies omdat ze geen open source zijn. Voor eventueel nieuwere versies van de stuurprogramma's dan
die op de website van HP Ondersteuning, kunt u terecht bij de leverancier.
26 Hoofdstuk 5 Linux installeren
6 De computer bijwerken
HP werkt voortdurend aan de verbetering van uw algehele gebruikservaring met de computer. Om er zeker
van te zijn dat de computer altijd is voorzien van de nieuwste verbeteringen, adviseert HP om regelmatig de
nieuwste updates van het BIOS, stuurprogramma's en andere software te installeren.
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart
Nadat de computer voor het eerst is opgestart, kunt u deze als volgt up-to-date brengen:
Zorg ervoor dat de nieuwste versie van het systeem-BIOS is geïnstalleerd. Zie BIOS-update uitvoeren
op pagina 27.
Zorg ervoor dat u over de nieuwste stuurprogramma's voor uw systeem beschikt. Zie
Apparaatstuurprogramma's upgraden op pagina 28.
Leer de beschikbare HP informatiebronnen kennen. Zie HP-hulpmiddelen zoeken op pagina 1.
Overweeg een abonnement op Driver Alerts op https://h41369.www4.hp.com/alerts-signup.php.
BIOS-update uitvoeren
Om optimale prestaties te waarborgen, bepaalt u de BIOS-versie op de computer en voert u zo nodig een
upgrade uit.
De huidige BIOS-versie vaststellen
Voor het bepalen van de huidige BIOS-versie:
1. Druk op Esc tijdens het opstarten
2. Druk op F10 om Computer Setup (F10) te starten.
3. Selecteer Main (Hoofdmenu) en selecteer vervolgens System Information (Systeeminformatie). Noteer
de BIOS-versie van de computer.
OPMERKING: U vindt procedures voor upgrade van het BIOS, alsmede de BIOS menu-instellingen van
het Computer Setup (F10)-toepassing in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud
en service) op http://www.hp.com/support.
De computer bijwerken nadat hij voor het eerst is opgestart 27
Het BIOS upgraden
U kunt als volgt het meest recente BIOS met de nieuwste verbeteringen vinden en downloaden:
1. Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/.
2. Selecteer uw product.
3. Selecteer Software en drivers.
4. Volg de aanwijzingen om het nieuwste BIOS dat beschikbaar is voor de computer te vinden.
5. Vergelijk de BIOS-versie van de computer met de BIOS-versies op de website (zie De huidige BIOS-versie
vaststellen op pagina 27). Als de BIOS-versie op de website dezelfde is als de versie op uw systeem,
hoeft u verder niets te doen.
6. Als de BIOS-versie op de website een nieuwere versie is dan die op uw systeem, downloadt u de versie
voor uw computer. Volg de instructies in de release notes om de installatie te voltooien.
Apparaatstuurprogramma's upgraden
Wanneer u een randapparaat (bijvoorbeeld een printer, schermadapter of netwerkadapter) installeert, moet u
controleren of u de nieuwste stuurprogramma's voor het apparaat hebt geladen. Als u het apparaat via HP
hebt gekocht, kunt u de nieuwste stuurprogramma's voor het apparaat downloaden van de HP website. Deze
stuurprogramma's zijn getest om een optimale compatibiliteit tussen het apparaat en uw HP computer te
waarborgen.
Als u het apparaat niet bij HP hebt gekocht, adviseert HP om eerst op de HP website te kijken of het apparaat
en de bijbehorende stuurprogramma's zijn getest voor compatibiliteit met HP computers. Als er geen
stuurprogramma beschikbaar is, gaat u naar de website van de fabrikant om de nieuwste stuurprogramma's
te downloaden.
U kunt stuurprogramma's als volgt upgraden:
1. Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/ en selecteer uw product.
2. Volg de aanwijzingen om de nieuwste stuurprogramma's die beschikbaar zijn voor de computer te
vinden.
Als het juiste stuurprogramma niet te vinden is, gaat u naar de website van de fabrikant van de
randapparatuur.
28 Hoofdstuk 6 De computer bijwerken
7 Onderhoud, diagnose en
basisprobleemoplossing
De computer uitschakelen
U schakelt de computer op de juiste manier uit door eerst het besturingssysteem af te sluiten.
VOORZICHTIG: HP raadt u aan om niet de aan-uitknop ingedrukt te houden voor het uitschakelen van het
systeem. Daardoor kunnen gebruikersgegevens verloren gaan en het opslagapparaat beschadigd raken. Als
het systeem instabiel wordt terwijl geen ander alternatief beschikbaar is, geeft u het systeem voldoende tijd
om volledig te ontwaken als u de computer opnieuw opstart. Dit kan enkele minuten duren, met name bij
apparaten met een grotere capaciteit of solid-state apparaten. Raadpleeg voor meer informatie Risico's van
onverwachte stroomstoring op solid-state drives op http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/
4AA6-1470ENW.pdf. U kunt whitepapers over HP computers ook opvragen via de HP Performance Advisor.
Klik op het pictogram Start, op het pictogram Energie en selecteer vervolgens Uitschakelen.
– of –
Typ vanaf de taakbalk instellingen, selecteer Instellingen, typ uit en klik vervolgens op De pc
uitschakelen.
Als u problemen ondervindt
Voor diagnose en het oplossen van problemen adviseert HP een sequentiële aanpak:
Visuele inspectie
Knipper- of geluidscodes
Basisproblemen oplossen, inclusief HP PC Hardware Diagnostics
HP ondersteuning
Systeemherstel
Zie Back-ups maken, herstellen en terugzetten op pagina 17 voor meer informatie.
De manier van probleemoplossing wordt in de volgende gedeelten uitgelegd.
Meer informatie
Aanvullende informatie over het oplossen van problemen vindt u in de uitgebreide Onderhouds- en
servicegids (alleen in het Engels beschikbaar) die u vindt op http://www.hp.com/support.
Visuele inspectie
Als u op een probleem stuit met uw computer, beeldscherm of software, kunnen de volgende algemene tips u
helpen het probleem te isoleren en te begrijpen, voordat u verdere actie onderneemt.
De computer uitschakelen 29
Bij het opstarten
Controleer of de computer is aangesloten op een werkend stopcontact.
Verwijder alle optische schijven en USB-ashstations voordat u de computer inschakelt.
Controleer of de computer is ingeschakeld en of het aan-uitlampje brandt.
Als u een ander besturingssysteem gebruikt dan het besturingssysteem dat in de fabriek is
geïnstalleerd, controleert u of dit wordt ondersteund door uw systeem door naar
http://www.hp.com/go/quickspecs te gaan.
Controleer of het beeldscherm oplicht.
Als u een optionele externe monitor hebt:
Controleer of de monitor is aangesloten op een werkend stopcontact.
Controleer of de monitor is ingeschakeld en of het groene aan-uitlampje van de monitor brandt.
Als de monitor gedimd is, verhoogt u de helderheid en het contrast.
Tijdens het gebruik
Deze knipperende lampjes op de computer geven foutcodes aan waarmee u een diagnose van het
probleem kunt stellen. Zie het gedeelte van het Diagnostische LED en geluidssignalen (pieptonen) in de
Onderhouds- en servicegids voor uw computer voor meer informatie over de betekenis van deze codes.
Druk op een willekeurige toets en houd deze ingedrukt. Als u een geluidssignaal hoort, werkt het
toetsenbord correct.
Controleer of alle kabels goed op de juiste connectoren zijn aangesloten.
Activeer de computer door op een willekeurige toets op het toetsenbord of de aan-uitknop te drukken.
Als het systeem in de standbymodus blijft, schakelt u de computer uit door de aan-uitknop gedurende
minimaal vier seconden ingedrukt te houden. Start de computer vervolgens opnieuw op door nogmaals
op de aan-uitknop te drukken.
Als het systeem niet wordt uitgeschakeld, koppelt u het netsnoer los. Sluit het netsnoer na enkele
seconden weer aan. Druk op de aan-uitknop als het systeem niet opnieuw opstart.
Controleer of alle noodzakelijke apparaatstuurprogramma's zijn geïnstalleerd. Als er bijvoorbeeld een
printer is aangesloten, is het noodzakelijk dat er een printerstuurprogramma is geïnstalleerd.
Als u gebruikmaakt van een netwerk, sluit u de computer met een andere kabel aan op de
netwerkaansluiting. Als u nog steeds geen verbinding kunt maken, is er mogelijk een probleem met de
netwerkstekker.
Als u onlangs nieuwe hardware hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze hardware om te zien of de
computer dan wel goed werkt.
Als u onlangs nieuwe software hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze software om te zien of de computer
dan wel goed werkt.
Als het beeldscherm van een all-in-one-computer niets weergeeft, opent u de computer en controleert u
of de beide uiteinden van de kabel tussen de systeemkaart en het beeldscherm zijn aangesloten.
Controleer bij gebruik van een videokaart of de kaart goed is geïnstalleerd.
Voer een upgrade van het BIOS uit. Mogelijk is er een nieuwe BIOS-versie beschikbaar, die nieuwe
functies ondersteunt of waarmee uw probleem wordt opgelost.
Raadpleeg voor meer informatie het hoofdstuk Problemen oplossen in de Onderhouds- en servicegids op
http://www.hp.com/support.
30 Hoofdstuk 7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing
Customer Self Repair (reparatie door klant zelf)
Met het programma Customer Self Repair (reparatie door klant zelf) kunt u vervangende onderdelen bestellen
en deze zelf installeren, zonder technische assistentie van HP op locatie. Customer Self Repair kan nodig zijn
voor sommige onderdelen. Ga voor meer informatie naar http://www.hp.com/go/selfrepair en selecteer uw
product.
OPMERKING: Sommige onderdelen kunnen niet door klanten zelf gerepareerd worden en moeten worden
teruggestuurd naar HP. Neem voor instructies contact op met de ondersteuning voordat u probeert om deze
onderdelen te verwijderen of te repareren.
Knipper- of geluidscodes: Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het
voorpaneel en via geluidssignalen
Als het aan-uitlampje op de computer knippert of u hoort geluidssignalen, raadpleegt u de Onderhouds- en
servicegids (alleen in het Engels) voor de betekenis ervan en de aanbevolen handelingen.
Problemen oplossen
WAARSCHUWING! Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact, wordt de systeemkaart altijd
van stroom voorzien. Beperk het risico op persoonlijk letsel ten gevolge van elektrische schokken of hete
oppervlakken door de stekker van het netsnoer uit het stopcontact te halen en de interne onderdelen van het
systeem te laten afkoelen voordat u ze aanraakt.
Als er een probleem met de computer is, probeert u aan de hand van de onderstaande maatregelen de
oorzaak van het probleem te achterhalen zoals hiervoor is beschreven en hieronder samengevat voordat u
belt voor technische ondersteuning.
Als er geen beeld op het scherm wordt weergegeven, sluit u de monitor aan op een andere videopoort
op de computer (indien aanwezig). U kunt de monitor ook vervangen voor een monitor waarvan u zeker
weet dat die goed functioneert.
Als u binnen een netwerk werkt:
Gebruik een andere netwerkkabel om de computer met het netwerk te verbinden.
Sluit een andere computer met een andere kabel op het netwerk aan.
Als het probleem hiermee niet is opgelost, is de netwerkaansluiting op uw computer of in de muur
mogelijk defect.
Als u onlangs nieuwe hardware hebt toegevoegd, verwijdert u deze hardware.
Als u onlangs nieuwe software hebt geïnstalleerd, verwijdert u deze software.
Als u de computer wel kunt inschakelen maar deze niet doorgaat naar het besturingssysteem, kunt u
gebruikmaken van het preboot-diagnosehulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics. Zie HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken op pagina 35.
Als de computer doorgaat naar het besturingssysteem en toegang tot internet heeft, kunt u HP Instant
Support Professional Edition vinden op http://www.hp.com/go/ispe.
HP ondersteuning
Onlineondersteuning
Bronnen voor onlineondersteuning zijn onder andere hulpmiddelen voor het oplossen van problemen,
technische kennisdatabases, downloads voor stuurprogramma's en patches, onlinegemeenschappen en
waarschuwingsdiensten voor productveranderingen.
Als u problemen ondervindt 31
Daarnaast kunnen de volgende websites van nut zijn:
http://www.hp.com: biedt nuttige productinformatie.
http://www.hp.com/support: biedt de laatste onlinedocumentatie en wereldwijde technische
ondersteuning.
https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/: biedt informatie over technische
ondersteuning voor computers.
http://www.hp.com/support/workstation_swdrivers: biedt toegang tot software en stuurprogramma's
voor computers.
Klantenondersteuning voor workstations en thin clients
1. Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/.
2. Zoek naar uw product.
3. Selecteer Problemen oplossen.
4. Selecteer het probleem dat u wilt oplossen.
Adviezen, bulletins en kennisgevingen
U vindt adviezen, bulletins en kennisgevingen als volgt:
1. Ga naar https://support.hp.com/us-en/products/workstations-thin-clients/.
2. Selecteer uw product.
3. Selecteer Adviezen of Bulletins en kennisgevingen.
4. Selecteer een item om weer te geven.
Productwijzigingsnoticaties
Productwijzigingsnoticaties (PCN's) zijn proactieve meldingen voor productwijzigingen die binnen 30–60
dagen na de ingangsdatum van de wijzigingen in het fabricageproces worden gegeven. PCN's geven u vooraf
kennisgeving van wijzigingen van uw product, zoals een bijgewerkte BIOS-versie die u mogelijk kunt
downloaden voordat de verandering plaatsvindt. Ga naar de pagina Bulletins en kennisgevingen voor uw
product voor een lijst van PCN's.
Ondersteuning bellen
Soms treedt er een probleem op waarvoor ondersteuning nodig is. Voordat u naar ondersteuning belt:
Zorg ervoor dat u direct toegang hebt tot uw computer.
Noteer het serienummer, productnummer, de modelnaam en het modelnummer van uw computer en
zorg ervoor dat u deze bij de hand hebt. Deze informatie wordt vermeld op etiketten. Raadpleeg
Productgegevens op pagina 1 voor de locatie van de etiketten.
Noteer eventuele foutberichten.
Noteer de geïnstalleerde uitbreidingskaarten.
Noteer het besturingssysteem.
Noteer welk hardware of software van andere fabrikanten is geïnstalleerd.
32 Hoofdstuk 7 Onderhoud, diagnose en basisprobleemoplossing
Let op knipperende lampjes aan de voorkant van uw computer (bij tower- en desktop-modellen) of aan
de zijkant van de computer (bij all-in-one-modellen).
Noteer de toepassingen die u aan het gebruiken was toen het probleem zich voordeed.
OPMERKING: Wanneer u belt voor ondersteuning, wordt u mogelijk gevraagd naar het productnummer
(bijvoorbeeld: PS988AV) van de computer. Als uw computer een productnummer heeft, vindt u dit meestal
naast het 10- of 12-cijferige serienummer van de computer.
OPMERKING: De etiketten met het serie- en productnummer vindt u op het achterpaneel van de computer.
Voor een telefoonnummer voor ondersteuning gaat u naar http://www.hp.com/support, selecteert u uw land
of regio en klikt u vervolgens onder Klantenondersteuning op Contact opnemen met ondersteuning.
Garantie-informatie zoeken
Ga voor uw garantie-informatie naar http://www.hp.com/support. HP Care Pack Services biedt upgrades van
het serviceniveau voor uitbreiding en verlenging van de standaardgarantie van een product.
OPMERKING: Voor verkoopinformatie en garantie-uitbreidingen (HP Care Packs) neemt u contact op met uw
plaatselijke geautoriseerde serviceaanbieder of dealer.
Als u problemen ondervindt 33
8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) is een hulpprogramma voor Windows waarmee u diagnosetests kunt
uitvoeren om te bepalen of de computerhardware goed werkt. Het hulpprogramma wordt uitgevoerd in het
besturingssysteem Microsoft Windows om hardwareproblemen te diagnosticeren.
Als HP PC Hardware Diagnostics (Windows) niet op uw computer is geïnstalleerd, moet u dit eerst downloaden
en installeren. Zie HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden op pagina 34 om HP PC Hardware
Diagnostics (Windows) te downloaden.
Nadat HP PC Hardware Diagnostics (Windows) is geïnstalleerd, gaat u als volgt te werk dit vanuit HP Help en
ondersteuning of HP Support Assistant te openen.
1. HP PC Hardware Diagnostics (Windows) openen vanuit HP Help en ondersteuning:
a. Klik op de knop Start en selecteer HP Help en ondersteuning.
b. Klik met de rechtermuisknop op de HP PC Hardware Diagnostics (Windows), selecteer Meer en
selecteer vervolgens Als administrator uitvoeren.
– of –
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) openen vanuit HP Support Assistant:
a. Typ support in het zoekvak van de taakbalk en selecteer vervolgens de app HP Support
Assistant
.
– of –
Selecteer het pictogram met het vraagteken op de taakbalk.
b. Selecteer Problemen oplossen en oplossingen.
c. Selecteer Diagnostics en vervolgens HP PC Hardware Diagnostics (Windows).
2. Wanneer het diagnoseprogramma wordt geopend, selecteert u het soort diagnosetest dat u wilt
uitvoeren en volgt u de instructies op het scherm.
OPMERKING: Als u een diagnostische test wilt stoppen, selecteert u Annuleren.
3. Als HP PC Hardware Diagnostics (Windows) een fout detecteert waarvoor hardware vervangen moet
worden, wordt er een 24-cijferige fout-id-code gegenereerd. Neem contact op met de ondersteuning
voor hulp bij het oplossen van problemen en geef hierbij de fout-id-code op.
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden
De instructies voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) zijn alleen beschikbaar
in het Engels.
U moet een Windows-computer gebruiken om dit hulpprogramma te downloaden omdat er alleen .exe-
bestanden worden verstrekt.
34 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (Windows) downloaden
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (Windows) te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer de koppeling Downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics en selecteer
vervolgens de locatie voor de installatie:
Om uit het hulpprogramma op uw computer uit te voeren, downloadt u dit naar het bureaublad van uw
computer.
– of –
Om het hulpprogramma vanaf een USB-ashstation uit te voeren, downloadt u dit naar een USB-
ashstation.
3. Selecteer Uitvoeren.
HP Hardware Diagnostics (Windows) op productnaam of -nummer downloaden (alleen bepaalde
producten)
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software naar een USB-ashstation te
downloaden aan de hand van de productnaam of het productnummer.
Ga als volgt te werk om HP Hardware Diagnostics (Windows) aan de hand van de productnaam of het
productnummer te downloaden (alleen bepaalde producten):
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en stuurprogramma's downloaden en voer de productnaam of het productnummer
in.
3. Selecteer de koppeling Downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics en selecteer
vervolgens de locatie voor de installatie:
Om uit het hulpprogramma op uw computer uit te voeren, downloadt u dit naar het bureaublad van uw
computer.
– of –
Om het hulpprogramma vanaf een USB-ashstation uit te voeren, downloadt u dit naar een USB-
ashstation.
4. Selecteer Uitvoeren.
HP PC Hardware Diagnostics (Windows) installeren
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (Windows) te installeren:
Ga naar de map op uw computer of het ashstation waarnaar het .exe-bestand is gedownload,
dubbelklik op het .exe-bestand en volg de instructies op het scherm.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken
Met HP PC Hardware Diagnostics (UEFI, Unied Extensible Firmware Interface) kunt u diagnostische tests
uitvoeren om te bepalen of de computerhardware goed werkt. Het hulpprogramma wordt buiten het
besturingssysteem uitgevoerd om hardwareproblemen te kunnen isoleren van problemen die worden
veroorzaakt door het besturingssysteem of andere softwarecomponenten.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken 35
Als uw pc niet in Windows opgestart wordt, kunt u HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken om
hardwareproblemen te diagnosticeren.
Als HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) een fout detecteert waarvoor hardware vervangen moet worden,
wordt er een 24-cijferige fout-id-code gegenereerd. Neem contact op met de ondersteuning voor hulp bij het
oplossen van problemen en geef hierbij de fout-id-code op.
OPMERKING: Als u diagnostiek wilt openen op een convertible computer, moet u de computer in de
notebookmodus zetten en moet u toetsenbord gebruiken dat aangesloten is.
OPMERKING: Als u een diagnosetest wilt stoppen, drukt u op esc.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) starten
Ga als volgt te werk om HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te starten:
1. Zet de computer aan of start deze opnieuw op en druk snel op esc.
2. Druk op f2.
Het BIOS zoekt op drie plaatsen en in de onderstaande volgorde naar diagnoseprogramma's:
a. Aangesloten USB-ashstation
OPMERKING: Zie De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
op pagina 36 om het hulpprogramma HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-
ashstation te downloaden.
b. Vaste schijf
c. BIOS
3. Wanneer het diagnoseprogramma wordt geopend, selecteert u het soort diagnosetest dat u wilt
uitvoeren en volgt u de instructies op het scherm.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden
Het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation kan in de volgende
situaties handig zijn:
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is niet inbegrepen in de vooraf geïnstalleerde image.
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is niet inbegrepen in de partitie HP Tool.
De vaste schijf is beschadigd.
OPMERKING: Instructies voor het downloaden van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) zijn alleen
beschikbaar in het Engels en u moet een Windows-computer gebruiken voor het downloaden en maken van
de HP UEFI ondersteuningsomgeving omdat alleen .exe-bestanden worden verstrekt.
De nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
Ga als volgt te werk om de nieuwste versie van HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation
te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer de koppeling UEFI Diagnostics downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics
(UEFI) en selecteer vervolgens Uitvoeren.
36 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden aan de hand van de productnaam of het
productnummer (alleen bepaalde producten)
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software naar een USB-ashstation te
downloaden aan de hand van de productnaam of het productnummer.
HP Hardware Diagnostics (UEFI) naar een USB-ashstation downloaden aan de hand van de productnaam of
het productnummer (alleen bepaalde producten):
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Voer de productnaam of het productnummer in, selecteer uw computer en selecteer uw
besturingssysteem.
3. In het gedeelte Diagnostics volgt u de instructies op het scherm om de gewenste UEFI Diagnostics-
versie te selecteren en te downloaden.
Instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI)
gebruiken (alleen bepaalde producten)
Remote HP PC Hardware Diagnostics is een rmware (BIOS)-functie waarmee u HP PC Hardware Diagnostics
(UEFI) naar uw computer kunt downloaden. Deze voert vervolgens diagnoses op uw computer uit en kan de
resultaten naar een vooraf gecongureerde server uploaden. Voor meer informatie over Remote HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI) gaat u naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags en selecteert u Meer
informatie.
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
OPMERKING: Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) is ook beschikbaar als SoftPaq die naar een server
kan worden gedownload.
De nieuwste versie van Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) downloaden
Ga als volgt te werk om de nieuwste versie van Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te downloaden:
1. Ga naar http://www.hp.com/go/techcenter/pcdiags. De startpagina van HP PC Diagnostics wordt
weergegeven.
2. Selecteer de koppeling Remote Diagnostics downloaden in het gedeelte HP PC Hardware Diagnostics
(UEFI) en selecteer vervolgens Uitvoeren.
Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) download aan de hand van de productnaam of het
productnummer
OPMERKING: Voor bepaalde producten is het mogelijk nodig om de software te downloaden aan de hand
van de productnaam of het productnummer.
Volg deze stappen om Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) te downloaden aan de hand van de
productnaam of het productnummer:
1. Ga naar http://www.hp.com/support.
2. Selecteer Software en stuurprogramma's downloaden, voer de productnaam of het productnummer in,
selecteer uw computer en selecteer vervolgens uw besturingssysteem.
3. In het gedeelte Diagnostics volgt u de instructies op het scherm om de gewenste Remote UEFI-versie te
selecteren en te downloaden.
Instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) gebruiken (alleen bepaalde producten) 37
Instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) aanpassen
Door de instelling Remote HP PC Hardware Diagnostics in Computer Setup (BIOS) te gebruiken, kunt u de
volgende aanpassingen uitvoeren:
Een schema instellen voor het uitvoeren van diagnoses op de achtergrond. U kunt diagnoses ook direct
in interactieve modus starten door Remote HP PC Hardware Diagnostics uitvoeren te selecteren.
De locatie instellen voor het downloaden van de diagnosehulpmiddelen. Deze functie biedt toegang tot
de hulpprogramma's van de website van HP of vanaf een server die voor gebruik vooraf is
gecongureerd. De computer heeft de traditioneel lokale opslag (zoals een vaste schijf of USB-
ashstation)
niet nodig om externe diagnoses uit te voeren.
Een locatie instellen voor het opslaan van de testresultaten. U kunt ook de instellingen voor de
gebruikersnaam en het wachtwoord instellen die bij uploads worden gebruikt.
Statusinformatie weergeven over eerder uitgevoerde diagnoses.
Volg deze stappen om de instellingen voor Remote HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) aan te passen:
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op en druk als het HP logo wordt weergegeven op
f10 om Computer Setup te openen.
2. Selecteer Geavanceerd en selecteer vervolgens Instellingen.
3. Maak uw aanpassingsselecties.
4. Selecteer Hoofd en vervolgens Wijzigingen opslaan en afsluiten om de instellingen op te slaan.
De voorkeursinstellingen zijn van kracht zodra de computer opnieuw is opgestart.
38 Hoofdstuk 8 HP PC Hardware Diagnostics gebruiken
9 Onderhoud
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen
Gebruik nooit oplosmiddelen of brandbare schoonmaakmiddelen voor het schoonmaken van de
computer.
Stop onderdelen nooit in water of schoonmaakmiddelen; breng de vloeistof op een schone doek aan en
maak het onderdeel met de doek schoon.
Haal de stekker van de computer altijd uit het stopcontact voordat u het toetsenbord, de muis of
luchtventilatoren schoonmaakt.
Ontkoppel het toetsenbord altijd voordat u deze schoonmaakt.
Draag een veiligheidsbril tijdens het schoonmaken van het toetsenbord.
Het schoonmaken van de behuizing
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de computer schoonmaakt.
Gebruik een met water bevochtigde schone en pluisvrije doek voor het verwijderen van lichte vlekken of
vuil.
Gebruik een licht afwasmiddel verdund met water voor hardnekkigere vlekken. Veeg de computer goed
af met een met schoon water bevochtigde doek of vaatdoek.
Gebruik voor werkelijk hardnekkige vlekken 2-propanol (isopropylalcohol). Het afspoelen is dan niet
nodig omdat de alcohol snel verdampt en geen restant achterlaat.
Wrijf de computer na het schoonmaken altijd na met een schone en pluisvrije doek.
Maak af en toe de luchtventilatoren van de computer schoon. Stof en andere materie kan de
ventilatieopeningen blokkeren en de ventilatie belemmeren.
Toetsenbord reinigen
VOORZICHTIG: Gebruik altijd een veiligheidsbril wanneer u probeert om vuil onder toetsen te verwijderen.
Als het toetsenbord een aan/uit-knop heeft, schakel het toetsenbord dan uit.
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de computer schoonmaakt.
Zichtbaar vuil onder de toetsen kan verwijderd worden door het op te zuigen of het toetsenbord te
schudden.
U kunt ook een luchtdrukspuit gebruiken voor het verwijderen van vuil onder de toetsen. Wees
voorzichtig, omdat u met te veel luchtdruk smeermiddel onder de grotere toetsen kunt verwijderen.
Als u een toets wilt verwijderen, gebruikt u een speciaal hiervoor gemaakte toetsverwijderaar om
beschadiging te voorkomen. Dit gereedschap is in veel elektronicawinkels te verkrijgen.
Algemene veiligheidsvoorschriften bij het reinigen 39
VOORZICHTIG: Verwijder nooit de grotere toetsen (zoals de spatiebalk) van het toetsenbord. Als deze
toetsen verkeerd verwijderd of teruggeplaatst worden, kan het zijn dat het toetsenbord niet goed meer
functioneert.
Maak de onderkant van een toets schoon met een met isopropylalcohol licht bevochtigde doek. Zorg
ervoor dat u geen smeermiddel verwijdert. Laat de onderdelen aan de lucht drogen voordat u ze
terugplaatst.
Gebruik een pincet voor het verwijderen van pluizen of vuil uit moeilijk bereikbare plaatsen.
De monitor reinigen
Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u het beeldscherm schoonmaakt.
Gebruik voor het schoonmaken van de monitor een speciaal hiervoor ontworpen doekje of een met
water bevochtigde schone doek.
VOORZICHTIG: Spuit nooit vloeistoen direct op het scherm—de vloeistof kan in de behuizing
terechtkomen en onderdelen beschadigen.
Gebruik nooit oplosmiddelen of brandbare schoonmaakmiddelen op de monitor, omdat dit het scherm
of de behuizing kan beschadigen.
De muis reinigen
1. Volg de veiligheidsvoorschriften in de Maintenance and Service Guide (Handleiding voor onderhoud en
service) voor uw computer, voordat u de muis schoonmaakt.
2. Als de muis een aan/uit-knop heeft, schakel de muis dan uit.
3. Wrijf de muis met een vochtige doek schoon.
4. Reinig de volgende onderdelen volgens de aanwijzingen:
Laser of led: gebruik een met schoonmaakmiddel bevochtigde katoenen doek voor het voorzichtig
verwijderen van stof rond de laser of led en wrijf dan weer met een droge doek na. Wrijf niet direct
over de laser of led.
Muiswieltje: spuit met een luchtdrukspuit in de openingen tussen het wieltje en de knoppen. Spuit
niet te lang op een plaats, om de vorming van condensatie te voorkomen.
Trekbal: haal de trekbal uit de muis en maak hem schoon; verwijder vuil uit de balhouder en maak
deze schoon met een droge doek; plaats de trekbal weer terug in de muis.
40 Hoofdstuk 9 Onderhoud
10 Toegankelijkheid
HP ontwerpt, vervaardigt en verhandelt producten en apparaten die door iedereen kunnen worden gebruikt,
waaronder ook mensen met een handicap. Dit kan zijn op basis van een autonoom systeem of met behulp van
de juiste assistieve apparaten. Voor de meest recente informatie over HP toegankelijkheid gaat u naar
http://www.hp.com/accessibility.
Ondersteunde assistieve technologieën (hulpmiddelen voor
gehandicapten)
HP-producten ondersteunen een breed scala aan assistieve technologieën in het besturingssysteem en
kunnen worden gecongureerd voor het gebruik met aanvullende assistieve technologieën. Gebruik de
zoekfunctie op uw apparaat voor meer informatie over de assistieve functies.
OPMERKING: Voor aanvullende informatie over een bepaald product voor gehandicapten, kunt u contact
opnemen met de klantenondersteuning voor dat product.
Contact opnemen met ondersteuning
Wij zijn voortdurend bezig met het verbeteren van de toegankelijkheid van onze producten en services en
ontvangen graag feedback van gebruikers. Als u problemen ondervindt met een product of als u ons wilt
vertellen over toegankelijkheidsfuncties die u hebben geholpen, neemt u contact met ons op door te bellen
naar +1 (888) 259-5707, van maandag tot vrijdag tussen 6:00 en 21:00 North American Mountain Time. Als u
doof of slechthorend bent en TRS/VRS/WebCapTel gebruikt, neemt u contact met ons op als u technische
ondersteuning nodig hebt of vragen hebt over toegankelijkheid door te bellen naar +1 (877) 656-7058, van
maandag tot vrijdag tussen 06:00 en 21:00 North American Mountain Time.
OPMERKING: Ondersteuning is alleen in het Engels.
Ondersteunde assistieve technologieën (hulpmiddelen voor gehandicapten) 41
Index
A
aan-uitknop, herkennen 4, 5, 6, 7
Audio-ingang (microfooningang)
herkennen 6, 8
Audio-uitgang
(hoofdtelefoonuitgang)
herkennen 7, 8
B
back-up, maken 17
back-ups 17
Beveiligingskabel, bevestigingspunt
herkennen 6, 8
BIOS
update uitvoeren 27
upgraden 28
versie vaststellen 27
C
combostekker voor audio-uit
(hoofdtelefoon)/audio-in
(microfoon), herkennen 4, 5
computer, bijwerken 27
computeronderdelen 4
achterkant 6
linkerkant 6
voorkant 4
Computer Setup 9
Beveiliging 16
het beeldscherm aanpassen 15
installatieprocedures 10
monitoren aansluiten 11
zorgen voor goede ventilatie 9
computer uitschakelen 29
computervoorzieningen 4
Connector, netvoeding 6, 8
Customer Self Repair (reparatie door
klant zelf) 31
D
de computer bijwerken 27
apparaatstuurprogramma's
updaten 28
BIOS-update uitvoeren 27
BIOS-versie vaststellen 27
datum van eerste keer
opstarten 27
het BIOS upgraden 28
G
garantie-informatie 33
geheugenkaartlezer, herkennen 4, 5
geminimaliseerde image, maken 20
geminimaliseerde image
terugzetten 20
H
herstellen 17
HP Herstelbeheer 20
HP terugzetmedia gebruiken 19
HP Terugzetpartitie 19
media 21
ondersteunde schijven 18
schijven 18, 21
starten 20
systeem 20
USB-ashstation 21
herstelpartitie, verwijderen 22
Hoofdtelefoonuitgang (audio-
uitgang) 7, 8
HP Herstelbeheer
opstartproblemen corrigeren 21
starten 20
HP-hulpmiddelen 1
HP PC Hardware Diagnostics (UEFI)
downloaden 36
gebruiken 35
starten 36
HP PC Hardware Diagnostics
(Windows)
downloaden 34
gebruiken 34
installeren 35
HP stuurprogrammaschijf
RHEL installeren 24
SLED installeren 25
Ubuntu installatie 25
HP terugzetmedia
gebruiken 18
herstellen 21
HP Terugzetpartitie
herstellen 20
verwijderen 22
I
In-/uitgangen
audio-ingang
(microfooningang) 6, 8
audio-uitgang (hoofdtelefoon)
7, 8
audio-uitgang (hoofdtelefoon)/
audio-ingang (microfoon),
combostekker 4, 5
installatie
Linux 23
RHEL 24
SLED 25
Ubuntu 25
Instellingen voor Remote HP PC
Hardware Diagnostics (UEFI)
gebruiken
aanpassen 38
gebruiken 37
K
knipper- of geluidscodes 31
knoppen
voeding 4, 5, 6, 7
koppelingen
contactgegevens voor HP in VS
32
HP Customer Self Repair
(reparatie door klant zelf) 31
Linux Hardware Matrix voor HP
computers 23
Red Hat-certicering 24
Software en drivers
downloaden 24
Ubuntu 26
Zoekpagina voor certiceringen
van SUSE 25
L
lampjes
Harde schijf 4, 5
42 Index
Linux
HP Linux stuurprogramma-
schijven 23
installatie 23
niet-gestandaardiseerde grasche
stuurprogramma's 26
RHEL 24
Linux-
oplossingen 23
Linux-klaar systemen
een schijf maken 23
Versies van Linux 23
M
Media voor stuurprogramma's van
Red Hat Linux, RHEL instellen 25
microfoon (audio-ingang)-
aansluiting 6, 8
monitoren
beeldscherm instellen 15
verbinding maken 14
videokaarten 13
N
Netvoedingsconnector herkennen
6, 8
O
onderhoud, regelmatig 39
ondersteunde schijven, herstellen
18
ondersteuning 1, 32
adviezen 32
bulletins 32
kennisgevingen 32
online 31
oorspronkelijk systeem herstellen
20
opstartvolgorde, wijzigen 21
P
poorten
USB SuperSpeed 4, 5, 7, 8
USB SuperSpeed-poort met HP
opladen in slaapstand 4, 5
USB Type-C SuperSpeed Plus 4
problemen oplossen 29
bij het opstarten 30
Customer Self Repair (reparatie
door klant zelf) 31
tijdens het gebruik 30
product
diagnostische gegevens 2
documentatie 2
informatie 1
updates 3
productwijzigingsnoticaties 32
R
regelmatig onderhoud 39
muis reinigen 40
reinigen van behuizing 39
reinigen van monitor 40
reinigen van toetsenbord 39
veiligheid tijdens reinigen 39
RHEL
HP stuurprogrammaschijf 24
installatie 24
Linux 24
Media voor stuurprogramma's van
Red Hat Linux 25
S
schijfeenheidlampje, herkennen 4,
5
SLED
HP stuurprogrammaschijf 25
installatie 25
sleuven
beveiligingskabel 6, 8
specicaties, product 8
stuurprogramma's, bijwerken 28
systeemherstel 20
systeemherstelpunt, maken 17
T
technische ondersteuning 31
terugzetmedia
gebruiken 18
HP Terugzetpartitie 17
maken met het
downloadhulpprogramma HP
Cloud Recovery 19
maken met HP Herstelbeheer 18
maken met Windows-
hulpprogramma's 17
schijven 18
USB-ashstation 18
terugzetten 17
toegankelijkheid 41
U
Ubuntu
HP stuurprogrammaschijf 25
installatie 25
URL's
contactgegevens voor HP in VS
32
HP Customer Self Repair
(reparatie door klant zelf) 31
Linux Hardware Matrix voor HP
computers
23
Red Hat-certicering 24
Software en drivers
downloaden 24
Ubuntu 26
Zoekpagina voor certiceringen
van SUSE 25
USB SuperSpeed poort, herkennen
4, 5, 7, 8
USB SuperSpeed-poort met HP
opladen in slaapstand,
herkennen 4, 5
USB Type-C SuperSpeed Plus-poort,
herkennen 4
V
videokaart, typen 13
W
Windows
back-up 17
systeemherstelpunt 17
terugzetmedia 17
Windows-hulpprogramma's,
gebruiken 17
Index 43
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51