Dell SupportAssist for Home PCs Gebruikershandleiding

Type
Gebruikershandleiding
SupportAssist voor zakelijke clientsystemen
Gebruikshandleiding
Opmerkingen, voorzorgsmaatregelen,en waarschuwingen
OPMERKING: Een OPMERKING duidt belangrijke informatie aan voor een beter gebruik van het product.
WAARSCHUWING: EEN WAARSCHUWING duidt potentiële schade aan hardware of potentieel gegevensverlies aan en vertelt u
hoe het probleem kan worden vermeden.
GEVAAR: Een GEVAAR-KENNISGEVING duidt op een risico op schade aan eigendommen, lichamelijk letsel of overlijden.
© 2019 Dell Inc. of haar dochtermaatschappijen. Alle rechten voorbehouden. Dell, EMC, en andere handelsmerken zijn handelsmerken van Dell Inc. of zijn
dochterondernemingen. Andere handelsmerken zijn mogelijk handelsmerken van hun respectieve eigenaren.
2019 - 05
Ver. A00
Inhoudsopgave
1 Inleiding..........................................................................................................................................................5
Releaseversie...................................................................................................................................................................... 5
Belangrijkste functies.........................................................................................................................................................5
Overige bronnen.................................................................................................................................................................5
2 Aan de slag met SupportAssist voor zakelijke clientsystemen........................................................................ 6
SupportAssist-gebruikersinterface.................................................................................................................................. 6
De taalinstelling wijzigen....................................................................................................................................................6
Systeeminformatie............................................................................................................................................................. 7
Meldingen............................................................................................................................................................................7
Meldingen in SupportAssist-venster..........................................................................................................................7
Meldingen op taakbalk of in Windows Actiecentrum.............................................................................................. 8
Geplande scans.................................................................................................................................................................. 8
3 Uw systeemhardware scannen.......................................................................................................................9
Speciek hardwareonderdeel scannen............................................................................................................................9
Snelle hardwarescan uitvoeren.........................................................................................................................................9
Een belastingstest uitvoeren...........................................................................................................................................10
4 Uw systeem optimaliseren.............................................................................................................................11
Bestanden opschonen...................................................................................................................................................... 11
Systeemprestaties verbeteren......................................................................................................................................... 11
Netwerk optimaliseren..................................................................................................................................................... 12
Virussen en malware verwijderen................................................................................................................................... 12
Mogelijk ongewenste programma's verwijderen..................................................................................................... 13
Alle systeemscans en optimalisaties uitvoeren..............................................................................................................13
Meldingen op SupportAssist-tegel................................................................................................................................. 14
5 Stuurprogramma's en downloads ophalen.................................................................................................... 15
Prioriteitscategorisatie van drivers................................................................................................................................. 15
Stuurprogramma-updates installeren............................................................................................................................. 15
Stuurprogramma-updates verwijderen.......................................................................................................................... 16
Meldingen op de tegel Stuurprogramma's en downloads ophalen............................................................................. 16
6 Veelvoorkomende problemen oplossen......................................................................................................... 18
Fout met blauw scherm oplossen...................................................................................................................................18
7 Geschiedenisoverzicht................................................................................................................................. 20
8 Support aanvragen....................................................................................................................................... 21
DellConnect-sessie starten..............................................................................................................................................21
Bestanden naar de technische ondersteuning van Dell verzenden........................................................................... 22
Logbestanden verzenden naar de technische ondersteuning van Dell..................................................................... 22
Inhoudsopgave
3
9 Veelgestelde vragen.....................................................................................................................................24
4 Inhoudsopgave
Inleiding
Dell SupportAssist voor zakelijke clientsystemen automatiseert support van Dell door proactief en voorspellend hardware- en
softwareproblemen op uw systeem te identiceren. SupportAssist pakt problemen met systeemprestaties en beeldstabilisatie aan,
voorkomt beveiligingsbedreigingen, controleert en detecteert hardwarestoringen, en automatiseert het serviceproces met de technische
ondersteuning van Dell. SupportAssist biedt u ook de mogelijkheid om handmatig systeemdrivers bij te werken, uw systeemhardware te
scannen en uw systeem te optimaliseren.
SupportAssist wordt op uw systeem gecongureerd en geïmplementeerd door uw IT-beheerder. U kunt alleen de functies gebruiken die
door uw IT-beheerder voor uw systeem zijn ingeschakeld. Dit document bevat informatie over het gebruik van SupportAssist dat door uw
IT-beheerder op uw systeem is geïnstalleerd.
Onderwerpen:
Releaseversie
Belangrijkste functies
Overige bronnen
Releaseversie
2.0.1
Belangrijkste functies
Voorspellende en proactieve probleemdetectie en -melding.
Controleer handmatig of automatisch of updates van stuurprogramma's beschikbaar zijn voor uw systeem.
Scan de hardware van uw systeem handmatig of automatisch om eventuele problemen te identiceren.
Schoon tijdelijke bestanden op, optimaliseer de netwerkconnectiviteit, verbeter de systeemprestaties en verwijder virussen en malware.
OPMERKING
: De functie voor virus- en malwareverwijdering is niet beschikbaar in bepaalde landen/regio's, zoals China.
Los veelvoorkomende problemen met het systeem op met behulp van de stapsgewijze instructies of zelfstudies op video.
Geef details van alle SupportAssist gebeurtenissen en activiteiten die zijn uitgevoerd op een bepaalde dag of in een bepaalde week of
maand weer.
Neem contact op met de technische ondersteuning van Dell voor hulp op afstand en verzend hen bestanden, bijvoorbeeld het
logbestand met systeemactiviteit.
OPMERKING
: U kunt alleen de functies gebruiken die door uw IT-beheerder voor uw systeem zijn ingeschakeld.
OPMERKING: Welke SupportAssist-functies beschikbaar zijn voor een systeem varieert afhankelijk van het Dell
serviceabonnement voor het systeem.
Overige bronnen
Naast deze handleiding kunt u de volgende informatiebronnen raadplegen:
Ga voor vragen over SupportAssist naar de Dell SupportAssist Community.
Zie voor zelfstudies op video over diverse SupportAssist-functies de afspeellijst op YouTube voor SupportAssist voor zakelijke
clientsystemen.
1
Inleiding 5
Aan de slag met SupportAssist voor zakelijke
clientsystemen
U kunt alleen toegang krijgen tot de SupportAssist-gebruikersinterface als deze voor uw systeem is ingeschakeld door uw IT-beheerder.
Ook kunt u alleen de functies gebruiken die zijn ingeschakeld door uw IT-beheerder.
Onderwerpen:
SupportAssist-gebruikersinterface
De taalinstelling wijzigen
Systeeminformatie
Meldingen
Geplande scans
SupportAssist-gebruikersinterface
Klik op Nu starten om alle scans en optimalisaties vanaf de startpagina uit te voeren. Als er echter een melding in behandeling is of als
SupportAssist vereist dat u een handeling uitvoert, verschijnt de tegelweergave wanneer u SupportAssist opent.
Nadat de scans en optimalisaties zijn voltooid, worden de volgende details weergegeven op de startpagina:
Hoeveelheid herstelde schijfruimte
Aantal geïnstalleerde updates van stuurprogramma's.
Aantal verwijderde virussen of malware-items
OPMERKING
: Op de startpagina worden de details weergegeven van de scans en optimalisaties die zijn uitgevoerd in de
afgelopen 90 dagen.
Ga naar de tegelweergave en klik op .
Afhankelijk van uw serviceabonnement, worden de volgende tegels weergegeven op de startpagina:
Stuurprogramma's en downloads ophalen
Hardware scannen
Bestanden opschonen
Prestaties jnafstemmen
Netwerk optimaliseren
Virussen en malware verwijderen
De taalinstelling wijzigen
Over deze taak
SupportAssist is beschikbaar in 25 talen. Standaard is SupportAssist ingesteld op dezelfde taal als die van het besturingssysteem. U kunt de
taal wijzigen volgens uw voorkeur.
Stappen
1 Open SupportAssist.
2 Klik in de rechterbovenhoek van de SupportAssist-gebruikersinterface op het instellingenpictogram en klik vervolgens op Taal
selecteren.
2
6 Aan de slag met SupportAssist voor zakelijke clientsystemen
De lijst met talen wordt weergegeven.
3 Klik op de taal van uw voorkeur.
4 Klik op Ja om SupportAssist opnieuw op te starten in de geselecteerde taal.
SupportAssist wordt opnieuw gestart in de geselecteerde taal en een wordt weergegeven naast de geselecteerde taal.
Systeeminformatie
Beweeg de muisaanwijzer over het systeemmodel of de servicetag die wordt weergegeven in de rechterbovenhoek van de SupportAssist-
gebruikersinterface om de systeeminformatie weer te geven. In de volgende tabel vindt u een beschrijving van de systeeminformatie die
wordt weergegeven:
Tabel 1. Systeeminformatie
Veld Beschrijving
Systeemmodel Het systeemmodel, bijvoorbeeld, Latitude E7440.
Type serviceabonnement Het type Dell serviceabonnement en de vervaldatum.
OPMERKING: Wanneer uw serviceabonnement aoopt,
worden het type serviceabonnement en de vervaldatum in
rood weergegeven.
Servicetag De unieke id van het systeem. De servicetag is een alfanumerieke
identicatie.
Express-servicecode Het identicatienummer dat kan worden gebruikt tijdens
geautomatiseerde telefonisch hulp, bijvoorbeeld 987-674-723-2.
Geheugen De RAM die in het systeem is geïnstalleerd, bijvoorbeeld 16 GB.
Processor Het type processor dat in het systeem is geïnstalleerd, bijvoorbeeld
Intel Core i5 6200U.
Besturingssysteem Het besturingssysteem dat op het systeem is geïnstalleerd, bijvoorbeeld
Microsoft Windows 10 Pro.
Meldingen
Indien ingeschakeld door uw IT-beheerder, geeft SupportAssist meldingen weer over driverupdates en softwareoptimalisatie.
Meldingen in SupportAssist-venster
De volgende tabel biedt een overzicht van de meldingen die worden weergegeven wanneer u SupportAssist opent:
Tabel 2. Meldingen in het SupportAssist-venster
Wanneer de melding wordt weergegeven Actie
Als u uw systeem niet hebt geoptimaliseerd in de afgelopen 14
dagen
Klik op Alle uitvoeren om alle scans en optimalisaties op uw
systeem uit te voeren.
Klik op Me later herinneren om de melding te bekijken wanneer
u het SupportAssist-venster na 24 uur opent.
Klik op Annuleren om de melding te verbergen.
Aan de slag met SupportAssist voor zakelijke clientsystemen 7
Meldingen op taakbalk of in Windows Actiecentrum
Afhankelijk van het type besturingssysteem dat op uw systeem is geïnstalleerd, geeft SupportAssist de meldingen weer op de taakbalk of in
het Windows Actiecentrum.
In Microsoft Windows 8.1, 8 of 7 worden de meldingen weergegeven op de taakbalk.
In Microsoft Windows 10 worden de meldingen weergegeven in de Windows Actiecentrum.
De volgende tabel biedt een overzicht van de typen meldingen die worden weergegeven op de taakbalk of in het Windows Actiecentrum:
Tabel 3. Meldingen op taakbalk of in Windows Actiecentrum
Wanneer de melding wordt weergegeven Actie
Tijdens een geplande scan, wordt een dringende update van een
stuurprogramma gedetecteerd
Klik op de melding om de pagina met stuurprogrammadetails te
bekijken. Zie Stuurprogramma-updates installeren voor instructies
voor het installeren van updates van stuurprogramma’s.
Er zijn mogelijk ongewenste programma's (MOP's) aangetroen
tijdens een handmatig gestarte scan of een geplande scan
Klik op de melding om de MOP's die zijn gedetecteerd tijdens de
scan te bekijken en te verwijderen. Voor instructies voor het
verwijderen van de MOP's, zie Mogelijk ongewenste programma's
verwijderen.
Er zijn virussen of malware-items aangetroen tijdens een
handmatig gestarte scan of een geplande scan
Klik op de melding om de details te bekijken van de virussen of
malware die zijn aangetroen tijdens de scan.
Geplande scans
Afhankelijk van het interval dat door uw IT-beheerder is ingesteld, initieert SupportAssist automatisch een scan op uw systeem om
stuurprogramma-updates, hardwareproblemen en de vereiste systeem optimalisaties te detecteren.
Voordat de scan wordt uitgevoerd, wordt er een melding weergegeven om te bevestigen dat u wilt dat SupportAssist de scan uitvoert. Als
u niet wilt dat SupportAssist de scan uitvoert, klikt u op later tijdstip uitvoeren om de scan uit te stellen. Als u de scan uitstelt, voert
SupportAssist de scan na 24 uur uit. U kunt de scan drie keer uitstellen. Wanneer u de scan voor de derde keer hebt uitgesteld, voert
SupportAssist de scan automatisch uit op het eerstvolgende geplande tijdstip.
OPMERKING
: SupportAssist voert een geplande scan alleen uit wanneer het systeem is aangesloten op een stopcontact en het
niet in gebruik is tijdens het starten van de geplande scan.
Als een urgente stuurprogramma-update of een virus of malware is aangetroen tijdens de scan, wordt een melding weergegeven. Het
type melding is afhankelijk van het besturingssysteem. Zie Meldingen voor informatie over de typen meldingen die worden weergegeven
door SupportAssist.
Als een hardwareprobleem is gedetecteerd tijdens de scan, wordt automatisch een verzoek om ondersteuning aangemaakt.
Als dit is ingeschakeld door uw IT-beheerder, optimaliseert SupportAssist automatisch uw systeem na de scan.
8
Aan de slag met SupportAssist voor zakelijke clientsystemen
Uw systeemhardware scannen
Door een hardwarescan uit te voeren kunt u problemen met hardware op uw systeem detecteren. SupportAssist scant uw
systeemhardware op basis van een vooraf gedenieerd schema. U kunt ook handmatig het volgende doen ter identicatie van een
hardwareprobleem:
Een speciek hardwareonderdeel scannen
Een snelle hardwarescan uitvoeren
Een belastingstest uitvoeren
OPMERKING: Als er een probleem wordt gedetecteerd tijdens een scan en hiervoor een supportaanvraag moet worden
aangemaakt, wordt automatisch een supportaanvraag aangemaakt. Als SupportAssist het supportverzoek niet automatisch kan
aanmaken, wordt de optie Nu oplossen weergegeven op de tegel Hardware scannen. U moet op Nu oplossen klikken om opnieuw
te proberen de supportaanvraag aan te maken.
Onderwerpen:
Speciek hardwareonderdeel scannen
Snelle hardwarescan uitvoeren
Een belastingstest uitvoeren
Speciek hardwareonderdeel scannen
Over deze taak
Afhankelijk van uw wensen, kunt u een speciek hardwareonderdeel scannen.
OPMERKING
: De volgende stappen gelden voor het scannen van de vaste schijf. De stappen voor het uitvoeren van een scan
kunnen variëren afhankelijk van het hardwareonderdeel dat u selecteert.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Problemen oplossen.
2 Klik op Ik wil specieke hardware controleren.
De lijst met hardwareonderdelen die beschikbaar zijn op uw systeem wordt weergegeven.
OPMERKING
: Klik op Lijst met systeemhardware vernieuwen om de lijst bij te werken.
3 Klik in het gedeelte Opslagapparaten op Harde schijf.
4 Selecteer een test en klik op Test uitvoeren.
Nadat de scan is voltooid, wordt één van de volgende statuswaarden weergegeven:
Als er geen probleem is aangetroen, worden de status Geslaagd en een weergegeven.
Als er een probleem is aangetroen, maar het maken van een supportaanvraag niet nodig is, worden de status Mislukt en het
pictogram
weergegeven.
Als er een probleem is aangetroen en een supportaanvraag moet worden aangemaakt, wordt automatisch een supportaanvraag
aangemaakt en wordt de pagina met details van het probleem weergegeven. Er wordt ook een melding naar uw IT-beheerder
verzonden.
Snelle hardwarescan uitvoeren
Over deze taak
Voer een snelle scan uit op uw systeem om problemen te detecteren in hardwareonderdelen, zoals de vaste schijf, processor, enzovoort.
3
Uw systeemhardware scannen 9
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Hardware scannen op Nu uitvoeren
Nadat de scan is voltooid, wordt één van de volgende statuswaarden weergegeven:
Als er geen probleem wordt ontdekt, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel.
Als er een probleem is aangetroen en een supportaanvraag moet worden aangemaakt, wordt automatisch een supportaanvraag
aangemaakt, worden de optimalisatietegels uitgeschakeld en wordt de pagina met details van het probleem weergegeven. Er wordt ook
een melding naar uw IT-beheerder verzonden.
Als er een probleem wordt gevonden en er geen supportaanvraag hoeft te worden gemaakt, wordt de titel van het probleem
weergegeven boven de tegels en wordt een melding weergegeven op de tegel
Hardware scannen. De optimalisatietegels worden ook
uitgeschakeld. Klik op Overslaan om de optimalisatietegels in te schakelen.
Een belastingstest uitvoeren
Over deze taak
Een belastingstest helpt u om problemen te detecteren in hardwareonderdelen zoals het moederbord, optische stations, camera, de
hardwareonderdelen die tijdens een snelle scan zijn gescand.
GEVAAR: Tijdens een belastingstest ziet u mogelijk itsen op uw scherm en kunt u het systeem mogelijk niet gebruiken.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Problemen oplossen.
2 Klik op Ik wil mijn hele pc scannen en klik op Starten.
SupportAssist vraagt u om uw bestanden op te slaan en alle toepassingen te sluiten.
3 Klik op OK om de test uit te voeren.
Nadat de scan is voltooid, ziet u mogelijk het volgende:
Als er geen probleem wordt ontdekt, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel.
Als er een probleem is aangetroen en een supportaanvraag moet worden aangemaakt, wordt automatisch een supportaanvraag
aangemaakt, worden de optimalisatietegels uitgeschakeld en wordt de pagina met details van het probleem weergegeven. Er wordt ook
een melding naar uw IT-beheerder verzonden.
Als er een probleem wordt gevonden en er geen supportaanvraag hoeft te worden gemaakt, wordt de titel van het probleem
weergegeven boven de tegels en wordt een melding weergegeven op de tegel Hardware scannen. De optimalisatietegels worden ook
uitgeschakeld. Klik op Overslaan om de optimalisatietegels in te schakelen.
10
Uw systeemhardware scannen
Uw systeem optimaliseren
SupportAssist helpt u bij het optimaliseren van uw systeem door een reeks diagnostische tests uit te voeren om wijzigingen in bestanden en
instellingen van uw systeem te identiceren. De optimalisaties van SupportAssist helpen u bij het verhogen van de systeemsnelheid,
beschikbare opslagruimte en systeemstabiliteit door het volgende te doen:
Tijdelijke bestanden opschonen
Systeemprestaties verbeteren
Netwerk optimaliseren
Virussen, malware en mogelijk ongewenste programma's (MOP's) verwijderen
OPMERKING: U kunt alleen de optimalisaties uitvoeren die door uw IT-beheerder voor uw systeem zijn geactiveerd.
Onderwerpen:
Bestanden opschonen
Systeemprestaties verbeteren
Netwerk optimaliseren
Virussen en malware verwijderen
Alle systeemscans en optimalisaties uitvoeren
Meldingen op SupportAssist-tegel
Bestanden opschonen
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
Verwijder verouderde bestanden, tijdelijke mappen en ander onnodig materiaal van uw systeem.
Stappen
1
Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Bestanden opschonen op Nu uitvoeren.
WAARSCHUWING
: Als u de optimalisatie annuleert terwijl deze wordt uitgevoerd, worden de al toegepaste wijzigingen
niet ongedaan gemaakt.
Nadat de optimalisatie is voltooid, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel. De hoeveelheid schijfruimte die
wordt hersteld, wordt eveneens weergegeven op de Startpagina en de pagina Geschiedenis.
OPMERKING
: De melding die wordt weergegeven op de tegel verandert automatisch afhankelijk van het tijdstip waarop
de optimalisatie is uitgevoerd. Voor informatie over het type melding dat wordt weergegeven op de tegel, raadpleegt u
Meldingen op SupportAssist-tegel.
Systeemprestaties verbeteren
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
Pas de energie-instellingen, het register en de geheugentoewijzing aan om de verwerkingssnelheid van uw systeem te optimaliseren.
4
Uw systeem optimaliseren 11
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Prestaties verbeteren op Nu uitvoeren.
WAARSCHUWING: Als u de optimalisatie annuleert terwijl deze wordt uitgevoerd, worden de al toegepaste wijzigingen
niet ongedaan gemaakt.
Nadat de optimalisatie is voltooid, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel.
OPMERKING: De melding die wordt weergegeven op de tegel verandert automatisch afhankelijk van het tijdstip waarop
de optimalisatie is uitgevoerd. Voor informatie over het type melding dat wordt weergegeven op de tegel, raadpleegt u
Meldingen op SupportAssist-tegel.
Netwerk optimaliseren
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
Optimaliseer netwerkinstellingen op uw systeem om een eciënte en betrouwbare netwerkverbinding te behouden.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Netwerk optimaliseren op Nu uitvoeren.
WAARSCHUWING
: Als u de optimalisatie annuleert terwijl deze wordt uitgevoerd, worden de al toegepaste wijzigingen
niet ongedaan gemaakt.
Nadat de optimalisatie is voltooid, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel.
OPMERKING
: De melding die wordt weergegeven op de tegel verandert automatisch afhankelijk van het tijdstip waarop
de optimalisatie is uitgevoerd. Voor informatie over het type melding dat wordt weergegeven op de tegel, raadpleegt u
Meldingen op SupportAssist-tegel.
Virussen en malware verwijderen
Over deze taak
Isoleer en verwijder bestanden die zijn besmet met virussen en malware om uw systeem veilig te houden. U kunt bovendien mogelijk
ongewenste programma's (MOP's) detecteren en verwijderen die op uw systeem zijn geïnstalleerd. Voor instructies voor het verwijderen
van MOP's, zie Mogelijk ongewenste programma's verwijderen.
OPMERKING
: De functie voor virus- en malwareverwijdering is niet beschikbaar in bepaalde landen/regio's, zoals China.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Virussen en malware verwijderen op Nu uitvoeren.
WAARSCHUWING
: Als u de optimalisatie annuleert terwijl deze wordt uitgevoerd, worden de al toegepaste wijzigingen
niet ongedaan gemaakt.
Nadat de optimalisatie is voltooid, wordt een melding van die strekking weergegeven op de tegel.
OPMERKING
: De melding die wordt weergegeven op de tegel verandert automatisch afhankelijk van het tijdstip waarop
de optimalisatie is uitgevoerd. Voor informatie over het type melding dat wordt weergegeven op de tegel, raadpleegt u
Meldingen op SupportAssist-tegel.
12 Uw systeem optimaliseren
Mogelijk ongewenste programma's verwijderen
Over deze taak
Mogelijk ongewenste programma's (MOP's) zijn programma's die ongemerkt worden geïnstalleerd op het systeem terwijl u een toepassing
installeert. MOP's zoals spyware, adware, enzovoort, kunnen de systeemprestaties verminderen of ongewenste advertenties weergeven.
SupportAssist detecteert of MOP's aanwezig zijn op het systeem tijdens een handmatig gestarte of geautomatiseerde virus- en
malwarescan. Als MOP's worden aangetroen, wordt het pictogram Virussen en malware verwijderen in rode kleur weergegeven en wordt
het aantal MOP's dat is gevonden vermeld op de tegel. U kunt deze MOP's beoordelen en verwijderen.
OPMERKING: Als MOP's worden aangetroen tijdens een geautomatiseerde scan, wordt een passende melding weergegeven.
Zie Meldingen voor informatie over de typen meldingen die worden weergegeven door SupportAssist.
Stappen
1 Open SupportAssist.
2 Klik op de tegel Virussen en malware verwijderen op Weergeven.
De details van de MOP's worden weergegeven.
OPMERKING: Standaard worden alle MOP's geselecteerd. U kunt de MOP's bekijken en de MOP's wissen die u niet van
het systeem wilt verwijderen.
3 Klik indien nodig op de koppeling Klik hier voor meer informatie als u meer informatie over een mogelijk ongewenste programma wilt.
4 Klik op Verwijderen en klik op Bevestigen.
De geselecteerde MOP's worden van het systeem verwijderd.
5 Klik op OK.
Het aantal MOP's dat is verwijderd, wordt weergegeven op de pagina Home en de pagina Geschiedenis.
Alle systeemscans en optimalisaties uitvoeren
Over deze taak
Voer meerdere scans één voor één uit om te controleren op beschikbare driverupdates, hardwareproblemen te detecteren en optimalisaties
te identiceren die vereist zijn voor uw systeem. Nadat de ene scan is voltooid, wordt de volgende scan gestart. Bekijk details van alle
scans en optimalisaties op de pagina Geschiedenis.
Stap
Voer een van de volgende handelingen uit:
Open SupportAssist en klik op Nu starten.
Open SupportAssist, klik op en klik vervolgens op Alle uitvoeren.
WAARSCHUWING
: Als u de optimalisatie annuleert terwijl deze wordt uitgevoerd, worden de al toegepaste wijzigingen
niet ongedaan gemaakt.
Nadat de scan is voltooid, wordt één van de volgende statuswaarden weergegeven:
Als er geen probleem wordt gedetecteerd en er geen updates zijn, wordt een melding van die strekking weergegeven op elke tegel.
De hoeveelheid schijfruimte die wordt hersteld en het aantal virussen of malware dat is verwijderd, worden weergegeven op de
Startpagina en de pagina Geschiedenis.
Als er driverupdates worden aangetroen tijdens de scan, worden het type update en het aantal updates weergegeven op de tegel
Stuurprogramma's en downloads ophalen. Zie Stuurprogramma-updates installeren voor instructies voor het installeren van
driverupdates.
Als er een hardwareprobleem is aangetroen en een supportaanvraag moet worden aangemaakt, wordt automatisch een
supportaanvraag aangemaakt en wordt de pagina met details van het probleem weergegeven. Er wordt ook een melding naar uw
IT-beheerder verzonden.
Als er een probleem wordt gevonden en er geen supportaanvraag hoeft te worden aangemaakt, wordt de titel van het probleem
weergegeven boven de tegels, wordt een melding weergegeven op de tegel Hardware scannen en zijn de optimalisatietegels
uitgeschakeld. Klik op Overslaan om de optimalisatietegels in te schakelen.
Uw systeem optimaliseren
13
Als mogelijk ongewenste programma's (MOP's) worden gedetecteerd, wordt een melding weergegeven op de tegel Virussen en
malware verwijderen. Voor instructies voor het verwijderen van MOP's, zie Mogelijk ongewenste programma's verwijderen.
Meldingen op SupportAssist-tegel
Welke melding op de SupportAssist-tegel wordt weergegeven, hangt af van wanneer de laatste scan of optimalisatie is uitgevoerd. In de
volgende tabel wordt de melding beschreven die op de tegel wordt weergegeven afhankelijk van wanneer de laatste scan is uitgevoerd.
Tabel 4. Meldingen op SupportAssist-tegels
Sinds de laatste uitvoering Melding
Minder dan drie uur Het resultaat van de uitgevoerde scan of optimalisatie en Zojuist worden weergegeven, bijvoorbeeld
PC afgestemd: zojuist
Meer dan drie uur, maar minder
dan 24 uur
Het resultaat van de uitgevoerde scan of optimalisatie en Vandaag worden weergegeven, bijvoorbeeld
PC afgestemd: vandaag
Meer dan 24 uur, maar minder
dan 48 uur
Het resultaat van de uitgevoerde scan of optimalisatie en Gisteren worden weergegeven, bijvoorbeeld
PC afgestemd: gisteren
Meer dan 48 uur Het resultaat en de datum waarop de scan of optimalisatie is uitgevoerd, bijvoorbeeld 120 MB
opgeslagen: 16 mrt 2018
Minder dan zeven dagen Weergegeven in de kleur groen.
Meer dan zeven dagen, maar
minder dan 30 dagen
Weergegeven in de kleur oranje.
Meer dan 30 dagen Weergegeven in de kleur rood.
14 Uw systeem optimaliseren
Stuurprogramma's en downloads ophalen
Een driver is software waarmee het besturingssysteem kan communiceren met de hardwarecomponenten in uw systeem.
Hardwarecomponenten als videokaarten, geluidskaarten en modems hebben drivers nodig om eciënt te werken. Soms bevat het
besturingssysteem al drivers voor het systeem, maar doorgaans moeten de drivers afzonderlijk worden gedownload en geïnstalleerd.
Firmware is software die is ingesloten in de systeemhardware. Firmware is geprogrammeerd om instructies te geven om te communiceren
met andere hardwarecomponenten en functies uit te voeren zoals elementaire invoer-/uitvoertaken.
De systeemdrivers en -rmware moeten om verschillende redenen worden bijgewerkt, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de
systeemprestaties, het voorkomen van veiligheidsrisico's en het uitbreiden van de compatibiliteit. SupportAssist biedt u de mogelijkheid de
drivers en rmware bij te werken.
OPMERKING: In dit document verwijst de term drivers naar zowel drivers als rmware.
Als onderdeel van de routinematige systeembewaking, scant SupportAssist uw systeem elke 7 dagen om te controleren of er driverupdates
beschikbaar zijn voor uw systeem. Als een dringende update beschikbaar is, wordt een melding weergegeven. Zie Meldingen voor
informatie over de typen meldingen die worden weergegeven door SupportAssist.
Onderwerpen:
Prioriteitscategorisatie van drivers
Stuurprogramma-updates installeren
Stuurprogramma-updates verwijderen
Meldingen op de tegel Stuurprogramma's en downloads ophalen
Prioriteitscategorisatie van drivers
SupportAssist categoriseert de drivers en rmware op basis van hun prioriteit. Op basis van de prioriteit zijn de drivers als volgt
onderverdeeld:
Urgent - Updates die potentiële beveiligingsdreigingen voor uw systeem kunnen voorkomen.
Aanbevolen - Updates die de prestaties van uw systeem aanzienlijk kunnen verbeteren.
Optioneel - Updates die u naar keuze kunt installeren, indien nodig.
Stuurprogramma-updates installeren
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
SupportAssist scant uw systeem en stelt proactief de driverupdates voor die nodig zijn voor uw systeem. Voordat u een update installeert,
maakt SupportAssist automatisch een herstelpunt aan. U kunt het herstelpunt gebruiken om de update te verwijderen en het systeem
terug te zetten naar de vorige status. Voor een bepaalde periode kan SupportAssist slechts drie herstelpunten bijhouden. Als een nieuw
herstelpunt wordt aangemaakt, wordt het oudste herstelpunt verwijderd.
OPMERKING
: Als u een nieuwere versie van het BIOS installeert die beschikbaar is voor uw systeem, kunt u de update niet
ongedaan maken.
OPMERKING: Standaard is de instelling voor het aanmaken van het herstelpunt uitgeschakeld in het Windows-
besturingssysteem. Als u SupportAssist een herstelpunt wilt laten maken, moet u de instellingen voor het maken van
herstelpunten inschakelen in Windows.
5
Stuurprogramma's en downloads ophalen 15
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op .
2 Klik op de tegel Stuurprogramma's en downloads ophalen op Nu uitvoeren.
Als er updates beschikbaar zijn voor uw systeem, worden het type update en het aantal beschikbare updates weergegeven op de
tegel Stuurprogramma's en downloads ophalen.
OPMERKING: De melding op de tegel is afhankelijk van de ernst van de update. Voor informatie over het type
meldingen dat wordt weergegeven op de tegel, raadpleegt u Meldingen op de tegel Stuurprogramma's en
downloads ophalen.
Als SupportAssist geen beschikbare updates voor uw systeem vindt, wordt een melding van die strekking weergegeven.
3 Klik op Nu bijwerken.
De pagina met stuurprogramma's wordt weergegeven.
OPMERKING: Standaard worden alle updates geselecteerd. U kunt de lijst doornemen en de updates wissen die u niet
wilt installeren.
4 Klik op Installeren.
Voor updates die automatisch worden geïnstalleerd, worden een en de status Gereed weergegeven in de kolom Status.
Als de update moet handmatig worden geïnstalleerd, wordt een koppeling Installeren weergegeven in de kolom Status nadat het
downloaden is voltooid. De update kan worden geïnstalleerd door op de koppelingInstalleren te klikken.
OPMERKING: Mogelijk moet u uw systeem opnieuw opstarten om de installatie van bepaalde drivers te voltooien.
OPMERKING: Als het downloaden van een update in uitvoering is, klikt u op om de download te annuleren. U kunt
een update annuleren terwijl de installatie bezig is.
5 Als een update vereist dat het systeem opnieuw wordt gestart, voert u de volgende stappen uit:
a Klik op Nu opnieuw opstarten om het systeem onmiddellijk opnieuw op te starten.
SupportAssist vraagt u om uw bestanden op te slaan en alle toepassingen af te sluiten voordat u opnieuw start.
b Klik op Opnieuw opstarten om de installatie te voltooien.
6 Klik op Voltooien.
De startpagina wordt weergegeven. Het aantal stuurprogramma's dat is geïnstalleerd, wordt weergegeven op de startpagina.
Stuurprogramma-updates verwijderen
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
Als u problemen ondervindt met uw systeem na het bijwerken van een driver, kan de update ongedaan worden gemaakt en het systeem
worden hersteld naar de vorige status.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Geschiedenis.
2 Klik op de pagina Geschiedenis op de vereiste koppeling Systeem herstellen.
Er wordt een bericht weergegeven dat het systeem wordt hersteld naar de status bij het maken van het herstelpunt.
3 Klik op Herstellen.
Het systeem wordt opnieuw opgestart en de update is ongedaan gemaakt.
Meldingen op de tegel Stuurprogramma's en
downloads ophalen
In de volgende tabel worden de verschillende statusmeldingen beschreven die worden weergegeven op de tegel Stuurprogramma's en
downloads ophalen:
16
Stuurprogramma's en downloads ophalen
Tabel 5. Meldingen op tegel Stuurprogramma’s en downloads ophalen
Updatepictogram Tegelpictogram Type update Beschrijving
Er wordt geen pictogram
weergegeven.
Het bericht Geen
beschikbaar wordt
weergegeven.
Optioneel of geen update
beschikbaar
Er is geen update of er is een
optionele update beschikbaar.
Aanbevolen Er zijn alleen aanbevolen updates
beschikbaar.
Dringend Er zijn alleen dringende updates of
meerdere typen updates beschikbaar.
Stuurprogramma's en downloads ophalen 17
Veelvoorkomende problemen oplossen
De pagina Problemen oplossen biedt stapsgewijze instructies om te helpen bij het zelf oplossen van veelvoorkomende problemen zonder
de hulp van de technische ondersteuning van Dell. Op de pagina Problemen oplossen kunt u ook toegang krijgen tot zelfstudies op video
voor veelvoorkomende problemen met hardware, software en besturingssysteem.
OPMERKING: Afhankelijk van de voorkeursinstellingen die zijn geselecteerd door uw IT-beheerder kunt u toegang krijgen tot de
koppelingen die zijn ingeschakeld op de paginaProbleemoplossing.
Als een hardwareprobleem is gedetecteerd tijdens een scan of een supportaanvraag is aangemaakt voor een hardwareprobleem, zijn de
volgende koppelingen op de pagina Problemen oplossen uitgeschakeld:
Ik wil specieke hardware controleren
Ik wil mijn hele pc scannen
Mijn pc reageert niet meer of is onverwacht opnieuw opgestart. (Er verscheen een blauw scherm.)
Als u zich niet met beheerdersrechten hebt aangemeld bij uw systeem, kunt u alleen de volgende koppelingen en de koppelingen in het
gedeelte Instructievideo's gebruiken:
Ik wil specieke hardware controleren
Ik wil mijn hele pc scannen
Fout met blauw scherm oplossen
Soms wordt uw systeem automatisch opnieuw opgestart of reageert het niet langer en wordt een blauw scherm weergegeven. Dit staat
bekend als een fout met blauw scherm. Een fout met blauw scherm wordt weergegeven wanneer er bepaalde essentiële gegevens op het
systeem beschadigd zijn geraakt, een hardwarefout is gedetecteerd of een probleem is aangetroen op het systeem en het systeem
onmiddellijk opnieuw moet worden opgestart.
Vereiste
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Over deze taak
U kunt een fout met blauw scherm verhelpen door SupportAssist-scans en -optimalisatie uit te voeren.
Stappen
1 Open SupportAssist.
2 Klik op het tabblad Probleemoplossing en klik op Mijn pc reageert niet meer of is onverwacht opnieuw opgestart. (Er verscheen
een blauw scherm.).
3 Klik op Nu oplossen.
De startpagina wordt weergegeven en er wordt een systeemscan gestart. Nadat de scan is voltooid, wordt één van de volgende
statuswaarden weergegeven:
Als er geen probleem wordt gedetecteerd en er geen updates zijn, wordt een melding van die strekking weergegeven op elke tegel.
De hoeveelheid schijfruimte die is hersteld en het aantal virussen of malware dat is verwijderd wordt weergegeven op de
startpagina.
Als er stuurprogramma-updates worden aangetroen tijdens de scan, worden het type update en het aantal beschikbare updates
weergegeven op de tegel Stuurprogramma's en downloads ophalen. Zie Stuurprogramma-updates installeren voor instructies
voor het installeren van updates van stuurprogramma’s.
Als er een hardwareprobleem is aangetroen en een supportaanvraag moet worden aangemaakt, wordt automatisch een
supportaanvraag aangemaakt en wordt de pagina met details van het probleem weergegeven.
Als er een probleem wordt gevonden en er geen supportaanvraag hoeft te worden gemaakt, wordt de titel van het probleem
weergegeven boven de tegels en wordt een melding weergegeven op de tegel Hardware scannen nadat alle scans zijn voltooid.
6
18 Veelvoorkomende problemen oplossen
OPMERKING: Het type melding is afhankelijk van de ernst van het hardwareprobleem. Zie Meldingen voor
informatie over de typen meldingen die worden weergegeven door SupportAssist. Klik op Overslaan om de
melding te verbergen.
Als mogelijk ongewenste programma's (MOP's) worden gedetecteerd, wordt een melding weergegeven op de tegel Virussen en
malware verwijderen. Voor instructies voor het verwijderen van MOP's, zie Mogelijk ongewenste programma's verwijderen.
Veelvoorkomende problemen oplossen 19
Geschiedenisoverzicht
De pagina Geschiedenis bevat details van SupportAssist-activiteiten die zijn uitgevoerd op het systeem in chronologische volgorde. De
activiteiten die worden vermeld omvatten softwareoptimalisaties, probleemoplossingstaken, updates van stuurprogramma’s, hardwarescans
enz.
Selecteer in de lijst Geschiedenisweergave selecteren een activiteittype om de details van dat specieke type activiteit weer te geven.
Standaard worden de activiteiten die zijn uitgevoerd tijdens de huidige week weergegeven. Klik op Dag of Maand om de activiteiten te
bekijken die op een bepaalde dag of tijdens de maand zijn uitgevoerd. Een overzicht van het aantal geïnstalleerde updates van
stuurprogramma's, herstelde ruimte op de harde schijf en gedetecteerde virussen of malware wordt boven de tijdlijn weergegeven.
OPMERKING: De pagina Geschiedenis bevat details van de activiteiten en gebeurtenissen die gedurende de afgelopen 90 dagen
zijn uitgevoerd.
Als u problemen ondervindt met uw systeem na het bijwerken van een driver, klikt u op de koppeling Systeem herstellen om de update
ongedaan te maken en het systeem terug te zetten naar de vorige status. Zie Stuurprogramma-updates verwijderen voor instructies voor
het verwijderen van driverupdates.
7
20 Geschiedenisoverzicht
Support aanvragen
Via de pagina Support aanvragen kunt u toegang krijgen tot de beschikbare help- en supportfuncties voor uw systeem. Tot welke help- en
supportopties u toegang hebt, varieert op basis van het serviceabonnement van uw systeem en uw regio. Als er geen internetverbinding
beschikbaar is, worden de telefoonnummers van de technische ondersteuning van Dell voor uw regio weergegeven.
OPMERKING: De pagina Support aanvragen wordt alleen weergegeven als u systeembeheerdersrechten op het systeem hebt.
In de volgende tabel worden de help- en supportfuncties beschreven die beschikbaar zijn op de pagina Support aanvragen:
Tabel 6. Pagina Support aanvragen
Functie Beschrijving
DellConnect-sessie starten Geef een supportmedewerker toegang tot uw systeem om op afstand
een probleem op te lossen. Voor meer informatie over DellConnect, zie
DellConnect-sessie starten.
Bestanden verzenden naar technische ondersteuning Verzend bestanden naar de technische ondersteuning van Dell met een
beschrijving van een probleem op uw systeem of verzend bestanden
die zijn aangevraagd door een supportmedewerker.
OPMERKING: De maximale grootte van het bestand dat u
kunt verzenden is 4 MB.
Voor instructies voor het verzenden van bestanden, zie Logbestanden
verzenden naar de technische ondersteuning van Dell.
Logbestand uploaden Indien dit wordt gevraagd door de supportmedewerker, verzendt u het
bestand met systeemactiviteit naar de technische ondersteuning van
Dell. Voor instructies voor het verzenden van logbestanden, zie
Logbestanden verzenden naar de technische ondersteuning van Dell.
Eigenaarshandleiding Bekijk en download handleidingen die beschikbaar zijn voor uw
systeem.
Garantie-informatie Bekijk de garantie-informatie voor uw systeem.
Supportforums voor de community Krijg toegang tot onderwerpen die worden besproken in het
SupportAssist-forum.
Onderwerpen:
DellConnect-sessie starten
Bestanden naar de technische ondersteuning van Dell verzenden
Logbestanden verzenden naar de technische ondersteuning van Dell
DellConnect-sessie starten
Vereisten
U moet Administrator-rechten hebben op het systeem.
Zorg ervoor dat een DellConnect-sessie is gestart door de medewerker van de technische ondersteuning van Dell.
8
Support aanvragen 21
Over deze taak
In bepaalde omstandigheden moet de supportmedewerker op afstand toegang krijgen tot uw systeem om het probleem te kunnen
diagnosticeren en oplossen. In die omstandigheden geeft u de supportmedewerker op afstand toegang tot uw systeem met behulp van
DellConnect.
OPMERKING: Start een DellConnect-sessie pas nadat de supportmedewerker de sessie heeft geactiveerd. Als u DellConnect
probeert te starten voordat de supportmedewerker de sessie activeert, wordt een foutmelding weergegeven.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Support aanvragen.
2 Klik in het gedeelte DellConnect-sessie starten op Sessie starten.
De pagina Algemene voorwaarden van DellConnect wordt weergegeven.
3 Selecteer Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en klik op Voltooien.
De DellConnect-sessie wordt gestart.
Bestanden naar de technische ondersteuning van Dell
verzenden
Over deze taak
Verzend bestanden waarin het probleem met uw systeem wordt beschreven of eventuele specieke bestanden waar de
supportmedewerker om vraagt. U kunt de volgende bestanden verzenden:
ZIP
RAR
TXT
JPEG
PNG
GIF
DOCX
DOC
ODT
PDF
XLS
XLSX
OPMERKING
: De maximale grootte van het bestand dat u kunt verzenden is 4 MB.
OPMERKING: U kunt slechts drie bestanden per dag verzenden. Comprimeer en verzend de bestanden als ZIP-bestand als u
meerdere bestanden hebt.
Stappen
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Support aanvragen.
2 Klik in het rechterdeelvenster op Bestanden uploaden.
3 Klik op Bladeren, selecteer het gewenste bestand en klik vervolgens op Uploaden.
Nadat het bestand is verzonden, worden een en het bericht Uploaden van bestand geslaagd weergegeven.
Logbestanden verzenden naar de technische
ondersteuning van Dell
1 Open SupportAssist en klik op het tabblad Support aanvragen.
2 Klik in het rechterdeelvenster op Logbestanden uploaden.
22
Support aanvragen
Nadat het bestand is verzonden, worden een en het bericht Uploaden van bestand geslaagd weergegeven.
Support aanvragen 23
Veelgestelde vragen
1 Welke talen ondersteunt de SupportAssist-gebruikersinterface?
De gebruikersinterface van SupportAssist ondersteunt 25 talen. De ondersteunde talen zijn Arabisch, Chinees (Vereenvoudigd),
Chinees (Traditioneel), Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Grieks, Hebreeuws, Hongaars, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands,
Noors, Pools, Portugees (Brazilië), Portugees (Iberisch), Russisch, Spaans, Tsjechisch, Turks en Zweeds. Voor instructies voor het
wijzigen van uw taalinstelling, zie De taalinstelling wijzigen.
2 Waar kan ik informatie bekijken over de optimalisaties die op mijn systeem zijn uitgevoerd tijdens een geplande of een handmatig
geïnitieerde optimalisatie?
SupportAssist bewaart de informatie over alle gebeurtenissen en activiteiten die in de afgelopen 90 dagen zijn uitgevoerd. U kunt de
details voor een maand, week of een specieke dag bekijken op de pagina Geschiedenis.
3 Waarom duurt het langer voordat SupportAssist de optimalisaties heeft uitgevoerd dan op de tegels wordt aangegeven?
De tijd die wordt weergegeven op de systeemoptimalisatietegel is slechts een schatting op basis van uw systeemconguratie. De
werkelijke tijd die nodig is voor het uitvoeren van de optimalisaties, kan afwijken van de geschatte tijd.
4 Wanneer ik een hardwarescan uitvoer, wordt het resultaat van de scan weergegeven als Onjuist gecongureerd op de pagina
Geschiedenis. Er wordt echter geen melding weergegeven op de tegel Hardware scannen. Waarom?
Als SupportAssist een onderdeel niet heeft kunnen scannen tijdens de hardwarescan, wordt de status Onjuist gecongureerd
weergegeven. Vandaar dat er geen melding wordt weergegeven op de tegel Hardware scannen. SupportAssist scant het onderdeel
opnieuw tijdens de volgende handmatig gestarte of automatische scan.
5 Ik zie de SupportAssist-gebruikersinterface. Maar de tegels Bestanden opschonen en Netwerk optimaliseren zijn uitgeschakeld.
Waarom?
SupportAssist is op uw systeem geïnstalleerd en wordt beheerd door uw IT-beheerder. Bepaalde functies zijn mogelijk uitgeschakeld
door uw IT-beheerder, en vandaar dat die tegels zijn uitgeschakeld.
6 Wanneer ik SupportAssist vanuit het programmamenu probeer te openen, wordt een bericht weergegeven dat ik contact moet
opnemen met mijn IT-beheerder. Waarom?
SupportAssist is op uw systeem geïnstalleerd en wordt beheerd door uw IT-beheerder. U kunt de SupportAssist-gebruikersinterface
alleen zien als deze is ingeschakeld door uw IT-beheerder voor uw systeem.
9
24 Veelgestelde vragen
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Dell SupportAssist for Home PCs Gebruikershandleiding

Type
Gebruikershandleiding