HP COMPAQ DC7900 CONVERTIBLE MINITOWER PC Gebruikershandleiding

Type
Gebruikershandleiding
Desktop Management
Zakelijke personal computers
© Copyright 2008 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. De informatie
in deze publicatie kan zonder voorafgaande
kennisgeving worden gewijzigd.
Microsoft, Windows en Windows Vista zijn
handelsmerken of geregistreerde
handelsmerken van Microsoft Corporation in
de Verenigde Staten en/of andere landen.
Intel en vPro zijn handelsmerken van Intel
Corporation in de Verenigde Staten en
andere landen.
De enige garanties die gelden voor HP
producten en diensten zijn de garanties die
worden beschreven in de
garantievoorwaarden behorende bij deze
producten en diensten. Geen enkel
onderdeel van dit document mag als extra
garantie worden opgevat. HP aanvaardt
geen aansprakelijkheid voor technische
fouten of redactionele fouten, drukfouten of
weglatingen in deze publicatie.
De informatie in dit document valt onder het
auteursrecht. Geen enkel deel van dit
document mag worden gekopieerd,
vermenigvuldigd of vertaald in een andere
taal, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van Hewlett-Packard
Company.
Desktop Management
Zakelijke personal computers
Derde editie, juli 2008
Artikelnummer van document: 451272-333
Over deze handleiding
Deze handleiding bevat definities en instructies voor het gebruik van de voorzieningen voor beveiliging
en beheer, die op bepaalde modellen vooraf zijn geïnstalleerd.
WAARSCHUWING! Als u de aanwijzingen na dit kopje niet opvolgt, kan dit leiden tot persoonlijk letsel
of levensgevaar.
VOORZICHTIG: Als u de aanwijzingen na dit kopje niet opvolgt, kan dit beschadiging van de
apparatuur of verlies van gegevens tot gevolg hebben.
OPMERKING: De tekst na dit kopje biedt belangrijke aanvullende informatie.
NLWW iii
iv Over deze handleiding NLWW
Inhoudsopgave
1 Overzicht desktopbeheer
2 Initiële configuratie en implementatie
HP Software Agent ............................................................................................................................... 3
Altiris Deployment Solution Agent ........................................................................................................ 3
3 Systeeminstallatie op afstand
4 Software bijwerken en beheren
HP Client Management Interface ......................................................................................................... 5
HP SoftPaq Download Manager .......................................................................................................... 6
HP System Software Manager ............................................................................................................. 7
HP ProtectTools Security Manager ...................................................................................................... 7
HP Client Automation Starter en Standard Editions ............................................................................. 8
HP Client Automation Enterprise Edition .............................................................................................. 8
HP Client Manager from Symantec ...................................................................................................... 9
Altiris Client Management Suite ......................................................................................................... 10
HP Client Catalog for Microsoft System Center & SMS Products ...................................................... 10
HP Backup and Recovery Manager ................................................................................................... 11
Management Technology ................................................................................................................... 12
Verdiem Surveyor ............................................................................................................................... 14
HP Proactive Change Notification ...................................................................................................... 14
Subscriber's Choice ........................................................................................................................... 14
Verouderde oplossingen .................................................................................................................... 14
5 ROM-flash
ROM-flash op afstand ........................................................................................................................ 15
HPQFlash ........................................................................................................................................... 15
6 Boot Block Emergency Recovery Mode
7 Setup kopiëren
Kopiëren naar één computer .............................................................................................................. 17
NLWW v
Kopiëren naar meerdere computers ................................................................................................... 18
Opstartapparaat maken ...................................................................................................................... 19
Ondersteunde USB-flashmedia ......................................................................................... 19
Niet-ondersteunde USB-flashmedia .................................................................................. 20
8 Aan/uit-knop met twee standen
9 HP ondersteuningswebsite
10 Industriestandaarden
11 Inventarisbeheer en beveiliging
Wachtwoordbeveiliging ...................................................................................................................... 30
Instelwachtwoord definiëren met Computer Setup ............................................................ 30
Opstartwachtwoord definiëren met Computer Setup ......................................................... 30
Opstartwachtwoord invoeren ............................................................................................. 31
Instelwachtwoord invoeren ................................................................................................ 31
Opstart- of instelwachtwoord wijzigen ............................................................................... 32
Opstart- of instelwachtwoord verwijderen .......................................................................... 32
Scheidingstekens en landspecifieke toetsenborden .......................................................... 33
Wachtwoorden wissen ....................................................................................................... 33
DriveLock ........................................................................................................................................... 33
DriveLock gebruiken .......................................................................................................... 34
DriveLock applicaties ......................................................................................................... 34
Smart Cover Sensor ........................................................................................................................... 36
Beveiligingsniveau Smart Cover Sensor instellen ............................................................. 36
Smart Cover Lock ............................................................................................................................... 36
Smart Cover Lock vergrendelen ........................................................................................ 37
Smart Cover Lock ontgrendelen ........................................................................................ 37
Smart Cover FailSafe-sleutel gebruiken ............................................................................ 37
Kabelslotvoorziening .......................................................................................................................... 38
Vingerafdruktechnologie ..................................................................................................................... 38
Foutmeldingen en herstel ................................................................................................................... 38
Schijfbeveiligingssysteem .................................................................................................................. 38
Netvoeding met stroompiekbeveiliging ............................................................................................... 39
Warmtesensor .................................................................................................................................... 39
Index ................................................................................................................................................................... 40
vi NLWW
1 Overzicht desktopbeheer
HP Client Management Solutions biedt op standaarden gebaseerde oplossingen voor het beheren en
besturen van desktopcomputers, werkstations en notebookcomputers in een netwerkomgeving. HP
heeft in 1995 met de introductie van de eerste desktopcomputers die volledig konden worden beheerd,
het voortouw genomen op het gebied van desktopbeheer. HP is houder van een patent op technologie
voor beheersoftware. Sindsdien heeft de industrie onder leiding van HP gezamenlijke standaarden en
infrastructuren ontwikkeld die zijn vereist om desktopcomputers, werkstations en notebookcomputers
effectief te kunnen installeren, configureren en beheren. HP ontwikkelt zelf beheersoftware en werkt
nauw samen met toonaangevende leveranciers van beheersoftware om de compatibiliteit tussen
HP Client Management Solutions en deze beheerapplicaties te waarborgen. HP probeert constant
oplossingen te bieden die u kunnen helpen de totale kosten van eigendom en onderhoud van pc's
gedurende hun levensduur te beperken. HP Client Management Solutions is hiervan een heel goed
voorbeeld.
De belangrijkste functies en voorzieningen van desktopbeheer zijn:
Eerste configuratie en ingebruikneming
Systeeminstallatie op afstand
Updates en beheer van software
ROM-flash
Configuratie van de hardwareopties
Inventarisbeheer en beveiliging
Foutberichten en foutherstel
OPMERKING: De ondersteuning voor specifieke functies die in deze handleiding worden beschreven,
varieert per model of softwareversie.
NLWW 1
2 Initiële configuratie en implementatie
De computer wordt geleverd met een vooraf geïnstalleerd image van de systeemsoftware. Na een korte
procedure waarin de software wordt "uitgepakt”, is de computer gereed voor gebruik.
Desgewenst kunt u het vooraf geïnstalleerde software-image vervangen door een aangepast pakket
met systeem- en applicatiesoftware. Aangepaste software kan op verschillende manieren worden
geïmplementeerd. Enkele manieren zijn:
extra softwareapplicaties installeren nadat u het vooraf geïnstalleerde software-image heeft
uitgepakt;
gebruikmaken van systemen voor software-implementatie, zoals HP Automation Standard Edition,
HP Client Automation Enterprise Edition (op basis van Radia-technologie) of Altiris Deployment
Solution, waarmee u de vooraf geïnstalleerde software vervangt door een aangepast software-
image;
de inhoud van een vaste schijf naar een andere vaste schijf kopiëren via een kloonproces.
Wat de beste methode voor implementatie is, hangt af van uw IT-omgeving en IT-processen.
HP Backup and Recovery, ROM-based setup en ACPI hardware bieden hulp bij het herstellen van
systeemsoftware, configuratiemanagement en het oplossen van problemen, en energiebeheer.
OPMERKING: Raadpleeg het gedeelte HP Backup and Recovery Manager op pagina 11 voor
informatie over het maken van een set herstelschijven.
2 Hoofdstuk 2 Initiële configuratie en implementatie NLWW
HP Software Agent
De beheeragent, die wordt gebruikt door HP Client Automation Standard en Enterprise Editions, is
vooraf op de computer geladen. Wanneer deze is geïnstalleerd, wordt communicatie mogelijk met de
HP beheerconsole.
Ga als volgt te werk om HP Software Agent te installeren:
1. Klik op Start.
2. Klik op Alle programma's.
3. Klik op HP Manageability.
4. Klik op Radia Management Agent Readme (Leesmij-bestand voor Radia Management).
5. Volg de instructies in het Leesmij-bestand voor het installeren van de HP Software Agent.
De HP Software Agent is een belangrijk infrastructuuronderdeel dat het gebruik van de volledige HP
Client Automation Solutions mogelijk maakt. Ga voor meer informatie over de andere
infrastructuuronderdelen die u nodig heeft voor de implementatie van HP oplossingen voor
configuratiebeheer naar
http://h20229.www2.hp.com/solutions/ascm/index.html.
Altiris Deployment Solution Agent
Dit programma is vooraf op de computer geladen. Na installatie van het programma wordt communicatie
mogelijk met de Deployment Solution-console van de beheerder.
Ga als volgt te werk om Altiris Deployment Solution Agent te installeren:
1. Klik op Start.
2. Klik op Alle programma's.
3. Klik in Windows Vista op Install Altiris DAgent (Altiris DAgent installeren). Klik in Windows XP op
Install Altiris AClient (Altiris AClient installeren).
4. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Altaris-client te installeren en configureren.
Deze agent is een belangrijk infrastructuuronderdeel voor het gebruik van Altiris Deployment Solution,
dat deel uitmaakt van de Altiris Client Management Suite. Ga voor meer informatie over de andere
infrastructuuronderdelen die u nodig heeft voor de implementatie van Altiris Client Management Suite
naar
http://www.hp.com/go/easydeploy.
NLWW HP Software Agent 3
3 Systeeminstallatie op afstand
Met Remote System Installation kunt u het systeem opstarten en instellen met gebruik van software en
configuratie-informatie op een netwerkserver, met behulp van PXE (Preboot Execution Environment).
De voorziening Remote System Installation wordt meestal gebruikt als hulpmiddel bij het installeren en
configureren van systemen, en kan worden gebruikt voor de volgende taken:
Vaste schijf formatteren
Software-image installeren op een of meerdere nieuwe pc's
Het systeem-BIOS in het flash-ROM op afstand bijwerken (
ROM-flash op afstand
op pagina 15)
Instellingen van het systeem-BIOS configureren
U start de systeeminstallatie op afstand door op F12 te drukken zodra de melding F12 = Network
Service Boot (Opstarten via netwerkservice) tijdens het opstarten rechts onder in het scherm met
het HP logo verschijnt. Volg de instructies op het scherm om door te gaan. De standaardopstartvolgorde
is een BIOS-configuratie-instelling die u zodanig kunt aanpassen dat het systeem altijd probeert op te
starten middels PXE.
4 Hoofdstuk 3 Systeeminstallatie op afstand NLWW
4 Software bijwerken en beheren
HP biedt verscheidene hulpmiddelen voor het beheren en bijwerken van software op desktopcomputers,
werkstations en notebookcomputers:
HP Client Management Interface
HP SoftPaq Download Manager
HP System Software Manager
HP ProtectTools Security Manager
HP Client Automation Starter, Standard en Enterprise Editions
HP Client Manager from Symantec
Altiris Client Management Suite
HP Client Catalog for Microsoft System Center & SMS Products
HP Backup and Recovery Manager
Pc’s met het Intel vPro-merk met Active Management Technology
Verdiem Surveyor
HP Proactive Change Notification
HP Subscriber's Choice
HP Client Management Interface
Ongeacht de programma's voor systeembeheer die uw IT-afdeling gebruikt, is het belangrijk om zowel
de hardware als software goed te beheren om de IT-kosten laag te kunnen houden zodat uw bedrijf
flexibel blijft. IT-beheerders kunnen toegang krijgen tot HP Client Management Interface door
eenvoudige scripts te schrijven en deze scripts te integreren met een beheeroplossing naar keuze.
Met de HP CMI (HP Client Management Interface) kunnen nieuwe HP zakelijke computers
probleemloos in een beheerde IT-omgeving worden geïntegreerd. HP CMI biedt een interface voor
eenvoudige integratie van HP zakelijke computers met veelgebruikte hulpmiddelen voor systeembeheer
(zoals Microsoft Systems Management Server, IBM Tivoli Software en HP Operations) en eigen
beheerapplicaties van bedrijven. Met behulp van HP CMI kunnen hulpmiddelen en applicaties voor
systeembeheer een uitgebreide inventaris opvragen van clients, statusinformatie ontvangen en
instellingen van het systeem-BIOS beheren, door direct met de clientcomputer te communiceren.
Daardoor is er geen agent- of connectorsoftware nodig voor systeemintegratie.
NLWW HP Client Management Interface 5
HP Client Management Interface is gebaseerd op industriestandaarden zoals Microsoft Windows
Management Interface (MS WMI), Web-Based Enterprise Management (WBEM), System Management
BIOS (SMBIOS) en Advanced Configuration and Power Interface (ACPI). HP CMI is een
basistechnologie die gebruikt wordt in HP Client Management Solutions. Met HP CMI geeft HP u de
flexibiliteit om zelf te kiezen hoe u uw HP clientcomputers beheert.
Als u HP Client Management Interface gebruikt in combinatie met systeembeheersoftware kunt u het
volgende doen:
Zeer uitgebreide informatie over clients opvragen: gedetailleerde gegevens over processoren,
vaste schijven, geheugen, BIOS, stuurprogramma’s en sensorgegevens (zoals ventilatorsnelheid,
voltage en temperatuur).
Informatie ontvangen over de gezondheidstoestand van het systeem: u kunt zich aanmelden voor
een uitgebreide reeks waarschuwingen met betrekking tot de hardware van clients (bijvoorbeeld
overschrijding maximale temperatuur, stilstaande ventilator en wijzigingen in de
hardwareconfiguratie), die vervolgens naar de systeembeheerconsole, de applicatie of de lokale
clientcomputer worden verzonden. Waarschuwingen worden in real-time verzonden wanneer ze
door hardwaregebeurtenissen worden geactiveerd.
Instellingen van de systeem-BIOS beheren: vanaf uw systeembeheerconsole op afstand F10-
functies uitvoeren zoals het instellen en wijzigen van de BIOS-wachtwoorden en de opstartvolgorde
op één of alle clientsystemen zonder naar elke computer toe te hoeven gaan.
Voor meer informatie over HP Client Management Interface raadpleegt u
http://www.hp.com/go/
hpcmi/
HP SoftPaq Download Manager
HP SoftPaq Download Manager is een gratis, eenvoudig te gebruiken interface voor het zoeken naar
en downloaden van software-updates voor de HP clientcomputers in uw computeromgeving. U kunt de
softpaqs die u nodig heeft snel vinden, sorteren en selecteren door uw modelnamen,
besturingssystemen en taal op te geven. U kunt HP SoftPaq Download Manager downloaden van
http://www.hp.com/go/sdm.
6 Hoofdstuk 4 Software bijwerken en beheren NLWW
HP System Software Manager
HP System Software Manager (SSM) is een gratis hulpprogramma waarmee de installatie op afstand
van apparaatstuurprogramma's en BIOS-updates van de HP zakelijke personal computers in uw
netwerk geautomatiseerd wordt. SSM bepaalt automatisch (zonder interactie met de gebruiker) het
revisieniveau van de op elk clientsysteem geïnstalleerde stuurprogramma's en het BIOS en vergelijkt
deze lijst met de systeemsoftware-SoftPaqs die getest en opgeslagen zijn op een centrale
bestandenopslaglocatie. SSM werkt vervolgens automatisch down-revision systeemsoftware bij op de
netwerk-pc's naar een recenter niveau dat beschikbaar is in de opslaglocatie. Aangezien SSM de
distributie van SoftPaq-updates uitsluitend toestaat voor de juiste clientsysteemmodellen, kunnen
beheerders erop vertrouwen dat de systeemsoftware met SSM op efficiënte wijze wordt bijgewerkt.
System Software Manager is geschikt voor integratie met diverse hulpmiddelen voor softwaredistributie,
zoals HP Client Automation oplossingen, HP Client Manager from Symantec en Microsoft Systems
Management Server (SMS). Met SSM kunt u in SSM-indeling verpakte updates distribueren die door
uw klanten of door andere fabrikanten zijn gemaakt.
U kunt SSM gratis downloaden van
http://www.hp.com/go/ssm.
OPMERKING: SSM biedt nog geen ondersteuning voor ROM-flash op afstand op systemen waarop
Windows Vista BitLocker is ingeschakeld en die gebruikmaken van TPM-maatregelen om de BitLocker-
sleutels te beschermen, omdat flashen van het BIOS ervoor zorgt dat de vertrouwde handtekening die
BitLocker voor het platform heeft gemaakt ongeldig wordt. Schakel BitLocker uit via Groepsbeleid om
het systeem-BIOS te flashen.
U kunt ondersteuning voor BitLocker inschakelen zonder TPM-maatregelen voor het BIOS, om te
voorkomen dat de BitLocker-sleutels ongeldig worden gemaakt. HP raadt u aan een reservekopie van
de BitLocker-gegevens veilig te bewaren voor wanneer u het systeem in noodsituaties wilt herstellen.
HP ProtectTools Security Manager
HP ProtectTools Security Manager software bevat beveiligingsvoorzieningen die bescherming bieden
tegen onbevoegde toegang tot uw computer, netwerken en belangrijke gegevens. De verbeterde
beveiligingsfunctionaliteit wordt mogelijk gemaakt door de volgende softwaremodules:
Credential Manager for HP ProtectTools
Embedded Security for HP ProtectTools
Java Card Security for HP ProtectTools
BIOS Configuration for HP ProtectTools
Drive Encryption for HP ProtectTools
Device Access Manager for HP ProtectTools
File Sanitizer for HP ProtectTools
Privacy Manager for HP ProtectTools
De softwaremodules die beschikbaar zijn voor uw computer kunnen per model verschillen. Embedded
Security for HP ProtectTools is bijvoorbeeld alleen beschikaar voor computers waarop de geïntegreerde
beveiligingschip TPM (Trusted Platform Module) is geïnstalleerd.
NLWW HP System Software Manager 7
HP ProtectTools modules kunnen vooraf zijn geïnstalleerd of geladen, of worden gedownload van de
HP website. Voor bepaalde HP Compaq desktopcomputers is HP ProtectTools verkrijgbaar als
aftermarket-optie. Bezoek
http://www.hp.com/products/security voor meer informatie.
HP Client Automation Starter en Standard Editions
HP Client Automation is een gebruiksvriendelijke en eenvoudig te implementeren hardware- en
softwarebeheeroplossing voor Windows Vista-, Windows XP- en HP Thin Client omgevingen, die een
sterke basis biedt voor toekomstige vereisten. De oplossing wordt aangeboden in twee edities:
De Starter Edition (basiseditie) is een gratis product voor het beheren van HP desktopcomputers,
notebookcomputers en werkstations. Het biedt hardware en software, beheer op afstand, HP alert
monitoring, HP BIOS- en stuurprogramma-updates, ingratie met HP ProtectTools en toegevoegde
ondersteuning voor Intel AMT. De Starter Edition ondersteunt ook de implementatie en het beheer
van HP Thin Clients.
De Standard Edition is beschikbaar tegen betaling en omvat alle functionaliteit van de Starter
Edition plus Windows-implementatie en –migratie, patchbeheermogelijkheden, softwaredistributie
en gebruiksmeters voor software.
De HP Client Automation Starter en Standard Editions bieden een migratiepad naar de HP Client
Automation Enterprise Edition (op basis van Radia-technologie) voor geautomatiseerd beheer van
grote, diverse en constant veranderende IT-omgevingen.
Ga voor meer informatie over HP Client Automation oplossingen naar
http://www.hp.com/go/client.
HP Client Automation Enterprise Edition
HP Client Automation Enterprise Edition is een oplossing op basis van beleid, waarmee beheerders
software en content constant kunnen inventariseren, implementeren, patchen en beheren op diverse
clientplatforms. Met HP Client Automation Enterprise Edition kan de IT-professional het volgende doen:
Het volledige beheerproces voor levensduur automatiseren, van ontdekking, implementatie en
voortdurend beheer tot migratie en afdanking.
Een volledig softwarepakket automatisch implementeren en voortdurend beheren
(besturingssystemen, applicaties, patches, instellingen en content).
Software beheren op bijna ieder willekeurig apparaat, waaronder desktopcomputers, werkstations
en notebookcomputers, binnen een heterogene of enkelvoudige infrastructuur.
Software beheren op de meeste besturingssystemen.
Dankzij voortdurende configuratiebeheer hebben klanten van HP bevestigd dat zij enorme besparingen
op hun IT-kosten hebben gedaan, versnelde time-to-market voor software en content hebben
gerealiseerd en productievere gebruikers hebben die meer voldoening uit hun werk halen.
Ga voor meer informatie over HP Client Automation oplossingen naar
http://www.hp.com/go/client.
8 Hoofdstuk 4 Software bijwerken en beheren NLWW
HP Client Manager from Symantec
HP Client Manager from Symantec is ontwikkeld met Altiris en gratis verkrijgbaar voor alle ondersteunde
HP zakelijke desktopcomputers, notebookcomputers en werkstationmodellen. SSM is geïntegreerd in
HP Client Manager en maakt het volgen, bewaken en beheren van de hardwareonderdelen van HP
clientsystemen mogelijk.
U kunt HP Client Manager from Symantec gebruiken om het volgende te doen:
Waardevolle hardware-informatie opvragen over bijvoorbeeld processor-, geheugen-, video- en
beveiligingsinstellingen.
Systeemstatus bewaken om problemen preventief op te lossen.
Automatisch stuurprogramma's en BIOS-updates ontvangen en installeren zonder elke pc te
hoeven bezoeken.
BIOS- en beveiligingsinstellingen op afstand configureren.
Hardwareproblemen snel oplossen met behulp van geautomatiseerde processen.
Door strakke integratie met HP Instant Support is minder tijd nodig voor het oplossen van
hardwareproblemen.
Diagnostische middelen: hiermee kunt u op afstand rapportages uitvoeren en weergeven op HP
desktopcomputers, notebookcomputers en werkstations.
Systeemgezondheid scannen: hiermee controleert u bekende hardwareproblemen in de
geïnstalleerde HP clientsystemen.
Active Chat: hiermee brengt u een verbinding tot stand met een HP Business Partner.
HP Knowledgebase: hiermee kunt u informatie van deskundigen raadplegen.
Geautomatiseerd verzamel- en afleverproces voor SoftPaq's voor het snel oplossen van
hardwareproblemen.
Systemen voor identificatie, inventarisatie en initialisatie met ingebouwde HP ProtectTools
beveiligings-chip.
Mogelijkheid voor het lokaal weergeven van gezondheidswaarschuwingen op het clientsysteem.
Rapporteren van basis-inventarisgegevens over niet-HP clients.
TPM-beveiligingschip instellen en configureren.
Backup en herstel voor clients centraal plannen.
Toegevoegde ondersteuning voor Intel AMT-beheer.
Ga voor meer informatie over HP Client Manager from Symantec naar
http://www.hp.com/go/
clientmanager.
NLWW HP Client Manager from Symantec 9
Altiris Client Management Suite
Altiris Client Management Suite is een eenvoudig te gebruiken oplossing voor het volledige beheer van
software voor desktopcomputers, notebooks en werkstations. Client Management Suite Level 1 bevat
de volgende Altiris-producten:
Inventory Solution
Deployment Solution
Software Delivery Solution
Patch Management Solution
Application Metering Solution
Application Management Solution
Carbon Copy Solution
Ga voor meer informatie over Altiris Client Management Suite naar
http://www.altiris.com/Products/
ClientManagementSuite.aspx.
HP Client Catalog for Microsoft System Center & SMS
Products
Met de HP Client Catalog kunnen IT-professionals die met Microsoft-producten werken de
implementatie van HP software-updates (Softpaqs) op HP zakelijke personal computers volledig
automatiseren. Het catalogusbestand bevat gedetailleerde platforminformatie over HP zakelijke
desktopcomputers, notebookcomputers en werkstations. Het programma kan worden gebruikt in
combinatie met de inventaris- en updatevoorzieningen van Microsoft-producten om automatisch driver-
updates en patches te bieden voor beheerde HP clientcomputers.
HP Client Catalog ondersteunt onder andere de volgende Microsoft-producten:
System Center Configuration Manager 2007
System Center Essentials 2007
Systems Management Server (SMS) 2003 R2
Kijk voor meer informatie over HP Client Catalog for SMS op
http://h20331.www2.hp.com/Hpsub/cache/
486247-0-0-225-121.html
10 Hoofdstuk 4 Software bijwerken en beheren NLWW
HP Backup and Recovery Manager
HP Backup and Recovery Manager is een eenvoudig te gebruiken, veelzijdige toepassing waarmee u
backups kunt maken van de primaire vaste schijf van de computer en deze kunt herstellen. De
toepassing werkt onder Windows en maakt backups van Windows, alle toepassingen en alle
gegevensbestanden. U kunt backups automatisch met regelmatige tussenpozen laten uitvoeren of
backups handmatig starten. Belangrijke bestanden kunnen afzonderlijk van de reguliere backups
worden gearchiveerd.
HP Backup and Recovery Manager is vooraf geïnstalleerd op station C en maakt een herstelpartitie.
Herstelpunten en backups van bestanden kunnen naar cd's of dvd's worden gekopieerd, terwijl alle
backups naar een netwerk of secundaire vaste schijven kunnen worden gekopieerd.
HP raadt u sterk aan herstelschijven te maken voordat u de computer in gebruik neemt en regelmatig
automatische backups van herstelpunten te plannen.
Ga als volgt te werk om herstelschijven te maken:
1. Klik op Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager om de wizard
Backup and Recovery te openen en klik vervolgens op Next (Volgende).
2. Selecteer Create a set of recovery discs (Recommended) (Herstelschijven maken
(aanbevolen)) en klik op Next (Volgende).
3. Volg de instructies in de wizard op.
Raadpleeg voor meer informatie over het gebruik van HP Backup and Recovery Manager de HP Backup
and Recovery Manager User Guide (Gebruikershandleiding HP Backup and Recovery Manager). Klik
hiervoor op Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager Manual
(Handleiding HP Backup and Recovery Manager).
OPMERKING: Bel met de klantenondersteuning van HP om een set herstelschijven te bestellen. Ga
naar de volgende website, selecteer uw land/regio en klik op de koppeling Technical support after
you buy (Technische ondersteuning na aankoop) onder het kopje Call HP (Bel HP) voor het
telefoonnummer van de klantenondersteuning in uw land/regio.
http://welcome.hp.com/country/us/en/wwcontact_us.html
NLWW HP Backup and Recovery Manager 11
Management Technology
Computermodellen kunnen zijn voorzien van vPro-technologie of een standaardtechnologie. Beide
zorgen voor betere ontdekking, reparatie en bescherming van computermiddelen in een netwerk. Beide
technologieën zorgen er bovendien voor dat computers kunnen worden beheerd wanneer ze zijn in- of
uitgeschakeld en wanneer het besturingssysteem is vastgelopen.
De voorzieningen van Management Technology zijn onder andere:
Hardware-inventarisatiegegevens
Waarschuwingen
Energiebeheer: hiermee schakelt u de stroom in of uit of kunt u computers uitschakelen en direct
weer inschakelen als het systeem hangt.
Diagnose en reparatie op afstand
Serial-over-LAN: hiermee kunt u pc’s op afstand vanaf de console besturen tijdens de
opstartfase.
IDE-Redirect: hiermee start u het systeem op afstand op vanaf een opstartschijf, schijf of ISO-
image.
Isoleren en herstellen van de hardware: hiermee beperkt of beëindigt u bij virusactiviteit de toegang
van de pc tot het netwerk.
OPMERKING: Voor een overzicht van Intel vPro-technologie bezoekt u http://www.intel.com/vpro.
Raadpleeg voor specifieke informatie van HP over Intel vPro-technologie de whitepapers op
http://www.hp.com/support. Selecteer uw land en taal, selecteer See support and troubleshooting
information (Ondersteuning en informatie over probleemoplossing raadplegen), typ het modelnummer
van de computer en druk op Enter. Klik in de categorie Resources (Bronnen) op Manuals (guides,
supplements, addendums, etc) (Handleidingen (gidsen, supplementen, enz). Klik bij Quick jump to
manuals by category (Snel naar handleidingen per categorie) op White papers (Whitepapers).
De beschikbare beheertechnologieën zijn onder andere:
AMT (inclusief DASH 1.0)
ASF
ASF en AMT mogen niet tegelijkertijd worden geconfigureerd, maar worden wel allebei ondersteund.
Ga als volgt te werk om Intel vPro-systemen voor AMT of ASF te configureren:
1. Zet de computer aan of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Microsoft Windows
Start > Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets Ctrl+P, voordat het besturingssysteem
wordt geladen.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op Ctrl+P drukt, start u de computer opnieuw op
en drukt u op Ctrl+P voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te
openen.
12 Hoofdstuk 4 Software bijwerken en beheren NLWW
Met deze sneltoets opent u het hulpprogramma Intel Management Engine BIOS Execution (MEBx). Met
dit hulpprogramma kan de gebruiker diverse aspecten van de beheertechnologie configureren.
Hieronder wordt een aantal configuratieopties weergegeven:
Main Menu (Hoofdmenu)
Intel ® ME Configuration (Intel ® ME-configuratie)
Intel ® AMT Configuration (Intel ® AMT-configuratie)
Change Intel ® ME Password (Intel ® ME-wachtwoord wijzigen)
Exit (Afsluiten)
Intel ® ME Platform Configuration (Intel ® ME-platformconfiguratie)
Intel ® ME State Control (enable/disable) (Intel ® ME-statuscontrole (inschakelen/
uitschakelen))
Intel ® ME Firmware Local Update (enable/disable) (Lokale Intel ® ME-firmware-update
(inschakelen/uitschakelen))
Intel ® ME Features Control (Intel ® ME-voorzieningenbeheer)
Intel ® ME Power Control (Intel ® ME-energiebeheer)
Intel ® AMT Configuration (Intel ® AMT-configuratie)
Host Name (Hostnaam)
TCP/IP
Provision Model (Enterprise, SMB) (Instellingenmodus (Enterprise, SMB))
Setup and Configuration (Instellingen en configuratie)
Un-Provision (Standaardinstellingen herstellen)
SOL/IDE-R (enable/disable) (SOL/IDE-R (inschakelen/uitschakelen))
Password Policy (Wachtwoordbeleid)
Secure Firmware Update (enable/disable) (Veilige firmware-update (inschakelen/
uitschakelen))
Set PRTC (PRTC instellen)
Idle Timeout (Time-out voor inactiviteit)
Change Intel ® ME Password (Intel ® ME-wachtwoord wijzigen). HP adviseert om dit wachtwoord
te wijzigen. Het standaardwachtwoord is admin.
De beheerder moet gebruikmaken van een console op afstand die ondersteuning biedt voor AMT, om
AMT-systemen op afstand te beheren. Beheerconsoles voor bedrijven zijn verkrijgbaar bij leveranciers
als HP, Altiris en Microsoft SMS. In de SMB-modus biedt de client een internetbrowser-interface. Als u
deze functie wilt gebruiken, opent u een browser van een ander systeem op het netwerk en typt u
http://host_name:16992 waarbij host_name de aan het systeem toegewezen naam is. In plaats
van de hostnaam kan ook het IP-adres worden gebruikt.
NLWW Management Technology 13
Verdiem Surveyor
Verdiem Surveyor is een oplossing waarmee u de energiekosten van pc's kunt beheren. Surveyor meet
en meldt hoeveel energie elke pc verbruikt. Daarnaast kunnen de voedingsinstellingen van de pc's
worden geregeld, zodat beheerders eenvoudig energiebesparende strategieën in het gehele netwerk
kunnen implementeren. U kunt een HP SoftPaq met de Surveyor-agent downloaden van de
ondersteuningswebsite van HP en installeren op ondersteunde commerciële desktopmodellen.
Surveyor-licenties voor pc-beheer zijn verkrijgbaar via uw HP vertegenwoordiger.
HP Proactive Change Notification
Het programma Proactive Notification maakt gebruik van de website Subscriber's Choice om proactief
en automatisch het volgende te doen:
U ontvangt per e-mail PCN-berichten (Proactive Change Notification) waarmee u tot 60 dagen van
tevoren wordt ingelicht over hardware- en softwarewijzigingen met betrekking tot de meeste
commercieel verkrijgbare computers en servers.
U ontvangt e-mailberichten met Customer Bulletins, Customer Advisories, Customer Notes,
Security Bulletins en Driver Alerts voor de meeste commercieel verkrijgbare computers en servers.
U definieert uw eigen profiel, zodat u alleen informatie ontvangt die betrekking heeft op uw specifieke
IT-omgeving. Voor meer informatie over Proactive Change Notification en om uw eigen profiel te maken,
bezoekt u
http://h30046.www3.hp.com/subhub.php.
Subscriber's Choice
Subscriber's Choice is een speciale service van HP.
Op basis van uw profiel ontvangt u van HP op maat gemaakte producttips, informatieve artikelen,
kennisgevingen van nieuwe stuurprogramma's en/of informatie over productondersteuning.
Via de Driver and Support Alerts/Notifications van Subscriber’s Choice ontvangt u e-mailberichten die
u erop wijzen dat de informatie waarop u via uw profiel bent geabonneerd, gereed is om online te worden
bekeken of gedownload. Voor meer informatie over Subscriber’s Choice en voor het maken van een
persoonlijk profiel bezoekt u
http://h30046.www3.hp.com/subhub.php.
Verouderde oplossingen
Twee softwarepakketten, Altiris Local Recovery en Dantz Retrospect, worden niet langer meegeleverd
met zakelijke HP desktopcomputers, notebookcomputers en werkstations. Op alle zakelijke
desktopcomputers, notebookcomputers en werkstations die in 2006 op de markt komen, wordt
standaard HP Backup and Recovery Manager (HP beheerprogramma voor backup en herstel)
geïnstalleerd.
14 Hoofdstuk 4 Software bijwerken en beheren NLWW
5ROM-flash
Het BIOS van de computer wordt opgeslagen in een programmeerbaar flash-ROM (read only memory).
Door een instelwachtwoord te definiëren in Computer Setup (Computerinstellingen) kunt u voorkomen
dat het ROM onbedoeld wordt gewijzigd of overschreven. Dit is belangrijk om de bedrijfszekerheid van
de computer te waarborgen. Mocht u het BIOS willen bijwerken, dan kunt u de meest recente BIOS-
images downloaden van de pagina voor HP stuurprogramma's en ondersteuning,
http://www.hp.com/
support/files.
VOORZICHTIG: Zorg ervoor dat u een instelwachtwoord definieert om het ROM optimaal te
beschermen. Het instelwachtwoord voorkomt ROM-upgrades door onbevoegden. Met behulp van
System Software Manager kan de systeembeheerder het instelwachtwoord voor een of meer computers
tegelijk definiëren. Bezoek
http://www.hp.com/go/ssm voor meer informatie.
ROM-flash op afstand
Met een ROM-flash op afstand kan de systeembeheerder het BIOS van HP computers op afstand veilig
bijwerken vanaf de centrale beheerdersconsole. Doordat de systeembeheerder deze taak op afstand
kan uitvoeren voor meer pc's tegelijk, is een consistent gebruik van en betere controle op HP PC BIOS-
versies in het gehele netwerk mogelijk. Bovendien leidt dit tot een hogere productiviteit en lagere
onderhoudskosten.
OPMERKING: SSM biedt nog geen ondersteuning voor ROM-flash op afstand op systemen waarop
Windows Vista BitLocker is ingeschakeld en die gebruikmaken van TPM-maatregelen om de BitLocker-
sleutels te beschermen, omdat flashen van het BIOS ervoor zorgt dat de vertrouwde handtekening die
BitLocker voor het platform heeft gemaakt ongeldig wordt. Schakel BitLocker uit via Groepsbeleid om
het systeem-BIOS te flashen.
De computer moet zijn ingeschakeld of op afstand worden geactiveerd om van de flash-ROM-upgrade
te kunnen profiteren.
Voor meer informatie over ROM-flash op afstand raadpleegt u HP Client Manager Software of System
Software Manager op de website
http://www.hp.com/go/ssm/.
HPQFlash
Met het hulpprogramma HPQFlash wordt het systeem-BIOS van afzonderlijke pc's vanuit een Windows-
besturingssysteem lokaal bijgewerkt of hersteld.
Voor meer informatie over HPQFlash bezoekt u
http://www.hp.com/support/files en typt u het
modelnummer van de computer wanneer u daarom wordt gevraagd.
NLWW ROM-flash op afstand 15
6 Boot Block Emergency Recovery Mode
De Boot Block Emergency Recovery Mode (Herstelmodus voor noodsituaties met opstartblok) zorgt
ervoor dat het systeem zich kan herstellen in het onwaarschijnlijke geval dat zich een storing voordoet
bij de ROM-flash. Als zich tijdens een BIOS-upgrade bijvoorbeeld een stroomstoring voordoet, zou de
ROM-flash niet volledig zijn. Hierdoor zou het systeem-BIOS onbruikbaar worden. Het opstartblok is
een tegen flashen beveiligd gedeelte van het ROM dat code bevat die bij het inschakelen van het
systeem controleert of de systeem-BIOS-versie geldig is.
Als de versie van het systeem-BIOS geldig is, wordt het systeem normaal gestart.
Als de versie van het systeem-BIOS niet geldig is, biedt een failsafe Boot Block BIOS voldoende
ondersteuning om te zoeken naar verwijderbare media voor BIOS-imagebestanden. Als een
geschikt BIOS-imagebestand wordt aangetroffen, wordt het automatisch in het ROM geflasht.
Als een ongeldige BIOS-versie wordt gedetecteerd, knippert het aan/uit-lampje 8 maal in de kleur rood
met tussenpozen van 1 seconde. Tegelijkerheid laat het systeem 8 keer een pieptoon horen. Als het
gedeelte van het systeem-ROM dat de ROM-versie van de video-optie bevat niet beschadigd is, wordt
Boot Block Emergency Recovery Mode op het scherm weergegeven.
In de herstelstand voor noodsituaties kunt u het systeem als volgt herstellen:
1. Schakel de stroom uit.
2. Plaats een cd of USB-flashapparaat met in de hoofddirectory het gewenste BIOS-imagebestand.
OPMERKING: Het medium moet zijn geformatteerd met het FAT12-, FAT16- of FAT32-
bestandssysteem.
3. Zet de computer aan.
Als geen geschikt BIOS-image wordt aangetroffen, wordt u gevraagd om een medium met een
BIOS-imagebestand te plaatsen.
Als het gelukt is om het ROM te herprogrammeren, wordt het systeem automatisch uitgeschakeld.
4. Verwijder de media waarmee u het BIOS heeft bijgewerkt.
5. Schakel de computer in om deze opnieuw op te starten.
OPMERKING: BitLocker voorkomt dat Windows Vista opstart wanneer er zich in de
optischeschijfeenheid een cd bevindt met het BIOS-imagebestand. Als BitLocker is ingeschakeld,
verwijdert u deze cd voordat u Windows Vista probeert te starten.
16 Hoofdstuk 6 Boot Block Emergency Recovery Mode NLWW
7 Setup kopiëren
De volgende procedures bieden een beheerder de mogelijkheid om op eenvoudige wijze een
computerconfiguratie te kopiëren naar andere computers van hetzelfde type. Hierdoor kunnen
meerdere computers sneller en consistenter worden geconfigureerd.
OPMERKING: Voor beide procedures is een diskettedrive of een ondersteunde USB-flashdrive
benodigd.
Kopiëren naar één computer
VOORZICHTIG: Configuraties verschillen per computermodel. Als het model van de broncomputer
niet overeenkomt met dat van de doelcomputer, kan het bestandssysteem beschadigd raken. Kopieer
bijvoorbeeld nooit de configuratie van een dc7xxx pc naar een dx7xxx pc.
1. Selecteer de installatieconfiguratie die u wilt kopiëren. Zet de computer uit. Selecteer hiervoor in
Windows Start > Uitschakelen > Uitschakelen.
2. Plaats nu het USB-flashapparaat, als u dit gebruikt.
3. Zet de computer aan.
4. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
5. Als u een diskette gebruikt, plaatst u deze nu.
6. Klik op File (Bestand) > Replicated Setup (Gekopieerde configuratie) > Save to Removable
Media (Opslaan naar verwijderbare media). Volg de instructies op het scherm om de
configuratiediskette of het USB-flashapparaat te maken.
7. Zet de computer die u wilt configureren uit en plaats de configuratiediskette of het USB-
flashapparaat.
8. Zet de computer weer aan.
9. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
NLWW Kopiëren naar één computer 17
10. Klik op File (Bestand) > Replicated Setup (Gekopieerde configuratie) > Restore from Removable
Media (Herstellen vanaf verwijderbaar medium) en volg de instructies op het scherm.
11. Start de computer opnieuw wanneer de configuratie voltooid is.
Kopiëren naar meerdere computers
VOORZICHTIG: Configuraties verschillen per computermodel. Als het model van de broncomputer
niet overeenkomt met dat van de doelcomputer, kan het bestandssysteem beschadigd raken. Kopieer
bijvoorbeeld nooit de configuratie van een dc7xxx PC naar een dx7xxx PC.
Bij deze methode duurt de voorbereiding van de configuratiediskette of het USB-flashapparaat wat
langer, maar daar staat tegenover dat het kopiëren van de configuratie naar de doelcomputers
aanzienlijk sneller verloopt.
OPMERKING: Voor deze procedure of wanneer u een opstartbaar USB-flashapparaat wilt maken, is
een opstartdiskette vereist. Als Windows XP niet beschikbaar is voor het maken van een opstartdiskette,
kunt u de methode gebruiken voor het kopiëren naar één computer (zie
Kopiëren naar één computer
op pagina 17).
1. Maak een opstartdiskette of USB-flashapparaat. Zie Ondersteunde USB-flashmedia
op pagina 19 of Niet-ondersteunde USB-flashmedia op pagina 20.
VOORZICHTIG: Niet alle computers kunnen vanaf een USB-flashapparaat worden opgestart.
Als het USB-apparaat in de opstartvolgorde van Computer Setup (Computerinstellingen) eerder
wordt vermeld dan de vaste schijf, kan de computer vanaf een USB-flashapparaat worden
opgestart. Gebruik in alle andere gevallen een opstartdiskette.
2. Selecteer de installatieconfiguratie die u wilt kopiëren. Zet de computer uit. Selecteer hiervoor in
Windows Start > Uitschakelen > Uitschakelen.
3. Plaats nu het USB-flashapparaat, als u dit gebruikt.
4. Zet de computer aan.
5. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
6. Als u een diskette gebruikt, plaatst u deze nu.
7. Klik op File (Bestand) > Replicated Setup (Gekopieerde configuratie) > Save to Removable
Media (Opslaan naar verwijderbare media). Volg de instructies op het scherm om de
configuratiediskette of het USB-flashapparaat te maken.
8. Download een BIOS-hulpprogramma voor het kopiëren van de configuratie (repset.exe) en kopieer
dit naar de configuratiediskette of naar het USB-flashapparaat. Ga naar
http://welcome.hp.com/
country/us/en/support.html en typ het modelnummer van de computer om dit hulpprogramma te
downloaden.
9. Maak op de configuratiediskette of op het USB-flashapparaat een autoexec.bat-bestand met de
volgende opdracht:
repset.exe
18 Hoofdstuk 7 Setup kopiëren NLWW
10. Zet de computer die u wilt configureren uit. Plaats de configuratiediskette of het USB-flashapparaat
en zet de computer weer aan. Het configuratiehulpprogramma wordt automatisch uitgevoerd.
11. Start de computer opnieuw wanneer de configuratie voltooid is.
Opstartapparaat maken
Ondersteunde USB-flashmedia
Ondersteunde apparaten bevatten een vooraf geïnstalleerd image waarmee ze gemakkelijk opstartbaar
kunnen worden gemaakt. Alle USB-flashmedia van HP en Compaq en van de meeste andere
fabrikanten beschikken over dit vooraf geïnstalleerde image. Als het USB-flashapparaat dat u gebruikt
niet van een dergelijk image is voorzien, gebruikt u de procedure die later in dit gedeelte wordt
beschreven (zie
Niet-ondersteunde USB-flashmedia op pagina 20).
Als u een opstartbaar USB-flashapparaat wilt maken, heeft u het volgende nodig:
Een ondersteund USB-flashapparaat.
Een DOS-opstartdiskette met de programma's FDISK en SYS. (Als SYS niet beschikbaar is, kan
FORMAT worden gebruikt. Dit betekent echter dat alle bestaande bestanden op het USB-
flashapparaat verloren gaan.)
Een pc die vanaf een USB-flashapparaat kan worden opgestart.
VOORZICHTIG: Enkele oudere pc-modellen kunnen mogelijk niet vanaf een USB-flashapparaat
worden opgestart. Als het USB-apparaat in de opstartvolgorde van Computer Setup
(Computerinstellingen) eerder wordt vermeld dan de vaste schijf, kan de computer vanaf een USB-
flashapparaat worden opgestart. Gebruik in alle andere gevallen een opstartdiskette.
1. Zet de computer uit.
2. Plaats het USB-flashapparaat in een van de USB-poorten van de computer en verwijder alle andere
USB-opslagapparaten met uitzondering van de USB-diskettedrives.
3. Plaats een DOS-opstartdiskette met FDISK.COM en SYS.COM of FORMAT.COM in een
diskettedrive en zet de computer aan om de DOS-diskette op te starten.
4. Voer FDISK uit vanaf de A:\-prompt door FDISK te typen en op Enter te drukken. Wanneer u
daarom wordt gevraagd, klikt u op Yes (Ja, Y) om ondersteuning voor grote schijven in te
schakelen.
5. Typ keuze [5] om de stations in het systeem weer te geven. Het USB-flashapparaat is het station
met een formaat dat het meest overeenkomt met een van de vermelde stations. Meestal is dit het
laatste station van de lijst. Let op de letter van het station.
Station voor USB-flashapparaat: __________
VOORZICHTIG: Als een station niet overeenkomt met het USB-flashapparaat, mag u niet
doorgaan. Het is mogelijk dat gegevens verloren gaan. Controleer of zich in de USB-poorten geen
opslagapparaten bevinden. Als dat wel het geval is, verwijdert u ze, start u de computer opnieuw
op en gaat u verder vanaf stap 4. Als u geen opslagapparatuur vindt, betekent dit dat het USB-
flashapparaat niet ondersteund wordt of dat het defect is. Probeer NIET het USB-flashapparaat
toch opstartbaar te maken.
6. Sluit FDISK af door te drukken op de Esc-toets om naar de prompt A:\ terug te keren.
NLWW Opstartapparaat maken 19
7. Als uw DOS-opstartdiskette SYS.COM bevat, gaat u naar stap 8. Ga anders naar stap 9.
8. Typ achter de prompt A:\ SYS x: waarbij x staat voor de eerder genoemde stationsletter.
VOORZICHTIG: Zorg ervoor dat u de juiste stationsletter heeft ingevoerd voor het USB-
flashapparaat.
Nadat de systeembestanden zijn overgebracht, keert SYS terug naar prompt A:\. Ga verder met
stap 13.
9. Kopieer de bestanden die u wilt houden van uw USB-flashapparaat naar een tijdelijke directory op
een ander station (bijvoorbeeld de interne vaste schijf van het systeem).
10. Typ achter de prompt A:\ FORMAT /S X: waarbij X staat voor de eerder vermelde stationsletter.
VOORZICHTIG: Zorg ervoor dat u de juiste stationsletter heeft ingevoerd voor het USB-
flashapparaat.
FORMAT geeft een aantal berichten weer en vraagt elke keer of u verder wilt gaan. Druk elke keer
op Y. FORMAT formatteert de USB-flashmedia, voegt de systeembestanden toe en vraagt om een
naam voor het volume.
11. Druk op Enter als u geen label wilt invoeren of voer een label in.
12. Kopieer de bestanden die u in stap 9 heeft opgeslagen terug naar het USB-flashapparaat.
13. Verwijder de diskette en start de computer opnieuw op. De computer wordt opgestart vanaf het
USB-flashapparaat dat C als stationsletter krijgt.
OPMERKING: De standaardopstartvolgorde varieert per computer en kan in het hulpprogramma
Computer Setup (Computerinstellingen) worden gewijzigd.
Als u een DOS-versie van Windows 9x heeft gebruikt, krijgt u waarschijnlijk even een scherm met
Windows-logo te zien. Als u dit scherm niet wilt, voegt u een leeg bestand, LOGO.SYS, toe aan
de hoofddirectory van het USB-flashapparaat.
Ga terug naar Kopiëren naar meerdere computers op pagina 18.
Niet-ondersteunde USB-flashmedia
Als u een opstartbaar USB-flashapparaat wilt maken, heeft u het volgende nodig:
Een USB-flashapparaat.
Een DOS-opstartdiskette met de programma's FDISK en SYS. (Als SYS niet beschikbaar is, kan
FORMAT worden gebruikt. Dit betekent echter dat alle bestaande bestanden op het USB-
flashapparaat verloren gaan.)
Een pc die vanaf een USB-flashapparaat kan worden opgestart.
20 Hoofdstuk 7 Setup kopiëren NLWW
VOORZICHTIG: Enkele oudere pc-modellen kunnen mogelijk niet vanaf een USB-flashapparaat
worden opgestart. Als het USB-apparaat in de opstartvolgorde van Computer Setup
(Computerinstellingen) eerder wordt vermeld dan de vaste schijf, kan de computer vanaf een USB-
flashapparaat worden opgestart. Gebruik in alle andere gevallen een opstartdiskette.
1. Als zich PCI-kaarten in het systeem bevinden met daaraan gekoppelde SCSI-, ATA RAID- of
SATA-eenheden, schakelt u de computer uit en haalt u de stekker uit het stopcontact.
VOORZICHTIG: De stekker MOET uit het stopcontact worden gehaald.
2. Open vervolgens de computer en verwijder de PCI-kaarten.
3. Plaats het USB-flashapparaat in een van de USB-poorten van de computer en verwijder alle andere
USB-opslagapparaten met uitzondering van de USB-diskettedrives. Sluit de behuizing van de
computer.
4. Sluit het netsnoer weer aan en zet de computer aan.
5. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
6. Ga naar Advanced (Geavanceerd) > PCI Devices (PCI-apparaten) om de PATA- en SATA-
controllers uit te schakelen. Onthoud bij het uitschakelen van de SATA-controller aan welke IRQ
de controller is toegewezen. In een latere stap moet de IRQ namelijk opnieuw worden toegewezen.
Sluit Computer Setup (Computerinstellingen) af en bevestig de wijzigingen.
SATA IRQ: __________
7. Plaats een DOS-opstartdiskette met FDISK.COM en SYS.COM of FORMAT.COM in een
diskettedrive en zet de computer aan om de DOS-diskette op te starten.
8. Start FDISK en verwijder eventuele partities op het USB-flashapparaat. Maak een nieuwe partitie
en markeer deze als actief. Druk op de toets Esc om FDISK af te sluiten.
9. Als het systeem na het afsluiten van FDISK niet opnieuw werd opgestart, drukt u op Ctrl+Alt+Del
om opnieuw op te starten vanaf de DOS-diskette.
10. Typ achter de prompt A:\ FORMAT C: /S en druk op Enter. Format zorgt ervoor dat het USB-
flashapparaat wordt geformatteerd, dat de systeembestanden worden toegevoegd en vraagt om
een volumelabel.
11. Druk op Enter als u geen label wilt invoeren of voer een label in.
12. Zet de computer uit en haal het netsnoer uit het stopcontact. Open de computer en installeer de
PCI-kaarten die eerder uit de computer werden verwijderd. Sluit de behuizing van de computer.
13. Stop de stekker in het stopcontact, verwijder de diskette en zet de computer weer aan.
14. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
NLWW Opstartapparaat maken 21
15. Ga naar Advanced (Geavanceerd) > PCI Devices (PCI-apparaten) en schakel de PATA- en
SATA-controllers die u in stap 6 had uitgeschakeld weer in. Stel de oorspronkelijke IRQ weer in
voor de SATA-controller.
16. Sla de wijzigingen op en sluit af. De computer wordt opgestart vanaf het USB-flashapparaat dat C
als stationsletter krijgt.
OPMERKING: De standaard opstartvolgorde varieert per computer en kan in het hulpprogramma
Computer Setup (Computerinstellingen) worden gewijzigd. Raadpleeg de handleiding
Computerinstellingen voor instructies.
Als u een DOS-versie van Windows 9x heeft gebruikt, krijgt u waarschijnlijk even een scherm met
Windows-logo te zien. Als u dit scherm niet wilt, voegt u een leeg bestand, LOGO.SYS, toe aan
de hoofddirectory van het USB-flashapparaat.
Ga terug naar Kopiëren naar meerdere computers op pagina 18.
22 Hoofdstuk 7 Setup kopiëren NLWW
8 Aan/uit-knop met twee standen
Als Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) is ingeschakeld, kan de aan/uit-knop
functioneren als aan/uit-schakelaar of als een standbyknop. In de standbystand wordt de
stroomvoorziening niet helemaal afgesloten, maar verbruikt de computer minder energie. Hierdoor kunt
u snel het stroomverbruik beperken zonder dat u applicaties hoeft te sluiten en kan de computer snel
naar de oorspronkelijke stand terugkeren zonder dat u gegevens verliest.
Ga als volgt te werk om de configuratie van de aan/uit-knop te wijzigen:
1. Klik op Start selecteer vervolgens Configuratiescherm > Energiebeheer.
2. Selecteer het tabblad Geavanceerd in het venster Eigenschappen voor Energiebeheer.
3. Selecteer in het gedeelte Aan/uit-knop de optie Standby.
Als u de aan/uit-knop eenmaal heeft geconfigureerd als standbyknop, kunt u met deze knop
overschakelen op een stand met een bijzonder laag energieverbruik. Druk nogmaals op deze knop om
weer terug te gaan naar de maximale stroomvoorziening. Als u de stroomvoorziening helemaal wilt
uitschakelen, houdt u de aan/uit-knop vier seconden ingedrukt.
VOORZICHTIG: Gebruik de aan/uit-knop niet om de computer uit te schakelen, tenzij het systeem
niet meer reageert. Als u de stroomtoevoer uitschakelt zonder tussenkomst van het besturingssysteem,
kunnen er gegevens op de vaste schijf beschadigd raken of verloren gaan.
NLWW 23
9 HP ondersteuningswebsite
HP verzorgt grondige tests en debugprocedures van software die door HP of andere leveranciers wordt
ontwikkeld. Bovendien ontwikkelt HP ondersteunende software specifiek voor elk besturingssysteem,
zodat HP computers optimaal presteren op het gebied van snelheid, compatibiliteit en betrouwbaarheid.
Wanneer u overschakelt naar een ander besturingssysteem of naar een nieuwere versie van het
besturingssysteem, is het belangrijk om de ondersteunende software te implementeren die is ontwikkeld
voor het desbetreffende besturingssysteem of de desbetreffende versie. Als u een andere versie van
Microsoft Windows wilt gebruiken dan de versie die bij de computer is geleverd, is het noodzakelijk dat
u de overeenkomstige stuurprogramma's en hulpprogramma's installeert, zodat alle voorzieningen
worden ondersteund en naar behoren functioneren.
Het is heel eenvoudig om de meest recente versies van de ondersteunende software van HP te vinden,
te verkrijgen, uit te proberen en te installeren. U kunt de software downloaden van
http://www.hp.com/
support.
De website bevat de meest recente versie van stuurprogramma's, hulpprogramma's en flash-ROM-
images die nodig zijn om het meest recente Microsoft Windows-besturingssysteem op de HP computer
uit te voeren.
24 Hoofdstuk 9 HP ondersteuningswebsite NLWW
10 Industriestandaarden
De HP oplossingen voor systeembeheer kunnen goed worden geïntegreerd met andere applicaties voor
systeembeheer en zijn gebaseerd op industriestandaarden, zoals:
Web-Based Enterprise Management (WBEM)
Windows Management Interface (WMI)
Wake on LAN
ACPI
SMBIOS
PXE-ondersteuning (Pre-boot Execution)
NLWW 25
11 Inventarisbeheer en beveiliging
Ingebouwde functies voor inventarisbeheer leveren essentiële inventarisgegevens op, die kunnen
worden beheerd met HP Systems Insight Manager, HP Client Manager, HP Configuration Management
Solution, HP Client Configuration Manager of andere applicaties voor systeembeheer. Dankzij de
naadloze, automatische integratie van de voorzieningen voor inventarisbeheer met deze producten,
kunt u een hulpprogramma voor computerbeheer kiezen dat het beste aansluit op uw omgeving, zodat
uw investering in bestaande software zijn waarde behoudt.
HP biedt ook mogelijkheden om de toegang tot waardevolle onderdelen en informatie te beveiligen. Als
HP Embedded Security for ProtectTools is geïnstalleerd, wordt onbevoegde toegang tot gegevens
voorkomen, de integriteit van het systeem gecontroleerd en worden derden die het systeem proberen
te gebruiken, eerst geverifieerd. (Raadpleeg voor meer informatie de HP ProtectTools Security Manager
Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com/products/security.) Met
behulp van beveiligingsvoorzieningen als HP Embedded Security for ProtectTools, Smart Cover Sensor
en Smart Cover Lock, die op bepaalde modellen beschikbaar zijn, kunt u onbevoegde toegang tot de
interne onderdelen van de computer voorkomen. Door parallelle poorten, seriële poorten of USB-
poorten uit te schakelen of door het onmogelijk te maken om de computer op te starten vanaf een
verwisselbare schijfeenheid, kunt u waardevolle gegevens beschermen. Waarschuwingen bij
geheugenwijzigingen en waarschuwingen van de Smart Cover Sensor kunnen automatisch worden
doorgestuurd naar applicaties voor systeembeheer, zodat geknoei met de interne onderdelen van een
computer vroegtijdig wordt gemeld.
OPMERKING: HP Embedded Security for ProtectTools, Smart Cover Sensor en Smart Cover Lock,
zijn op bepaalde systemen als optie beschikbaar.
Er zijn verschillende manieren waarop beveiligingsinstellingen op HP computers kunnen worden
beheerd:
Lokaal, met het hulpprogramma Computer Setup (Computerinstellingen). Raadpleeg voor
aanvullende informatie en instructies over het gebruik van het hulpprogramma Computer Setup
(Computerinstellingen) de handleiding Computerinstellingen die bij de computer is geleverd. Op
sommige computers is ook HP BIOS Configuration for ProtectTools geïnstalleerd, een Windows-
onderdeel van ProtectTools waarmee beheerders de BIOS-beveiligingsinstellingen kunnen
configureren vanuit het besturingssysteem dat wordt uitgevoerd.
Op afstand, met HP Client Manager from Symantec, HP Client Automation of System Software
Manager. Hiermee kunt u software op een veilige en consistente manier implementeren en de
beveiligingsinstellingen controleren.
In de volgende tabel en gedeelten vindt u informatie over het lokale beheer van
beveiligingsvoorzieningen op de computer via het hulpprogramma Computer Setup
(Computerinstellingen).
Tabel 11-1 Overzicht van beveiligingsvoorzieningen
Optie Beschrijving
26 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Setup Password
(Instelwachtwoord)
Hiermee kunt u een instelwachtwoord (beheerderswachtwoord) definiëren en inschakelen.
OPMERKING: Als het instelwachtwoord is gedefinieerd, heeft u dit wachtwoord nodig om
wijzigingen aan te brengen in de opties van Computer Setup, om een ROM-flash uit te voeren en
om wijzigingen aan te brengen in bepaalde Plug and play-instellingen van Windows.
Power-On Password
(Opstartwachtwoord)
Hiermee kunt u een opstartwachtwoord instellen en inschakelen. De gebruikers wordt telkens naar
het opstartwachtwoord gevraagd nadat het systeem is uit- en weer aangezet. Als de gebruiker niet
het juiste opstartwachtwoord geeft, zal het systeem niet opstarten.
OPMERKING: Het wachtwoord wordt niet gevraagd bij een warme start, bijvoorbeeld met
Ctrl + Alt + Delete of Restart from Windows (Opnieuw opstarten vanuit Windows), tenzij dat
hieronder is ingeschakeld bij Password Options (Wachtwoordopties).
Password Options
(Wachtwoordopties)
(Deze selectie wordt
alleen weergegeven als
er een opstart- of
instelwachtwoord is
ingesteld.)
Hiermee kunt u het volgende doen:
Oudere bronnen vergrendelen (wordt weergegeven als een instelwachtwoord is ingesteld).
Netwerkservermodus in- of uitschakelen (wordt weergegeven als een opstartwachtwoord is
ingesteld).
Aangeven of het wachtwoord is vereist voor warm opstarten (Ctrl+Alt+Delete) (wordt
weergegeven als een opstartwachtwoord is ingesteld).
Setup Browse Mode (Bladermodus voor Computerinstellingen) in- of uitschakelen (wordt
weergegeven als een instelwachtwoord is ingesteld) (zorgt ervoor dat de opties voor Computer
Setup kunnen worden bekeken, maar niet worden gewijzigd, zonder dat een instelwachtwoord
hoeft te worden opgegeven).
Enable/disable Stringent Password (Strenge wachtwoordbeveiliging inschakelen/uitschakelen,
wordt weergegeven wanneer een opstartwachtwoord wordt ingesteld). Wanneer deze optie is
ingeschakeld, wordt de onboard wachtwoordjumper genegeerd om het opstartwachtwoord uit
te schakelen.
Raadpleeg de handleiding Desktop Management voor meer informatie.
Smart Cover
(intelligente
vergrendeling, op
bepaalde modellen)
Hiermee kunt u het volgende doen:
Cover Lock (kapvergrendeling) vergrendelen en ontgrendelen.
Cover Removal Sensor (sensor voor verwijdering van de computerkap) instellen op Disable
(Uitschakelen), Notify User (Gebruiker waarschuwen) of Setup Password (Instelwachtwoord).
OPMERKING: Als Notify User (Gebruiker waarschuwen) is ingeschakeld, wordt de gebruiker
gewaarschuwd wanneer de sensor heeft gedetecteerd dat de kap is verwijderd. Als Setup
Password (Instelwachtwoord) is ingeschakeld, moet het instelwachtwoord worden ingevoerd om de
computer op te starten wanneer de sensor vaststelt dat de kap is verwijderd.
Deze optie is alleen voor bepaalde modellen beschikbaar.
Device Security
(Beveiliging apparatuur)
Hiermee kunt u Device Available/Device Hidden (Apparaat beschikbaar/apparaat verbergen)
instellen voor:
seriële poorten
parallelle poort
USB-poorten aan de achterzijde
USB-poorten aan de voorzijde
interne USB-poorten
systeemaudio
netwerkadapters (bepaalde modellen)
Tabel 11-1 Overzicht van beveiligingsvoorzieningen (vervolg)
NLWW 27
Legacy Diskette (Oudere diskette):
ingebouwd beveiligingsapparaat (bepaalde modellen)
SATA0
SATA1 (bepaalde modellen)
SATA2 (bepaalde modellen)
SATA3 (bepaalde modellen)
eSATA (bepaalde modellen)
Network Service Boot
(Opstarten via
netwerkservice)
Hiermee schakelt u de mogelijkheid in of uit om de computer op te starten vanaf een
besturingssysteem dat op een netwerkserver is geïnstalleerd. (Deze optie is alleen beschikbaar voor
modellen met een netwerkadapter. De netwerkkaart moet in dit geval een PCI-uitbreidingskaart zijn
of in de systeemkaart zijn geïntegreerd.)
System IDs
(Systeemidentificatie)
Hiermee kunt u het volgende instellen:
Inventarisnummer (18-byte code), eigendomsidentificatienummer dat het bedrijf heeft
toegekend aan deze computer.
Eigendomslabel (80-byte code) dat wordt weergegeven tijdens POST.
Serienummer van het chassis of het UUID-nummer (Universal Unique Identifier). Het UUID-
nummer kan alleen worden gewijzigd als het huidige serienummer van het chassis ongeldig
is. (Deze identificatienummers worden normaal gesproken in de fabriek ingesteld en dienen
ter eenduidige identificatie van het systeem.)
De toetsenbordinstelling (in Nederland wordt meestal de instelling VS/Internationaal gebruikt).
DriveLock Security
(DriveLock-beveiliging)
Hiermee kunt u een hoofd- of gebruikerswachtwoord toewijzen aan, of wijzigen voor, vaste schijven.
Als deze functie is ingeschakeld, moet een van de DriveLock-wachtwoorden worden ingevoerd
tijdens de POST. Als geen van beide wachtwoorden wordt ingevoerd, is de vaste schijf niet
toegankelijk tot een van de wachtwoorden wordt ingevoerd tijdens de volgende koude start.
OPMERKING: Deze keuzemogelijkheid verschijnt alleen als ten minste één schijfeenheid die
DriveLock ondersteunt, is aangesloten op het systeem.
OS Security
(Beveiliging
besturingssysteem)
(bepaalde modellen;
deze opties zijn
afhankelijk van de
hardware)
Data Execution Prevention (enable/disable) (Voorkomen van gegevensuitvoering (in-/uitschakelen),
bepaalde modellen): hiermee kunt u schending van de beveiliging van het besturingssysteem
voorkomen.
Virtualization Technology (enable/disable) (Technologie voor virtuele netwerken (in-/uitschakelen),
bepaalde modellen): hiermee controleert u de virtualisatievoorzieningen van de processor. Nadat
deze instelling is gewijzigd, moet de computer worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Virtualization Technology Directed I/O (enable/disable) (I/O doorgeleid door technologie voor
virtuele netwerken (in-/uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee controleert u de DMA-
hertoewijzingsfuncties voor virtualisatievoorzieningen van de chipset. Nadat deze instelling is
gewijzigd, moet de computer worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Trusted Execution Technology (enable/disable) (Technologie voor vertrouwde uitvoering (in-/
uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee controleert u de onderliggende functies van de
processor en chipset die nodig zijn om een virtueel apparaat te ondersteunen. Nadat deze instelling
is gewijzigd, moet de computer worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Als u deze voorziening
wilt inschakelen, moeten eerst de volgende voorzieningen worden ingeschakeld:
Embedded Security Device Support (Ondersteuning voor geïntegreerd beveiligingsapparaat)
Virtualization Technology (Technologie voor virtuele netwerken)
Virtualization Technology Directed I/O (I/O doorgeleid door technologie voor virtuele
netwerken)
Tabel 11-1 Overzicht van beveiligingsvoorzieningen (vervolg)
28 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Embedded Security Device Support (enable/disable) (Ondersteuning voor geïntegreerd
beveiligingsapparaat (inschakelen/uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee kan het
geïntegreerde beveiligingsapparaat worden in- of uitgeschakeld. Nadat deze instelling is gewijzigd,
moet de computer worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
OPMERKING: Voor het configureren van een geïntegreerd beveiligingsapparaat moet een
instelwachtwoord worden ingesteld.
Reset to Factory Settings (Do not reset/Reset) (Fabrieksinstellingen herstellen (niet herstellen/
herstellen), bepaalde modellen): wanneer u de standaard fabrieksinstellingen herstelt, worden
alle beveiligingssleutels gewist. Nadat deze instelling is gewijzigd, moet de computer worden
uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
VOORZICHTIG: Het geïntegreerde beveiligingsapparaat is een cruciaal onderdeel van veel
beveiligingsschema's. Wanneer de beveiligingssleutels worden gewist, zijn gegevens die door
het geïntegreerde beveiligingsapparaat worden beveiligd niet meer toegankelijk. Als u Reset
to Factory Settings (Fabrieksinstellingen herstellen) kiest, kunnen belangrijke gegevens
verloren gaan.
Power-on authentication support (enable/disable) (Ondersteuning voor verificatie bij opstarten
(inschakelen/uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee controleert u het schema voor
wachtwoordverificatie bij opstarten dat door het geïntegreerde beveiligingsapparaat wordt
gebruikt. Nadat deze instelling is gewijzigd, moet de computer worden uitgeschakeld en weer
ingeschakeld.
Reset authentication credentials (Do not reset/Reset) (Verificatiereferenties herstellen (niet
herstellen/herstellen), bepaalde modellen): nadat deze instelling is gewijzigd, moet de
computer worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
OS Management of Embedded Security Device (enable/disable) (Beheer door besturingssysteem
van geïntegreerd beveiligingsapparaat (inschakelen/uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee
kan de gebruiker het beheer van het geïntegreerde beveiligingsapparaat door het
besturingssysteem in- of uitschakelen. Nadat deze instelling is gewijzigd, moet de computer worden
uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Via deze optie kan de gebruiker het beheer van het
geïntegreerde beveiligingsapparaat door het besturingssysteem beperken.
Reset of Embedded Security Device through OS (enable/disable) (Geïntegreerd
beveiligingsapparaat herstellen door het besturingssysteem (inschakelen/uitschakelen),
bepaalde modellen): hiermee kan de gebruiker de mogelijkheid beperken dat het
besturingssysteem het geïntegreerde beveiligingsapparaat verzoekt de fabrieksinstellingen te
herstellen. Nadat deze instelling is gewijzigd, moet de computer worden uitgeschakeld en weer
ingeschakeld.
OPMERKING: Deze optie kan alleen worden ingeschakeld als er een instelwachtwoord is
ingesteld.
Smart Card BIOS Password Support (enable/disable) (Ondersteuning voor Smart Card BIOS-
wachtwoord (inschakelen/uitschakelen), bepaalde modellen): hiermee kan de gebruiker het gebruik
van de Smart Card in plaats van instel- en opstartwachtwoorden in- of uitschakelen. Voor deze
instelling is aanvullende initialisatie binnen ProtectTools vereist voordat de optie van kracht wordt.
PAVP (disabled/min/max) (PAVP (uitgeschakeld/min/max), bepaalde modellen): PAVP schakelt de
Protected Audio Video Path in de chipset in. Dit zorgt ervoor dat bepaalde beveiligde high-definition
content kan worden bekeken die normaalgesproken niet kan worden afgespeeld. Als u de instelling
Max selecteert, wordt 96 MB systeemgeheugen exclusief toegewezen aan PAVP.
Setup Security Level
(Niveau van
configuratiebeveiliging)
Met deze optie kunt u eindgebruikers beperkte toegang tot bepaalde configuratieopties geven,
zonder dat zij het instelwachtwoord hoeven te kennen.
Hiermee beschikken beheerders over de flexibiliteit om essentiële configuratieopties te beschermen
tegen wijzigingen, terwijl zij gebruikers wel de mogelijkheid kunnen bieden systeeminstellingen te
bekijken en minder essentiële opties te configureren. De beheerder stelt voor elke afzonderlijke
configuratieoptie toegangsrechten in via het menu Setup Security Level (Niveau van
configuratiebeveiliging). Standaard wordt aan alle configuratieopties het instelwachtwoord
toegewezen, zodat de gebruiker tijdens de zelftest (POST) het juiste instelwachtwoord moet
opgeven om wijzigingen in een optie te kunnen aanbrengen. De beheerder kan bepaalde items
Tabel 11-1 Overzicht van beveiligingsvoorzieningen (vervolg)
NLWW 29
instellen op None (Geen), zodat de gebruiker de desbetreffende opties kan wijzigen wanneer
Computer Setup is geopend met een ongeldig wachtwoord. De optie None (Geen) wordt vervangen
door Power-On Password (Opstartwachtwoord) als een opstartwachtwoord is ingesteld.
OPMERKING: Als de gebruiker Computer Setup wil openen terwijl deze het instelwachtwoord niet
kent, moet Setup Browse Mode (Bladermodus voor Computer Setup) zijn ingesteld op Enable
(Inschakelen).
Wachtwoordbeveiliging
Het opstartwachtwoord voorkomt dat onbevoegden de computer kunnen gebruiken. Telkens wanneer
een gebruiker de computer inschakelt of opnieuw opstart, moet deze een wachtwoord invoeren om
toegang te krijgen tot applicaties of gegevens. Het instelwachtwoord voorkomt specifiek onbevoegde
toegang tot Computer Setup (Computerinstellingen) en kan ook worden gebruikt in plaats van het
opstartwachtwoord. Dit betekent dat als u het instelwachtwoord invoert wanneer om het
opstartwachtwoord wordt gevraagd, u toch toegang krijgt tot de computer.
Er kan een voor het hele netwerk geldig instelwachtwoord worden ingesteld om de systeembeheerder
in staat te stellen zich aan te melden op alle netwerksystemen om onderhoud uit te voeren, zonder het
opstartwachtwoord te hoeven kennen, ook al is er een ingesteld.
Instelwachtwoord definiëren met Computer Setup
Als het systeem is uitgerust met een ingebouwd beveiligingsapparaat, raadpleegt u de HP ProtectTools
Security Manager Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com voor
meer informatie. U kunt een instelwachtwoord definiëren met behulp van Computer Setup
(Computerinstellingen). Zo voorkomt u dat de configuratie (via Computerinstellingen) wordt gewijzigd
zonder dat het wachtwoord wordt ingevoerd.
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Selecteer achtereenvolgens Security (Beveiliging) en Setup Password (Instelwachtwoord) en
volg de instructies op het scherm.
4. Selecteer achtereenvolgens File (Bestand) > Save Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en
afsluiten).
Opstartwachtwoord definiëren met Computer Setup
Het opstartwachtwoord is een beveiligingsvoorziening waarmee de computer alleen kan worden
gebruikt als eerst een wachtwoord wordt ingevoerd. Als u een opstartwachtwoord heeft ingesteld,
verschijnt de opdracht Password Options (Wachtwoordopties) in het menu Security (Beveiliging). Een
van de wachtwoordopties is Password Prompt on Warm Boot (Wachtwoordprompt bij warme start).
Tabel 11-1 Overzicht van beveiligingsvoorzieningen (vervolg)
30 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Als deze optie is ingeschakeld, moet u het wachtwoord ook invoeren telkens wanneer u de computer
opnieuw opstart.
1. Zet de computer aan of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Selecteer achtereenvolgens Security (Beveiliging) en Power-On Password (Opstartwachtwoord)
en volg de instructies op het scherm.
4. Selecteer achtereenvolgens File (Bestand) > Save Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en
afsluiten).
Opstartwachtwoord invoeren
Ga als volgt te werk om een opstartwachtwoord in te voeren:
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Afsluiten > Computer opnieuw opstarten.
2. Wanneer het sleutelpictogram op het beeldscherm verschijnt, typt u het huidige wachtwoord en
drukt u op Enter.
OPMERKING: Typ zorgvuldig. Uit veiligheidsoverwegingen worden de tekens die u typt niet op
het scherm weergegeven.
Als u het wachtwoord verkeerd invoert, verschijnt het pictogram van een gebroken sleutel. Probeer het
opnieuw. Na drie mislukte pogingen moet u de computer uitzetten en opnieuw opstarten voordat u verder
kunt.
Instelwachtwoord invoeren
Als het systeem is uitgerust met een ingebouwd beveiligingsapparaat, raadpleegt u de HP ProtectTools
Security Manager Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com voor
meer informatie.
Als een instelwachtwoord op de computer is gedefinieerd, wordt u gevraagd dit in te voeren wanneer u
Computer Setup (Computerinstellingen) wilt uitvoeren.
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Wanneer het sleutelpictogram op het beeldscherm verschijnt, typt u het instelwachtwoord en drukt
u op Enter.
NLWW Wachtwoordbeveiliging 31
OPMERKING: Typ zorgvuldig. Uit veiligheidsoverwegingen worden de tekens die u typt niet op
het scherm weergegeven.
Als u het wachtwoord verkeerd invoert, verschijnt het pictogram van een gebroken sleutel. Probeer het
opnieuw. Na drie mislukte pogingen moet u de computer uitzetten en opnieuw opstarten voordat u verder
kunt.
Opstart- of instelwachtwoord wijzigen
Als het systeem is uitgerust met een ingebouwd beveiligingsapparaat, raadpleegt u de HP ProtectTools
Security Manager Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com voor
meer informatie.
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Afsluiten > Computer opnieuw opstarten.
2. Ga naar stap 3 als u het opstartwachtwoord wilt wijzigen.
Als u het instelwachtwoord wilt wijzigen, drukt u zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets
F10, voordat het besturingssysteem wordt geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen)
te openen. Druk op Enter om een eventueel beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Voer als het sleutelpictogram verschijnt het huidige wachtwoord in, gevolgd door een schuine
streep (/) of een ander scheidingsteken, het nieuwe wachtwoord, nog een schuine streep (/) of een
ander scheidingsteken en tot slot nogmaals het nieuwe wachtwoord: huidig wachtwoord/
nieuw wachtwoord/nieuw wachtwoord
OPMERKING: Typ zorgvuldig. Uit veiligheidsoverwegingen worden de tekens die u typt niet op
het scherm weergegeven.
4. Druk op Enter.
Het nieuwe wachtwoord wordt van kracht als u de computer opnieuw aanzet.
OPMERKING: Raadpleeg Scheidingstekens en landspecifieke toetsenborden op pagina 33 voor
informatie over alternatieve scheidingstekens. Het opstartwachtwoord en het instelwachtwoord kunnen
ook worden gewijzigd met behulp van de beveiligingsopties in Computer Setup.
Opstart- of instelwachtwoord verwijderen
Als het systeem is uitgerust met een ingebouwd beveiligingsapparaat, raadpleegt u de HP ProtectTools
Security Manager Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com voor
meer informatie.
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Afsluiten > Computer opnieuw opstarten.
2. Ga naar stap 3 als u het opstartwachtwoord wilt verwijderen.
Als u het instelwachtwoord wilt wissen, drukt u zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets
F10, voordat het besturingssysteem wordt geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen)
te openen. Druk op Enter om een eventueel beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
32 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
3. Voer als het sleutelpictogram verschijnt het huidige wachtwoord in, gevolgd door een schuine
streep (/) of een ander scheidingsteken: huidig wachtwoord/
4. Druk op Enter.
OPMERKING: Raadpleeg Scheidingstekens en landspecifieke toetsenborden op pagina 33
voor informatie over alternatieve scheidingstekens. Het opstartwachtwoord en het
instelwachtwoord kunnen ook worden gewijzigd met behulp van de beveiligingsopties in Computer
Setup.
Scheidingstekens en landspecifieke toetsenborden
Elk toetsenbord is ontworpen om tegemoet te komen aan landspecifieke vereisten. De syntax en de
toetsen die u gebruikt om een wachtwoord te wijzigen of te verwijderen, zijn afhankelijk van het
toetsenbord dat bij de computer is geleverd. In Nederland wordt meestal gebruik gemaakt van het
toetsenbord VS/Internationaal.
Scheidingstekens en landspecifieke toetsenborden
/
Arabisch - Grieks / Russisch
= Belgisch . Hebreeuws - Slowaaks
- BHKMSS* - Hongaars - Spaans
/ Braziliaans - Italiaans / Zweeds/Fins
/ Chinees / Japans - Zwitsers
- Tsjechisch / Koreaans / Taiwanees
- Deens - Latijns-Amerikaans / Thais
! Frans - Noors . Turks
é Canadees (Frans) - Pools / VS/Internationaal
- Duits - Portugees
* Voor Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Montenegro, Servië en Slovenië
Wachtwoorden wissen
Als u het wachtwoord bent vergeten, heeft u geen toegang tot de computer. Raadpleeg de handleiding
Problemen oplossen voor instructies over het wissen van wachtwoorden.
Als het systeem is uitgerust met een ingebouwd beveiligingsapparaat, raadpleegt u de HP ProtectTools
Security Manager Guide (Handleiding HP ProtectTools Security Manager) op
http://www.hp.com voor
meer informatie.
DriveLock
DriveLock is een beveiligingsvoorziening die onbevoegde toegang tot gegevens op vaste schijven van
het type ATA voorkomt. DriveLock is geïmplementeerd als een uitbreiding van Computer Setup
(Computerinstellingen). Deze functie is uitsluitend beschikbaar wanneer vaste schijven die de ATA
Security-opdrachten ondersteunen, worden gedetecteerd. DriveLock is bedoeld voor gebruikers van
HP systemen voor wie gegevensbeveiliging van het allergrootste belang is. Voor deze gebruikers zijn
de kosten van de vaste schijf en het verlies van de gegevens op de schijf irrelevant vergeleken bij de
NLWW DriveLock 33
schade die het gevolg kan zijn van onbevoegde toegang tot de inhoud van de schijf. De HP
implementatie van DriveLock maakt gebruik van een beveiligingsschema met twee wachtwoorden om
dit beveiligingsniveau toe te kunnen passen, maar tegelijkertijd rekening te houden met de mogelijkheid
dat een wachtwoord wordt vergeten. Het ene wachtwoord wordt ingesteld en gebruikt door de
systeembeheerder, het andere wordt doorgaans ingesteld en gebruikt door de eindgebruiker. Er is geen
"achterdeur": als u beide wachtwoorden vergeet, kan de schijfeenheid niet meer worden ontgrendeld.
Daarom wordt u aangeraden de gegevens op de vaste schijf te kopiëren naar een
bedrijfsinformatiesysteem of er regelmatig een backup van te maken. Als u beide DriveLock-
wachtwoorden vergeet, kan de vaste schijf niet meer worden gebruikt. Voor gebruikers die niet
beantwoorden aan het hierboven gedefinieerde profiel, is dit wellicht een onacceptabel risico. Voor
gebruikers die wel beantwoorden aan dit profiel, is dit risico mogelijk acceptabel vanwege het type
gegevens op de vaste schijf.
DriveLock gebruiken
Wanneer een of meerdere vaste schijven die de ATA Security-opdrachten ondersteunen, worden
gedetecteerd, wordt de optie DriveLock weergegeven in het menu Security (Beveiliging) in Computer
Setup (Computerinstellingen). U kunt kiezen uit opties om het hoofdwachtwoord in te stellen of
DriveLock in te schakelen. Om DriveLock te kunnen inschakelen, moet een gebruikerswachtwoord
worden opgeven. Aangezien de initiële configuratie van DriveLock doorgaans wordt uitgevoerd door de
systeembeheerder, stelt u wellicht eerst een hoofdwachtwoord in. De systeembeheerder wordt
aangeraden altijd een hoofdwachtwoord in te stellen, ongeacht of DriveLock wordt ingeschakeld.
Hierdoor kan de systeembeheerder de instellingen van DriveLock wijzigen als de schijfeenheid in de
toekomst wordt vergrendeld. Nadat het hoofdwachtwoord is ingesteld, kan de systeembeheerder
desgewenst DriveLock inschakelen.
Als het systeem een vergrendelde vaste schijf bevat, wordt u tijdens POST gevraagd een wachtwoord
in te voeren om de schijf te ontgrendelen. Als een opstartwachtwoord is ingesteld en dit overeenkomt
met het gebruikerswachtwoord voor de schijf, wordt u niet gevraagd het wachtwoord nogmaals in te
voeren. Als twee verschillende wachtwoorden worden gebruikt, wordt u wel gevraagd een DriveLock-
wachtwoord in te voeren. Bij een koude start kunt u hiervoor het hoofdwachtwoord of het
gebruikerswachtwoord gebruiken. Bij een warme start gebruikt u hetzelfde wachtwoord dat u heeft
gebruikt om de schijf te ontgrendelen bij de voorgaande koude start. U mag één keer een verkeerd
wachtwoord invoeren. Als u bij een koude start twee keer een verkeerd wachtwoord invoert, wordt POST
verder uitgevoerd maar heeft u geen toegang tot de schijf. Als bij een warme start of bij het opnieuw
opstarten vanuit Windows geen enkele poging lukt, stopt POST en wordt de gebruiker gevraagd de
computer uit- en direct weer in te schakelen.
DriveLock applicaties
De meest praktische toepassing van de DriveLock-beveiligingsvoorziening is in een bedrijfsomgeving.
De systeembeheerder is doorgaans verantwoordelijk voor het configureren van de vaste schijf. Dit houdt
onder andere in het instellen van het DriveLock-hoofdwachtwoord en een tijdelijk
gebruikerswachtwoord. Als een gebruiker het gebruikerswachtwoord vergeet of de apparatuur door een
andere werknemer wordt gebruikt, kan het hoofdwachtwoord worden gebruikt om het
gebruikerswachtwoord opnieuw in te stellen, zodat de gegevens op de vaste schijf opnieuw toegankelijk
worden.
Systeembeheerders van bedrijven die DriveLock willen gebruiken, wordt aangeraden ook een
bedrijfsbeleid in te stellen voor het instellen en bijhouden van hoofdwachtwoorden, om te voorkomen
dat een werknemer met opzet of per ongeluk beide DriveLock-wachtwoorden wijzigt voordat hij of zij
het bedrijf verlaat. In dat geval zou de vaste schijf onbruikbaar zijn en moeten worden vervangen. Als
de systeembeheerder geen hoofdwachtwoord instelt, is het ook mogelijk dat de beheerder geen toegang
meer heeft tot een vaste schijf en geen routinecontroles kan uitvoeren op ongeoorloofde software,
andere functies voor inventarisbeheer en ondersteuning.
34 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Als u minder strikte beveiligingsvereisten heeft, wordt u afgeraden DriveLock in te schakelen. Dit geldt
voor privégebruikers of gebruikers die doorgaans geen vertrouwelijke gegevens op hun vaste schijf
hebben. Voor deze gebruikers is het mogelijke verlies van een vaste schijf wanneer beide wachtwoorden
zijn vergeten, van veel groter belang dan de waarde van de gegevens die door DriveLock worden
beveiligd. Gebruik het instelwachtwoord om de toegang tot Computer Setup (Computerinstellingen) en
DriveLock te beperken. Door een instelwachtwoord op te geven maar dit niet aan de eindgebruiker mee
te delen, kan de systeembeheerder voorkomen dat andere gebruikers DriveLock inschakelen.
NLWW DriveLock 35
Smart Cover Sensor
Cover Removal Sensor (alleen bepaalde modellen) is een combinatie van hardware- en
softwaretechnologie die u kan waarschuwen wanneer de afdekplaat of het zijpaneel van de computer
wordt verwijderd. Er zijn drie beschikbare beveiligingsniveaus, die worden beschreven in de volgende
tabel.
Tabel 11-2 Smart Cover Sensor - beschermingsniveaus
Niveau Instelling Beschrijving
Niveau 0 Disabled
(Uitgeschakeld)
De Smart Cover Sensor is uitgeschakeld (standaardinstelling).
Niveau 1 Notify User (Gebruiker
waarschuwen)
Bij het opnieuw starten van de computer verschijnt de mededeling dat
de kap of het zijpaneel van de computer is verwijderd.
Niveau 2 Setup Password
(Instelwachtwoord)
Bij het opnieuw starten van de computer verschijnt de mededeling dat
de kap of het zijpaneel van de computer is verwijderd. Voer het
instelwachtwoord om door te gaan.
OPMERKING: Deze instellingen kunnen worden gewijzigd met behulp van Computer Setup
(Computerinstellingen). Raadpleeg de handleiding Computerinstellingen voor meer informatie over Computer
Setup (Computerinstellingen).
Beveiligingsniveau Smart Cover Sensor instellen
Ga als volgt te werk om het beschermingsniveau van de Smart Cover Sensor in te stellen:
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Kies Security (Beveiliging) > Smart Cover (Intelligente vergrendeling) > Cover Removal
Sensor (Kapsensor) en selecteer het gewenste beveiligingsniveau.
4. Selecteer achtereenvolgens File (Bestand) > Save Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en
afsluiten).
Smart Cover Lock
Smart Cover Lock is een softwarematige kapbeveiliging waarmee sommige HP pc's zijn uitgerust.
Hiermee wordt voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot de interne onderdelen. Bij levering van
de computer is Smart Cover Lock niet vergrendeld.
VOORZICHTIG: Zorg ervoor dat u een instelwachtwoord definieert om de computerkap optimaal te
beveiligen. Met het instelwachtwoord wordt ongeautoriseerde toegang tot het hulpprogramma
Computer Setup (Computerinstellingen) voorkomen.
OPMERKING: Smart Cover Lock is op bepaalde modellen als optie leverbaar.
36 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Smart Cover Lock vergrendelen
Ga als volgt te werk om Smart Cover Lock te activeren en vergrendelen:
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Selecteer achtereenvolgens Security (Beveiliging) > Smart Cover (Intelligente vergrendeling) >
Cover Lock (Kapvergrendeling) > Lock (Vergrendelen).
4. Selecteer achtereenvolgens File (Bestand) > Save Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en
afsluiten).
Smart Cover Lock ontgrendelen
1. Schakel de computer in of start de computer opnieuw op. Selecteer hiervoor in Windows Start >
Uitschakelen > Opnieuw opstarten.
2. Druk zodra de computer is ingeschakeld op de sneltoets F10, voordat het besturingssysteem wordt
geladen, om Computer Setup (Computerinstellingen) te openen. Druk op Enter om een eventueel
beginscherm over te slaan.
OPMERKING: Als u niet op het juiste moment op F10 drukt, start u de computer opnieuw op en
drukt u op F10 voordat het besturingssysteem wordt geladen, om het hulpprogramma te openen.
3. Selecteer achtereenvolgens Security (Beveiliging) > Smart Cover (Intelligente vergrendeling) >
Cover Lock (Kapvergrendeling) > Unlock (Ontgrendelen).
4. Selecteer achtereenvolgens File (Bestand) > Save Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en
afsluiten).
Smart Cover FailSafe-sleutel gebruiken
Als u Smart Cover Lock heeft ingeschakeld, maar het wachtwoord niet kunt invoeren om de beveiliging
uit te schakelen, heeft u een Smart Cover FailSafe-sleutel nodig om de kap van de computer te openen.
U gebruikt de sleutel in de volgende situaties:
Bij een stroomonderbreking
Bij een opstartstoring
Bij een storing in een onderdeel van de computer (zoals de processor of de voedingseenheid)
Als u het wachtwoord bent vergeten
VOORZICHTIG: De Smart Cover FailSafe-sleutel is een speciaal hulpmiddel dat verkrijgbaar is bij
HP. U kunt de sleutel het beste bestellen voordat u deze nodig heeft bij een HP Business of Service
Partner.
NLWW Smart Cover Lock 37
Ga als volgt te werk om de FailSafe-sleutel te verkrijgen:
Neem contact op met een HP Business Partner.
Bel het telefoonnummer dat in de garantie wordt genoemd.
Raadpleeg voor meer informatie over het gebruik van de Smart Cover FailSafe-sleutel de Naslaggids
voor de hardware.
Kabelslotvoorziening
De achterkant van de computer (bepaalde modellen) is voorzien van een kabelslot zodat de computer
fysiek aan de werkplek kan worden bevestigd.
Raadpleeg voor geïllustreerde instructies de Naslaggids voor de hardware.
Vingerafdruktechnologie
Dankzij HP technologie voor de identificatie van vingerafdrukken is het niet langer nodig dat de
eindgebruiker wachtwoorden invoert en wordt de netwerkbeveiliging verbeterd. Bovendien wordt het
aanmelden vereenvoudigd en nemen de beheerkosten van bedrijfsnetwerken af. Aangezien deze optie
gunstig geprijsd is, is deze niet uitsluitend voorbehouden aan hightech organisaties met behoefte aan
strikte beveiliging.
OPMERKING: Ondersteuning van de technologie voor de identificatie van vingerafdrukken is
afhankelijk van het model.
Foutmeldingen en herstel
Deze pc is uitgerust met voorzieningen voor foutberichten en foutherstel, waarbij innovatieve hard- en
softwaretechnologie voorkomt dat essentiële gegevens verloren gaan en ongeplande uitvaltijd van de
apparatuur tot een minimum beperkt blijft.
Als de computer is aangesloten op een netwerk dat wordt beheerd met HP Client Manager, worden de
foutberichten naar de netwerkbeheerapplicatie gestuurd. Met HP Client Manager Software kunt u
bovendien op alle beheerde computers op afstand geplande diagnoseprogramma's laten uitvoeren en
een samenvatting laten weergeven van de niet-geslaagde tests.
Schijfbeveiligingssysteem
Het schijfbeveiligingssysteem DPS (Drive Protection System) is een diagnosehulpmiddel dat in de vaste
schijf van bepaalde HP computers is ingebouwd. DPS is bedoeld om een diagnose te stellen van
problemen met de vaste schijf, zodat de vaste schijf niet nodeloos wordt vervangen.
Tijdens de productie van HP bedrijfscomputers wordt elke geïnstalleerde vaste schijf met DPS getest
en wordt de belangrijkste informatie permanent naar de schijf geschreven. Telkens wanneer DPS wordt
uitgevoerd, worden de testresultaten naar de vaste schijf geschreven. De geautoriseerde Business of
Service Partner gebruikt deze informatie om de omstandigheden te achterhalen die het uitvoeren van
DPS noodzakelijk maakten. Raadpleeg de handleiding Problemen oplossen voor instructies over het
gebruik van DPS.
38 Hoofdstuk 11 Inventarisbeheer en beveiliging NLWW
Netvoeding met stroompiekbeveiliging
Een geïntegreerde voedingseenheid met stroompiekbeveiliging biedt grotere betrouwbaarheid bij
onverwachte stroompieken. Hierdoor kan het systeem stroompieken van maar liefst 2.000 Volt
weerstaan zonder dat het systeem uitvalt of dat er gegevens verloren gaan.
Warmtesensor
De temperatuursensor is een hardware- en softwarevoorziening waarmee de interne temperatuur van
de computer wordt bewaakt. Deze voorziening geeft een waarschuwingsbericht weer wanneer het
normale temperatuurbereik wordt overschreden, zodat u tijd heeft om actie te ondernemen voordat
interne onderdelen worden beschadigd of gegevens verloren gaan.
VOORZICHTIG: Hoge systeemtemperaturen kunnen leiden tot schade aan het systeem of
gegevensverlies.
NLWW Netvoeding met stroompiekbeveiliging 39
Index
A
Aan/uit-knop, configuratie 23
Aan/uit-knop met twee
standen 23
Afstand, instellen op 4
Altiris
AClient 3
Client Management Suite 10
Deployment Solution Agent 3
B
Backup and Recovery
Manager 11
Beperken van toegang tot
computer 26
Beschermen van vaste schijf 38
Bestellen van FailSafe-sleutel 37
Besturingssystemen,
ondersteuning bij wijzigen 24
Beveiliging
DriveLock 33
instellingen 26
kabelslot 38
ProtectTools Security
Manager 7
Smart Cover Lock 36
Smart Cover Sensor 36
vingerafdruktechnologie 38
voorzieningen, tabel 26
wachtwoord 30
BIOS
Boot Block Emergency
Recovery Mode 16
HPQFlash 15
ROM-flash op afstand 15
Boot Block Emergency Recovery-
modus 16
C
Client Management Interface 5
Client Manager from Symantec 9
configuratie
kopiëren naar één
computer 17
kopiëren naar meerdere
computers 18
Configuratie, aan/uit-knop 23
Cover Lock 36
D
Diagnosesoftware voor vaste
schijven 38
DriveLock 33
E
Emergency Recovery Mode, Boot
Block 16
F
FailSafe-sleutel, bestellen 37
Foutmeldingen en herstel 38
H
Herstel, software 2
Herstelmodus, noodsituaties met
opstartblok 16
HP
Backup and Recovery
Manager 11
Client Automation Starter,
Standard en Enterprise
Editions 8
Client Catalog for Microsoft
System Center & SMS
Products 10
Client Management
Interface 5
Client Manager from
Symantec 9
ProtectTools Security
Manager 7
System Software Manager 7
HPQFlash 15
I
Implementatiehulpmiddelen,
software 2
Industriestandaarden 25
Initiële configuratie 2
Instellen
initiële 2
Instelwachtwoord
instellen 30
invoeren 31
verwijderen 32
wijzigen 32
Internetadressen. Zie Websites
Interne temperatuur van
computer 39
Inventarisbeheer 26
Invoeren
instelwachtwoord 31
opstartwachtwoord 31
K
Kabelslotvoorziening 38
Kloonhulpmiddelen, software 2
M
Management Technology 12
O
Ontgrendelen van Smart Cover
Lock 37
Oplossingen, verouderde 14
Opstartapparaat
maken 19
USB-flashmedia 19
40 Index NLWW
Opstartwachtwoord
instellen 30
invoeren 31
verwijderen 32
wijzigen 32
P
Preboot Execution Environment
(PXE) 4
Proactive Change Notification
(PCN) 14
ProtectTools Security Manager 7
PXE (Pre-boot Execution
Environment) 4
R
ROM-flash 15
ROM-flash op afstand 15
S
Scheidingstekens, tabel 33
Scheidingstekens en
landspecifieke
toetsenborden 33
Schijfeenheid beschermen 38
Setupconfiguraties, kopiëren 17
Smart Cover FailSafe-sleutel,
bestellen 37
Smart Cover Lock
FailSafe-sleutel 37
ontgrendelen 37
vergrendelen 37
Smart Cover Sensor
beveiligingsniveaus 36
instellen 36
Software
Altiris AClient 3
Altiris Client Management
Suite 10
Altiris Deployment Solution
Agent 3
herstel 2
HP Backup and Recovery
Manager 11
HP Client Automation Starter,
Standard en Enterprise
Editions 8
HP Client Catalog for Microsoft
System Center & SMS
Products 10
HP Client Management
Interface 5
HP Client Manager from
Symantec 9
HP ProtectTools Security
Manager 7
HP System Software
Manager 7
hulpprogramma's voor
bijwerken en beheer van
software 5
implementatie 2
integratie 2
inventaris, beheer 26
Management Technology 12
Proactive Change Notification
(PCN) 14
schijfbeveiligingssysteem 38
systeeminstallatie op
afstand 4
Verdiem Surveyor 14
Stroompiekbeveiliging
voedingseenheid 39
Subscriber's Choice 14
Systeeminstallatie op afstand 4
System Software Manager 7
T
Temperatuur, interne
computer- 39
Temperatuursensor 39
Toegang tot computer
beperken 26
Toetsenbord, scheidingstekens,
landspecifiek 33
U
USB-flashmedia, opstartbaar 19,
20
V
Vaste schijven,
diagnosesoftware 38
Verdiem Surveyor 14
Vergrendelen van Smart Cover
Lock 37
Verwijderen van wachtwoord 32
Vingerafdruktechnologie 38
Voedingseenheid met
spanningspiekbeveiliging 39
Vooraf geïnstalleerd software-
image 2
W
Waarschuwing, wijziging 14
Wachtwoord
aan/uit 30, 31
beveiliging 30
configuratie 30, 31
verwijderen 32
wijzigen 32
wissen 33
Websites
Altiris Client Management
Suite 10
BIOS downloaden 15
configuratiebeheer 3
HP Business PC Security 8
HP Client Automation
Center 8
HP Client Catalog for Microsoft
SMS 10
HP Client Management
Interface 6
HP Client Management
Solutions 3
HP Client Manager from
Symantec 9
HP ondersteuning 11, 12
HPQFlash 15
HP Softpaq Download
Manager 6
HP System Software
Manager 7
Intel vPro-technologie 12
Proactive Change
Notification 14
ROM-flash 15
ROM-flash op afstand 15
Software en drivers
downloaden 18
softwareondersteuning 24
Subscriber’s Choice 14
Wijzigen besturingssystemen,
ondersteuning 24
Wijzigen van wachtwoord 32
Wijziging, waarschuwing 14
Wissen van wachtwoorden 33
NLWW Index 41
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47

HP COMPAQ DC7900 CONVERTIBLE MINITOWER PC Gebruikershandleiding

Type
Gebruikershandleiding