Shimano SM-DBOIL Service Instructions

Type
Service Instructions
Oliefles
Ontluchtingsnippel
1. Plaats de reservoirtank zodanig dat deze parallel is ten
opzichte van de grond en verwijder vervolgens de kap van
de reservoirtank. (Zie stap 1 onder “Bijvullen van olie en
ontluchten aan de zijde van de reservoirtank”)
2. Bevestig een 7 mm dopsleutel en vul het spuitje met olie en
sluit een slang aan op de ontluchtingsnippel. Draai
vervolgens de ontluchtingsnippel 1/8ste slag los om deze te
openen. Duw de plunjer van het spuitje in om olie bij te
vullen. De olie zal uit de reservoirtank beginnen te vloeien.
Ga door met het bijvullen van olie totdat de olie die naar buiten komt geen lucht meer bevat. (Lees
bij gebruik van het Shimano ontluchtingsgereedschap de montage-instructies voor het Shimano
ontluchtingsgereedschap.)
3. Zodra er geen lucht meer naar buiten komt, de ontluchtingsnippel tijdelijk sluiten. (Als op dit
moment het Shimano ontluchtingsgereedschap aan de remhendel is bevestigd, het Shimano
ontluchtingsgereedschap verwijderen.)
4. Sluit de oliefles aan op de ontluchtingsnippel en draai vervolgens de ontluchtingsnippel los. Na een
korte tijd zal de olie en de lucht vanzelf uit de ontluchtingsnippel in de leiding van de oliefles
vloeien. Op deze manier is het mogelijk om het grootste gedeelte van de lucht die in het
remsysteem is achtergebleven gemakkelijk te onttrekken. Het kan hierbij van dienst zijn de slang
voorzichtig heen en weer te bewegen of voorzichtig met een schroevendraaier tegen de
reservoirtank of remblokhouder te tikken of de positie van de remblokhouder te veranderen.
Op dit punt de hendel niet continu aantrekken en loslaten.
Als hiermee geen rekening wordt gehouden, kunnen er luchtbelletjes in
de olie binnen in de remblokhouder achterblijven waardoor het ontluchten
langer zal duren. (Als de hendel continu is aangetrokken en losgelaten,
alle olie aftappen en vervolgens opnieuw olie bijvullen.)
Opmerking:
Gebruik geen remvloeistofvullers, aangezien deze het ontstaan van kleine luchtbellen kunnen
veroorzaken. Dergelijke luchtbellen kunnen een drastische terugval in de remprestaties
veroorzaken.
9. Vul de reservoirtank met olie en breng vervolgens de dop van de reservoirtank aan. Bij het
aanbrengen van de dop de reservoirtank tot over de rand met olie vullen om er voor te zorgen dat
er geen luchtbellen in de reservoirtank achterblijven.
Let er verder op dat er geen olie op onderdelen zoals de rotor en de remblokken terechtkomt.
10. Zet de remhendel in de uitgangspositie terug.
6. Zodra er geen lucht meer uit de ontluchtingsnippel komt, de ontluchtingsnippel tijdelijk vastdraaien.
7. Open en sluit de ontluchtingsnippel in snelle opeenvolging terwijl u de remhendel ingedrukt houdt
(gedurende telkens ongeveer 0,5 seconde) om alle luchtbellen die zich in de remblokhouder
bevinden af te voeren. Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3 maal. Draai vervolgens de
ontluchtingsnippel weer vast.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Slang
Reservoirtank
Membraan
Remblokhouder
Werking van de hendel
Los Enigszins stroef Stroef
1. Zet de fiets met de remblokafstandstukken nog aan de remblokhouder bevestigd in een fietsenrek
of soortgelijks zoals aangegeven in de illustratie. Stel de remhendel zodanig af dat deze parallel ten
opzichte van de grond staat en verwijder vervolgens de dop van de reservoirtank.
3. Draai de ontluchtingsnippel 1/8-ste slag los om deze te
openen en giet vervolgens olie in de reservoirtank. Druk
hierbij de remhendel langzaam in om de inspuiting van de
olie in het systeem te bevorderen.
4. Ongeveer elke 5 minuten zal er periodiek olie uit de ontluchtingsnippel komen.
5. Na een korte tijd zal de olie en de lucht vanzelf uit de ontluchtingsnippel in de leiding vloeien.
Op deze manier is het mogelijk om het grootste deel van de lucht die in het remsysteem is
achtergebleven gemakkelijk te onttrekken. Het kan hierbij van dienst zijn de slang voorzichtig heen
en weer te bewegen of voorzichtig met een schroevendraaier tegen de reservoirtank of
remblokhouder te tikken of de positie van de remblokhouder te veranderen.
8. Als de remhendel vervolgens ingedrukt wordt, zullen de luchtbellen in het
systeem via de poort in de reservoirtank naar boven komen. Druk zodra de
luchtbellen niet langer te voorschijn komen de remhendel zover mogelijk in.
De toestand is normaal, wanneer de hendel op dit moment stroef aanvoelt.
Remhendel dient
parallel ten opzichte
van de grond te staan.
2. Breng een 7 mm steeksleutel in positie, bevestig een zak
aan de slang en plaats vervolgens de slang op de
ontluchtingsnippel zoals aangegeven in de illustratie.
Steeksleutel
(7mm)
Slang
Ontluchtingsnippel
Zak
Technische montage-instructies SI-0040A-001
Bijvullen van minerale olie en ontluchten
Bijvullen van olie en ontluchten aan de zijde van de
reservoirtank
Bijvullen van olie en ontluchten aan de zijde van de
remblokhouder met behulp van een spuitje
(meegeleverd met de Shimano ontluchtingsset)
Aantrekkoppel:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
4 - 6 N·m {40 - 60 kgf·cm}
Het oliepeil in de reservoirtank zal op dit moment zakken, dus blijf olie bijvullen om het oliepeil
zodanig te handhaven dat er geen lucht door de poort wordt aangezogen (zodat door de poort
geen lucht binnenkomt).
Het oliepeil in de reservoirtank zal op dit moment zakken, dus blijf olie bijvullen om het oliepeil
zodanig te handhaven dat er geen lucht door de poort wordt aangezogen (zodat door de poort
geen lucht binnenkomt).
5. Voer de stappen 6 tot en met 10 uit onder “Bijvullen van olie en ontluchten aan de zijde van de
reservoirtank”)
Slang
Ontluchtingsnippel
Zak
Ontluchtingsnippel
  • Page 1 1

Shimano SM-DBOIL Service Instructions

Type
Service Instructions