Haba 4539 Letterdwergen de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Habermaaß game nr. 4539
Letter Dwarves
Who already knows the letters of the alphabet and how it works?
An educational game for 2-4 players ages 6-10
Authors: Dr. Habil. Gerhard Friedrich, Viola de Galgóczy,
Haba Games editorial staff
Illustrations: Ales Vrtal
Length of the game 15 - 30 minutes
What Hob Hotchpotch likes doing most in the alphabet village is
playing tricks on the letters, hiding the G behind a house, the H in the
fountain and the B in the garden. Helped by fairy Forget-me-not, the
eager letter dwarves then try to put things in their correct place in the
village. Can you help them?
Contents
4 dwarves
1 game board
40 cards
26 letters
26 coins
1 alphabet strip
1 die
1 little bag
Set of game instructions
ENGLISH
v
7
15
Habermaaß-spel nr. 4539
Letterdwergen
Wie kent de letters al en kan het alfabet opzeggen?
Een leerspel voor 2 - 4 kinderen van 6 - 10 jaar.
Spelidee: Dr. habil. Gerhard Friedrich, Viola de Galgóczy,
HABA-spellenredactie
Illustraties: Ales Vrtal
Speelduur: 15 - 30 minuten
In Letterdorp haalt het aardmannetje
Poespas de ene streek na de andere
uit: hij verstopt de G achter het
huis, de H in de put en de B in
de tuin. De ijverige letterdwergen
proberen met hulp van fee
Vergeet-me-niet, de orde in
Letterdorp opnieuw te herstellen.
Kan je hen hierbij helpen?
Spelinhoud
4 dwergen
1 speelbord
40 kaarten
26 letters
26 munten
1 alfabetstrook
1 dobbelsteen
1 zakje
spelregels
NEDERLANDS
v
16
Spelidee
De kinderen zoeken voorwerpen, dieren, voornamen en afbeeldingen op
de kaarten die steeds met een bepaalde letter van het alfabet beginnen
en kunnen zo hun dwerg op het speelbord vooruit zetten. Wie zijn/haar
dwerg op een schatveld zet, krijgt een munt.
Het doel van het spel is om als eerste drie munten te verzamelen en ten
minste een hele ronde over het dwergenpad te lopen.
Spelvoorbereiding
Spreid het speelbord in het midden van de tafel uit en kijk waar zich het
dwergenpad, het marktplein en de vier tonnen bevinden. Ieder kind pakt
een dwerg en zet hem op het marktplein. Hier begint en eindigt het
dwergenpad. Spreek af in welke richting de dwergen tijdens het spel
moeten lopen.
Haal de moeilijke letters uit het spel (Q, X, Y) en leg ze in de doos terug.
De andere letters gaan in het zakje en worden flink door elkaar geschud.
Vervolgens halen jullie vier letters uit het zakje en leggen jullie deze op de
vier tonnen.
Schud vervolgens de kaarten en leg ze op een verdekte stapel naast het
speelbord. Houd de munten, de alfabetstrook en de dobbelsteen klaar.
Spelverloop
Het jongste kind begint en draait de bovenste kaart van de stapel om.
Wat is er op de kaart te zien?
Een afbeelding uit Letterland
Bekijk wat er op de kaart staat afgebeeld en denk na over hoe alle
voorwerpen heten. Kies één van de vier op het spelbord liggende
letters en noem het afgebeelde voorwerp dat met deze letter begint.
Ter verduidelijking zeg je welke letter je hebt
uitgekozen. De andere kinderen controleren het
woord.
Je kunt bv. zeggen:
„Ik zie een handdoek – de H van handdoek!“, of
anders „Ik zie een parasol – de P van parasol!“
Vervolgens mag je je dwerg net zoveel velden vooruit zetten als het
getal boven de ton van de betreffende letter aangeeft. De letter en de
kaart leg je in de doos. Daarna haal je een nieuwe letter uit het zakje
en leg je deze op de vrijgekomen plaats op de ton. Nu is kloksgewijs
de volgende speler aan de beurt en draait een nieuwe kaart om.
3 munten
verzamelen
en één keer het
dwergenpad
rondlopen
speelbord, dwergen
op marktplein
letters in het zakje,
vier letters op
tonnen,
kaarten als verdekte
stapel klaar
1 kaart omdraaien
afbeelding =
letter kiezen en
afbeelding
benoemen
17
Geen bijpassend woord gevonden?
Als je geen afbeelding op de kaart kunt vinden die met één van de vier
letters begint, kan je je dwerg helaas niet vooruit zetten. Leg de kaart in
de doos en daarna is de volgende speler aan de beurt.
Het aardmannetje „Poespas“
Het aardmannetje houdt ervan om in Letterdorp
streken uit te halen en verstopt de hele dag letters.
Bekijk de kaart en noem de letter van het alfabet die
op de plaats van het vraagteken hoort. Noem een
woord naar keuze dat met deze letter begint. Met de
alfabetstrook kunnen jullie de oplossing controleren. Je kunt bv. zeggen:
„De oplossing van de opgave luidt B – de B van bal!“
Als je de juiste letter hebt opgenoemd, mag je één keer met dedobbel-
steen gooien en je dwerg overeenkomstig het aantal gegooide ogen
vooruit zetten. Daarna leg je de aardmannetjeskaart in de doos en is de
volgende speler aan de beurt.
De fee „Vergeet-me-niet“
De fee helpt je in Letterdorp vooruit te komen. Daarvoor moet je wel een
opgave oplossen:
Noem twee dieren! Noem twee voorwerpen! Noem twee voornamen!
Bekijk de opgave van de fee en kies één van de op het speelbord
liggende letters. Noem de letter en twee begrippen (dieren, voorwerpen
of voornamen) die met deze letter beginnen. De andere kinderen con-
troleren de woorden.
Als je twee zaken juist hebt genoemd, mag je je dwerg net zoveel velden
vooruit zetten als het cijfer van de betreffende ton aangeeft. De kaart en
de letter gaan in de doos en er wordt een nieuwe letter op de
vrijgekomen ton gelegd. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
De schatvelden
Komt je dwerg aan het eind van je beurt op een schatveld terecht?
Goed zo! Je mag een munt uit de voorraad pakken en voor je neerleggen.
aardmannetje =
opgave oplossen
fee =
letter kiezen en
opgave oplossen
schatveld =
munt pakken
NEDERLANDS
A ? C
18
Einde van het spel
Zodra één van de kinderen drie munten heeft verzameld en zijn/haar
dwerg ten minste één keer het dwergenpad is rondgelopen, is het spel
afgelopen. Een dwerg mag zowel precies op het marktplein terechtkomen
of er overheen worden gezet. Dit kind wint en alle dwergen vieren
gezamenlijk een groot dwergenfeest in Letterdorp.
Tips
Natuurlijk kunnen jullie ook met de moeilijke letters Q, X en Y spelen.
Doe alle letters,waarmee jullie willen spelen, in het zakje.
Hebben jullie geen enkel woord met de Q, X of Y gevonden?
Kijk nog 'ns goed. Jullie ontdekken vast en zeker de quilt (i.p.v. deken)
voor de Q, de xylofoon voor de X of de yoghurt voor de Y.
Jullie kunnen nog veel meer ontdekken als jullie
goed nadenken.
Wij hebben bv. voor het familieportret de
volgende woorden gevonden:
A=arm
B=broer, benen, bek, boord, blond, bruin
D=dame, dier
E=echtpaar
F=familie
G=gezicht, glimlach, groen
H=hond, hemel, halsband, hemd, haar, hond, hoofd
J=jongen
K=kind, ketting, kop, kin
L=lippen, lijst, lokken
M=man, moeder, meisje, mond, muil
N=neus, nagels
O=oren, ogen, overhemd
P=pullover
S=snuit, schouders, spijker
T=tong, tanden
V =vader, vrouw, voorhoofd, vlechten
W=wolken, wangen
Z=zus
Hier ontbreken de C, I, Q, R, U, X en de Y.
Kunnen jullie nog iets anders vinden?
3 munten en één
keer het dwergenpad
rondgelopen =
gewonnen
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Kinderschmuck
Children’s jewelry
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Kinder begreifen spielend die Welt.
HABA begleitet sie dabei mit Spielen und
Spielzeug, das ihre Neugier weckt, mit
fantasievollen Möbeln, Accessoires zum
Wohlfühlen, Schmuck, Geschenken und
vielem mehr. Denn kleine Entdecker
brauchen große Ideen.
Children learn about the world
through play. HABA makes it easy for
them with games and toys which arouse
curiosity, with imaginative furniture,
delightful accessories, jewelry, gifts and
much more. HABA encourages big ideas
for our diminutive explorers.
Kinderen begrijpen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met
spellen en speelgoed dat nieuwsgierig maakt,
fantasievolle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer.Want
kleine ontdekkers hebben grote ideeën nodig.
Les enfants apprennent à comprendre
le monde en jouant. HABA les accompagne
sur ce chemin en leur offrant des jeux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pleins d'imagination, des accessoires pour se
sentir à l'aise, des bijoux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
besoin de grandes idées !
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventor para los niños · Inventori per bambini
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Los niños comprenden el mundo
jugando. HABA les acompaña con juegos
y juguetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios para
encontrarse bien, joyas, regalos y muchas
cosas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan grandes ideas.
Regalos
Joyería infantil
Decoración habitación
Bebé y niño pequeño
Regali
Bebè & bambino piccolo
Bigiotteria per bambini
Camera dei bambini
I bambini scoprono il mondo giocando.
La HABA li aiuta con giochi e giocattoli che
destano la loro curiosità, con mobili fantasiosi,
accessori che danno un senso di benessere,
bigiotteria, regali e altro ancora. Poiché i piccoli
scopritori hanno bisogno di grandi idee.
TL 72018 1/08
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Haba 4539 Letterdwergen de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor