Facom B12.SECU de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Facom B12.SECU de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
B12.SECU
Notice originale
Original instructions
Originalbedienungsanleitung
Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing
Manual original
Istruzioni originali
Manual original
BOOSTER
1/ VOORZORGSMAATREGELEN:
De BOOSTER moet door vakbekwaam personeel gebruikt worden.
De instructies van de fabrikant van het voertuig moeten in acht genomen worden.
Draag een veiligheidsbril en beschermingsmiddelen die conform de regelgeving zijn.
• DeBOOSTERmoetaltijdopgeladenblijvenwanneerhijnietgebruiktwordt.
De kabels moeten altijd op de juiste wijze opgerold en opgeborgen worden om ieder risico van contact tussen de
klemmen te voorkomen.
Nimmer kortsluiting veroorzaken.
Nimmer een BOOSTER van 12 Volt gebruiken voor een voertuig van 24 Volt
Alle servicebeurten moeten uitgevoerd worden door de Servicedienst van FACOM.
2/ SPECIFICATIES:
NL
B12.SECU
Gebruiksspanning
12V
Max. Piekstroom 3500A
Startstroom 1300A
TCFC* stroom 780A
Capaciteit accu 1 X 22 Ah
Type accu AGM
Referentie accu B12.SECU-BAT
Ø kabels 25mm²
Type kabels Koper met dubbele isolatie
Lengte kabels 155 cm
Klemmen 850 A Brons
Gewicht 11,2KG
Type zekering MEGA
Vermogenszekering 300A
Referentie van de zekering BF300A
Spanningsselectie Nee
Beveiligingen Zekering
Type oplader Automatisch 2 A
Oplader IMPUT 120-240 V 50/60 hz
Oplader OUTPUT DC 12V 2A
Referentie oplader EU B12-CH2
Referentie oplader UK Niet beschikbaar
3/ OPLADEN VAN DE BOOSTER
De booster moet altijd opgeladen blijven wanneer hij niet gebruikt wordt.
Controleer, alvorens uw booster op te laden, of de kabels apart opgerold zijn op de twee haspels van de booster zoals getoond
op de foto van de woordenlijst.
Alle FACOM boosters moeten in een geventileerde, droge ruimte opgeladen worden.
Gebruik uitsluitend de FACOM oplader B12.1B-CH 12V 2A voor het opladen van uw BOOSTER.
Sluit de “sigarenaansteker” stekker aan op de oplader in de booster.
Sluit de oplader aan op het spanningsnet.
Het gele controlelampje links geeft aan dat de booster opgeladen wordt.
Het groene controlelampje in het midden geeft aan dat de booster opgeladen is.
Het rode controlelampje rechts geeft aan dat de oplader niet goed is aangesloten op de booster.
Wanneer de booster is opgeladen, moet men deze laten opladen.
De B12.1B-CH is voorzien van een “FLOATING” modus die de booster opgeladen laat zonder het risico deze te beschadigen.
4/ CONTROLE VAN HET LAADNIVEAU
Om het laadniveau van uw booster te controleren, moet u nakijken of deze niet op zijn oplader is aangesloten.
Druk op de controleknop van het laadniveau.
Wanneer de accu’s volledig zijn opgeladen, geeft de voltmeter 13 V aan.
De booster mag niet gebruikt worden wanneer de naald zich tijdens de spanningstest in de gele of groene zone bevindt.
De voltmeter voor het controleren van het laadniveau kan ook gebruikt worden om te kijken of de dynamo van het voertuig oplaadt.
20 seconden na het starten van het voertuig moet de voltmeter 14V tot 14,4V aangeven bij 2000 toeren per minuut.
5/ GEBRUIK VAN DE BOOSTER
Voor de booster te gaan gebruiken, moet u controleren:
- Of het voertuig niet kan bewegen, de transmissie in de neutrale stand staat, het voertuig geen problemen heeft en in
goede mechanische staat verkeert.
- Of de operator(s) goed opgeleid zijn en het gebruik van de booster kennen.
- Of de procedures van de fabrikant van het voertuig in acht genomen zijn.
- Controleer of het laadniveau van de booster voldoende is.
- Controleer of de booster op een stevige ondergrond staat, ofwel op de grond, ofwel op het voertuig.
- Controleren of de vermogensschakelaar op OFF staat en of de sleutel uit de schakelaar gehaald is.
- Sluit als eerste de rode plusklem + aan op de plusklem + van het voertuig en vervolgens de zwarte minklem – .
- Controleren of het alarm niet afgaat. Als het alarm afgaat, onmiddellijk de booster losmaken en op de juiste wijze aansluiten.
- Controleer of de booster en zijn kabels en verder alle andere voorwerpen en personen niet in contact komen of zich in de
buurt bevinden van een bewegend orgaan in de motor. (Zoals de distributieriem)
- De vermogensschakelaar op “ON” zetten.
- Start het voertuig.
Kijkuitdatudestartmotornooitlangerdan8secondenachterelkaarinschakelt.
- Als meerdere pogingen nodig zijn voor het starten van het voertuig, wacht dan 3 minuten na iedere poging.
- Controleer of tussen twee pogingen het laadniveau voldoende is.
- Na het starten de vermogensschakelaar op “OFF” zetten en de sleutel uit de schakelaar halen.
- Maak dezwarteminklem–alseerstelos en bergt de kabel en de klem op en maak vervolgens de rode plusklem + los en
berg de kabel en de klem op.
WEGWERPEN VAN UW APPARAAT
Geachte klant,
Als u zich van uw apparaat wilt ontdoen, besef dan dat dit voornamelijk bestaat uit onderdelen die
gerecycled kunnen worden.
Het apparaat mag niet met het huisvuil weggeworpen worden, maar naar een speciale ophaaldienst
gebracht worden.
6/ VERMOGENSZEKERING
De booster heeft een vermogenszekering. Deze beschermt de booster tegen incidentele kortsluiting op de klemmen
hiervan en tegen overbelasting.
Om de zekering te controleren hoeft u alleen maar op de controleknop van het laadniveau te drukken. Als de naald van de voltmeter
voor het controleren van het laadniveau niet beweegt, is de zekering defect.
De achterklep van de booster moet gedemonteerd worden om toegang te krijgen tot de zekering, die linksboven geplaatst is. Voor de
demontage moeten de twee moeren van 13 mm verwijderd worden.
Letop:GebruikuitsluitendeenoriginelezekeringmetreferentieBF300A.
7/ GARANTIE
Uw FACOM BOOSTER heeft een garantie van 1 jaar tegen alle fabrieksfouten vanaf de datum van de aankoopbon.
Lijst met uitsluitingen van de garantie voor de FACOM BOOSTER.
- Booster geopend of gedemonteerd.
- Kortsluiting.
- Sporen van een vlamboog op de klemmen.
- Gevolgen Omkering van de polariteit.
- Continu gebruik van meer dan 10 seconden.
- Booster leeg opgeslagen.
- De kabels en klemmen vallen niet onder de garantie.
- Booster opgeladen met een ander oplader dan de oplader die meegeleverd is.
- Sporen van stoten of schokken.
- Zekeringen.
De accu’s van de boosters zijn aan slijtage onderhevige onderdelen en vallen daarom niet onder de garantie. Voor een langere leven-
sduur van de accu’s moeten zij permanent opgeladen blijven.
De opladers van de boosters zijn bedoeld om permanent onder spanning te zijn en de apparaten zo continu opgeladen te houden.
1/24