Victron energy Blue Smart IP67 Charger de handleiding

Categorie
Acculaders
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

EN NL FR DE SE DA
Veiligheidsinstructies
• Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
• Vermijd het bedekken van de acculader.
• Probeer nooit niet-oplaadbare of bevroren accu's op te
laden.
• Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
• Vermijd vonken in de buurt van de accu. Een accu kan
explosieve gassen uitstoten tijdens het opladen.
• Accuzuur is bijtend. Onmiddellijk met water spoelen als het
zuur in contact komt met de huid.
• Dit apparaat is niet ontworpen voor gebruik door jonge
kinderen of mensen die de handleiding niet kunnen
lezen of begrijpen, tenzij ze onder toezicht staan van
een verantwoordelijke persoon om ervoor te zorgen dat
ze de acculader veilig kunnen gebruiken. Er moet
toezicht worden gehouden op kinderen om ervoor te
zorgen dat ze niet met het apparaat spelen.
• Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in
overeenstemming zijn met de nationale voorschriften voor
elektrische installaties. Neem in geval van een beschadigd
voedingskabel contact op met de fabrikant of uw
onderhoudsagent.
• De accu-aansluitklem die niet op het chassis is
aangesloten, moet eerst worden aangesloten. De andere
aansluiting moet op het chassis worden geplaats, op
afstand van de accu en brandstofleiding. De acculader
moet vervolgens op het voedingsnet worden aangesloten.
• Koppel de acculader na het opladen los van het
voedingsnet. Verwijder vervolgens de aansluiting op het
chassis en daarna de accuaansluiting.
2
1. Beknopte gebruikershandleiding
De Blue Smart IP67-acculaders laden en onderhouden loodzuur-
en Li-ionaccu's en leveren stroom aan gebruikers die op de accu
zijn aangesloten.
Bovendien beschikken de modellen met achtervoegsel (1+Si)
over een tweede stroom beperkte uitgang die altijd wordt gevoed
zolang er 230 VAC aanwezig is op de ingang. Deze uitgang kan
bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig
wordt gestart voordat de acculader wordt losgekoppeld
(startonderbrekingsfunctie).
Blue Smart-versie
Stel de lader in, en monitor en update het (voeg nieuwe functies
toe wanneer deze beschikbaar zijn) met Apple- en Android-
smartphones, -tablets of andere apparaten met de
VictronConnect-app.
VictronConnect is beschikbaar voor gebruikers van Windows-
pc's, macOS X, iOS- en Android-telefoons, evenals tablets.
https://www.victronenergy.com/support-and-
downloads/software#victronconnect-app
EN NL FR DE SE DA
VictronConnect: Pagina's Blue Smart IP67-acculader
Wanneer de Blue Smart-acculader is opgeladen, is deze vindbaar op
uw apparaat met behulp van de VictronConnect-app.
De 'home'-pagina toont informatie over de accuspanning, laadstroom
en op welk punt van de laadcyclus uw accu zich bevindt.
Om toegang te krijgen tot de knop Instellingen klikt u op het
tandwielpictogram rechtsboven in het scherm. Hier kunt u een vooraf
ingesteld laadalgoritme kiezen, de laadstroom selecteren en ervoor
kiezen om het laadalgoritme voor een Li-ion-accu te gebruiken
wanneer dat van toepassing is.
4
Installatie en instructies voor gebruik
1. De acculader moet worden geĂŻnstalleerd in een goed
geventileerde ruimte dicht bij de accu (maar vanwege mogelijke
corrosieve gassen moet deze niet op de accu liggen!)
2. Sluit de ringklemmen aan op de accu: de min-kabel (zwart)
naar de min (-) pool van de accu, de plus-kabel (rood) naar de
pluspool (+) van de accu.
3. Steek de AC-netkabel in het stopcontact. Nu begint de
laadcyclus.
Twee LED's voor statusindicatie
Gele LED: bulklading (snel knipperen), absorptie (traag
knipperen), druppelladen (vast), opslag (uit)
Groene LED: ingeschakeld.
Veiligheidsvoorschriften en -maatregelen
1. Installeer de oplader volgens de aangegeven instructies.
2. Aansluitingen en veiligheidskenmerken moeten worden
uitgevoerd volgens de lokaal toepasselijke regelgeving.
3. Waarschuwing: Probeer geen niet-oplaadbare accu's op te
laden.
4. Waarschuwing: Er kan een BMS (Battery Management
System) nodig zijn om een Li-ion-accu op te laden.
5. Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door personen met
een verminderd fysiek, zintuiglijk of mentaal vermogen, of een
gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij toezicht staan of
instructies hebben gekregen over het gebruik van het apparaat
door een persoon die verantwoordelijk is voor hun veiligheid. Er
moet toezicht op kinderen worden gehouden om ervoor te zorgen
dat ze niet met het apparaat spelen.
6. De lader is ontworpen voor lood-zuur en Li-ion-accu’s 14-225
Ah. Gebruik het niet voor andere doeleinden.
EN NL FR DE SE DA
2. Functies en feiten die u moet kennen
2.1 "Groene” acculader met ultra hoog rendement
Met een efficiëntie tot 95% genereren deze acculaders tot vier
keer minder warmte in vergelijking met de industriestandaard.
En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik
tot 0,5 Watt, ongeveer vijf tot tien keer lager dan de
industriestandaard.
2.2 Duurzaam, veilig en stil
- Lage thermische belasting van de elektronische
componenten.
- Bescherming tegen het binnendringen van stof, water en
chemicaliën.
- Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom zal
dalen naarmate de temperatuur stijgt tot 60°C, maar de
acculader zal niet falen.
- De acculaders zijn helemaal stil: Geen koelventilators of
andere bewegende onderdelen.
2.3 Beschermd tegen omgekeerde polariteit
In het geval van een verkeerde polariteitsverbinding, zal de
externe ATO-bladzekering afspringen. Controleer de polariteit
van de kabel en controleer of de waarde correct is voordat u de
zekering vervangt.
2.4 Herstelfunctie voor volledig ontladen accu's
De meeste acculaders die zijn beschermd tegen omgekeerde
polariteit zullen een accu die is ontladen tot nul of bijna nul volt
niet herkennen en dus niet opladen. De Blue Smart IP67-
acculader zal echter proberen om een volledig ontladen accu met
lage stroom op te laden en het normale opladen te hervatten
zodra er voldoende spanning is ontstaan op de accuklemmen.
2.5 Temperatuurgecompenseerd opladen
De optimale laadspanning van een loodzuuraccu staat in
omgekeerde verhouding tot de temperatuur. De Blue Smart IP67-
acculader meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en
compenseert de temperatuur tijdens het laadproces. De
temperatuur wordt opnieuw gemeten wanneer de acculader
tijdens het druppelladen of opslag in een lage stroommodus
6
staat. Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving
zijn daarom niet nodig.
2.6 Adaptief accubeheer
Loodzuuraccu's moeten in drie fasen worden opgeladen: [1] bulk-
of constant-stroomlading, [2] absorptie- of aanvullende lading [3]
druppellading.
Er zijn enkele uren absorptielading nodig om de accu volledig op
te laden en het vroegtijdig falen van de sulfatatieÂą te voorkomen.
De relatief hoge spanning tijdens de absorptie versnelt
veroudering als gevolg van roostercorrosie op de positieve
platen.
Adaptief Battery Management (adaptief accubeheer) beperkt
corrosie door de absorptietijd indien mogelijk te verkorten, dat wil
zeggen: gedurende het opladen van een accu die al (bijna)
volledig is opgeladen.
2.7 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen
Zelfs de lagere druppellaadpanning die volgt op de
absorptieperiode zal corrosie veroorzaken. Het is daarom van
essentieel belang om de laadspanning nog verder te verlagen
wanneer de accu gedurende meer dan 48 uur op de lader is
aangesloten.
2.8 Reconditionering
Een loodzuuraccu die gedurende dagen of weken onvoldoende is
opgeladen of ontladen is, zal beschadigd raken als gevolg van
sulfatatieÂą. Wanneer sulfatatie op tijd wordt gedetecteerd, kan het
soms gedeeltelijk worden verholpen door de accu op te laden met
lage stroom tot een hogere spanning.
Opmerkingen:
a) Reconditionering dient slechts af en toe te worden toegepast op platte
plaat VRLA (gel en AGM)-accu's, omdat de resulterende gasvorming
de elektrolyt zal uitdrogen.
b) Cilindrische VRLA-accu’s bouwen meer interne druk op voor het
vormen van gas en verliezen daardoor minder water wanneer ze
worden gereconditioneerd. Sommige fabrikanten van cilindrische
celaccu's raden daarom de reconditioneringsinstelling aan in geval
van een cyclische toepassing.
c) Reconditionering kan worden toegepast op natte accu's om de cellen
te "egaliseren” en om zuurstratificatie te voorkomen.
d) Sommige fabrikanten van acculaders raden pulsladen aan om
sulfatatie terug te draaien. De meeste accudeskundigen zijn het er
echter over eens dat er geen sluitend bewijs is dat pulsladen beter
EN NL FR DE SE DA
werkt dan het opladen met een constante spanning. Dit wordt
bevestigd door onze eigen tests.
2.9 lithium-ion (
LifePO)-accu's
Li-ion-accu's hebben geen last van sulfatatie.
Li-ion accu's zijn echter zeer gevoelig voor onderspanning of
overspanning².
Li-ion accu's zijn daarom vaak voorzien van geĂŻntegreerde
celbalancering- en onderspanningsbeveiliging (UVP)-circuits.
Sommige acculaders met omgekeerde polariteit herkennen een
accu niet wanneer de UVP is geactiveerd.
De Blue Smart-acculaderzal echter de UVP automatisch resetten
en beginnen met opladen.
Belangrijke opmerking:
Probeer NOOIT een Li-ion-accu op te laden wanneer de
temperatuur lager dan 0 °C is.
2.10 Lage stroommodus
Sommige loodzuuraccu's kunnen oververhit raken als ze worden
opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 C (C is de
capaciteit in Ah. Een 12Ah-accu mag bijvoorbeeld niet worden
opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 x 12 = 4 A). De lage
stroommodus (laadstroom beperkt tot 4 A of minder, zie
technische specificaties) moet daarom worden gebruikt om
loodzuuraccu's met lage capaciteit op te laden.
Âą Raadpleeg voor meer informatie over accu's ons boek 'Energy
Unlimited' (te downloaden via www.victronenergy.com ), of
http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_pr
event_it
² Zie voor meer informatie over Li-ion-accu's
http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/
8
3. Laadalgoritmes
3.1 Slimme laadalgoritmes met optionele reconditionering
voor loodzuuraccu's
Laadspanningen bij kamertemperatuur:
Voor 24 V-acculaders: vermenigvuldig alle spanningswaarden
met 2.
NORMAAL (14,4 V): aanbevolen voor natte platte plaat
loodantimoonaccu's (startaccu's), platte plaat gel en AGM-accu's.
HIGH (14,7 V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's,
Optima-spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's.
Het allernieuwste microprocessorgestuurd laadalgoritme
Adaptieve 5-trapslading: bulk — absorptie —
reconditionering — druppel — opslag
De Blue Smart IP67-acculader is voorzien van een
microprocessorgestuurd 'adaptief' accubeheersysteem. De
'adaptieve' functie optimaliseert automatisch het proces ten
opzichte van de manier waarop de accu wordt gebruikt.
1. BULK
Laadt de accu op met maximale stroom totdat de
absorptiespanning is bereikt. De accu wordt dan ongeveer
voor 80% opgeladen en is dan klaar voor gebruik.
2. ABS - Absorptie
Laadt de accu op bij constante spanning en met afnemende
stroom totdat deze volledig is opgeladen.
Zie bovenstaand tabel voor absorptiespanning bij
kamertemperatuur.
Adaptief accubeheer:
De absorptietijd is kort (minimaal 30 minuten) als de accu
(bijna) volledig is opgeladen en wordt verlengd tot 8 uur in
het geval van een diep ontladen accu.
-MODUS
ABS
V
DRUPPEL
V
OPSLAG
V
RECONDITIONEREN
Max. V@% van Inom
NORMAAL
14,4
13,8
13,2
16,2 @8%, max 1 uur
HOOG
14,7
13,8
13,2
16,5 @8%, max 1 uur
LI-ION
14,2
13,5
13,5
nvt.
EN NL FR DE SE DA
3. RECONDITIONERING
Optionele reconditionering voor diep ontladen
loodzuuraccu's.
Reconditionering is van toepassing op de laadalgoritmen
NORMAL en HOOG en kan worden geselecteerd met de
App op uw smartphone.
In de RECONDITIONERING-modus wordt de accu
opgeladen met lage stroom tot een hogere spanning aan
het einde van de absorptiefase.
Tijdens de reconditionering is de maximale stroom gelijk
aan 8% van de nominale stroom totdat de maximale
spanning is bereikt. De reconditionering wordt na Ă©Ă©n uur
beëindigd of wanneer de maximale spanning is bereikt,
afhankelijk van wat het eerst plaatsvindt. Zie tabel.
Voorbeeld:
Voor een 12/7-acculader: is de reconditioneerstroom
7 x 0,08 = 0,56 A
4. DRUPPEL
Houdt de accu op constante spanning en volledig
opgeladen.
5. OPSLAG
Houdt de accu op een gereduceerde constante spanning
om gasvorming en corrosie van de positieve platen te
beperken.
Langzame zelfontlading wordt voorkomen door een
automatische wekelijkse bijwerking van de accu met een
korte absorptielading.
3.2 Lithium-ion (LifePO
â‚„)-accu's
Bij het opladen van een Lithium-ionaccu maakt de Blue
Smart IP67-acculader gebruik van een specifiek
laadalgoritme voor lithium-ionaccu's, om optimale prestaties
te garanderen. Selecteer LI-ION op de app op uw
smartphone.
3.3 Wanneer er een belasting is aangesloten op de accu
Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden
aangesloten, zolang de stroomafname veel lager is dan het
nominale vermogen van de acculader.
10
Reconditionering is niet mogelijk wanneer er een belasting is
aangesloten op de accu.
Opmerkingen:
a) Ontkoppel alle belastingen voordat u probeert een zeer
zwakke of volledig ontladen loodzuuraccu op te laden.
Ladingen kunnen opnieuw worden aangesloten zodra de
bulkfase is gestart.
b) Koppel alle ladingen los voordat u probeert een Li-ionaccu
op te laden wanneer de onderspanningsbeveiliging (UVP)
van de Li-ionaccu is geactiveerd. Ladingen kunnen opnieuw
worden aangesloten zodra de bulkfase is gestart.
3.4 Een nieuwe laadcyclus activeren
Een nieuwe laadcyclus start wanneer:
a) De acculader heeft de druppel- of opslagfase bereikt en
door een belasting neemt de stroom gedurende meer dan
vier seconden toe tot de maximale stroom.
b) De AC-voeding is losgekoppeld en opnieuw aangesloten.
3.5 Oplaadduur inschatten
Een loodzuuraccu wordt aan het begin van de absorptieperiode
voor ongeveer 80% opgeladen.
De tijd T om een oplaadstatus van 80% te bereiken kan als volgt
worden berekend:
T = Ah/I
Waar:
Ide laadstroom is (= laadvermogen min belastingsstroom).
Ahis de hoeveelheid Ah die moet worden gebruikt voor het
opladen.
Een volledige absorptieperiode van maximaal 8 uur is nodig om
de accu tot 100% op te laden.
Voorbeeld:
Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 100 Ah-accu wanneer
opgeladen met een 10 A Blue Smart-acculader: T = 100/10 = 10
uur
Oplaadtijd tot 100%: 10+8 = 18 uur.
EN NL FR DE SE DA
Een Li-ionaccu wordt aan het begin van de absorptieperiode voor
meer dan 95% opgeladen en bereikt een oplaadstatus van 100%
na ongeveer 30 minuten absorptielading.
3.6 Hoge interne weerstand
Wanneer een accu het einde van zijn cyclus- of druppellaadduur
bereikt, of wanneer het voortijdig leeg raakt als gevolg van
sulfatatie of corrosie, zal de capaciteit drastisch dalen en zal de
interne weerstand toenemen. De acculader herkent een
dergelijke accu niet tijdens de testfase (het kan net zo goed een
bijna volledig opgeladen accu zijn).
Een zeer korte bulkfase bij het opladen van een zogenaamd
ontladen accu geeft echter aan dat de accu het einde van zijn
gebruiksduur heeft bereikt.
Opmerking: Sulfatatie kan soms gedeeltelijk worden
teruggedraaid door de herhaalde toepassing van de
RECONDITIONERINGSMODUS.
3.7 Kan worden gebruikt als voeding
De acculader voedt DC-belastingen wanneer er geen accuj is
aangesloten.
12
4. Technische specificaties
Blue Smart IP67-acculader
12V 7/13/17/25 A 24V 5/8/12 A
Ingangsspanning 230 VAC
Stroomverbruik tijdens stand-by 0,5 W
Laadspanning 'absorptie'
Normaal: 28,8 V, Hoog: 29,4 V
Lithium-ion: 28,4 V
Laadspanning 'druppel'
Normaal: 27,6 V, Hoog: 27,4 V
Lithium-ion: 27,0 V
Laadspanning 'opslag'
Normaal: 26,4 V, Hoog: 26,4 V
Lithium-ion: 27,0 V
Laadstroom 7/13/17/25 A 5/8/12 A
Laadstroom bij lage stroommodus 2/4/6/10 A 2/3/4 A
Laadkenmerk 5-traps adaptief
Temperatuurcompensatie
(alleen loodzuuraccu's)
16 mV/°C 32 mV/°C
Kan als stroomvoorziening worden
gebruikt
Ja
Bescherming
Bescherming tegen omgekeerde polariteit (zekering),
uitgangskortsluiting en overtemperatuur
DC-zekering, intern en niet
vervangbaar
n.v.t./n.v.t./25/35 A n.v.t./15/20 A
DC-zekering in DC-kabel — ATO-blad
(A)
20 A (12/25: geen zekering) 20/10/15 A
Bedrijfstemperatuurbereik -20 tot +60 °C (volledig nominaal vermogen tot 40°C),
Vochtigheid Tot 100%
Startonderbrekingsoptie (Si)
Kortsluitingbestendig, stroomlimiet 0.5 A, uitgangsspanning: max Ă©Ă©n volt
lager dan de hoofduitgang
Bluetooth
Frequentie: 2402 — 2480 MHz/Vermogen: -4 dBm
BEHUIZING
Materiaal & Kleur Aluminium (blauw RAL 5012)
Accu-aansluiting
Zwarte en rode kabel met M8-ringklem
12/7, 12/13, 24/5 -1,4 m 12/17, 12/25, 24/8, 24/12 — 1,0 m
230 V AC-aansluiting
Kabel van 1,5 meter met CEE 7/7, BS 1363 stekker (UK) of AS/NZS
3112 stekker
Beschermingscategorie IP67
Gewicht
12/7, 12/13, 24/5: 1,8 kg
12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 2,4 kg
Afmetingen (h x b x d)
12/7, 12/13, 24/5: 85 x 211 x 60 mm
12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 99 x 219 x 65 mm
NORMEN
Veiligheid EN 60335-1, EN 60335-2-29
Emissie EN 55014-1, EN 61000-3-2
Immuniteit EN 55014-2, EN 61000-3-3
EN NL FR DE SE DA
Vijf jaar beperkte garantie
Deze beperkte garantie dekt materiaal- en fabricagefouten in dit
product en duurt vijf jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke
aankoop van dit product. De klant moet het product samen met
de aankoopbon terugsturen naar het aankooppunt.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of
storing als gevolg van aanpassingen, wijzigingen, onjuist of
onredelijk gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan
overtollig vocht, brand, onjuiste verpakking, bliksem,
stroompieken of spelingen van de natuur.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of
storingen als gevolg van reparaties die door iemand zijn
uitgevoerd, die niet door Victron Energy is geautoriseerd om
dergelijke reparaties uit te voeren.
Victron Energy is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade
die voortvloeit uit het gebruik van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze
beperkte garantie zal nooit hoger zijn dan de werkelijke
aankoopprijs van het product.

Documenttranscriptie

Veiligheidsinstructies • Probeer nooit niet-oplaadbare of bevroren accu's op te laden. • Dit apparaat is niet ontworpen voor gebruik door jonge kinderen of mensen die de handleiding niet kunnen lezen of begrijpen, tenzij ze onder toezicht staan van een verantwoordelijke persoon om ervoor te zorgen dat ze de acculader veilig kunnen gebruiken. Er moet toezicht worden gehouden op kinderen om ervoor te zorgen dat ze niet met het apparaat spelen. • Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeenstemming zijn met de nationale voorschriften voor elektrische installaties. Neem in geval van een beschadigd voedingskabel contact op met de fabrikant of uw onderhoudsagent. • De accu-aansluitklem die niet op het chassis is aangesloten, moet eerst worden aangesloten. De andere aansluiting moet op het chassis worden geplaats, op afstand van de accu en brandstofleiding. De acculader moet vervolgens op het voedingsnet worden aangesloten. • Koppel de acculader na het opladen los van het voedingsnet. Verwijder vervolgens de aansluiting op het chassis en daarna de accuaansluiting. DA Accuzuur is bijtend. Onmiddellijk met water spoelen als het zuur in contact komt met de huid. SE • DE Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen. Vermijd vonken in de buurt van de accu. Een accu kan explosieve gassen uitstoten tijdens het opladen. FR • • NL Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen. Vermijd het bedekken van de acculader. EN • • 1. Beknopte gebruikershandleiding De Blue Smart IP67-acculaders laden en onderhouden loodzuuren Li-ionaccu's en leveren stroom aan gebruikers die op de accu zijn aangesloten. Bovendien beschikken de modellen met achtervoegsel (1+Si) over een tweede stroom beperkte uitgang die altijd wordt gevoed zolang er 230 VAC aanwezig is op de ingang. Deze uitgang kan bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig wordt gestart voordat de acculader wordt losgekoppeld (startonderbrekingsfunctie). Blue Smart-versie Stel de lader in, en monitor en update het (voeg nieuwe functies toe wanneer deze beschikbaar zijn) met Apple- en Androidsmartphones, -tablets of andere apparaten met de VictronConnect-app. VictronConnect is beschikbaar voor gebruikers van Windowspc's, macOS X, iOS- en Android-telefoons, evenals tablets. https://www.victronenergy.com/support-anddownloads/software#victronconnect-app 2 VictronConnect: Pagina's Blue Smart IP67-acculader Wanneer de Blue Smart-acculader is opgeladen, is deze vindbaar op uw apparaat met behulp van de VictronConnect-app. De 'home'-pagina toont informatie over de accuspanning, laadstroom en op welk punt van de laadcyclus uw accu zich bevindt. EN NL Om toegang te krijgen tot de knop Instellingen klikt u op het tandwielpictogram rechtsboven in het scherm. Hier kunt u een vooraf ingesteld laadalgoritme kiezen, de laadstroom selecteren en ervoor kiezen om het laadalgoritme voor een Li-ion-accu te gebruiken wanneer dat van toepassing is. FR DE SE DA Installatie en instructies voor gebruik 1. De acculader moet worden geïnstalleerd in een goed geventileerde ruimte dicht bij de accu (maar vanwege mogelijke corrosieve gassen moet deze niet op de accu liggen!) 2. Sluit de ringklemmen aan op de accu: de min-kabel (zwart) naar de min (-) pool van de accu, de plus-kabel (rood) naar de pluspool (+) van de accu. 3. Steek de AC-netkabel in het stopcontact. Nu begint de laadcyclus. Twee LED's voor statusindicatie Gele LED: bulklading (snel knipperen), absorptie (traag knipperen), druppelladen (vast), opslag (uit) Groene LED: ingeschakeld. Veiligheidsvoorschriften en -maatregelen 1. Installeer de oplader volgens de aangegeven instructies. 2. Aansluitingen en veiligheidskenmerken moeten worden uitgevoerd volgens de lokaal toepasselijke regelgeving. 3. Waarschuwing: Probeer geen niet-oplaadbare accu's op te laden. 4. Waarschuwing: Er kan een BMS (Battery Management System) nodig zijn om een Li-ion-accu op te laden. 5. Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door personen met een verminderd fysiek, zintuiglijk of mentaal vermogen, of een gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij toezicht staan of instructies hebben gekregen over het gebruik van het apparaat door een persoon die verantwoordelijk is voor hun veiligheid. Er moet toezicht op kinderen worden gehouden om ervoor te zorgen dat ze niet met het apparaat spelen. 6. De lader is ontworpen voor lood-zuur en Li-ion-accu’s 14-225 Ah. Gebruik het niet voor andere doeleinden. 4 2. Functies en feiten die u moet kennen SE DA 2.5 Temperatuurgecompenseerd opladen De optimale laadspanning van een loodzuuraccu staat in omgekeerde verhouding tot de temperatuur. De Blue Smart IP67acculader meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en compenseert de temperatuur tijdens het laadproces. De temperatuur wordt opnieuw gemeten wanneer de acculader tijdens het druppelladen of opslag in een lage stroommodus DE 2.4 Herstelfunctie voor volledig ontladen accu's De meeste acculaders die zijn beschermd tegen omgekeerde polariteit zullen een accu die is ontladen tot nul of bijna nul volt niet herkennen en dus niet opladen. De Blue Smart IP67acculader zal echter proberen om een volledig ontladen accu met lage stroom op te laden en het normale opladen te hervatten zodra er voldoende spanning is ontstaan op de accuklemmen. FR 2.3 Beschermd tegen omgekeerde polariteit In het geval van een verkeerde polariteitsverbinding, zal de externe ATO-bladzekering afspringen. Controleer de polariteit van de kabel en controleer of de waarde correct is voordat u de zekering vervangt. NL 2.2 Duurzaam, veilig en stil Lage thermische belasting van de elektronische componenten. Bescherming tegen het binnendringen van stof, water en chemicaliën. Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom zal dalen naarmate de temperatuur stijgt tot 60°C, maar de acculader zal niet falen. De acculaders zijn helemaal stil: Geen koelventilators of andere bewegende onderdelen. EN 2.1 "Groene” acculader met ultra hoog rendement Met een efficiëntie tot 95% genereren deze acculaders tot vier keer minder warmte in vergelijking met de industriestandaard. En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik tot 0,5 Watt, ongeveer vijf tot tien keer lager dan de industriestandaard. staat. Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving zijn daarom niet nodig. 2.6 Adaptief accubeheer Loodzuuraccu's moeten in drie fasen worden opgeladen: [1] bulkof constant-stroomlading, [2] absorptie- of aanvullende lading [3] druppellading. Er zijn enkele uren absorptielading nodig om de accu volledig op te laden en het vroegtijdig falen van de sulfatatie¹ te voorkomen. De relatief hoge spanning tijdens de absorptie versnelt veroudering als gevolg van roostercorrosie op de positieve platen. Adaptief Battery Management (adaptief accubeheer) beperkt corrosie door de absorptietijd indien mogelijk te verkorten, dat wil zeggen: gedurende het opladen van een accu die al (bijna) volledig is opgeladen. 2.7 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen Zelfs de lagere druppellaadpanning die volgt op de absorptieperiode zal corrosie veroorzaken. Het is daarom van essentieel belang om de laadspanning nog verder te verlagen wanneer de accu gedurende meer dan 48 uur op de lader is aangesloten. 2.8 Reconditionering Een loodzuuraccu die gedurende dagen of weken onvoldoende is opgeladen of ontladen is, zal beschadigd raken als gevolg van sulfatatie¹. Wanneer sulfatatie op tijd wordt gedetecteerd, kan het soms gedeeltelijk worden verholpen door de accu op te laden met lage stroom tot een hogere spanning. Opmerkingen: a) b) c) d) 6 Reconditionering dient slechts af en toe te worden toegepast op platte plaat VRLA (gel en AGM)-accu's, omdat de resulterende gasvorming de elektrolyt zal uitdrogen. Cilindrische VRLA-accu’s bouwen meer interne druk op voor het vormen van gas en verliezen daardoor minder water wanneer ze worden gereconditioneerd. Sommige fabrikanten van cilindrische celaccu's raden daarom de reconditioneringsinstelling aan in geval van een cyclische toepassing. Reconditionering kan worden toegepast op natte accu's om de cellen te "egaliseren” en om zuurstratificatie te voorkomen. Sommige fabrikanten van acculaders raden pulsladen aan om sulfatatie terug te draaien. De meeste accudeskundigen zijn het er echter over eens dat er geen sluitend bewijs is dat pulsladen beter werkt dan het opladen met een constante spanning. Dit wordt bevestigd door onze eigen tests. SE DA ² Zie voor meer informatie over Li-ion-accu's http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/ DE ¹ Raadpleeg voor meer informatie over accu's ons boek 'Energy Unlimited' (te downloaden via www.victronenergy.com ), of http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_pr event_it FR 2.10 Lage stroommodus Sommige loodzuuraccu's kunnen oververhit raken als ze worden opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 C (C is de capaciteit in Ah. Een 12Ah-accu mag bijvoorbeeld niet worden opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 x 12 = 4 A). De lage stroommodus (laadstroom beperkt tot 4 A of minder, zie technische specificaties) moet daarom worden gebruikt om loodzuuraccu's met lage capaciteit op te laden. NL Belangrijke opmerking: Probeer NOOIT een Li-ion-accu op te laden wanneer de temperatuur lager dan 0 °C is. EN 2.9 lithium-ion (LifePO)-accu's Li-ion-accu's hebben geen last van sulfatatie. Li-ion accu's zijn echter zeer gevoelig voor onderspanning of overspanning². Li-ion accu's zijn daarom vaak voorzien van geïntegreerde celbalancering- en onderspanningsbeveiliging (UVP)-circuits. Sommige acculaders met omgekeerde polariteit herkennen een accu niet wanneer de UVP is geactiveerd. De Blue Smart-acculaderzal echter de UVP automatisch resetten en beginnen met opladen. 3. Laadalgoritmes 3.1 Slimme laadalgoritmes met optionele reconditionering voor loodzuuraccu's Laadspanningen bij kamertemperatuur: -MODUS NORMAAL HOOG LI-ION ABS V 14,4 14,7 14,2 DRUPPEL V 13,8 13,8 13,5 OPSLAG V 13,2 13,2 13,5 RECONDITIONEREN Max. V@% van Inom 16,2 @8%, max 1 uur 16,5 @8%, max 1 uur nvt. Voor 24 V-acculaders: vermenigvuldig alle spanningswaarden met 2. NORMAAL (14,4 V): aanbevolen voor natte platte plaat loodantimoonaccu's (startaccu's), platte plaat gel en AGM-accu's. HIGH (14,7 V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima-spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's. Het allernieuwste microprocessorgestuurd laadalgoritme Adaptieve 5-trapslading: bulk — absorptie — reconditionering — druppel — opslag De Blue Smart IP67-acculader is voorzien van een microprocessorgestuurd 'adaptief' accubeheersysteem. De 'adaptieve' functie optimaliseert automatisch het proces ten opzichte van de manier waarop de accu wordt gebruikt. 1. 2. 8 BULK Laadt de accu op met maximale stroom totdat de absorptiespanning is bereikt. De accu wordt dan ongeveer voor 80% opgeladen en is dan klaar voor gebruik. ABS - Absorptie Laadt de accu op bij constante spanning en met afnemende stroom totdat deze volledig is opgeladen. Zie bovenstaand tabel voor absorptiespanning bij kamertemperatuur. Adaptief accubeheer: De absorptietijd is kort (minimaal 30 minuten) als de accu (bijna) volledig is opgeladen en wordt verlengd tot 8 uur in het geval van een diep ontladen accu. 3. NL FR DE 5. EN 4. SE RECONDITIONERING Optionele reconditionering voor diep ontladen loodzuuraccu's. Reconditionering is van toepassing op de laadalgoritmen NORMAL en HOOG en kan worden geselecteerd met de App op uw smartphone. In de RECONDITIONERING-modus wordt de accu opgeladen met lage stroom tot een hogere spanning aan het einde van de absorptiefase. Tijdens de reconditionering is de maximale stroom gelijk aan 8% van de nominale stroom totdat de maximale spanning is bereikt. De reconditionering wordt na één uur beëindigd of wanneer de maximale spanning is bereikt, afhankelijk van wat het eerst plaatsvindt. Zie tabel. Voorbeeld: Voor een 12/7-acculader: is de reconditioneerstroom 7 x 0,08 = 0,56 A DRUPPEL Houdt de accu op constante spanning en volledig opgeladen. OPSLAG Houdt de accu op een gereduceerde constante spanning om gasvorming en corrosie van de positieve platen te beperken. Langzame zelfontlading wordt voorkomen door een automatische wekelijkse bijwerking van de accu met een korte absorptielading. DA 3.2 Lithium-ion (LifePOâ‚„)-accu's Bij het opladen van een Lithium-ionaccu maakt de Blue Smart IP67-acculader gebruik van een specifiek laadalgoritme voor lithium-ionaccu's, om optimale prestaties te garanderen. Selecteer LI-ION op de app op uw smartphone. 3.3 Wanneer er een belasting is aangesloten op de accu Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden aangesloten, zolang de stroomafname veel lager is dan het nominale vermogen van de acculader. Reconditionering is niet mogelijk wanneer er een belasting is aangesloten op de accu. Opmerkingen: a) Ontkoppel alle belastingen voordat u probeert een zeer zwakke of volledig ontladen loodzuuraccu op te laden. Ladingen kunnen opnieuw worden aangesloten zodra de bulkfase is gestart. b) Koppel alle ladingen los voordat u probeert een Li-ionaccu op te laden wanneer de onderspanningsbeveiliging (UVP) van de Li-ionaccu is geactiveerd. Ladingen kunnen opnieuw worden aangesloten zodra de bulkfase is gestart. 3.4 Een nieuwe laadcyclus activeren Een nieuwe laadcyclus start wanneer: a) De acculader heeft de druppel- of opslagfase bereikt en door een belasting neemt de stroom gedurende meer dan vier seconden toe tot de maximale stroom. b) De AC-voeding is losgekoppeld en opnieuw aangesloten. 3.5 Oplaadduur inschatten Een loodzuuraccu wordt aan het begin van de absorptieperiode voor ongeveer 80% opgeladen. De tijd T om een oplaadstatus van 80% te bereiken kan als volgt worden berekend: T = Ah/I Waar: Ide laadstroom is (= laadvermogen min belastingsstroom). Ahis de hoeveelheid Ah die moet worden gebruikt voor het opladen. Een volledige absorptieperiode van maximaal 8 uur is nodig om de accu tot 100% op te laden. Voorbeeld: Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 100 Ah-accu wanneer opgeladen met een 10 A Blue Smart-acculader: T = 100/10 = 10 uur Oplaadtijd tot 100%: 10+8 = 18 uur. 10 Een Li-ionaccu wordt aan het begin van de absorptieperiode voor meer dan 95% opgeladen en bereikt een oplaadstatus van 100% na ongeveer 30 minuten absorptielading. NL FR DE 3.7 Kan worden gebruikt als voeding De acculader voedt DC-belastingen wanneer er geen accuj is aangesloten. EN 3.6 Hoge interne weerstand Wanneer een accu het einde van zijn cyclus- of druppellaadduur bereikt, of wanneer het voortijdig leeg raakt als gevolg van sulfatatie of corrosie, zal de capaciteit drastisch dalen en zal de interne weerstand toenemen. De acculader herkent een dergelijke accu niet tijdens de testfase (het kan net zo goed een bijna volledig opgeladen accu zijn). Een zeer korte bulkfase bij het opladen van een zogenaamd ontladen accu geeft echter aan dat de accu het einde van zijn gebruiksduur heeft bereikt. Opmerking: Sulfatatie kan soms gedeeltelijk worden teruggedraaid door de herhaalde toepassing van de RECONDITIONERINGSMODUS. SE DA 4. Technische specificaties Blue Smart IP67-acculader 12V 7/13/17/25 A 24V 5/8/12 A Ingangsspanning 230 VAC Stroomverbruik tijdens stand-by Laadspanning 'absorptie' Laadspanning 'druppel' Laadspanning 'opslag' Laadstroom Laadstroom bij lage stroommodus 0,5 W Normaal: 14,4 V, Hoog: 14,7 V Lithium-ion: 14,2 V Normaal: 13,8 V, Hoog: 13,8 V Lithium-ion: 13,5 V Normaal: 13,2 V, Hoog: 13,2 V Lithium-ion: 13,5 V Normaal: 28,8 V, Hoog: 29,4 V Lithium-ion: 28,4 V Normaal: 27,6 V, Hoog: 27,4 V Lithium-ion: 27,0 V Normaal: 26,4 V, Hoog: 26,4 V Lithium-ion: 27,0 V 7/13/17/25 A 5/8/12 A 2/4/6/10 A 2/3/4 A Laadkenmerk Temperatuurcompensatie (alleen loodzuuraccu's) Kan als stroomvoorziening worden gebruikt Bescherming DC-zekering, intern en niet vervangbaar DC-zekering in DC-kabel — ATO-blad (A) Bedrijfstemperatuurbereik 5-traps adaptief 16 mV/°C 32 mV/°C Ja Bescherming tegen omgekeerde polariteit (zekering), uitgangskortsluiting en overtemperatuur n.v.t./n.v.t./25/35 A n.v.t./15/20 A 20 A (12/25: geen zekering) 20/10/15 A -20 tot +60 °C (volledig nominaal vermogen tot 40°C), Vochtigheid Startonderbrekingsoptie (Si) Bluetooth Tot 100% Kortsluitingbestendig, stroomlimiet 0.5 A, uitgangsspanning: max één volt lager dan de hoofduitgang Frequentie: 2402 — 2480 MHz/Vermogen: -4 dBm BEHUIZING Materiaal & Kleur Accu-aansluiting 230 V AC-aansluiting Aluminium (blauw RAL 5012) Zwarte en rode kabel met M8-ringklem 12/7, 12/13, 24/5 -1,4 m 12/17, 12/25, 24/8, 24/12 — 1,0 m Kabel van 1,5 meter met CEE 7/7, BS 1363 stekker (UK) of AS/NZS 3112 stekker Beschermingscategorie Gewicht Afmetingen (h x b x d) IP67 12/7, 12/13, 24/5: 1,8 kg 12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 2,4 kg 12/7, 12/13, 24/5: 85 x 211 x 60 mm 12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 99 x 219 x 65 mm NORMEN Veiligheid EN 60335-1, EN 60335-2-29 Emissie EN 55014-1, EN 61000-3-2 Immuniteit EN 55014-2, EN 61000-3-3 12 Vijf jaar beperkte garantie EN NL FR DE Deze beperkte garantie dekt materiaal- en fabricagefouten in dit product en duurt vijf jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke aankoop van dit product. De klant moet het product samen met de aankoopbon terugsturen naar het aankooppunt. Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storing als gevolg van aanpassingen, wijzigingen, onjuist of onredelijk gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan overtollig vocht, brand, onjuiste verpakking, bliksem, stroompieken of spelingen van de natuur. Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storingen als gevolg van reparaties die door iemand zijn uitgevoerd, die niet door Victron Energy is geautoriseerd om dergelijke reparaties uit te voeren. Victron Energy is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die voortvloeit uit het gebruik van dit product. De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze beperkte garantie zal nooit hoger zijn dan de werkelijke aankoopprijs van het product. SE DA
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86

Victron energy Blue Smart IP67 Charger de handleiding

Categorie
Acculaders
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor