Documenttranscriptie
Veiligheidsinstructies
•
Probeer nooit niet-oplaadbare of bevroren accu's op te
laden.
•
Dit apparaat is niet ontworpen voor gebruik door jonge
kinderen of mensen die de handleiding niet kunnen
lezen of begrijpen, tenzij ze onder toezicht staan van
een verantwoordelijke persoon om ervoor te zorgen dat
ze de acculader veilig kunnen gebruiken. Er moet
toezicht worden gehouden op kinderen om ervoor te
zorgen dat ze niet met het apparaat spelen.
•
Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in
overeenstemming zijn met de nationale voorschriften voor
elektrische installaties. Neem in geval van een beschadigd
voedingskabel contact op met de fabrikant of uw
onderhoudsagent.
•
De accu-aansluitklem die niet op het chassis is
aangesloten, moet eerst worden aangesloten. De andere
aansluiting moet op het chassis worden geplaats, op
afstand van de accu en brandstofleiding. De acculader
moet vervolgens op het voedingsnet worden aangesloten.
•
Koppel de acculader na het opladen los van het
voedingsnet. Verwijder vervolgens de aansluiting op het
chassis en daarna de accuaansluiting.
DA
Accuzuur is bijtend. Onmiddellijk met water spoelen als het
zuur in contact komt met de huid.
SE
•
DE
Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
Vermijd vonken in de buurt van de accu. Een accu kan
explosieve gassen uitstoten tijdens het opladen.
FR
•
•
NL
Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
Vermijd het bedekken van de acculader.
EN
•
•
1. Beknopte gebruikershandleiding
De Blue Smart IP67-acculaders laden en onderhouden loodzuuren Li-ionaccu's en leveren stroom aan gebruikers die op de accu
zijn aangesloten.
Bovendien beschikken de modellen met achtervoegsel (1+Si)
over een tweede stroom beperkte uitgang die altijd wordt gevoed
zolang er 230 VAC aanwezig is op de ingang. Deze uitgang kan
bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorkomen dat een voertuig
wordt gestart voordat de acculader wordt losgekoppeld
(startonderbrekingsfunctie).
Blue Smart-versie
Stel de lader in, en monitor en update het (voeg nieuwe functies
toe wanneer deze beschikbaar zijn) met Apple- en Androidsmartphones, -tablets of andere apparaten met de
VictronConnect-app.
VictronConnect is beschikbaar voor gebruikers van Windowspc's, macOS X, iOS- en Android-telefoons, evenals tablets.
https://www.victronenergy.com/support-anddownloads/software#victronconnect-app
2
VictronConnect: Pagina's Blue Smart IP67-acculader
Wanneer de Blue Smart-acculader is opgeladen, is deze vindbaar op
uw apparaat met behulp van de VictronConnect-app.
De 'home'-pagina toont informatie over de accuspanning, laadstroom
en op welk punt van de laadcyclus uw accu zich bevindt.
EN
NL
Om toegang te krijgen tot de knop Instellingen klikt u
op het
tandwielpictogram rechtsboven in het scherm. Hier kunt u een vooraf
ingesteld laadalgoritme kiezen, de laadstroom selecteren en ervoor
kiezen om het laadalgoritme voor een Li-ion-accu te gebruiken
wanneer dat van toepassing is.
FR
DE
SE
DA
Installatie en instructies voor gebruik
1. De acculader moet worden geïnstalleerd in een goed
geventileerde ruimte dicht bij de accu (maar vanwege mogelijke
corrosieve gassen moet deze niet op de accu liggen!)
2. Sluit de ringklemmen aan op de accu: de min-kabel (zwart)
naar de min (-) pool van de accu, de plus-kabel (rood) naar de
pluspool (+) van de accu.
3. Steek de AC-netkabel in het stopcontact. Nu begint de
laadcyclus.
Twee LED's voor statusindicatie
Gele LED: bulklading (snel knipperen), absorptie (traag
knipperen), druppelladen (vast), opslag (uit)
Groene LED: ingeschakeld.
Veiligheidsvoorschriften en -maatregelen
1. Installeer de oplader volgens de aangegeven instructies.
2. Aansluitingen en veiligheidskenmerken moeten worden
uitgevoerd volgens de lokaal toepasselijke regelgeving.
3. Waarschuwing: Probeer geen niet-oplaadbare accu's op te
laden.
4. Waarschuwing: Er kan een BMS (Battery Management
System) nodig zijn om een Li-ion-accu op te laden.
5. Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door personen met
een verminderd fysiek, zintuiglijk of mentaal vermogen, of een
gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij toezicht staan of
instructies hebben gekregen over het gebruik van het apparaat
door een persoon die verantwoordelijk is voor hun veiligheid. Er
moet toezicht op kinderen worden gehouden om ervoor te zorgen
dat ze niet met het apparaat spelen.
6. De lader is ontworpen voor lood-zuur en Li-ion-accu’s 14-225
Ah. Gebruik het niet voor andere doeleinden.
4
2. Functies en feiten die u moet kennen
SE
DA
2.5 Temperatuurgecompenseerd opladen
De optimale laadspanning van een loodzuuraccu staat in
omgekeerde verhouding tot de temperatuur. De Blue Smart IP67acculader meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en
compenseert de temperatuur tijdens het laadproces. De
temperatuur wordt opnieuw gemeten wanneer de acculader
tijdens het druppelladen of opslag in een lage stroommodus
DE
2.4 Herstelfunctie voor volledig ontladen accu's
De meeste acculaders die zijn beschermd tegen omgekeerde
polariteit zullen een accu die is ontladen tot nul of bijna nul volt
niet herkennen en dus niet opladen. De Blue Smart IP67acculader zal echter proberen om een volledig ontladen accu met
lage stroom op te laden en het normale opladen te hervatten
zodra er voldoende spanning is ontstaan op de accuklemmen.
FR
2.3 Beschermd tegen omgekeerde polariteit
In het geval van een verkeerde polariteitsverbinding, zal de
externe ATO-bladzekering afspringen. Controleer de polariteit
van de kabel en controleer of de waarde correct is voordat u de
zekering vervangt.
NL
2.2 Duurzaam, veilig en stil
Lage thermische belasting van de elektronische
componenten.
Bescherming tegen het binnendringen van stof, water en
chemicaliën.
Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom zal
dalen naarmate de temperatuur stijgt tot 60°C, maar de
acculader zal niet falen.
De acculaders zijn helemaal stil: Geen koelventilators of
andere bewegende onderdelen.
EN
2.1 "Groene” acculader met ultra hoog rendement
Met een efficiëntie tot 95% genereren deze acculaders tot vier
keer minder warmte in vergelijking met de industriestandaard.
En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik
tot 0,5 Watt, ongeveer vijf tot tien keer lager dan de
industriestandaard.
staat. Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving
zijn daarom niet nodig.
2.6 Adaptief accubeheer
Loodzuuraccu's moeten in drie fasen worden opgeladen: [1] bulkof constant-stroomlading, [2] absorptie- of aanvullende lading [3]
druppellading.
Er zijn enkele uren absorptielading nodig om de accu volledig op
te laden en het vroegtijdig falen van de sulfatatie¹ te voorkomen.
De relatief hoge spanning tijdens de absorptie versnelt
veroudering als gevolg van roostercorrosie op de positieve
platen.
Adaptief Battery Management (adaptief accubeheer) beperkt
corrosie door de absorptietijd indien mogelijk te verkorten, dat wil
zeggen: gedurende het opladen van een accu die al (bijna)
volledig is opgeladen.
2.7 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen
Zelfs de lagere druppellaadpanning die volgt op de
absorptieperiode zal corrosie veroorzaken. Het is daarom van
essentieel belang om de laadspanning nog verder te verlagen
wanneer de accu gedurende meer dan 48 uur op de lader is
aangesloten.
2.8 Reconditionering
Een loodzuuraccu die gedurende dagen of weken onvoldoende is
opgeladen of ontladen is, zal beschadigd raken als gevolg van
sulfatatie¹. Wanneer sulfatatie op tijd wordt gedetecteerd, kan het
soms gedeeltelijk worden verholpen door de accu op te laden met
lage stroom tot een hogere spanning.
Opmerkingen:
a)
b)
c)
d)
6
Reconditionering dient slechts af en toe te worden toegepast op platte
plaat VRLA (gel en AGM)-accu's, omdat de resulterende gasvorming
de elektrolyt zal uitdrogen.
Cilindrische VRLA-accu’s bouwen meer interne druk op voor het
vormen van gas en verliezen daardoor minder water wanneer ze
worden gereconditioneerd. Sommige fabrikanten van cilindrische
celaccu's raden daarom de reconditioneringsinstelling aan in geval
van een cyclische toepassing.
Reconditionering kan worden toegepast op natte accu's om de cellen
te "egaliseren” en om zuurstratificatie te voorkomen.
Sommige fabrikanten van acculaders raden pulsladen aan om
sulfatatie terug te draaien. De meeste accudeskundigen zijn het er
echter over eens dat er geen sluitend bewijs is dat pulsladen beter
werkt dan het opladen met een constante spanning. Dit wordt
bevestigd door onze eigen tests.
SE
DA
² Zie voor meer informatie over Li-ion-accu's
http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/
DE
¹ Raadpleeg voor meer informatie over accu's ons boek 'Energy
Unlimited' (te downloaden via www.victronenergy.com ), of
http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_pr
event_it
FR
2.10 Lage stroommodus
Sommige loodzuuraccu's kunnen oververhit raken als ze worden
opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 C (C is de
capaciteit in Ah. Een 12Ah-accu mag bijvoorbeeld niet worden
opgeladen met een stroom van meer dan 0,3 x 12 = 4 A). De lage
stroommodus (laadstroom beperkt tot 4 A of minder, zie
technische specificaties) moet daarom worden gebruikt om
loodzuuraccu's met lage capaciteit op te laden.
NL
Belangrijke opmerking:
Probeer NOOIT een Li-ion-accu op te laden wanneer de
temperatuur lager dan 0 °C is.
EN
2.9 lithium-ion (LifePO)-accu's
Li-ion-accu's hebben geen last van sulfatatie.
Li-ion accu's zijn echter zeer gevoelig voor onderspanning of
overspanning².
Li-ion accu's zijn daarom vaak voorzien van geïntegreerde
celbalancering- en onderspanningsbeveiliging (UVP)-circuits.
Sommige acculaders met omgekeerde polariteit herkennen een
accu niet wanneer de UVP is geactiveerd.
De Blue Smart-acculaderzal echter de UVP automatisch resetten
en beginnen met opladen.
3. Laadalgoritmes
3.1 Slimme laadalgoritmes met optionele reconditionering
voor loodzuuraccu's
Laadspanningen bij kamertemperatuur:
-MODUS
NORMAAL
HOOG
LI-ION
ABS
V
14,4
14,7
14,2
DRUPPEL
V
13,8
13,8
13,5
OPSLAG
V
13,2
13,2
13,5
RECONDITIONEREN
Max. V@% van Inom
16,2 @8%, max 1 uur
16,5 @8%, max 1 uur
nvt.
Voor 24 V-acculaders: vermenigvuldig alle spanningswaarden
met 2.
NORMAAL (14,4 V): aanbevolen voor natte platte plaat
loodantimoonaccu's (startaccu's), platte plaat gel en AGM-accu's.
HIGH (14,7 V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's,
Optima-spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's.
Het allernieuwste microprocessorgestuurd laadalgoritme
Adaptieve 5-trapslading: bulk — absorptie —
reconditionering — druppel — opslag
De Blue Smart IP67-acculader is voorzien van een
microprocessorgestuurd 'adaptief' accubeheersysteem. De
'adaptieve' functie optimaliseert automatisch het proces ten
opzichte van de manier waarop de accu wordt gebruikt.
1.
2.
8
BULK
Laadt de accu op met maximale stroom totdat de
absorptiespanning is bereikt. De accu wordt dan ongeveer
voor 80% opgeladen en is dan klaar voor gebruik.
ABS - Absorptie
Laadt de accu op bij constante spanning en met afnemende
stroom totdat deze volledig is opgeladen.
Zie bovenstaand tabel voor absorptiespanning bij
kamertemperatuur.
Adaptief accubeheer:
De absorptietijd is kort (minimaal 30 minuten) als de accu
(bijna) volledig is opgeladen en wordt verlengd tot 8 uur in
het geval van een diep ontladen accu.
3.
NL
FR
DE
5.
EN
4.
SE
RECONDITIONERING
Optionele reconditionering voor diep ontladen
loodzuuraccu's.
Reconditionering is van toepassing op de laadalgoritmen
NORMAL en HOOG en kan worden geselecteerd met de
App op uw smartphone.
In de RECONDITIONERING-modus wordt de accu
opgeladen met lage stroom tot een hogere spanning aan
het einde van de absorptiefase.
Tijdens de reconditionering is de maximale stroom gelijk
aan 8% van de nominale stroom totdat de maximale
spanning is bereikt. De reconditionering wordt na één uur
beëindigd of wanneer de maximale spanning is bereikt,
afhankelijk van wat het eerst plaatsvindt. Zie tabel.
Voorbeeld:
Voor een 12/7-acculader: is de reconditioneerstroom
7 x 0,08 = 0,56 A
DRUPPEL
Houdt de accu op constante spanning en volledig
opgeladen.
OPSLAG
Houdt de accu op een gereduceerde constante spanning
om gasvorming en corrosie van de positieve platen te
beperken.
Langzame zelfontlading wordt voorkomen door een
automatische wekelijkse bijwerking van de accu met een
korte absorptielading.
DA
3.2 Lithium-ion (LifePOâ‚„)-accu's
Bij het opladen van een Lithium-ionaccu maakt de Blue
Smart IP67-acculader gebruik van een specifiek
laadalgoritme voor lithium-ionaccu's, om optimale prestaties
te garanderen. Selecteer LI-ION op de app op uw
smartphone.
3.3 Wanneer er een belasting is aangesloten op de accu
Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden
aangesloten, zolang de stroomafname veel lager is dan het
nominale vermogen van de acculader.
Reconditionering is niet mogelijk wanneer er een belasting is
aangesloten op de accu.
Opmerkingen:
a)
Ontkoppel alle belastingen voordat u probeert een zeer
zwakke of volledig ontladen loodzuuraccu op te laden.
Ladingen kunnen opnieuw worden aangesloten zodra de
bulkfase is gestart.
b)
Koppel alle ladingen los voordat u probeert een Li-ionaccu
op te laden wanneer de onderspanningsbeveiliging (UVP)
van de Li-ionaccu is geactiveerd. Ladingen kunnen opnieuw
worden aangesloten zodra de bulkfase is gestart.
3.4 Een nieuwe laadcyclus activeren
Een nieuwe laadcyclus start wanneer:
a)
De acculader heeft de druppel- of opslagfase bereikt en
door een belasting neemt de stroom gedurende meer dan
vier seconden toe tot de maximale stroom.
b)
De AC-voeding is losgekoppeld en opnieuw aangesloten.
3.5 Oplaadduur inschatten
Een loodzuuraccu wordt aan het begin van de absorptieperiode
voor ongeveer 80% opgeladen.
De tijd T om een oplaadstatus van 80% te bereiken kan als volgt
worden berekend:
T = Ah/I
Waar:
Ide laadstroom is (= laadvermogen min belastingsstroom).
Ahis de hoeveelheid Ah die moet worden gebruikt voor het
opladen.
Een volledige absorptieperiode van maximaal 8 uur is nodig om
de accu tot 100% op te laden.
Voorbeeld:
Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 100 Ah-accu wanneer
opgeladen met een 10 A Blue Smart-acculader: T = 100/10 = 10
uur
Oplaadtijd tot 100%: 10+8 = 18 uur.
10
Een Li-ionaccu wordt aan het begin van de absorptieperiode voor
meer dan 95% opgeladen en bereikt een oplaadstatus van 100%
na ongeveer 30 minuten absorptielading.
NL
FR
DE
3.7 Kan worden gebruikt als voeding
De acculader voedt DC-belastingen wanneer er geen accuj is
aangesloten.
EN
3.6 Hoge interne weerstand
Wanneer een accu het einde van zijn cyclus- of druppellaadduur
bereikt, of wanneer het voortijdig leeg raakt als gevolg van
sulfatatie of corrosie, zal de capaciteit drastisch dalen en zal de
interne weerstand toenemen. De acculader herkent een
dergelijke accu niet tijdens de testfase (het kan net zo goed een
bijna volledig opgeladen accu zijn).
Een zeer korte bulkfase bij het opladen van een zogenaamd
ontladen accu geeft echter aan dat de accu het einde van zijn
gebruiksduur heeft bereikt.
Opmerking: Sulfatatie kan soms gedeeltelijk worden
teruggedraaid door de herhaalde toepassing van de
RECONDITIONERINGSMODUS.
SE
DA
4. Technische specificaties
Blue Smart IP67-acculader
12V 7/13/17/25 A
24V 5/8/12 A
Ingangsspanning
230 VAC
Stroomverbruik tijdens stand-by
Laadspanning 'absorptie'
Laadspanning 'druppel'
Laadspanning 'opslag'
Laadstroom
Laadstroom bij lage stroommodus
0,5 W
Normaal: 14,4 V, Hoog: 14,7 V
Lithium-ion: 14,2 V
Normaal: 13,8 V, Hoog: 13,8 V
Lithium-ion: 13,5 V
Normaal: 13,2 V, Hoog: 13,2 V
Lithium-ion: 13,5 V
Normaal: 28,8 V, Hoog: 29,4 V
Lithium-ion: 28,4 V
Normaal: 27,6 V, Hoog: 27,4 V
Lithium-ion: 27,0 V
Normaal: 26,4 V, Hoog: 26,4 V
Lithium-ion: 27,0 V
7/13/17/25 A
5/8/12 A
2/4/6/10 A
2/3/4 A
Laadkenmerk
Temperatuurcompensatie
(alleen loodzuuraccu's)
Kan als stroomvoorziening worden
gebruikt
Bescherming
DC-zekering, intern en niet
vervangbaar
DC-zekering in DC-kabel — ATO-blad
(A)
Bedrijfstemperatuurbereik
5-traps adaptief
16 mV/°C
32 mV/°C
Ja
Bescherming tegen omgekeerde polariteit (zekering),
uitgangskortsluiting en overtemperatuur
n.v.t./n.v.t./25/35 A
n.v.t./15/20 A
20 A (12/25: geen zekering)
20/10/15 A
-20 tot +60 °C (volledig nominaal vermogen tot 40°C),
Vochtigheid
Startonderbrekingsoptie (Si)
Bluetooth
Tot 100%
Kortsluitingbestendig, stroomlimiet 0.5 A, uitgangsspanning: max één volt
lager dan de hoofduitgang
Frequentie: 2402 — 2480 MHz/Vermogen: -4 dBm
BEHUIZING
Materiaal & Kleur
Accu-aansluiting
230 V AC-aansluiting
Aluminium (blauw RAL 5012)
Zwarte en rode kabel met M8-ringklem
12/7, 12/13, 24/5 -1,4 m 12/17, 12/25, 24/8, 24/12 — 1,0 m
Kabel van 1,5 meter met CEE 7/7, BS 1363 stekker (UK) of AS/NZS
3112 stekker
Beschermingscategorie
Gewicht
Afmetingen (h x b x d)
IP67
12/7, 12/13, 24/5:
1,8 kg
12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 2,4 kg
12/7, 12/13, 24/5:
85 x 211 x 60 mm
12/17, 12/25, 24/8, 24/12: 99 x 219 x 65 mm
NORMEN
Veiligheid
EN 60335-1, EN 60335-2-29
Emissie
EN 55014-1, EN 61000-3-2
Immuniteit
EN 55014-2, EN 61000-3-3
12
Vijf jaar beperkte garantie
EN
NL
FR
DE
Deze beperkte garantie dekt materiaal- en fabricagefouten in dit
product en duurt vijf jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke
aankoop van dit product. De klant moet het product samen met
de aankoopbon terugsturen naar het aankooppunt.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of
storing als gevolg van aanpassingen, wijzigingen, onjuist of
onredelijk gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan
overtollig vocht, brand, onjuiste verpakking, bliksem,
stroompieken of spelingen van de natuur.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of
storingen als gevolg van reparaties die door iemand zijn
uitgevoerd, die niet door Victron Energy is geautoriseerd om
dergelijke reparaties uit te voeren.
Victron Energy is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade
die voortvloeit uit het gebruik van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze
beperkte garantie zal nooit hoger zijn dan de werkelijke
aankoopprijs van het product.
SE
DA