Algemene veiligheidsinformatie
Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een
ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de
juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor
uw fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en
oefen uw rij- en remtechniek.
Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de
kans dat het wiel blokkeert en dat de fiets over de kop slaat wat
ernstig letsel kan veroorzaken.
Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen
mogen niet als voorwielremmen gebruikt worden.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees
deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig
letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend
gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen
met de remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de
remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te vernieuwen,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw
de kabel onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als dit
niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct
functioneren.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig
aan.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen.
Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van
ernstig letsel:
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Gebruik de BR-M590 V-BRAKE rem met V-BRAKE rem
compatibele remhendels zoals de ST-M590 / BL-M590
remhendels.
Bij gebruik van de BR-M590 V-BRAKE remmen in combinatie
met BL-M591/ BL-M771 (3-vinger) remhendels, of in combinatie
met ST-M405 / ST-M360 (4-vinger) remhendels met
functieoverschakeling die compatibel zijn met V-BRAKE
remmen met remkrachtmodulator of met vrijdragende remmen
of trommelremmen, de SM-PM70 remkrachtmodulator met de
V-BRAKE remmen gebruiken.
Als de remkrachtmodulator niet wordt gebruikt, bestaat de kans
dat bij het bedienen van de remhendel een te grote remkracht
wordt uitgeoefend of dat de kabelslag ongelijkmatig wordt
waardoor de remkracht onvoldoende kan worden, wat op zijn
beurt tot gevaarlijke ongelukken kan leiden.
De ST-M405 / ST-M360 (4-vinger) remhendels zijn uitgerust met
een mechanisme voor functieoverschakeling om ze geschikt te
maken voor gebruik met V-BRAKE remmen met
remkrachtmodulator, vrijdragende remmen en trommelremmen.
Als de verkeerde functie wordt gekozen, kan dit er
toe leiden dat het remvermogen overmatig of
onvoldoende wordt, hetgeen ernstige ongelukken
kan veroorzaken.
Zorg er voor de functie te kiezen overeenkomstig de
instructies aangegeven in onderstaande tabel.
Shimano BR-M590 Veiligheidsinformatie
De optimale efficiëntie van het multi-conditie remsysteem kan
worden gerealiseerd door het gebruik van de remmen en de
remhendels in de aanbevolen set.
Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet
langer zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
Verschillende remblokken hebben hun eigen kenmerken. Vraag
wanneer u remblokken aanschaft uw leverancier om
bijzonderheden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of
onderhoud contact op met de plaats van aankoop.
OPMERKING:
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van
ernstig letsel:
De remkrachtmodulator is een voorziening die het regelen van de
remkracht gemakkelijker maakt door de kabelslag bij de
remhendel binnen een bepaald constant remkrachtbereik te
vergroten. Als het effectieve werkingsbereik van de
remkrachtmodulator wordt overschreden, zal de hendelslag en de
rem als een normale V-BRAKE rem (gevoelig en krachtig)
functioneren. In dergelijke gevallen bestaat de kans dat de
remwerking krachtiger wordt dan is bedoeld waardoor het wiel
kan gaan blokkeren. Het is daarom van groot belang dat u een
goed inzicht heeft in de werking van de remkrachtmodulator en
deze alvorens in gebruik te nemen eerst test.
De remkrachtmodulator is niet uitgerust met een functie die
blokkering van het wiel voorkomt.
1
2
11 22
1 mm 1 mm
FORWARD
R
1 mm
FORWARD
R
FORWARD
R
A
BC
B
+
C
=
2 mm
32 mm of meer
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Monteren van de remhendel
Gebruik een 4 mm inbussleutel voor het monteren van de
remhendel.
Monteren van de V-BRAKE rem
Tussenring A
Tussenring A
Remblokhouder
Remblok-
bevestigingsmoer
Tussenring
Druk het remblok tegen de velg en stel de afstand waarover
de remblokken uitsteken af door de tussenring B (dik of dun)
te verwisselen zodat afmeting A 32 mm of meer blijft.
Tussenring B (dun)
Tussenring B (dik)
4 mm inbussleutel
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
Druk het remblok tegen de velg en draai de remblok-
bevestigingsmoer vast.
Stel de balans af met behulp van de afstelschroeven voor de
veerspanning.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Binnenkabelgeleider
5 mm inbussleutel
Veergat
Aanslagpen
3.
4.
5.
2.
1.
Gebruik een
stuurhandgreep met een
maximale buitendiameter
van 32 mm.
Aantrekkoppel:
5 – 7 N·m
{50 – 70 kgf·cm}
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het
aanbevolen gebruik te maken van de volgende combinatie.
Technische montage-instructies
SI-8G50A-002
Multi-Conditie
Remsysteem
DEORE
BL-M590 /
ST-M590
BR-M590
BL-M591
BR-M590
met SM-PM70
Remhendel
Serie
V-BRAKE rem
Remkabel
Multi-Conditie Remsysteem
Doordat het systeem voorziet in een uitstekende remwerking
bij natte weersomstandigheden (regeling en modulatie), zal
bij gebruik van dit remsysteem het remvermogen onder
uiteenlopende omstandigheden niet veranderen.
Bevestigingsbout
Steek de aanslagpen van het remhuis in het middelste
veergat in het montage-uitsteeksel op het frame en zet
vervolgens het remhuis met behulp van de bevestigingsbout
aan het frame vast.
FORWARD
R
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling tussen
de remblokken correct is alvorens de remmen in gebruik te
nemen.
Vervangen van de remblokeenheid
Het insteken van de remblokbevestigingspen is van groot
belang om het remblok goed op zijn plaats bevestigd te
houden.
Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder
die respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt
worden. Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de pengaten.
Remblokbevestigingspen
Remblok
Verwijder de remblokbevestigingspen en verwijder vervolgens
het remblok door dit uit de groef in de remblokhouder te
schuiven.
Ongeveer 10
maal indrukken
6.
1.
2.
3.
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
VoorzijdeVoorzijde
Remblok Remblok
Remblokhouder
Remblok-
bevestigingspen
Remblok-
bevestigingspen
Remblokhouder
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de linkerzijde
Insteekrichting
van remblok
Voer de binnenkabel door de binnenkabelgeleider, en stel
zodanig af dat de totale speling tussen de linker en rechter
remblokken en de velg 2 mm is en draai vervolgens de
kabelbevestigingbout vast.
Remkracht bij wiel
Kabelslag bij remhendel
(kg)
Vergelijking van de remprestaties
zonder remkracht-
modulator
met remkrachtmodulator
Effectieve
werkingsbereik van
de remkrachtmodulator
Controleer in het geval van het
monteren van onderdelen aan
een koolstof frame/stuurdelen de
aanbeveling van de fabrikant van
het koolstof frame/delen omtrent
het aantrekkoppel om
beschadiging van het
koolstof materiaal door
een te hoog
aantrekkoppel en/of het losraken van onderdelen als
gevolg van een te laag aantrekkoppel te voorkomen.
R
V
V
C
C
R
V
V
C
C
R
R
Functiestand
Rem van toepassing
V-BRAKE remmen (BR-
M590) voorzien van
SM-PM70
remkrachtmodulator
V stand
De V geeft de functiestand aan
voor geschiktheid voor gebruik
met V-BRAKE remmen met
remkrachtmodulator.
C/R stand
De C geeft de functiestand voor
het gebruik met vrijdragende
remmen aan.
De R geeft de functiestand voor
het gebruik met trommelremmen
aan.
Trommelremmens
Vrijdragende remmen
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden.
(Dutch)
SI-8G50A-002-03
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•