Haba 4529 Wat een bende de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spie
l
an
l
eitun
g
In
st
r
uct
i
o
n
s
Règ
l
e
d
u je
u
Spe
l
rege
l
s
In
st
r
ucc
i
o
n
es
I
st
r
u
zi
o
ni
T
rinkets · Le bazar d’Ed
g
ar · Wat een bende!
C
achivaches ·
C
arabattol
e
15
NEDERLANDS
Wat een bende!
E
en spannen
d
verzame
l
spe
l
voor 2 - 4
k
in
d
eren van 4 - 99 jaa
r
Spelidee:
H
e
i
nz Me
i
ste
r
I
llust
r
at
i
es
: D
o
ri
s
M
atthäus
S
p
eelduur:
ca
. 10 min
uten
Wat een bende! Eekhoornt
j
e Ed
g
ar Walnoot neemt alles mee wat
hij leuk vindt en hoopt alles in zijn woning op. De
etshelm ligt in de
k
oe
lk
ast en
d
e tan
d
en
b
orste
l
on
d
er
d
e
b
an
k
. Ti
jd
om op te ruimen!
M
aar wat past in de lan
g
e koffer en wat in de
g
rote? Alleen wie
E
dgar kan helpen met opruimen en de bijpassende ko
ff
ers voor alle
versc
h
i
ll
en
d
e voorwerpen vin
d
t,
k
ri
jg
t waar
d
evo
ll
e noten
d
aa
ld
ers!
Het doel van het s
p
el is om als eerste 5 notendaalders te verzamelen.
Spelinhoud
1 ee
kh
oorntje E
d
ga
r
14 r
o
mm
e
lk
o
ff
e
r
s
(7 met
g
roene, 7 met rode achterkant)
14 romme
l
stu
kk
en
(7 met
g
roene, 7 met rode achterkant)
17 n
ote
n
daa
l
de
r
s
1
d
o
bb
e
l
stee
n
spelre
g
el
s
16
NEDERLANDS
Spelidee
Eindeli
j
k is Ed
g
ar van plan om zi
j
n rommel op te ruimen. Maar alle
dingen hebben verschillende a
f
metingen en passen alleen in één
b
epaalde koffer. Dus moet Ed
g
ar van de ene koffer naar de andere
lopen, ki
j
ken wat erin past en dan het
j
uiste voorwerp erin le
gg
en.
O
m a
l
s
b
e
l
oning een noten
d
aa
ld
er te
k
rijgen, moet
h
et voorwerp
p
recies in de koffer
p
assen.
Het doel van het spel is om als eerste vi
j
f notendaalders te
verzame
l
en.
Spelvoorbereiding
Voor
h
et eerste spe
l
moeten
d
e noten
d
aa
ld
ers voorzic
h
tig uit
d
e
k
aart
e
n Edgars rommelstukken uit de ko
ff
ers worden losgemaakt.
Pak de 7 koffers met de
g
roene rand op de achterkant en le
g
ze
m
et
d
e ac
h
terzij
d
e om
l
aag in een cir
k
e
l
. Leg nu
d
e 7
b
ij
b
e
h
oren
d
e
voorwerpen – oo
k
met
d
e ac
h
terzij
d
e om
l
aag – in
h
et mi
dd
en van
d
e
c
irk
e
l
.
Z
et nu het eekhoorntje naast een willekeurige koffer naast de cirkel.
Leg
d
e
d
o
bb
e
l
steen en
d
e noten
d
aa
ld
ers
kl
aar.
De 7 koffers en de rommel met de rode achterzi
j
de worden alleen bi
j
d
e varianten ge
b
rui
k
t
.
17
NEDERLANDS
Spelverloop
E
r wordt kloksgewijs gespeeld. Wie de slordigste kamer hee
f
t,
m
a
g
be
g
innen en
g
ooit met de dobbelsteen.
Wat vertoont
d
e
d
o
bb
e
l
steen?
1, 2, 3, 4 o
f
5 ogen
?
Z
et Edgar kloksgewijs het overeenkomstige aantal ko
ff
ers vooruit.
De noot
?
Z
et Ed
g
ar naast een koffer naar keuze
.
N
aast welke ko
ff
er staat Edgar nu?
Naast een le
g
e koffer
?
Denk na welk rommelstuk in de ko
ff
er zou kunnen passen.
Pak het en
p
robeer of het in de koffer
p
ast.
¬
Het past precies in
d
e openin
g?
U
itstekend! Hiervoor kri
jg
j
e als belonin
g
een notendaalder.
Het rommelstuk blijft in de koffer liggen.
¬ Het
p
ast niet
?
D
an
h
e
b
je je vergist! Leg
d
e romme
l
in
h
et mi
dd
en
v
an de cirkel teru
g
.
Naast een volle ko
ff
er
?
Haal het rommelstuk uit de koffer en le
g
het opnieuw
in h
et
mi
dde
n v
a
n
de
c
irk
e
l.
Daarna is het vol
g
ende kind aan de beurt en
g
ooit hi
j
/zi
j
met
de
dobbe
l
stee
n.
Einde van het spel
Het spel is a
f
gelopen zodra een van de spelers vij
f
notendaalders hee
f
t
verzameld. Hi
j
weet het best hoe
j
e zo snel mo
g
eli
j
k een kamer moet
o
p
ruimen.
18
NEDERLANDS
Varianten
Va
ri
a
n
t
1
H
et spel wordt moeilijker als met de ko
ff
ers en de rommel met de rode
i
n plaats van de
g
roene achterzi
j
de wordt
g
espeeld
.
V
ar
i
ant
2
H
et spel wordt no
g
moeili
j
ker als alle rommel en alle 14 koffers worden
g
ebruikt.
V
ariant 3 - Snelle variant voor behendi
g
e opruimexperts
Af
g
ezien van de vol
g
ende wi
j
zi
g
in
g
en, bli
j
ven alle re
g
els van het basis
-
spe
l
ge
ld
ig
:
Le
g
alle 14 koffers en alle rommel neer.
Alle spelers ruimen nu te
g
eli
j
k op
.
Wie aan
d
e
b
eurt is, gooit met
d
e
d
o
bb
e
l
steen. De an
d
ere spe
l
ers
m
oeten zolan
g
de wi
j
svin
g
er van hun
g
ri
j
phand te
g
en de punt van
h
un neus
h
ou
d
en.
Zo
d
ra
d
e
d
o
bb
e
l
steen is gegooi
d
,
b
e
d
en
k
t ie
d
ereen waar E
d
gar
te
r
ec
h
t
z
a
l k
o
m
e
n
.
Lig er in deze ko
ff
er al een rommelstuk
?
In dit geval gebeurt er niets. De speler die hee
f
t gegooid, zet Edgar
n
aast de overeenkomsti
g
e koffer, haalt het rommelstuk eruit en le
g
t
het in het o
p
nieuw in het midden van de cirkel.
Is de ko
ff
er leeg?
Nu moet zo snel mo
g
eli
j
k het bi
j
passende rommelstuk van tafel
w
orden
g
epakt.
O
p
g
elet
:
iedere speler ma
g
maar één stuk pakken
.
N
u zet de speler die hee
f
t gegooid Edgar naast de bijbehorende ko
ff
er.
Gezamenli
j
k wordt
g
econtroleerd wie van de spelers het snelst het
juiste stuk heeft gepakt. Deze speler krijgt een notendaalder. Het rom
-
melstuk blij
f
t in de ko
ff
er.
25
ITALIANO
Svolgimento del gioco
G
iocate in senso orario. Inizia c
h
i
h
a
l
a stanza più
d
isor
d
inata e tira i
l
dado.
Cosa c’è su
l
d
a
d
o
?
1,2,3,4 o 5 punt
i
?
A
vanza Nico in senso orario
d
i tante ceste quanti sono i punti.
La noce
?
M
ett
i Ni
co
acca
n
to
ad
u
n
a
cesta
a
sce
l
ta.
Accanto a c
h
e cesta si trova Nico?
Accanto ad una cesta vuota?
G
uar
d
a cosa ci può stare. Pren
d
i
l
’oggetto e cerca
d
i in
cast
r
a
rl
o
n
e
ll
a
cesta
.
¬
Corrispon
d
e esattamente a
ll
’apertura?
Ma
g
nifi co! Ricevi in premio un tallero-noce.
L
’oggetto resta ne
ll
a cesta.
¬
N
o
n
c
i
sta?
Hai s
b
ag
l
iato
l
e misure! Metti nuovamente
l
’o
gg
etto al centro del cerchio
.
E’ vicino a
d
una cesta piena
?
Stacca l’o
gg
etto dal fondo del cesto e rimettilo
a
l
ce
n
t
r
o
de
l
ce
r
c
hi
o.
Il turno passa poi al se
g
uente
g
iocatore che tira il dado.
Conclusione del gioco
Il
g
ioco fi nisce quando un
g
iocatore ha 5 talleri-noce. Lui sa
p
erfettamente come si mette velocemente in ordine la
p
ro
p
ria
s
tanza
!
Geschenke
G
i
f
ts
Regalos
g
Cadeau
x
Regali
g
Geschenken
Kin
de
r
sch
m
uck
Children’s jewelry
jy
Bijoux d’enfants
j
Joyería infantil
y
Bigiotteria per bambini
gp
Kin
de
r
s
i
e
r
ade
n
K
in
de
rzimm
e
r
C
hil
d
r
e
n’
s
r
oom
C
hambre d’en
f
ant
Habitación in
f
anti
l
Ca
m
e
r
a
de
i
ba
m
b
in
i
K
in
de
r
ka
m
e
r
s
K
inderen be
g
ri
j
pen de wereld spelen
-
d
erwi
j
s.
H
ABA be
g
eleidt hen hierbi
j
met
spe
ll
en en spee
l
goe
d
d
at nieuwsgierig maa
k
t,
f
antasie volle meubels, knusse accessoires,
sieraden,
g
eschenken en no
g
veel meer. Want
kl
eine ont
d
e
kk
ers
h
e
bb
en grote i
d
eeën no
d
ig.
I
bambini scoprono il mondo
g
iocando.
L
a HABA li aiuta con
g
iochi e
g
iocattoli che
d
estano la loro curiosità
,
con mobili fantasiosi
,
a
ccessori che danno un senso di benessere,
b
i
g
iotteria, re
g
ali e altro ancora. Poiché i piccoli
s
copritori
h
anno
b
isogno
d
i gran
d
i i
d
ee.
Los niños com
p
ren
d
en e
l
mun
d
o
j
ugando
.
HABA les acompaña con juegos
y
j
u
g
uetes que despiertan su interés, con
m
uebles llenos de fantasía, accesorios
p
ara
e
ncontrarse bien,
j
o
y
as, re
g
alos
y
muchas
c
osas más, pues, los pequeños aventureros
n
ecesitan gran
d
es i
d
eas
.
C
h
i
ld
ren
l
earn a
b
out t
h
e wor
ld
t
hrough play. HABA makes it easy
f
or
them with
g
ames and to
y
s which arouse
curiosity, with imaginative furniture,
delight
f
ul accessories, jewelry, gi
f
ts and
much more. HABA encoura
g
es bi
g
ideas
for our diminutive explorers
.
K
inder be
g
rei
f
en spielend die Welt.
H
ABA be
g
leitet sie dabei mit Spielen und
Spie
l
zeug,
d
as i
h
re Neugier wec
k
t, mit
f
antasievollen Möbeln, Accessoires zum
Wohl füh len
,
Schmuck
,
Geschenken und
vi
ele
m m
eh
r. D
e
nn
kle
in
e
En
tdecke
r
b
rauchen
g
ro
ß
e Ideen
.
Les enfants apprennent à comprendre
l
e mon
d
e en jouant
.
HABA
l
es accompagne
s
ur ce chemin en leur o
ff
rant des
j
eux et des
j
ouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pl
eins
d‘
imagination,
d
es accessoires pour se
s
entir à l‘aise, des bijoux, des cadeaux et bien
p
lus encore. Car les petits explorateurs ont
b
esoin
d
e gran
d
es i
d
ées !
Baby & Kleinkind
y
B
ebè & bambino
p
iccol
o
p
Infant Toys
y
B
e
b
é
y
niño
p
e
q
ueño
ypq
J
ouets
p
rem
i
er â
ge
pg
Baby & kleuter
y
H
abermaa
ß
GmbH
A
u
g
ust-Grosch-Stra
ß
e 28 - 3
8
96476 Bad Rodach, German
y
w
ww.h
aba
.
de
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventa juguetes para mentes curiosas · Inventori per bambini
T
L 79731 2/11 Art. Nr.: 452
9
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Haba 4529 Wat een bende de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor