Shimano SL-M430 Service Instructions

Type
Service Instructions
Overschakelen van een kleine kettingring naar een grotere
kettingring.
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er overschakeling
van één versnelling plaats van een kleine kettingring naar een grotere
kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste kettingring naar de grootste kettingring.
Overschakelen van een grote kettingring naar een kleinere
kettingring
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er overschakeling
van één versnelling plaats van een groot tandwiel naar een kleinere
kettingring
Voorbeeld:
de grootste kettingring naar de middelste kettingring.
Hendel (B)
2-weg
ontgrendeling
Uitgangspositie van
hendel (A)
Overschakelen van de versnellingen
Deze ontgrendelhendel is uitgerust met een 2-weg ontgrendelmechanisme waarmee het mogelijk is ontgrendelingen uit te voeren door het indrukken of
aantrekken van de hendel. Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden
losgelaten. Bij het bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Montage van de hendel
Gebruik een stuurhandgreep met een maximum
buitendiameter van 36 mm.
Aantrekkoppel :
5 N·m {50 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
X = Beschikbaar
Specificaties
Diamètres des colliers de fixation:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Gebruik bij maat S, M een
montageklemband met een diameter van
28,6 mm, 31,8mm en monteer deze aan
een maat L adapter.
Hoek van kettingsteun
FD-M430 / FD-M431
Van toepassing op zowel normaal type als bovengeleid type X
Verschil vertanding voorste kettingwiel 22T
12T
S, M, L
63° - 66°, 66° - 69°
50 mm
Min. verschil tussen grootste en middelste kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Kettinglijn van toepassing
Voorderailleur
Modelnummer
5. Storingstabel
Verplaats na het uitvoeren van de stappen 1 - 4 de
schakelhendel om het overschakelen te controleren.
(Dit is eveneens van toepassing indien het schakelen tijdens
gebruik problemen oplevert.)
Als de ketting naar de zijde van de
crank afglijdt
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de grootste
kettingring problemen oplevert
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de kleinste
kettingring problemen oplevert
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling linksom los
(ongeveer 1/4 slag).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Als de ketting door de buitenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Als de middelste kettingring bij het
overschakelen van de grootste
kettingring wordt overgeslagen
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel linksom los
(1 of 2 slagen).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur
gehinderd wordt wanneer naar het
grootste versnellingstandwiel van de
achterderailleur wordt overgeschakeld
en de ketting zich op de middelste
kettingring bevindt
Als de ketting naar de zijde van de
trapas afglijdt
Als de hendel stroef gaat bij het
overschakelen van de middelste
kettingring naar de grootste kettingring
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel rechtsom aan
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/2 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom
(ongeveer 1/4 slag).
Serie
RAPIDFIRE-Plus
Buitenkabel
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op : http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
De voorderailleur op de wijze aangegeven in de illustratie afstellen
en vervolgens monteren. Tijdens montage het Pro-Set
uitrichtingsblok niet verwijderen.
De tandwielvertanding
moet in dit bereik
komen.
Pro-Set meter
Pro-Set uitrichtingsblok
Het platte gedeelte van de buitenste
plaat van de kettinggeleider dient direct
boven en parallel ten opzichte van de
grootste kettingring te staan.
Vastzetten met behulp van een
5 mm inbussleutel.
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kettingwiel
(grootste
kettingring)
Kettinggeleider
Trek de kabel eerst strak aan en bevestig deze aan de
voorderailleur zoals aangegeven in de illustratie.
Normale type Type met
bovengelide
kabel
Trekken
Trekken
FD-M430
FD-M431
Ketting
Buitenste
plaat van
kettinggeleider
Afstelschroef voor
hoogste versnelling
3. Afstelling van de hoogste versnelling
Stel zodanig af dat de speling
tussen de buitenste plaat van
de kettinggeleider en de
ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Kleinste
versnellingstandwiel
Grootste
kettingring
Buitenste afstelbout
4. Afstellen van de middelste kettingring
Tijdens het uitvoeren van de afstelling de
ketting op het grootste versnellingstandwiel
plaatsen. Plaats de ketting aan de
voorzijde op de middelste kettingring
Stel met behulp van de afstelnippel voor
de buitenkabel zodanig af dat de speling
tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting
0 - 0,5 mm bedraagt.
A
B
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Middelste
kettingring
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji de
ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de grootste
kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
Trapas
Technische montage-instructies SI-6TE0A-003
Voor-aandrijf systeem
SI-6TE0A-003-03
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
Alivio
SL-M430
OT-SP40
FD-M430 / FD-M431
FC-M430 / FC-M430-8 / FC-M430-8-1A / FC-M431 / FC-M431-8
BB-UN26 (-E) / BB-UN26-K / BB-ES25 (-E) / BB-ES25-K
CN-HG53
SM-SP17 / SM-BT17
Montage van de voorderailleur, trapashuis en voorste kettingwiel
Gebruik een 8 mm inbussleutel voor het monteren van de voorste
kettingwiel.
Monteer met behulp van het speciaal gereedschap TL-UN74-S /
TL-UN66. Monteer eerst het hoofdhuis en vervolgens de adapter.
Hoofdhuis
Adapter
Aantrekkoppel van adapter / trapashuis:
50 - 70 N·m {500 - 700 kgf·cm}
Aluminium of staal
Plastic
Aantrekkoppel:
35 - 50 N·m (350 - 500 kgf·cm)
8 mm inbussleutel
FC-M431 FC-M431-8
9
44 - 32 - 22 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T
FC-M430
BB-UN26 (-E)
FD-M430 / M431
FC-M430-8 FC-M430-8-1A
BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Modelnummer
Tandwielen
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Afmetingen van pedaalschroefdraad
Te gebruiken ketting
Aanbevolen te gebruiken trapas
Voorderailleur van toepassing
170 / 175 mm
104 / 64 mm
B.C. 9/16" x 20T.P.I. (Engelse draad)
CN-HG53
Kettingwiel
Zie de montage-instructies voor het
achteraandrijfsysteem voor bijzonderheden betreffende
het vernieuwen en monteren van de indicatoreenheid.
LL123
BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
68 / 73 mm (1.37 X 24 T.P.I.)
LL113
50 mm
118 126
Modelnummer
Aslengte
Ketting lijn
Breedte trapashuis (Afmetingen
van schroefdraad)
Trapas
2. Aansluiten en vastzetten van
de binnenkabel
Bedien hendel (B) 2 maal of
meer om op de indicator te
controleren of de laagste stand
correct is en bevestig vervolgens
de binnenkabel.
Hendel (B)
< Normale type >
• FD-M430
< Type met bovengelide kabel >
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
< Normale type >
• FD-M431
< Type met bovengelide kabel >
5 mm inbussleutel
Opmerking:
Leid de
binnenkabel zoals
aangegeven in de
illustratie.
Opmerking:
Leid de
binnenkabel zoals
aangegeven in de
illustratie.
Kabelbevestigingsbout
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje op
het afgesneden uiteinde
van het buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
SIS afstelling
Zorg er voor de hieronder aangegeven volgorde aan te houden.
1. Afstelling van de laagste versnelling
Verwijder eerst het Pro-Set uitrichtingsblok. Stel vervolgens
zodanig af dat de speling tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Pro-Set
uitrichtingsblok
FD-M431
FD-M430
Afstelschroef voor
laagste versnelling
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Kleinste van
kettingring
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering afsnijden.
Na het afsnijden van de buitenkabel het
uiteinde er van zodanig afronden dat de
binnenomtrek van het gat een gelijkmatige
diameter heeft.
Snijd het overtollige gedeelte van de binnenkabel af en monteer
vervolgens het afdekkapje van de binnenkabel.
Trek de binnenkabel stevig aan en zet deze vast door het
vastdraaien van de bevestigingsbout met behulp van een 5 mm
inbussleutel.
Monteer de afdekking van het
binnenste gat door deze tot aan
de aanslag te draaien zoals
aangegeven in de illustratie.
Niet verder dan dit punt draaien,
aangezien anders de
schroefdraad beschadigd wordt.
Eenheidafdekking
Afdekking van binnenste gat
Aanvoerhendel
Kabelbevestigingsbout
Insteken van de binnenkabel
Steek de binnenkabel in de buitenkabel vanaf het uiteinde met de
markering. Breng vet aan vanaf het uiteinde met de markering
om van een soepele werking
van de kabel verzekerd te zijn.
Markering
• Monteer de schakelhendel in een positie waarbij de remwerking en
de overschakeling van de versnellingen niet gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de
remwerking gehinderd wordt.
Algemene veiligheidsinformatie
De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig
met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur bevatten, zoals
roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken en ernstig letsel
veroorzaakt worden.
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen beschikbaar. Zie onderstaande tabel voor het kiezen van het te
gebruiken type verbindingspen.
Als er andere verbindingspennen dan de speciale
versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als er
een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt
gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting,
bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet
voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de
ketting breekt of van de tandwielen valt.
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een verandering in het
aantal tandwieltanden, de ketting op een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de
ketting door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
De ketting zal worden beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze
door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting
beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de
ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat
ernstig letsel wordt veroorzaakt.
• Gebruik in combinatie met de Shimano CN-HG73 en CN-HG53 kettingen een voorste kettingwiel dat compatibel is met 9-
versnellingen kettingen. Wanneer een kettingwiel voor 8-versnellingen kettingen of minder wordt gebruikt kunnen er problemen
ontstaan bij het schakelen op het voorste kettingwiel of er kunnen kettingverbindingspennen uitvallen hetgeen tot resultaat heeft
dat de ketting breekt.
• Het is van belang de aantrekkoppels voor de crankarmen en pedalen van tijd tot tijd te controleren. Controleer na het rijden van
ongeveer 100 km nogmaals de aantrekkoppels. Als de aantrekkoppels te zwak zijn, bestaat de kans dat de crankarmen of
pedalen losraken en dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
• Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn, bestaat de
kans dat de crankarm breekt en dat u van de fiets valt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het
wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de
afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
• Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de
grootste kettingring.
Opmerking
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en
pedalen periodiek aan te trekken.
• Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen
gaan klemmen. Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550
kgf·cm}. De rechter crankarm heeft rechtse schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Als u voelt dat de trapas speling heeft, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen
smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren.
Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de
gebruiksduur van de kettingringen en de ketting te verlengen.
• Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
• Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie, is het
mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de voorderailleur raakt en geluid
voortbrengt. Als het geluid een probleem is, de ketting naar het volgende grotere
achterste versnellingstandwiel of het daaropvolgende tandwiel overbrengen.
• Breng vet aan op het trapashuis alvorens dit te monteren.
• Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP buitenkabel
en de trapas-kabelgeleider.
• Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met drie
tandwielen. Deze kan niet worden gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen,
aangezien de schakelpunten niet overeenkomen.
• Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie
buitenkabelhouders, zoals aangegeven in illustratie.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten
gedraaid wordt. Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur
volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er
voor te zorgen dat deze goed glijden.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• De indicator en de schakelhendeleenheid niet demonteren, aangezien dit beschadiging of foutieve werking tot gevolg kan
hebben.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• In het geval u vragen heeft betreffende de methoden van behandeling of onderhoud, contact opnemen met de plaats van
aankoop.
WAARSCHUWING
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Zilver
Zwart
Versterkte verbindingspen
Sluitpen Verbindingspen
Buitenkabelhouders
LET OP
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
1 / 1

Shimano SL-M430 Service Instructions

Type
Service Instructions

Andere documenten