Haba 301326 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
15
Kri-Kra-Krabbelfeest
Een heel bijzondere tastmemorie
voor 2 tot 4 kinderen van 4 tot 8 jaar.
Met coöperatieve 'bladergefluister'-variant
Auteur: Kirsten Hiese
Illustraties: Stéffie Becker
Speelduur: 10 - 15 minuten
"Kri-Kra-Krabbelfeest – wie van jullie raadt het meest?",
klinkt het vrolijk door het bos. Zoals elk jaar vieren de bosinsecten
hun krabbelfeest en daarvoor nodigen ze al hun vriendjes uit.
Kriebelende kruimelkevers, donzige dribbelrupsen en spiegelgladde
sprinkhanen woelen wild door elkaar, want voordat het feest begint,
moeten ze nog de mooie, grote bladeren naar het feestterrein brengen.
Help jullie vrienden bij hun werk en probeer om steeds op de tast twee dezelfde kruipdiertjes
onder de bladeren te ontdekken. Als het jullie lukt, kruipt de krabbelende bladeroptocht steeds
verder op weg naar het feestterrein en krijgen jullie een dauwdruppel als beloning. Wie het
beste 'vingertoppengevoel' heeft en goed kan onthouden, verzamelt de meeste dauwdruppels
en wint uiteindelijk het spel.
Spelinhoud
1 speelbord, 6 bladeren, 20 dauwdruppels, 1 dobbelsteen,
3 vellen met elk 2 stickers, 1 handleiding met spelregels
Vóór het eerste spel
Plak een sticker in de uitholling van elk blad.
Zo krijgen jullie drie verschillende paren.
NEDERLANDS
16
Spelvoorbereiding
Leg het speelbord in het midden op tafel. Kijk goed naar de stickers in de uithollingen
van de bladeren en voel de verschillende oppervlakken: het ruwe oppervlak staat voor
Karel Kruimelkever, het donzige voor Dibbetje Dribbelrups en het spiegelgladde voor Salto
Sprinkhaan. Draai nu de bladeren met de uitholling naar beneden op tafel om, meng ze goed
door elkaar en verdeel ze over de eerste zes bladervelden met de gekleurde rand
(= startgedeelte) van het speelbord.
/PGELET Vanaf nu mogen jullie de bladeren bij het pakken en betasten niet meer omdraaien!
De dauwdruppels komen als voorraad op de beker in het midden van het speelbord. Leg de
dobbelsteen klaar.
Spelverloop
Jullie spelen om beurten met de wijzers van de klok mee. Het kriebeligste kind mag beginnen
en gooit met de dobbelsteen.
7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬DOBBELSTEEN
%EN¬KLEUR
Neem een blad van het bladerveld met de gegooide kleur. Als je kunt kiezen tussen twee
bladervelden, mag je er zelf een uitzoeken.
$E¬STER
Je mag een blad van een willekeurig veld nemen.
NEDERLANDS
Startgedeelte
dauwdruppel-
voorraad
finish
bladervelden
TL 84797
17
Leg het blad voor je neer en betast met je vingers de uitsparing aan de onderkant. Zo moet
je erachter komen, of daar een kriebelende kruimelkever, een donzige dribbelrups of een
spiegelgladde sprinkhaan onder zit.
Probeer nu om onder de andere bladeren hetzelfde kruipdiertje te vinden. Daarvoor mag je
ÏÏN willekeurig blad van het speelbord nemen en de onderkant betasten.
Als je denkt dat je een ander diertje te pakken hebt, mag je het NOG¬ÏÏN¬KEER¬PROBEREN:
leg het blad terug en zoek een ander blad uit.
$ENK¬JE¬DAT¬JE¬TWEE¬DEZELFDE¬KRUIPDIERTJES¬HEBT¬GEVONDEN
.EE
Helaas! Onthoud goed waar je welk diertje onder de bladeren gevoeld hebt en leg ze
allebei, zonder eronder te kijken, weer op hun plaats op het speelbord terug.
*A
Geweldig! Draai beide bladeren om als controle:
als het beide keren hetzelfde insect is, krijg je als beloning een dauwdruppel (zie onder: $E¬
DAUWDRUPPELBELONING).
Draai beide bladeren weer om en leg ze op hun plaatsen op het speelbord terug. Leg nu het
laatste blad in de rij helemaal naar voren, zodat het op de eerste plaats van de bladeroptocht
komt te liggen.
/PGELET Als je aan de beurt bent, moet je er altijd goed op letten dat je de beide bladeren
bij het betasten niet verwisselt, want het is heel belangrijk dat ze weer op hun oude plaats
worden teruggelegd!
$E¬DAUWDRUPPELBELONING
Als je meteen bij de eerste poging al het goede blad hebt gevonden, krijg je twee
dauwdruppels uit de voorraad. Als je het pas bij de tweede poging goed had, krijg je maar
ÏÏN dauwdruppel.
Daarna is het volgende kind aan de beurt en gooit hij/zij met de dobbelsteen.
Einde van het spel
Het spel is uit als op alle zes velden van het finishgedeelte een blad ligt en dus alles klaar is
voor het grote krabbelfeest. Nu telt iedere speler de dauwdruppels die hij voor zich heeft
liggen. Het kind met de meeste dauwdruppels heeft gewonnen en mag het krabbelfeest met
tromgeroffel openen. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
Tip voor super-kruipdier-voelers
Draai de grote bladeren niet om als controle, maar voel om beurten aan de onderkant en
bepaal zo of jullie het met elkaar eens zijn.
NEDERLANDS
18
Coöperatieve variant ‚Bladergefluister‘
$E¬REGELS¬VAN¬HET¬BASISSPEL¬GELDEN¬MET¬DE¬VOLGENDE¬VERANDERINGEN
(IER¬ZIJN¬MAAR¬¬DAUWDRUPPELS¬NODIG¬:E¬WORDEN¬ALS¬VOORRAAD¬NAAST¬HET¬SPEELBORD¬GELEGD
Overbodige dauwdruppels gaan terug in de doos.
(ET¬KIND¬DAT¬AAN¬DE¬BEURT¬IS¬HEEFT¬MAAR¬ÏÏN¬POGING¬OM¬HET¬PASSENDE¬KRUIPDIERTJE¬TE¬VINDEN¬
De andere spelers mogen wel tips geven. Daarvoor benoemt het kind het kruipdiertje dat
hij onder het blad vermoedt (kriebelende Karel Kruimelkever, donzige Dibbetje Dribbelrups
of spiegelgladde Salto Sprinkhaan). De andere spelers geven aanwijzingen, onder welk blad
op het speelbord het passende kruipdiertje verstopt zou kunnen zijn.
/NAFHANKELIJK¬VAN¬DE¬VRAAG¬OF¬TWEE¬DEZELFDE¬KRUIPDIERTJES¬WERDEN¬GEVONDEN¬OF¬NIET¬NEEMT¬
het kind aan het einde van zijn beurt een dauwdruppel uit de voorraad en legt hem op de
beker.
(ET¬SPEL¬IS¬UIT¬ZODRA¬ALLE¬BLADEREN¬OP¬HET¬FEESTTERREIN¬OF¬ALLE¬DAUWDRUPPELS¬OP¬DE¬BEKER¬
liggen. Als alle bladeren op het feestterrein zijn aangekomen en er nog dauwdruppels in de
voorraad over zijn, hebben alle kinderen samen gewonnen. Maar als de dauwdruppel-
voorraad op is voordat alle bladeren op het feestterrein zijn aangekomen, hebben alle
kinderen helaas samen verloren.
NEDERLANDS
,IEBE¬+INDER¬LIEBE¬%LTERN
unter WWWHABADE%RSATZTEILE können Sie ganz einfach nachfragen,
ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist.
$EAR¬#HILDREN¬AND¬0ARENTS
At WWWHABADE%RSATZTEILE it‘s easy to ask whether a missing part
of a toy or game can still be delivered.
#HERS¬ENFANTS¬CHERS¬PARENTS
Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue
est encore disponible sur WWWHABAFR dans la partie Pièces détachées.
'EACHTE¬OUDERS¬LIEVE¬KINDEREN
via WWWHABADE%RSATZTEILE kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld.
1UERIDOS¬NI×OS¬QUERIDOS¬PADRES
en WWWHABADE%RSATZTEILE pueden ver si todavía disponemos de una pieza de
juego que hayan perdido.
#ARI¬BAMBINI¬E¬CARI¬GENITORI
sul sito WWWHABADE%RSATZTEILE (ricambi) potete informarvi se un pezzo
mancante del gioco è ancora disponibile.
1UERIDAS¬CRIANAS¬QUERIDOS¬PAIS
Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página
WWWHABADE%RSATZTEILE para ver se há peças de reposição.
+RE¬BRN¬KRE¬FORLDRE
på hjemmesiden WWWHABADE%RSATZTEILE kan du helt enkelt
spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres.
+ËRA¬BARN¬KËRA¬FÚRËLDRAR
se hemsidan WWWHABADE%RSATZTEILE , när du vill fråga
om det finns en reservdel till den leksak som kommit
bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den.
+EDVES¬'YEREKEK¬KEDVES¬3ZàLČK
A www.haba.de/ErsatzteileKPVGTPGVGUE®OGPGI[U\GTIJ
O´FQPOGIªTFGMNĒFJGVKMJQI[CL¢VªMGNXGU\GVV
FCTCDLCOªIOGITGPFGNJGVĒG
r
es
.

Documenttranscriptie

Kri-Kra-Krabbelfeest Een heel bijzondere tastmemorie voor 2 tot 4 kinderen van 4 tot 8 jaar. Met coöperatieve 'bladergefluister'-variant "Kri-Kra-Krabbelfeest – wie van jullie raadt het meest?", klinkt het vrolijk door het bos. Zoals elk jaar vieren de bosinsecten hun krabbelfeest en daarvoor nodigen ze al hun vriendjes uit. Kriebelende kruimelkevers, donzige dribbelrupsen en spiegelgladde sprinkhanen woelen wild door elkaar, want voordat het feest begint, moeten ze nog de mooie, grote bladeren naar het feestterrein brengen. Help jullie vrienden bij hun werk en probeer om steeds op de tast twee dezelfde kruipdiertjes onder de bladeren te ontdekken. Als het jullie lukt, kruipt de krabbelende bladeroptocht steeds verder op weg naar het feestterrein en krijgen jullie een dauwdruppel als beloning. Wie het beste 'vingertoppengevoel' heeft en goed kan onthouden, verzamelt de meeste dauwdruppels en wint uiteindelijk het spel. NEDERLANDS Auteur: Kirsten Hiese Illustraties: Stéffie Becker Speelduur: 10 - 15 minuten Spelinhoud 1 speelbord, 6 bladeren, 20 dauwdruppels, 1 dobbelsteen, 3 vellen met elk 2 stickers, 1 handleiding met spelregels Vóór het eerste spel Plak een sticker in de uitholling van elk blad. Zo krijgen jullie drie verschillende paren. 15 Spelvoorbereiding Leg het speelbord in het midden op tafel. Kijk goed naar de stickers in de uithollingen van de bladeren en voel de verschillende oppervlakken: het ruwe oppervlak staat voor Karel Kruimelkever, het donzige voor Dibbetje Dribbelrups en het spiegelgladde voor Salto Sprinkhaan. Draai nu de bladeren met de uitholling naar beneden op tafel om, meng ze goed door elkaar en verdeel ze over de eerste zes bladervelden met de gekleurde rand (= startgedeelte) van het speelbord. /PGELET Vanaf nu mogen jullie de bladeren bij het pakken en betasten niet meer omdraaien! De dauwdruppels komen als voorraad op de beker in het midden van het speelbord. Leg de dobbelsteen klaar. TL 84797 finish Startgedeelte NEDERLANDS dauwdruppelvoorraad bladervelden Spelverloop Jullie spelen om beurten met de wijzers van de klok mee. Het kriebeligste kind mag beginnen en gooit met de dobbelsteen. 7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬DOBBELSTEEN s¬ %EN¬KLEUR Neem een blad van het bladerveld met de gegooide kleur. Als je kunt kiezen tussen twee bladervelden, mag je er zelf een uitzoeken. s¬ $E¬STER Je mag een blad van een willekeurig veld nemen. 16 Leg het blad voor je neer en betast met je vingers de uitsparing aan de onderkant. Zo moet je erachter komen, of daar een kriebelende kruimelkever, een donzige dribbelrups of een spiegelgladde sprinkhaan onder zit. Probeer nu om onder de andere bladeren hetzelfde kruipdiertje te vinden. Daarvoor mag je ÏÏN willekeurig blad van het speelbord nemen en de onderkant betasten. Als je denkt dat je een ander diertje te pakken hebt, mag je het NOG¬ÏÏN¬KEER¬PROBEREN: leg het blad terug en zoek een ander blad uit. $ENK¬JE¬DAT¬JE¬TWEE¬DEZELFDE¬KRUIPDIERTJES¬HEBT¬GEVONDEN s¬ .EE Helaas! Onthoud goed waar je welk diertje onder de bladeren gevoeld hebt en leg ze allebei, zonder eronder te kijken, weer op hun plaats op het speelbord terug. /PGELET Als je aan de beurt bent, moet je er altijd goed op letten dat je de beide bladeren bij het betasten niet verwisselt, want het is heel belangrijk dat ze weer op hun oude plaats worden teruggelegd! $E¬DAUWDRUPPEL BELONING Als je meteen bij de eerste poging al het goede blad hebt gevonden, krijg je twee dauwdruppels uit de voorraad. Als je het pas bij de tweede poging goed had, krijg je maar ÏÏN dauwdruppel. NEDERLANDS s¬ *A Geweldig! Draai beide bladeren om als controle: als het beide keren hetzelfde insect is, krijg je als beloning een dauwdruppel (zie onder: $E¬ DAUWDRUPPEL BELONING). Draai beide bladeren weer om en leg ze op hun plaatsen op het speelbord terug. Leg nu het laatste blad in de rij helemaal naar voren, zodat het op de eerste plaats van de bladeroptocht komt te liggen. Daarna is het volgende kind aan de beurt en gooit hij/zij met de dobbelsteen. Einde van het spel Het spel is uit als op alle zes velden van het finishgedeelte een blad ligt en dus alles klaar is voor het grote krabbelfeest. Nu telt iedere speler de dauwdruppels die hij voor zich heeft liggen. Het kind met de meeste dauwdruppels heeft gewonnen en mag het krabbelfeest met tromgeroffel openen. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars. Tip voor super-kruipdier-voelers Draai de grote bladeren niet om als controle, maar voel om beurten aan de onderkant en bepaal zo of jullie het met elkaar eens zijn. 17 Coöperatieve variant ‚Bladergefluister‘ $E¬REGELS¬VAN¬HET¬BASISSPEL¬GELDEN ¬MET¬DE¬VOLGENDE¬VERANDERINGEN s¬ (IER¬ZIJN¬MAAR¬¬DAUWDRUPPELS¬NODIG¬:E¬WORDEN¬ALS¬VOORRAAD¬NAAST¬HET¬SPEELBORD¬GELEGD Overbodige dauwdruppels gaan terug in de doos. s¬ (ET¬KIND¬DAT¬AAN¬DE¬BEURT¬IS ¬HEEFT¬MAAR¬ÏÏN¬POGING¬OM¬HET¬PASSENDE¬KRUIPDIERTJE¬TE¬VINDEN¬ De andere spelers mogen wel tips geven. Daarvoor benoemt het kind het kruipdiertje dat hij onder het blad vermoedt (kriebelende Karel Kruimelkever, donzige Dibbetje Dribbelrups of spiegelgladde Salto Sprinkhaan). De andere spelers geven aanwijzingen, onder welk blad op het speelbord het passende kruipdiertje verstopt zou kunnen zijn. s¬ /NAFHANKELIJK¬VAN¬DE¬VRAAG¬OF¬TWEE¬DEZELFDE¬KRUIPDIERTJES¬WERDEN¬GEVONDEN¬OF¬NIET ¬NEEMT¬ het kind aan het einde van zijn beurt een dauwdruppel uit de voorraad en legt hem op de beker. s¬ (ET¬SPEL¬IS¬UIT¬ZODRA¬ALLE¬BLADEREN¬OP¬HET¬FEESTTERREIN¬OF¬ALLE¬DAUWDRUPPELS¬OP¬DE¬BEKER¬ liggen. Als alle bladeren op het feestterrein zijn aangekomen en er nog dauwdruppels in de voorraad over zijn, hebben alle kinderen samen gewonnen. Maar als de dauwdruppelvoorraad op is voordat alle bladeren op het feestterrein zijn aangekomen, hebben alle kinderen helaas samen verloren. NEDERLANDS 18 ,IEBE¬+INDER ¬LIEBE¬%LTERN unter WWWHABADE%RSATZTEILE können Sie ganz einfach nachfragen, ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist. $EAR¬#HILDREN¬AND¬0ARENTS At WWWHABADE%RSATZTEILE it‘s easy to ask whether a missing part of a toy or game can still be delivered. #HERS¬ENFANTS ¬CHERS¬PARENTS Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue est encore disponible sur WWWHABAFR dans la partie Pièces détachées. 'EACHTE¬OUDERS ¬LIEVE¬KINDEREN via WWWHABADE%RSATZTEILE kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. 1UERIDOS¬NI×OS ¬QUERIDOS¬PADRES en WWWHABADE%RSATZTEILE pueden ver si todavía disponemos de una pieza de juego que hayan perdido. #ARI¬BAMBINI¬E¬CARI¬GENITORI sul sito WWWHABADE%RSATZTEILE (ricambi) potete informarvi se un pezzo mancante del gioco è ancora disponibile. 1UERIDAS¬CRIAN AS ¬QUERIDOS¬PAIS Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página WWWHABADE%RSATZTEILE para ver se há peças de reposição. +RE¬B’RN ¬KRE¬FORLDRE på hjemmesiden WWWHABADE%RSATZTEILE kan du helt enkelt res. spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres. +ËRA¬BARN ¬KËRA¬FÚRËLDRAR se hemsidan WWWHABADE%RSATZTEILE , när du vill fråga om det finns en reservdel till den leksak som kommit bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den. +EDVES¬'YEREKEK ¬KEDVES¬3ZàLČK A www.haba.de/ErsatzteileKPVGTPGVGUE®OGPGI[U\GTIJ O´FQPOGIªTFGMNĒFJGVKMJQI[CL¢VªMGNXGU\GVV FCTCDLCOªIOGITGPFGNJGVĒG
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Haba 301326 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding