Shimano CS-S500 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Links
Achtervork
Niet-meedraaiende tussenring
Omgekeerd
Standaard
5R/ Geel
6R/ Zilver
5L /Bruin
6L / Wit
Merkteken/Kleur
Maat
Rechts
7R/ Zwart 7L / Grijs
Omgekeerd
volledige
kettingbeschermer
5R/ Geel
= 0
= 0
5L /Bruin
7R
De uitstekende gedeelten dienen zich aan de
kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenringen
zodanig dat de uitstekende gedeelten stevig
aan beide zijden van de naafas in de gleuven
van de achtervork passen.
Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen
welke overeenkomen met de vorm van de
achtervork. De niet-meedraaiende tussenringen
zijn voor links en rechts verschillend.
Merkteken
Verticaal
8R/
Blauw
20
38
= 60 – 90
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
CJ-8S20
JAPAN
Rechterzijde van
het naafhuis
Poelie
Steun
Cassettekoppeling
Moet uitgelijnd zijn
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
6R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
2.
3.
Monteer de afdekking van de aandrijfeenheid aan de
aandrijfeenheid aan de rechterzijde van het naafhuis.
1.
Achtervork
Kettingspanner
Naafas
Naafas
Afdekking van
aandrijfeenheid
Afdekking van aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
De methode voor het monteren van de naaf aan het
frame is hetzelfde wanneer de kettingspanner gebruikt
wordt en wanneer deze niet gebruikt wordt.
Cassettekoppeling
Dopmoer
Niet-meedraaiende tussenring
Niet-meedraaiende
tussenring
(voor rechterzijde)
Niet-meedraaiende tussenring (voor linkerzijde)
Niet-meedraaiende
tussenring
Tussenring
Bagagedragersteun
Spatschermsteun
Borgring
Beschermplaat
CS-S500 tandwiel
Aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
Kettingbeschermer
Rechter stofkap
Rechter
stofkap B
Rechter stofkap B
Dopmoer
Wanneer de kettingspanner niet gebruikt wordt
Wanneer de kettingspanner gebruikt wordt
Kettingbeschermer
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig
letsel:
OPMERKING:
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen overschakelen, echter in
zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de pallen en de palplaat
binnen in de naaf daarna bij het normaal overschakelen van de
versnellingen geluid te horen geven.
De 8-versnellingen naaf heeft een ingebouwd mechanisme voor
ondersteuning van het overschakelen. Wanneer dit ondersteunend
mechanisme tijdens het overschakelen werkt, kan er geluid of trilling
worden voortgebracht. Het kan ook zijn dat het overschakelen anders
aanvoelt afhankelijk van de stand van de versnelling op het moment van
overschakelen.
Geluid kan ook voortgebracht worden als de crankarmen achteruit
gedraaid worden of als de fiets achteruit geduwd wordt wanneer de stand
van de versnelling 5, 6, 7 of 8 is.
Deze verschijnselen zijn een normaal gevolg van de constructie van het
interne schakelmechanisme en duiden niet op een defect.
De CJ-8S20 cassettekoppeling mag uitsluitend gebruikt worden samen
met tandwielen van 16T tot 23T.
Als een kettingspanner wordt gebruikt, het speciale CS-S500 18T of 20T
tandwiel met kettingbeschermer gebruiken. Gebruik geen tandwielen van
een ander type, omdat anders de ketting van de tandwielen af kan glijden.
Voor het behoud van de juiste prestatie wordt het aanbevolen de plaats
waar u de fiets gekocht heeft of uw dichtstbijzijnde Pro winkel te vragen
onderhoud uit te voeren, zoals het ongeveer eenmaal per 2 jaar smeren
van de interne naaf, te beginnen vanaf het eerste gebruik (of ongeveer
eenmaal per 5000 km als de fiets bijzonder veelvuldig gebruikt wordt).
Verder wordt het aanbevolen bij het uitvoeren van onderhoud gebruik te
maken van Shimano intern naafvet of de smeringset. Als het speciaal vet
of de smeringset niet wordt gebruikt, kunnen er problemen ontstaan zoals
het niet correct functioneren van de overschakeling van de versnellingen.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon
te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het
reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren
een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de
tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden van behandeling
of afstelling contact op met de plaats van aankoop.
Let er op bij het monteren van de naaf aan het frame de juiste niet-
meedraaiende tussenringen aan de linker en rechter zijde te monteren
en trek de dopmoeren met het voorgeschreven aantrekkoppel aan. Als
de niet-meedraaiende tussenringen enkel aan één kant worden
gemonteerd, of als de dopmoeren niet voldoende worden aangetrokken,
bestaat de kans dat de niet-meedraaiende tussenring naar buiten valt.
Dit kan tot gevolg hebben dat de naafas en de cassettekoppeling gaan
draaien. Hierdoor vervolgens kan het stuur door de versnellingskabel
per ongeluk naar één kant worden getrokken, hetgeen een
buitengewoon ernstig ongeluk tot gevolg kan hebben.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft en
lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder
ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te
gaan rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Technische montage-instructies
Lees deze montage-instructies tesamen met de montage-instructies voor
de rem en de schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door.
Monteer de kettingbeschermer aan de rechter stofkap
van het naafhuis en monteer vervolgens de rechter
stofkap B aan de aandrijfeenheid.
Monteren van het CS-S500
tandwiel met kettingbeschermer
1.
Monteer het CS-S500 tandwiel aan de aandrijfeenheid
aan de rechterzijde van het naafhuis met de
beschermplaat naar buiten gericht en bevestig deze met
behulp van de borgring op zijn plaats.
2.
Let op de
richting
Monteren van de
cassettekoppeling aan de naaf
Monteren van de naaf aan het frame
Monteer de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens
de naafas in de achtervork.
1.
Plaats de niet-meedraaiende tussenringen aan de
rechter en linker zijde van de naafas. Draai daarbij de
cassettekoppeling zodat de uitstekende delen van de
niet-meedraaiende tussenringen in de gleuven van de
achtervork passen. Als dit gebeurt is, kan de
cassettekoppeling gemonteerd worden zodat deze
nagenoeg parallel is aan de kettingsteun.
Lees wanneer de kettingspanner gebruikt wordt deze
montage-instructies tesamen met de montage-instructies
voor de CT-S500 kettingspanner.
2.
Span de ketting en zet het wiel vast aan het frame met
behulp van de dopmoeren.
3.
Opmerking:
Bij het monteren van een onderdeel zoals een
spatschermsteun aan de naafas, monteren in de
volgorde zoals aangegeven in onderstaande
illustratie.
Achtervork
Draai de cassettekoppelingpoelie in de richting van de
pijl in de illustratie om de rode merktekens op de
poelie en de steun met elkaar uit te lijnen. Wanneer de
cassettekoppeling zich in deze positie bevindt, deze
zodanig monteren dat het rode merkteken op de
cassettekoppeling uitgelijnd is met het rode merkteken
aan de rechterzijde van het naafhuis.
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Cassettekoppeling-
poelie
Lijn bij het
monteren de
gele
merktekens
uit.
Zet de cassettekoppeling vast op de naaf met behulp
van de bevestigingsring van de cassettekoppeling. Lijn
bij het monteren van de bevestigingsring van de
cassettekoppeling het gele merkteken uit met het gele
merkteken op de cassettekoppelingpoelie en draai
vervolgens de bevestigingsring van de
cassettekoppeling 45
°
rechtsom.
Zet de cassettekoppelingsteun stevig vast.
45
°
draaien
Gleuf in achtervork
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Let op de
richting
Kettingsteun
8L /
Groen
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
Opmerking:
Bij het monteren van de naaf aan het frame bestaat
de kans dat de kettingbeschermer los raakt, dus
controleer of de kettingbeschermer stevig
gemonteerd is zodat deze niet los kan raken.
Als de kettingbeschermer niet goed gemonteerd
wordt, kunnen er bijgeluiden ontstaan.
Kettingbeschermer
Monteren van de rotor
TL-LR10
Rotor
Rotormontagering
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
SG-S501
CS-S500
CJ-8S20
Naaf voor Inter-8
schijfrem
Tandwiel met
kettingbeschermer
Cassettekoppeling
SI-37N0A-001

Documenttranscriptie

stofkap B aan de aandrijfeenheid. Let op de richting Poelie 20 Kettingbeschermer Rechter stofkap B Dopmoer Plaats de niet-meedraaiende tussenringen aan de rechter en linker zijde van de naafas. Draai daarbij de cassettekoppeling zodat de uitstekende delen van de niet-meedraaiende tussenringen in de gleuven van de achtervork passen. Als dit gebeurt is, kan de cassettekoppeling gemonteerd worden zodat deze nagenoeg parallel is aan de kettingsteun. Niet-meedraaiende tussenring (voor linkerzijde) Cassettekoppeling Rechterzijde van het naafhuis Lijn bij het monteren de gele merktekens uit. Bevestigingsring van cassettekoppeling Standaard CJ-8S20 JAPAN LOCK Rotor Omgekeerd Omgekeerd volledige kettingbeschermer Verticaal Rechts Links Maat 5R / Geel 5L / Bruin 7R / Zwart 7L / Grijs 6R / Zilver 6L / Wit =0 5R / Geel 5L / Bruin =0 8R / Blauw 8L / Groen = 60 – 90 20 38 TL-LR10 Zet de cassettekoppelingsteun stevig vast. Merkteken 7R Rotormontagering Monteren van de naaf aan het frame De methode voor het monteren van de naaf aan het frame is hetzelfde wanneer de kettingspanner gebruikt wordt en wanneer deze niet gebruikt wordt. de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens 1. Monteer de naafas in de achtervork. Naaf voor Inter-8 schijfrem Tandwiel met kettingbeschermer Merkteken/ Kleur Achtervork Bevestigingsring van cassettekoppeling Monteren van de rotor Niet-meedraaiende tussenring CJ-8S20 JAPAN Let op de richting Kettingsteun Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen welke overeenkomen met de vorm van de achtervork. De niet-meedraaiende tussenringen zijn voor links en rechts verschillend. 45° draaien Afdekking van aandrijfeenheid 7R K Aandrijfeenheid de afdekking van de aandrijfeenheid aan de 1. Monteer aandrijfeenheid aan de rechterzijde van het naafhuis. LOCK LOC Cassettekoppelingpoelie Monteren van de cassettekoppeling aan de naaf 20 Beschermplaat N CS-S500 tandwiel PA Borgring Kettingbeschermer 8S beschermplaat naar buiten gericht en bevestig deze met behulp van de borgring op zijn plaats. Niet-meedraaiende tussenring (voor rechterzijde) Zet de cassettekoppeling vast op de naaf met behulp van de bevestigingsring van de cassettekoppeling. Lijn bij het monteren van de bevestigingsring van de cassettekoppeling het gele merkteken uit met het gele merkteken op de cassettekoppelingpoelie en draai vervolgens de bevestigingsring van de cassettekoppeling 45° rechtsom. Bij het monteren van de naaf aan het frame bestaat de kans dat de kettingbeschermer los raakt, dus controleer of de kettingbeschermer stevig gemonteerd is zodat deze niet los kan raken. Als de kettingbeschermer niet goed gemonteerd wordt, kunnen er bijgeluiden ontstaan. JA het CS-S500 tandwiel aan de aandrijfeenheid 2. Monteer aan de rechterzijde van het naafhuis met de Gleuf in achtervork Opmerking: CJ- 3. SI-37N0A-001 Cassettekoppeling Lijn bij het monteren de rode merktekens uit. Bagagedragersteun PA Lijn bij het monteren de rode merktekens uit. Aandrijfeenheid SG-S501 CS-S500 CJ-8S20 2. JAPAN JA Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden van behandeling of afstelling contact op met de plaats van aankoop. LOCK Achtervork CJ-8S20 20 8S CJ- N Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik. 20 Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen. 6R N U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen. LOCK PA Naafas LOCK Voor het behoud van de juiste prestatie wordt het aanbevolen de plaats waar u de fiets gekocht heeft of uw dichtstbijzijnde Pro winkel te vragen onderhoud uit te voeren, zoals het ongeveer eenmaal per 2 jaar smeren van de interne naaf, te beginnen vanaf het eerste gebruik (of ongeveer eenmaal per 5000 km als de fiets bijzonder veelvuldig gebruikt wordt). Verder wordt het aanbevolen bij het uitvoeren van onderhoud gebruik te maken van Shimano intern naafvet of de smeringset. Als het speciaal vet of de smeringset niet wordt gebruikt, kunnen er problemen ontstaan zoals het niet correct functioneren van de overschakeling van de versnellingen. 8S Als een kettingspanner wordt gebruikt, het speciale CS-S500 18T of 20T tandwiel met kettingbeschermer gebruiken. Gebruik geen tandwielen van een ander type, omdat anders de ketting van de tandwielen af kan glijden. Spatschermsteun Cassettekoppeling Aandrijfeenheid OPMERKING: De CJ-8S20 cassettekoppeling mag uitsluitend gebruikt worden samen met tandwielen van 16T tot 23T. JA JAPAN Rechter stofkap Tussenring CJ- CJ-8S20 Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie. De 8-versnellingen naaf heeft een ingebouwd mechanisme voor ondersteuning van het overschakelen. Wanneer dit ondersteunend mechanisme tijdens het overschakelen werkt, kan er geluid of trilling worden voortgebracht. Het kan ook zijn dat het overschakelen anders aanvoelt afhankelijk van de stand van de versnelling op het moment van overschakelen. Geluid kan ook voortgebracht worden als de crankarmen achteruit gedraaid worden of als de fiets achteruit geduwd wordt wanneer de stand van de versnelling 5, 6, 7 of 8 is. Deze verschijnselen zijn een normaal gevolg van de constructie van het interne schakelmechanisme en duiden niet op een defect. Niet-meedraaiende tussenring Steun Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken. U kunt tijdens het pedaling de versnellingen overschakelen, echter in zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de pallen en de palplaat binnen in de naaf daarna bij het normaal overschakelen van de versnellingen geluid te horen geven. Kettingspanner Moet uitgelijnd zijn Kettingbeschermer Bij het monteren van een onderdeel zoals een spatschermsteun aan de naafas, monteren in de volgorde zoals aangegeven in onderstaande illustratie. 7R Rechter stofkap B Opmerking: N Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken. de kettingbeschermer aan de rechter stofkap 1. Monteer van het naafhuis en monteer vervolgens de rechter Lees wanneer de kettingspanner gebruikt wordt deze montage-instructies tesamen met de montage-instructies voor de CT-S500 kettingspanner. PA Let er op bij het monteren van de naaf aan het frame de juiste nietmeedraaiende tussenringen aan de linker en rechter zijde te monteren en trek de dopmoeren met het voorgeschreven aantrekkoppel aan. Als de niet-meedraaiende tussenringen enkel aan één kant worden gemonteerd, of als de dopmoeren niet voldoende worden aangetrokken, bestaat de kans dat de niet-meedraaiende tussenring naar buiten valt. Dit kan tot gevolg hebben dat de naafas en de cassettekoppeling gaan draaien. Hierdoor vervolgens kan het stuur door de versnellingskabel per ongeluk naar één kant worden getrokken, hetgeen een buitengewoon ernstig ongeluk tot gevolg kan hebben. Wanneer de kettingspanner gebruikt wordt poelie en de steun met elkaar uit te lijnen. Wanneer de cassettekoppeling zich in deze positie bevindt, deze zodanig monteren dat het rode merkteken op de cassettekoppeling uitgelijnd is met het rode merkteken aan de rechterzijde van het naafhuis. 8S – Ter voorkoming van ernstig letsel: de cassettekoppelingpoelie in de richting van de 2. Draai pijl in de illustratie om de rode merktekens op de JA WAARSCHUWING Monteren van het CS-S500 tandwiel met kettingbeschermer CJ- Algemene veiligheidsinformatie Wanneer de kettingspanner niet gebruikt wordt Aantrekkoppel: 40 N·m {400 kgf·cm} De uitstekende gedeelten dienen zich aan de kant van de achtervork te bevinden. Monteer de niet-meedraaiende tussenringen zodanig dat de uitstekende gedeelten stevig aan beide zijden van de naafas in de gleuven van de achtervork passen. de ketting en zet het wiel vast aan het frame met 3. Span behulp van de dopmoeren. Afdekking van aandrijfeenheid Aantrekkoppel: 30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm} Achtervork JA PA LOCK 7R 20 8S CJ- N Technische montage-instructies JA PA CJ- N 20 LOCK 8S Lees deze montage-instructies tesamen met de montage-instructies voor de rem en de schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door. Dopmoer Naafas Niet-meedraaiende tussenring Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

Shimano CS-S500 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor

in andere talen