Haba 2519 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Tatü-Tata
Das Krankenwagenspiel
Copyright - Spiele Bad Rodach 2008
Spielanleitung · Instructions · Règle du jeu · Spelregels · Instrucciones · Istruzioni
2519
Dingalingaling! – The Ambulance game · Pin-pon, pin-pon – L'ambulance
Tatu-tatu – Het ziekenautospel · Ti-to-Ti-to – El juego de la ambulancia
Attenzione, attenzione – ambulanza in azione
Habermaaß-spel Nr. 2519
Tatu-tatu
Het ziekenautospel
Een razende rit met de ziekenauto voor
2 - 4 aankomende verplegers van 5 - 99 jaar.
Spelidee: Gunter Baars
Illustraties: Thies Schwarz
Speelduur: 10 - 15 minuten
Tatu - tatu! Al van ver is de sirene te horen: de ziekenauto
is op weg naar een spoedgeval! De verplegers hebben het niet gemakkelijk. Waar
is nu het huis waar om hulp werd geroepen? En ook in de straten staan een heleboel
hindernissen de ziekenauto in de weg.
Nu moet iedereen goed opletten zodat de patiënt zo snel mogelijk in het ziekenhuis
aankomt!
NEDERLANDS
39
NEDERLANDS
40
Spelinhoud
1 grote blikken ziekenauto
1 kleine houten ziekenauto
1 ziekenhuiskaart
14 stratenkaarten
12 patiënten (magnetische kaarten)
12 spoedgevalkaarten
8 zwaailichtkaarten
1 symbooldobbelsteen
spelregels
Spelidee
Om bij dit spel succes te hebben, hebben jullie een goed geheugen en een beetje geluk bij
het dobbelen nodig. Jullie ziekenauto wordt naar een spoedgeval geroepen. Maar voordat
jullie de patiënt kunnen helpen, moeten jullie eerst de weg naar het juiste huis vinden.
Vervolgens rijden jullie met de ziekenauto zo snel mogelijk naar het ziekenhuis terug. In
iedere ronde kan steeds maar één speler een van zijn/haar patiënten naar het ziekenhuis
brengen. Het doel van het spel is om als eerste drie patiënten naar het ziekenhuis te brengen.
Spelvoorbereiding
Haal het spelmateriaal uit de ziekenauto,
doe hem weer dicht en zet hem opzij.
Leg de ziekenhuiskaart in het midden van
de tafel en zet de kleine ziekenauto erop.
Schud de 12 spoedgevalkaarten en leg ze op een
verdekte stapel naast de ziekenhuiskaart. De spoedgevalkaarten
geven aan uit welk huis om hulp wordt geroepen.
De 14 stratenkaarten worden geschud en verdekt op
een rij gelegd. De stratenkaarten geven elk een stuk weg
aan en worden in de loop van het spel tot een straat uitgelegd.
Hierop staan ook huizen afgebeeld van waaruit om hulp wordt
geroepen.
NEDERLANDS
41
NEDERLANDS
42
Iedere speler neemt drie patiëntenkaarten en twee zwaailichtkaarten en legt ze
voor zich neer.
Op de zwaailichtkaarten staat op de ene zijde een kapot zwaailicht en op de andere een
onbeschadigd zwaailicht. Ze worden ingezet als de ziekenauto vrije vaart naar het zie-
kenhuis nodig heeft.
Leg de zwaailichtkaarten aan het begin van het spel zodanig voor jullie dat de ene een
kapot en de andere een onbeschadigd zwaailicht vertoont.
Overgebleven spelmateriaal gaat in de grote ziekenauto terug.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De speler die als laatste met een ziekenauto
heeft meegereden, mag beginnen. Als jullie het niet eens kunnen worden, begint de
oudste speler. Draai de bovenste spoedgevalkaart om. Nu moeten jullie de stratenkaart
vinden die hetzelfde huis vertoont.
NEDERLANDS
43
Voorbeeld:
Hier wordt het gele huis met huisnummer 1 gezocht:
Er zijn huizen in de
kleuren rood, geel,
blauw en paars.
De huizen hebben
de huisnummers
1, 2 of 3.
NEDERLANDS
44
Draai een stratenkaart om en controleer of je hem bij de ziekenhuiskaart
kunt aanleggen. Op iedere stratenkaart staat …
• een stuk van de straat (recht of met een bocht),
• verschillende gekleurde huizen,
• een huis met een huisnummer of een bord met een zwaailicht.
Voorbeeld:
Bij het ziekenhuis mag alleen een
kaart met twee gele huizen
worden aangelegd
of
met één geel huis als op deze
stratenkaart een bocht staat
afgebeeld.
Daarna moeten telkens kaarten worden aangelegd die op de laatst neergelegde
kaart aansluiten: de naast elkaar liggende huizen moeten dezelfde kleur hebben.
NEDERLANDS
45
NEDERLANDS
46
Kan je de omgedraaide stratenkaart aanleggen?
Nee?
Helaas! Leg de stratenkaart verdekt
terug. Daarna draait de volgende
speler een stratenkaart om en
controleert of hij/zij hem kan aanleggen.
Ja?
Leg de stratenkaart aan. Hiermee is je beurt echter nog niet voorbij.
Bekijk de stratenkaart 'ns wat beter:
1. Is het een stratenkaart met een zwaailichtbord?
Op twee van de 14 stratenkaarten staat een bord met een zwaailicht afgebeeld.
Als je zo'n kaart aanlegt, mag je het kapotte zwaailicht dat voor je ligt omdraaien
en „repareren“. Nu heb je dus twee onbeschadigde zwaailichten.
Als je al twee onbeschadigde zwaailichten voor je hebt liggen, mag je bepalenwie
van je medespelers een kapot zwaailicht mag omdraaien.
Nu mag je nog een stratenkaart omdraaien.
2. Staat op de kaart geen huis dat bij het spoedgeval hoort?
Helaas! Je bent nog niet bij het juiste huis aangekomen,
maar je mag wel opnieuw een stratenkaart omdraaien.
3. Staat op de kaart het huis dat bij het spoedgeval hoort?
Super! Het huis van de patiënt is bereikt. Zet de kleine ziekenauto op de kaart.
De patiënt moet nu zo snel mogelijk naar het ziekenhuis worden gebracht.
De razende rit naar het ziekenhuis!
Pas als het huis dat bij het spoedgeval hoort is aangelegd, begint het tweede deel van
het spel. De speler die de stratenkaart met het gezochte huis heeft aangelegd, gooit
met de dobbelsteen.
Wat is er op de dobbelsteen te zien?
Een of twee ogen?
Zet de ziekenauto net zoveel stratenkaarten in de richting van
het ziekenhuis vooruit. Vervolgens mag je nog een keer gooien.
NEDERLANDS
47
NEDERLANDS
48
De auto?
O jee! De straat is met auto's versperd. Nu heb je drie mogelijkheden:
1. Je gebruikt het zwaailicht en de auto's maken de weg voor je vrij.
Draai een onbeschadigd zwaailicht om zodat de kapotte zijde boven
komt te liggen en gooi nog een keer.
2. Je ziet ervan af om een zwaailicht in te zetten
omdat je het later misschien beter kunt gebruiken.
Dan is de volgende speler aan de beurt en gooit met de dobbelsteen.
3.
Je hebt geen onbeschadigd zwaailicht meer dat je kunt inzetten.
Dan is de volgende speler aan de beurt.
Opgelet:
Op de weg terug naar het ziekenhuis hebben de zwaailichtborden geen effect meer.
Er kunnen daarom ook geen zwaailichten meer worden „gerepareerd “.
De ziekenauto bereikt het ziekenhuis!
De speler die de ziekenauto op de ziekenhuiskaart zet, heeft de spoedoperatie
met succes afgesloten en mag één van zijn/haar patiëntenkaarten aan de grote
ziekenauto hangen.
Er begint een nieuwe ronde!
Alle stratenkaarten worden opnieuw zoals aan het begin van het spel verdekt naast
de ziekenhuiskaart gelegd en de bovenste kaart van de stapel spoedgevallen wordt
omgedraaid. De zwaailichtkaarten blijven onveranderd voor jullie liggen. De volgende
speler begint de nieuwe ronde en draait een stratenkaart om.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen zodra één van de spelers zijn/haar drie patiënten aan de
grote ziekenauto heeft gehangen. Deze speler wint en wordt tot hoofdverpleger
benoemd.
NEDERLANDS
49
ESPAÑOL
56
Dale la vuelta a una carta de calle y comprueba si puedes juntarla a la carta del hospital.
Cada carta de calle muestra:
• una parte de una calle (en recta o en curva),
• varias casas de color,
• una casa con su número o bien un letrero con una sirena.
Ejemplo:
Esempio:
Dovete cercare la casa gialla con il numero 1:
ITALIANO
67
Ci sosns i colori rosso,
giallo, blu e viola.
Ci sosns i numeri
1, 2 e 3.
ITALIANO
68
Gira una carta stradale e controlla se puoi accostarla alla carta dell'ospedale. Ogni carta
stradale mostra:
• Un tratto di strada (rettilineo o curva)
• Alcune case colorate
• Una casa con numero oppure un cartello con una sirena dell'ambulanza
Esempio:
Bitte alle Informationen aufbewahren!
Please keep all the information!
Veuillez conserver toutes les notices !
A.u.b. alle gegevens bewaren!
¡Por favor, conserve todo el material informativo!
Si prega di conservare tutto il materiale informativo!
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73

Haba 2519 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor