Behringer BCA2000 de handleiding

Type
de handleiding
B-CONTROL AUDIO BCA2000
versie 1.3 juli 2006
Korte handleiding
2
B-CONTROL AUDIO BCA2000
Dit symbool wijst u er altijd op dat er niet-geïsoleerde
gevaarlijke spanning binnen de behuizing aanwezig
is deze spanning is voldoende om gevaar voor
elektrische schok op te leveren.
Dit symbool wijst u altijd op belangrijke bedienings-
en onderhoudsvoorschriften in de bijbehorende
documenten. Wij vragen u dringend de handleiding
te lezen.
BELANGRIJKE
VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN
LET OP: Verwijder in geen geval de bovenste afdekking (van
het achterste gedeelte) anders bestaat er gevaar
voor een elektrische schok. Het apparaat bevat geen
te onderhouden onderdelen; reparaties dienen door
bevoegde personen uitgevoerd te worden.
WAARSCHUWING:
Om het risico op brand of elektrische schokken te
beperken, dient u te voorkomen dat dit apparaat
wordt blootgesteld aan regen en vocht. Het apparaat
mag niet worden blootgesteld aan neerdruppelend
of opspattend water en er mogen geen met water
gevulde voorwerpen zoals een vaas op het
apparaat worden gezet.
DE VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN OP EEN RIJ:
1) Lees deze voorschriften.
2) Bewaar deze voorschriften.
3) Neem alle waarschuwingen in acht.
4) Volg alle voorschriften op.
5) Gebruik dit apparaat niet in de buurt van water.
6) Reinig het uitsluitend met een droge doek.
7) Let erop geen van de ventilatie-openingen te bedekken.
Plaats en installeer het volgens de voor-schriften van de
fabrikant.
8) Het apparaat mag niet worden geplaatst in de buurt van
radiatoren, warmte-uitlaten, kachels of andere zaken
(ook versterkers) die warmte afgeven.
9) Maak de veiligheid waarin door de polarisatie- of
aardingsstekker wordt voorzien, niet ongedaan. Een
polarisatiestekker heeft twee bladen, waarvan er een breder
is dan het andere. Een aardingsstekker heeft twee bladen en
een derde uitsteeksel voor de aarding. Het bredere blad of
het derde uitsteeksel zijn er voor uw veiligheid. Mocht de
geleverde stekker niet in uw stopcontact passen, laat het
contact dan door een elektricien vervangen.
10) Zorg ervoor dat er niet over de hoofdstroomleiding
gelopen kan worden en dat het niet wordt samen-geknepen,
vooral bij stekkers, verlengkabels en het punt waar ze het
apparaat verlaten.
11) Gebruik uitsluitend door de producent gespeci-ficeerd
toebehoren c.q. onderdelen.
12) Gebruik het apparaat uitsluitend in combinatie met de
wagen, het statief, de driepoot, de beugel of tafel die door de
producent is aangegeven, of die in combinatie met het
apparaat wordt verkocht. Bij gebruik van een wagen dient
men voorzichtig te zijn bij het verrijden van de combinatie
wagen/apparaat en letsel door vallen te voorkomen.
13) Bij onweer en als u het apparaat langere tijd niet gebruikt,
haalt u de stekker uit het stopcontact.
14) Laat alle voorkomende reparaties door vakkundig en
bevoegd personeel uitvoeren. Reparatiewerkzaamheden zijn
nodig als het toestel op enige wijze beschadigd is geraakt,
bijvoorbeeld als de hoofdstroomkabel of -stekker is
beschadigd, als er vloeistof of voorwerpen in terecht zijn
gekomen, als het aan regen of vochtigheid heeft blootgestaan,
niet normaal functioneert of wanneer het is gevallen.
15) WAARSCHUWING Deze onderhoudsinstructies zijn
uitsluitend bedoeld voor gekwalificeerd onderhouds-
personeel. Om het risico op elektrische schokken te
beperken, mag u geen andere onderhoudshandelingen
verrichten dan in de bedieningsinstructies vermeld staan,
tenzij u daarvoor gekwalificeerd bent.
Technische veranderingen en veranderingen in het productuiterlijk onder
voorbehoud. Alle gegevens komen overeen op het moment van de
drukoplage. De hier afgebeelde of vermelde namen van andere bedrijven,
instellingen of publicaties en de desbetreffende logos zijn geregistreerde
handelsmerken van de desbetreffende houders. Het gebruik hiervan is op
géén enkele wijze een aanspraak op het desbetreffende handelsmerk en
vertegenwoordigt géén bestaande band tussen de houder van het
handelsmerk en BEHRINGER. Voor de juistheid en volledigheid van de
gegeven beschrijvingen, afbeeldingen en aanwijzigen neemt BEHRINGER
géén enkele vorm van aansprakelijkheid. De afgebeelde kleuren en
specificaties kunnen onbeduidend van het product afwijken. Distributeurs
en handelaren zijn geen gevolmachtigden van BEHRINGER en hebben
geen enkele bevoegdheid om BEHRINGER op welke wijze dan ook
juridisch te binden, zij het impliciet of expliciet. Dit boek is auteursrechtelijk
beschermd. Ieder verveelvoudiging, bijv. nadrukken, ook uittrekselsgewijs,
en iedere reproductie van de afbeeldingen, ook in veranderde toestand, is
alleen met schriftelijke toestemming van de firma BEHRINGER International
GmbH toegestaan. BEHRINGER
®
is een geregistreerd handelsmerk.
ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.
© 2006 BEHRINGER International GmbH.
BEHRINGER International GmbH
Hanns-Martin-Schleyer-Str. 36-38
47877 Willich-Muenchheide II, Duitsland
Tel. +49 2154 9206 0, Fax +49 2154 9206 4903
3
B-CONTROL AUDIO BCA2000
1. INLEIDING
Wij danken u voor het vertrouwen dat u met de koop van de
B-CONTROL in ons heeft gesteld. De B-CONTROL is een
buitengewoon veelzijdige USB-Audio- en MIDI-interface. U zult
beslist enthousiast zijn over zijn unieke concept en hij zal u vele
jaren ondersteunen bij uw werk of bij het musiceren op de
computer.
Wij hebben ons ten doel gesteld om u in vergelijking met de
traditionele audio-interfaces of geluidskaarten een intuïtief, flexibel
en ook optisch aantrekkelijk product aan te bieden dat uw
creativiteit niet belemmert door minieme draairegelaars en
knoppen of beperkte aansluitmogelijkheden. Daarom hebben wij
gekozen voor een overzichtelijk mengpaneeldesign: uiterst
nauwkeurige 100 mm faders, een LED niveaudisplay met fijne
resolutie, een robuuste constructie, onze ultra ruisarme
microfoonvoorversterkers en een monitorgedeelte met
omvangrijke mogelijkheden zijn enkele van de kenmerken die wij
als mengpaneelproducent vanzelfsprekend vinden. Bovendien
komt u ook niets te kort, wanneer het om interfacefuncties gaat:
volledige 24-bits/96 kHz ondersteuning in meerkanaals bedrijf,
optische en coaxiale digitale aansluitingen met ondersteuning van
alle gangbare formaten, gelijktijdige weergave van acht in- en
uitgangskanalen, 6 analoge uitgangen voor subgroepen- of
5.1 surround weergave en een gelijktijdig bruikbare
USB/MIDI interface naken de BCA2000 tot een unieke High Speed
USB-Audio/MIDI-interface in een comfortabel mengpaneeldesign.
+ De volgende handleiding laat u als eerste met de
bedieningselementen van het apparaat kennis maken,
zodat u alle functies leert kennen. Bewaart u de
handleiding na lezing alstublieft zorgvuldig, zodat u
deze altijd bij de hand heeft, wanneer u nog eens iets
wilt overlezen.
1.1 Voordat u begint
1.1.1 Levering
Teneinde een veilig transport te waarborgen, is de B-CONTROL
BCA2000 in de fabriek zorgvuldig ingepakt. Mocht de doos
desondanks beschadigingen vertonen, kijkt u dan direct of de
buitenkant van het apparaat zelf beschadigd is geraakt.
+ Stuurt u het apparaat bij eventuele beschadigingen NIET
aan ons terug, maar neemt u dringend eerst contact op
met uw dealer en het transportbedrijf, aangezien elke
aanspraak op vergoeding anders teniet kan worden
gedaan.
+ Om een optimale bescherming van je B-CONTROL te
garanderen raden we je aan om tijdens gebruik en voor
vervoer een koffer te gebruiken.
+ Gebruik alsjeblieft de originele doos om schade bij
opslag en verzending te vermijden.
+ Laat zonder toezicht geen kinderen met het apparaat of
verpakkingsmateriaal omgaan.
+ Neem alsjeblieft de milieuvoorschriften in acht bij het
weggooien van het verpakkingsmateriaal.
1.1.2 Installatie
Zorgt u alstublieft voor voldoende luchttoevoer en zet de
B-CONTROL niet op een eindtrap of in de buurt van een
verwarming neer, om oververhitting van het apparaat te
voorkomen.
De aansluiting op het stroomnet gebeurt met behulp van de
meegeleverde stroomkabel. Deze kabel voldoet aan de geldende
veiligheidseisen.
+ Belangrijke aanwijzingen voor de installatie: In de buurt
van sterke radiozenders en hoog-frequente bronnen kan
er een negatieve beïnvloeding van de geluidskwaliteit
ontstaan. Maak de afstand tussen zender en apparaat
groter en gebruik afgeschermde kabels voor alle
aansluitingen.
1.1.3 Online-registratie
Registreer je BEHRINGER-apparaat na aankoop zo snel mogelijk
op onze website www.behringer.com (respectievelijk
www.behringer.nl ) en lees de garantievoorwaarden aandachtig
door.
BEHRINGER geeft één jaar* garantie, gerekend vanaf de
aankoopdatum, op materiaal- en productiefouten. Je kunt de
garantievoorwaarden in het Nederlands op onze website onder
http://www.behringer.com nalezen of telefonisch onder +49 2154
9206 4131 opvragen.
Mocht je BEHRINGER-product defect raken, willen wij het zo snel
mogelijk repareren.
Neem in dat geval direct contact op met de BEHRINGER-
leverancier waar je het apparaat hebt gekocht. Als je
BEHRINGER-leverancier niet bij jou in de buurt is gevestigd, kun
je óók direct contact opnemen met één van onze vestigingen. Op
de originele verpakking van het apparaat vind je een lijst met de
adressen van onze BEHRINGER-vestigingen (Global Contact
Information/European Contact Information). Als er voor jouw land
geen contactadres vermeld is, kun je contact opnemen met de
dichtstbijzijnde importeur. Onder het kopje Support op onze
website www.behringer.com kun je de contactadressen ook
vinden.
Als je apparaat, samen met de aankoopdatum, bij ons
geregistreerd is, wordt het afhandelen van je garantieaanspraken
aanmerkelijk eenvoudiger.
Bedankt voor je medewerking!
* Voor klanten binnen de Europese Unie kunnen er hiervoor andere
bepalingen geldig zijn. Verdere informatie is voor EU-klanten verkrijgbaar
bij BEHRINGER Support Duitsland.
1. INLEIDING
4
B-CONTROL AUDIO BCA2000
1.2 Systeemeisen
Besturingssysteem Windows
®
XP met Service Pack 2
Computer Windows
®
-PC met USB-aansluiting
Processor Intel Pentium Prozessor met 1.2 GHz
of hoger aanbevolen
Werkgeheugen 256 MB RAM (512 MB aanbevolen)
Chipset Intel Chipset aanbevolen
USB Modes volledig 8-kanaals in-/uitgangsbedrijf met
24-bit/96 kHz met USB 2.0-interface
(High-Speed USB, 480 MBit/s)
+ Bij aansluiting aan een Full Speed USB-interface
(12 MBit/s, voorheen USB 1.1) is slechts een beperkt
gebruik mogelijk.
1.2.1 Functieomvang High Speed USB
Audio-ingangen:
s Gelijktijdige opname van 3 analoge signalen (1 x mono,
1 x stereo) en één digitaal stereosignaal
s Alternatief gelijktijdige opname van 8 audiokanalen in
44,1 kHz of 48 kHz bij gebruik van de optische ingang in het
ADAT
®
-format (4-kanaals opname in 24-bit/96 kHz met
ADAT
®
S/MUX)
s Ondersteuning van de digitale audioformats S/PDIF,
AES/EBU, ADAT
®
, ADAT
®
S/MUX.
Audio-uitgangen:
s Additioneel weergave van 8 uitgangssignalen, waaronder
6 analoge en één digitaal stereosignaal. Dit is parallel actief
via de coaxiale en optische uitgangen.
s Alternatieve weergave van 8 digitale signalen in 44,1 of
48 kHz via de optische uitgang in het ADAT
®
-format
(4-kanaals weergave in 24-bit/96 kHz met ADAT
®
S/MUX),
parallel actief via de analoge uitgangen 1 t/m 6 en via de
coaxiale digitale uitgang
s Ondersteuning van S/PDIF, AES/EBU, ADAT
®
, ADAT
®
S/MUX, DOLBY
®
DIGITAL en DTS
®
.
MIDI:
s Gelijktijdige benutting van alle MIDI in- en uitgangen
1.2.2 Functieomvang Full Speed USB
Audio-ingangen:
s Gelijktijdige opname van 3 analoge signalen (1 x mono,
1 x stereo) en één digitaal stereosignaal
s Alternatieve gelijktijdige opname van 4 ADAT
®
-kanalen in
44,1 en 48 kHz
s Ondersteuning van de formaten S/PDIF, AES/EBU, ADAT
®
.
Audio-uitgangen:
s Additionele weergave van twee stereosignalen die parallel
via de analoge en digitale uitgangen worden afgegeven
s Alternatieve weergave van ADAT
®
-kanalen in 44,1 kHz of
48 kHz via de optische uitgang en parallelle weergave via
alle analoge uitgangen en de coaxiale digitale uitgang
s Ondersteuning van S/PDIF, AES/EBU, ADAT
®
, DOLBY
®
DIGITAL en DTS
®
.
MIDI:
s Bovendien gelijktijdig gebruik van alle MIDI-functies.
2. INBEDRIJFSTELLING
2.1 Installatie van de driver
s Sluit eerst alle programmas, ook die die op de achtergrond
actief zijn, zoals bijv. een virusscanner
s Zorg dat de USB-verbinding tussen de pc en de BCA2000
in orde is, maar zet hem nog niet aan!
s Pak het bestand Setup.zip uit. Start de automatische
installatie door te dubbelklikken op Setup.exe. Volg de
aanwijzingen op de monitor.
+ Zet de BCA2000 uit voor de installatie en sluit Wizzard
zoeken naar nieuwe hardware, voor het geval deze
geopend is. Ook bij het begin van de installatie wordt u
nogmaals hierop gewezen. Verderop wordt u op de
daarvoor bedoelde plaats verzocht de BCA2000 aan te
zetten.
+ Meerdere installatieroutines zijn nodig (diverse drivers).
Maar maak u geen zorgen, u wordt stap voor stap door
de installatie geleid.
+ Iedere keer wanneer de waarschuwing Driver voldoet
niet aan de Windows
®
-Logo-Test verschijnt, dient u
deze aanwijzing te negeren en dient u te klikken op
Doorgaan met de installatie.
2.2 De Control Panel software
In de de Control Panel software kunt u alle globale installingen
voor de B-CONTROL uitvoeren. Deze software is op uw systeem
geïnstalleerd, zodra de stuurprogramma-installatie uitgevoerd
was. Om de Control Panel software te openen klikt u op de
BCA2000 Control Panel pictogram rechtsonder in de taakbalk.
Alle instellingen zijn meteen na het aanklikken geactiveerd; als
enige uitzondering daarop geldt de instelling Driver Latency/Buffer
Size: Wordt deze schuifregelaar bewogen, dan verschijnt een
bericht met de aanwijzing dat de zojuist ingestelde driver latency
pas na het afsluiten van het Control Panel actief wordt. De ADAT
®
96 kHz bedrijfsmodus wordt in alle vensters weergegeven, evenals
de actuele Sample Rate, de ASIO- en USB-driverversie en de
firmwareversie van de BCA2000.
Setup venster:
Afb. 2.1: het SETUP venster van de Control Panel software
In het Setup venster kunt u de volgende instellingen verrichten:
Dig. 2-Ch. Output Format: het formaat van de 2-kanaals uitgangen
kan worden omgeschakeld tussen AES/EBU en S/PDIF en v.v.
De formaatselectie geldt zowel voor de coaxiale als voor de
optische uitgang, voor zover op de B-CONTROL voor de optische
uitgang niet ADAT werd geselecteerd (Schakelaar ).
Clock Select: Selecteer in dit veld de synchronisatiebron:
bij DIG. 2-CH./ADAT vindt een externe synchronisatie plaats via
de optische of de coaxiale ingang. Welke van beide ingangen als
synchronisatiebron wordt gebruikt, hangt af van de stand van de
2. INBEDRIJFSTELLING
5
B-CONTROL AUDIO BCA2000
2. INBEDRIJFSTELLING
DIGITAL IN-schakelaar ( ). Een ADAT-synchronisatie is via
de optische ingang alleen mogelijk, wanneer daar een ADAT-
signaal actief is. Wanneer u wilt synchroniseren met een 96 kHz-
signaal, klikt u op het S/MUX (ADAT IN)-veld. Wanneer u
INTERNAL aanklikt, stelt de BCA2000 zich in op de in de
audiosoftware geselecteerde Sample Rate.
MIDI Port B Select: De MIDI-uitgang B kan als MIDI THRU worden
geconfigureerd. In de THRU-modus geeft deze uitgang de op de
MIDI IN binnenkomende data onbewerkt weer. Is OUT
geselecteerd, dan kan de OUT B/THRU-bus als tweede MIDI-
uitgang worden aangesproken door de computer. Op die manier
staan via de beide MIDI-OUT-bussen in totaal 32 MIDI-
uitgangskanalen ter beschikking.
ASIO Direct Monitoring: In dit veld bepaalt u, naar welk signaal
tijdens een opname wordt geluisterd. Wanneer u Digital aanklikt,
wordt tijdens een opname uitsluitend het ingangssignaal latentievrij
weergegeven. Is Analog geselecteerd, dan worden het
sequencer- en het opnamesignaal tegelijkertijd weergegeven en
u kunt met de MONITOR BALANCE-regelaar ( ) zelf het
aandeel van de beide signalen bepalen. Bij beide instellingen
wordt in de weergavemodus van de sequencer alleen het Main-
uitgangssignaal weergegeven. De omschakeling tussen opname
en weergave wordt bepaald door de transportfuncties Record
en Play van de sequencer.
Driver Latency/Buffer Size: Hier kunt u de latentie
(systeemafhankelijke vertraging in het audiosignaal) instellen om
deze optimaal aan de prestaties van uw PC aan te passen. Hoe
lager de latentie en daarmee de buffergrootte ingesteld is,
des te vollediger wordt de capaciteit van de PC gebruikt. Een te
hoge systeembelasting leidt tot onderbrekingen in het
audiosignaal.
Waanneer u een nieuwe waarde heeft ingesteld, verschijnt een
bericht dat de wijziging pas wordt geactiveerd, wanneer u het
Control Panel sluit.
WDM venster:
Afbeelding 2.2: Het WDM-venster
De WDM-driver kunt u gebruiken, voor het geval dat uw
muzieksoftware geen ASIO ondersteunt (bijv. de meeste software
voor Media Player).
De instellingen die u hier kunt doen, zijn alleen maar voorstellen
aan het Windows
®
-Operating System
die niet automatisch
overgenomen hoeven te worden! De maximaal mogelijke waarden
hangen af van de instellingen in Windows
®
en in de gebruikte
software. Is het hoofdgebruik de bewerking van audio, dient u
natuurlijk een zo hoog mogelijke resolutie na te streven. Bij ander
gebruik (bijv. spelen) dient u een geringere resolutie te kiezen
om de prestatie van het hoofdgebruik niet te beïnvloeden.
Alle op deze plek gedane instellingen gelden alleen voor de WDM-
driver. Let erop, dat in het USB1.1-gebied niet alle keuze-
mogelijkheden ter beschikking staan (maximale resolutie: 16 Bit,
max. Sample Rate: 48000, max. aantal aan uitgangen: 4).
USB INFO-VENSTER:
Afb. 2.3: het USB-Info venster van de Control Panel software
Het USB INFO-venster laat zien welke USB-modus (Full Speed
of High Speed) actueel wordt ondersteund. De selectie van de
modus gebeurt automatisch, zodra u de USB-verbinding tussen
de BCA2000 en uw PC tot stand brengt. De bijbehorende tabel
geeft u een overzicht van de mogelijke in- en uitgangsconfiguraties
in de betreffende USB-modus.
In de linker kolom kunt u de Force USB1-Modus activeren.
Met deze speciaal ontwikkelde modus kan de computer in de
Full Speed-Modus (USB 1.1) werken, ook wanneer de BCA2000
aan een USB2.0 interface aangesloten is. U dient de Force USB1
alleen dan te gebruiken, wanneer het werken in de USB2.0-modus
op uw systeem niet foutloos mogelijk is.
Let erop,dat u de BCA2000 iedere keer uit en aan moet zetten,
wanneer u Force USB1 activeert of deactiveert. Wanneer u voor
het eerst Force USB1 activeert, vindt een nieuwe automatische
installatie van de driver plaats.
Let ook op de beperkte functionaliteit in de USB1-modus
(Hoofdstuk 1.2.2).
Venster met blokdiagram:
Afb. 2.4: het blokdiagramvenster
In het BLOCK DIAGRAM-venster wordt de volledige audiorouting
van de BCA2000 weergegeven. Hier kunt u zich op elk willekeurig
moment op de hoogte stellen, ook wanneer u de
gebruiksaanwijzing een keer niet bij de hand heeft.
6
B-CONTROL AUDIO BCA2000
3. BEDIENINGSELEMENTEN EN AANSLUITINGEN
In dit hoofdstuk beschrijven wij de diverse bedieningselementen van uw B-CONTROL. Alle regelaars en aansluitingen worden in detail
toegelicht en er worden nuttige tips over hun gebruik gegeven.
3.1 De bedieningsinterface
Afb. 3.1: de bedieningselementen van de BCA2000
3.1.1 Het ingangsgedeelte
Met de TRIM-regelaars stelt u het niveau van de ingangs-
signalen in.
Het ingangsniveau wordt weergegeven met de CLIP- en
SIGNAL-LEDs. SIGNAL brandt bij een binnenkomend
signaal, CLIP begint te branden, wanneer het signaalniveau
te hoog is en vervorming dreigt te ontstaan. In dat geval
zou u de TRIM-regelaar een beetje moeten terugdraaien.
De +48 V-schakelaar activeert de fantoomvoeding, een
voedingsspanning voor condensatormicrofoons die op de
XLR-ingang aangesloten zijn.
+ Schakel het weergavesysteem naar stilte alvorens u de
fantoomvoeding inschakelt. Anders wordt er op uw
luisterbox een inschakelgeluid hoorbaar.
Met PAN wordt het signaal in het stereopanorama
gepositioneerd. In het tweede kanaal heeft deze regelaar
ook een BALANCE-functie, wanneer de LINE STEREO-
schakelaar ingedrukt is.
Het signaalniveau dat bij de ingangssom komt en dus bij de
A/D-converter terechtkomt, wordt met de 100-mm
kanaalfaders bepaald.
Met de ingangskeuzeschakelaar bepaalt u welke ingang aan
het betreffende kanaal wordt toegewezen. Selecteerbaar
zijn MIC A en LINE L. De bijbehorende LEDs geven de
gekozen ingang aan. Is de GUITAR HI-Z-schakelaar
ingedrukt, dan wordt deze schakelaar gedeactiveerd.
GUITAR (HI-Z)-schakelaar. Hiermee wordt het via ingang
lopende gitaarsignaal naar het kanaal geleid. Hij heeft
prioriteit boven schakelaar . D.w.z.: is hij ingedrukt, dan
kan niet meer MIC A/LINE L worden geselecteerd.
Aan de GUITAR IN (HI-Z)-ingang kunt u rechtstreeks een
E-gitaar of andere hoogohmige signalen (bijv. passieve
geluidsafnemers van akoestische instrumenten) aansluiten.
MIC B/LINE R. Dit is de ingangskeuzeschakelaar voor
kanaal 2. Er kan worden geschakeld tussen MIC B en
LINE R (rechter Line-ingang).
3. BEDIENINGSELEMENTEN EN AANSLUITINGEN
7
B-CONTROL AUDIO BCA2000
Met de LINE STEREO-schakelaar wordt het stereosignaal
van de beide Line-ingangen naar het 2
e
kanaal geleid.
Is de schakelaar ingedrukt, dan wordt kanaal 2 het
stereokanaal en de PAN-regelaar wordt de BALANCE-regelaar.
Zodoende kunnen maximaal 3 ingangssignalen (1 x mic/guitar
und 1 x stereo) tegelijk worden verwerkt (zie ook hoofdstuk 4.1).
3.1.2 Het Main-/Monitorgedeelte
Dit is de MAIN-fader (100 mm). Hij regelt het uitgangssignaal
(MAIN OUT) van de BCA2000.
Met de PHONES-regelaars kunt u het volume van de
koptelefoons individueel regelen.
De CTRL ROOM-regelaar regelt het volume van de
regieruimteuitgangen .
Sluit uw koptelefoons aan op de individueel regelbare
PHONES-uitgangen. Hier is de Main-uitgang, de
ingangssom of een mix uit beide signalen hoorbaar.
Met de MONITOR-schakelaar activeert u de Direct
Monitoring functie en de DIR I/O-LED gaat branden. Is deze
schakelaar niet ingedrukt, dan is de Auto-Monitoring actief.
Bij Auto-Monitoring gebeurt de omschakeling tussen opname-
en weergavesignaal automatisch door de gebruikte hostsoftware
(audiosequencer/softwaremixer). Daarbij treden systeem-
afhankelijke latenties op tussen het op te nemen signaal en de
computerweergave. Om dit te vermijden kan tijdens een
opnamesessie worden overgeschakeld naar DIRECT I/O.
Dat maakt een vertragingsvrije signaalrouting mogelijk
(zie hoofdstuk 4.3).
Met de LISTEN-schakelaar schakelt u het meeluistersignaal
(regiekamer en koptelefoons) naar mono om zo bijv. de
monocompatibiliteit te controleren.
Met de DIM-schakelaar verlaagt u de output van de
koptelefoon- en regiekameruitgangen met -20 dB.
Met de MUTE-schakelaar wordt het volume van de
koptelefoon- en regiekameruitgangen geminimaliseerd.
Met de MONITOR BALANCE-regelaar kan de volumebalans
tussen het signaal van de ingangssom (In Sum) en het
uitgangssignaal (Main Out) worden ingesteld. Hij is alleen
actief, wanneer de MONITOR-schakelaar ingedrukt is
(Direct-Monitoring).
Dit blokdiagram toont de audiorouting van de B-CONTROL.
Het beschikt over diverse LEDs die de actueel geselecteerde
ingangen en de status van de schakelaars t/m
weergeven:
Met de DIGITAL IN-schakelaar selecteert u de digitale
ingangsbron (COAXIAL of OPTICAL).
De OPTICAL OUT-schakelaar wordt gebruikt voor de
formatkeuze voor de optische uitgang ( ). Mogelijk zijn
ADAT (8-kanaals of 4-kanaals bij ADAT S/MUX) en
2-CHANNEL.
CH. 1-2/CH. 7-8-schakelaar. Bevindt de schakelaar zich in
de stand 2-CHANNEL, dan kan ermee worden aangegeven
welke USB uitgangskanalen via de digitale optische en
coaxiale uitgangen worden weergegeven. Bevindt zich de
OPTICAL OUT-schakelaar in de positie ADAT, dan
geldt de uitgangskanaaltoewijzing van de CH. 1-2/CH. 7-8-
schakelaar alleen voor de coaxiale uitgang.
De controle-/status-LEDs van de schakelaars t/m
bevinden zich in het signaalstroomdiagram .
SAMPLE RATE-LED-displays. Alle digitale in- en uitgangen
werken met dezelfde aftastsnelheid. De aftastsnelheid is
gerelateerd aan de in de host-software gebruikte
aftastsnelheid. Wanneer deze in de software wordt
gewijzigd, wordt in het display de nieuwe waarde
aangegeven. Wanneer u bijvoorbeeld in de software
44,1 kHz selecteert, brandt de leuchtet die 44.1 kHz-LED.
Wanneer een extern Sync-signaal actief is, brandt de
DIGITAL IN-LED. Is het externe signaal gesynchroniseerd
met 44,1 kHz, dan branden zowel de 44.1 kHz- als ook de
DIGITAL IN-LED.
Met de METER-schakelaar kunt u de LED-indicaties
en overschakelen tussen in- en uitgangssignalen.
De niveau-indicatie informeert u naar keuze over het niveau
van het ingangssignaal achter de A/D-omzetter of van het
digitale uitgangssignaal vóór de main-fader aan.
Deze LED-indicaties voor de kanalen 3 t/m 8 geven aan of
er signalen via de kanalen 3 t/m 8 lopen (groene SIG-LEDs)
oftewel dat deze bijna op het punt staan te gaan vervormen
(rode CLIP-LEDs).
Deze status-LEDs laten het volgende zien:
MIDI IN, OUT A en OUT B gaan branden, wanneer er via
de betreffende aansluitingen MIDI-data stromen.
De LEDs USB FULL resp. USB HI tonen de status van de
USB-verbinding. Zij branden ononderbroken, zodra een
correcte USB verbinding met de computer bestaat
(bij ingeschakelde computer).
3.1.3 De dynamische sectie
De BCA2000 beschikt over een gecombineerde Noise Gate-/
Limiter sectie voor het aanloge ingangssignaal. Zij bevindt zich
direct vóór de A/D-omzetters.
De ON-schakelaar activeert de dynamische sectie.
Met de NOISE GATE-regelaar bepaalt u de niveaudrempel
(Threshold), waaronder de Noise Gate in werking treedt,
d.w.z. de signalen onder deze niveaudrempel worden
uitgesneden. Is de NOISE GATE-regelaar helemaal naar
links gedraaid (-
¥
) dan is Noise Gate uitgeschakeld.
Ligt een signaal onder de ingestelde waarde, dan brandt
deze rode THRESHOLD-LED (Noise Gate in werking).
De Limiter (piekwaardebegrenzer) begrenst het signaal tot
een instelbaar maximaal niveau. Is de LIMITER-regelaar
helemaal naar rechts gedraaid, dan is de Limiter
uitgeschakeld.
Met inwerkingtreding van de Limiters gaat de LIMIT-LED
branden.
+ Wanneer u alleen Noise Gate wilt gebruiken, dient u de
LIMITER-regelaar op nul te zetten (tot aan de aanslag
naar rechts). Moet alleen de Limiter worden gebruikt,
dan moet de NOISE GATE-regelaar op -
¥
(uiterste stand
naar links) staan.
+ Bij de Noise Gate-/Limiter-sectie betreft het stereo
effecten, d.w.z. dat het linker en rechter kanaal altijd
gekoppeld werken. De bewerking van twee
verschillende (niet stereo) signalen kan daarom tot een
onjuiste bewerking leiden.
3. BEDIENINGSELEMENTEN EN AANSLUITINGEN
8
B-CONTROL AUDIO BCA2000
3.2 De achterzijde
Afb. 3.2: de aansluitingen van de BCA2000
Met de POWER-schakelaar zet u de B-CONTROL aan.
De POWER-schakelaar dient in de stand Uit te staan,
wanneer u de stekker in het stopcontact steekt.
+ Opgelet: De POWER-schakelaar scheidt het apparaat
bij het uitschakelen niet volledig van het stroomnet.
Trek daarom de stekker uit het stopcontact, wanneer
het apparaat lagere tijd niet zal worden gebruikt.
De netaansluiting gebeurt via een 2-polige aansluiting.
Een passende stroomkabel wordt meegeleverd.
USB-poort. Sluit hier uw PC aan. De USB interface dient
HIGH-SPEED USB te ondersteunen, wanneer u de functies
van de B-CONTROL in hun volle omvang wilt gebruiken.
/ DIGITAL IN/OUT:
Dit zijn de optische digitale in-/uitgangen van de
B-CONTROL. Zij accepteren alle gangbare formaten incl.
ADAT
®
.
De coaxiale Cinch-in-/uitgangen verwerken digitale
audiodata in alle gangbare formaten.
Dit zijn de MIDI-aansluitingen van de BCA2000. MIDI OUT
B kan in de Control Panel software als MIDI THRU worden
geconfigureerd.
3. BEDIENINGSELEMENTEN EN AANSLUITINGEN
CTRL ROOM OUT. Verbind de regiekameruitgangen met
uw studiomonitoren. Via deze uitgangen wordt hetzelfde
signaal afgegeven als via de koptelefoonuitgangen.
LINE IN. De Line-ingangen zijn uitgevoerd als 6,3-mm
stekkerbussen.
ANALOG OUT: De MAIN-uitgangen 1/L en 2/R voeren het
MAIN OUT-signaal en zijn uitgevoerd als 6,3-mm
stekkerbussen. De uitgangen 3 t/m 6 zijn uitgevoer als
Cinch-bussen en kunnen bij Surround toepassingen de
individuele Surround kanalen LS, RS, Center en LFE
weergeven.
Met de MIC-ingangen A en B heeft u de beschikking over
symmetrische microfooningangen met +48 V fantoomvoeding.
Dit zijn de INSERT-aansluitingen voor de XLR- en Line-
ingangen. Deze ingangspunten worden gebruikt om de
ingangssignalen met externe processors (compressor,
equalizer etc.) te bewerken. Verdere aanwijzingen over het
gebruik van deze aansluitingen vindt u in hoofdstuk 6.2.
9
B-CONTROL AUDIO BCA2000
4. AUDIO-ROUTING
De B-CONTROL biedt u een breed scala van Routing-mogelijkheden die in dit hoofdstuk worden toegelicht. De onderstaande afbeelding
geeft u een totaaloverzicht van de audiorouting. Op een extra blad bij dit handboek vindt u tevens een gedetailleerd signaalstroomdiagram.
Afb. 4.1: Blokdiagram (overzicht)
4.1 Ingangsrouting
De analoge ingangen:
Met de ingangskeuzeschakelaars , , en
selecteert u de signalen voor de ingangskanalen. Voor kanaal 1
kan de microfooningang (MIC A), de linker Line-ingang (LINE L)
of de hoogohmige gitaaringang aan de voorzijde worden
geselecteerd. Is de GUITAR (HI-Z)-schakelaar ingedrukt, dan
wordt de Mic/Line-schakelaar gedeactiveerd. De keuze Mic of
Line staat dan niet meer ter beschikking.
In Kanaal 2 kan tussen de microfooningang B (MIC B) en de rechter
Line-ingang (LINE R) worden gekozen. Met de LINE STEREO-
schakelaar staat u een verdere schakelmogelijkheid ter beschikking
die de linker en rechter Line-ingang naar kanaal 2 leiden die
zodoende een stereokanaal wordt. In deze schakelconfiguratie kan
in kanaal 1 theoretisch gezien nog steeds het linker Line-signaal
worden gebruikt. Dat heeft echter weinig zin, omdat het dan twee
keer zou bestaan. Er kan dan wellicht beter een microfoon- of
gitaarsignaal worden geselecteerd, omdat op die manier 3 signalen
(1 x mono, 1 x stereo) tegelijk kunnen worden opgenomen:
MIC B
Line R
Line Stereo
MIC B
Line R
Line Stereo
MIC B
Line R
Line Stereo
Line L
MIC A
GUITAR (HI-Z)
Tab. 4.1: combinatiemogelijkheden van de analoge ingangen
De Insert-aansluitingen staan ter beschikking voor alle mono-
ingangen (XLR- en stekkerbussen). Dit invoerpunt voor
dynamische processoren en effectapparaten ligt vóór de interne
bewerking en de A/D-conversie van de B-CONTROL. In het eerste
kanaal kunnen alle selecteerbare ingangsbronnen en in het
tweede kanaal alleen de ingangen MIC B en LINE R worden
4. AUDIO-ROUTING
10
B-CONTROL AUDIO BCA2000
bewerkt. Heeft u LINE STEREO geselecteerd en beide Insert-
bussen zijn in gebruik, dan wordt alleen het rechter (LINE R)
signaal in het tweede kanaal bewerkt via Insert B! Insert A werkt
altijd alleen via het eerste kanaal en blijft daardoor onbeïnvloed.
Voor de microfooningangen staat er een +48 V fantoomvoeding
ter beschikking.
De signalen van de beide ingangskanalen worden gemengd tot
een stereo-ingangssom (In Sum) en naar de 2-kanaals
A/D-converter geleid. Dit signaal kan eerst nog door de interne
dynamische sectie worden bewerkt. Daarbij loopt het signaal eerst
door de Noise-Gate en vervolgens door de Limiter, die de
A/D-converter effectief beschermt tegen oversturing.
De digitale ingangen:
De digitale ingangen staan ter beschikking als optische en als
coaxiale aansluitingen. Daarbij wordt zowel het format S/PDIF
als ook het format AES/EBU ondersteund. De optische ingang
verwerkt tevens signalen in het ADAT
®
-format. Een 4-kanaals
modus in 24-bit/96 kHz met ADAT
®
S/MUX is eveneens mogelijk.
Met de DIGITAL IN-toets selecteert u de digitale ingangsbron.
De keuze wordt in het routingdiagram aan de bovenkant van het
apparaat via het LED van de DIGITAL IN-toets weergegeven.
Loopt er via de optische ingang een ADAT
®
- of ADAT
®
S/MUX-
signaal, dan schakelt deze automatisch over en de bijbehorende
rode LED in het routingdiagram gaat branden. In dit geval worden
de analoge ingangen gedeactiveerd.
Combinatie van analoge en digitale ingangen:
De High-Speed USB-aansluiting verzendt maximaal ingangs-
kanalen. Dit kan een 8-kanaals ADAT
®
-signaal zijn of een
combinatie uit digitale en analoge ingangssignalen. Op grond van
de ingangsarchitectuur van de BCA2000 zijn dit de ingangssom
(In Sum) en een 2-kanaals, digitaal ingangssignaal, dat van de
optische of de coaxiale ingang afkomstig is en met de toets
wordt geselecteerd. De keuze van het digitale format
(AES/EBU of S/PDIF) kunt u via de Control Panel software
instellen. Wordt een ADAT
®
S/MUX-datastroom verzonden, dan
zijn maximaal 4 kanalen in 24-bit/96 kHz mogelijk. De volgende
tabel verduidelijkt nogmaals de mogelijke combinaties:
1 Analog In Sum L ADAT In 1 S/MUX In 1
2 Analog In Sum R ADAT In 2 S/MUX In 2
3
Digital In L
2
ADAT In 3 S/MUX In 3
4
Digital In R
2
ADAT In 4 S/MUX In 4
5 - ADAT In 5 -
6 - ADAT In 6 -
7 - ADAT In 7 -
8 - ADAT In 8 -
1 Analog In Sum L ADAT In 1 -
2 Analog In Sum R ADAT In 2 -
3
Digital In L
2
ADAT In 3 -
4
Digital In R
2
ADAT In 4 -
High Speed Mode (480 Mbit/s)
Full Speed Mode (12 Mbit/s)
2) Optische of coaxiale digitale ingang selecteerbaar
(Format-keuze AES/EBU of S/PDIF via de
Control Panel software op de computer)
1) Alleen, wanneer optische digitale ingang geselecteerd is
(Analog In Sum stom geschakeld)
Tab. 4.2: ingangsrouting
+ In Full Speed USB-bedrijf lopen via de USB-interface
slechts 4 audiokanalen. Een transmissie van audio-
signalen in 96 kHz wordt niet ondersteund!
4.2 Uitgangsrouting
Via de uitgangszijde kunnen eveneens 8 audiosignalen tegelijk
via USB worden verzonden. Voor de weergave staan diverse
combinaties van analoge en digitale uitgangen ter beschikking.
Het stereo-somsignaal voor de transmissie via de USB aansluiting
wirdt in de softwaremixer van de sequencer gegenereerd. Dit
signaal wordt digitaal verzonden via de optische ( ) en de
coaxiale ( ) uitgang. Hetzelfde signaal is tevens beschikbaar
via de analoge Main-uitgangen. Additioneel kunnen de vier
analoge Cinch-uitgangen worden gebruikt voor de weergave van
subgroepen, monitor-mengsignalen of Surround signalen.
Met de OPTICAL OUT-schakelaar (
) selecteert u het
gewenste digitale format voor de optische uitgang: ADAT of
2-CHANNEL.
4.2.1 Uitgangsrouting in de ADAT
®
-modus
In de ADAT
®
-modus (OPTICAL OUT-schakelaar niet ingedrukt)
worden 8 kanalen in het ADAT
®
-format via de optsiche uitgang
weergegeven. Parallel is het 8-kanaals signaal tevens beschikbaar
via de analoge uitgangen. De toewijzing vindt daarbij plaats
volgens het in tabel 4.3 weergegeven schema. Met de toets
wijst u aan de coaxiale uitgang een signaalbron toe: hetzij het
USB-kanaal 1-2 of 7-8. De transmissie van 96 kHz signalen vindt
met behulp van Sample Multiplexing plaats via de ADAT
®
-uitgang.
1 Main Out 1/L
Digital L
1
ADAT Out 1 S/MUX Out
1
2 Main Out 2/R
Digital R
1
ADAT Out 2 S/MUX Out
2
3 Analog Out 3 - ADAT Out 3 S/MUX Out
3
4 Analog Out 4 - ADAT Out 4 S/MUX Out
4
5 Analog Out 5 - ADAT Out 5 -
6 Analog Out 6 - ADAT Out 6 -
7-
Digital L
1
ADAT Out 7 -
8-
Digital R
1
ADAT Out 8 -
Main Out 1/L ADAT Out 1
Analog Out 5 ADAT Out 5
Main Out 2/R ADAT Out 2
Analog Out 6 ADAT Out 6
ADAT Out 3
ADAT Out 7
ADAT Out 4
ADAT Out 8
High Speed Mode (480 Mbit/s)
Full Speed Mode (12 Mbit/s)
1) Met schakelaar 23 tussen USB Out 1-2 en USB Out 7-8
overschakelbaar (High Speed Mode). Format-keuze AES/
EBU of S/PDIF gebeurt via Control Panel op de computer
2) Met schakelaar 23 tussen USB Out 1-2 en USB Out 3-4
overschakelbaar (Full Speed Mode). Format-keuze AES/ EBU
of S/PDIF gebeurt via Control Panel op de computer
1
2
Digital L
2
Digital R
2
-
-
-
-
Digital R
2
Analog Out 4
3
4
Analog Out 3
Digital L
2
Tab. 4.3: Uitgangsrouting in de ADAT
®
-modus
In de Full Speed USB-bedrijfsmodus worden slechts 4 signalen
met een maximale aftastsnelheid van 48 kHz verzonden. De
coaxiale digitale uitgang verzendt altijd een stereosignaal dat met
de schakelaar kan wordne geselecteerd: in de CH. 1-2-
positie worden de USB-kanalen 1 en 2 (Main Out-signaal) en in
de CH. 7-8-positie de kanalen 3 en 4 (!) doorgegeven. Deze
signalen worden tegelijkertijd via de analoge uitgangen 3 en 4
afgegeven. Op de ADAT
®
-uitgang zijn alle acht kanalen met de
USB kanalen 1 t/m 4 dubbel bezet (zie tab. 4.3).
4. AUDIO-ROUTING
11
B-CONTROL AUDIO BCA2000
4.2.2 Uitgangsrouting in de 2-kanaals modus
In de 2-kanaals bedrijfsmodus (OPTICAL OUT-schakelaar
ingedrukt) staan alle 6 analoge uitgangen ter beschikking voor
de USB kanalen 1 t/m 6. Tegelijkertijd worden de digitale uitgangen
voor twee verdere kanalen gebruikt die parallel ter beschikking
staan via de optische en de coaxiale uitgang. Daarbij kunt u zelf
kiezen of de kanalen 1 en 2 (Main Out) of de kanalen 7 en 8
worden doorgegeven (schakelaar
). Het overdrachtsformat
kan in deze modus S/PDIF, AES/EBU, DOLBY
®
DIGITAL of DTS
®
zijn. Voorwaarde is de ondersteuning van het betreffende format
door de hostsoftware.
1 Main Out 1/L
Digital Out L
1
Digital Out L
1
2 Main Out 2/R
Digital Out R
1
Digital Out R
1
3 Analog Out 3 - -
4 Analog Out 4 - -
5 Analog Out 5 - -
6 Analog Out 6 - -
7-
Digital Out L
1
Digital Out L
1
8-
Digital Out R
1
Digital Out R
1
Main Out 1/L
Analog Out 5
Main Out 2/R
Analog Out 6
2) Met schakelaar 23 tussen USB Out 1-2 en USB Out 3-4
overschakelbaar (Full Speed Mode). Format-keuze AES/ EBU
of S/PDIF gebeurt via Control Panel op de computer
1) Met schakelaar 23 tussen USB Out 1-2 en USB Out 7-8
overschakelbaar (High Speed Mode). Format-keuze AES/
EBU of S/PDIF gebeurt via Control Panel op de computer
3
4
Analog Out 3
Digital Out L
2
-
Analog Out 4
Digital Out R
2
-
High Speed Mode (480 Mbit/s)
Full Speed Mode (12 Mbit/s)
Digital Out L
2
Digital Out R
2
-
-
1
2
Tab. 4.4: uitgangsrouting in de 2-kanaals modus
In de Full Speed USB-bedrijfsmodus worden de USB-uitgangen
niet alleen via de Main-uitgangen, maar parallel ook via de analoge
uitgangen 5 en 6 weergegeven. De USB uitgangen 3 en 4 worden
naar de analoge uitgangen 3 en 4 en tegelijkertijd ook naa de
beide digitale uitgangen geleid, voor zover de schakelaar in
de CH.7-8-positie (!) staat. In de CH.1-2-positie zijn de
uitgangssignalen 1 en 2 actief. De keuze van deze schakelaar
geldt telkens voor beide digitale uitgangen.
4.3 Beginnen te werken met de B-CONTROL
Bedrading (zie ook toepassingsvoorbeelden hoofdstuk 5):
Voer alle aansluitingshandelingen uit, terwijl het apparaat
uitgeschakeld is. Sluit uw microfoons aan op de XLR-ingangen.
Voorversterkte instrumenten of andere apparaten met Line-
niveaus (keyboards, CD-spelers, externe microfoonversterkers
etc.) worden aangesloten op de Line-ingangen. Mocht u een
E-gitaar of andere instrumenten met hoogohmige signalen
opnemen (bijv. akoestische instrumenten met passieve
geluidsopnemers), dan sluit u deze aan op de HI-Z-ingang aan
de voorzijde van de B-CONTROL.
Wanneer u het opnamesignaal vóór de registratie wilt bewerken
met externe compressors, equalizers of de-essers, dan sluit u
deze aan op de Insert-aansluitingen. Gebruik daarvoor de
gangbare Insert-kabels (zie ook hoofdstuk 6.2).
4. AUDIO-ROUTING
Gebruik de analoge Main-uitgangen om een masteringrecorder
aan te sluiten. Om bij het masteren op het digitale niveau te blijven,
kunt u ook de coaxiale of optische uitgangen met uw MD- of DAT-
recorder verbinden. Sluit uw studioluidsprekers of de versterkers
daarvan aan op de Control-Room-uitgangen.
Opname:
Laten wij ervan uitgaan dat u zang wilt opnemen: sluit uw
microfoon aan op één van de XLR-microfooningangen. Wanneer
u een condensatormicrofoon met fantoomvoeding gebruikt, drukt
u op de +48 V-schakelaar
. Regel het niveau van het
ingangssignaal door de TRIM-regelaar
langzaam naar rechts
te draaien, terwijl u (of uw zanger) in de microfoon zingt. Let daarbij
op de weergave van het ingangsniveau ( ). Het
binnenkomende signaal wordt weergegeven via het SIGNAL-LED.
De CLIP-LED gaat branden, zodra het ingangsniveau te hoog is
en hoorbare vervormingen dreigen te ontstaan. Hier is een kleine
reserve ingebouwd, d.w.z. dat de LED niet pas begint te branden,
wanneer al vervorming hoorbaar is, maar al enkele dB eerder.
Draai de Trim-regelaar zover terug dat de CLIP-LED nog maat af
en toe brandt bij luide zangpassages. Het ingangssignaal is dan
op een optimaal niveau. Met de kanaalfader stelt u het
opnamevolume in. Let op voor oversturing van de A/D-converters.
De niveau-indicatie is daarbij zeer behulpzaam. Druk op de
METER-toets om het niveau van de ingangssom te laten
weergeven. Omdat de ingangssom geen eigen niveauregelaar
heeft, dient u bij de gelijktijdige opname van meerdere signalen
met beide kanaalfaders het totale volume te regelen.
Voorkom daarbij zo mogelijk dat de CLIP-LED gaat branden. Let
tevens op een correct ingangsniveau in uw software.
Schakel het gewenste audiospoor in de sequencer scherp en
start de opname.
Noise Gate:
Gebruik de Noise Gate om ruis en andere nevengeluiden tijdens
zangonderbrekingen te onderdrukken. Draai de Threshold-
regelaar van de Noise Gate ( ) bij open microfoon, maar
niet terwijl de zanger zingt langzaam naar rechts tot de ruis
verdwijnt. In de linker positie vindt geen bewerking plaats en de
THRESHOLD-LED is uit. Zodra de drempelwaarde hoger is dan
het ruisniveau en de bewerking in gang wordt gezet, gaat de
THRESHOLD-LED branden. Verricht deze instellingen zeer
zorgvuldig, zodat de zang bij zacht gezongen passages niet wordt
weggesneden. De Threshold-regelaar moet eventueel tijdens het
zingen (niet tijdens de opname!) worden bijgeregeld.
Limiter:
De Limiter heeft ten doel om de dynamiek van het ingangssignaal
te beperken. Zet hem in die gevallen in, wanneer de zang bij het
inregelen van het niveau sterk fluctueert tussen luid en zacht.
Stel de Limiter zo in dat deze kort voor de oversturing in werking
treedt. Draai daartoe de LIMITER-regelaar langzaam van de
uitgangspositie (aanslag rechts) naar links tot de
LIMIT-LED bij luide signalen begint te branden.
Weergave:
Wanneer u bij een reeds bestaand muzieknummer nieuwe sporen
wilt inspelen of inzingen, moet de playback tijdens de opname
natuurlijk hoorbaar zijn. De monitorsectie van de B-CONTROL
biedt daarvoor diverse mogelijkheden. In de regel zult u luisteren
naar de stereosom van uw softwaremixer. Dit signaal loopt via de
Main-uitgang en kan worden geregeld met de Main-fader. U kunt
dit signaal tevens beluisteren via de koptelefoonuitgangen
en via de regiekameraansluiting .
DIRECT Monitoring:
Tijdens de opname wilt u vermoedelijk niet allen de playback
beluisteren, maar ook wat u op dat moment zingt of speelt. Bij
AUTO-Monitoring (schakelaar niet ingedrukt) schakelt de
audiosequencer automatisch tussen opname- en weergave-
signaa, d.w.z.: zodra de opname in de sequencer start hoort u
het op te nemen signaal. Wanneer u overschakelt naar weergave,
hoort u uitsluitend het signaal van het audiospoor.
12
B-CONTROL AUDIO BCA2000
In de AUTO-modus doen zich systeemafhankelijke vertragingen
tussen het opnamesignaal en de computerweergave voor. Om
dit te voorkomen kunt u vóór een opnamesessie overschakelen
naar DIRECT om een vertragingsvrije audiorouting te realiseren.
Daarbij wordt de ingangssom vóór de digitale conversie
rechtstreeks naar de Control-Room- en de koptelefoonuitgangen
geleid. Zij blijdt dus in het analoge niveau van de B-CONTROL
en wordt behulp van de MONITOR-BALANCE-regelaar ( ) in
het weergavesignaal van de computer gemengd.
ASIO Direct Monitoring:
In de AUTO-modus kunt u het monitorsignaal voor de opname
en weergave ook door de software laten overschakelen. Daarbij
geldt als voorwaarde dat de sequencersoftware de ASIO Direct
Monitoring ondersteunt. Daarvoor zijn in de Control Panel software
de volgende instellingen mogelijk:
Wanneer u Digital selecteert, schakelt de sequencersoftware de
monitoruitgangen van de B-CONTROL over tussen de analoge
ingangssom (Record) en het Main-uitgangssignaal (Play);
afhankelijk van het feit of de sequencer in de opnamemodus
(Record) of de weergavemodus (Play) staat.
Is Analog aktief, dan wordt tijdens een opname de Monitor
Balance regelaar actief. U kunt dan het aandeel van de
sequencerweergave en van het opnamesignaal zelf bepalen.
Tijdens de weergave (Sequencer Play) is alleen de stereomix
van de sequencer hoorbaar.
5. TOEPASSINGEN
5.1 Mobiele softwarestudio
Afb. 5.1: mobiele softwarestudio
5. TOEPASSINGEN
Zelfs wanneer u vrijwel uitsluitend met softwaretoepassingen
werkt, heeft u MIDI- en audio-interfaces nodig om bijv. met een
MIDI-toetsenbord uw softwaresynthesizermuziek te spelen en om
uw muziek met een koptelefoon te kunnen beluisteren. Het eerste
voorbeeld laat een kleine opzet voor een mobiele studio zien
waarin de BCA2000 als een dergelijke interface wordt gebruikt.
Sluit de BCA2000 aan op een vrije USB-poort van de computer.
Wanneer u geen behoefte heeft aan een 24-bit/96 kHz weergave,
is geen High Speed USB-interface noodzakelijk. Via het MIDI-
Keyboard dat op de MIDI-ingang aangesloten wordt, bespeelt u
live uw software-instrumenten. De stereomix controleert uw via
de koptelefoon die op een van de koptelefoonuitgangen aan de
voorkant van BCA2000 wordt aangesloten en waarvan het volume
via de bijbehorende PHONES-regelaar wordt geregeld. Er kan
natuurlijk ook nog een 2e, apart regelbare koptelefoon worden
aangesloten.
Afb. 5.2: uitgebreide softwarestudio
In deze afbeelding werd de eerste setup uitgebreid met een MIDI-
expander. Als u akoestische instrumenten of zang wilt opnemen
in uw audiosequencer, dan kunt u uw microfoons rechtstreeks
aansluiten op de XLR-ingangen. Wanneer u condensator-
microfoons wilt gebruiken, dient u de +48 V fantoomvoeding in te
schakelen. Wilt u een E-gitaar opnemen, dan sluit u die aan op
de hoogohmige gitaaraansluiting aan de voorzijde. Gebruik de
Noise-Gate en de Limiter van de B-CONTROL voor de bewerking
van de analoge signalen vóór de A/D-conversie. Of sluit uw externe
processors aan op de INSERT-aansluitingen voor een
geluidsbewerking met uw gewone studioapparatuur.
13
B-CONTROL AUDIO BCA2000
5. TOEPASSINGEN
De MIDI-soundmodule wordt aangestuurd via de MIDI-uitgang A
van de BCA2000. De soundmodule kan een GM/GS/XG-MIDI-
expander, een racksynthesizer of een sampler zijn. De
audiouitgangen kunnen via de analoge stereo Line-ingangen in
de softwaremixer worden opgenomen - of alternatief via de digitale
ingangen, voor zover de soundmodule over digitale uitgangen
beschikt.
5.2 Projectstudio
Afb. 5.3: Projectstudio
Dit toepassingsvoorbeeld toont de klassieke opbouw van een
kleine projectstudio waar zowel software- als hardware-
instrumenten worden gebruikt. De opbouw werd hoofdzakelijk
uitgebreid op het gebied van MIDI. De BCA2000 vormt het centrale
verbindingselement tussen uw studioapparatuur en de computer.
Bij de MIDI-bekabeling worden de MIDI-mogelijkheden in hun volle
omvang benut. Via de MIDI-ingang worden de besturingsdata
van de MIDI-controller en het MIDI-keyboard naar de computer
geleid. Daarvoor worden een MIDI-keyboard en in dit geval de
beide MIDI-controllers BCF2000 en BCR2000 in serie geschakeld.
Met het keyboard worden de MIDI-sporen in de sequencer
ingeregeld. De klankbewerkende Plug-Ins en de softwaremixer
worden aangestuurd door de beide MIDI-controllers.
De beide MIDI-expanders (hier: soundmodule en sampler) worden
door de computer gescheiden aangestuurd via 16 MIDI-kanalen.
De Audio-bekabeling vormt een uitbreiding ten opzicht van het
in afb. 5.2 getoonde voorbeeld: de signalen van de microfoon en
van de soundmodule worden BCA2000 tot stereo gemengd,
voordat zij de A/D-omzetter passeren. Additioneel kan een verdere
geluidsbron, speler, effectapparaat of zoals hier een
hardwaresampler via één van beide digitale ingangen naar de
computer worden geleid. Dit 4-kanaals signaal (A/D-omgezette
stereo ingangssom + digitaal stereosignaal) wordt gelijktijdig via
USB naar de computer verzonden. Ook hoervoor is geen High
Speed verbinding noodzakelijk, voor zover men zich beperkt tot
een maximale sample rate van 48 kHz.
De monitoring werd uitgebreid met een paar actieve
studioluidsprekers die op de regieruimteuitgangen aangesloten
zijn. Ook nu kunnen twee koptelefoons worden aangesloten die
apart kunnen worden geregeld. Het monitorsignaal kan daarbij
op diverse manieren worden gemodificeerd (Mute-, Dim-, Mono-
functie, Monitor Balance-regelaar).
Het beluisteren tijdens de opname (Monitoring) kan naar keuze
gebeuren via de computer of latentievrij met de Direct-Monitoring
functie van de BCA2000. Het laatste is extreem nuttig, wanneer
de latentie (door computer veroorzaakte vertraging) bij de
gebruikte muzieksoftware te hoog ingesteld is en bij het opnemen
tot irritaties bij de muzikant leidt.
14
B-CONTROL AUDIO BCA2000
5. TOEPASSINGEN
5.3 Een opnamesessie
Afb. 5.4: bekabeling voor een kleine opnamesessie
Deze opname-Setup kan men probleemloos overal mee naartoe
nemen, bijv. voor een opnamesessie in de woning van yw vrienden
of van een muziekcollega. U heeft alleen maar een laptop, de
BCA2000, twee tot drie koptelefoons en/of een paar actieve boxen
nodig.
Voor de gitaaropname zijn er meerdere mogelijkheden: de gitaar
worden aangesloten op de gitaaraansluiting aan de voorkant en
met computerinterne Plug-Ins verder bewerkt of zij wordt  zoals
te zien is in bovenstaande afbeelding eerst in een preamp
(bijv. BEHRINGER V-AMP 2) voorversterkt en dan op de Line-
ingang aangesloten.
Sluit de zangmicrofoon aan op de ingang MIC B. U kunt samen
met de zangstem ook een akoestische gitaar of andere
akoestische instrumenten opnemen. Gebruik in dat geval twee
microfoons: één voor het opnemen van het instrument en de
andere voor de zangstem.
Wanneer voor de controle van de opnamekwaliteit monitor-
luidsprekers worden gebruikt, dan zou de geluidstechnicus zich
met de computer of laptop, de boxen en de BCA2000 in een
aparte ruimte moeten bevinden om te opname te kunnen
beoordelen zonder het originele geluid te horen en om
terugkoppeling via de microfoon te voorkomen. Gebruikt men in
plaats van de boxen en derde koptelefoon, dan kunnen alle
aanwezigen zich in dezelfde ruimte ophouden. In dat geval krijgen
de beide muzikanten ieder een koptelefoon die via een
verdeelstekker op de PHONES 2-uitgangen wordt aangesloten.
De geluidstechnicus krijgt een eigen koptelefoon die wordt
aangesloten op de PHONES 1-bus.
Verdere aansluitvoorbeelden vindt u in de Engelse handleiding.
15
B-CONTROL AUDIO BCA2000
6. AANSLUITINGEN EN FORMATS
6.1 Begrippenlijst
Wanneer u vragen heeft over de individuele vaktermen en
afkortingen in dit handboek, dan kunt u die opzoeken in de
woordenlijst van het Engelse of Duitse handboek (hoofdstuk 6.1).
Verdere uitleg vindt u in de Internet-woordenlijst op onze website
www.behringer.com. Meer informatie over het onderwerp
Surround vindt u in het Surround-handboek van onze digitale mixer
DDX3216, dat u op het Internet gratis kunt downloaden onder
www.behringer.com.
6.2 Audioverbindingen
Voor de verschillende toepassingen heeft u een grote hoeveelheid
verschillende kabels nodig. De volgende af-beeldingen geven aan
hoe deze kabels eruit moeten zien. Gebruikt u alstublieft altijd
kabels van goede kwaliteit.
De audio-ingangen van de BCA2000 zijn elektronisch
gesymmetreerd uitgevoerd, zodat bromproblemen worden
vermeden.
Natuurlijk kunnen ook asymmetrisch uitgevoerde apparaten op
de symmetrische ingangen worden aangesloten. U kunt hiervoor
monoklinkers gebruiken of de ring van stereoklinkers met de
schacht verbinden (c.q. Pin 1 met Pin 3 bij XLR-stekkers).
Afb.6.1: XLR-verbindingen
Afb. 6.2: 6,3 mm monoklinkerstekker
Afb. 6.3: 6,3 mm stereoklinkerstekker
Afb. 6.4: Insert-Send-Return-stereoklinkerstekker
6.3 Digitale in- en uitgangen
De B-CONTROL beschikt over coaxiale en optische interfaces
die de 2-kanaals transmissie van signalen met een resolutie van
max. 24 bit mogelijk maken. De Sample Rate is niet vastgelegd
en kan vrij worden gekozen op de PC. Typisch waarden zijn 44,1,
48 en 96 kHz. Beide interfaces zijn geschikt voor de formats
AES/EBU en S/PDIF. De optische interface (TOSLINK) biedt
bovendien de mogelijkheid voor transmissie van het 4-kanaals
ADAT
®
S/MUX format (bij 96 kHz Sample Rate) en van het
8-kanaals ADAT
®
-standaardformat (bij 44,1 of 48 kHz Sample
Rate). Bovendien ondersteunen de optische en de coaxiale OUT-
bus het DOLBY
®
DIGITAL en het DTS
®
format, voor zover de
computersoftware (bijv. software-DVD-speler) het betreffende
format uitgeeft.
6.4 MIDI-aansluitingen
De MIDI-aansluitingen aan de achterkant van het apparaat zijn
voorzien van de internationale 5-pins DIN bussen. Om de
B-CONTROL aan te sluiten op andere MIDI-apparaten heeft u
MIDI-kabels nodig. In de regel worden in de vrije handel gangbare
en verkrijgbare kant en klare kabels gebruikt. MIDI-kabels mogen
max. 5 meter lang zijn.
MIDI IN: Deze aansluiting dient ter ontvangst van de MIDI-
besturingsdata.
MIDI OUT A/B: Via de MIDI-uitgangen kunnen data naar de aan
te sturen MIDI-apparaten worden gestuurd.
MIDI THRU: MIDI OUT B kan in de Control Panel software als
MIDI THRU worden geconfigureerd, zodat de via de MIDI IN
lopende data ongewijzigd kunnen worden uitgevoerd.
6. AANSLUITINGEN EN FORMATS
16
B-CONTROL AUDIO BCA2000
7. TECHNISCHE GEGEVENS
AUDIOINGANGEN
Microfooningangen (IMP Invisible Mic Preamp)
Type XLR, gesymmetreerde
Frequentiekarakteristiek 10 Hz - 200 kHz (-3 dB)
Versterkingsbereik +10 bis +60 dB
Max. ingangsniveau +10 dBu (@ +10 dB Gain)
Impedantie ca. 2,2 kW symmetrisch
Ruisafstand 108 dB (112 dB A-gewogen)
Vervormingen (THD+N) 0,005% (0,004% A-gewogen)
Line-ingang (2)
Type 6,3 mm stereoklinker
Impedantie ca. 20 kW symmetrisch
Versterkingsbereik -10 bis +40 dBu
Max. ingangsniveau +26 dBu (@ 0 dB Gain)
Gitaaringang (1)
Type 6,3 mm monoklinker
Impedantie ca. 1 MW
Versterkingsbereik -10 bis +40 dBu
Max. ingangsniveau +20 dBu (@ 0 dB Gain)
ANALOGE UITGANGEN
Control Room L/R
Type 6,3 mm stereoklinker
Impedantie ca. 120 W
Ruisafstand 115 dB
Overspraak -80 dB @ 1 kHz
Max. uitgangsniveau +20 dBu
Main Out
Type (Main 1/2, Cinch 3-6)
Impedantie ca. 120 W
Ruisafstand 100 dB
Overspraak < -80 dBu @ 1 kHz
Max. uitgangsniveau +20 dBu
Koptelefoonuitgangen (2)
Type 6,3 mm stereoklinker,
apart regelbar
Kanaal-inserts (2)
Type 6,3 mm stereoklinker,
DYNAMIK-GEDEELTE
Noise Gate Threshold -¥ tot 0 dB
Limiter Threshold -15 tot 0 dB
DIGITALE INGANG
Type Cinch-aansluitingen
Standaard AES/EBU, S/PDIF
Ingangsimpedantie 75 W
Nominaal ingangsniveau 0,2 V - 5 V top-top
Type TOSLINK optisch
Standaard AES/EBU, S/PDIF, ADAT
®
, S/MUX
DIGITALE UITGANG
Type Cinch-aansluitingen
Standaard AES/EBU, S/PDIF, AC-3/DTS
Impedantie 75 W
Uitgangsniveau 2,5 V top-top
Type TOSLINK optisch
Standaard AES/EBU, S/PDIF, AC-3/DTS,
ADAT
®
, S/MUX
DIGITALE VERWERKING
Omvormer 24-bits/96 kHz
Aftastsnelheid 44,1 kHz, 48 kHz, 96 kHz
Ruisafstand A/D: 100 dB typ.
D/A: 102 dB
USB-INTERFACE
Type High Speed 480 MBit/s
Full Speed 12 MBit/s
MIDI-INTERFACE
Type 5-polige DIN-aansluitingen IN,
OUT A, OUT B/THRU
STROOMVOORZIENING
Netspanning 100 tot 240 V~, 50/60 Hz
Netbelasting ca. 15 W
Zekering T 1 A H 250 V
Aansluiting op het net Standaard-apparaataansluiting
AFMETINGEN/GEWICHT
Afmetingen
(H X B X D): 330 mm x 100 mm x 300 mm
Gewicht 2,25 kg
7. TECHNISCHE GEGEVENS
De Fa. BEHRINGER streeft altijd naar de hoogste kwaliteit en voert eventuele
verbeteringen zonder voorafgaande aankondiging door. Technische data
en uiterlijke kenmerken kunnen daarom van de genoemde specificaties of
van de afbeeldingen van het product afwijken.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Behringer BCA2000 de handleiding

Type
de handleiding