< Batterijvermogenindicator >
Houd beide versnellingskeuzeschakelaars gedurende 0,5 seconde of
langer ingedrukt. U kunt het resterende batterijvermogen controleren
met behulp van de batterij-indicator boven op aansluitpunt (A).
6. Afstellen van de afstelbout voor de B-spanning
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en het grootste tandwiel
en draai de crankarm vervolgens in achterwaartse richting. Draai
vervolgens de afstelbout voor de B-spanning en stel zodanig af dat
de geleiderpoelie tot dichtbij het tandwiel komt, zonder echter de
ketting te raken. Plaats vervolgens de ketting op het kleinste
tandwiel en controleer
op dezelfde manier dat
de geleiderpoelie de
ketting niet raakt.
< Afstellen van de hoogste versnelling >
Plaats vervolgens de ketting op de grootste kettingring en het kleinste
tandwiel. Gebruik een 2 mm inbussleutel om de afstelbout voor
hoogste versnelling te draaien en zodanig af te stellen dat er een
ruimte is van 0,5 - 1 mm tussen de ketting en de buitenste plaat van
de kettinggeleider. Schakel de voorderailleur en de achterderailleur
door alle versnellingen en
controleer dat de kettinggeleider
de ketting niet raakt.
* Wanneer het batterijvermogen laag is, zal eerst de voorderailleur
stoppen met functioneren en vervolgens zal de achterderailleur
stoppen met functioneren. Wanneer de batterij volledig uitgeput is,
zullen de derailleurs stoppen in de standen waarin deze het laatst
zijn geschakeld. Als de batterij-indicator rood oplicht, wordt het
aanbevolen de batterij zo spoedig mogelijk op te laden.
3. Als de versnellingskeuzeschakelaar (X) eenmaal wordt ingedrukt,
zal de geleiderpoelie één stap naar binnen verplaatst worden. Als
de versnellingskeuzeschakelaar (Y) eenmaal wordt ingedrukt, zal
de geleiderpoelie één stap naar buiten verplaatst worden. De
geleiderpoelie kan vanaf de uitgangspositie 12 stappen naar
binnen en 12 stappen
naar buiten verplaatst
worden, voor in totaal
25 posities.
< Versnellingskeuzeschakelaar (Y) >
De ketting wordt van de kleine kettingring
overgebracht naar de grote kettingring.
■ Bediening van de voorversnellingskeuzeschakelaar
< Versnellingskeuzeschakelaar (X) >
De ketting wordt van de grote kettingring
overgebracht naar de kleine kettingring.
< Versnellingskeuzeschakelaar (Y) >
Telkens wanneer de schakelaar bediend
wordt verschuift de ketting van een groot
tandwiel naar een kleiner tandwiel.
■ Bediening van de achterversnellingskeuzeschakelaar
< Versnellingskeuzeschakelaar (X) >
Telkens wanneer de schakelaar bediend
wordt verschuift de ketting van een klein
tandwiel naar een groter tandwiel.
• Wanneer de versnellingskeuzeschakelaar bediend wordt, gaat de motor die de
voorderailleur aandrijft werken zonder bij de schakelhendelpositie te stoppen. Verwijder
steeds de batterij alvorens het monteren en afstellen uit te voeren, omdat anders uw
vingers beklemd kunnen raken.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten
zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting
afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Gebruik de ST-7971 met de BR-7900. Gebruik de BR-7900 niet in combinatie met eerdere
STI hendels voor wegrijden of met de BL-R770/BL-R550 remhendels voor vlakke sturen,
anders zal het geleverde remvermogen te krachtig worden.
• Vanwege de eigenschappen van het koolstofvezelmateriaal mogen de hendels nooit
gewijzigd worden, anders kan de hendel afbreken en bestaat de kans dat de remmen niet
langer functioneren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of er geen beschadiging is zoals afschilfering
van de koolstofvezel of scheurtjes. Als er beschadiging is, het onderdeel onmiddellijk door
een nieuw vervangen zonder te proberen de beschadiging te repareren, anders kan de
hendel afbreken en bestaat de kans dat de remmen niet langer functioneren.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
<Belangrijke punten betreffende het stuur>
• Binnendiameter van stuur: 19,0 - 22,5 mm
• Buitendiameter van stuur: 22,2 - 24,0 mm
• Te gebruiken stuur: Koolstofvezelstuur (met aluminium inzetstukken op de plaats waar de
remhendels gemonteerd worden) of aluminium stuur
* Een koolstofvezelstuur zonder aluminium inzetstukken op de plaats waar de remhendels
gemonteerd worden kan niet worden gebruikt.
Opmerking
• RD-7970: Stel de afstelbout voor de hoogste versnelling en de afstelbout voor de
laagste versnelling af door de procedures in de montage-instructies op te volgen. Als
deze bouten niet worden afgesteld, kan de ketting beklemd raken tussen de spaken en
het grote tandwiel en kan het wiel blokkeren of kan de ketting naar het kleine tandwiel
afglijden.
• Gebruik voor het reinigen van de koolstofvezel hendels een zachte doek bevochtigd met een
neutraal reinigingsmiddel, anders kan het materiaal van de hendels beschadigd raken en
zijn kracht verliezen.
• Laat de koolstofvezel hendels niet achter op plaatsen die blootstaan aan hoge temperaturen.
Houd ze ook uit de buurt van open vuur.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• Gebruik voor het verwijderen van de kabel altijd het TL-EW01 speciaal gereedschap.
• Zorg ervoor dat er geen water in de aansluiting terechtkomt.
• Niet demonteren, omdat anders problemen kunnen ontstaan.
• Let er op bij het leiden van de elektrische kabel dat deze de werking van de remhendel niet
hindert.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van
normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de
methode van montage, afstelling, onderhoud of bediening.
Accessoire
• Krimpkousjes x 2
• Remkabel : Lang x 1, Kort x 1
Het testapparaat (SM-EC79) kan gebruikt worden voor het
opschakelen en terugschakelen van de
versnellingskeuzeschakelaars (X) en (Y).
Dual Control hendel
Voor tijdritstuur / versnellingskeuzeschakelaar bovenop aerostuur
Serie
Dual Control hendel
Elektrische kabel
Batterij / Batterijlader
Versnellingen
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Achterderailleur
Vrijloopnaaf
Cassettetandwiel
Ketting
Zijoptrekrem
DURA-ACE
ST-7971
SM-EW79A-I
SM-BTR1 / SM-BCR1
20
FD-7970
FC-7900
RD-7970
FH-7900
CS-7900 (Behalve voor 11-28T)
CN-7900
BR-7900
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen de volgende
combinatie van onderdelen te gebruiken.
Overschakelen van de versnellingen
Als de fiets een sterke impact ontvangt, treedt de beveiligingsfunctie
in werking en wordt de verbinding tussen de motor en de
stangverbinding tijdelijk onderbroken zodat de achterderailleur niet
langer functioneert. Dit dient om het systeem te beschermen in
gevallen zoals waarbij de fiets omvalt. Houd in dit geval de toets op
aansluitingspunt (A) van de SM-EW79A gedurende 5 seconden of
langer ingedrukt. Hierdoor wordt de verbinding tussen de motor en de
stangverbinding hersteld en wordt de beveiligingsfunctie voor de
achterderailleur uitgeschakeld. Bedien de
versnellingskeuzeschakelaars om te controleren of de verbinding is
hersteld.
<Beveiligingsfunctie>
* Zie de montage-instructies voor het testapparaat voor
bijzonderheden betreffende de methode van het kiezen van de
versnellingskeuzeschakelaar.
Als de ketting naar de binnenzijde afglijdt, voor het terugstellen
van de ketting de versnellingskeuzeschakelaar (Y) ingedrukt
houden om de voorderailleur naar de meest naar buiten gelegen
stand te verplaatsen.
Zie de montage-instructies voor de elektrische kabel
(SM-EW79A-I) voor bijzonderheden over het aansluiten van de
kabelstekkers en het leiden van de kabel.
Technische montage-instructies SI-6RY0A-003
ST-7971
Monteren aan het stuur
1. Steek de buitenkabel door het stuur en stel vervolgens de lengte
ervan zodanig af dat deze stevig in de buitenkabelhouder past
wanneer de remhendel gemonteerd wordt.
2. Monteer de remhendel aan het stuur met behulp van een 5 mm
inbussleutel en draai deze linksom zoals aangegeven in de
illustratie.
Let er op enige speling in de kabel te laten, ook wanneer de kabel
over de volledige lengte van het stuur doorgesneden wordt.
Afstellen
■ Afstellen van de achterderailleur (RD-7970)
1. Plaats de batterij.
2. Schakel de achterderailleur over naar de stand van het 5de
tandwiel. Druk op de toets bij aansluitingspunt (A) van de SM-
EW79A totdat de rode LED gaat branden om over te schakelen
naar de afstellingsmodus voor de achterderailleur. Houd er
rekening mee dat de beveiligingsfunctie in werking treedt als u de
toets ingedrukt blijft houden nadat de rode LED is gaan branden.
■ Afstellen van de voorderailleur (FD-7970)
Opmerking:
De afstelbout voor de laagste versnelling, de afstelbout voor de
hoogste versnelling en de steunbout bevinden zich dicht bij elkaar. Let
er op bij het afstellen dat u de juiste
bout gebruikt.
3. Monteer de binnenkabel.
<Stel de hendelslag af>
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging van
het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of het
losraken van onderdelen als gevolg van een te laag aantrekkoppel te
voorkomen.
Draai de bereikafstelbout met
behulp van een platte
schroevendraaier waarvan het
uiteinde een breedte heeft van 3
mm en een dikte van 0,6 mm.
Lees de montage-instructies voor het remsysteem tesamen
met deze montage-instructies.
Opmerking: De gekartelde groeven
dienen uitgelijnd te worden.
Zorg er voor dat het uiteinde van de
binnenkabel stevig in de kabelhaak
bevestigd is.
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Buitenkabel
Kabelhaak Uiteinde binnenkabel
Binnenkabel
5 mm inbussleutel
Stuur
Gekartelde groeven
Buitenste houder
Het kan voorkomen dat wij belangrijke informatie betreffende onze
producten moeten versturen, dus raden wij u aan uw product te registreren
door het productserienummer op onze website in te voeren.
http://www.shimano.com
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op : http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Toets
Aansluitingspunt (A)
Licht rood op
Grootste tandwiel
Geleiderpoelie
Afstelbout voor
de B-spanning
Kleinste tandwiel
Steunbout
Afstelbout voor de
hoogste
versnelling
Afstelbout voor de laagste versnelling
100 % Licht groen op (gedurende 2 seconden)
50 % Knippert groen (5 maal)
25 % Licht rood op (gedurende 2 seconden)
0 % Knippert rood (5 maal)
Batterij-indicator
< Afstellen van de laagste versnelling >
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en het grootste tandwiel.
Gebruik een 2 mm inbussleutel om de afstelbout voor de laagste
versnelling te draaien en zodanig af te stellen dat er een ruimte is van
0,5 - 1 mm tussen de ketting en
de binnenste plaat van de
kettinggeleider.
< Afstellen van de hoogste versnelling >
Schakel de achterderailleur over naar het kleinste tandwiel en draai
vervolgens de afstelbout voor de hoogste versnelling vast totdat deze
de aanslag raakt op de plaats waar de achterderailleur uiteindelijk
gestopt is. Draai vanuit deze positie de afstelbout voor de hoogste
versnelling één slag linksom zodat altijd ruimte voor overslag wordt
behouden.
Door het overschakelen van het grootste tandwiel
naar het kleinste tandwiel, zal de achterderailleur
met de ruimte voor overslag naar buiten
verplaatst worden en vervolgens terug bewegen.
4. Draai de crankarm en bedien de versnellingskeuzeschakelaar (X)
om de geleiderpoelie naar binnen te verplaatsen totdat de ketting
het 4de tandwiel raakt en een weinig geluid maakt.
Bedien vervolgens versnellingskeuzeschakelaar (Y) 4 maal om de
geleiderpoelie met 4 stappen naar buiten tot in de beoogde positie
te verplaatsen.
Bij het afstellen zal de geleiderpoelie eerst iets te ver doorschuiven
en vervolgens terugspringen zodat u de afstelrichting kunt
controleren. Wanneer u de posities van de geleiderpoelie en het
tandwiel controleert, bij de positie controleren waar de
geleiderpoelie uiteindelijk stopt.
4 stappen
Druk op de toets bij aansluitingspunt (A) totdat de rode LED uit
gaat om vanuit de afstellingsmodus voor de achterderailleur over
te schakelen naar de versnellingsoverschakelmodus. Schakel door
alle versnellingen en controleer of er bij geen van de
versnellingsposities geluid
wordt voortgebracht. Als
fijnafstelling nodig is,
terugschakelen naar de
afstellingsmodus en de
achterderailleur opnieuw
afstellen.
Toets
Uitschakelen
Afstelbout voor de hoogste
versnelling
2 mm inbussleutel
< Afstellen van de laagste versnelling >
Schakel de achterderailleur over naar het grootste tandwiel en draai
vervolgens de afstelbout voor de laagste versnelling vast totdat deze
de aanslag raakt.
5. Maak vervolgens de afstellingen voor de afstelbout voor de laagste
versnelling en de afstelbout voor de hoogste versnelling.
Afstelbout voor de
laagste versnelling
2 mm inbussleutel
Bedien 4 maal
Aansluitingspunt (A)
Licht op (rood)
Periode van ongeveer 5 seconden
Toets
Toets ingedrukt
houden
Licht op (rood) Knippert (rood)
Beveiliging
uitschakelen
Beveiliging
uitgeschakeld
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
SI-6RY0A-003-03
0,5 – 1 mm
0,5 – 1 mm