10. Opslag en onderhoud
11. Algemene veiligheidsinstructies
• LET OP: We raden aan om de e-ets eerst te gebruiken vanaf 14 jaar.
• GEVAAR: Raak eerst vertrouwd met de bediening en het speciale
rijgedrag van de e-ets, weg van het wegverkeer. Speciek oefenen
met starten, remmen en het nemen van smalle bochten. De e-ets
heeft een langere remweg dan gewone een ets vanwege het
hogere eigen gewicht.
• GEVAAR: Schakel de verlichting altijd in bij slecht zicht! Bedenk
dat niet alleen u beter zult zien wanneer de verlichting aan is, maar
dat andere weggebruikers u ook beter kunnen zien.
• LET OP: volgens de wet bent u niet verplicht om een helm te dragen.
Draag echter wel een etshelm voor uw eigen veiligheid om hoofdletsel
te voorkomen!
• GEVAAR: Verkies duidelijk zichtbare kleding met lichte kleuren
en reectiestrepen, zodat andere weggebruikers u beter en sneller
kunnen zien.
• LET OP: De e-ets heeft draaiende en beweegbare onderdelen.
Verkeerde kleding, onjuist gebruik of gebrek aan aandacht leidt
tot letselgevaar.
-
Draag nauwsluitende broeken. Gebruik indien nodig broekklemmen.
- Zorg ervoor dat de kleren die naar beneden hangen niet in de
spikes kunnen komen, bijvoorbeeld in het geval van sjaals of koorden.
- Draag antislipschoenen met een stijve zool die voldoende steun
bieden aan de voet.
• WAARSCHUWING: Volg altijd de nationale wettelijke bepalingen
en verkeersregels van het land waar u de e-ets gebruikt.
• GEVAAR: Volgens de wetgeving moet elke weggebruiker zich
gedragen op een manier die een ander niet meer dan onvermijdelijk
onder de omstandigheden zal gevaren, schaden, lastigvallen of
behinderen. Rij daarom altijd vooruitziend en aandachtig.
Houd rekening met andere weggebruikers.
• WAARSCHUWING: u moet uw e-ets alleen op openbare wegen
en paden berijden als deze over de wettelijk vereiste uitrusting
in uw land beschikt. Deze eisen zijn tenminste vastgelegd in de
regelgeving voor het reguleren van wegverkeer.
Volgens de regelgevong vereist een ets / e-ets tenminste
onder andere:
- twee remmen die onafhankelijk van elkaar werken,
- een duidelijk (20 m ver) hoorbare bel,
- een functionele koplamp en een achterlicht,
- spaakreectoren of reecterende zijstrips op de velg of banden,
- pedaal reectoren,
- een witte reector naar voren gericht (indien niet geïntegreerd
in de koplampen),
- twee rode reectoren naar achteren gericht (een van hen is een
Z-reector met een groot oppervlak).
Houd er rekening mee dat de oplaadbare accu de verlichting
van stroom voorziet en daarom moet deze worden geplaatst en
ook worden opgeladen voor elke rit.
• GEVAAR: Technische wijzigingen mogen alleen worden uitgevoerd
volgens de wetgeving. Dit geldt speciek voor veiligheidsrelevante
onderdelen, zoals het frame, de vork, het stuur, de stuurpen, het
zadel, de zadelpen, de bagagedrager, alle remonderdelen (met
name remhendel en remvoeringen), lichten, voetpedaal, wielen,
aanhangwagenkoppelingen, banden en buizen.
Gevaar voor breuk, schade en ongevallen!
• LET OP: bewaar de gebruiksaanwijzing zorgvuldig en geef deze
door bij het verkopen of weggeven van de e-ets.
• Als u uw e-ets niet langer dan 2 maanden gaat gebruiken, bewaar
deze dan op een droge plaats om de elektronische componenten
te beschermen.
• Wij raden aan de accu volledig op te laden voordat u de e-ets opbergt.
• De oplaadbare accu moet worden bewaard in een droge en koele,
vorstvrij ruimte. Gevaar voor kortsluiting en brand!
• Schakel het aandrijfsysteem uit voor reparaties, onderhoud en
verzorging en verwijder de oplaadbare accu.
• De schroeven en moeren die op de e-ets zijn geïnstalleerd, moeten
regelmatig (tenminste elke 3 maanden) worden gecontroleerd
op een strakke passing en moeten mogelijk worden vastgedraaid
of opnieuw worden vastgedraaid tot de juiste sterkte. Alleen dit
kan ervoor zorgen dat de e-ets permanent voldoet aan de veiligheids-
technische vereisten en naar behoren werkt. Dit omvat niet de
stelschroeven bij de versnellingshandel en remcomponenten.
• Voer de reparatie-, onderhouds- en instellingswerkzaamheden
alleen uit als u over voldoende specialistische kennis en de bijbehorende
hulpmiddelen beschikt. Dit geldt speciek voor werkzaamheden
aan de remmen. Verkeerd of onvoldoende reparatie-, onderhouds-
en afstelwerkzaamheden kunnen schade aan de e-ets, storingen
en dus ongelukken veroorzaken.
• De e-ets of de afzonderlijke onderdelen worden blootgesteld
aan gedeeltelijk hoge spanning tijdens de duur van gebruik, ongeluk-
ken of onjuiste behandeling. Elke vorm van scheuren, krassen en
kleurveranderingen kan erop wijzen dat het betreende onderdeel
plotseling kan falen. Dit is speciek van toepassing op gebogen
of beschadigde veiligheidsrelevante onderdelen, zoals het frame,
de vork, stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, alle remonderdelen (met
name remhendel en remvoeringen), lichten, voetpedaal, wielen,
banden en buizen. Repareer dergelijke defecte onderdelen nooit,
maar vervang ze onmiddellijk door originele onderdelen.
• Gebruik alleen originele onderdelen voor het uitwisselen van defecte
en of versleten onderdelen, aangezien deze speciek zijn afgestemd
op de e-ets en een goede werking kunnen garanderen. Dit is
speciek van toepassing op veiligheidsrelevante onderdelen, zoals
het frame, de vork, het stuur, de stuurpen, het zadel, de zadelpen,
alle remonderdelen (met name remhendel en remvoeringen),
lichten, voetpedaal, wielen, banden en buizen. Als u onderdelen
van derden gebruikt voor uitwisseling, kan dit leiden tot schade
en uitval van veiligheidsrelevante onderdelen.
• De e-ets vereist regelmatige inspectie, onderhoud en service.
Alleen dit kan ervoor zorgen dat het permanent voldoet aan de
veiligheidstechnische vereisten en goed werkt.
Nederlands 4/6