1. LUCHTDRUK EN INVERING INSTELLEN
Invering is de mate van samendrukking van de voorvork door uw gewicht en rijkleding
wanneer u op de fiets zit. Als de invering correct is afgesteld kan het voorwiel de
contouren van het terrein beter volgen terwijl u fietst.
INVERING METEN
Om de invering te meten, controleer of de Specialized Brain open is door de blauwe knop
(aan de bovenkant van de vorkbeen aan aandrijfzijde) tegen de klok in te draaien (zie fig. 1).
Schuif de o-ring die de bewegingsruimte aangeeft tegen de nokafsluiting van de bovenbuis
van de voorvork. Ga met uw gebruikelijke fietskleding op uw fiets zitten. Stap van de fiets af en
meet de afstand tussen het treksnoertje en de nokafsluiting (of, indien toepasselijk, controleer
de plek van de o-ring die de bewegingsruimte aangeeft tegen de inveringswaarden die op de
bovenbuis gemarkeerd staan). Dit is uw invering. De invering hoort 15 tot 25 procent van de
maximale bewegingsruimte te zijn.
Als u geen juiste invering kunt bereiken, kan het noodzakelijk zijn om de luchtdruk van uw
voorvork te wijzigen (afstelling luchtvering). Gebruik onderstaande informatie over afstellingen
om uw voorvork op de juiste wijze af te stellen.
AFSTELLING LUCHTVERING
Dual Air voorvorken hebben positieve (bovenaan) en negatieve (onderaan) luchtkamers die
onafhankelijk van elkaar kunnen worden afgesteld.
Stap 1 - Kiezen van positieve luchtdruk
Positieve luchtdruk bepaalt de hoeveelheid kracht die nodig is om uw voorvork in te
drukken.
Meer positieve luchtdruk leidt tot minder invering en verhoogt de kracht die nodig
is om het laagste punt te bereiken.
Minder positieve luchtdruk leidt tot meer invering en verlaagt de kracht die nodig is
om het laagste punt te bereiken.
Positieve luchtdruk instellen:
Verwijder het ventieldopje van het ventiel dat zich op de kroon van de voorvork aan niet-
aandrijfzijde bevindt.
Raadpleeg de luchtgrafiek aangegeven op het vorkbeen voor de aanbevolen lucht-
drukinstellingen. Deze luchtdrukinstellingen zijn uitsluitend bedoeld als richtlijn. Pomp de
positieve luchtkamer op tot de gewenste druk en stel deze dan af naargelang de rijstijl en
het terrein.
Stap 2 - Kiezen van negatieve luchtdruk
Negatieve luchtdruk heeft gevolgen voor de hoeveelheid kracht die nodig is om de
veerweg in gang te zetten. Negatieve luchtdruk werkt in combinatie met de impact van
schokken vanaf de grond TEGEN de luchtdruk ingesteld in de positieve luchtkamer.
Als de instelling voor negatieve luchtdruk hoger is dan de instelling voor de
positieve luchtdruk wordt de voorvork gevoeliger voor de impact van kleine
schokken.
Als de instelling voor negatieve luchtdruk lager is dan de instelling voor de
positieve luchtdruk wordt de voorvork minder gevoelig voor de impact van kleine
schokken en van vorkbeweging die door de rijder veroorzaakt wordt, wat “bob”
genoemd wordt.
ENG
FRADEUESP ITANLDPRTJPN
19