Shimano ST-5600 Service Instructions

Type
Service Instructions
Voor de linkerzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Voor de rechterzijde
Hetzelfde aan de voor- en
achterzijde
Controleer in het geval van
het monteren van onderdelen
aan een koolstof
frame/stuurdelen de
aanbeveling van de fabrikant
van het koolstof frame/delen
omtrent het aantrekkoppel om beschadiging van het koolstof
materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of het losraken van
onderdelen als gevolg van een te laag aantrekkoppel te
voorkomen.
E
Gebruik een 5 mm inbussleutel voor het monteren van de
remhendel.
E
• Een verkeerd gebruik van het remsysteem van uw fiets kan tot gevolg
hebben dat u de macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden
waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening van
elke fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren (zoals
de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de
overige bedieningseigenschappen) van uw fiets. Raadpleeg hiervoor uw
fietsenhandelaar of het instructieboekje van uw fiets en oefen uw rij- en
remtechniek.
• Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat de kans dat het
wiel blokkeert en dat de fiets over de kop slaat wat ernstig letsel kan
veroorzaken.
• Remmen die bestemd zijn voor gebruik als achterwielremmen mogen niet
als voorwielremmen gebruikt worden.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze
nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten
of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets
komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de
remblokken. Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt,
dient u de remblokken te vernieuwen, anders bestaat de kans dat de
remmen niet correct functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw de kabel
onmiddellijk als u dergelijke problemen aantreft. Als dit niet gebeurt,
bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en
achterremmen correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer. Verminder uw
snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de
banden slippen, bestaat de kans dat u van de fiets valt. Om dit te
voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• De optimale efficiëntie van het multi-conditie remsysteem kan worden
gerealiseerd door het gebruik van de remmen en de remhendels in de
aanbevolen set.
• Als de remblokken zodanig versleten zijn dat de groeven niet langer
zichtbaar zijn, dienen deze vernieuwd te worden.
• Verschillende remblokken hebben hun eigen kenmerken. Vraag wanneer u
remblokken aanschaft uw leverancier om bijzonderheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Neem bij eventuele vragen betreffende de gebruikswijze of onderhoud
contact op met de plaats van aankoop.
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Remhendel
BL-R600 / BL-R440 / ST-R600 / BL-R550 / BL-R770
ST-5600 / ST-5601 / ST-5603
ST-4500 / ST-4501 / ST-4503 / ST-3400 / ST-R500
Multi-Conditie
Remsysteem
Voor het verkrijgen van de beste prestaties, wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de volgende combinatie.
Multi-Conditie Remsysteem
Doordat het systeem voorziet in een uitstekende remwerking bij natte
weersomstandigheden (regeling en modulatie), zal bij gebruik van dit
remsysteem het remvermogen onder uiteenlopende omstandigheden niet
veranderen.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Technische montage-instructies SI-8A20A-003
Vrijdragende rem
Remkabel
BR-R550
(Diameter van klemband: 23,8 mm/22,2 mm *1)
*1, *2 : BL-R440
*2
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Voorlopig aantrekkoppel van
kabelbevestigingsbout:
0,5 - 1 N·m {5 - 10 kgf·cm}
Monteren van de remhendel
1. Steek de aanslagpen van het remhuis in het middelste
veergat in het montage-uitsteeksel op het frame en zet
vervolgens het remhuis met behulp van de bevestigingsbout
aan het frame vast.
2. Bevestig de binnenkabel aan de kabeldrager.
E
3. Draai de binnenkabel voorlopig zodanig vast dat de
kabeldrager in de positie komt zoals aangegeven in de
illustratie.
4. Draai de afstelschroef voor de veerspanning zodanig dat de
kabeldrager direct onder de buitenkabelhouder komt te staan.
E
8. Stel de flexibele pijp zodanig af dat deze het huis van de
vrijdragende rem raakt.
10. Als afstelling van de balans nodig is, deze afstellen met
behulp van de afstelschroef voor de veerspanning.
11. Druk de remhendel ongeveer 10 maal tot aan de greep in en
controleer of alles correct functioneert en of de speling
tussen de remblokken correct is alvorens de remmen in
gebruik te nemen.
9. Indien de kabeldrager zich in de positie bevindt aangegeven
in de illustratie, dan is de afstelling compleet. Controleer of er
een speling is van 20 mm of meer tussen de
buitenkabelhouder en de kabeldrager zoals aangegeven in de
illustratie voor stap 8. Dit om er zeker van te zijn dat de
kabeldrager de buitenkabelhouder niet raakt. Indien deze
elkaar raken, zullen de remmen niet functioneren.
Monteren van de vrijdragende rem
5. Druk het remblok tegen de velg en stel de afstand waarover
de remblokken uitsteken af door de tussenring B (dik of dun)
te verwisselen.
6. Druk het remblok tegen de velg en draai de remblok-
bevestigingsmoer vast.
7. Draai de kabelbevestigingsbout los, verplaats het remhuis
zodanig dat de speling 2 – 3 mm is en zet vervolgens de
binnenkabel vast.
5 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
Remblokhouder
Tussenring ATussenring A
TussenringAfstelring
Remblok-
bevestigingsmoer
Flexibele pijp
20 mm of meer
Ongeveer 10
maal indrukken
Ongeveer 10
maal indrukken
Buitenkabelhouder
Kabeldrager
Tussenring B (dik)Tussenring B (dun)
5 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
Aanslagpen
Veergat
Bevestigingsbout
Aanraking
Flexibele pijp
Aanraking
Afstelbout voor
veerspanning
Afstelbout voor
veerspanning
FORWARD
R
L
FORWARD
Remblok-bevestigingspen Remblok-bevestigingspen
Vervangen van de remblokeenheid
1. Verwijder de remblokbevestigingspen en verwijder vervolgens
het remblok door dit uit de groef in de remblokhouder te
schuiven.
3. Het insteken van de remblokbevestigingspen is van groot
belang om het remblok goed op zijn plaats bevestigd te
houden.
2. Er zijn twee verschillende typen remblok en remblokhouder
die respektievelijk aan de linker en rechter zijde gebruikt
worden. Schuif de nieuwe remblokken in de groeven op de
remblokhouders en let daarbij op de juiste montage-richtingen
en de posities van de pengaten.
Remblokbevestigingspen
Remblok
Insteekrichting
van remblok
Remblokhouder Remblokhouder
Remblok
Voorzijde
Remblok
Voorzijde
Gebruik een stuurhandgreep met
een maximale buitendiameter van
32 mm.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
SI-8A20A-003-03
  • Page 1 1

Shimano ST-5600 Service Instructions

Type
Service Instructions