HP Compaq dx2420 Microtower PC Snelstartgids

Type
Snelstartgids
Snel aan de slag
Zakelijke personal computers
© Copyright 2008 Hewlett-Packard Development
Company, L.P. De informatie in deze publicatie
kan zonder voorafgaande kennisgeving worden
gewijzigd.
Microsoft, Windows en Windows Vista zijn
handelsmerken of geregistreerde
handelsmerken van Microsoft Corporation in
Verenigde Staten en/of andere landen.
De enige garanties die gelden voor HP producten
en diensten zijn de garanties die worden
beschreven in de garantievoorwaarden
behorende bij deze producten en diensten. Geen
enkel onderdeel van dit document mag als extra
garantie worden opgevat. HP aanvaardt geen
aansprakelijkheid voor technische fouten of
redactionele fouten, drukfouten of weglatingen in
deze publicatie.
De informatie in dit document valt onder het
auteursrecht. Geen enkel deel van dit document
mag worden gekopieerd, vermenigvuldigd of
vertaald in een andere taal, zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van Hewlett-Packard
Company.
Snel aan de slag
Zakelijke personal computers
Eerste editie, februari 2008
Artikelnummer van document: 464061-331
Over deze handleiding
Toegang tot gebruikershandleidingen en HP Insight Diagnostics
De HP gebruikershandleidingen en HP Insight Diagnostics zijn beschikbaar op de
vaste schijf (sommige modellen) en op
http://www.hp.com/support.
U opent als volgt de HP gebruikershandleidingen:
Selecteer Start > Alle programma's > HP User Manuals (HP
gebruikershandleidingen).
U opent als volgt HP Insight Diagnostics:
Raadpleeg Toegang tot gebruikershandleidingen en HP Insight Diagnostics
in deze handleiding.
Kennisgevingen
WAARSCHUWING! Als u de aanwijzingen na dit kopje niet opvolgt, kan dit leiden
tot persoonlijk letsel of levensgevaar.
VOORZICHTIG: Als u de aanwijzingen na dit kopje niet opvolgt, kan dit
beschadiging van de apparatuur of verlies van gegevens tot gevolg hebben.
OPMERKING: De tekst na dit kopje biedt belangrijke aanvullende informatie.
NLWW iii
iv Over deze handleiding NLWW
Inhoudsopgave
Snel aan de slag
Software installeren en configureren .............................................................. 1
Besturingssysteem installeren ...................................................... 1
Microsoft Windows updates downloaden ..................................... 1
Stuurprogramma's installeren of upgraden .................................. 2
Beeldscherminstellingen aanpassen ............................................ 2
Software beschermen ..................................................................................... 2
HP Backup and Recovery Manager ............................................................... 3
HP Insight Diagnostics .................................................................................... 3
HP Insight Diagnostics starten ..................................................... 4
De nieuwste versie van HP Insight Diagnostics
downloaden .................................................................................. 5
Computer uitschakelen ................................................................................... 5
Meer informatie ............................................................................................... 6
HP gebruikershandleidingen openen ........................................... 6
Voordat u belt voor technische ondersteuning ............................................... 7
Tips ................................................................................................................. 9
Problemen oplossen ..................................................................................... 10
Algemene problemen oplossen .................................................. 10
Problemen bij de installatie van hardware oplossen .................. 15
Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het
voorpaneel en via geluidssignalen ............................................. 16
NLWW v
vi NLWW
Snel aan de slag
Software installeren en configureren
OPMERKING: Als Windows Vista vooraf op de computer is geladen, zult u
worden gevraagd de computer te registreren bij HP Total Care alvorens het
besturingssysteem te installeren. Een kort filmpje wordt afgespeeld, en vervolgens
wordt een online-registratieformulier weergegeven. Vul het formulier in, klik op de
knop Beginnen en volg de instructies op het scherm.
VOORZICHTIG: Voeg geen optionele hardware of apparatuur van andere
leveranciers aan de computer toe voordat het besturingssysteem volledig is
geïnstalleerd. Als u dit wel doet, kan dit leiden tot fouten en een onjuiste installatie
van het besturingssysteem.
OPMERKING: Laat ruim 10 cm ruimte vrij aan de achterkant van de systeemkast
en boven de monitor voor de benodigde ventilatie.
Besturingssysteem installeren
De eerste keer dat u de computer inschakelt, wordt automatisch het
besturingssysteem geïnstalleerd. Dit duurt ongeveer 5 tot 10 minuten, afhankelijk
van het besturingssysteem. Volg zorgvuldig de instructies op het scherm om de
installatie te voltooien.
VOORZICHTIG: Wanneer de automatische installatie is gestart, mag u DE
COMPUTER NIET UITSCHAKELEN TOTDAT DE PROCEDURE IS VOLTOOID.
Als u de computer tijdens de installatie uitschakelt, kan de besturingssoftware van
de computer beschadigd raken of niet op de juiste manier worden geïnstalleerd.
OPMERKING: Als de computer werd geleverd met meer dan één taal voor het
besturingssysteem op de vaste schijf, kan de installatie tot 60 minuten in beslag
nemen.
Als er geen besturingssysteem van Microsoft bij uw computer is meegeleverd, zijn
bepaalde delen van deze documentatie voor u niet van toepassing. Nadat u het
besturingssysteem heeft geïnstalleerd, is aanvullende informatie beschikbaar via
de online Help-functie.
Microsoft Windows updates downloaden
1. Selecteer Start > Internet Explorer en volg de instructies op het scherm om
de internetverbinding te configureren.
2. Nadat de internetverbinding tot stand is gebracht, klikt u op Start.
3. Selecteer de optie Alle programma's.
4. Klik op de koppeling Windows Update.
NLWW
Software installeren en configureren
1
In Windows Vista wordt het scherm Windows Update weergegeven. Klik op
Beschikbare updates weergeven en zorg ervoor dat alle essentiële updates
zijn geselecteerd. Klik op de knop Installeren en volg de instructies op het
scherm.
In Windows XP wordt u doorgeleid naar de website Microsoft Windows
Update. Een of meer popupvensters worden geopend, waarin u wordt
gevraagd een programma van
http://www.microsoft.com te installeren. Klik op
Ja om het programma te installeren. Volg de aanwijzingen op de website van
Microsoft om naar updates te zoeken en essentiële updates en servicepacks
te installeren.
U wordt aangeraden alle essentiële updates en service packs te installeren.
5. Nadat de updates zijn geïnstalleerd, wordt u door Windows XP gevraagd de
computer opnieuw op te starten. Zorg dat u eventuele geopende bestanden
en documenten opslaat voordat u de computer opnieuw opstart. Klik
vervolgens op Ja om de computer opnieuw op te starten.
Stuurprogramma's installeren of upgraden
Wanneer u extra hardwareapparaten installeert nadat de installatie van het
besturingssysteem is voltooid, is het noodzakelijk ook de stuurprogramma's voor
deze apparaten te installeren.
Als u wordt gevraagd de directory i386 op te geven, vervangt u het pad door
C:\i386, of gebruikt u de knop Bladeren in het dialoogvenster om de map i386
te zoeken. Hierdoor kan het besturingssysteem het pad naar de vereiste
stuurprogramma's vinden.
U kunt de nieuwste ondersteuningssoftware, ook voor het besturingssysteem,
downloaden van
http://www.hp.com/support. Specificeer uw land en de gewenste
taal, selecteer Download drivers and software (Stuurprogramma’s en software
downloaden), typ het modelnummer van de computer en druk op Enter.
Beeldscherminstellingen aanpassen
U kunt desgewenst het model, de verversingsfrequentie, de schermresolutie, de
kleurinstellingen, de tekengrootte en de instellingen voor energiebeheer van de
monitor handmatig selecteren of wijzigen. Klik met de rechtermuisknop op het
bureaublad van Windows en vervolgens op Eigenschappen in Windows XP, of op
Aan persoonlijke voorkeur aanpassen in Windows Vista om de weergave-
instellingen te wijzigen. Voor meer informatie raadpleegt u de online documentatie
bij de grafische kaart of de documentatie bij de monitor.
Software beschermen
Maak backups van alle systeemsoftware, applicaties en bijbehorende bestanden
die op de vaste schijf zijn opgeslagen, zodat u de software en bestanden kunt
herstellen als deze verloren zijn gegaan of zijn beschadigd. Raadpleeg de
documentatie bij het besturingssysteem of bij het backupprogramma voor
informatie over het maken van backups van gegevensbestanden.
2 Snel aan de slag NLWW
HP Backup and Recovery Manager
HP Backup and Recovery Manager is een eenvoudig te gebruiken, veelzijdige
toepassing waarmee u backups kunt maken van de primaire vaste schijf van de
computer en deze kunt herstellen. De toepassing werkt onder Windows en maakt
backups van Windows, alle toepassingen en alle gegevensbestanden. U kunt
backups automatisch met regelmatige tussenpozen laten uitvoeren of backups
handmatig starten. Belangrijke bestanden kunnen afzonderlijk van de reguliere
back-ups worden gearchiveerd.
HP Backup and Recovery Manager is vooraf geïnstalleerd op station C en maakt
een herstelpartitie.
Herstelpunten en backups van bestanden kunnen naar cd's of dvd's worden
gekopieerd, terwijl alle backups naar een netwerk of secundaire vaste schijven
kunnen worden gekopieerd.
HP raadt u sterk aan herstelschijven te maken voordat u de computer in gebruik
neemt en regelmatig automatische backups van herstelpunten te plannen.
U maakt als volgt herstelschijven:
1. Klik op Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery
Manager om de wizard Backup and Recovery te openen en klik vervolgens
op Next (Volgende).
2. Selecteer Create a set of recovery discs (Recommended) (Herstelschijven
maken (aanbevolen)) en klik op Next (Volgende).
3. Volg de instructies in de wizard op.
Raadpleeg voor meer informatie over het gebruik van HP Backup and Recovery
Manager de HP Backup and Recovery Manager User Guide
(Gebruikershandleiding HP Backup and Recovery Manager). Klik hiervoor op
Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager
Manual (Handleiding HP Backup and Recovery Manager).
OPMERKING: Bel met de klantenondersteuning van HP om een set
herstelschijven te bestellen. Ga naar de volgende website, selecteer uw land/regio
en klik op de koppeling Technical support after you buy (Technische
ondersteuning na aankoop) onder het kopje Call HP (Bel HP) voor het
telefoonnummer van de klantenondersteuning in uw land/regio.
http://welcome.hp.com/country/us/en/wwcontact_us.html
HP Insight Diagnostics
OPMERKING: Bij sommige modellen wordt het hulpprogramma HP Insight
Diagnostics meegeleverd.
HP Insight Diagnostics stelt u in staat informatie over de hardwareconfiguratie op
te vragen en diagnostische tests uit te voeren op de hardwaresystemen in de
NLWW
HP Backup and Recovery Manager
3
computer. Met dit hulpprogramma kunt u hardwareproblemen effectief en
eenvoudig detecteren, diagnosticeren en isoleren.
Wanneer u HP Insight Diagnostics start, wordt het tabblad Survey (Verkenning)
weergegeven. Dit tabblad toont informatie over de huidige configuratie van de
computer. Vanuit het tabblad Survey (Verkenning) heeft u toegang tot verschillende
categorieën van informatie over de computer. Aanvullende informatie wordt
weergegeven op andere tabbladen, met onder meer opties voor diagnostische tests
en testresultaten. De informatie op de schermen van het hulpprogramma kan
worden opgeslagen in een HTML-bestand op een diskette of een HP USB Drive
Key.
Gebruik HP Insight Diagnostics als u wilt bepalen of alle in de computer
geïnstalleerde apparaten door het systeem worden herkend en correct
functioneren. Het is niet per se noodzakelijk om tests uit te voeren na het installeren
of aansluiten van een nieuw apparaat, maar dit wordt wel aanbevolen.
Voer de tests uit, sla de resultaten op en druk deze af, zodat u de testresultaten op
papier bij de hand heeft wanneer u contact opneemt met de technische
ondersteuning.
OPMERKING: Apparaten van externe leveranciers worden mogelijk niet herkend
door HP Insight Diagnostics.
HP Insight Diagnostics starten
U start HP Insight Diagnostics door een set herstelschijven te maken en vervolgens
op te starten vanaf de cd met het hulpprogramma. U kunt het programma ook
downloaden van
http://www.hp.com. Raadpleeg De nieuwste versie van HP Insight
Diagnostics downloaden op pagina 5 voor meer informatie.
OPMERKING: Bij sommige modellen wordt het hulpprogramma HP Insight
Diagnostics meegeleverd als onderdeel van de herstelschijven.
Als u al een set herstelschijven heeft gemaakt, begint u de volgende procedure bij
stap 4.
1. Klik op Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery
Manager om de wizard Backup and Recovery te openen en klik vervolgens
op Next (Volgende).
2. Selecteer Create a set of recovery discs (Recommended) (Herstelschijven
maken (aanbevolen)) en klik op Next (Volgende).
3. Volg de instructies van de wizard om herstelschijven te maken.
4. Zoek met Windows Verkenner in de herstelschijven naar de cd met de map
compaq\hpdiags.
5. Zorg dat de computer is ingeschakeld en plaats de cd in een optische-
schijfeenheid.
6. Sluit het besturingssysteem af en zet de computer uit.
4 Snel aan de slag NLWW
7. Zet de computer aan. De computer wordt opgestart vanaf de cd.
OPMERKING: Als het systeem niet wordt opgestart vanaf de cd in de
optische-schijfeenheid, moet u mogelijk de opstartvolgorde in het
hulpprogramma Computer Setup (Computerinstellingen) zodanig aanpassen
dat de optische-schijfeenheid in de opstartvolgorde vóór de vaste schijf wordt
genoemd. Raadpleeg de handleiding Computerinstellingen voor meer
informatie over Computer Setup (Computerinstellingen).
8. Selecteer de gewenste taal en klik op Continue (Doorgaan).
OPMERKING: U wordt aangeraden akkoord te gaan met de
standaardwaarde voor het toetsenbord van uw taal, tenzij u tests wilt uitvoeren
met een specifiek toetsenbord.
9. Klik op de pagina met de licentieovereenkomst voor eindgebruikers op
Agree (Akkoord) om aan te geven dat u instemt met de voorwaarden. Het
hulpprogramma HP Insight Diagnostics wordt gestart. In eerste instantie wordt
het tabblad Survey (Verkenning) weergegeven.
De nieuwste versie van HP Insight Diagnostics downloaden
1. Ga naar http://www.hp.com.
2. Klik op de koppeling Software & Driver Downloads.
3. Typ het productnummer (bijvoorbeeld dc7700) in het tekstvak en druk op
Enter.
4. Selecteer het model van uw computer.
5. Selecteer het besturingssysteem.
6. Klik op de koppeling Diagnostic.
7. Klik op HP Insight Diagnostics Offline Edition.
8. Selecteer een taal en klik op Download.
OPMERKING: Het gedownloade bestand bevat instructies over de manier
waarop u een opstart-cd maakt.
Computer uitschakelen
U schakelt de computer op de juiste manier uit door eerst het besturingssysteem
af te sluiten. In Windows Vista klikt u op Start en vervolgens op de pijl rechtsonder
in het menu Start en selecteert u Afsluiten. De computer wordt automatisch
afgesloten. In Windows XP Professional klikt u op Start > Afsluiten. In Windows
XP Home klikt u op Start > Computer uitschakelen.
Als u op de aan/uit-knop drukt, schakelt u (afhankelijk van het besturingssysteem)
mogelijk niet de voeding uit, maar activeert u een energiezuinige standbystand,
waarin de computer minder energie verbruikt. Hierdoor kunt u energie besparen
NLWW
Computer uitschakelen
5
zonder dat u applicaties hoeft te sluiten. De computer is later onmiddellijk weer
beschikbaar zonder dat u het besturingssysteem opnieuw hoeft te starten en
zonder dat er gegevens verloren gaan.
VOORZICHTIG: Wanneer u de computer handmatig uitschakelt, gaan alle niet-
opgeslagen gegevens verloren.
Als u de computer handmatig helemaal wilt uitschakelen zonder de standbystand
te activeren, houdt u de aan/uit-knop vier seconden lang ingedrukt.
Op bepaalde modellen kunt u via Computer Setup de aan/uit-knop configureren
voor het in- en uitschakelen van de computer, in plaats van voor het activeren en
deactiveren van de standbystand. Raadpleeg de handleiding
Computerinstellingen voor meer informatie over het gebruik van het
hulpprogramma Computer Setup (Computerinstellingen).
Meer informatie
Op de vaste schijf van de computer vindt u de volgende publicaties:
Snel aan de slag (ook beschikbaar in gedrukte vorm). Hierin vindt u informatie
over het aansluiten van de computer en de randapparatuur en het installeren
van de meegeleverde software. Bovendien vindt u hier informatie waarmee u
eenvoudige problemen kunt oplossen die zich tijdens de installatie eventueel
kunnen voordoen.
Naslaggids voor de hardware. Bevat een overzicht van de hardware,
instructies voor het upgraden van deze serie computers en informatie over het
geheugen, de voeding en de batterij van de real-timeklok.
Computer Setup (F10) Handleiding. Bevat instructies voor het gebruik van het
hulpprogramma Computer Setup (Computerinstellingen) om de
standaardinstellingen te wijzigen in verband met onderhoud of de installatie
van nieuwe hardware.
Problemen oplossen. Een uitgebreide gebruikershandleiding met nuttige tips
en scenario's voor het oplossen van eventuele problemen met de hardware
of software van deze computer. Bevat informatie over foutcodes en instructies
voor het werken met het diagnoseprogramma.
Informatie over veiligheid en voorschriften. Bevat veiligheidsvoorschriften en
kennisgevingen conform de richtlijnen in de Verenigde Staten, Canada en
andere landen.
HP gebruikershandleidingen openen
De HP gebruikershandleidingen en HP Insight Diagnostics zijn beschikbaar op de
vaste schijf (sommige modellen) en op
http://www.hp.com/support.
U opent als volgt de HP gebruikershandleidingen:
Selecteer Start > Alle programma's > HP User Manuals (HP
gebruikershandleidingen).
6 Snel aan de slag NLWW
U opent als volgt HP Insight Diagnostics:
Raadpleeg Toegang tot gebruikershandleidingen en HP Insight Diagnostics
in deze handleiding.
U opent als volgt de HP Backup and Recovery Manager User Guide
(Gebruikershandleiding HP Backup and Recovery):
Selecteer Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery
Manager Manual (Handleiding HP Backup and Recovery).
U opent als volgt de Handleiding voor veiligheid en comfort
Selecteer Start > Alle programma's > Handleiding voor veiligheid en
comfort.
Het menu en de publicaties worden weergegeven in de taal die u heeft gekozen bij
het installeren van het systeem of die u later in Windows bij Landinstellingen heeft
opgegeven. Als bij Landinstellingen een taal is geselecteerd die niet wordt
ondersteund, worden het menu en de handleidingen in het Engels weergegeven.
Voordat u belt voor technische ondersteuning
Als er een probleem met de computer is, probeert u aan de hand van de
onderstaande maatregelen de oorzaak van het probleem te achterhalen vóórdat u
belt om technische ondersteuning te vragen.
Voer het diagnoseprogramma uit. Raadpleeg de handleiding Problemen
oplossen voor meer informatie.
Voer de DPS-zelftest (Drive Protection System) uit vanuit het hulpprogramma
Computer Setup (Computerinstellingen). Raadpleeg de handleiding
Computerinstellingen voor meer informatie over Computer Setup
(Computerinstellingen).
OPMERKING: De DPS-zelftestsoftware (Drive Protection System) is alleen op
bepaalde modellen beschikbaar.
Controleer of het aan/uit-lampje aan de voorkant van de computer rood
knippert. Deze knipperende lampjes geven foutcodes aan, waarmee u een
diagnose van het probleem kunt stellen. Zie
Betekenis van POST-meldingen
via lampjes op het voorpaneel en via geluidssignalen op pagina 16 in deze
handleiding voor meer informatie.
Als er geen beeld op het scherm wordt weergegeven, sluit u de monitor aan
op een andere monitorconnector op de computer (indien aanwezig). U kunt
ook tijdelijk een andere monitor aansluiten waarvan u weet dat deze goed
functioneert.
Als u gebruikmaakt van een netwerk, sluit u een andere computer met een
andere kabel aan op de netwerkaansluiting. Misschien is er een probleem met
de netwerkaansluiting of de netwerkkabel.
Als u onlangs nieuwe hardware heeft geïnstalleerd, verwijdert u deze
hardware om te zien of de computer dan wel goed werkt.
NLWW
Voordat u belt voor technische ondersteuning
7
Als u onlangs nieuwe software heeft geïnstalleerd, verwijdert u deze software
om te zien of de computer dan wel goed werkt.
Start de computer op in de Veilige modus van Windows om te zien of de
computer kan worden opgestart wanneer niet alle stuurprogramma's worden
geladen. Kies bij het opstarten van het besturingssysteem de optie om gebruik
te maken van de laatste bekende juiste configuratie.
Raadpleeg de uitgebreide online technische ondersteuning op de website
http://www.hp.com/support.
Zie
Tips op pagina 9 in deze handleiding voor meer informatie.
Raadpleeg voor meer informatie de uitgebreide handleiding Problemen
oplossen.
Herstel het systeem met behulp van de herstelschijven die u heeft gemaakt
of herstel de fabrieksinstellingen van het systeem met behulp van de HP
Backup and Recovery Manager.
VOORZICHTIG: Als u het systeem herstelt, worden alle gegevens op de vaste
schijf gewist. Maak reservekopieën van alle gegevensbestanden voordat u het
systeem herstelt.
HP Instant Support Professional Edition biedt u de mogelijkheid om problemen met
de computer zelf online op te lossen. Als u contact wilt opnemen met een
ondersteuningsmedewerker van HP, gebruikt u de online chatfunctie van HP
Instant Support Professional Edition via:
http://www.hp.com/go/ispe.
Bezoek het Business Support Center (BSC) op
http://www.hp.com/go/bizsupport
voor actuele online informatie, software, stuurprogramma's en aankondigingen en
een wereldwijde gemeenschap van HP gebruikers en HP experts.
Als het noodzakelijk is dat u telefonisch contact opneemt met HP voor
ondersteuning, houd dan rekening met de volgende punten om te zorgen dat u goed
geholpen kunt worden:
Zorg dat u aan de computer zit wanneer u belt.
Noteer tevoren de serienummers van de computer en de monitor, alsmede
het productidentificatienummer.
Reserveer voldoende tijd om het probleem samen met de
ondersteuningsmedewerker op te lossen.
Verwijder desgevraagd alle hardware die onlangs aan het systeem is
toegevoegd.
Verwijder desgevraagd alle software die onlangs is geïnstalleerd.
Herstel het systeem met behulp van de herstelschijven die u heeft gemaakt
of herstel de fabrieksinstellingen van het systeem met behulp van de HP
Backup and Recovery Manager.
VOORZICHTIG: Als u het systeem herstelt, worden alle gegevens op de vaste
schijf gewist. Maak reservekopieën van alle gegevensbestanden voordat u het
systeem herstelt.
8 Snel aan de slag NLWW
OPMERKING: Voor verkoopinformatie en garantie-uitbreidingen (HP Care
Packs) neemt u contact op met uw HP Business of Service Partner.
Tips
Raadpleeg bij kleinere problemen met de computer, de monitor of de software de
onderstaande lijst met algemene suggesties voordat u verdere actie onderneemt:
Controleer of de computer en de monitor op een goed werkend stopcontact
zijn aangesloten.
Controleer of de spanningsschakelaar (alleen op bepaalde modellen) is
ingesteld op het juiste voltage voor uw land (115 V of 230 V).
Controleer of de computer is ingeschakeld en of het groene aan/uit-lampje
brandt.
Controleer of de monitor is ingeschakeld en of het groene aan/uit-lampje van
de monitor brandt.
Controleer of het aan/uit-lampje aan de voorkant van de computer knippert.
Deze knipperende lampjes geven foutcodes aan, waarmee u een diagnose
van het probleem kunt stellen. Zie
Betekenis van POST-meldingen via lampjes
op het voorpaneel en via geluidssignalen op pagina 16 in deze handleiding
voor meer informatie.
Zet de helderheid en het contrast van de monitor hoger als het scherm te
donker is.
Druk op een willekeurige toets en houd deze ingedrukt. Als u een
geluidssignaal hoort, werkt het toetsenbord goed.
Controleer of alle kabels goed op de juiste connectoren zijn aangesloten.
Activeer de computer door op een willekeurige toets op het toetsenbord te
drukken of door de aan/uit-knop in te drukken. Als het systeem in de
standbystand blijft, schakelt u de computer uit door de aan/uit-knop gedurende
minimaal vier seconden ingedrukt te houden. Start de computer vervolgens
opnieuw op door nogmaals op de aan/uit-knop te drukken. Als het systeem
niet kan worden uitgeschakeld, koppelt u het netsnoer los. Na enkele
seconden sluit u het netsnoer weer aan. De computer start nu automatisch
opnieuw op, als in Computer Setup de optie voor automatisch starten na
stroomuitval is ingesteld. Als de computer niet automatisch opnieuw opstart,
drukt u op de aan/uit-knop om de computer te starten.
Configureer de computer opnieuw nadat u een uitbreidingskaart of een andere
optie heeft geïnstalleerd die niet compatibel is met Plug and Play. Zie
Problemen bij de installatie van hardware oplossen op pagina 15 voor meer
informatie.
Controleer of alle noodzakelijke stuurprogramma's zijn geïnstalleerd.
Wanneer u bijvoorbeeld een printer gebruikt, moet er een
printerstuurprogramma voor deze printer zijn geïnstalleerd.
NLWW
Tips
9
Verwijder alle media waarmee de computer kan worden opgestart (diskette,
cd of USB-apparaat) voordat u de computer inschakelt.
Als u een ander besturingssysteem gebruikt dan het besturingssysteem dat
in de fabriek is geïnstalleerd, controleert u of dit wordt ondersteund door uw
systeem.
Als er op het systeem meerdere videobronnen zijn geïnstalleerd (geïntegreerd
of een PCI- of PCI-Express-adapter; geïntegreerde video is alleen op
bepaalde modellen beschikbaar) en er één monitor aanwezig is, moet de
monitor worden aangesloten op de monitorconnector van de videobron die als
primaire VGA-adapter is geconfigureerd. Tijdens het opstarten worden de
overige monitorconnectoren uitgeschakeld. Als de monitor op een van deze
connectoren is aangesloten, zal de monitor niet werken. U kunt in Computer
Setup (Computerinstellingen) instellen welke bron de standaard VGA-adapter
is.
VOORZICHTIG: Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact, is er
altijd spanning aanwezig op de systeemkaart. Neem de stekker uit het stopcontact
voordat u de computer opent, zodat u het risico van schade aan de systeemkaart
en andere onderdelen beperkt.
Problemen oplossen
In dit gedeelte komen problemen aan de orde die zich tijdens de eerste configuratie
kunnen voordoen. Een uitgebreide handleiding Problemen oplossen vindt u op de
vaste schijf en onder Reference Library (Referentiebibliotheek) op de website
http://www.hp.com/support. Selecteer uw land en taal, selecteer See support and
troubleshooting information (Ondersteuning en informatie over
probleemoplossing raadplegen), typ het modelnummer van de computer en druk
op Enter.
Algemene problemen oplossen
Het is mogelijk dat u de algemene problemen die in dit gedeelte worden
beschreven, gemakkelijk zelf kunt oplossen. Neem contact op met een Business
of Service Partner als het probleem blijft optreden en u niet in staat bent het te
verhelpen, of als u dit liever niet zelf doet.
WAARSCHUWING! Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact,
wordt de systeemkaart altijd van stroom voorzien. Beperk het risico van persoonlijk
letsel ten gevolge van elektrische schokken of hete oppervlakken, door de stekker
van het netsnoer uit het stopcontact te halen en de interne onderdelen van het
systeem te laten afkoelen voordat u deze aanraakt.
10 Snel aan de slag NLWW
Tabel 1 Algemene problemen oplossen
De computer gaat niet aan.
Oorzaak
Oplossing
Kabels naar de nieuwe externe voedingsbron
zitten los of netsnoeren zijn niet aangesloten.
Zorg ervoor dat de kabels die de computer
verbinden met de externe voedingsbron goed zijn
aangesloten en dat het stopcontact werkt.
De spanningsschakelaar aan de achterzijde van
de computer (op bepaalde modellen) is niet
ingesteld op het juiste voltage (115 V of 230 V).
Selecteer het juiste voltage.
Er is een defecte PCI-kaart geplaatst. Verwijder eventuele uitbreidingskaarten die u
zojuist heeft geplaatst.
Mogelijk zijn datakabels of voedingskabels niet op
een juiste manier aangesloten.
Sluit de datakabels en voedingskabels opnieuw
aan.
De maximumtemperatuur van de eenheid is
overschreden. Mogelijk is de ventilator
geblokkeerd.
1. De eenheid bevindt zich in een omgeving met
een te hoge temperatuur. Laat deze afkoelen.
2. Controleer of de ventilatieopeningen van de
computer niet worden geblokkeerd en of de
interne ventilator werkt.
3. Neem contact op met een HP Business
Partner.
De computer is vastgelopen en kan niet worden uitgeschakeld door op de aan/uit-knop te
drukken.
Oorzaak
Oplossing
De softwarematige besturing van de aan/uit-knop
werkt niet.
1. Houd de aan/uit-knop gedurende minimaal
vier seconden ingedrukt, totdat de computer
wordt uitgeschakeld.
2. Haal het netsnoer uit het stopcontact.
De computer reageert niet op het USB-toetsenbord of de USB-muis.
Oorzaak
Oplossing
Het systeem is vastgelopen. Start de computer opnieuw op.
Het toetsenbord of de muis zijn niet aangesloten
op de computer.
Sluit de kabels van het toetsenbord en de muis aan
op de computer.
De computer staat in de standbystand. Druk op de aan/uit-knop of op een willekeurige
toets om de standbystand te beëindigen.
NLWW
Problemen oplossen
11
De computer reageert niet op het USB-toetsenbord of de USB-muis.
Oorzaak
Oplossing
VOORZICHTIG: Als u probeert de computer te
activeren vanuit de standbystand, houdt u de
aan/uit-knop niet langer dan vier seconden
ingedrukt. Anders wordt de computer
uitgeschakeld, waarbij alle niet-opgeslagen
gegevens verloren gaan.
De weergave van datum en tijd is niet juist.
Oorzaak
Oplossing
De batterij van de real-timeklok moet wellicht
worden vervangen.
OPMERKING: Als u de computer op een
werkend stopcontact aansluit, kunt u de
levensduur van de batterij van de real-timeklok
verlengen.
Stel eerst de datum en de tijd opnieuw in via het
Configuratiescherm (u kunt hiervoor ook
Computer Setup (Computerinstellingen)
gebruiken). Als het probleem blijft optreden,
vervangt u de batterij van de real-timeklok.
Raadpleeg de Naslaggids voor de hardware voor
informatie over het vervangen van de batterij of
neem contact op met een geautoriseerde Business
of Service Partner om de batterij te vervangen.
De cursor kan niet worden verplaatst met de pijltoetsen op het toetsenbord.
Oorzaak
Oplossing
Mogelijk is de Num Lock-toets ingeschakeld. Druk op de Num Lock-toets. Het Num Lock-lampje
moet uit zijn als u de pijltoetsen wilt gebruiken.
Num Lock kan met Computer Setup worden
uitgeschakeld (of ingeschakeld).
Tabel 1 Algemene problemen oplossen (vervolg)
12 Snel aan de slag NLWW
Het prestatieniveau is erg laag.
Oorzaak
Oplossing
De processor is te heet. 1. Zorg dat de luchtaanvoer naar de computer
niet wordt geblokkeerd. Laat voor de
benodigde ventilatie aan alle geventileerde
zijden van de computer en boven de monitor
ruim 10 cm ruimte vrij.
2. Zorg ervoor dat de ventilatoren zijn
aangesloten en goed werken (sommige
ventilatoren werken alleen wanneer dat nodig
is).
3. Controleer of het koelelement van de
processor goed is bevestigd.
De vaste schijf is vol. Verplaats gegevens van de vaste schijf naar een
ander opslagmedium om ruimte op de vaste schijf
vrij te maken.
Er is weinig geheugen beschikbaar. Voeg extra geheugen toe.
De vaste schijf is gefragmenteerd. Defragmenteer de vaste schijf.
Een eerder uitgevoerd programma heeft het
toegewezen geheugen niet vrijgegeven.
Start de computer opnieuw op.
Er is een virus aanwezig op de vaste schijf. Voer een antivirusprogramma uit.
Er zijn teveel applicaties geopend. 1. Sluit overbodige applicaties om geheugen vrij
te maken. Sommige applicaties werken op de
achtergrond en kunnen worden gesloten door
met de rechtermuisknop op de bijbehorende
pictogrammen in de taakbalk te klikken. Als u
niet wilt dat deze applicaties worden gestart
zodra u de computer opstart, gaat u naar
Start > Uitvoeren (Microsoft Windows XP) of
Start > Alle programma’s > Bureau-
accessoires > Uitvoeren (Microsoft
Windows Vista) en typt u msconfig. Op het
tabblad Startup (Opstarten) van het
hulpprogramma voor systeemconfiguratie
deselecteert u de applicaties waarvan u niet
wilt dat ze automatisch opstarten.
VOORZICHTIG: Zorg ervoor dat u geen
applicaties verhindert om automatisch op te
starten die nodig zijn voor het goed
functioneren van het systeem.
2. Voeg extra geheugen toe.
Tabel 1 Algemene problemen oplossen (vervolg)
NLWW
Problemen oplossen
13
Het prestatieniveau is erg laag.
Oorzaak
Oplossing
Sommige applicaties, met name spellen, vormen
een zware belasting voor het grafische
subsysteem.
1. Verlaag de beeldschermresolutie voor de
actieve applicatie of raadpleeg de
documentatie bij de applicatie voor
mogelijkheden om de prestaties te verhogen
door bepaalde parameters in de applicatie te
wijzigen.
2. Voeg extra geheugen toe.
3. Voer een upgrade uit op het grafische
subsysteem.
Onbekende oorzaak. Start de computer opnieuw op.
Leeg scherm (geen beeld).
Oorzaak
Oplossing
De monitor staat niet aan en het aan/uit-lampje van
de monitor brandt niet.
Zet de monitor aan en controleer of het lampje van
de monitor brandt.
De kabels zijn niet goed aangesloten. Controleer de aansluiting van de monitor op de
computer en op het stopcontact.
Er is mogelijk een hulpprogramma geïnstalleerd
dat het beeld van het scherm wist, of de functie
voor energiebesparing is ingeschakeld.
Druk op een willekeurige toets of klik met de muis.
Typ vervolgens uw wachtwoord, indien hierom
wordt gevraagd.
De computer staat in de standbystand. Druk kort op de aan/uit-knop om de
standbystand te beëindigen.
VOORZICHTIG: Als u probeert de computer te
activeren vanuit de standbystand, houdt u de
aan/uit-knop niet langer dan vier seconden
ingedrukt. Anders wordt de computer
uitgeschakeld, waarbij alle niet-opgeslagen
gegevens verloren gaan.
U gebruikt een monitor met vaste synchronisatie
en de synchronisatie werkt niet bij de gekozen
resolutie.
Controleer of de monitor de horizontale
vernieuwingsfrequentie van de ingestelde
resolutie ondersteunt.
Monitorkabel is op de verkeerde uitgang
aangesloten.
Zorg ervoor dat de monitor is aangesloten op een
actieve connector aan de achterzijde van de
computer. Als een andere connector beschikbaar
is, sluit u de monitor op die connector aan en start
u het systeem opnieuw op.
De monitor is defect. Probeer een andere monitor.
Tabel 1 Algemene problemen oplossen (vervolg)
14 Snel aan de slag NLWW
De computer laat een geluidssignaal horen en start niet op.
Oorzaak
Oplossing
Er is een interne fout opgetreden en de computer
geeft een code in de vorm van een geluidssignaal.
Raadpleeg de handleiding Problemen oplossen
voor informatie over de foutcode.
Problemen bij de installatie van hardware oplossen
Wanneer u een extra schijfeenheid, een uitbreidingskaart of andere hardware
toevoegt of verwijdert, kan het nodig zijn de computer opnieuw te configureren.
Wanneer u een Plug and Play-apparaat installeert, wordt het apparaat automatisch
door Windows herkend en wordt de configuratie van de computer automatisch
aangepast. Als u een apparaat installeert dat niet compatibel is met Plug and Play,
moet u de computer opnieuw configureren nadat de installatie van de nieuwe
hardware is voltooid. In Windows gebruikt u hiervoor de Wizard Hardware
toevoegen. Volg de instructies van de wizard die op het scherm worden
weergegeven.
WAARSCHUWING! Wanneer de computer is aangesloten op een stopcontact,
wordt de systeemkaart altijd van stroom voorzien. Beperk het risico van persoonlijk
letsel ten gevolge van elektrische schokken of hete oppervlakken, door de stekker
van het netsnoer uit het stopcontact te halen en de interne onderdelen van het
systeem te laten afkoelen voordat u deze aanraakt.
Tabel 2 Problemen bij de installatie van hardware oplossen
Nieuwe apparatuur wordt niet herkend als onderdeel van het systeem.
Oorzaak
Oplossing
Een apparaat is niet goed geïnstalleerd of
aangesloten.
Controleer of het apparaat goed is aangesloten en
of de pinnen van de connector niet zijn verbogen.
Kabels van nieuwe externe apparatuur zitten los of
netsnoeren zijn niet aangesloten.
Controleer of alle kabels goed zijn aangesloten en
of de pinnen van de kabel of de connector niet
verbogen zijn.
Het nieuwe apparaat is niet ingeschakeld. Schakel de computer uit, schakel het externe
apparaat in en schakel vervolgens de computer
weer in om het apparaat in het systeem te
integreren.
U heeft de wijzigingen in de configuratie niet
geaccepteerd toen het systeem u hierover
informeerde.
Start de computer opnieuw op en volg de
instructies voor het accepteren van de wijzigingen.
Een Plug and Play-kaart wordt mogelijk niet
automatisch geconfigureerd als de
standaardconfiguratie een conflict met andere
apparaten veroorzaakt.
Gebruik Apparaatbeheer van Windows om de
automatische instellingen voor de kaart uit te
schakelen en een basisconfiguratie te kiezen die
geen conflict met systeembronnen veroorzaakt. U
Tabel 1 Algemene problemen oplossen (vervolg)
NLWW
Problemen oplossen
15
Nieuwe apparatuur wordt niet herkend als onderdeel van het systeem.
Oorzaak
Oplossing
kunt ook Computer Setup (Computerinstellingen)
gebruiken om apparaten opnieuw te configureren
of uit te schakelen en zodoende het conflict op te
lossen.
De USB-poorten van de computer zijn
uitgeschakeld in Computer Setup
(Computerinstellingen).
Start Computer Setup en schakel de USB-poorten
in.
De computer start niet op.
Oorzaak
Oplossing
Er zijn verkeerde geheugenmodules geïnstalleerd
of er zijn geheugenmodules op de verkeerde
locatie geplaatst.
1. Raadpleeg de documentatie bij de computer
om te controleren of u de juiste
geheugenmodules gebruikt en of deze
modules op de juiste manier zijn
geïnstalleerd.
2. Luister of u geluidssignalen hoort uit de
computer. Raadpleeg de handleiding
Problemen oplossen voor informatie over
mogelijke oorzaken.
3. Als u het probleem ondanks de voorgaande
tips niet kunt oplossen, neemt u contact op
met een HP Business of Service Partner.
Betekenis van POST-meldingen via lampjes op het voorpaneel en via
geluidssignalen
Als u lampjes ziet knipperen aan de voorkant van de computer of geluidssignalen
hoort, raadpleegt u de handleiding Problemen oplossen voor de betekenis ervan
en de aanbevolen handelingen.
Tabel 2 Problemen bij de installatie van hardware oplossen (vervolg)
16 Snel aan de slag NLWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

HP Compaq dx2420 Microtower PC Snelstartgids

Type
Snelstartgids