EBA, EMERGENCY BRAKE ASSIST
De remkrachtverhoging bij noodstops helpt
de remkracht verhogen om op die manier de
remweg te verkorten. Het EBA-systeem wordt
geactiveerd wanneer u krachtig remt. Wanneer
EBA geactiveerd wordt, zakt het rempedaal
iets verder omlaag dan normaal.
– Rempedaal bedienen zolang dat nodig is –
de remmen worden volledig gelost, als u het
rempedaal loslaat.
AUTOVERZORGING
Voor de lak is het beter om de auto met de
hand te wassen dan in een automatische
wasstraat. Een nieuwe laklaag is bovendien
kwetsbaarder dan een oude laag. U wordt
daarom geadviseerd de eerste maanden na
aankoop van een nieuwe auto deze alleen met
de hand te wassen.
Schoon water en een spons gebruiken. Erop
letten dat vuil en zand krassen op de lak kun-
nen veroorzaken.
BESTUURDERSONDERSTEUNENDE SYSTEMEN
City Safety™ en Collision Warning met Auto
Brake & Pedestrian Detection*
Deze systemen helpen de bestuurder een botsing
te voorkomen in situaties waarbij wijzigingen
in de afstand tot voorliggers in combinatie met
onoplettendheid tot een incident kunnen leiden.
Het systeem is actief bij snelheden onder 50 km/h
en helpt de bestuurder bij het bewaken van de
afstand tot voorliggers met behulp van een laser-
sensor die boven in de voorruit gemonteerd is.
City Safety™ kan een botsing helpen voorkomen
bij een snelheidsverschil kleiner dan 15 km/h tus-
sen uw auto en de voorligger.
Bij een groter snelheidsverschil is een botsing
niet te voorkomen en richt het systeem zich op
het beperken van de snelheid waarbij de botsing
plaatsvindt. City Safety™ is erop gebouwd om zo
laat mogelijk geactiveerd te worden om onnodige
ingrepen te voorkomen.
WAARSCHUWING
U bent er altijd zelf verantwoordelijk voor
dat u de auto op de juiste wijze bestuurt en
voldoende afstand houdt afhankelijk van de
rijsnelheid.
City Safety™ is slechts een hulpmiddel en
ontslaat bestuurders nooit van hun plicht
de aandacht bij het verkeer op de weg te
houden en de auto op een veilige manier te
besturen.
Pedestrian Detection (voetgangersdetectie)
waarschuwt of remt niet bij rijsnelheden
boven 80 km/h en werkt niet in het donker of
in tunnels.
Het systeem kan geen voetgangers detecte-
ren, die:
• slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn
• kort van stuk zijn (tot 80 cm)
• gekleed gaan in kleding die de lichaams-
contouren verhult.
Andere bestuurdersondersteunende syste-
men
Om de bestuurder te helpen en bijvoorbeeld
tijdig te remmen, voldoende afstand te houden
tot voorliggers, op voertuigen te letten die in de
zogeheten dode hoek en in dezelfde richting rij-
den of een optimale positie op de weg te houden,
kan de auto zijn uitgerust met tal van systemen:
• Adaptieve cruisecontrol (handg.)*
• Adaptieve cruisecontrol met Queue Assist
(autom.)*
• Afstandscontrole*
• BLIS (Blind Spot Information System)*
• Driver Alert Control*
• Lane Departure Warning*.
Zie het hoofdstuk ‘Comfort en rijplezier’ in het
instructieboekje voor meer informatie over deze
systemen en hun beperkingen.