Dometic MagicWatch MWE2000, MW2500 Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

D
Fordern Sie weitere Informationen zur umfangreichen Produktpalette aus dem Hause
WAECO an. Bestellen Sie einfach unsere Kataloge kostenlos und unverbindlich unter
der Internetadresse: www.waeco.de
GB
We will be happy to provide you with further information about WAECO products.
Please order our free catalogue with no obligation to buy on our homepage:
www.waeco.com
F
Demandez d’autres informations relatives à la large gamme de produits de la maison
WAECO. Commandez tout simplement notre catalogue gratuitement et sans
engagement à l’adresse internet suivante : www.waeco.com
E
Solicite más información sobre la amplia gama de productos de la empresa WAECO.
Solicite simplemente nuestros catálogos de forma gratuita y sin compromiso en la
dirección de Internet: www.waeco.com
I
Per ottenere maggiori informazioni sull’ampia gamma di prodotti WAECO è possibile
ordinare una copia gratuita e non vincolante del nostro Catalogo all’indirizzo Internet:
www.waeco.com
NL
Maak kennis met het omvangrijke productscala van de firma WAECO. Bestel onze
catalogus gratis en vrijblijvend onder het internetadres: www.waeco.com
DK
Bestil yderligere information om det omfattende produktudvalg fra WAECO.
Bestil vores katalog gratis og uforpligtende på internetadressen: www.waeco.com
S
Inhämta mer information om den omfattande produktpaletten från WAECO:
Beställ våra kataloger gratis och utan förpliktelser under vår Internetadress:
www.waeco.com
N
Be om mer informasjon om det rikholdige produktutvalget fra WAECO. Bestill vår
katalog gratis uforbindtlig på Internettadressen: www.waeco.com
FIN
Pyytäkää lisää tietoja WAECOn kattavista tuotevalikoimista. Tilatkaa tuotekuvastomme
maksutta ja sitoumuksetta internet-osoitteesta: www.waeco.com
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 2 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
142
Lees deze handleiding voor de montage en ingebruikname zorgvuldig
door en bewaar deze. Geef de handleiding bij doorverkoop van het
systeem door aan de gebruiker.
Inhoudsopgave
1 Instructies voor het gebruik van de handleiding . . . . . . . . . . . . . 143
2 Veiligheids- en montage-instructies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
3 Omvang van de levering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
4 Gebruik volgens de voorschriften . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5 Technische beschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
6 Inparkeerhulp monteren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
7 Werking testen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
8 Inparkeerhulp gebruiken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
9 Onderhouden en reinigen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
10 Storing zoeken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
11 Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
12 Afvoer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
13 Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 142 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Instructies voor het gebruik van de handleiding
143
1 Instructies voor het gebruik van de
handleiding
Waarschuwing!
Veiligheidsinstructie: het niet in acht nemen hiervan kan materiële
schade tot gevolg hebben en de werking van het toestel beperken.
Waarschuwing!
Veiligheidsinstructie, wijst op gevaren met betrekking tot elektri-
sche stroom of elektrische spanning: het niet in acht nemen hier-
van kan materiële schade en lichamelijk letsel tot gevolg hebben
en de werking van het toestel beperken.
Instructie
Aanvullende informatie voor het bedienen van het toestel.
Handeling: dit symbool geeft aan dat u iets moet doen. De vereiste han-
delingen worden stap voor stap beschreven.
Dit symbool beschrijft het resultaat van een handeling.
afb. 1 5, pagina 3: deze aanduiding wijst u op een element in een afbeel-
ding, in dit voorbeeld op „positie 5 in afbeelding 1 op pagina 3”.
Neem ook de volgende veiligheidsinstructies in acht.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 143 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Veiligheids- en montage-instructies MWE2000, MW2500
144
2 Veiligheids- en montage-instructies
Neem de veiligheidsinstructies en voorschriften van de fabrikant van
het voertuig en het garagebedrijf in acht!
Waarschuwing!
WAECO International kan niet aansprakelijk gesteld worden voor
schade veroorzaakt door:
montagefouten,
beschadigingen aan het toestel door mechanische invloeden en
overspanningen,
veranderingen aan het toestel zonder uitdrukkelijke toestem-
ming van WAECO International,
gebruik voor andere dan de in de handleiding beschreven toe-
passingen.
Waarschuwing!
In verband met kortsluitingsgevaar moet voor werkzaamheden
aan het elektrische syteem van het voertuig altijd de minpool wor-
den losgekoppeld.
Bij voertuigen met een extra accu moet ook hier de minpool wor-
den losgekoppeld.
Waarschuwing!
Ontoereikende leidingverbindingen kunnen tot gevolg hebben, dat
door kortsluiting
kabelbranden ontstaan,
de airbag wordt geactiveerd,
elektronische besturingsinrichtingen worden beschadigd,
elektrische functies uitvallen (knipperlicht, remlicht, claxon, con-
tact, licht).
Neem daarom de volgende instructies in acht:
z Bij voertuigen met LED-achterlichten kan de montage van de inparkeer-
hulp tot storingen leiden.
z Gebruik bij werkzaamheden aan de volgende leidingen alleen geïsoleer-
de kabelschoenen, stekkers en vlaksteker-kabelschoenen:
30 (ingang van accu plus direct),
15 (geschakelde plus, achter accu),
31 (retourleiding vanaf accu, massa).
Gebruik geen kroonstenen.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 144 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Veiligheids- en montage-instructies
145
z Gebruik een krimptang (afb. 1 7, pagina 3) voor het verbinden van de
kabels.
z Schroef de kabel bij aansluitingen aan leiding 31 (massa)
met kabelschoen en getande ring aan een massaschroef van het voer-
tuig of
met kabelschoen en plaatschroef aan de carrosserieplaat.
Let op een goede massaverbinding!
Bij het loskoppelen van de minpool van de accu verliezen alle vluchtige
geheugens van de elektronica voor comfortvoorzieningen de opgeslagen da-
ta.
z De volgende data moet u afhankelijk van de voertuiguitrusting opnieuw in-
stellen:
radiocode
voertuigklok
tijdschakelklok
boordcomputer
stoelinstelling
Instructies voor het instellen vindt u in de betreffende gebruiks-
aanwijzing.
Neem bij de montage de volgende instructies in acht:
z Bevestig de in het voertuig te monteren delen van de inparkeerhulp zoda-
nig, dat deze in geen geval (hard remmen, verkeersongeval) los kunnen
raken en tot verwondingen bij de inzittenden van het voertuig kunnen
leiden.
z Let er bij het boren op dat er ook achter het te doorboren oppervlak ge-
noeg ruimte is voor de boor, zo kunt u schade voorkomen (afb. 2,
pagina 4).
Neem bij werkzaamheden aan elektrische onderdelen de volgende instruc-
ties in acht:
z Gebruik voor het controleren van de spanning in elektrische leidingen al-
leen een diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of een voltmeter (afb. 1 6,
pagina 3).
Testlampen met een lampbehuizing (afb. 1 9, pagina 3) gebruiken te
veel stroom, hierdoor kan de elektronica in het voertuig worden bescha-
digd.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 145 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Veiligheids- en montage-instructies MWE2000, MW2500
146
z Let er bij het leggen van de elektrische aansluitingen op dat deze
niet worden geknikt of verdraaid,
niet langs randen schuren,
niet zonder bescherming door doorvoeren met scherpe randen wor-
den gelegd (afb. 3, pagina 4).
z Isoleer alle verbindingen en aansluitingen.
z Borg de kabels tegen mechanische belasting met kabelverbinders of iso-
latieband, bijv. aan de aanwezige leidingen.
Neem in het bijzonder de volgende instructies in acht:
z Neem de geldende wettelijke voorschriften in acht.
z De sensoren mogen geen signaallampen bedekken.
z Gedraag u bij het achteruitrijden zodanig, dat u geen andere verkeers-
deelnemers in gevaar brengt.
z Gevaarlijke hindernissen worden op grond van fysische reflectie-eigen-
schappen in sommige gevallen niet of slechts onnauwkeurig herkend.
z De inparkeerhulp dient ter ondersteuning, dat betekent dat het toestel u
niet ontslaat van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrij-
den.
z De inparkeerhulp kan u alleen bij langzaam achteruitrijden (rangeer-
snelheid) op tijd waarschuwen.
z Verwijder sneeuw, ijs of vuil van de sensoren, om een goede werking van
het toestel te garanderen.
z Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde
frequentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk
geabsorbeerd/geblokkeerd kan worden.
Als de afstandsindicatie niet stabiel is, controleer dan de situatie indien
niet anders mogelijk door een visuele controle.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 146 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Omvang van de levering
147
3 Omvang van de levering
MWE-2000-4FM
Nr. in
afb. 4,
pagina 4
Aantal Omschrijving Artikel-nr.
11
Besturingselektronica MWZ-2000
2 1
Ontvanger (met LED's en luid-
sprekers, voor het steken in een
12-V
DC
-stopcontact, bijv. sigaret-
tenaansteker)
MWD-2000
31
Aansluitkabel besturingselektro-
nica
4 4
Ultrasone sensoren MWSE-2000
54
Standaard sensorhouders 0°
6 4
Standaard sensorhouders 10°
74
Sensorhouders 0° met afdekring
8 4
Sensorhouders 10° met afdekring
91
Tube met primer
1
Bevestigingsmateriaal
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 147 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Gebruik volgens de voorschriften
149
4 Gebruik volgens de voorschriften
MagicWatch MWE2000 (artikelnr. MWE-2000-4FM of MWE-2000-4FM-K)
en MW2500 (artikelnr. MW-2500-4FM) zijn inparkeerhulpen op ultrasone ba-
sis. Zij bewaken bij het achteruitrijden de ruimte achter het voertuig en waar-
schuwen akoestisch voor hindernissen die door de sensoren worden
gedetecteerd.
De inparkeerhulp is een hulpmiddel bij het achteruitrijden, deze ontslaat u
echter niet van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrij-
den.
MagicWatch is voor de montage in personenauto's en campers ontworpen.
5 Technische beschrijving
5.1 Beschrijving van de werking
De inparkeerhulp bestaat uit vier sensoren, besturingselektronica en een
ontvanger met ingebouwde luidspreker als optische en akoestische
signaalgever.
De varianten MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM ver-
schillen in de montage en aansluiting van de ontvangers en sensoren:
z De ontvanger van de MWE-2000-4FM wordt in een 12-V
DC
-stopcontact
(bijv. sigarettenaansteker) gestoken. Het systeem is bijzonder geschikt
voor incidenteel gebruik, bijv. in combinatie met een caravan.
De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd.
z De ontvanger van de MWE-2000-4FM-K wordt vastgeplakt en vast aan
12 V
DC
aangesloten.
De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd.
z De ontvanger van de MW-2500-4FM wordt vastgeplakt en vast aan
12 V
DC
aangesloten.
De sensoren zijn op twee profielrails voorgemonteerd. Deze profielrails
worden op de bumper of op de achterkleppen (bijv. kleine transporters)
gemonteerd.
De stopzone kan worden ingesteld: de afstand vanaf waar de inparkeerhulp
„Stop” signaleert kan in 3 standen worden gewijzigd.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 149 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Technische beschrijving MWE2000, MW2500
150
De afstandsmeting is gebaseerd op het echo-looptijd-principe. De vier sen-
soren zenden bij het achteruitrijden constant ultrasone signalen uit.
De sensoren zijn zender en ontvanger in één en vangen het door een hinder-
nis gereflecteerde ultrasone signaal op. De afstand tot de hindernis wordt
door de looptijd van het ultrasone signaal berekend en via een pulstonen-
reeks doorgegeven. Hoe dichter u de hindernis nadert, hoe sneller de pulsto-
nenreeks.
Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde fre-
quentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk geab-
sorbeerd/geblokkeerd kan worden. Als de afstandsindicatie niet stabiel is,
controleer dan de situatie indien niet anders mogelijk door een visuele con-
trole.
De sensoren worden in de bumper achteraan ingebouwd. De sensoren mo-
gen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking
van de sensoren zou hinderen.
5.2 Detectiebereik
Het detectiebereik van de inparkeerhulp is in vier zones onderverdeeld
(afb. 7, pagina 6):
z Zone 1
Deze zone omvat het eerste grensgebied. Hier worden kleine of slecht
reflecterende objecten in sommige gevallen niet geregistreerd.
z Zone 2
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven.
z Zone 3
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen
echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen.
z Stopzone (4)
Objecten in deze zone hebben tot gevolg dat de inparkeerhulp door een
permanente toon „Stop” doorgeeft.
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen
echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen.
Objecten zoals bijv. fietsenrekken of reservewielen mogen niet in het
detectiebereik van de sensoren voorkomen, omdat deze een mislei-
dende weergave tot gevolg zouden hebben.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 150 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Technische beschrijving
151
Instructie
Denk eraan, dat ook in deze zone hindernissen worden
geregistreerd.
Instructie
Er kunnen situaties optreden, waarin de inparkeerhulp objecten
niet waarneemt of op grond van hun fysische aard de afstand niet
juist doorgeeft.
Let hierbij op de volgende vijf voorbeelden.
Voorbeeld 1 (afb. 8, pagina 7)
Objecten, die zich vanaf het begin niet in het detectiebereik van de sensoren
bevinden, kunnen ook niet worden waargenomen.
Voorbeeld 2 (afb. 9, pagina 7)
Bij objecten met uitsparingen in het profiel wordt niet per se de kortste af-
stand doorgegeven. In het voorbeeld wordt A niet doorgegeven, alleen B en
C.
Voorbeeld 3 (afb. 0, pagina 7)
Bij schuine hindernissen wordt de kortste afstand A doorgegeven.
Voorbeeld 4 (afb. a, pagina 7)
Bij smalle hindernissen bijv. grenspaaltjes kunnen sensoren de hindernis niet
correct registreren.
Voorbeeld 5 (afb. b, pagina 7)
In de weergegeven situatie zal de inparkeerhulp de afstand A doorgeven. Als
het voertuig na het klinken van het akoestische signaal voor het stopbereik
nog verder wordt genaderd, dan zal punt A in de dode hoek terechtkomen en
zal de inparkeerhulp de afstand tot punt B doorgeven.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 151 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500
152
Waarschuwing!
Zoals de vijf voorbeelden laten zien, kunnen er situaties optreden,
waarin het toestel een object niet of niet de kortste afstand tot dit
object doorgeeft.
Het toestel ontslaat u niet van de plicht bijzonder voorzichtig te
zijn bij het achteruitrijden. Rij daarom altijd zeer voorzichtig ach-
teruit.
Als een object in het niet bewaakte bereik van de sensoren terecht
komt, geeft de inparkeerhulp automatisch de afstand tot het
volgende object door. Dat betekent dat de piëzo-luidspreker over-
gaat van de snelle in de middelste tonenreeks.
Breng in dit geval altijd onmiddellijk het voertuig tot stilstand en
controleer de situatie.
6 Inparkeerhulp monteren
6.1 Benodigd gereedschap
Voor inbouw en montage heeft u de volgende gereedschappen nodig:
z Set boren (afb. 1 1, pagina 3)
z Schroevendraaier (afb. 1 2, pagina 3)
z Boormachine (afb. 1 3, pagina 3)
z Set ring- of steeksleutels (afb. 1 4, pagina 3)
Voor de elektrische aansluiting en de controle daarvan heeft u de volgende
hulpmiddelen nodig:
z Diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of voltmeter (afb. 1 6, pagina 3)
z Krimptang (afb. 1 7, pagina 3)
z Isolatieband (afb. 1 8, pagina 3)
z Evt. kabeldoorvoertulen
Voor het bevestigen van de stuureenheid en de kabels hebt u evt. nog
meer schroeven en kabelverbinders nodig.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 152 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren
153
6.2 Sensoren monteren
De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met de artikel-
nummers MWE-2000-4FM en MWE-2000-4FM/K.
Waarschuwing!
Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het
voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het detec-
tiebereik van de sensoren bevinden.
Instructie
Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de
sensoren juist afgesteld zijn.
Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de
grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen,
worden aanwezige hindernissen niet herkend.
Neem bij de montage de volgende gegevens in acht:
z Kies voor een montagevariant:
sensorhouders van achteren vastplakken (standaard sensorhouders
gebruiken, afb. g, pagina 10)
sensorhouders van voren opsteken (sensorhouders met afdekring ge-
bruiken, afb. h, pagina 10)
Kies de betreffende variant sensorhouder met hoekcompensatie als u
afschuiningen in de bumper moet compenseren.
z De afstand van de sensoren tot de grond moet minstens 50 cm en
maximaal 70 cm bedragen (afb. c en afb. d , pagina 8).
z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt
(afb. c en afb. d, pagina 8).
z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn.
z Monteer de sensoren gelijkmatig verdeeld over de hele voertuigbreedte
om een optimale bewaking te garanderen (afb. e, pagina 8).
Denk eraan, dat de sensoren zodanig gemonteerd moeten worden dat
de sensorkabel horizontaal uit de sensoren komt.
z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, mo-
gen de buitenste sensoren niet meer dan 0,3 m daarvan verwijderd
worden gemonteerd.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 153 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500
154
z De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak,
omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen.
Ga bij de montage als volgt te werk:
Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal als mogelijk op het
straatoppervlak ligt.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kun-
nen raken.
Boor voor elke sensor een gat volgens de tabel in de bumper:
Standaard sensorhouders monteren (afb. g, pagina 10)
De standaard sensorhouders worden van achteren op de bumper geplakt.
Reinig het oppervlak om de boringen zorgvuldig.
Waarschuwing!
De primer is licht ontvlambaar.
Uit de tube ontsnappende damp kan huid- en oogirritaties veroor-
zaken.
Breng een dunne laag primer aan.
Verwijder de beschermfolie van de sensorhouder.
Schuif de sensorhouders in de boringen en druk deze tegen de bumper.
De sensorhouders worden door de hechtvlakken bevestigd.
Pos. in
afb. e,
pagina 8
Sensorhouder Ø
A
Standaard sensorhouders 0° 18 mm
B
Standaard sensorhouders 10° 22 mm
C
Sensorhouders met afdekring (0° en 10°) 24 mm
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 154 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren
155
Sensorhouders met afdekring monteren (afb. h, pagina 10)
De sensorhouders met afdekring worden van voren in de bumper gestoken.
De afdekring dekt eventuele oneffenheden af.
Stel de sensorhouders zo af dat de bevestigingsneuzen verticaal staan
(afb. h, pagina 10).
Schuif de sensorhouders in de boringen tot deze vastklikken.
Sensoren monteren
Denk er bij de montage van de sensoren aan, dat de sensorkabels verschil-
lende lengtes hebben en met een kleur zijn gecodeerd. De sensor met de
kortste kabel moet het dichtst op de besturingselektronica worden
gemonteerd.
De twee sensoren met de blauwe achterkant moeten aan de buitenzijden
van de bumper worden gemonteerd (afb. e 1 en 4, pagina 8).
De twee sensoren met de zwarte achterkant moeten naar het midden toe op
de bumper worden gemonteerd (afb. e 2 en 3, pagina 8).
Steek de sensoren in de sensorhouders tot deze vastklikken.
Waarschuwing!
Let erop dat de sensorkabels horizontaal uit de sensoren komen.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 155 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500
156
6.3 Profielrails monteren
De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met het artikel-
nummer MW-2500-4FM.
Waarschuwing!
Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het
voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het
detectiebereik van de sensoren bevinden.
Instructie
Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de
sensoren juist afgesteld zijn.
Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de
grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen,
worden aanwezige hindernissen niet herkend.
Neem bij de montage de volgende gegevens in acht:
z De afstand van de profielrail tot de grond moet minstens 50 cm en
maximaal 60 cm bedragen (afb. c, pagina 8).
z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt
(afb. c, pagina 8).
z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn.
z Monteer de profielrails minstens 10 cm, maar niet meer dan 50 cm van el-
kaar verwijderd (afb. i en afb. i, pagina 11).
z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, moe-
ten de profielrails zo gemonteerd worden dat de buitenste sensoren niet
meer dan 0,3 m van de hoek van het voertuig zijn verwijderd.
Ga bij de montage als volgt te werk:
Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal mogelijk op het
straatoppervlak ligt.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kun-
nen raken.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 156 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren
157
Boor voor elke profielrail twee gaten met een diameter van 3,5 mm in de
bumper.
Snijd met een schroefdraadsnijder een M4 schroefdraad in de bumper.
Reinig de bumper zorgvuldig.
Verwijder de beschermfolie van de profielrail.
Druk de profielrail op de bumper.
De profielrails worden door de hechtvlakken bevestigd.
Maak de profielrails vast door deze met M4 schroeven te bevestigen
(afb. i, pagina 11).
6.4 Sensorkabels leggen
U moet de kabels van de sensoren naar binnen in de wagen leiden om de
sensoren met de besturingselektronica te verbinden.
Let er bij het leggen van de kabels op dat deze
z niet te zeer worden geknikt of verdraaid,
z niet langs randen schuren,
z niet zonder bescherming door openingen met scherpe kanten worden ge-
legd.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kun-
nen raken.
Bescherm iedere doorvoer aan de buitenkant van de carrosserie d.m.v.
geschikte maatregelen tegen het binnendringen van water, bijv. door de
kabel en de doorvoer in te spuiten met afdichtingspasta.
Gebruik voor het leggen van de sensorkabels naar de kofferruimte zo mo-
gelijk aanwezige rubberstoppen.
Als er geen rubberstoppen aanwezig zijn, maak dan een boring van
ca. Ø 10 mm en breng een kabeldoorvoertule aan.
Instructie
Trek de stekkers van de sensorkabels door de kabeldoorvoer,
voordat u de doorvoer in de carrosserie aanbrengt.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 157 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500
158
Leg de sensorkabels zodanig in de kofferruimte, dat zij in geen geval be-
schadigd kunnen raken (bijv. door steenslag).
Bevestig de sensorleiding zorgvuldig achter de bumper.
Bevestig de kabels met de bijgeleverde kabelhouders en de kabelverbin-
ders.
6.5 Besturingselektronica bevestigen
Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats
voor de besturingselektronica:
z Houd rekening met de lengte van de sensorkabels.
z De besturingselektronica mag niet beschadigd raken wanneer u bagage
of voorwerpen in de kofferruimte laadt.
Trek de beschermfolie eraf en plak de besturingselektronica op een ge-
schikte plaats in de kofferruimte.
Waarschuwing!
De besturingselektronica mag niet aan vocht blootgesteld zijn.
6.6 Ontvanger bevestigen en aansluiten
MWE-2000-4FM
De ontvanger wordt direct in een 12-V
DC
-bus gestoken en is daardoor beves-
tigd.
Steek de stekker van de ontvanger in een 12-V
DC
-bus, bijv. in de sigaret-
tenaansteker.
De gele LED brandt.
Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk
„Stopzone instellen” op pagina 164).
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 158 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren
159
MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM
De ontvanger wordt in het bereik van het dashboard vastgeplakt en vast aan-
gesloten.
Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats
voor de ontvanger:
z Neem de lengte van de aansluitkabel naar de besturingselektronica in
acht.
z Monteer de ontvanger zodanig dat er geen verwondingsgevaar bestaat,
bijvoorbeeld bij sterk afremmen.
z Monteer de ontvanger niet binnen het werkingsbereik van een airbag. An-
ders bestaat er verwondingsgevaar als de airbag opengaat.
Bevestig de ontvanger op een geschikte plaats op of onder het dash-
board.
Waarschuwing!
Let op de juiste poling.
Sluit de kabels als volgt aan:
rode kabel: +12 V (klem 30)
bruine kabel: massa (carrosserie)
De gele LED brandt.
Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk
„Stopzone instellen” op pagina 164).
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 159 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500
160
6.7 Besturingselektronica aansluiten
Waarschuwing!
Let op de juiste poling.
Instructie
Bij sommige voertuigen functioneert het achteruitrijlicht alleen bij
ingeschakeld contact. In dit geval moet u het contact inschakelen
om de plus- en massaleiding te bepalen.
Het totale aansluitschema vindt u in afb. k, pagina 12.
Nr. in
afb. k,
pagina 12
Omschrijving
1
Besturingselektronica
2
Achteruitrijlicht
3
Rode antenne
4
voor achteruitrijlicht met 24 V:
geel/zwarte kabel van de aansluitkabel van de
besturingselektronica
5
voor achteruitrijlicht met 12 V:
blauw/zwarte kabel van de aansluitkabel van de
besturingselektronica
6
Bruine kabel van de aansluitkabel van de massa
7
Sensoren
8
Massa-aansluiting
9
Ontvangeraansluiting aan 12 V
DC
ge
Geel
sw
Zwart
bl
Blauw
rt
Rood
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 160 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren
161
Stroomvoorziening aansluiten (afb. k, pagina 12)
Leid de aansluitkabel naar de besturingselektronica en steek de stekker
daar op de aansluiting met het accusymbool.
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
Sluit de bruine kabel (afb. k 6, pagina 12) aan op de massaleiding (–)
van het achteruitrijlicht of op massa (carrosserie) .
Alleen bij achteruitrijlicht met 12 V:
Sluit de blauw/zwarte kabel (afb. k 5, pagina 12) van de besturingselek-
tronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2,
pagina 12).
Alleen bij achteruitrijlicht met 24 V:
Sluit de geel/zwarte kabel (afb. k 4, pagina 12) van de besturingselek-
tronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2,
pagina 12).
Sensoren aansluiten
Instructie
De stekkers van de sensoren kunnen niet verwisseld worden: zij
kunnen maar op één manier op de aansluiting worden gestoken.
Steek de stekkers van de sensoren met de zwarte rubbermarkering in de
bussen 1 en 2 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12).
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
Steek de stekkers van de sensoren met de blauwe rubbermarkering in de
bussen 3 en 4 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12).
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 161 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Werking testen MWE2000, MW2500
162
7 Werking testen
Ga bij de functietest als volgt te werk:
Schakel het contact in en schakel in de achteruitversnelling.
Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig en maak u vertrouwd
met de verschillende tonenreeksen.
Waarschuwing!
In zone 4 kan het voorkomen dat de hindernis niet meer wordt her-
kend, omdat deze zich niet meer in het detectiebereik van de sen-
soren bevindt (afhankelijk van de vorm).
Zone Betekenis (afb. 7, pagina 6)
Tonen per
seconde
Toon-
frequentie
1
Vanaf een afstand van ca. 1,8 m (geme-
ten vanaf sensor) herkent de inparkeer-
hulp aanwezige hindernissen en geeft
deze met een langzame tonenreeks aan.
1700 Hz
2
Vanaf een afstand van ca. 1,20/1,40/
1,55 m (gemeten vanaf sensor) gaat de
inparkeerhulp in de middelste tonen-
reeks over en stijgt de toonfrequentie.
3 1000 Hz
3
Bij een afstand van ca. 0,6/0,8/1,0 m
(gemeten vanaf sensor) en minder gaat
de inparkeerhulp in de hoge tonenreeks
over en stijgt de toonfrequentie.
8 1300 Hz
4
Stopzone: bij een afstand van ca. 0,3/0,5/
0,7 m (gemeten vanaf sensor) en minder
gaat de inparkeerhulp over in de perma-
nente toon. Als deze zone bereikt is,
moet het voertuig in ieder geval tot stil-
stand worden gebracht.
Anders kunnen het voertuig en de hinder-
nis beschadigd raken.
Perma-
nente toon
1300 Hz
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 162 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp gebruiken
163
8 Inparkeerhulp gebruiken
De camera wordt automatisch door in achteruit te schakelen geactiveerd als
het contact ingeschakeld is of als de motor loopt.
Zodra zich in het detectiebereik een hindernis bevindt, klinkt een signaaltoon
die in gelijke intervallen wordt herhaald.
Als de hindernis bij het achteruitrijden verder wordt genaderd, verandert de
tonenreeks afhankelijk van de zone waarin de hindernis zich bevindt; op die
manier wordt de afstand doorgegeven (hoofdstuk „Werking testen” op
pagina 162).
Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig, om u met de af-
standsaanduiding door middel van de verschillende tonenreeksen vertrouwd
te maken.
Waarschuwing!
Breng het voertuig onmiddellijk tot stilstand en controleer de situa-
tie (evt. uitstappen), als bij het rangeren het volgende gebeurt:
bij het achteruit rangeren geeft het toestel eerst een hindernis aan
en de tonenreeks wordt heel normaal sneller (bijv. overgang van de
langzame in de middelste tonenreeks). Plotseling gaat de signaal-
toon over in de langzame tonenreeks of er wordt helemaal geen
hindernis meer aangegeven.
Dit betekent dat de oorspronkelijke hindernis zich niet meer in het
detectiebereik van de sensoren bevindt (afhankelijk van de vorm),
maar nog steeds kan worden genaderd.
Instructie
Er moet een controlecode worden verzonden, zodat de besturing-
selektronica en de ontvanger kunnen werken. Dit is doorgaans al
in de fabriek gebeurd.
Als de ontvanger na de correcte installatie van alle componenten
niet reageert, kan dat komen door het ontbreken van de controle-
code.
Druk voor tenminste vijf seconden op de toets voor het instellen
van de stopzone (afb. l 1, pagina 12). De code wordt verzonden
en de ontvanger bevestigt de ontvangst met een dubbele toon.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 163 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp gebruiken MWE2000, MW2500
164
De ontvanger bezit de volgende bedieningselementen:
8.1 Volume instellen
U kunt het volume van de interne luidspreker in de ontvanger in drie standen
instellen:
z Hoog volume (High)
z Gemiddeld volume (Average)
z Laag volume (Low)
Zet de volumeregelaar (afb. l 2, pagina 12) op het gewenste volume.
8.2 Stopzone instellen
De afstand vanaf waar de inparkeerhulp „Stop” signaleert kan in 3 standen
worden gewijzigd:
Schakel de achteruitversnelling in.
De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert.
Stand 1 is geactiveerd (fabrieksinstelling).
Nr. in
afb. l,
pagina 12
Omschrijving
1
Toets (voor het instellen van de stopzone)
2
Volumeregelaar
3
Oranjekleurige LED
4
Rod/groene LED
Stopzone
(zone 4)
Zone 3 Zone 2 Zone 1
Stand 1
tot 30 cm 30 – 60 cm 60 – 120 cm 120 – 180 cm
Stand 2
tot 50 cm 50 – 80 cm 80 – 140 cm 140 – 180 cm
Stand 3
tot 70 cm 70 – 100 cm 100 – 155 cm 155 – 180 cm
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 164 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Onderhouden en reinigen
165
Gewenste stand activeren
Druk de toets (afb. l 1, pagina 12) steeds drie seconden in om in de vol-
gende stand te schakelen:
stand 1 is geactiveerd: u schakelt in stand 2.
stand 2 is geactiveerd: u schakelt in stand 3.
stand 3 is geactiveerd: u schakelt in stand 1.
De ingestelde stand wordt door de LED's voor drie seconden weergege-
ven:
oranjekleurige LED (afb. l 3, pagina 12): stand 2 is geactiveerd.
rode LED (afb. l 4, pagina 12): stand 3 is geactiveerd.
groene LED (afb. l 4, pagina 12): stand 1 is geactiveerd.
De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert telkens één keer, als het
signaal is ontvangen.
9 Onderhouden en reinigen
Waarschuwing!
Voor het reinigen geen scherpe of bijtende middelen gebruiken,
omdat dit kan leiden tot schade aan de sensoren.
Reinig de sensoren af en toe met een vochtige doek.
10 Storing zoeken
Toestel functioneert niet.
De aansluitkabels naar het achteruitrijlicht maken geen contact of zijn verwis-
seld.
De stekkers van de sensoren zijn niet of niet goed ingestoken in de
besturingselektronica.
Controleer de stekkers en steek ze indien nodig zover in tot ze vast-
klikken.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 165 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Garantie MWE2000, MW2500
166
11 Garantie
De wettelijke garantieperiode is van toepassing. Als het product defect is,
stuur het dan naar het WAECO-filiaal in uw land (zie adressen achterkant
van de handleiding) of naar uw speciaalzaak. Voor de afhandeling van de re-
paratie of garantie dient u de volgende documenten mee te sturen:
z een kopie van de factuur met datum van aankoop,
z reden van de klacht of een beschrijving van de storing.
12 Afvoer
Laat het verpakkingsmateriaal indien mogelijk recyclen.
Als u het toestel definitief buiten bedrijf stelt, informeer dan bij het
dichtstbijzijnde recyclingcentrum of uw speciaalzaak naar de betref-
fende afvoervoorschriften.
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 166 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500 Technische gegevens
167
13 Technische gegevens
Instructie
De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere la-
gen lak, omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen.
Uitvoeringen, wijzigingen in verband met de technische vooruitgang en voor-
radigheid voorbehouden.
Certificaties
Het toestel heeft het E24-certificaat en het R&TTE-certificaat.
Dit toestel voldoet aan de volgende EG-richtlijn:
z „EMC-richtlijn” 72/245/EEG in de versie 95/54/EG
Octrooirechtelijk beschermd:
UK Patent No.GB.2344481
European Patent Application No.1571040-A2
US Patent Application No.2005-0024191-A1
Artikel-nr. MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K,
MW-2500-4FM
Detectiebereik: ca. 0,3 m tot 1,8 m
Ultrasone frequentie: 40 kHz
Radiofrequentie: 433 MHz
Voedingsspanning: 11 – 32 volt
Stroomgebruik: 100 mA (centrale)
Bedrijfstemperatuur: 25 °C tot +70 °C
0051
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 167 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08

Documenttranscriptie

_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 2 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 D Fordern Sie weitere Informationen zur umfangreichen Produktpalette aus dem Hause WAECO an. Bestellen Sie einfach unsere Kataloge kostenlos und unverbindlich unter der Internetadresse: www.waeco.de GB We will be happy to provide you with further information about WAECO products. Please order our free catalogue with no obligation to buy on our homepage: www.waeco.com F Demandez d’autres informations relatives à la large gamme de produits de la maison WAECO. Commandez tout simplement notre catalogue gratuitement et sans engagement à l’adresse internet suivante : www.waeco.com E Solicite más información sobre la amplia gama de productos de la empresa WAECO. Solicite simplemente nuestros catálogos de forma gratuita y sin compromiso en la dirección de Internet: www.waeco.com I Per ottenere maggiori informazioni sull’ampia gamma di prodotti WAECO è possibile ordinare una copia gratuita e non vincolante del nostro Catalogo all’indirizzo Internet: www.waeco.com NL Maak kennis met het omvangrijke productscala van de firma WAECO. Bestel onze catalogus gratis en vrijblijvend onder het internetadres: www.waeco.com DK Bestil yderligere information om det omfattende produktudvalg fra WAECO. Bestil vores katalog gratis og uforpligtende på internetadressen: www.waeco.com S Inhämta mer information om den omfattande produktpaletten från WAECO: Beställ våra kataloger gratis och utan förpliktelser under vår Internetadress: www.waeco.com N Be om mer informasjon om det rikholdige produktutvalget fra WAECO. Bestill vår katalog gratis uforbindtlig på Internettadressen: www.waeco.com FIN Pyytäkää lisää tietoja WAECOn kattavista tuotevalikoimista. Tilatkaa tuotekuvastomme maksutta ja sitoumuksetta internet-osoitteesta: www.waeco.com _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 142 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Lees deze handleiding voor de montage en ingebruikname zorgvuldig door en bewaar deze. Geef de handleiding bij doorverkoop van het systeem door aan de gebruiker. Inhoudsopgave 1 Instructies voor het gebruik van de handleiding . . . . . . . . . . . . . 143 2 Veiligheids- en montage-instructies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 3 Omvang van de levering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 4 Gebruik volgens de voorschriften . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 5 Technische beschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 6 Inparkeerhulp monteren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 7 Werking testen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 8 Inparkeerhulp gebruiken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 9 Onderhouden en reinigen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 10 Storing zoeken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 11 Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 12 Afvoer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 13 Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 142 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 143 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 1 Instructies voor het gebruik van de handleiding Instructies voor het gebruik van de handleiding Waarschuwing! Veiligheidsinstructie: het niet in acht nemen hiervan kan materiële schade tot gevolg hebben en de werking van het toestel beperken. Waarschuwing! Veiligheidsinstructie, wijst op gevaren met betrekking tot elektrische stroom of elektrische spanning: het niet in acht nemen hiervan kan materiële schade en lichamelijk letsel tot gevolg hebben en de werking van het toestel beperken. Instructie Aanvullende informatie voor het bedienen van het toestel. ➤ Handeling: dit symbool geeft aan dat u iets moet doen. De vereiste handelingen worden stap voor stap beschreven. ✓ Dit symbool beschrijft het resultaat van een handeling. afb. 1 5, pagina 3: deze aanduiding wijst u op een element in een afbeelding, in dit voorbeeld op „positie 5 in afbeelding 1 op pagina 3”. Neem ook de volgende veiligheidsinstructies in acht. 143 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 144 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Veiligheids- en montage-instructies 2 MWE2000, MW2500 Veiligheids- en montage-instructies Neem de veiligheidsinstructies en voorschriften van de fabrikant van het voertuig en het garagebedrijf in acht! Waarschuwing! WAECO International kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade veroorzaakt door: – montagefouten, – beschadigingen aan het toestel door mechanische invloeden en overspanningen, – veranderingen aan het toestel zonder uitdrukkelijke toestemming van WAECO International, – gebruik voor andere dan de in de handleiding beschreven toepassingen. Waarschuwing! In verband met kortsluitingsgevaar moet voor werkzaamheden aan het elektrische syteem van het voertuig altijd de minpool worden losgekoppeld. Bij voertuigen met een extra accu moet ook hier de minpool worden losgekoppeld. Waarschuwing! Ontoereikende leidingverbindingen kunnen tot gevolg hebben, dat door kortsluiting – kabelbranden ontstaan, – de airbag wordt geactiveerd, – elektronische besturingsinrichtingen worden beschadigd, – elektrische functies uitvallen (knipperlicht, remlicht, claxon, contact, licht). Neem daarom de volgende instructies in acht: z Bij voertuigen met LED-achterlichten kan de montage van de inparkeerhulp tot storingen leiden. z Gebruik bij werkzaamheden aan de volgende leidingen alleen geïsoleerde kabelschoenen, stekkers en vlaksteker-kabelschoenen: – 30 (ingang van accu plus direct), – 15 (geschakelde plus, achter accu), – 31 (retourleiding vanaf accu, massa). Gebruik geen kroonstenen. 144 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 145 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Veiligheids- en montage-instructies z Gebruik een krimptang (afb. 1 7, pagina 3) voor het verbinden van de kabels. z Schroef de kabel bij aansluitingen aan leiding 31 (massa) – met kabelschoen en getande ring aan een massaschroef van het voertuig of – met kabelschoen en plaatschroef aan de carrosserieplaat. Let op een goede massaverbinding! Bij het loskoppelen van de minpool van de accu verliezen alle vluchtige geheugens van de elektronica voor comfortvoorzieningen de opgeslagen data. z De volgende data moet u afhankelijk van de voertuiguitrusting opnieuw instellen: – radiocode – voertuigklok – tijdschakelklok – boordcomputer – stoelinstelling Instructies voor het instellen vindt u in de betreffende gebruiksaanwijzing. Neem bij de montage de volgende instructies in acht: z Bevestig de in het voertuig te monteren delen van de inparkeerhulp zodanig, dat deze in geen geval (hard remmen, verkeersongeval) los kunnen raken en tot verwondingen bij de inzittenden van het voertuig kunnen leiden. z Let er bij het boren op dat er ook achter het te doorboren oppervlak genoeg ruimte is voor de boor, zo kunt u schade voorkomen (afb. 2, pagina 4). Neem bij werkzaamheden aan elektrische onderdelen de volgende instructies in acht: z Gebruik voor het controleren van de spanning in elektrische leidingen alleen een diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of een voltmeter (afb. 1 6, pagina 3). Testlampen met een lampbehuizing (afb. 1 9, pagina 3) gebruiken te veel stroom, hierdoor kan de elektronica in het voertuig worden beschadigd. 145 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 146 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Veiligheids- en montage-instructies MWE2000, MW2500 z Let er bij het leggen van de elektrische aansluitingen op dat deze – niet worden geknikt of verdraaid, – niet langs randen schuren, – niet zonder bescherming door doorvoeren met scherpe randen worden gelegd (afb. 3, pagina 4). z Isoleer alle verbindingen en aansluitingen. z Borg de kabels tegen mechanische belasting met kabelverbinders of isolatieband, bijv. aan de aanwezige leidingen. Neem in het bijzonder de volgende instructies in acht: z Neem de geldende wettelijke voorschriften in acht. z De sensoren mogen geen signaallampen bedekken. z Gedraag u bij het achteruitrijden zodanig, dat u geen andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt. z Gevaarlijke hindernissen worden op grond van fysische reflectie-eigenschappen in sommige gevallen niet of slechts onnauwkeurig herkend. z De inparkeerhulp dient ter ondersteuning, dat betekent dat het toestel u niet ontslaat van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrijden. z De inparkeerhulp kan u alleen bij langzaam achteruitrijden (rangeersnelheid) op tijd waarschuwen. z Verwijder sneeuw, ijs of vuil van de sensoren, om een goede werking van het toestel te garanderen. z Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde frequentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk geabsorbeerd/geblokkeerd kan worden. Als de afstandsindicatie niet stabiel is, controleer dan de situatie indien niet anders mogelijk door een visuele controle. 146 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 147 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 3 Omvang van de levering Omvang van de levering MWE-2000-4FM Nr. in afb. 4, pagina 4 Aantal Omschrijving Artikel-nr. 1 1 Besturingselektronica MWZ-2000 2 1 Ontvanger (met LED's en luidsprekers, voor het steken in een 12-VDC-stopcontact, bijv. sigarettenaansteker) MWD-2000 3 1 Aansluitkabel besturingselektronica 4 4 Ultrasone sensoren 5 4 Standaard sensorhouders 0° 6 4 Standaard sensorhouders 10° 7 4 Sensorhouders 0° met afdekring 8 4 Sensorhouders 10° met afdekring 9 1 Tube met primer – 1 Bevestigingsmateriaal MWSE-2000 147 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 149 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 4 Gebruik volgens de voorschriften Gebruik volgens de voorschriften MagicWatch MWE2000 (artikelnr. MWE-2000-4FM of MWE-2000-4FM-K) en MW2500 (artikelnr. MW-2500-4FM) zijn inparkeerhulpen op ultrasone basis. Zij bewaken bij het achteruitrijden de ruimte achter het voertuig en waarschuwen akoestisch voor hindernissen die door de sensoren worden gedetecteerd. De inparkeerhulp is een hulpmiddel bij het achteruitrijden, deze ontslaat u echter niet van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrijden. MagicWatch is voor de montage in personenauto's en campers ontworpen. 5 Technische beschrijving 5.1 Beschrijving van de werking De inparkeerhulp bestaat uit vier sensoren, besturingselektronica en een ontvanger met ingebouwde luidspreker als optische en akoestische signaalgever. De varianten MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM verschillen in de montage en aansluiting van de ontvangers en sensoren: z De ontvanger van de MWE-2000-4FM wordt in een 12-VDC-stopcontact (bijv. sigarettenaansteker) gestoken. Het systeem is bijzonder geschikt voor incidenteel gebruik, bijv. in combinatie met een caravan. De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd. z De ontvanger van de MWE-2000-4FM-K wordt vastgeplakt en vast aan 12 VDC aangesloten. De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd. z De ontvanger van de MW-2500-4FM wordt vastgeplakt en vast aan 12 VDC aangesloten. De sensoren zijn op twee profielrails voorgemonteerd. Deze profielrails worden op de bumper of op de achterkleppen (bijv. kleine transporters) gemonteerd. De stopzone kan worden ingesteld: de afstand vanaf waar de inparkeerhulp „Stop” signaleert kan in 3 standen worden gewijzigd. 149 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 150 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Technische beschrijving MWE2000, MW2500 De afstandsmeting is gebaseerd op het echo-looptijd-principe. De vier sensoren zenden bij het achteruitrijden constant ultrasone signalen uit. De sensoren zijn zender en ontvanger in één en vangen het door een hindernis gereflecteerde ultrasone signaal op. De afstand tot de hindernis wordt door de looptijd van het ultrasone signaal berekend en via een pulstonenreeks doorgegeven. Hoe dichter u de hindernis nadert, hoe sneller de pulstonenreeks. Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde frequentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk geabsorbeerd/geblokkeerd kan worden. Als de afstandsindicatie niet stabiel is, controleer dan de situatie indien niet anders mogelijk door een visuele controle. De sensoren worden in de bumper achteraan ingebouwd. De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen. 5.2 Detectiebereik Het detectiebereik van de inparkeerhulp is in vier zones onderverdeeld (afb. 7, pagina 6): z Zone 1 Deze zone omvat het eerste grensgebied. Hier worden kleine of slecht reflecterende objecten in sommige gevallen niet geregistreerd. z Zone 2 In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven. z Zone 3 In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen. z Stopzone (4) Objecten in deze zone hebben tot gevolg dat de inparkeerhulp door een permanente toon „Stop” doorgeeft. In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen. Objecten zoals bijv. fietsenrekken of reservewielen mogen niet in het detectiebereik van de sensoren voorkomen, omdat deze een misleidende weergave tot gevolg zouden hebben. 150 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 151 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Technische beschrijving Instructie Denk eraan, dat ook in deze zone hindernissen worden geregistreerd. Instructie Er kunnen situaties optreden, waarin de inparkeerhulp objecten niet waarneemt of op grond van hun fysische aard de afstand niet juist doorgeeft. Let hierbij op de volgende vijf voorbeelden. Voorbeeld 1 (afb. 8, pagina 7) Objecten, die zich vanaf het begin niet in het detectiebereik van de sensoren bevinden, kunnen ook niet worden waargenomen. Voorbeeld 2 (afb. 9, pagina 7) Bij objecten met uitsparingen in het profiel wordt niet per se de kortste afstand doorgegeven. In het voorbeeld wordt A niet doorgegeven, alleen B en C. Voorbeeld 3 (afb. 0, pagina 7) Bij schuine hindernissen wordt de kortste afstand A doorgegeven. Voorbeeld 4 (afb. a, pagina 7) Bij smalle hindernissen bijv. grenspaaltjes kunnen sensoren de hindernis niet correct registreren. Voorbeeld 5 (afb. b, pagina 7) In de weergegeven situatie zal de inparkeerhulp de afstand A doorgeven. Als het voertuig na het klinken van het akoestische signaal voor het stopbereik nog verder wordt genaderd, dan zal punt A in de dode hoek terechtkomen en zal de inparkeerhulp de afstand tot punt B doorgeven. 151 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 152 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500 Waarschuwing! Zoals de vijf voorbeelden laten zien, kunnen er situaties optreden, waarin het toestel een object niet of niet de kortste afstand tot dit object doorgeeft. Het toestel ontslaat u niet van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrijden. Rij daarom altijd zeer voorzichtig achteruit. Als een object in het niet bewaakte bereik van de sensoren terecht komt, geeft de inparkeerhulp automatisch de afstand tot het volgende object door. Dat betekent dat de piëzo-luidspreker overgaat van de snelle in de middelste tonenreeks. Breng in dit geval altijd onmiddellijk het voertuig tot stilstand en controleer de situatie. 6 Inparkeerhulp monteren 6.1 Benodigd gereedschap Voor inbouw en montage heeft u de volgende gereedschappen nodig: z Set boren (afb. 1 1, pagina 3) z Schroevendraaier (afb. 1 2, pagina 3) z Boormachine (afb. 1 3, pagina 3) z Set ring- of steeksleutels (afb. 1 4, pagina 3) Voor de elektrische aansluiting en de controle daarvan heeft u de volgende hulpmiddelen nodig: z Diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of voltmeter (afb. 1 6, pagina 3) z Krimptang (afb. 1 7, pagina 3) z Isolatieband (afb. 1 8, pagina 3) z Evt. kabeldoorvoertulen Voor het bevestigen van de stuureenheid en de kabels hebt u evt. nog meer schroeven en kabelverbinders nodig. 152 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 153 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 6.2 Inparkeerhulp monteren Sensoren monteren De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met de artikelnummers MWE-2000-4FM en MWE-2000-4FM/K. Waarschuwing! Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het detectiebereik van de sensoren bevinden. Instructie Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de sensoren juist afgesteld zijn. Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen, worden aanwezige hindernissen niet herkend. Neem bij de montage de volgende gegevens in acht: z Kies voor een montagevariant: – sensorhouders van achteren vastplakken (standaard sensorhouders gebruiken, afb. g, pagina 10) – sensorhouders van voren opsteken (sensorhouders met afdekring gebruiken, afb. h, pagina 10) Kies de betreffende variant sensorhouder met hoekcompensatie als u afschuiningen in de bumper moet compenseren. z De afstand van de sensoren tot de grond moet minstens 50 cm en maximaal 70 cm bedragen (afb. c en afb. d, pagina 8). z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt (afb. c en afb. d, pagina 8). z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn. z Monteer de sensoren gelijkmatig verdeeld over de hele voertuigbreedte om een optimale bewaking te garanderen (afb. e, pagina 8). Denk eraan, dat de sensoren zodanig gemonteerd moeten worden dat de sensorkabel horizontaal uit de sensoren komt. z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, mogen de buitenste sensoren niet meer dan 0,3 m daarvan verwijderd worden gemonteerd. 153 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 154 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500 z De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen. Ga bij de montage als volgt te werk: ➤ Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal als mogelijk op het straatoppervlak ligt. Waarschuwing! Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken. ➤ Boor voor elke sensor een gat volgens de tabel in de bumper: Pos. in afb. e, Sensorhouder pagina 8 Ø A Standaard sensorhouders 0° 18 mm B Standaard sensorhouders 10° 22 mm C Sensorhouders met afdekring (0° en 10°) 24 mm Standaard sensorhouders monteren (afb. g, pagina 10) De standaard sensorhouders worden van achteren op de bumper geplakt. ➤ Reinig het oppervlak om de boringen zorgvuldig. Waarschuwing! De primer is licht ontvlambaar. Uit de tube ontsnappende damp kan huid- en oogirritaties veroorzaken. ➤ Breng een dunne laag primer aan. ➤ Verwijder de beschermfolie van de sensorhouder. ➤ Schuif de sensorhouders in de boringen en druk deze tegen de bumper. ✓ De sensorhouders worden door de hechtvlakken bevestigd. 154 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 155 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren Sensorhouders met afdekring monteren (afb. h, pagina 10) De sensorhouders met afdekring worden van voren in de bumper gestoken. De afdekring dekt eventuele oneffenheden af. ➤ Stel de sensorhouders zo af dat de bevestigingsneuzen verticaal staan (afb. h, pagina 10). ➤ Schuif de sensorhouders in de boringen tot deze vastklikken. Sensoren monteren Denk er bij de montage van de sensoren aan, dat de sensorkabels verschillende lengtes hebben en met een kleur zijn gecodeerd. De sensor met de kortste kabel moet het dichtst op de besturingselektronica worden gemonteerd. De twee sensoren met de blauwe achterkant moeten aan de buitenzijden van de bumper worden gemonteerd (afb. e 1 en 4, pagina 8). De twee sensoren met de zwarte achterkant moeten naar het midden toe op de bumper worden gemonteerd (afb. e 2 en 3, pagina 8). ➤ Steek de sensoren in de sensorhouders tot deze vastklikken. Waarschuwing! Let erop dat de sensorkabels horizontaal uit de sensoren komen. 155 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 156 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Inparkeerhulp monteren 6.3 MWE2000, MW2500 Profielrails monteren De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met het artikelnummer MW-2500-4FM. Waarschuwing! Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het detectiebereik van de sensoren bevinden. Instructie Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de sensoren juist afgesteld zijn. Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen, worden aanwezige hindernissen niet herkend. Neem bij de montage de volgende gegevens in acht: z De afstand van de profielrail tot de grond moet minstens 50 cm en maximaal 60 cm bedragen (afb. c, pagina 8). z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt (afb. c, pagina 8). z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn. z Monteer de profielrails minstens 10 cm, maar niet meer dan 50 cm van elkaar verwijderd (afb. i en afb. i, pagina 11). z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, moeten de profielrails zo gemonteerd worden dat de buitenste sensoren niet meer dan 0,3 m van de hoek van het voertuig zijn verwijderd. Ga bij de montage als volgt te werk: ➤ Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal mogelijk op het straatoppervlak ligt. Waarschuwing! Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken. 156 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 157 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren ➤ Boor voor elke profielrail twee gaten met een diameter van 3,5 mm in de bumper. ➤ Snijd met een schroefdraadsnijder een M4 schroefdraad in de bumper. ➤ Reinig de bumper zorgvuldig. ➤ Verwijder de beschermfolie van de profielrail. ➤ Druk de profielrail op de bumper. ✓ De profielrails worden door de hechtvlakken bevestigd. ➤ Maak de profielrails vast door deze met M4 schroeven te bevestigen (afb. i, pagina 11). 6.4 Sensorkabels leggen U moet de kabels van de sensoren naar binnen in de wagen leiden om de sensoren met de besturingselektronica te verbinden. Let er bij het leggen van de kabels op dat deze z niet te zeer worden geknikt of verdraaid, z niet langs randen schuren, z niet zonder bescherming door openingen met scherpe kanten worden gelegd. Waarschuwing! Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken. ➤ Bescherm iedere doorvoer aan de buitenkant van de carrosserie d.m.v. geschikte maatregelen tegen het binnendringen van water, bijv. door de kabel en de doorvoer in te spuiten met afdichtingspasta. ➤ Gebruik voor het leggen van de sensorkabels naar de kofferruimte zo mogelijk aanwezige rubberstoppen. Als er geen rubberstoppen aanwezig zijn, maak dan een boring van ca. Ø 10 mm en breng een kabeldoorvoertule aan. Instructie Trek de stekkers van de sensorkabels door de kabeldoorvoer, voordat u de doorvoer in de carrosserie aanbrengt. 157 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 158 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Inparkeerhulp monteren MWE2000, MW2500 ➤ Leg de sensorkabels zodanig in de kofferruimte, dat zij in geen geval beschadigd kunnen raken (bijv. door steenslag). ➤ Bevestig de sensorleiding zorgvuldig achter de bumper. Bevestig de kabels met de bijgeleverde kabelhouders en de kabelverbinders. 6.5 Besturingselektronica bevestigen Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats voor de besturingselektronica: z Houd rekening met de lengte van de sensorkabels. z De besturingselektronica mag niet beschadigd raken wanneer u bagage of voorwerpen in de kofferruimte laadt. ➤ Trek de beschermfolie eraf en plak de besturingselektronica op een geschikte plaats in de kofferruimte. Waarschuwing! De besturingselektronica mag niet aan vocht blootgesteld zijn. 6.6 Ontvanger bevestigen en aansluiten MWE-2000-4FM De ontvanger wordt direct in een 12-VDC-bus gestoken en is daardoor bevestigd. ➤ Steek de stekker van de ontvanger in een 12-VDC-bus, bijv. in de sigarettenaansteker. ✓ De gele LED brandt. Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk „Stopzone instellen” op pagina 164). 158 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 159 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM De ontvanger wordt in het bereik van het dashboard vastgeplakt en vast aangesloten. Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats voor de ontvanger: z Neem de lengte van de aansluitkabel naar de besturingselektronica in acht. z Monteer de ontvanger zodanig dat er geen verwondingsgevaar bestaat, bijvoorbeeld bij sterk afremmen. z Monteer de ontvanger niet binnen het werkingsbereik van een airbag. Anders bestaat er verwondingsgevaar als de airbag opengaat. ➤ Bevestig de ontvanger op een geschikte plaats op of onder het dashboard. Waarschuwing! Let op de juiste poling. ➤ Sluit de kabels als volgt aan: – rode kabel: +12 V (klem 30) – bruine kabel: massa (carrosserie) ✓ De gele LED brandt. Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk „Stopzone instellen” op pagina 164). 159 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 160 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Inparkeerhulp monteren 6.7 MWE2000, MW2500 Besturingselektronica aansluiten Waarschuwing! Let op de juiste poling. Instructie Bij sommige voertuigen functioneert het achteruitrijlicht alleen bij ingeschakeld contact. In dit geval moet u het contact inschakelen om de plus- en massaleiding te bepalen. Het totale aansluitschema vindt u in afb. k, pagina 12. Nr. in afb. k, Omschrijving pagina 12 160 1 Besturingselektronica 2 Achteruitrijlicht 3 Rode antenne 4 voor achteruitrijlicht met 24 V: geel/zwarte kabel van de aansluitkabel van de besturingselektronica 5 voor achteruitrijlicht met 12 V: blauw/zwarte kabel van de aansluitkabel van de besturingselektronica 6 Bruine kabel van de aansluitkabel van de massa 7 Sensoren 8 Massa-aansluiting 9 Ontvangeraansluiting aan 12 VDC ge Geel sw Zwart bl Blauw rt Rood _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 161 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp monteren Stroomvoorziening aansluiten (afb. k, pagina 12) ➤ Leid de aansluitkabel naar de besturingselektronica en steek de stekker daar op de aansluiting met het accusymbool. Let erop dat de vergrendeling vastklikt. ➤ Sluit de bruine kabel (afb. k 6, pagina 12) aan op de massaleiding (–) van het achteruitrijlicht of op massa (carrosserie) . ➤ Alleen bij achteruitrijlicht met 12 V: Sluit de blauw/zwarte kabel (afb. k 5, pagina 12) van de besturingselektronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2, pagina 12). ➤ Alleen bij achteruitrijlicht met 24 V: Sluit de geel/zwarte kabel (afb. k 4, pagina 12) van de besturingselektronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2, pagina 12). Sensoren aansluiten Instructie De stekkers van de sensoren kunnen niet verwisseld worden: zij kunnen maar op één manier op de aansluiting worden gestoken. ➤ Steek de stekkers van de sensoren met de zwarte rubbermarkering in de bussen 1 en 2 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12). Let erop dat de vergrendeling vastklikt. ➤ Steek de stekkers van de sensoren met de blauwe rubbermarkering in de bussen 3 en 4 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12). Let erop dat de vergrendeling vastklikt. 161 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 162 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 Werking testen 7 MWE2000, MW2500 Werking testen Ga bij de functietest als volgt te werk: ➤ Schakel het contact in en schakel in de achteruitversnelling. Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig en maak u vertrouwd met de verschillende tonenreeksen. Zone Betekenis (afb. 7, pagina 6) Tonen per Toonseconde frequentie 1 Vanaf een afstand van ca. 1,8 m (gemeten vanaf sensor) herkent de inparkeerhulp aanwezige hindernissen en geeft deze met een langzame tonenreeks aan. 1 700 Hz 2 Vanaf een afstand van ca. 1,20/1,40/ 1,55 m (gemeten vanaf sensor) gaat de inparkeerhulp in de middelste tonenreeks over en stijgt de toonfrequentie. 3 1000 Hz 3 Bij een afstand van ca. 0,6/0,8/1,0 m (gemeten vanaf sensor) en minder gaat de inparkeerhulp in de hoge tonenreeks over en stijgt de toonfrequentie. 8 1300 Hz 4 Stopzone: bij een afstand van ca. 0,3/0,5/ Perma0,7 m (gemeten vanaf sensor) en minder nente toon gaat de inparkeerhulp over in de permanente toon. Als deze zone bereikt is, moet het voertuig in ieder geval tot stilstand worden gebracht. 1300 Hz Anders kunnen het voertuig en de hindernis beschadigd raken. Waarschuwing! In zone 4 kan het voorkomen dat de hindernis niet meer wordt herkend, omdat deze zich niet meer in het detectiebereik van de sensoren bevindt (afhankelijk van de vorm). 162 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 163 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 8 Inparkeerhulp gebruiken Inparkeerhulp gebruiken De camera wordt automatisch door in achteruit te schakelen geactiveerd als het contact ingeschakeld is of als de motor loopt. Zodra zich in het detectiebereik een hindernis bevindt, klinkt een signaaltoon die in gelijke intervallen wordt herhaald. Als de hindernis bij het achteruitrijden verder wordt genaderd, verandert de tonenreeks afhankelijk van de zone waarin de hindernis zich bevindt; op die manier wordt de afstand doorgegeven (hoofdstuk „Werking testen” op pagina 162). Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig, om u met de afstandsaanduiding door middel van de verschillende tonenreeksen vertrouwd te maken. Waarschuwing! Breng het voertuig onmiddellijk tot stilstand en controleer de situatie (evt. uitstappen), als bij het rangeren het volgende gebeurt: bij het achteruit rangeren geeft het toestel eerst een hindernis aan en de tonenreeks wordt heel normaal sneller (bijv. overgang van de langzame in de middelste tonenreeks). Plotseling gaat de signaaltoon over in de langzame tonenreeks of er wordt helemaal geen hindernis meer aangegeven. Dit betekent dat de oorspronkelijke hindernis zich niet meer in het detectiebereik van de sensoren bevindt (afhankelijk van de vorm), maar nog steeds kan worden genaderd. Instructie Er moet een controlecode worden verzonden, zodat de besturingselektronica en de ontvanger kunnen werken. Dit is doorgaans al in de fabriek gebeurd. Als de ontvanger na de correcte installatie van alle componenten niet reageert, kan dat komen door het ontbreken van de controlecode. Druk voor tenminste vijf seconden op de toets voor het instellen van de stopzone (afb. l 1, pagina 12). De code wordt verzonden en de ontvanger bevestigt de ontvangst met een dubbele toon. 163 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 164 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Inparkeerhulp gebruiken De ontvanger bezit de volgende bedieningselementen: Nr. in afb. l, Omschrijving pagina 12 1 Toets (voor het instellen van de stopzone) 2 Volumeregelaar 3 Oranjekleurige LED 4 Rod/groene LED 8.1 Volume instellen U kunt het volume van de interne luidspreker in de ontvanger in drie standen instellen: z Hoog volume (High) z Gemiddeld volume (Average) z Laag volume (Low) ➤ Zet de volumeregelaar (afb. l 2, pagina 12) op het gewenste volume. 8.2 Stopzone instellen De afstand vanaf waar de inparkeerhulp „Stop” signaleert kan in 3 standen worden gewijzigd: Stopzone (zone 4) Zone 3 Stand 1 tot 30 cm 30 – 60 cm 60 – 120 cm 120 – 180 cm Stand 2 tot 50 cm 50 – 80 cm 80 – 140 cm 140 – 180 cm Stand 3 tot 70 cm 70 – 100 cm 100 – 155 cm 155 – 180 cm Zone 2 ➤ Schakel de achteruitversnelling in. ✓ De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert. ✓ Stand 1 is geactiveerd (fabrieksinstelling). 164 Zone 1 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 165 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Onderhouden en reinigen Gewenste stand activeren ➤ Druk de toets (afb. l 1, pagina 12) steeds drie seconden in om in de volgende stand te schakelen: – stand 1 is geactiveerd: u schakelt in stand 2. – stand 2 is geactiveerd: u schakelt in stand 3. – stand 3 is geactiveerd: u schakelt in stand 1. ✓ De ingestelde stand wordt door de LED's voor drie seconden weergegeven: – oranjekleurige LED (afb. l 3, pagina 12): stand 2 is geactiveerd. – rode LED (afb. l 4, pagina 12): stand 3 is geactiveerd. – groene LED (afb. l 4, pagina 12): stand 1 is geactiveerd. ✓ De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert telkens één keer, als het signaal is ontvangen. 9 Onderhouden en reinigen Waarschuwing! Voor het reinigen geen scherpe of bijtende middelen gebruiken, omdat dit kan leiden tot schade aan de sensoren. ➤ Reinig de sensoren af en toe met een vochtige doek. 10 Storing zoeken Toestel functioneert niet. De aansluitkabels naar het achteruitrijlicht maken geen contact of zijn verwisseld. De stekkers van de sensoren zijn niet of niet goed ingestoken in de besturingselektronica. ➤ Controleer de stekkers en steek ze indien nodig zover in tot ze vastklikken. 165 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 166 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 Garantie 11 Garantie De wettelijke garantieperiode is van toepassing. Als het product defect is, stuur het dan naar het WAECO-filiaal in uw land (zie adressen achterkant van de handleiding) of naar uw speciaalzaak. Voor de afhandeling van de reparatie of garantie dient u de volgende documenten mee te sturen: z een kopie van de factuur met datum van aankoop, z reden van de klacht of een beschrijving van de storing. 12 Afvoer ➤ Laat het verpakkingsmateriaal indien mogelijk recyclen. Als u het toestel definitief buiten bedrijf stelt, informeer dan bij het dichtstbijzijnde recyclingcentrum of uw speciaalzaak naar de betreffende afvoervoorschriften. 166 _MWE-2000_2500-4FM.book Seite 167 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08 MWE2000, MW2500 13 Technische gegevens Technische gegevens Artikel-nr. MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K, MW-2500-4FM Detectiebereik: ca. 0,3 m tot 1,8 m Ultrasone frequentie: 40 kHz Radiofrequentie: 433 MHz Voedingsspanning: 11 – 32 volt Stroomgebruik: 100 mA (centrale) Bedrijfstemperatuur: –25 °C tot +70 °C Instructie De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen. Uitvoeringen, wijzigingen in verband met de technische vooruitgang en voorradigheid voorbehouden. Certificaties Het toestel heeft het E24-certificaat en het R&TTE-certificaat. 0051 Dit toestel voldoet aan de volgende EG-richtlijn: z „EMC-richtlijn” 72/245/EEG in de versie 95/54/EG Octrooirechtelijk beschermd: – UK Patent No.GB.2344481 – European Patent Application No.1571040-A2 – US Patent Application No.2005-0024191-A1 167
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262
  • Page 263 263
  • Page 264 264
  • Page 265 265
  • Page 266 266
  • Page 267 267
  • Page 268 268

Dometic MagicWatch MWE2000, MW2500 Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor