Documenttranscriptie
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 2 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
D
Fordern Sie weitere Informationen zur umfangreichen Produktpalette aus dem Hause
WAECO an. Bestellen Sie einfach unsere Kataloge kostenlos und unverbindlich unter
der Internetadresse: www.waeco.de
GB
We will be happy to provide you with further information about WAECO products.
Please order our free catalogue with no obligation to buy on our homepage:
www.waeco.com
F
Demandez d’autres informations relatives à la large gamme de produits de la maison
WAECO. Commandez tout simplement notre catalogue gratuitement et sans
engagement à l’adresse internet suivante : www.waeco.com
E
Solicite más información sobre la amplia gama de productos de la empresa WAECO.
Solicite simplemente nuestros catálogos de forma gratuita y sin compromiso en la
dirección de Internet: www.waeco.com
I
Per ottenere maggiori informazioni sull’ampia gamma di prodotti WAECO è possibile
ordinare una copia gratuita e non vincolante del nostro Catalogo all’indirizzo Internet:
www.waeco.com
NL
Maak kennis met het omvangrijke productscala van de firma WAECO. Bestel onze
catalogus gratis en vrijblijvend onder het internetadres: www.waeco.com
DK
Bestil yderligere information om det omfattende produktudvalg fra WAECO.
Bestil vores katalog gratis og uforpligtende på internetadressen: www.waeco.com
S
Inhämta mer information om den omfattande produktpaletten från WAECO:
Beställ våra kataloger gratis och utan förpliktelser under vår Internetadress:
www.waeco.com
N
Be om mer informasjon om det rikholdige produktutvalget fra WAECO. Bestill vår
katalog gratis uforbindtlig på Internettadressen: www.waeco.com
FIN
Pyytäkää lisää tietoja WAECOn kattavista tuotevalikoimista. Tilatkaa tuotekuvastomme
maksutta ja sitoumuksetta internet-osoitteesta: www.waeco.com
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 142 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Lees deze handleiding voor de montage en ingebruikname zorgvuldig
door en bewaar deze. Geef de handleiding bij doorverkoop van het
systeem door aan de gebruiker.
Inhoudsopgave
1
Instructies voor het gebruik van de handleiding . . . . . . . . . . . . . 143
2
Veiligheids- en montage-instructies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
3
Omvang van de levering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
4
Gebruik volgens de voorschriften . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5
Technische beschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
6
Inparkeerhulp monteren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
7
Werking testen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
8
Inparkeerhulp gebruiken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
9
Onderhouden en reinigen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
10
Storing zoeken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
11
Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
12
Afvoer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
13
Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
142
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 143 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
1
Instructies voor het gebruik van de handleiding
Instructies voor het gebruik van de
handleiding
Waarschuwing!
Veiligheidsinstructie: het niet in acht nemen hiervan kan materiële
schade tot gevolg hebben en de werking van het toestel beperken.
Waarschuwing!
Veiligheidsinstructie, wijst op gevaren met betrekking tot elektrische stroom of elektrische spanning: het niet in acht nemen hiervan kan materiële schade en lichamelijk letsel tot gevolg hebben
en de werking van het toestel beperken.
Instructie
Aanvullende informatie voor het bedienen van het toestel.
➤ Handeling: dit symbool geeft aan dat u iets moet doen. De vereiste handelingen worden stap voor stap beschreven.
✓ Dit symbool beschrijft het resultaat van een handeling.
afb. 1 5, pagina 3: deze aanduiding wijst u op een element in een afbeelding, in dit voorbeeld op „positie 5 in afbeelding 1 op pagina 3”.
Neem ook de volgende veiligheidsinstructies in acht.
143
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 144 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Veiligheids- en montage-instructies
2
MWE2000, MW2500
Veiligheids- en montage-instructies
Neem de veiligheidsinstructies en voorschriften van de fabrikant van
het voertuig en het garagebedrijf in acht!
Waarschuwing!
WAECO International kan niet aansprakelijk gesteld worden voor
schade veroorzaakt door:
– montagefouten,
– beschadigingen aan het toestel door mechanische invloeden en
overspanningen,
– veranderingen aan het toestel zonder uitdrukkelijke toestemming van WAECO International,
– gebruik voor andere dan de in de handleiding beschreven toepassingen.
Waarschuwing!
In verband met kortsluitingsgevaar moet voor werkzaamheden
aan het elektrische syteem van het voertuig altijd de minpool worden losgekoppeld.
Bij voertuigen met een extra accu moet ook hier de minpool worden losgekoppeld.
Waarschuwing!
Ontoereikende leidingverbindingen kunnen tot gevolg hebben, dat
door kortsluiting
– kabelbranden ontstaan,
– de airbag wordt geactiveerd,
– elektronische besturingsinrichtingen worden beschadigd,
– elektrische functies uitvallen (knipperlicht, remlicht, claxon, contact, licht).
Neem daarom de volgende instructies in acht:
z Bij voertuigen met LED-achterlichten kan de montage van de inparkeerhulp tot storingen leiden.
z Gebruik bij werkzaamheden aan de volgende leidingen alleen geïsoleerde kabelschoenen, stekkers en vlaksteker-kabelschoenen:
– 30 (ingang van accu plus direct),
– 15 (geschakelde plus, achter accu),
– 31 (retourleiding vanaf accu, massa).
Gebruik geen kroonstenen.
144
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 145 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Veiligheids- en montage-instructies
z Gebruik een krimptang (afb. 1 7, pagina 3) voor het verbinden van de
kabels.
z Schroef de kabel bij aansluitingen aan leiding 31 (massa)
– met kabelschoen en getande ring aan een massaschroef van het voertuig of
– met kabelschoen en plaatschroef aan de carrosserieplaat.
Let op een goede massaverbinding!
Bij het loskoppelen van de minpool van de accu verliezen alle vluchtige
geheugens van de elektronica voor comfortvoorzieningen de opgeslagen data.
z De volgende data moet u afhankelijk van de voertuiguitrusting opnieuw instellen:
– radiocode
– voertuigklok
– tijdschakelklok
– boordcomputer
– stoelinstelling
Instructies voor het instellen vindt u in de betreffende gebruiksaanwijzing.
Neem bij de montage de volgende instructies in acht:
z Bevestig de in het voertuig te monteren delen van de inparkeerhulp zodanig, dat deze in geen geval (hard remmen, verkeersongeval) los kunnen
raken en tot verwondingen bij de inzittenden van het voertuig kunnen
leiden.
z Let er bij het boren op dat er ook achter het te doorboren oppervlak genoeg ruimte is voor de boor, zo kunt u schade voorkomen (afb. 2,
pagina 4).
Neem bij werkzaamheden aan elektrische onderdelen de volgende instructies in acht:
z Gebruik voor het controleren van de spanning in elektrische leidingen alleen een diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of een voltmeter (afb. 1 6,
pagina 3).
Testlampen met een lampbehuizing (afb. 1 9, pagina 3) gebruiken te
veel stroom, hierdoor kan de elektronica in het voertuig worden beschadigd.
145
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 146 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Veiligheids- en montage-instructies
MWE2000, MW2500
z Let er bij het leggen van de elektrische aansluitingen op dat deze
– niet worden geknikt of verdraaid,
– niet langs randen schuren,
– niet zonder bescherming door doorvoeren met scherpe randen worden gelegd (afb. 3, pagina 4).
z Isoleer alle verbindingen en aansluitingen.
z Borg de kabels tegen mechanische belasting met kabelverbinders of isolatieband, bijv. aan de aanwezige leidingen.
Neem in het bijzonder de volgende instructies in acht:
z Neem de geldende wettelijke voorschriften in acht.
z De sensoren mogen geen signaallampen bedekken.
z Gedraag u bij het achteruitrijden zodanig, dat u geen andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt.
z Gevaarlijke hindernissen worden op grond van fysische reflectie-eigenschappen in sommige gevallen niet of slechts onnauwkeurig herkend.
z De inparkeerhulp dient ter ondersteuning, dat betekent dat het toestel u
niet ontslaat van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrijden.
z De inparkeerhulp kan u alleen bij langzaam achteruitrijden (rangeersnelheid) op tijd waarschuwen.
z Verwijder sneeuw, ijs of vuil van de sensoren, om een goede werking van
het toestel te garanderen.
z Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde
frequentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk
geabsorbeerd/geblokkeerd kan worden.
Als de afstandsindicatie niet stabiel is, controleer dan de situatie indien
niet anders mogelijk door een visuele controle.
146
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 147 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
3
Omvang van de levering
Omvang van de levering
MWE-2000-4FM
Nr. in
afb. 4,
pagina 4
Aantal Omschrijving
Artikel-nr.
1
1
Besturingselektronica
MWZ-2000
2
1
Ontvanger (met LED's en luidsprekers, voor het steken in een
12-VDC-stopcontact, bijv. sigarettenaansteker)
MWD-2000
3
1
Aansluitkabel besturingselektronica
4
4
Ultrasone sensoren
5
4
Standaard sensorhouders 0°
6
4
Standaard sensorhouders 10°
7
4
Sensorhouders 0° met afdekring
8
4
Sensorhouders 10° met afdekring
9
1
Tube met primer
–
1
Bevestigingsmateriaal
MWSE-2000
147
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 149 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
4
Gebruik volgens de voorschriften
Gebruik volgens de voorschriften
MagicWatch MWE2000 (artikelnr. MWE-2000-4FM of MWE-2000-4FM-K)
en MW2500 (artikelnr. MW-2500-4FM) zijn inparkeerhulpen op ultrasone basis. Zij bewaken bij het achteruitrijden de ruimte achter het voertuig en waarschuwen akoestisch voor hindernissen die door de sensoren worden
gedetecteerd.
De inparkeerhulp is een hulpmiddel bij het achteruitrijden, deze ontslaat u
echter niet van de plicht bijzonder voorzichtig te zijn bij het achteruitrijden.
MagicWatch is voor de montage in personenauto's en campers ontworpen.
5
Technische beschrijving
5.1
Beschrijving van de werking
De inparkeerhulp bestaat uit vier sensoren, besturingselektronica en een
ontvanger met ingebouwde luidspreker als optische en akoestische
signaalgever.
De varianten MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM verschillen in de montage en aansluiting van de ontvangers en sensoren:
z De ontvanger van de MWE-2000-4FM wordt in een 12-VDC-stopcontact
(bijv. sigarettenaansteker) gestoken. Het systeem is bijzonder geschikt
voor incidenteel gebruik, bijv. in combinatie met een caravan.
De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd.
z De ontvanger van de MWE-2000-4FM-K wordt vastgeplakt en vast aan
12 VDC aangesloten.
De sensoren worden afzonderlijk op de bumper gemonteerd.
z De ontvanger van de MW-2500-4FM wordt vastgeplakt en vast aan
12 VDC aangesloten.
De sensoren zijn op twee profielrails voorgemonteerd. Deze profielrails
worden op de bumper of op de achterkleppen (bijv. kleine transporters)
gemonteerd.
De stopzone kan worden ingesteld: de afstand vanaf waar de inparkeerhulp
„Stop” signaleert kan in 3 standen worden gewijzigd.
149
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 150 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Technische beschrijving
MWE2000, MW2500
De afstandsmeting is gebaseerd op het echo-looptijd-principe. De vier sensoren zenden bij het achteruitrijden constant ultrasone signalen uit.
De sensoren zijn zender en ontvanger in één en vangen het door een hindernis gereflecteerde ultrasone signaal op. De afstand tot de hindernis wordt
door de looptijd van het ultrasone signaal berekend en via een pulstonenreeks doorgegeven. Hoe dichter u de hindernis nadert, hoe sneller de pulstonenreeks.
Denk eraan, dat de radioverbinding van andere zenders met dezelfde frequentie gestoord kan worden of bij bijzondere omstandigheden tijdelijk geabsorbeerd/geblokkeerd kan worden. Als de afstandsindicatie niet stabiel is,
controleer dan de situatie indien niet anders mogelijk door een visuele controle.
De sensoren worden in de bumper achteraan ingebouwd. De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking
van de sensoren zou hinderen.
5.2
Detectiebereik
Het detectiebereik van de inparkeerhulp is in vier zones onderverdeeld
(afb. 7, pagina 6):
z Zone 1
Deze zone omvat het eerste grensgebied. Hier worden kleine of slecht
reflecterende objecten in sommige gevallen niet geregistreerd.
z Zone 2
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven.
z Zone 3
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen
echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen.
z Stopzone (4)
Objecten in deze zone hebben tot gevolg dat de inparkeerhulp door een
permanente toon „Stop” doorgeeft.
In deze zone worden nagenoeg alle objecten aangegeven, er kunnen
echter objecten in de dode hoek van de sensoren terechtkomen.
Objecten zoals bijv. fietsenrekken of reservewielen mogen niet in het
detectiebereik van de sensoren voorkomen, omdat deze een misleidende weergave tot gevolg zouden hebben.
150
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 151 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Technische beschrijving
Instructie
Denk eraan, dat ook in deze zone hindernissen worden
geregistreerd.
Instructie
Er kunnen situaties optreden, waarin de inparkeerhulp objecten
niet waarneemt of op grond van hun fysische aard de afstand niet
juist doorgeeft.
Let hierbij op de volgende vijf voorbeelden.
Voorbeeld 1 (afb. 8, pagina 7)
Objecten, die zich vanaf het begin niet in het detectiebereik van de sensoren
bevinden, kunnen ook niet worden waargenomen.
Voorbeeld 2 (afb. 9, pagina 7)
Bij objecten met uitsparingen in het profiel wordt niet per se de kortste afstand doorgegeven. In het voorbeeld wordt A niet doorgegeven, alleen B en
C.
Voorbeeld 3 (afb. 0, pagina 7)
Bij schuine hindernissen wordt de kortste afstand A doorgegeven.
Voorbeeld 4 (afb. a, pagina 7)
Bij smalle hindernissen bijv. grenspaaltjes kunnen sensoren de hindernis niet
correct registreren.
Voorbeeld 5 (afb. b, pagina 7)
In de weergegeven situatie zal de inparkeerhulp de afstand A doorgeven. Als
het voertuig na het klinken van het akoestische signaal voor het stopbereik
nog verder wordt genaderd, dan zal punt A in de dode hoek terechtkomen en
zal de inparkeerhulp de afstand tot punt B doorgeven.
151
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 152 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren
MWE2000, MW2500
Waarschuwing!
Zoals de vijf voorbeelden laten zien, kunnen er situaties optreden,
waarin het toestel een object niet of niet de kortste afstand tot dit
object doorgeeft.
Het toestel ontslaat u niet van de plicht bijzonder voorzichtig te
zijn bij het achteruitrijden. Rij daarom altijd zeer voorzichtig achteruit.
Als een object in het niet bewaakte bereik van de sensoren terecht
komt, geeft de inparkeerhulp automatisch de afstand tot het
volgende object door. Dat betekent dat de piëzo-luidspreker overgaat van de snelle in de middelste tonenreeks.
Breng in dit geval altijd onmiddellijk het voertuig tot stilstand en
controleer de situatie.
6
Inparkeerhulp monteren
6.1
Benodigd gereedschap
Voor inbouw en montage heeft u de volgende gereedschappen nodig:
z Set boren (afb. 1 1, pagina 3)
z Schroevendraaier (afb. 1 2, pagina 3)
z Boormachine (afb. 1 3, pagina 3)
z Set ring- of steeksleutels (afb. 1 4, pagina 3)
Voor de elektrische aansluiting en de controle daarvan heeft u de volgende
hulpmiddelen nodig:
z Diodetestlamp (afb. 1 5, pagina 3) of voltmeter (afb. 1 6, pagina 3)
z Krimptang (afb. 1 7, pagina 3)
z Isolatieband (afb. 1 8, pagina 3)
z Evt. kabeldoorvoertulen
Voor het bevestigen van de stuureenheid en de kabels hebt u evt. nog
meer schroeven en kabelverbinders nodig.
152
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 153 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
6.2
Inparkeerhulp monteren
Sensoren monteren
De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met de artikelnummers MWE-2000-4FM en MWE-2000-4FM/K.
Waarschuwing!
Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het
voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het detectiebereik van de sensoren bevinden.
Instructie
Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de
sensoren juist afgesteld zijn.
Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de
grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen,
worden aanwezige hindernissen niet herkend.
Neem bij de montage de volgende gegevens in acht:
z Kies voor een montagevariant:
– sensorhouders van achteren vastplakken (standaard sensorhouders
gebruiken, afb. g, pagina 10)
– sensorhouders van voren opsteken (sensorhouders met afdekring gebruiken, afb. h, pagina 10)
Kies de betreffende variant sensorhouder met hoekcompensatie als u
afschuiningen in de bumper moet compenseren.
z De afstand van de sensoren tot de grond moet minstens 50 cm en
maximaal 70 cm bedragen (afb. c en afb. d, pagina 8).
z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt
(afb. c en afb. d, pagina 8).
z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn.
z Monteer de sensoren gelijkmatig verdeeld over de hele voertuigbreedte
om een optimale bewaking te garanderen (afb. e, pagina 8).
Denk eraan, dat de sensoren zodanig gemonteerd moeten worden dat
de sensorkabel horizontaal uit de sensoren komt.
z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, mogen de buitenste sensoren niet meer dan 0,3 m daarvan verwijderd
worden gemonteerd.
153
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 154 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren
MWE2000, MW2500
z De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak,
omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen.
Ga bij de montage als volgt te werk:
➤ Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal als mogelijk op het
straatoppervlak ligt.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken.
➤ Boor voor elke sensor een gat volgens de tabel in de bumper:
Pos. in
afb. e, Sensorhouder
pagina 8
Ø
A
Standaard sensorhouders 0°
18 mm
B
Standaard sensorhouders 10°
22 mm
C
Sensorhouders met afdekring (0° en 10°)
24 mm
Standaard sensorhouders monteren (afb. g, pagina 10)
De standaard sensorhouders worden van achteren op de bumper geplakt.
➤ Reinig het oppervlak om de boringen zorgvuldig.
Waarschuwing!
De primer is licht ontvlambaar.
Uit de tube ontsnappende damp kan huid- en oogirritaties veroorzaken.
➤ Breng een dunne laag primer aan.
➤ Verwijder de beschermfolie van de sensorhouder.
➤ Schuif de sensorhouders in de boringen en druk deze tegen de bumper.
✓ De sensorhouders worden door de hechtvlakken bevestigd.
154
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 155 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Inparkeerhulp monteren
Sensorhouders met afdekring monteren (afb. h, pagina 10)
De sensorhouders met afdekring worden van voren in de bumper gestoken.
De afdekring dekt eventuele oneffenheden af.
➤ Stel de sensorhouders zo af dat de bevestigingsneuzen verticaal staan
(afb. h, pagina 10).
➤ Schuif de sensorhouders in de boringen tot deze vastklikken.
Sensoren monteren
Denk er bij de montage van de sensoren aan, dat de sensorkabels verschillende lengtes hebben en met een kleur zijn gecodeerd. De sensor met de
kortste kabel moet het dichtst op de besturingselektronica worden
gemonteerd.
De twee sensoren met de blauwe achterkant moeten aan de buitenzijden
van de bumper worden gemonteerd (afb. e 1 en 4, pagina 8).
De twee sensoren met de zwarte achterkant moeten naar het midden toe op
de bumper worden gemonteerd (afb. e 2 en 3, pagina 8).
➤ Steek de sensoren in de sensorhouders tot deze vastklikken.
Waarschuwing!
Let erop dat de sensorkabels horizontaal uit de sensoren komen.
155
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 156 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren
6.3
MWE2000, MW2500
Profielrails monteren
De volgende beschrijvingen gelden voor MAGIC WATCH met het artikelnummer MW-2500-4FM.
Waarschuwing!
Let er bij de montage van de sensoren op, dat zich geen aan het
voertuig vastgemonteerde objecten (bijv. fietsenrek) in het
detectiebereik van de sensoren bevinden.
Instructie
Voor een goede werking van het toestel is het belangrijk dat de
sensoren juist afgesteld zijn.
Als deze naar de grond wijzen, worden bijv. oneffenheden op de
grond als hindernis doorgegeven. Als ze te ver naar boven wijzen,
worden aanwezige hindernissen niet herkend.
Neem bij de montage de volgende gegevens in acht:
z De afstand van de profielrail tot de grond moet minstens 50 cm en
maximaal 60 cm bedragen (afb. c, pagina 8).
z Denk eraan dat de montagehoek van de montagehoogte afhangt
(afb. c, pagina 8).
z De montageplaats moet zo vlak mogelijk zijn.
z Monteer de profielrails minstens 10 cm, maar niet meer dan 50 cm van elkaar verwijderd (afb. i en afb. i, pagina 11).
z Om de hoek van het voertuig (knipperlicht enz.) te kunnen bewaken, moeten de profielrails zo gemonteerd worden dat de buitenste sensoren niet
meer dan 0,3 m van de hoek van het voertuig zijn verwijderd.
Ga bij de montage als volgt te werk:
➤ Kies een montageplaats op de bumper die zo verticaal mogelijk op het
straatoppervlak ligt.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken.
156
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 157 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Inparkeerhulp monteren
➤ Boor voor elke profielrail twee gaten met een diameter van 3,5 mm in de
bumper.
➤ Snijd met een schroefdraadsnijder een M4 schroefdraad in de bumper.
➤ Reinig de bumper zorgvuldig.
➤ Verwijder de beschermfolie van de profielrail.
➤ Druk de profielrail op de bumper.
✓ De profielrails worden door de hechtvlakken bevestigd.
➤ Maak de profielrails vast door deze met M4 schroeven te bevestigen
(afb. i, pagina 11).
6.4
Sensorkabels leggen
U moet de kabels van de sensoren naar binnen in de wagen leiden om de
sensoren met de besturingselektronica te verbinden.
Let er bij het leggen van de kabels op dat deze
z niet te zeer worden geknikt of verdraaid,
z niet langs randen schuren,
z niet zonder bescherming door openingen met scherpe kanten worden gelegd.
Waarschuwing!
Controleer voor het boren of er geen elektrische kabels of andere
delen van het voertuig door boren, zagen en vijlen beschadigd kunnen raken.
➤ Bescherm iedere doorvoer aan de buitenkant van de carrosserie d.m.v.
geschikte maatregelen tegen het binnendringen van water, bijv. door de
kabel en de doorvoer in te spuiten met afdichtingspasta.
➤ Gebruik voor het leggen van de sensorkabels naar de kofferruimte zo mogelijk aanwezige rubberstoppen.
Als er geen rubberstoppen aanwezig zijn, maak dan een boring van
ca. Ø 10 mm en breng een kabeldoorvoertule aan.
Instructie
Trek de stekkers van de sensorkabels door de kabeldoorvoer,
voordat u de doorvoer in de carrosserie aanbrengt.
157
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 158 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren
MWE2000, MW2500
➤ Leg de sensorkabels zodanig in de kofferruimte, dat zij in geen geval beschadigd kunnen raken (bijv. door steenslag).
➤ Bevestig de sensorleiding zorgvuldig achter de bumper.
Bevestig de kabels met de bijgeleverde kabelhouders en de kabelverbinders.
6.5
Besturingselektronica bevestigen
Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats
voor de besturingselektronica:
z Houd rekening met de lengte van de sensorkabels.
z De besturingselektronica mag niet beschadigd raken wanneer u bagage
of voorwerpen in de kofferruimte laadt.
➤ Trek de beschermfolie eraf en plak de besturingselektronica op een geschikte plaats in de kofferruimte.
Waarschuwing!
De besturingselektronica mag niet aan vocht blootgesteld zijn.
6.6
Ontvanger bevestigen en aansluiten
MWE-2000-4FM
De ontvanger wordt direct in een 12-VDC-bus gestoken en is daardoor bevestigd.
➤ Steek de stekker van de ontvanger in een 12-VDC-bus, bijv. in de sigarettenaansteker.
✓ De gele LED brandt.
Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk
„Stopzone instellen” op pagina 164).
158
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 159 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Inparkeerhulp monteren
MWE-2000-4FM-K en MW-2500-4FM
De ontvanger wordt in het bereik van het dashboard vastgeplakt en vast aangesloten.
Neem de volgende instructies in acht bij de keuze van een montageplaats
voor de ontvanger:
z Neem de lengte van de aansluitkabel naar de besturingselektronica in
acht.
z Monteer de ontvanger zodanig dat er geen verwondingsgevaar bestaat,
bijvoorbeeld bij sterk afremmen.
z Monteer de ontvanger niet binnen het werkingsbereik van een airbag. Anders bestaat er verwondingsgevaar als de airbag opengaat.
➤ Bevestig de ontvanger op een geschikte plaats op of onder het dashboard.
Waarschuwing!
Let op de juiste poling.
➤ Sluit de kabels als volgt aan:
– rode kabel: +12 V (klem 30)
– bruine kabel: massa (carrosserie)
✓ De gele LED brandt.
Als de rode LED knippert, moet u de ontvanger inlezen (zie hoofdstuk
„Stopzone instellen” op pagina 164).
159
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 160 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Inparkeerhulp monteren
6.7
MWE2000, MW2500
Besturingselektronica aansluiten
Waarschuwing!
Let op de juiste poling.
Instructie
Bij sommige voertuigen functioneert het achteruitrijlicht alleen bij
ingeschakeld contact. In dit geval moet u het contact inschakelen
om de plus- en massaleiding te bepalen.
Het totale aansluitschema vindt u in afb. k, pagina 12.
Nr. in
afb. k, Omschrijving
pagina 12
160
1
Besturingselektronica
2
Achteruitrijlicht
3
Rode antenne
4
voor achteruitrijlicht met 24 V:
geel/zwarte kabel van de aansluitkabel van de
besturingselektronica
5
voor achteruitrijlicht met 12 V:
blauw/zwarte kabel van de aansluitkabel van de
besturingselektronica
6
Bruine kabel van de aansluitkabel van de massa
7
Sensoren
8
Massa-aansluiting
9
Ontvangeraansluiting aan 12 VDC
ge
Geel
sw
Zwart
bl
Blauw
rt
Rood
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 161 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Inparkeerhulp monteren
Stroomvoorziening aansluiten (afb. k, pagina 12)
➤ Leid de aansluitkabel naar de besturingselektronica en steek de stekker
daar op de aansluiting met het accusymbool.
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
➤ Sluit de bruine kabel (afb. k 6, pagina 12) aan op de massaleiding (–)
van het achteruitrijlicht of op massa (carrosserie) .
➤ Alleen bij achteruitrijlicht met 12 V:
Sluit de blauw/zwarte kabel (afb. k 5, pagina 12) van de besturingselektronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2,
pagina 12).
➤ Alleen bij achteruitrijlicht met 24 V:
Sluit de geel/zwarte kabel (afb. k 4, pagina 12) van de besturingselektronica aan op de plusleiding (+) van het achteruitrijlicht (afb. k 2,
pagina 12).
Sensoren aansluiten
Instructie
De stekkers van de sensoren kunnen niet verwisseld worden: zij
kunnen maar op één manier op de aansluiting worden gestoken.
➤ Steek de stekkers van de sensoren met de zwarte rubbermarkering in de
bussen 1 en 2 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12).
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
➤ Steek de stekkers van de sensoren met de blauwe rubbermarkering in de
bussen 3 en 4 van de besturingselektronica (afb. k, pagina 12).
Let erop dat de vergrendeling vastklikt.
161
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 162 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
Werking testen
7
MWE2000, MW2500
Werking testen
Ga bij de functietest als volgt te werk:
➤ Schakel het contact in en schakel in de achteruitversnelling.
Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig en maak u vertrouwd
met de verschillende tonenreeksen.
Zone Betekenis (afb. 7, pagina 6)
Tonen per
Toonseconde frequentie
1
Vanaf een afstand van ca. 1,8 m (gemeten vanaf sensor) herkent de inparkeerhulp aanwezige hindernissen en geeft
deze met een langzame tonenreeks aan.
1
700 Hz
2
Vanaf een afstand van ca. 1,20/1,40/
1,55 m (gemeten vanaf sensor) gaat de
inparkeerhulp in de middelste tonenreeks over en stijgt de toonfrequentie.
3
1000 Hz
3
Bij een afstand van ca. 0,6/0,8/1,0 m
(gemeten vanaf sensor) en minder gaat
de inparkeerhulp in de hoge tonenreeks
over en stijgt de toonfrequentie.
8
1300 Hz
4
Stopzone: bij een afstand van ca. 0,3/0,5/ Perma0,7 m (gemeten vanaf sensor) en minder nente toon
gaat de inparkeerhulp over in de permanente toon. Als deze zone bereikt is,
moet het voertuig in ieder geval tot stilstand worden gebracht.
1300 Hz
Anders kunnen het voertuig en de hindernis beschadigd raken.
Waarschuwing!
In zone 4 kan het voorkomen dat de hindernis niet meer wordt herkend, omdat deze zich niet meer in het detectiebereik van de sensoren bevindt (afhankelijk van de vorm).
162
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 163 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
8
Inparkeerhulp gebruiken
Inparkeerhulp gebruiken
De camera wordt automatisch door in achteruit te schakelen geactiveerd als
het contact ingeschakeld is of als de motor loopt.
Zodra zich in het detectiebereik een hindernis bevindt, klinkt een signaaltoon
die in gelijke intervallen wordt herhaald.
Als de hindernis bij het achteruitrijden verder wordt genaderd, verandert de
tonenreeks afhankelijk van de zone waarin de hindernis zich bevindt; op die
manier wordt de afstand doorgegeven (hoofdstuk „Werking testen” op
pagina 162).
Handel bij de eerste ingebruikname uiterst voorzichtig, om u met de afstandsaanduiding door middel van de verschillende tonenreeksen vertrouwd
te maken.
Waarschuwing!
Breng het voertuig onmiddellijk tot stilstand en controleer de situatie (evt. uitstappen), als bij het rangeren het volgende gebeurt:
bij het achteruit rangeren geeft het toestel eerst een hindernis aan
en de tonenreeks wordt heel normaal sneller (bijv. overgang van de
langzame in de middelste tonenreeks). Plotseling gaat de signaaltoon over in de langzame tonenreeks of er wordt helemaal geen
hindernis meer aangegeven.
Dit betekent dat de oorspronkelijke hindernis zich niet meer in het
detectiebereik van de sensoren bevindt (afhankelijk van de vorm),
maar nog steeds kan worden genaderd.
Instructie
Er moet een controlecode worden verzonden, zodat de besturingselektronica en de ontvanger kunnen werken. Dit is doorgaans al
in de fabriek gebeurd.
Als de ontvanger na de correcte installatie van alle componenten
niet reageert, kan dat komen door het ontbreken van de controlecode.
Druk voor tenminste vijf seconden op de toets voor het instellen
van de stopzone (afb. l 1, pagina 12). De code wordt verzonden
en de ontvanger bevestigt de ontvangst met een dubbele toon.
163
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 164 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Inparkeerhulp gebruiken
De ontvanger bezit de volgende bedieningselementen:
Nr. in
afb. l, Omschrijving
pagina 12
1
Toets (voor het instellen van de stopzone)
2
Volumeregelaar
3
Oranjekleurige LED
4
Rod/groene LED
8.1
Volume instellen
U kunt het volume van de interne luidspreker in de ontvanger in drie standen
instellen:
z Hoog volume (High)
z Gemiddeld volume (Average)
z Laag volume (Low)
➤ Zet de volumeregelaar (afb. l 2, pagina 12) op het gewenste volume.
8.2
Stopzone instellen
De afstand vanaf waar de inparkeerhulp „Stop” signaleert kan in 3 standen
worden gewijzigd:
Stopzone
(zone 4)
Zone 3
Stand 1
tot 30 cm
30 – 60 cm
60 – 120 cm 120 – 180 cm
Stand 2
tot 50 cm
50 – 80 cm
80 – 140 cm 140 – 180 cm
Stand 3
tot 70 cm
70 – 100 cm
100 – 155 cm 155 – 180 cm
Zone 2
➤ Schakel de achteruitversnelling in.
✓ De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert.
✓ Stand 1 is geactiveerd (fabrieksinstelling).
164
Zone 1
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 165 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Onderhouden en reinigen
Gewenste stand activeren
➤ Druk de toets (afb. l 1, pagina 12) steeds drie seconden in om in de volgende stand te schakelen:
– stand 1 is geactiveerd: u schakelt in stand 2.
– stand 2 is geactiveerd: u schakelt in stand 3.
– stand 3 is geactiveerd: u schakelt in stand 1.
✓ De ingestelde stand wordt door de LED's voor drie seconden weergegeven:
– oranjekleurige LED (afb. l 3, pagina 12): stand 2 is geactiveerd.
– rode LED (afb. l 4, pagina 12): stand 3 is geactiveerd.
– groene LED (afb. l 4, pagina 12): stand 1 is geactiveerd.
✓ De groene LED (afb. l 4, pagina 12) knippert telkens één keer, als het
signaal is ontvangen.
9
Onderhouden en reinigen
Waarschuwing!
Voor het reinigen geen scherpe of bijtende middelen gebruiken,
omdat dit kan leiden tot schade aan de sensoren.
➤ Reinig de sensoren af en toe met een vochtige doek.
10
Storing zoeken
Toestel functioneert niet.
De aansluitkabels naar het achteruitrijlicht maken geen contact of zijn verwisseld.
De stekkers van de sensoren zijn niet of niet goed ingestoken in de
besturingselektronica.
➤ Controleer de stekkers en steek ze indien nodig zover in tot ze vastklikken.
165
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 166 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
Garantie
11
Garantie
De wettelijke garantieperiode is van toepassing. Als het product defect is,
stuur het dan naar het WAECO-filiaal in uw land (zie adressen achterkant
van de handleiding) of naar uw speciaalzaak. Voor de afhandeling van de reparatie of garantie dient u de volgende documenten mee te sturen:
z een kopie van de factuur met datum van aankoop,
z reden van de klacht of een beschrijving van de storing.
12
Afvoer
➤ Laat het verpakkingsmateriaal indien mogelijk recyclen.
Als u het toestel definitief buiten bedrijf stelt, informeer dan bij het
dichtstbijzijnde recyclingcentrum of uw speciaalzaak naar de betreffende afvoervoorschriften.
166
_MWE-2000_2500-4FM.book Seite 167 Freitag, 23. Juni 2006 8:17 08
MWE2000, MW2500
13
Technische gegevens
Technische gegevens
Artikel-nr.
MWE-2000-4FM, MWE-2000-4FM-K,
MW-2500-4FM
Detectiebereik:
ca. 0,3 m tot 1,8 m
Ultrasone frequentie:
40 kHz
Radiofrequentie:
433 MHz
Voedingsspanning:
11 – 32 volt
Stroomgebruik:
100 mA (centrale)
Bedrijfstemperatuur:
–25 °C tot +70 °C
Instructie
De sensoren mogen gelakt worden, maar niet met meerdere lagen lak, omdat dit de werking van de sensoren zou hinderen.
Uitvoeringen, wijzigingen in verband met de technische vooruitgang en voorradigheid voorbehouden.
Certificaties
Het toestel heeft het E24-certificaat en het R&TTE-certificaat.
0051
Dit toestel voldoet aan de volgende EG-richtlijn:
z „EMC-richtlijn” 72/245/EEG in de versie 95/54/EG
Octrooirechtelijk beschermd:
– UK Patent No.GB.2344481
– European Patent Application No.1571040-A2
– US Patent Application No.2005-0024191-A1
167