Technische montage-instructies
SI-5VF0A
6 / 7
RD-FT30
Schakelhendel
Versnellingen
Buitenkabel
Achterderailleur
SIS
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt
het aanbevolen gebruik te maken van de
onderstaande combinatie van onderdelen.
Bevestigen van de kabel en afstelling van
het schakelbereik
1. Afstelling van de hoogste versnelling
Draai de afstelschroef voor het kleinste versnellingstandwiel en
stel zodanig af dat, gezien vanaf de achterzijde, de geleiderpoelie
uitgelijnd is onder de buitenste rand van het kleinste
versnellingstandwiel.
2. Aansluiten en bevestigen van de kabel
Bevestig de kabel aan de achterderailleur en maak de kabel, na
deze eerst voorgespannen te hebben, vast aan de achterderailleur
zoals aangegeven in de illustratie.
Trek de kabel aan met een kracht van 5 - 10 kg
met behulp van een tang en zet de kabel vast.
Plaats de buitenkabel zodanig dat deze de mand en het spatbord niet
raakt, anders kunnen er problemen ontstaan wat betreft de prestaties
van de derailleur.
• Indien de buitenkabel een opwaartse
route volgt:
Neem de buitenkabel 10 mm langer dan de
lengte tussen het uiteinde dat in de
buitenkabelhouder wordt gestoken en het
uiteinde dat in de verbinding wordt gestoken.
Trekken
SL-RS31 / 41
RD-FT30
Achterderailleur
Buitenkabelhouder
Verbinding
28T
11T
17 tanden of minder
Grootste tandwiel
Kleinste tandwiel
* Alleen voor een voorste kettingwiel met één kettingring
Totale capaciteit
Montage van de achterderailleur
Specificaties
Kettinglengte
Aantrekkoppel:
8 - 10 N·m
{80 - 100 kgf·cm}
Frame
Houdermoer
5 mm inbussleutel
Indrukken en
vastdraaien
HouderHouderbout
Aantrekkoppel:
3 - 4 N·m {30 - 40 kgf·cm}
<
Directgemonteerd
>
<
Houdertype
>
Voeg 2 - 4 schakels toe (met de ketting op het grootste
tandwiel)
Grootste
versnellingstandwiel
Ketting
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
• Indien de buitenkabel een neerwaartse route volgt:
Stel de lengte van de buitenkabel zodanig af dat deze een soepele
boog vormt.
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Binnen kabel
Buitenste rand van kleinste
versnellings-tandwiel
Geleiderpoelie
Afstelschroef voor de
hoogste versnelling
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Sluit de binnenkabel aan op de derailleur zoals
aangegeven in de illustratie.
Trek de afstelbout aan totdat
de ketting terugkeert naar het
tandwiel van de 2de
versnelling(rechtsom).
Optimale afstelling
De optimale afstelling is verkregen wanneer de
ketting een geluid maakt en het tandwiel van de 3de
versnelling raakt wanneer de schakelhendel juist ver
genoeg wordt ingedrukt om de speling in de hendel
op te heffen.
* Druk de hendel in de oorspronkelijke stand terug
(de hendel staat dan in de 2de positie wanneer u uw vinger van
de hendel heeft afgenomen) en draai de crankarm. Indien de
ketting dan nog steeds bij het aanraken van het tandwiel van de
3de versnelling een geluid maakt, de afstelbout een klein stukje
losdraaien (rechtsom). Stop met draaien op het punt waarbij er
geen geluid meer hoorbaar is.
Bedien hendel om over te schakelen naar andere versnellingen en
controleer hierbij dat er in geen van de versnellingsstanden een
geluid hoorbaar is.
3. Afstelling van de laagste versnelling
Draai de afstelschroef voor het grootste versnellingstandwiel
zodanig dat de geleiderpoelie direct onder het grootste
versnellingstandwiel komt te staan.
Speling
Opmerking:
Zorg er voor dat de
kabel stevig in de
groef bevestigd
wordt.
Groef
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Afstelschroef voor laagste
versnelling
Grootste versnellings-
tandwiel
Geleiderpoelie
SIS afstelling
Bedien de schakelhendel eenmaal om de
ketting van het kleinste tandwiel naar het
tandwiel van de 2de versnelling te verplaatsen.
Bedien hierna de schakelhendel, doch slechts
naar de mate van speling en draai vervolgens
de crankarm.
Voor het verkrijgen van optimale prestaties van het SIS systeem,
regelmatig alle onderdelen van de overbrenging van smeerolie
voorzien.
Wanneer de
ketting naar het
tandwiel van de
3de versnelling
verplaatst wordt
Wanneer er
geen geluid
hoorbaar is
Afstelbout
Trek de afstelbout aan totdat
de ketting terugkeert naar het
tandwiel van de 2de
versnelling(rechtsom).
Afstelbout
Algemene veiligheidsinformatie
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7- /6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-IG51
Versterkte
verbindingspen
TL-CN31 / TL-CN22
TL-CN31 / TL-CN22 en
TL-CN30 / TL-CN21
Zilver
Zwart
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van
een verandering in het aantal tandwieltanden, de ketting op een
andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de ketting door
middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar
verbonden is. De ketting zal worden
beschadigd wanneer deze op de
plaats wordt doorgesneden waar
deze door middel van een versterkte
verbindingspen of een sluitpen aan
elkaar verbonden is.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting
niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de ketting
beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel
wordt veroorzaakt.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-
instructies. Losse, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat de berijder letsel oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van
originele Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze
op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• De versterkte verbindingspennen kunnen niet worden gebruikt
samen met de UG ketting, aangezien anders de verbindingen niet
soepel zullen bewegen en er bijgeluiden kunnen ontstaan.
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de
derailleur reinigen en alle bewegende onderdelen smeren.
• Als de mate van speling in de schakels zo groot is dat afstelling niet
mogelijk is, dient de derailleur vernieuwd te worden.
• U dient de derailleur periodiek te reinigen en alle bewegende
onderdelen te smeren (mechanisme en poelies).
• Als afstelling van de overschakeling van de versnellingen niet
mogelijk is, de mate van parallellisme aan het achterste uiteinde van
de fiets controleren. Controleer ook of de kabel gesmeerd is of de
buitenkabel niet te lang of te kort is.
• Als u abnormale geluiden hoort als gevolg van een loszittende
poelie, dient u de poelie te vernieuwen.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel
alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen dat deze
goed glijden.
• Gebruik van een frame met interne kabelroutering wordt ten zeerste
afgeraden aangezien de kans bestaat dat door de hoge
kabelweerstand de werking van de SIS schakelfunctie nadelig
beïnvloed wordt.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering als gevolg van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele
vragen betreffende de methode van montage, afstelling, onderhoud
of bediening.
WAARSCHUWING
• Gebruik voor het reinigen van de ketting een neutraal
schoonmaakmiddel. Gebruik geen alkalihoudend of zuurhoudend
schoonmaakmiddel zoals een roestverwijderingsmiddel, aangezien
dit tot beschadiging en/of het breken van de ketting kan leiden.
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden
van het smalle kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen
beschikbaar. Zie onderstaande tabel voor het kiezen van het te
gebruiken type verbindingspen. Als er andere verbindingspennen
dan de speciale versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of
als er een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt gebruikt
welke niet geschikt is voor het type ketting, bestaat de kans dat de
sterkte van de verbinding niet voldoende is, hetgeen tot gevolg kan
hebben dat de ketting breekt of van de tandwielen valt.
Versterkte verbindingspen
Sluitpen Verbindingspen
Cassette-tandwiel
Ketting
MF-TZ07 (14-28T)
MF-HG50 (11-28T)
7 versnellingen
MF-TZ06 (14-28T)
6 versnellingen
CN-HG50 / CN-UG51