NL
- 25 -
Het apparaat kan niet als buff erstroomvoorziening
tijdens bijvoorbeeld een accuvervanging worden
gebruikt. De lader moet tegen regen en sneeuw
worden beschermd.
De machine mag slechts voor werkzaamheden
worden gebruikt waarvoor ze bedoeld is. Elk
ander verder gaand gebruik is niet reglementair.
Voor daaruit voortvloeiende schade of verwon-
dingen van welke aard dan ook is de gebruiker/
bediener, niet de fabrikant, aansprakelijk.
Wij wijzen erop dat onze gereedschappen overe-
enkomstig hun bestemming niet geconstrueerd
zijn voor commercieel, ambachtelijk of industrieel
gebruik. Wij geven geen garantie indien het ge-
reedschap in ambachtelijke of industriële bedrij-
ven alsmede bij gelijk te stellen activiteiten wordt
gebruikt.
4. Technische gegevens
Netspanning: ..........................220-240 V ~ 50 Hz
Nominale krachtontneming max.: ............... 20 W
Nominale uitgangsspanning: ..... 6 V DC 12 V DC
Nominale uitgangsstroom max.: .....................1 A
Beschermklasse: .............................................. II
Beschermklasse: ........................................ IP65
Omgevingstemperatuur: ............... - 20°C – 40°C
Accucapaciteit: ........................................3-32 Ah
5. Bediening
Controleer of de gegevens vermeld op het type-
plaatje overeenkomen met de gegevens van het
stroomnet, alvorens het apparaat aan te sluiten.
Gevaar! Laad geen bevroren accu´s.
Gelieve de instructies in de handleidingen
voor auto, radio, navigatiesysteem enz. in
acht te nemen.
Aanwijzing bij de automatische lading
De lader is een microprocessorgestuurd auto-
matisch werkend apparaat, d.w.z. hij is bijzonder
geschikt voor het laden van onderhoudsvrije
accu´s en voor het langdurig laden en het behoud
van lading van accu´s die niet permanent in ge-
bruik zijn, bijv. voor oldtimers, recreatievoertuigen,
zitmaaiers en dergelijke. Omwille van de geïnteg-
reerde microprocessor gebeurt het laden in meer-
dere fases. De laatste laadfase, het behoud van
lading, houdt de accucapaciteit bij 95 – 100 % en
zo de accu altijd vol geladen. Op het laadproces
hoeft niet te worden toegezien. Laat de accu bij
lading gedurende een langere periode echter niet
zonder toezicht, opdat u de lader bij een storing
met der hand van het stroomnet kunt isoleren.
5.1 Verklaring van de symbolen (afb. 2)
A Laden van een 6V accu (loodzuur accu, AGM
accu en gel accu)
B Laden van een 12V accu (loodzuur accu,
AGM accu en gel accu)
C Fout-LED – Klemmen verkeerd aangesloten
(verwisselde polen), kortsluiting, voor 6V
accu geselecteerde laadspanning verkeerd,
accu defect.
5.2 Laadinstellingen (afb. 2)
Sluit de lader aan op de contactdoos (Technische
gegevens in acht nemen). Alle 3 LEDs lichten
kort op. Daarna knippert de 12V LED snel. Door
de Mode toets (pos. 1) in te drukken kan de laad-
spanning worden ingesteld op de accuspanning
(6V of 12V). Al naargelang selectie knippert de
6V of 12V LED snel. Tijdens het laden knippert de
bijhorende LED langzaam.
5.3 Laden van de accu
•
Maak het accudeksel (indien voorhanden) los
of haal het van de accu af.
•
Controleer de zuurstand van uw accu. Indien
nodig giet u er gedestilleerd water in (indien
mogelijk). Opgelet! Accuzuur is bijtend. Zuur-
spetters meteen grondig afspoelen met veel
water, indien nodig een arts raadplegen.
•
Sluit eerst de rode laadkabel aan op de
pluspool van de accu.
•
Daarna wordt de zwarte laadkabel, op
afstand van accu en benzineleiding, aan-
gesloten aan de carrosserie. Al naargelang
ingestelde accuspanning knippert de 6V of
12V LED langzaam.
•
Waarschuwing! Normaal gezien is de nega-
tieve accupool verbonden met de carrosserie
en gaat u om te laden te werk zoals hierboven
beschreven. In uitzonderingsgevallen kan
het mogelijk zijn dat de positieve accupool is
verbonden met de carrosserie (positieve aar-
ding). In dit geval sluit u de zwarte aardkabel
aan op de minpool van de accu. Vervolgens
verbindt u de rode laadkabel, op afstand van
accu en benzineleiding, met de carrosserie.
•
Opgelet! Door het laden kan gevaarlijk
knalgas ontstaan; daarom tijdens het laden
Anl_CE_BC_1_M_SPK2.indb 25Anl_CE_BC_1_M_SPK2.indb 25 14.03.2019 06:24:4714.03.2019 06:24:47