Shimano SL-M780-I Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Trapashuis van toepassing
Specificaties
Modelnummer
Normale type
Type met bovengeleide kabel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Min. verschil tussen grootste en middelste kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Kettinglijn van toepassing
X = Beschikbaar
Voorderailleur
Diamètres des colliers de fixation:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Gebruik bij maat S, M een
montageklemband met een diameter van
28,6 mm, 31,8mm en monteer deze aan
een maat L adapter.
Hoek van
kettingsteun
Kettingwiel
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Kettinglijn
Breedte van trapashuis
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
Montage van het kettingwiel
Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de
illustratie.
1, 2 Gebruik het speciaal gereedschap TL-FC32/36 voor het
monteren van de rechter adapter (linkse schroefdraad) en de
linker adapter (rechtse schroefdraad).
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Opmerking : Afhankelijk van de breedte van het trapashuis
kan het gebruik van afstandsringen noodzakelijk
zijn. Zie voor details "Montagemethode van
afstandsringen".
3 Steek de rechter crankeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crank in de as van de rechter
crankeenheid op de plaats met de brede vertanding.
5 Gebruik de TL-FC16/18 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat omhoog en controleer of de plaatpen
stevig op zijn plaats zit en draai vervolgens de bout van de
linker crankarm vast. (5 mm inbussleutel)
Opmerking : De bouten dienen gelijkmatig en in dezelfde
mate aangetrokken te worden tot
12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}.
• Monteer de schakelhendel in een positie
waarbij de remwerking en de
overschakeling van de versnellingen niet
gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de
remwerking gehinderd wordt.
Opmerking:
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging
van het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of het
losraken van onderdelen als gevolg van een te laag aantrekkoppel
te voorkomen.
Aantrekkoppel :
0,08 N·m {0,8 kgf·cm}
1. Monteer de penplaat op de zojuist
gemonteerde
schakelhendeleenheid.
* Steek de uitsteeksels op de
penplaat in de gaten van de
schakelhendeleenheid zoals
aangegeven in de illustratie.
2. Lijn de schakelhendeleenheid en
de steun met elkaar uit en zet deze
vervolgens met de vier
bevestigingsschroeven van de
schakelhendeleenheid vast.
* Monteer het M5 boutafstandsstuk alvorens de schroeven te
bevestigen.
3. Draai de bevestigingsbout van de eenheid vast.
4. Monteer de afstelnippel.
5. Monteer de indicatoreenheid door het volgen van de
montageprocedure zoals aangegeven in "Vervangen van de
indicatoreenheid".
* Op de SL-M780-I is geen penplaat gemonteerd.
Vervangen en monteren van de
indicatoreenheid en de
schakelhendeleenheid
Het demonteren en monteren alleen uitvoeren wanneer de
indicatoreenheid en de schakelhendeleenheid worden vervangen.
<Demontage>
1. Bedien hendel B tweemaal of vaker om de hendel in de laagste
stand te zetten.
2. Verwijder de indicatorbevestigingschroeven (a) en (b) waarmee
de indicatoreenheid bevestigd is en til vervolgens de lens van de
indicatoreenheid op om de vergrendellip los te maken zoals
aangegeven in de illustratie. Verwijder vervolgens de
indicatoreenheid.
* De schroeven (a) en (b) niet met elkaar verwisselen. Als deze
met elkaar worden verwisseld, kan dit beschadiging
veroorzaken.
<Montage>
1. Bedien hendel B tweemaal of vaker om de hendel in de laagste
stand te zetten.
2. Controleer dat de indicatornaald helemaal naar rechts staat.
(Afb. 1)
3. Monteer de indicatoreenheid door eerst de vergrendellip in te
steken en vervolgens te bevestigen door de
indicatorbevestigingsschroeven (a) en (b) vast te draaien.
4. Controleer de werking. Als de indicatoreenheid niet correct
functioneert, deze opnieuw monteren en daarbij speciale
aandacht geven aan de punten 1 en 2.
Vervangen van de indicatoreenheid
Vervangen en monteren van de schakelhendeleenheid
Indicatorbevestigingsschroef
Vergrendellip
a
b
<Demontage>
<Montage>
M5 boutafstandsstuk
Penplaat
Bevestigingsbout van
schakelhendeleenheid
(M5 x 9,5 mm)
Afstelnippel
A
Zie de montage-instructies voor het
achteraandrijfsysteem voor bijzonderheden over
montage zonder de indicator en montage van de
steunklemband (SM-SL78).
Penplaat
Aantrekkoppel :
2,5 N·m {25 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
Afb. 1
C
Aantrekkoppel :
0,5 N·m {5 kgf·cm}
B
Aantrekkoppel :
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
1. Draai de kabelbevestigingsbout (moer) van de voorderailleur los
en trek vervolgens de binnenkabel uit de schakelhendeleenheid
op dezelfde manier als wanneer de binnenkabel gemonteerd
wordt.
2. Verwijder de indicatoreenheid door het volgen van de
demontageprocedure zoals aangegeven in "Vervangen van de
indicatoreenheid".
3. Verwijder de afstelnippel.
4. Verwijder de bevestigingsbout van de eenheid.
5. Verwijder de vier bevestigingsschroeven van de
schakelhendeleenheid en verwijder vervolgens de
schakelhendeleenheid zoals aangegeven in de illustratie.
* Let er op de schroeven A, B en C niet met elkaar te
verwisselen.
6. Verwijder de penplaat van de schakelhendeleenheid.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig met
een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur bevatten, zoals roestreinigers. Als
dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken en ernstig letsel veroorzaakt worden.”
Voor het verkrijgen van goede resultaten bij het overschakelen van de versnellingen, heeft deze ketting een voorwaartse en
een achterwaartse zijde en deze zijn als zodanig gemarkeerd om er voor te zorgen dat de ketting in de juiste richting
gemonteerd wordt. De optimale prestaties worden verkregen wanneer de Ketting in de juiste richting gemonteerd wordt. Als
de ketting in omgekeerde richting gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de ketting afglijdt en dat u met de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
Als er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als er een versterkte verbindingspen of
gereedschap wordt gebruikt welke niet geschikt is voor het type
ketting, bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet
voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de ketting breekt
of van de tandwielen valt.
Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg
van een verandering in het aantal tandwieltanden, de ketting op
een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de ketting
door middel van een versterkte verbindingspen aan elkaar
verbonden is. De ketting zal worden beschadigd wanneer deze op
de plaats wordt doorgesneden waar deze door middel van een versterkte verbindingspen aan elkaar
verbonden is.
Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken,
anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning
onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat
de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel wordt veroorzaakt.
De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes aangetrokken te worden zonder elk van beide bouten in een keer
volledig aan te trekken. Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het bereik van 12 - 14 N·m bevinden.
Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60 mijl) een momentsleutel om de aantrekkoppels nogmaals te controleren. Ook is het van
belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de aantrekkoppels te zwak zijn of als de bevestigingsbouten niet beurtelings in etappes
worden aangetrokken, bestaat de kans dat de linker crankarm losraakt en dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn, bestaat de kans dat de crankarm
breekt en dat u van de fiets valt.
Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as gaat roesten en beschadigd wordt en dat u met de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet correct
worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de grootste kettingring.
Opmerking
Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en pedalen periodiek aan te
trekken.
Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen gaan klemmen.
Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. De rechter crankarm heeft rechtse
schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
Als de verbinding van de trapas en de linker crankarm een piepend geluid maakt, vet aanbrengen op de verbinding en deze vervolgens met het
voorgeschreven koppel aantrekken.
Gebruik voor het reinigen van de crankarm en het trapashuis een neutraal reinigingsmiddel. Gebruik van alkalische of zure reinigingsmiddelen kan
verkleuring veroorzaken.
Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u het trapashuis te vernieuwen.
Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen smeren.
Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het
reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de kettingringen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie, is het
mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt.
Als het geluid een probleem is, de ketting naar het volgende grotere achterste
versnellingstandwiel of het daaropvolgende tandwiel overbrengen als de ketting zich in de
positie bevindt welke is aangegeven in Afb. 1. Verplaats de ketting naar het volgende kleinere
tandwiel of het daaropvolgende tandwiel als deze in de positie is welke is aangegeven in Afb. 2.
Bij frames met vering variëert de hoek van de kettingsteun afhankelijk of de fiets bereden of
niet bereden wordt. Wanneer de fiets niet bereden wordt en de ketting op de grootste/grotere
kettingring en op het kleinste achtertandwiel ligt, bestaat de kans dat de buitenste plaat van de
kettinggeleider van de voorderailleur de ketting raakt.
Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP buitenkabel en de trapas-kabelgeleider.
Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met drie tandwielen. Deze kan niet worden
gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen, aangezien de schakelpunten niet overeenkomen.
Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie buitenkabelhouders, zoals
aangegeven in illustratie.
Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Voor de versnellingskabel wordt een speciaal soort vet gebruikt. Gebruik geen DURA-ACE vet of andere soorten vet, aangezien dit een nadelige
invloed kan hebben op het overschakelen van de versnellingen.
Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen dat deze goed glijden.
De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
Als de remvloeistof die in de vloeistofschijfremmen wordt gebruikt van een soort is dat zich aan de plastic onderdelen van de schakelhendel
vasthecht, kan dit scheurtjes in de plastic onderdelen of verkleuring daarvan tot gevolg hebben. Let er dus op dat de remvloeistof niet met deze
plastic onderdelen in aanraking komt. De minerale olie die in SHIMANO schijfremmen wordt gebruikt veroorzaakt geen scheurtjes of verkleuring
wanneer deze met plastic onderdelen in aanraking komt, echter dergelijke onderdelen dienen eerst met alcohol gereinigd te worden om te
voorkomen dat verontreinigende deeltjes zich kunnen vasthechten.
De indicator en de schakelhendeleenheid niet demonteren, aangezien dit beschadiging of foutieve werking tot gevolg kan hebben.
Lees de montage-instructies voor het achteraandrijfsysteem tesamen met deze montage-instructies (SL-M780-I).
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
In het geval u vragen heeft betreffende de methoden van behandeling of onderhoud, contact opnemen met de plaats van aankoop.
Technische montage-instructies SI-5N20A-002
Voor-aandrijf systeem (3x10)
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Buitenkabelhouders
Versterkte verbindingspen
Verbindingspen Verbindingspen
KettinggereedschapKetting
10-versnellingen
supersmalle ketting voor
MTB
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
met groef (3)
met groef (2)
LET OP
SI-5N20A-002-03
Serie
Schakelhendel
Buitenkabel
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
Overschakelen van de versnellingen
Overschakelen van een kleine kettingring naar een grotere
kettingring. (Hendel A)
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een kleine kettingring
naar een grotere kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste kettingring naar
de grootste kettingring.
Overschakelen van een grote kettingring naar een kleinere
kettingring. (Hendel B)
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een groot tandwiel
naar een kleinere kettingring.
Voorbeeld:
de grootste kettingring naar
de middelste kettingring.
Met het INSTANT RELEASE mechanisme is snelle ontgrendeling mogelijk aangezien de kabelspanning onmiddellijk wordt vrijgegeven
wanneer een hendel wordt ingedrukt. Deze ontgrendelhendel is uitgerust met een 2-weg ontgrendelmechanisme waarmee het mogelijk
is ontgrendelingen uit te voeren door het indrukken of aantrekken van de hendel.
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden losgelaten. Bij het
bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Uitgangspositie van hendel (A)
Hendel (B)
• 2-WAY RELEASE
(2-weg ontgrendeling)
Aantrekkoppel :
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm inbussleutel
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 32 mm.
Monteren van de schakelhendel
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji de
ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de grootste
kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
Opmerking:
Bij het draaien de moduskeuzeschakelaar niet forceren. Als u de
schakelaar bij het draaien forceert, kan deze stuk gaan.
Standomzetter
Moduskeuzeschakelaar
Aansluiten en bevestigen van de
binnenkabel
Zet de standomzetter in de 3x (drievoudig stand) positie en
controleer vervolgens de laagste positie. Bedien hendel B twee maal
of vaker om de hendel in de laagste stand te zetten. Verwijder de
afdekking van het gat van de binnenkabel en monteer de kabel.
Afdekking van gat van binnenkabel
Binnenkabel
Hendel (B)
Zie voor details over de montage van de voorderailleur en
SIS afstelling de FD-M780 / M780-E / M781 / M781-D
(Voorderailleur), FD-T780 / T781 (Voorderailleur) montage-
instructies.
Monteer de afdekking van het binnenste
gat door deze tot aan de aanslag te
draaien zoals aangegeven in de illustratie.
Niet verder dan dit punt draaien, aangezien
anders de schroefdraad beschadigd wordt.
Afdekking van binnenste gat
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje op
het afgesneden uiteinde
van het buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering afsnijden.
Na het afsnijden van de buitenkabel het
uiteinde er van zodanig afronden dat de
binnenomtrek van het gat een gelijkmatige
diameter heeft.
Bevestigingsschroeven van
schakelhendel (Klein)
A
Bevestigingsschroeven van
schakelhendel (Groot)
B
Bevestigingsschroeven van
schakelhendel (Groot)
C
Opmerking :
Zet de aanslagplaat in de juiste richting zoals
aangegeven in de illustratie.
104 / 64 mm
170, 175 mm
SM-BB51
165, 170, 175, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73mm)
FC-M780
42-32-24T
FC-T780
48-36-26T
FC-T781
48-36-26T
FC-T781
44-32-24T
FC-T551
48-36-26T
FC-T551
44-32-24T
SM-BB70 / SM-BB71-41A
XT MTB (3x10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-M780 / FD-M780-E / FD-M781 / FD-M781-D
FC-M780
CN-HG94
SM-SP17
XT Trekking (3x10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-T780 / FD-T781
FC-T780 / FC-T781 / FC-T551
CN-HG94
SM-SP17
FD-M780
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
FD-M780-E
X
X
18T
10T
66° - 69°
FD-M781
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
FD-M781-D
X
X
18T
10T
66° - 69°
FD-T780
X
X
22T
12T
S, M, L
63°- 66°/ 66°- 69°
FD-T781
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
Aanslagplaat
Omhoog duwen
(A)
TL-FC16
TL-FC32
Plaats met
brede
vertanding
Binnenste afdekking
4
5
2
1
3
6
Plaatpen
<
FC-M780 / FC-T780
>
<
FC-T781 / FC-T551
>
Voorste
kettingringen
Afb. 1 Afb. 2
Achterste
versnellings
tandwielen
Voor steun type
Monteer zoals
aangegeven in de
illustratie.
Bout
AdapterAdapter
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
1
,
2
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Steun type
Band Type
Band Type
Steun type
73 mm
F
A
68 mm
68 mm
Op trapashuis
gemonteerd
type steun
73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
68 mm
68 mm
Kettingkaststeun
73 mm
73 mm
68 mm
Op trapashuis
gemonteerd
type steun
73 mm
F
A
F
A
F
A
F
C
F
C
F
C
F
B
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Kettingkaststeun type
Methode voor montage van het
afstandsstuk
1 Controleer of de breedte van het trapashuis 68 mm
of 73 mm is.
2 Monteer vervolgens de adapter aan de hand van
onderstaande illustraties.
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Afstandsstuk
F
A
F
B
F
C
  • Page 1 1

Shimano SL-M780-I Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor